van een natte zomer De zonzijde Zeeland- Regenland reportage zaterdag 14augustus 1993 27 fotografie Lex de Meester Camping Veerhoeve, Wolphaartsdijk. blijft, doet er naar het zich laat aanzien veel aan om ervoor te zorgen dat het be drag van anderhalf miljard inderdaad wordt gehaald. In de bestedingen van Ne derlandse vakantiegangers valt nog niet goed te merken dat het economisch wat minder gaat. Het is veel neringdoenden daarentegen opgevallen dat Duitsers heel nadrukkelijk op de kleintjes letten. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze bij voorkeur grote supermarkten buiten de kuststrook opzoeken, waar het assortiment vaak vriendelijker geprijsd is dan in vergelijk bare zaken in toeristische dorpen en in kampwinkels. Geen lijn In het bestedingspatroon van de toerist in Zeeland valt moeilijk een grote lijn te ont dekken. De eigenaresse van een speel goedwinkel in Middelburg signaleert dat voornamelijk kleinere aankopen worden gedaan, zoals spellen en knutselmate riaal. Haar collega in Goes meldt echter dat nogal wat ouders de neiging hebben hun kinderen met een wat duurder stuk speelgoed te verwennen. De eerder in de PZC aangeduide trend dat de toerist het duurdere restaurant links laat liggen, wordt evenmin algemeen onderschreven. Den Gespleten Arent in Middelburg ziet deze zomer opmerkelijk meer onbekende gezichten dan in andere jaren. Allemaal gasten die zich er kennelijk rekenschap van hebben gegeven dat ze niet in het goedkoopste restaurant van Middelburg zijn verzeild geraakt en die zich ook niet tot de voordeligste spijs en drank beper ken. Ook bij de kapper hebben toeristen de af gelopen weken meer geld uitgegeven dan ze de voorbije zomers deden. Veel vakan tiegangers die tijdens hun verblijf in Zee land de kapper bezoeken, hebben meteen maai- een permanentje genomen of beslo ten het sombere weer te bestrijden door een kleurtje in hun haar te laten aanbren gen. Het is dus dringen onder de droog- kap. Juweliers nemen bij toeristen even eens de drang waar bij aanhoudend don ker weer dan maar een zonnige lach op het gelaat van een dierbare te toveren. In deze branche is het veel drukker dan in andere jaren. „Mensen geven makkelijk 100 a 200 gulden uit en soms aanzienlijk meer", zegt juwelier J. Postma in Zierikzee. „Dat ge beurde vorig jaar ook wel. alleen zijn de aantallen klanten die dat doen aanmerke lijk groter." Troostaankopen, heet dat in middenstandskringen. Kledingwinkels hebben de afgelopen we ken ook goede zaken gedaan. „Slecht weer vormt geen belemmering om zo merkleding te kopen", vertelt N. Haartsen van Hot Legs in Goes en Vlissingen. „Dat verkoopt altijd, want het is afgeprijsd hé. Als de zon zich niet laat zien. wordt wel meteen met extra belangstelling naar kle ding voor het najaar gekeken. We hebben dan ook al aardig wat van de najaarscol lectie verkocht." Attracties Voor slecht-weer accommodaties en dag attracties kan het seizoen niet meer stuk. De grote stroom bezoekers maakt het ma tige seizoen 1992 ruimschoots goed. In het zwembad van Sportpunt Zeeland in Goes verbleven de voorbije weken af en toe 1500 personen per dag. waaronder veel Duit sers en Belgen. Een mooie opsteker voor de exploitatie van het zwembad Ook in De Parel in Domburg is het regelmatig volle bak. Directeur J. van Asseldonk spreekt liefkozend over 'Parelweer' wan neer hij de weersomstandigheden van de ze zomer aanduidt. De Delta Expo op Neeltje Jans rekent op 4 procent meer be zoekers dan vorig jaar De nieuwe dagat tractie Het Arsenaal in Vlissingen had zich geen mooier beginseizoen kunnen wensen. Sauna Skandia in Vlissingen heeft het deze zomer regelmatig drukker dan 's winters. „Statistisch gezien moest het natuurlijk'* een keer gebeuren, zo'n slechte zomer", zegt eigenaar P. Harden- berg opgetogen. Over de kwaliteit van het ondernemer schap in de bedrijfstak van recreatie en toerisme zijn in het verleden al prijzende woorden gesproken. De noodzaak voort durend te werken aan verbetering van de kwaliteit krijgt veel aandacht. Mede dankzij de vier gunstige zomers achter el kaar is veel geïnvesteerd in kwaliteitsver betering. Boleyn-Hertzberger in Nieuw- vliet verwacht niet dat ondernemers, voor wie het seizoen 1993 mogelijk toch wat te genvalt, zullen besluiten het nu maar eens een jaartje rustig aan te doen „Zo werkt een modern ondernemer niet", vindt ze. „Je moet altijd kijken naar een gemiddel de over een aantal jaren. En trouwens de rente staat lekker laag. Da's toch ook een zonnige situatie." Ben Jansen Het Arsenaal in Vlissingen. Patatje oorlog. Troostaankopen... Als de zon het laat afweten. Ondernemers in de bedrijfstakken die het van recreatie en toerisme moeten hebben, geven het grif toe: ze zijn de afge lopen jaren zonder meer verwend. Was 1991 nu een beter jaar dan 1990, of stak 1989 er net nog even bovenuit Na vier mooie zomers op een rij moeten de boeken erop na worden geslagen om vast te stel len wat goed, beter en best was. De trap pen van vergelijking in vakantiesfeer. De meeste campinghouders, bungalowex ploitanten en horeca-ondernemers zijn het er wel over eens dat 1992 de beste zo mer van de vier was. Alleen voor de dagat tracties was het weer te mooi en ook in kringen van de middenstand viel vorig jaar af en toe de verzuchting te beluisteren dat de toeristen maar op het strand blé ven liggen. Deze sectoren juist komen nu beter aan hun trekken. Er bestaat dus nog zoiets als rechtvaardigheid. Het af en toe herfstachtige weer van de af gelopen weken heeft in elk geval niet ge leid tot een massale uittocht van kam peerders. de categorie toeristen waarop de recreatieve bedrijfstak voor een be langrijk deel rust. Campinghouders stel len het met een mengeling van aange name verrassing en bewondering vast: er zijn nauwelijks kampeerders vertrokken en evenmin zijn veel reserveringen afge zegd. „We trekken in Zeeland blijkbaar sportieve kampeerders", zegt R. Mulder van camping De Veerhoeve in Wol phaartsdijk tevreden. „Mensen met een kampeeruitrusting die berekend is op wat minder gunstig weer. en met de instelling om er gewoon het beste van te maken." Draaiboek Die instelling dient ook de campinghou der zelf te hebben. Een kampeer-onderne- mer met visie heeft, ook al rijgen de jaren met schitterende zomers zich aaneen, al tijd een draaiboek klaar liggen met activi teiten voor perioden waarin de zon zich niet vertoont. „Je moet alternatieven bie den". weet C. Boleyn-Hertzberger van camping Zonneweelde in Nieuwvliet. „Toen het laatst eens echt een hele dag regende, hebben wij een filmmarathon ge houden. Van 11 uur 's morgens tot 3 uur 's nachts achter elkaar films. Dat moet je dus wel voorbereid hebben: films ge huurd. vertoningsrechten betaald. Met mooi weer heb je zoveel films niet nodig en dan kost het je geld." Ze vindt dat nu ook weer niet al te somber moet worden ge daan over de zomer van 1993. „Wat heb ben we nu aan echt slecht weer gehad Een stuk of vier verregende dagen, da's toch alles. Voor toeristen in Zeeuwsch- Vlaanderen maakt dat niet uit. Met België als achterland hoeft niemand zich te ver velen." Ook vanuit andere delen van Zeeland is België populair als doel voor een dag tocht. G. Brinkman van camping De Paardekreek aan het Veerse Meer in Kort- gene heeft enkele pasjes voor de Wester- schelde-veren aangeschaft en stelt ze gra tis ter beschikking van zijn gasten. Ze vin den gretig aftrek. Brinkman constateert dat het op zijn camping iets minder druk is dan de afgelopen jaren. „Er zijn wat minder mensen op de bonnefooi gekomen en verscheidene gasten met een seizoen plaats hebben hun caravan aan de auto gehaakt en zijn naar het zuiden vertrok ken". vertelt hij. Een zwak jaar. is zijn voorspelling, al voegt hij er even later aan toe dat het wel heel erg raar moet lopen voordat bij hem sprake is van een slecht seizoen. „Wij hebben veel watersporters onder onze gasten. Zeilers en surfers. Die vinden mooi weer prima, maar ze hebben toch liever veel wind. Dat het daarbij ook regent en aan de frisse kant is. nemen ze op de koop toe." Bestedingen Een medewerker van de provincie heeft in 1990 een uitgebreide studie uitgevoerd naar onder meer de economische belan gen van het toerisme is Zeeland. Zijn con clusie was dat verblijfstoeristen en dagre creanten een jaar eerder voor 1 miljard gulden in Zeeland hebben besteed en dat de werkgelegenheid als gevolg van het toerisme - uitgedrukt in volledige banen - 10.000 bedraagt. Aangezien de toeristi sche seizoenen 1990. 1991 en 1992 het on derzochte jaar minstens hebben geëve naard, is tot nu toe steeds aangenomen dat de inkomsten van Zeeland Vakantie land nog steeds ongeveer 1 miljard gulden bedragen. Op basis van nieuwe onderzoeken van het ministerie van Economische Zaken naai de sector van recreatie en toerisme moet dat totaal aan bestedingen waarschijnlijk worden bijgesteld. In het provinciehuis wordt op dit moment druk gewerkt aan een Zeeuwse vertaling van de cijfers. De voorlopige conclusie luidt dat toeristen de afgelopen jaren méér in Zeeland uitgeven dan tot nu toe is aangenomen. Een ambte naar noemt voorzichtig de mooie som van anderhalf miljard gulden. Ook de uit toe risme voortgekomen werkgelegenheid lijkt groter dan het tot dusver gehanteer de aantal. Hoeveel groter is nu nog ondui delijk. De toerist die deze zomer in Zeeland ver Het is even wennen. Na vier prachtige zomers waren toeristen en ondernemers, die hun brood verdienen in de sector van recreatie en toerisme, bijna vergeten dat het in Nederland ook wel eens minder mooi weer kan zijn in juli en augustus. Wie de afgelopen weken gebruind terug wilde keren van een vakantie in Zeeland, zal een zonnebank hebben moeten opzoeken. Een vakantie in minder zonnig Zeeland kost ook extra geld. Een bezoek aan een attractie of een stad is aanmerkelijk duurder dan een fegje aan het strand. Idenstand en slecht-weer atwmmodaties lijken de motste winnaars te worden van het zomerseizoen 1993.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 27