fraude met claims autoschade
Franse
TGV kijkt over de grenzen
PZC binnen- en buitenland
Iep viel om door
druk stadsleven
Verdere vervolging
van John Demjanjuk
is onwaarschijnlijk
Dunne waterstraal
te gebruiken voor
fileren van platvis
Steunpunt Quichuas in Amsterdam
Iflaapdozen voor de
Nederlandse scouts
Franse
TGV-
netwerk
Duitsland
bezuinigt
25 miljard
internationale bende dupeert verzekeraars
filmindustrie
i VS breekt
j cords
TGV-Est
Le Havre
2-AOJt-
Cherbourg
•Rouen
PARIJS
Straatsburg
Mulhouse,
Rennes Le'Mans
Clermont-
Ferrand
Grenoble
jBordeaux
reistijden vanaf
Parijs (in uren en minuten)
->■ situatie 1989
-►toekomstige situatie
H K R I J
ssapPoitiers V Lk
•:s I *52*
La RocFTélle Jllmoges Lyon 1:50/ chambery
J Marseille ^-Nice
ontpellier QjSjjv
3-007
anp- bron: SNCF/TGV&Chunrel
Lijnen In dienst
690 km
Lijnen in aanleg
550 km
Nieuw geplande lijnen
3200 km
Totaal
4440 km
DONDERDAG 12 AUGUSTUS 1993
door Fred van Essen
AMSTERDAM (GPD) - De iep
die dinsdag in Amsterdam om
viel en voor vijf gewonden en
een ravage op straat zorgde, is
waarschijnlijk tenonder ge
gaan aan parkerende auto's,
verstikkende wegfundering en
intensief graafwerk. „Het leven
van de boom in de grote stad
wordt steeds harder", zegt E.
Ros, boomspecialist van de ge
meente Amsterdam. „Het ver
baast me eigenlijk nog dat het
niet vaker gebeurt."
In Amsterdam staan 300.000 bo
men op openbaar terrein, waar
van 50.000 iepen. Waar een iep in
een bos met gemak 200 jaar oud
wordt, is het een uitzondering
geworden wanneer een stads-iep
de 100 haalt, „Tachtig jaar is al
mooi", zegt Ros van de dienst
Omegam. Parkeerbescherming,
ademende tegels en voorzichtig
graafwerk kunnen niet verhin
deren dat er af en toe wel eens
gewoon één omvalt, zoals dins
dag in Amsterdam. Ros: „Met
ïepziekte of andere kwalen heeft
dat niets te maken. De bomen
rotten van binnenuit, doordat
een shovel of verschuivende
wegfunderingen de wortels heeft
afgescheurd. Dat amputeren
gaat niet zachtzinnig, de iep is
een natte houtsoort en dan slaat
de boel aan het rotten, zonder
dat je er aan de buitenkant of
aan het blad iets van ziet."
De dinsdag omgevallen iep was
een paar maanden geleden nog
gecontroleerd door de stads
deelraad Oud West, zonder dat
enig mankement werd vastge
steld. Ros: „Bij de minste twijfel
gaat een boom er tussenuit. De
ze zal er tussendoor geslipt zijn."
De iep is, samen met plataan en
linde, een uitgesproken grote-
stadsboom: kan een stootje heb
ben en is bestand tegen zeewind.
Ros: „Aan de bomen ligt het
niet. maar de omstandigheden
in de stad worden steeds moeilij
ker."
Volgens G. Bodewes van het
Utrechtse boomchirurgische be
drijf Copijn kan ook het ver
keerd afrukken van takken in de
kruin hetzelfde rottingsproces
op gang brengen, wanneer in de
'wond' water blijft staan. Bode
wes acht de gangbare inspecties
van de buitenkant niet voldoen
de en pleit voor controle via in-
ffarood-luchtfotografie. De tem
peratuurverschillen tussen
zieke en gezonde bomen worden
daardoor onontkoombaar vast
gelegd. „Die omgevallen iep zou
er zo tussenuit gehaald zijn.
Maar in deze tijd van bezuinigin
gen wordt op het groenbeheer al
snel gekort."
Ros van het Amsterdamse Ome-
gam-Groenbureau vindt van
niet. „Wij merken juist meer be
reidheid te betalen voor het be
houd van de boom. Ze worden af
geschermd voor parkerende au
to's, er worden ventilerende te
gels gebruikt, wegfunderingen
opgeschoven, rioleringen omge
legd. Bij de herinrichting van de
Apollolaan zijn de rioleringen
met de hand tussen de bomen
door naar de weg gelegd en zijn
bij het Hilton-hotel de pijpen
met een grote boog om een oude,
zware populier heengelegd. Dat
kost aan extra werk wel mee.i;
dan tienduizend gulden."
„Vroeger werd een iep ook in
Amsterdam 200 jaar oud", zegt
Ros. „Toen kon zo'n boom nog
met zijn wortels alle kanten uit.
Je zag wel bomen die onder de
grachtenhuizen door waren ge.-
groeid en uit de achtertuinen
snoepten. Nu kan dat niet meer.
door de compacte wegfunderia-
gen. het drukke parkeren dat de
grond samenperst en de dichte
bekabeling die langs de bomen
in de grond ligt. Dan komt de
standvastigheid in het geding.
Als je ziet hoe er in de stad tegen
de bomen wordt aangereden, en
hoe shovels en kranen tekeer
gaan, is het. eigenlijk een wonder
dat ze het uithouden. Wat er ont
valt. zelfs bij stormen, is in pro
centen eigenlijk niks."
van onze
correspondent
BERLIJN - Het Duitse
kabinet heeft woensdag
een bezuinigingspakket
van bijna 25 miljard gul
den aangenomen. Ge
snoeid wordt vooral in
de sociale sector. De
werkloosheidsuitkerin
gen gaan omlaag, de kin
derbijslag wordt afhan
kelijk van het inkomen
en de sociale uitkerin
gen worden voor een
jaar bevroren. Verder
wil het kabinet de com
pensatie voor nict-
werkbare dagen in de
bouw- schrappen.
Het nu aangenomen be
zuinigingspakket is ui
terst omstreden. De so
ciaaldemocratische op
positie noemde de rege-
ringsplannen 'vergif
voor de toch al slechte
conjunctuur en stelde
dat de zwaksten in de sa
menleving opnieuw de
zwaarste last moeten
dragen. De vakcentrale
DGB vreest dat min
stens 200.000 mensen on
der de armoedegrens zul
len belanden. Ook de lin
kervleugel van de CDU
bekritiseerde het rege
ringsbesluit.
van onze correspondent
TEL AVIV - De staat Israël ziet
geen mogelijkheid een nieuw
proces te beginnen tegen John
Ivan Demjanjuk wegens diens
optreden als politieman in So-
bibor en andere concentratie
kampen. Procureur-generaal
Joseph Harish heeft dat gister
morgen 'met een bezwaard ge
moed' laten weten aan de zes in
dieners van petities bij het
Hooggerechtshof. Het Hof. dat
het laatste woord heeft, sprak
gistermorgen over de petities.
Maar de kans dat het alsnog tot
een nieuw proces besluit, is ui
terst klein. Het staat nu vrijwel
vast dat Demjanjuk zal worden
gedeporteerd. In eerste instan
tie zou het Hof gisteren een uit
spraak doen maar dat is uitge
steld tot morgen.
De procureur-generaal verklaar
de dat hij 'na afweging van alle
factoren' tot de conclusie is ge
komen dat er op strikt juridische
gronden geen mogelijkheid be1
staat Demjanjuk opnieuw in Is
raël te berechten. Ook had hij in
zijn overwegingen betrokken
dat waarschijnlijk geen enkel
ander land bereid zal zijn Dem
janjuk voor diens optreden in
Sobibor en andere kampen te
berechten als Israël dat nalaat.
Hij zei het Hooggerechtshof aan
te bevelen Demjanjuk zo snel
mogelijk te deporteren.
Op 29 juli besloot het Hoogge*-
rechtshof John Demjanjuk te
ontslaan van rechtsvervolging.
Hij was in 1988 door de districts
rechtbank in Jeruzalem ter dood
veroordeeld omdat hij onder de
bijnaam 'Ivan de Verschrikkelij
ke' de gaskamers zou hebben be:
diend in het vernietigingskamp
Treblinka. Maar het Hof bepaal1
de dat nieuw ontdekt bewijsma
teriaal voldoende twijfel had ge
zaaid aan het oordeel van de la^
gere rechtbank om ontslag van
rechtsvervolging te rechtvaardig
gen.
IJMUIDEN (GPD) - Platvis file
ren met een waterstraal. Het
kan, blijkt uit een praktijk
proefje dat het Rijks Instituut
voor Visserij Onderzoek (RIVO)
in IJmuiden vorig jaar samen
met een Duits bedrijf heeft uit
gevoerd. De proefstaat vermeld
in het jaarverslag van het insti
tuut over '92.
Een groot voordeel van deze me
thode is dat er minder mensen
bij het fileren behoeven te wor
den ingezet. Daartegenover
staat dat de investeringskosten
voor fileren met een waterstraal
nogal hoog zijn. Onderzoeker C.
Keizer van het RIVO twijfelt er
daarom aan dat het waterstraal-
fileren op grote schaal bij visver-
werkende bedrijven kan worden
geïntroduceerd.
Het snijden van bij voorbeeld
vlees en vis met behulp van een
waterstraal is al een bekend ver
schijnsel. Bij het RIVO is men op
het idee gekomen te onderzoe
ken of dit een mogelijk alterna1
tief zou zijn voor het fileren met
een mes. Uit het onderzoek naar
liet fileren van bevroren schol
kwam naar voren dat bij een;
snelheid van de waterstraal van
twee meter per seconde een vrij!
goed snijvlak ontstaat, Een pro
bleem was echter dat de straal
veel moeite had met de graten.
Bij verse schol waren de resulta
ten nog beter. De straal had geeiï,
enkel moeite om door de huid te'
dringen. Ook de snee zag er goed!
uit Het RIVO komt tot de con;-;
clusie dat het snijden over grote
lengte met een waterstraal pro
bleemloos verloopt. Er moet nog
wel het een en ander aan de ap
paratuur worden verbeterd
Helaas ziet het er naar uit dat
het waterstraalfileren voorlopig
in de ijskast blijft, De visserijsec
tor ziet- voorlopig geen reden,
door de economisch misère bin
nen de visserij, om een vervolg
onderzoek te financieren.
PARIJS (ANP) - Een schok
tussen stilstaan en rijden is er
niet. De trein verlaat geluid
loos Gare de Lyon, het kopsta-
tion in het zuidoosten van Pa
rijs. Alleen de wissels van de
hier nog oude, en ook door an
dere treinen gebruikte spoor
baan zijn een beetje hoor- en
voelbaar. De Parijse voorste
den schieten hoe langer hoe
sneller voorbij. Een groot
vliegtuig haalt de trein schuin
van achteren in en scheert
over het dak: de TGV-Sud Est
kruist de aanvliegroute van
Orly, de tweede luchthaven
van de Franse hoofdstad.
Daarna kan niets de super
snelle trein meer inhalen.
De TGV (train a grande Vites
se, ofwel hoge snelheidstrein)
rijdt zijn eigen baanvak op.
Het nauwelijks hoorbare ge
zoem van de elektromotoren
wordt indringender. De trein
trekt voelbaar op. Langzaam
wanen de passagiers zich in
een vliegtuig met bijna lees
baar op hun gezichten: „wan
neer komt-ie los?"
Zo ging het in 1981 toen de eer
ste TGV's begonnen aan hun
vaste dienstregeling tussen
Parijs en het 500 kilometer
zuidelijker gelegen Lyon. Met
zijn 260 kilometer per uur
bracht de TGV de steden op
twee uur van elkaar. Sindsdien
is het heel gewoon de duizend
kilometer van een retourtje de
zelfde dag af te leggen met tus
sendoor een drukke werkdag
in Lyon. Om 's avonds uitge-
ruster dan gewoonlijk weer
thuis te zijn. met een volle
maag uit de restauratiewagen
en alle huiswerk gedaan op de
klaptafels tussen de luxueuze,
verstelbare vliegtuigfauteuils.
Traagste
Sindsdien is ook deze lijn al
weer geschiedenis- de oudste
en traagste TGV-verbinding
van Frankrijk. Maai- wèl het
begin van een nieuw tijdperk
in het openbaar vervoer, waar
in de trein het op de middellan
ge afstand 500 tot 1000 kilome
ter) duidelijk wint van het
vliegtuig. Al enkele jaren rijdt
de TGV-Atlantique met 300 ki
lometer per uur naar Le Mans,
Nantes en Bordeaux. Le Mans
in Bretagne, nu op een klein
uur van Parijs, krijgt zo een re
putatie van „nieuwe Parijse
voorstad", op 250 kilometer af
stand. Daarmee is de nieuw
bakken Bretonse forens soms
sneller dan iemand vanuit een
„gewone" voorstad per bus.
trein en metro een uur onder
weg naar zijn werk is.
Sinds mei is het nieuwe pronk
stuk de TGV-Nord. met aan
sluiting op de Eurotunnel on
der het Kanaal richting Lon-
Een groepje Quichuas poseert bij de Montelbaantoren in Amsterdam. foto Cor Mulder/ANP
AMSTERDAM (ANP) - „Een soort am
bassade van de Quichuas". Zo noemt één
van de leden van deze inheemse bevol
kingsgroep uit Ecuador de woonboot Fi
del io in Amsterdam. In de woonboot is
het zojuist opgerichte steunpunt geves
tigd voor Quichuas in Amsterdam.
Naast het uitwisselen van informatie en
contact leggen met overheden, dient de
boot ook als ontmoetingsplaats, zo werd
woensdag verteld op een persconferentie
van het Nederlands Centrum voor In
heemse Volken en een vertegenwoordi
ging van de Quichuas.
In Amsterdam bevinden zich zo'n hon
derd Quichuas, in heel Nederland naar
schatting vijfhonderd. Ze reizen veelal
door Europa om met hun muziek en nij-
verheidsprodukten geld te verdienen. De
meesten komen als toerist alleen in de zo
mer hier en overwinteren in eigen land.
Veelal uit sociale en economische nood
zaak zoeken ze op goed geluk hun heil in
het westen. „Ginds worden ze als buiten
lander beschouwd en hier als illegaal",
zegt José Jacinto Guaman van de In
diaanse organisatie Ecuarunari. Het aan
tal migranten zal eerder toe dan afnemen,
venvacht hij. Door toenemende repressie
van politie en leger en gedwongen ontei
geningsprocedures in Ecuador verlaten
meer mensen het land.
Doordat dé zomer-migranten onbekend
zijn met de regels hier. komen ze in het
schemergebied van de illegaliteit, zegt hij.
Dat maakt ze tot prooi van tussenhande
laren en huisjesmelkers. En doordat ze op
eigen houtje hun handel proberen te slij
ten. raakt de markt verzadigd.
Daarnaast komen ze met de vreemdelin
genpolitie in botsing. Zo werden op 11 juli
26 Quichuas die in de Bijlmer 's avonds
aan het voetballen waren, opgepakt we
gens overlast en het niet nakomen van de
registratieplicht. Ze werden vastgezet in
de militaire gevangenis Nieuwersluis. Pas
na druk overleg werden ze op 27 juli vrijge
laten op voorwaarde dat ze zelf. met eigen
retourtickets, zouden terugkeren naar
Ecuador. Buurtbewoners hadden ge
klaagd over geluidsoverlast.
Se ISHINGTON (AFP) - De
i F: irikaanse cinema is dank zij
|jc; iiassic Park" van Steven
,ok slherg en „The Firm" met
eE: 'Cruise, bezig de kassare-
jsu isle breken. Sinds het begin
ns de zomer is al 1.06 miljard
ir omgezet, 11 procent meer
954 miljoen dollar in
l,het vorige record voor de
sites. Dit blijkt uit cijfers
de Amerikaanse film-orga-
D lieMPAA.
lea t springt „Jurassic Park",
tij het uitbrengen in 3000 za-
pu: in het weekeinde van 11 juni
0.1 miljoen dollar in het
je bracht. Het vorige record
een weekeinde-recette
a^, i vorig jaar gevestigd met
ns; terugkeer van Batman":
miljoen dollar. Inmiddels
=a de inkomsten voor de film
het boek van Michael
ar nton, die binnenkort in Ne-
md in première gaat, al op-
pen tot 300 miljoen dollar in
S en 100 miljoen dollar in
P il-Brittannië. „Jurassic
"lijkt aan de kassa Spiel-
aef sandere succes „ET" nog te
'passeren. In de VS behaal-
eL 8e film de ongeëvenaarde
a I Itevan 399,8 miljoen dollar,
andere succes-film, „The
over een advocatenfirma
JL fora Cruise als vedette, zet-
cds 30 juni al 133 miljoen
i om. Daarna volgen „In
me of Fire" met Clint East-
Imet meer dan 100 miljoen
aan recettes, en „Slee
ën Seattle", een komedie
0f ïom Hanks en Meg Ryan,
■•100 miljoen nadert.
kkelijke klappen hebben
pcoods sterke mannen op-
«n. „Last Action Hero" zet-
Del ïdanks Arnold Schwarze-
che sr maar 47,8 miljoen dollar
zeik B.Cliffhanger" van Sylves-
inei t'-allone „slechts" 79,6 mil-
jrdf collar,
i.flf
tï erden laten
'n tste twee
T* risten vrij
fjj IRA (DI'A/RTR) - De voor
ór(]| fiding van Turkije strij-
iKurdische Arbeiderspar-
RK heeft dinsdag de laatste
;ger! *an zes buitenlandse toe-
n va 'vrijgelaten, die al weken
3p[( >?en waren gehouden. Dit
edi' Wl)sdag meegedeeld door
j wS "stralische ministerie van
n ai Jbndse zaken.
Sng om een Australische
Yea 'en haar Britse neef. Eer-
1~ïafnen vier Franse gijze-
hZ- De opstandelingen
üe;; ?en de gijzelaars geduren-
weken te voet door de
a van Zuid-Oost-Turkije te
sn.
inlEfiVEGEIN (GPD) - Een in-
is nationale organisatie heeft
afgelopen drie jaar voor mil-
je enen valse verzekeringsscha-
5 geclaimd bij verzekerings-
t aatschappijen in Nederland
andere Europese landen. Van
j zeventig 'verdachte' aanrij-
|gen die het Nieuwegeinse
hadebureau O O het afgelo-
n hal' ïaar onderzocht, ble-
iu n er achtenzestig nooit te heb-
„plaatsgevonden. Voor deze
„rijdingen is in totaal voor
r derhalf miljoen schade ge
aimd.
hi i het onderzoek, uitgevoerd in
(jt dracht van verschillende ver-
l, ;eringsmaatschappijen.
jkt dat de kern van de organi-
I ie bestaat uit Iraniërs, Irake-
Libanezen en Joegoslaven,
i vanuit Duitsland opereren,
bende heeft op grote schaal
bmik gemaakt van stroman-
r die vooral in Amsterdam en
itterdam werden geworven.
er 800 gulden in contanten
vertekenden ze een blanco
ladeformulier, in alle gevallen
ntvege een gefingeerde aanrij-
ig met een buitenlands voer-
1
j
Op basis van de valse schadefor
mulieren werden vanuit Duits
land vervolgens forse bedragen,
uiteenlopend van 15.000 tot
25.000 gulden, geclaimd bij de
verzekeraars. Het vermoeden
bestaat dat ook schade-experts
en een advocatenkantoor in het
complot zitten.
Vergelijking van de gegevens
maakte duidelijk dat bij ver
schillende schadegevallen regel
matig dezelfde voertuigen wa
ren betrokken. De opgegeven
kentekens gaven hierover niet
altijd uitsluitsel, de chassisnum
mers wel. In sommige gevallen
bleek hetzelfde voertuig op het
zelfde tijdstip bij verschillende
aanrijdingen betrokken te zijn.
Ook werden sommige schades
bij drie verschillende maat
schappijen geclaimd. In een en
kel geval was het expertise-rap
port eerder gedateerd dan de
aanrijding.
De gevallen die zijn onderzocht,
dateren allemaal van de afgelo
pen drie jaar. Op basis van de
frequentie in 1993 gaat het scha
debureau ervan uit dat er in de
voorgaande twee jaar zeker ze
ventig vergelijkbare zaken heb
ben gespeeld, die niet meer zijn
te achterhalen. Omdat de bende
ook in andere Europese landen
actief is. loopt het ten onrechte
uitgekeerde bedrag vermoede
lijk in de tientallen miljoenen.
De onderzoeksgegevens van O
O worden overgedragen aan de
Centrale Recherche Informatie
dienst. De Rotterdamse politie
werd al eerder op de hoogte ge
bracht van de praktijken van de
bende, maar bij die gelegenheid
stelde het Openbaar Ministerie
dat fraudezaken geen prioriteit
hadden.
ook naar overname van ten
minste een deel van het te pri
vatiseren British Rail. Wellicht
komt er dan vaart achter de
achterblijvende Britse spoor-
prestaties aan de andere kant
van de Eurotunnel. Zoals het
zich nu aan laat zien. zal de
TGV Parijs-Londen daar niet
eens boven 160 kilometer per
uur komen, de snelheid van
een doodgewone, ouderwet-se
Franse sneltrein.
De aanleg van een TGV-lijn be
tekent allereerst dat een
strook grond zo breed als een
voetbalveld moet worden vrij
gemaakt, zonder gelijkvloerse
kruisingen en afgezoomd met
drie meter hoge hekken over
de hele lengte. Ofwel een ver
sperring dwars door het hele
land, overspannen en onder
graven door een gigantisch
aantal bruggen, tunnels en
„wildtunnels" voor dieren.
Maar de aanleg loopt zelfs in
Frankrijk niet helemaal zon
der problemen. Hier en daar
zijn hele dorpen doormidden
gesneden. Mensen kunnen niet
meer naar hun buren, waar ze
al generaties lang naast wo
nen, omdat een supersneltrein
de dorpsstraat doorklieft. Pro
test-en ook van boeren, die
voortaan kilometers om moe
ten om bij een geguillotineerd
stuk land achter hun schuur te
kunnen komen. De milieube
weging laat zich evenmin on
betuigd.
Kleine lijntjes
De meest serieuze weerstand
bestaat wellicht binnen de
SNCF zelf. Keer op keer zijn
daar uitingen van onvrede om
dat de vooruitgang van de
TGV ten koste gaat van kleine
lijntjes. Kleine stationnetjes
worden opgeheven en de popu
laire, nog niet zolang geleden
alom rondkuchende micheli-
nes - een soort autobussen op
rails - worden zeldzaam. Alles
gaat naar de TGV, en de veilig
heid op de andere lijnen heeft
daaronder te lijden, klagen de
vakbonden.
Gemeentebesturen daarente
gen vechten op leven en dood
om een TGV-station, en de be
drijvigheid die dat mee zich
meebrengt, in de wacht te sle
pen. Grenoble heeft zo geprofi
teerd van de Olympische Win
terspelen in het nabijgelegen
Albertville in 1992 om een TGV-
station los te peuteren, com
pleet met een veertien hectare
groot zakencentrum met
170.000 vierkante meter kanto
ren en bureaus. In Lille wordt
een nog grootser station-busi-
nesscomplex gebouwd. Voor
elke zichzelf respecterende
Franse stad is de TGV inmid
dels een „must".
ulj TTERDAM (GPD) - De Rot-
jamse woningstichting On-
Woning is bereid zogeheten
apdozen ter beschikking te
Hen aan Scouting Neder-
ar ui, als deze dozen worden ge
in', likt voor 'educatieve doel-
N'e iden'. De vereniging wil
for uls tijdens de Europese Jam-
nc ree in 1994 en de Wereld Jam-
v: ree in 1995 laten overnachten
na deslaapdozen.
ge B het erom gaat de jongeren
-indruk te geven van de ma-
ok waarop dak- en thuislozen
schutting of bescherming
pk eten vinden, zijn wij bereid
au taan mee te werken", zegt- di-
aelid G. Theunis van Onze
s i Kling. Hiermee komt de cor-
yi, natie terug op de eerdere wei-
hr; ïing slaap dozen aan Scouting
dttland te leveren,
teinis: „We hebben intern af-
- gsproken de dozen alleen te le-
teraaan de doelgroep, de dak-
aittlozen, of organisaties die
itohet lot van deze mensen
bekommeren. Verzoeken om do
zen af te staan in het kader van
trouwpartijen of ludieke acties
van voetbalverenigingen en
scholen, hebben we daarom af
gewezen".
Woordvoerder M. Lamme van de
Wereld Jamboree zegt dat het
niet de bedoeling is alle dertig
duizend deelnemers aan de bij
eenkomst in Flevoland in dozen
te laten overnachten. „Ze slapen
gewoon in tenten", legt hij uit.
„De dozen zijn bedoeld voor
nachtelijke trektochten in de
omgeving. Het zal totaal om on
geveer duizend exemplaren
gaan". Hij benadrukt dat - mede
via het gebruik van de dozen - de
scouts 'bewust worden gemaakt
van dit soort problemen'. „We
proberen het nuttige met het
aangename te verenigen. Spe
lenderwijs maken de deelne
mers kennis met bepaalde mis
standen in de wereld. Het ge
bruik van de slaapdozen maakt
daarvan onderdeel uit".
den. die de Parijse passagier in
een uur tijd met 350 kilometer
per uur naar Lille brengt. Het
wachten is nu op de TGV-Est
naar Straatsburg, waarvoor
het groene licht al is gegeven.
Hoe hard gaat die rijden? De
Franse TGV heeft het wereld
record'in handen met 515 kilo
meter per uur.
Zelfs het klassieke gedender is
uitgebannen dankzij de rails,
een staaltje van technologisch
vernuft. In verband met de ho
ge snelheden bestaan ze uit
één stuk. aaneengelast met
een speciale legering die in
krimpt en uitzet met de tempe
ratuur. Voor de 25.000 volts-bo-
venleidingen zijn nieuwe lege
ringen uitgevonden, nadat was
gebleken dat ze de grote hitte
bij 300 kilometer per uur niet
aankonden en knapten.
Het TGV-systeem is een essen
tieel onderdeel van de moder
nisering en decentralisatie in
Frankrijk, net als de volledig
geautomatiseerde VAL-metro
in Lille waar de TGV direct op
aansluit, of het intelligente te
lefoon/telexsysteem minitel.
Vóór de TGV had Frankrijk al
het dichtste spoorwegnet ter
wereld, nu is het ook het snel
ste en het meest comfortabele.
Na twaalf jaar praktijk loopt
de sneltrein gesmeerd, hetgeen
de export van het systeem al
leen maar kan bevorderen.
De TGV rijdt in Spanje al tus
sen tussen Madrid en Sevilla.
en voor 5.7 miljard dollar is er
een verkocht aan Texas, waar
de Franse ..bullet train" met
320 kilometer per uur moet ra
zen op de 1000 kilometer in de
driehoek Houston-Dallas-San
Antonio. In het Verre Oosten
gebruikt Frankrijk de TGV als
wisselgeld bij wapenleveran
ties aan Taiwan: China belooft
er steeds eentje af te nemen als
Parijs ervan afziet Taiwan mi
litair materiaal te leveren. En
als Frankrijk dan nog aarzelt
om Peking niet tegen de haren
in te strijken, dan wil de natio
nalistisch Chinese regering wel
een supersnelle trein bovenop
de wapenlevering nemen.
Dichter bij huis hebben de Ne
derlandse Spoorwegen vier
treinstellen ter waarde van 217
miljoen gulden besteld. België
stemde deze maand in met de
aanleg van een speciaal TGV-
traject. Italië deed dat eind vo
rig jaar.
British Rail
Om met de TGV een gloed
nieuw snelspoorwegnet in Eu
ropa te vestigen, lonken de
Franse Spoorwegen (SNCFi