Via de Himmelsleiter een enkeltje hemel Zeerovers zetten koopvaardij mes op de keel Moderne piraterij Motorduivels in de Eifel Achtervolging van veertig uur reportage ZATERDAG 14 AUGUSTUS 1993 31 Dat de macht van criminele piratenofganisaties zich uit strekt tot in overheidskringen blijkt volgens IMB-leider Eric Ellen uit twee recente incidenten in het Verre Oosten. Het eerste betreft de schatrijke Filipijnse zakenman Emilio Chan- co, die een kantoor bezat dat uitzag over de haven van Manil la. Van daaruit konden helers een schip-met-lading aanwij zen dat zij graag ivilden hebben. Chanco plaatste handlan gers aan boord van het desbetreffende schip, die op zee de macht grepen en de rest, van de bemanning over boord zetten. Het schip werd daarop overgeschilderd en verkocht. Maar Chanco werd gepakt, en veroordeeld tot celstraf in de zwaar bewaakte Muntinlupa gevangenis. Hij stelde een aan tal bodyguards aan om zich te beschermen tegen moordpo gingen door voormalige klanten, maar veel baten mocht dat niet. Hij werd op 7 april in de gevangenis gedood. Volgens de officiële lezing zou hij tijdens een vluchtpoging zijn neerge schoten door een beivaker. Het tweede voorbeeld doet zich eind juli van dit jaar voor in de internationale wateren voor de kust van China, waar het Noordkoreaanse vrachtschip Ko Mal Shan vaart. Uit het niets duiken vier speedboten op met zwaar geschut aan boord en veel piraten. De Ko Mal Shan geeft geen gehoor aan de oproep de machines te stoppen en vaart gedurende twintig uur op volle snelheid voort. Uiteindelijk weten veertien zee rovers het schip te enteren. Zij houden de bemanning met pi stolen onder schot en proberen koers te zetten naar de territo riale wateren van China, om schip en lading te kunnen buit maken. Door aanhoudend verzet van de bemanning lukt dat niet, waarna de rovers teruggaan naar hun speedboten. Nog negentien uur lang achtervolgen zij de Ko Mal Shan. waarna zij het schip, zwaar gehavend door kogels, laten gaan. De Chi nese autoriteiten verklaren uiteindelijk officieel dat het niet ging om piraterij, maar om een 'onderschepping'Het waar om daarvan wordt echter nooit bekendgemaakt. .J&m. i< De gaskraan open en dan als een speer naar beneden. Hoe platter door de bocht, hoe stoerder. De Himmelsleiter. de golvende oprij laan naar de Eifel. De weg is zo recht als een lineaal en zo breed als een boule vard. Een weg die uitnodigt tot jakkeren. Hier laten de weekendcoureurs hun moto ren warmdraaien. Alles moet wijken. Herman van Veen schreef hun lijflied: Op zij, opzij, opzij. Maak plaats, maak plaats, maak plaats. We hebben ongelofelijke haast... Een fonkelend stipje in de achteruitkijk spiegel van je auto. Het wordt groter en groter, razendsnel. Op het moment dat je beseft dat het de koplamp van een motor is, hoor je langszij al een jankend geluid. Alsof een straaljager laag over scheert. Een paar tellen later is de motor opnieuw een stipje. Nu aan de horizon. Voorbij de top wacht het serieuze werk: de steile afdalingen, de haarspeldbochten. Daar kun je als motorrijder pas echt laten zien datje één bent met je machine, zadel- vast als een rodeo-cowboy. De Himmelsleiter is slechts het opstapje. Motorduivels beklimmen hem sneller dan een gewone sterveling een keukentrapje. Monschau. Schleiden, Simmerath, Ge- münd, Blankenheim. Idyllische dorpjes rond de Ruhrsee, aan elkaar geschakeld door kronkelende wegen. Geflankeerd door nog altijd groene bomen en rood bruine rotswanden. Stank Maar op zaterdag en zondag wordt de geur van het bos verdrongen door de stank van schroeiend rubber. Hier ligt het racecir cuit, hier halen de motormuizen alles uit de kast. Met ware doodsverachting rijden de weekendcoureurs er hun illegale wed strijden. Met duizelingwekkende vaart slalommen ze naar beneden. Wie mee wil tellen, passeert vlak voor een haarspeldbocht nog snel een auto. En zo'n bocht moet bij voorkeur ruim worden aan gesneden. Tegenliggers moeten maar even de berm in. Wat hebben die hier trou wens te zoeken? De nieuwste rage: de tijdrit. Wie daalt het snelst een helling af. De motorrijders ver zamelen zich op de top. Met een tussen pauze van een minuut denderen ze één voor één de berg af. Beneden staat iemand klaar om met een stopwatch de tijden te klokken. De winnaar krijgt bewonderen de schouderklopjes van de verslagenen. Hoofdagent Willie Krietz van de politie in Simmerath schudt zijn hoofd. ,,Ik kijk elk weekeinde weer mijn ogen uit. Die jon gens spelen met hun leven. En met dat van anderen. Waarschuwingsborden zien ze niet, kan ook bijna niet met die snelhe den. Ik ben heel wat gewend, maar af en toe staat mijn hart stil als ik ze voorbij zie scheuren. De een daagt de ander uit. Wie durft het meest? Eigenlijk is het de pest dat de wegen in de Eifel zo goed zijn onder houden. Soms zou ik wensen dat het ge woon grindpaden waren. Dan lieten ze het wel uit hun hoofd." De meeste ongelukken gebeuren doordat de motorcoureurs zich gigantisch verkij ken op een bocht. „In paniek knijpen ze dan op het allerlaatste moment vol in de remmen", zegt Krietz. „Dan is er geen houden meer aan. Zo'n motor schuift met een onder je vandaan. Al die paardekrach- ten slaan op hol." Wonder boven wonder vallen de gevolgen vaak mee. Wat lakschade en een ge schaafd motorpak. Maar de engelbewaar der zit niet altijd achterop. Vorige week moesten hoofdagent Krietz en zijn colle ga's nog uitrukken omdat in de buurt van Simmerath drie motorrijders onderuit waren gegaan. Nederlanders, twee man nen en een vrouw, die in een haarspeld bocht rechtdoor waren gereden en in volle vaart tegen de vangrail knalden. In hun slipstream bleven zeven landgenoten met meer geluk dan wijsheid in het zadel. De twee mannen liggen nu in het zieken huis met een gecompliceerde beenbreuk, de vrouw met een verbrijzeld bekken. Ze brachten het er nog altijd beter van af dan een motorrijder uit Geleen die ruim een maand daarvoor een race door de Eifel met zijn leven moest bekopen. Een Duit ser en een Belg waren hem eerder al voor uitgesneld. Doden Wachtmeester Gunther Seitz van de poli tie in Schleiden twijfelt er niet aan dat er nog meer doden gaan vallen. „Dat kan simpelweg niet uitblijven. De coureurs la chen om de risico's. Ze denken allemaal dat ze zo goed kunnen rijden dat hen niks kan overkomen. Het is juist die overmoed die zoveel slachtoffers maakt. En niet al leen onder motorrijders. In het verleden zijn ook al wandelaars, fietsers en automo bilisten verongelukt omdat zo'n motor coureur dacht dat hij aan een Grand Prix meedeed." Elk weekeinde weer blazen de motordui vels met de vlam in de pijp door de bergen. Vaak hebben hun hersens minder inhoud dan hun motor. Vooral populair zijn de Bundesstrasse 265 en de Panoramaweg (K2). Daar gelden op de gevaarlijkste stukken weliswaar in- haalverboden. maar die worden massaal aan de motorlaars gelapt. Snelheidscontroles zetten ook niet veel zoden aan de dijk. Voordat de camera klik kan zeggen, is een beetje coureur al om de bocht verdwenen. Bij de politie wordt daarom de roep steeds luider om de Todesstrecken tot verboden gebied voor motorrijders te verklaren. In ieder geval in het weekeinde, het liefst per manent. Maar zover is het nog niet. Daarom zal ook deze zomer nog menig motorcoureur via de Himmelsleiter naai de hemel vliegen. Frank Seuntjens e slachten Chinese vluchtelingen die in Ukleine bootjes voor de kust van Hongkong inddobberen massaal af. Maar ook Filipijnse issers zijn de dupe, blijkens de vijf (varenden die zes weken terug werden moord. Bemanningsleden van Westerse opvaardijschepen blijven evenmin buiten hot: de Engelse kapitein en Filipijnse eerste lurman van de Baltimar Zephyr werden op december vorig jaar in koelen bloede ëxecuteerd. Ofschoon het aantal gevallen van mo derne piraterij zich - najaren van ver dubbeling - lijkt te stabiliseren, treden zeerovers anno 19-nu steeds duivelser op. Vanuit Engeland en Kuala Lumpur be strijdt het International Maritime Bureau (1MB) de piraterij, in Nederland probeert de rivierpolitie van Rotterdam de vervol ging van de daders op poten te zetten. ..Maar voorlopig komen we niet veel ver der dan een nationaal meldpunt van pira terij gevallen". verzucht brigadier-recher cheur Arie Mudde. Het meest in het oog springende en tege lijk meest schrijnende voorbeeld waarbij een Nederlandse bemanning was betrok ken. is dat van de Antwerpse vrachtvaar der Marta. Het schip vaart op 17 augustus 1990 met een lading tinplaten voor de kust van Vietnam als drie met vuurwapens ge wapende piraten aan boord klauteren en de brug bezetten. De radio-apparatuur wordt kapotgeschoten, de Nederlandse kapitein krijgt een pistool tegen zijn hoofd gedrukt en de opdracht om naar de rede van Singapore te varen. De bemanning van de Marta wordt be roofd van alle persoonlijke bezittingen, mishandeld en opgesloten in de mess- room. Eenmaal ter plekke liggen een sleepboot en een dekschuit klaar, met aan boord dertig werklieden. Zij hijsen vork heftrucks aan boord en in drie etmalen gaat de complete lading (waarde ongeveer 6 miljoen gulden) over in de duwbak. Zodra de piraten klaar zijn met de verla ding, bedreigen zij de bemanning met sancties als zij de autoriteiten in Singa pore vertellen wat er is gebeurd. Er vallen nog enkele schoten en de piraten vertrek ken. maar zij nemen de kapitein als gijze laar mee. Hij zit geruime tijd gevangen op een vissersboot en wordt later domweg 'gedumpt' op een onbewoond eilandje. Ze ventien dagen na de overval wordt de man gered. Hij is zo geschokt dat hij niet meer in actieve dienst terugkomt en ook nu nog nauwelijks kan praten over het incident. „Dit geval toont aan dat zeker niet alleen gelegenheidsdieven actief zijn in de pira terij. maar ook grote, rijke, machtige orga nisaties", zegt Mudde van de Rotterdam se rivierpolitie. Hij en collega A. Raijer startten in 1989 een voorzichtige inventa risatie van het aantal gevallen van pirate rij waarbij Nederlandse schepen betrok ken waren. „Hier in het havengebied hebben we onze bevoegdheden, maar tevens aan boord van schepen waar ook ter wereld die Rot terdam als thuishaven hebben. Dat bete kent dat je de verantwoordelijkheid hebt om ze terzijde te staan na een overval." Al direct stuiten Mudde en Raijer op het probleem dat moderne piraterij door geen van de betrokken partijen wordt aange pakt. „Een verzekeringsmaatschappij als Lloyds houdt weliswaar gegevens bij over het aantal claims dat binnenkomt, maar registreert niet hoe de piraten werken en wat hun eventuele signalement is. Dat is het werk van de autoriteiten in Singapore, op de Filipijnen en in Rio. plaatsen waai de zeeroverij zich concentreert. Maar zij hebben absoluut geen boodschap aan ver volging van piraten. Het zijn immers niet hun schepen die geënterd worden, niet hun bemanningen die bedreigd worden en niet hun ladingen die verdwijnen." Weinig hulp Ook van de kant van de reders blijkt aan vankelijk niet veel hulp te verwachten. Mudde: ..Weliswaar zijn rederijen ver plicht aangifte te doen van.overvallen op zee. maar sancties om die melding af te dwingen biedt de wet niet. Bovendien is de buit persoonlijke bezittingen van op varenden. wat geld in de scheepskluis vaak te gering om er moeilijk over te doen. terwijl bij bekendmaking de goede naam van de reder in kwestie alleen maar zou kunnen worden aangetast." Aan de andere kant laten de berovingen de bemanningsleden niet onberoerd. Aan boord van veel schepen die op het Verre Oosten en Latijns-Amerika varen, wordt niet alleen een sloepenrol gehouden, maar ook een piratenrol. „Als oefening wordt een aanval nagebootst, waarbij de beman ning zichzelf opsluit door deurklinken te verwijderen en deuren dicht te lassen. Maar wat gebeurt er als piraten het roer van bij voorbeeld een supertanker in Recherche-brigadier Arie Mudde: In de zeepiraterij zijn grote, machtige organisaties actief. foto Jaap Rozema werkelijkheid overnemen Zijn die lui ca pabel om zo'n schip te varen of sturen ze letterlijk en figuurlijk aan op een milieuramp De registratie die de rivierpolitie vanaf 1989 bijhoudt, toont de dramatische toe name van het aantal overvallen op zee aan. In 1989 kwamen 38 meldingen bin nen, in 1990 al 75, in '91 en '92 rond de 150. De niet gemelde aantallen zullen volgens Mudde minstens zo hoog zijn. Uiteindelijk zal het tot 1992 duren voordat in Neder land daadwerkelijk stappen worden geno men. door de Centrale Recherche Infor matiedienst (CRI) als landelijk meldpunt voor aangifte van piraterij aan te wijzen. Ook internationaal komt in '92 schot in de zaak. Het in 1990 opgerichte International Maritime Bureau, onder leiding van oud- politie-officier Eric Ellen, breidt zich uit naar Kuala Lumpur, waar in november vorig jaar het eerste internationaal sym posium over piraterij plaatsheeft. Mudde: „Een goed initiatief, al kwam ik er alleen maar bazen tegen en niet de mensen met wie ik te maken heb bij het onderzoek naar een beroving." Volgens Mudde en Raijer kan piraterij pas de kop ingedrukt worden als niet slechts preventieve maatregelen worden geno men door de reders. „Er moet keihard wor den opgetreden tegen de zeerovers. Nu gaan ze nog vaak vrijuit, zodat het bero ven van een schip vrijwel zonder risico is. Toch zal het recherchetechnisch eenvou dig zijn om een signalement van veel pira ten te maken. Een van de kapers van de Marta bij voorbeeld had een groot vrou wengezicht op zijn borst getatoueerd. Zo'n man herken je dus uit duizenden, maar je moet hem wel willen vinden." Om slagvaardiger te kunnen optreden, bepleit Mudde internationale samenwer king bij de opsporing van piraten, des noods onder de vlag van Interpol. „En au toriteiten die niet aan zo'n samenwer kingsverband willen deelnemen, zullen onder druk gezet moeten worden. Spreek maar af met z'n allen dat de koopvaardij wegblijft uit bij voorbeeld de haven van Singapore. Dan willen ze gauw genoeg, want dat kost geld." Eric Ellen van het International Maritime Bureau stelt dat de buit van in kleine groepjes opererende zeerovers doorgaans betrekkelijk klein is. Vietnamese vluchte lingen worden van hun laatste schamele bezittingen beroofd (en niet zelden over boord gezet om door haaien te worden op gevreten), Filipijnse vissers worden om een draagbaar radiootje vermoord en zee zeilers zien zich met een bezoek vereerd omdat ze een knappe tros touw aan boord hebben liggen. Waar Ellen met name voor waarschuwt zijn de machtige organisaties die de wereldzeeën onveilig maken. „En het is niet alleen piraterij waarmee zij schatrijk worden. Dezelfde bendes die schepen op zee enteren en het gezag over- nemen, varen hun drijvende buit naar een afgelegen haven, schilderen de romp over en veranderen de naam in die van een schip dat binnen een paar dagen in bij voorbeeld Hongkong wordt verwacht om een lading op te pikken. De bendes zorgen eenvoudigweg dat zij er met hun 'dubbel ganger' eerder zijn en pikken de vracht in. Op die manier wordt voor miljoenen dol lars gestolen." Als voorbeeld noemt Ellen het 'omkatten' van het vrachtschip Harpers, dat begin mei van Oost-Maleisië naar Korea vaart. Als vracht vervoert Harpers bijna 6000 ku bieke meter hout. met een marktwaarde van zes miljoen gulden. Op 11 mei meldt de gezagvoerder dat het schip noord-oost van de Filipijnen vaart en problemen heeft met de hoofdmotor. Daarna is niets meer van de Harpers en zijn bemanning vernomen. De lading blijkt echter wel op gedoken en zou te koop zijn aangeboden. Rechercheurs van het 1MB worden even wel sterk tegengewerkt in hun pogingen de miljoenenvracht te achterhalen. Uit hun onderzoek blijkt wel dat een andere voorraad hout uit Indonesië, bestemd voor China, binnenkort zal verdwijnen. Diefstal op bestelling dus. Een derde lucratieve tak van 'handel' is het vervoer van illegale emigranten uit China naar Westerse landen. Ellen: „Van één bende is bekend dat die per maand tien van dergelijke transporten regelt, waarbij de emigranten gemiddeld 15.000 dollar betaleQ voor een overtocht. De schepen waarmee wordt gevaren zijn niet altijd even krakkemikkig, maar als de reis langer duurt dan gedacht, komen de pas sagiers wel zonder eten en drinken te zit ten. Soms slaan de emigranten aan het muiten en worden ze pardoes overboord gezet. Over hun lot horen wij in het Wes ten bijna nooit iets. Dat is de tragedie van het hele verhaal: we jagen óp de daders van een aantal incidenten waarbij Wester se slachtoffers zijn gevallen, maar geen mens bekommert zich om de tientallen autochtonen die het leven laten in de strijd met piraten. Hun leven is niet meer waard dan een goedkoop horloge." Jurriaan Geldermans The Amsterdam Summer University houdt van 18 tot en met 20 augustus in het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amsterdam een zomer cursus over heden en verleden van de piraterij. De voertaal is Engels. i* IW et hun Honda's, Kawasaki's, Suzuki's en andere 'buikschuivers' J. van vooral Japans fabrikaat, maken ze elk weekeinde de Eifel onveilig. Motorrijders uit alle windstreken sturen hun racemachines richting bergen om er een dagje naar hartelust te scheuren. Alleen of niet een hele bende. De gaskraan open en dan als een speer naar beneden. Hoe platter door de bocht, hoe stoerder. Als het even kan, nioeten de vonken van het asfalt spatten. En dan 's avonds moe maar roldaan weer naar huis. Als ze geluk hebben, tenminste. Want niet iedereen is het gegeven honderd paardekrachten of meer te temmen. Daarom eindigt zo'n dollemansrit niet zelden in hospitaal of lijkenhuis. Ook deze zomer gaan de Eifel de waaghalzen weer massaal op hun bek. De Duitse politie telde deze zomer al tientallen gewonden en drie doden. Onder de slachtoffers opvallend veel Nederlanders. Waarschuwingsborden helpen niet, snelheidscontroles evenmin. Ten einde raad overweegt de politie nu de gevaarlijkste wegen maar af te sluiten voor motoren. De Eifel Sperrgebiet für Motorradfahrer? Waarschuwingsborden helpen niet, snelheidscontroles evenmin.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 31