De wintervrouw
in vele vloeiende
verschijnt
gedaanten
Fin de Siècle
Contrasten beheersen kledingbeeld
VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1993
Neutrale kleuren zijn komend seizoen prominent aanwezig.
De nieuwe herfst- en winter
mode voor vrouwen kent
tal van inspiratiebronnen. Ont
werpers lieten zich leiden dooi
de natuur, en dan met name het
bos in al zijn kleurenrijkdom en
wintervakanties in de Alpen.
'Evergreens' die doen denken
aan huizen als Hèrmes en Guc
ci, doen komend seizoen weer
volop mee. Zij het in een eigen
tijds jasje. Maskerades door de
eeuwen heen vormden het uit
gangspunt voor een stijl, waar
in de dandy in al zijn verschij
ningsvormen centraal staat;
van Lord Byron en Oscar Wilde
tot Prince. Een zakelijk aan
doend stijl, waarin vrouwen
'mannelijke' kleren dragen
wordt gepresenteerd als een
trend waarin het existentialis
me het uitgangspunt vormde.
Maar wat het verband is tussen
het existentialisme en 'manne
lijke' vrouwenkleding, is ondui
delijk.
Het silhouet voor komend kle-
dingseizoen wordt gekenmerkt
door tegenstellingen. Aan de ene
kant is er een sober beeld in de
Armani-sfeer. zoals een blazer-'
kostuum met een ribcoltruitje of
een overgooier met een witte
blouse, en aan de andere kant
doet de laagjesmode weer op
gang. Daarin past bij voorbeeld
een blouse met een mouwloos
vest onder een blazer gecombi
neerd met een transparante rok
over een legging. Beide richtin
gen hebben met elkaar gemeen
dat de belijning vloeiend en na
tuurlijk is. De kleding is comfor
tabel. goed afgewerkt en ge
maakt van zachte materialen.
Kenmerkend voor de jaren ne
gentig is dat trends een.' langere
levensduur krijgen. Niet ieder
seizoen een totale vernieuwing,
maar doorborduren op actuele
gegevens. Goed voorbeeld daar
van is het modebeeld waarin
evergreens centraal staan. Klas
siekers als de paardrijbroek en
de tweedblazer worden nieuw le
ven ingeblazen. Het levert een
modebeeld op dat appelleert
aan de bekende huizen als Hèr
mes en Gucci. In deze stijl pas
sen smalle pantalons, paardrij-
broeken en wijde bandplooipan-
talons. lange rechte (overslag-
irokken en lange wijde rokken,
getailleerde lange en korte bla
zers. twinsets, lange trènchcoats
en wollen jassen en overhemd
blouses. De accessoires sjaal,
handschoenen en tas worden
weer belangrijk.
Traditionele ruiten en strepen in
zachte kleuren, de klassieke
tweedruiten, plaidruiten, Bom
melruiten, Hèrmeskrullen voor
blouses en bedrukte lamswol ge
ven de kleding haar vertrouwde
uiterlijk, maar doordat nieuwe
kleurcombinaties zijn gebruikt
ziet het geheel er toch net even
anders uit. Die 'vernieuwing'
wordt ook bereikt door de bij
zondere details met een am
bachtelijk karakter: festonran-
den, omrijgen met suèdeveter,
contrastbiezen. franje, grover
borduursels en suède details.
Mannelijk
Niet vernieuwend, maar wel in
een nieuw jasje gestoken is de
trend waarin mannelijke vor
men als uitgangspunt werden
genomen. Voor vrouwen bete
kent dat 'mannenkleding' met
een supervrouwelijke belijning:
slanke, getailleerde blazers
(soms mouw- en kraagloos), gi
lets, spencers, cardigans, over
hemdblouses, wijdere band-
plooibroeken. smalle broeken
met brede omslag, lange rechte
rokken met hoge loopsplitten,
strakke koltruitjes en stoere mo
dellen voor het contrast zoals
het leren motorjack en dito gi
lets.
Er worden vooral geweven en ge
breide stoffen gebruikt. De des
sins lopen uiteen van krijtstre
pen, stippen en noppen, visgra
ten, nieuwe varianten op de pied
de poule en andere tweekleurige
weefstructuren en grafische vor
men in donker met wit of room
wit.
Verleden en heden gaan samen
in de stijl die het Fin de Siècle in
zich heeft. De dandy in al zijn
verschijningsvormen, van Oscar
Wilde en Lord Byron tot Prince,
en de decadente verkleedpartij
en aan het hof van Lodewijk de
Veertiende waren inspiratie
bronnen voor dit uitbundige mo
dethema. Blouses met overda
dige kragen en brede manchet
ten en rijk gedessineerde en ver
sierde overhemdblouses worden
gedragen onder lange blazers
met rond weggesneden panden
en blazers met fluwelen con
trastkraagjes. Daarnaast zijn er
wijde lange rokken en lange
rechte rokken met één split, kor
te getailleerde jasjes, lange en
korte redingote jassen, kamer-
jasvormen en capes. Chokers en
hoge halssieraden completeren
dit beeld. Dat de dessins ook uit
bundig zijn zal niemand verba
zen: Rococokrullen en medail
lonmotieven, ornamentale be-
hangstrepen, overdadige i inte
rieur (bloemen én multicolour
Paisley-achtigen zijn te zien
naast uitbundige ruiten en veel
kleurige (lengteistrepen. 'Dra
matisch' rood en goud zijn be
langrijk. De verwerkte stoffen
doen theatraal aan, hier geen
simpel katoentje maar fluweel,
velours, satijn, kant. zijde, mate-
lassé-stoffen en brokaat.
De natuur en daaraan gekop
peld de aandacht voor het mi
lieu zijn komend seizoen natuur
lijk niet voor het eerst in het mo
debeeld terug te vinden. Maar de
invloed ervan wordt steeds dui
delijker. Er verschij nen meer eco-
collecties op de markt en bij de
produktie van kleding wordt ge
zocht naar milieuvriendelijkere
methoden. Bijvoorbeeld een na
tuurlijke bestrijding van ziekten
en ongedierte op de katoenplan
tages en minder schadelij ke ver f-
en bleektechnieken. Natuurlij
ke materialen (linnen, katoen en
wol) zijn in opmars.
Bos
In de mode voor komend seizoen
ligt zoals gezegd het accent op
het bos met alles wat daarbij
hoort. Ontwerpers lieten zich in
spireren door bomen, herfst
bladeren, paddestoelen, woud
lopers, bosdieren en bosvruch
ten. De vormgeving in dit beeld
is er een van tegenstellingen:
een strakke 'onderkant' (strech-
broeken. paardrijmodellen) en
een ruime 'bovenkant' (grote
koltruien en vesten). Daarnaast
zijn er ruime blazers, overgooi-
ers en tuniekjurken, overslag
rokken en houthakkershemden
naast lange wollen jassen,
'slaapzak'-jassen, bodywarmers,
capevormen en gecoate jacks.
Details als grote kollen, rijgve
tersluitingen. functionele driedi-
mensionele zakken, puntige ka
boutercapuchons die doen den
ken aan ouderwetse slaapmut
sen, dekenfranjes en l'estonran-
den geven de kleding een eigen
karakter. De dessins lopen uit
een van motieven van bosvruch
ten. paddestoelen, bladeren, die
ren, jachttaferelen a la Hèrmes
tot tweedruiten en deken- en
houthakkersruiten.
Een sfeer van nostalgisch win-,
tersporten wordt opgeroepen in
een stijl die door de Franse ont
werper Gaultier in gang werd ge
zet. Hij gaf daarmee een ant
woord op de America-trend. De
Parijse ontwerper meent dat Eu
ropa wordt overspoeld door
Amerikaanse invloeden met
Euro Disney bovenaan de lijst.
Als reactie daarop maakte Gaul
tier van zijn modeshow een oer-
Europees geheel. Compleet met
Tiroler folklore. Noorse ijs-
truien. Oostenrijkse vestjasjes
en dat alles getoond door 'mo
derne' Heidi's met lange blonde
vlechten.
De kleding die hierbij hoort is
comfortabel en sportief: truien
met ronde passen, ruime ski
broeken, vestjasjes, bodywar
mers, gebreide blazervormen,
geborduurde gilets, flanellen
overhemdblouses, sportieve ge
coate jacks en opgevulde jacks
met (nep(bontkragen. Dessins
als Noorse jacquards, ijsmotie-
ven. borduursels van Edelweiss
en andere 'Heidi-bloemetjes',
schaduwranden, randmotieven
en ijzig aandoende all-over
prints versterken het winterse
karakter. Warme geweven stof
fen als geruwde wol. flanel, mol
ton en dunne nylon voor de op
gevulde jacks zijn verwerkt
45naast gebreide materialen.
Kleuren
Het kleurenbeeld is grofweg in te
delen in drie groepen. Het bos in
al zijn kleurenpracht is één van
de inspiratiebronnen voor ont
werpers. Herfstboskleuren zijn
dan ook duidelijk terug te vin
den in veel collecties: uiteenlo
pend van groenen tot warm
rood. geeltinten, bruinen en ac
centen in mïcldenblauw. Bij deze
kleuren passen kledingstukken
die de sfeer van het (Engelse)
platteland ademen.
De neutrale kleuren zijn zeer
prominent aanwezig. In alle col
lecties zitten de berberneutra
len, gebroken witten, verschil
lende nuances taupe van licht
tot donker, grijzen van licht naar
donker, caramel en cameltonen.
In sommige collecties wordt dit
kleurenbeeld aangevuld met
aangekleurde neutralen of
pastelnuances (lichte blauwen,
lindegroen, bleekgeel en rose
wood). De kleuren worden toege
past in de sobere Armani-belij-
ning waarbij de kledingstukken
in laagjes over elkaar gedragen
worden en in een rustiekere
sfeer.
De laatste groep wordt gevormd
door de donkeren: heel veel
zwart, antraciet, chocolade
bruin, donker camel, bordeaux,
aubergine, flessengroen en
nachtblauw. Deze kleuren wor
den soms onderling gecombi
neerd. maar gaan over het alge
meen samen met de accentkleur
spierwit of fel rood. Dit kleuren
beeld hoort bij 'mannelijk'
vormgegeven kleding voor vrou
wen.
Dandy's en decadentie, bosnim-
fen en Heidi's, paardrijbroeken
en tweedblazers: er is van alles
wat. Veel bomen maar weinig
bos.
Annemarie Zevenbergen
is er komend seizoen van kort tot superlang. Hier als,jurk gedragen over een heuplang
wit T-shirt en een rijbroek met vetersluiting aan de enkel. foto Foxy Fashion
^uwsluitend gilet over een witte blouses g_
""ibineerd met een strakke broek, foto Mexx
f°b Rechts: Mannenkleding' met een super-
lOüwelijke belijning. foto Betty Barclay
/n de nimmer aflatende drang van
de mensheid om haar gedrag te
kunnen verklaren doet opnieuw de
term Fin de Siècle opgeld. Dat bete
kent letterlijk einde van de eeuw,
maar de term staat voor meer. Het is
een mentaliteit van vermoeidheid en
decadentie, die eind negentiende
eeuw in artistieke kringen in Europa
zeer verbreid was. De centra van de
stroming waren het Parijs van Tou
louse-Lautrec en Huysmans, het We
nen van schrijver Bahr en schilder
Klimt, naast de Engelse schrijvers en
kunstenaars Oscar Wilde, Byron,
Downson en Beardsly. In Nederland
liet het Fin de Siècle zijn sporen na bij
schrijvers als Couperus, Van de
Woestijne en Teirlinck. In het huidige
consumentengedrag zien kenners op
nieuw de invloed van die periode: be
zinning, terugverlangen, vooruitzien,
pessimisme, en optimisme wisselen el
kaar af. Dat vindt ook zijn weerslag
in het modebeeld voor komende
herfst en winter. Er is een hernieuwde
interesse voor het sobere existentia
lisme van het begin van de vorige
eeuw te zien naast de hang naar de
natuur, terug naar de basis met een
voud in vorm, nostalgie jaren zestig)
en decadentie overdadigeromanti
sche kleding).
'dandy' van Ravens.
foto Eduard Bosch
/n deze bijlage een overzicht van de
nieuwe herfst- en wintermode. Mo
de die een veelheid aan invloeden tri
zich draagt en veel fantasie van de
consument vereist. Het zal niet een
voudig zijn om door de bomen het bos
nog te zien.
Oude vertrouwde modellen in een nieuw jasje gestoken. Fluweel en
tweed voor de twee linker ensembles en rechts een grof gebreide
koltrui met wijde rok met splitten. foto Monique Brouns