De wintervrouw in vele vloeiende verschijnt gedaanten Fin de Siècle Contrasten beheersen kledingbeeld VRIJDAG 10 SEPTEMBER 1993 Neutrale kleuren zijn komend seizoen prominent aanwezig. De nieuwe herfst- en winter mode voor vrouwen kent tal van inspiratiebronnen. Ont werpers lieten zich leiden dooi de natuur, en dan met name het bos in al zijn kleurenrijkdom en wintervakanties in de Alpen. 'Evergreens' die doen denken aan huizen als Hèrmes en Guc ci, doen komend seizoen weer volop mee. Zij het in een eigen tijds jasje. Maskerades door de eeuwen heen vormden het uit gangspunt voor een stijl, waar in de dandy in al zijn verschij ningsvormen centraal staat; van Lord Byron en Oscar Wilde tot Prince. Een zakelijk aan doend stijl, waarin vrouwen 'mannelijke' kleren dragen wordt gepresenteerd als een trend waarin het existentialis me het uitgangspunt vormde. Maar wat het verband is tussen het existentialisme en 'manne lijke' vrouwenkleding, is ondui delijk. Het silhouet voor komend kle- dingseizoen wordt gekenmerkt door tegenstellingen. Aan de ene kant is er een sober beeld in de Armani-sfeer. zoals een blazer-' kostuum met een ribcoltruitje of een overgooier met een witte blouse, en aan de andere kant doet de laagjesmode weer op gang. Daarin past bij voorbeeld een blouse met een mouwloos vest onder een blazer gecombi neerd met een transparante rok over een legging. Beide richtin gen hebben met elkaar gemeen dat de belijning vloeiend en na tuurlijk is. De kleding is comfor tabel. goed afgewerkt en ge maakt van zachte materialen. Kenmerkend voor de jaren ne gentig is dat trends een.' langere levensduur krijgen. Niet ieder seizoen een totale vernieuwing, maar doorborduren op actuele gegevens. Goed voorbeeld daar van is het modebeeld waarin evergreens centraal staan. Klas siekers als de paardrijbroek en de tweedblazer worden nieuw le ven ingeblazen. Het levert een modebeeld op dat appelleert aan de bekende huizen als Hèr mes en Gucci. In deze stijl pas sen smalle pantalons, paardrij- broeken en wijde bandplooipan- talons. lange rechte (overslag- irokken en lange wijde rokken, getailleerde lange en korte bla zers. twinsets, lange trènchcoats en wollen jassen en overhemd blouses. De accessoires sjaal, handschoenen en tas worden weer belangrijk. Traditionele ruiten en strepen in zachte kleuren, de klassieke tweedruiten, plaidruiten, Bom melruiten, Hèrmeskrullen voor blouses en bedrukte lamswol ge ven de kleding haar vertrouwde uiterlijk, maar doordat nieuwe kleurcombinaties zijn gebruikt ziet het geheel er toch net even anders uit. Die 'vernieuwing' wordt ook bereikt door de bij zondere details met een am bachtelijk karakter: festonran- den, omrijgen met suèdeveter, contrastbiezen. franje, grover borduursels en suède details. Mannelijk Niet vernieuwend, maar wel in een nieuw jasje gestoken is de trend waarin mannelijke vor men als uitgangspunt werden genomen. Voor vrouwen bete kent dat 'mannenkleding' met een supervrouwelijke belijning: slanke, getailleerde blazers (soms mouw- en kraagloos), gi lets, spencers, cardigans, over hemdblouses, wijdere band- plooibroeken. smalle broeken met brede omslag, lange rechte rokken met hoge loopsplitten, strakke koltruitjes en stoere mo dellen voor het contrast zoals het leren motorjack en dito gi lets. Er worden vooral geweven en ge breide stoffen gebruikt. De des sins lopen uiteen van krijtstre pen, stippen en noppen, visgra ten, nieuwe varianten op de pied de poule en andere tweekleurige weefstructuren en grafische vor men in donker met wit of room wit. Verleden en heden gaan samen in de stijl die het Fin de Siècle in zich heeft. De dandy in al zijn verschijningsvormen, van Oscar Wilde en Lord Byron tot Prince, en de decadente verkleedpartij en aan het hof van Lodewijk de Veertiende waren inspiratie bronnen voor dit uitbundige mo dethema. Blouses met overda dige kragen en brede manchet ten en rijk gedessineerde en ver sierde overhemdblouses worden gedragen onder lange blazers met rond weggesneden panden en blazers met fluwelen con trastkraagjes. Daarnaast zijn er wijde lange rokken en lange rechte rokken met één split, kor te getailleerde jasjes, lange en korte redingote jassen, kamer- jasvormen en capes. Chokers en hoge halssieraden completeren dit beeld. Dat de dessins ook uit bundig zijn zal niemand verba zen: Rococokrullen en medail lonmotieven, ornamentale be- hangstrepen, overdadige i inte rieur (bloemen én multicolour Paisley-achtigen zijn te zien naast uitbundige ruiten en veel kleurige (lengteistrepen. 'Dra matisch' rood en goud zijn be langrijk. De verwerkte stoffen doen theatraal aan, hier geen simpel katoentje maar fluweel, velours, satijn, kant. zijde, mate- lassé-stoffen en brokaat. De natuur en daaraan gekop peld de aandacht voor het mi lieu zijn komend seizoen natuur lijk niet voor het eerst in het mo debeeld terug te vinden. Maar de invloed ervan wordt steeds dui delijker. Er verschij nen meer eco- collecties op de markt en bij de produktie van kleding wordt ge zocht naar milieuvriendelijkere methoden. Bijvoorbeeld een na tuurlijke bestrijding van ziekten en ongedierte op de katoenplan tages en minder schadelij ke ver f- en bleektechnieken. Natuurlij ke materialen (linnen, katoen en wol) zijn in opmars. Bos In de mode voor komend seizoen ligt zoals gezegd het accent op het bos met alles wat daarbij hoort. Ontwerpers lieten zich in spireren door bomen, herfst bladeren, paddestoelen, woud lopers, bosdieren en bosvruch ten. De vormgeving in dit beeld is er een van tegenstellingen: een strakke 'onderkant' (strech- broeken. paardrijmodellen) en een ruime 'bovenkant' (grote koltruien en vesten). Daarnaast zijn er ruime blazers, overgooi- ers en tuniekjurken, overslag rokken en houthakkershemden naast lange wollen jassen, 'slaapzak'-jassen, bodywarmers, capevormen en gecoate jacks. Details als grote kollen, rijgve tersluitingen. functionele driedi- mensionele zakken, puntige ka boutercapuchons die doen den ken aan ouderwetse slaapmut sen, dekenfranjes en l'estonran- den geven de kleding een eigen karakter. De dessins lopen uit een van motieven van bosvruch ten. paddestoelen, bladeren, die ren, jachttaferelen a la Hèrmes tot tweedruiten en deken- en houthakkersruiten. Een sfeer van nostalgisch win-, tersporten wordt opgeroepen in een stijl die door de Franse ont werper Gaultier in gang werd ge zet. Hij gaf daarmee een ant woord op de America-trend. De Parijse ontwerper meent dat Eu ropa wordt overspoeld door Amerikaanse invloeden met Euro Disney bovenaan de lijst. Als reactie daarop maakte Gaul tier van zijn modeshow een oer- Europees geheel. Compleet met Tiroler folklore. Noorse ijs- truien. Oostenrijkse vestjasjes en dat alles getoond door 'mo derne' Heidi's met lange blonde vlechten. De kleding die hierbij hoort is comfortabel en sportief: truien met ronde passen, ruime ski broeken, vestjasjes, bodywar mers, gebreide blazervormen, geborduurde gilets, flanellen overhemdblouses, sportieve ge coate jacks en opgevulde jacks met (nep(bontkragen. Dessins als Noorse jacquards, ijsmotie- ven. borduursels van Edelweiss en andere 'Heidi-bloemetjes', schaduwranden, randmotieven en ijzig aandoende all-over prints versterken het winterse karakter. Warme geweven stof fen als geruwde wol. flanel, mol ton en dunne nylon voor de op gevulde jacks zijn verwerkt 45naast gebreide materialen. Kleuren Het kleurenbeeld is grofweg in te delen in drie groepen. Het bos in al zijn kleurenpracht is één van de inspiratiebronnen voor ont werpers. Herfstboskleuren zijn dan ook duidelijk terug te vin den in veel collecties: uiteenlo pend van groenen tot warm rood. geeltinten, bruinen en ac centen in mïcldenblauw. Bij deze kleuren passen kledingstukken die de sfeer van het (Engelse) platteland ademen. De neutrale kleuren zijn zeer prominent aanwezig. In alle col lecties zitten de berberneutra len, gebroken witten, verschil lende nuances taupe van licht tot donker, grijzen van licht naar donker, caramel en cameltonen. In sommige collecties wordt dit kleurenbeeld aangevuld met aangekleurde neutralen of pastelnuances (lichte blauwen, lindegroen, bleekgeel en rose wood). De kleuren worden toege past in de sobere Armani-belij- ning waarbij de kledingstukken in laagjes over elkaar gedragen worden en in een rustiekere sfeer. De laatste groep wordt gevormd door de donkeren: heel veel zwart, antraciet, chocolade bruin, donker camel, bordeaux, aubergine, flessengroen en nachtblauw. Deze kleuren wor den soms onderling gecombi neerd. maar gaan over het alge meen samen met de accentkleur spierwit of fel rood. Dit kleuren beeld hoort bij 'mannelijk' vormgegeven kleding voor vrou wen. Dandy's en decadentie, bosnim- fen en Heidi's, paardrijbroeken en tweedblazers: er is van alles wat. Veel bomen maar weinig bos. Annemarie Zevenbergen is er komend seizoen van kort tot superlang. Hier als,jurk gedragen over een heuplang wit T-shirt en een rijbroek met vetersluiting aan de enkel. foto Foxy Fashion ^uwsluitend gilet over een witte blouses g_ ""ibineerd met een strakke broek, foto Mexx f°b Rechts: Mannenkleding' met een super- lOüwelijke belijning. foto Betty Barclay /n de nimmer aflatende drang van de mensheid om haar gedrag te kunnen verklaren doet opnieuw de term Fin de Siècle opgeld. Dat bete kent letterlijk einde van de eeuw, maar de term staat voor meer. Het is een mentaliteit van vermoeidheid en decadentie, die eind negentiende eeuw in artistieke kringen in Europa zeer verbreid was. De centra van de stroming waren het Parijs van Tou louse-Lautrec en Huysmans, het We nen van schrijver Bahr en schilder Klimt, naast de Engelse schrijvers en kunstenaars Oscar Wilde, Byron, Downson en Beardsly. In Nederland liet het Fin de Siècle zijn sporen na bij schrijvers als Couperus, Van de Woestijne en Teirlinck. In het huidige consumentengedrag zien kenners op nieuw de invloed van die periode: be zinning, terugverlangen, vooruitzien, pessimisme, en optimisme wisselen el kaar af. Dat vindt ook zijn weerslag in het modebeeld voor komende herfst en winter. Er is een hernieuwde interesse voor het sobere existentia lisme van het begin van de vorige eeuw te zien naast de hang naar de natuur, terug naar de basis met een voud in vorm, nostalgie jaren zestig) en decadentie overdadigeromanti sche kleding). 'dandy' van Ravens. foto Eduard Bosch /n deze bijlage een overzicht van de nieuwe herfst- en wintermode. Mo de die een veelheid aan invloeden tri zich draagt en veel fantasie van de consument vereist. Het zal niet een voudig zijn om door de bomen het bos nog te zien. Oude vertrouwde modellen in een nieuw jasje gestoken. Fluweel en tweed voor de twee linker ensembles en rechts een grof gebreide koltrui met wijde rok met splitten. foto Monique Brouns

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 27