fraude met claims autoschade Franse TGV kijkt over de grenzen PZC binnen- en buitenland Iep viel om door druk stadsleven Verdere vervolging van John Demjanjuk is onwaarschijnlijk Dunne waterstraal te gebruiken voor fileren van platvis Steunpunt Quichuas in Amsterdam Iflaapdozen voor de Nederlandse scouts Franse TGV- netwerk Duitsland bezuinigt 25 miljard internationale bende dupeert verzekeraars filmindustrie i VS breekt j cords TGV-Est Le Havre 2-AOJt- Cherbourg •Rouen PARIJS Straatsburg Mulhouse, Rennes Le'Mans Clermont- Ferrand Grenoble jBordeaux reistijden vanaf Parijs (in uren en minuten) ->■ situatie 1989 -►toekomstige situatie H K R I J ssapPoitiers V Lk •:s I *52* La RocFTélle Jllmoges Lyon 1:50/ chambery J Marseille ^-Nice ontpellier QjSjjv 3-007 anp- bron: SNCF/TGV&Chunrel Lijnen In dienst 690 km Lijnen in aanleg 550 km Nieuw geplande lijnen 3200 km Totaal 4440 km DONDERDAG 12 AUGUSTUS 1993 door Fred van Essen AMSTERDAM (GPD) - De iep die dinsdag in Amsterdam om viel en voor vijf gewonden en een ravage op straat zorgde, is waarschijnlijk tenonder ge gaan aan parkerende auto's, verstikkende wegfundering en intensief graafwerk. „Het leven van de boom in de grote stad wordt steeds harder", zegt E. Ros, boomspecialist van de ge meente Amsterdam. „Het ver baast me eigenlijk nog dat het niet vaker gebeurt." In Amsterdam staan 300.000 bo men op openbaar terrein, waar van 50.000 iepen. Waar een iep in een bos met gemak 200 jaar oud wordt, is het een uitzondering geworden wanneer een stads-iep de 100 haalt, „Tachtig jaar is al mooi", zegt Ros van de dienst Omegam. Parkeerbescherming, ademende tegels en voorzichtig graafwerk kunnen niet verhin deren dat er af en toe wel eens gewoon één omvalt, zoals dins dag in Amsterdam. Ros: „Met ïepziekte of andere kwalen heeft dat niets te maken. De bomen rotten van binnenuit, doordat een shovel of verschuivende wegfunderingen de wortels heeft afgescheurd. Dat amputeren gaat niet zachtzinnig, de iep is een natte houtsoort en dan slaat de boel aan het rotten, zonder dat je er aan de buitenkant of aan het blad iets van ziet." De dinsdag omgevallen iep was een paar maanden geleden nog gecontroleerd door de stads deelraad Oud West, zonder dat enig mankement werd vastge steld. Ros: „Bij de minste twijfel gaat een boom er tussenuit. De ze zal er tussendoor geslipt zijn." De iep is, samen met plataan en linde, een uitgesproken grote- stadsboom: kan een stootje heb ben en is bestand tegen zeewind. Ros: „Aan de bomen ligt het niet. maar de omstandigheden in de stad worden steeds moeilij ker." Volgens G. Bodewes van het Utrechtse boomchirurgische be drijf Copijn kan ook het ver keerd afrukken van takken in de kruin hetzelfde rottingsproces op gang brengen, wanneer in de 'wond' water blijft staan. Bode wes acht de gangbare inspecties van de buitenkant niet voldoen de en pleit voor controle via in- ffarood-luchtfotografie. De tem peratuurverschillen tussen zieke en gezonde bomen worden daardoor onontkoombaar vast gelegd. „Die omgevallen iep zou er zo tussenuit gehaald zijn. Maar in deze tijd van bezuinigin gen wordt op het groenbeheer al snel gekort." Ros van het Amsterdamse Ome- gam-Groenbureau vindt van niet. „Wij merken juist meer be reidheid te betalen voor het be houd van de boom. Ze worden af geschermd voor parkerende au to's, er worden ventilerende te gels gebruikt, wegfunderingen opgeschoven, rioleringen omge legd. Bij de herinrichting van de Apollolaan zijn de rioleringen met de hand tussen de bomen door naar de weg gelegd en zijn bij het Hilton-hotel de pijpen met een grote boog om een oude, zware populier heengelegd. Dat kost aan extra werk wel mee.i; dan tienduizend gulden." „Vroeger werd een iep ook in Amsterdam 200 jaar oud", zegt Ros. „Toen kon zo'n boom nog met zijn wortels alle kanten uit. Je zag wel bomen die onder de grachtenhuizen door waren ge.- groeid en uit de achtertuinen snoepten. Nu kan dat niet meer. door de compacte wegfunderia- gen. het drukke parkeren dat de grond samenperst en de dichte bekabeling die langs de bomen in de grond ligt. Dan komt de standvastigheid in het geding. Als je ziet hoe er in de stad tegen de bomen wordt aangereden, en hoe shovels en kranen tekeer gaan, is het. eigenlijk een wonder dat ze het uithouden. Wat er ont valt. zelfs bij stormen, is in pro centen eigenlijk niks." van onze correspondent BERLIJN - Het Duitse kabinet heeft woensdag een bezuinigingspakket van bijna 25 miljard gul den aangenomen. Ge snoeid wordt vooral in de sociale sector. De werkloosheidsuitkerin gen gaan omlaag, de kin derbijslag wordt afhan kelijk van het inkomen en de sociale uitkerin gen worden voor een jaar bevroren. Verder wil het kabinet de com pensatie voor nict- werkbare dagen in de bouw- schrappen. Het nu aangenomen be zuinigingspakket is ui terst omstreden. De so ciaaldemocratische op positie noemde de rege- ringsplannen 'vergif voor de toch al slechte conjunctuur en stelde dat de zwaksten in de sa menleving opnieuw de zwaarste last moeten dragen. De vakcentrale DGB vreest dat min stens 200.000 mensen on der de armoedegrens zul len belanden. Ook de lin kervleugel van de CDU bekritiseerde het rege ringsbesluit. van onze correspondent TEL AVIV - De staat Israël ziet geen mogelijkheid een nieuw proces te beginnen tegen John Ivan Demjanjuk wegens diens optreden als politieman in So- bibor en andere concentratie kampen. Procureur-generaal Joseph Harish heeft dat gister morgen 'met een bezwaard ge moed' laten weten aan de zes in dieners van petities bij het Hooggerechtshof. Het Hof. dat het laatste woord heeft, sprak gistermorgen over de petities. Maar de kans dat het alsnog tot een nieuw proces besluit, is ui terst klein. Het staat nu vrijwel vast dat Demjanjuk zal worden gedeporteerd. In eerste instan tie zou het Hof gisteren een uit spraak doen maar dat is uitge steld tot morgen. De procureur-generaal verklaar de dat hij 'na afweging van alle factoren' tot de conclusie is ge komen dat er op strikt juridische gronden geen mogelijkheid be1 staat Demjanjuk opnieuw in Is raël te berechten. Ook had hij in zijn overwegingen betrokken dat waarschijnlijk geen enkel ander land bereid zal zijn Dem janjuk voor diens optreden in Sobibor en andere kampen te berechten als Israël dat nalaat. Hij zei het Hooggerechtshof aan te bevelen Demjanjuk zo snel mogelijk te deporteren. Op 29 juli besloot het Hoogge*- rechtshof John Demjanjuk te ontslaan van rechtsvervolging. Hij was in 1988 door de districts rechtbank in Jeruzalem ter dood veroordeeld omdat hij onder de bijnaam 'Ivan de Verschrikkelij ke' de gaskamers zou hebben be: diend in het vernietigingskamp Treblinka. Maar het Hof bepaal1 de dat nieuw ontdekt bewijsma teriaal voldoende twijfel had ge zaaid aan het oordeel van de la^ gere rechtbank om ontslag van rechtsvervolging te rechtvaardig gen. IJMUIDEN (GPD) - Platvis file ren met een waterstraal. Het kan, blijkt uit een praktijk proefje dat het Rijks Instituut voor Visserij Onderzoek (RIVO) in IJmuiden vorig jaar samen met een Duits bedrijf heeft uit gevoerd. De proefstaat vermeld in het jaarverslag van het insti tuut over '92. Een groot voordeel van deze me thode is dat er minder mensen bij het fileren behoeven te wor den ingezet. Daartegenover staat dat de investeringskosten voor fileren met een waterstraal nogal hoog zijn. Onderzoeker C. Keizer van het RIVO twijfelt er daarom aan dat het waterstraal- fileren op grote schaal bij visver- werkende bedrijven kan worden geïntroduceerd. Het snijden van bij voorbeeld vlees en vis met behulp van een waterstraal is al een bekend ver schijnsel. Bij het RIVO is men op het idee gekomen te onderzoe ken of dit een mogelijk alterna1 tief zou zijn voor het fileren met een mes. Uit het onderzoek naar liet fileren van bevroren schol kwam naar voren dat bij een; snelheid van de waterstraal van twee meter per seconde een vrij! goed snijvlak ontstaat, Een pro bleem was echter dat de straal veel moeite had met de graten. Bij verse schol waren de resulta ten nog beter. De straal had geeiï, enkel moeite om door de huid te' dringen. Ook de snee zag er goed! uit Het RIVO komt tot de con;-; clusie dat het snijden over grote lengte met een waterstraal pro bleemloos verloopt. Er moet nog wel het een en ander aan de ap paratuur worden verbeterd Helaas ziet het er naar uit dat het waterstraalfileren voorlopig in de ijskast blijft, De visserijsec tor ziet- voorlopig geen reden, door de economisch misère bin nen de visserij, om een vervolg onderzoek te financieren. PARIJS (ANP) - Een schok tussen stilstaan en rijden is er niet. De trein verlaat geluid loos Gare de Lyon, het kopsta- tion in het zuidoosten van Pa rijs. Alleen de wissels van de hier nog oude, en ook door an dere treinen gebruikte spoor baan zijn een beetje hoor- en voelbaar. De Parijse voorste den schieten hoe langer hoe sneller voorbij. Een groot vliegtuig haalt de trein schuin van achteren in en scheert over het dak: de TGV-Sud Est kruist de aanvliegroute van Orly, de tweede luchthaven van de Franse hoofdstad. Daarna kan niets de super snelle trein meer inhalen. De TGV (train a grande Vites se, ofwel hoge snelheidstrein) rijdt zijn eigen baanvak op. Het nauwelijks hoorbare ge zoem van de elektromotoren wordt indringender. De trein trekt voelbaar op. Langzaam wanen de passagiers zich in een vliegtuig met bijna lees baar op hun gezichten: „wan neer komt-ie los?" Zo ging het in 1981 toen de eer ste TGV's begonnen aan hun vaste dienstregeling tussen Parijs en het 500 kilometer zuidelijker gelegen Lyon. Met zijn 260 kilometer per uur bracht de TGV de steden op twee uur van elkaar. Sindsdien is het heel gewoon de duizend kilometer van een retourtje de zelfde dag af te leggen met tus sendoor een drukke werkdag in Lyon. Om 's avonds uitge- ruster dan gewoonlijk weer thuis te zijn. met een volle maag uit de restauratiewagen en alle huiswerk gedaan op de klaptafels tussen de luxueuze, verstelbare vliegtuigfauteuils. Traagste Sindsdien is ook deze lijn al weer geschiedenis- de oudste en traagste TGV-verbinding van Frankrijk. Maai- wèl het begin van een nieuw tijdperk in het openbaar vervoer, waar in de trein het op de middellan ge afstand 500 tot 1000 kilome ter) duidelijk wint van het vliegtuig. Al enkele jaren rijdt de TGV-Atlantique met 300 ki lometer per uur naar Le Mans, Nantes en Bordeaux. Le Mans in Bretagne, nu op een klein uur van Parijs, krijgt zo een re putatie van „nieuwe Parijse voorstad", op 250 kilometer af stand. Daarmee is de nieuw bakken Bretonse forens soms sneller dan iemand vanuit een „gewone" voorstad per bus. trein en metro een uur onder weg naar zijn werk is. Sinds mei is het nieuwe pronk stuk de TGV-Nord. met aan sluiting op de Eurotunnel on der het Kanaal richting Lon- Een groepje Quichuas poseert bij de Montelbaantoren in Amsterdam. foto Cor Mulder/ANP AMSTERDAM (ANP) - „Een soort am bassade van de Quichuas". Zo noemt één van de leden van deze inheemse bevol kingsgroep uit Ecuador de woonboot Fi del io in Amsterdam. In de woonboot is het zojuist opgerichte steunpunt geves tigd voor Quichuas in Amsterdam. Naast het uitwisselen van informatie en contact leggen met overheden, dient de boot ook als ontmoetingsplaats, zo werd woensdag verteld op een persconferentie van het Nederlands Centrum voor In heemse Volken en een vertegenwoordi ging van de Quichuas. In Amsterdam bevinden zich zo'n hon derd Quichuas, in heel Nederland naar schatting vijfhonderd. Ze reizen veelal door Europa om met hun muziek en nij- verheidsprodukten geld te verdienen. De meesten komen als toerist alleen in de zo mer hier en overwinteren in eigen land. Veelal uit sociale en economische nood zaak zoeken ze op goed geluk hun heil in het westen. „Ginds worden ze als buiten lander beschouwd en hier als illegaal", zegt José Jacinto Guaman van de In diaanse organisatie Ecuarunari. Het aan tal migranten zal eerder toe dan afnemen, venvacht hij. Door toenemende repressie van politie en leger en gedwongen ontei geningsprocedures in Ecuador verlaten meer mensen het land. Doordat dé zomer-migranten onbekend zijn met de regels hier. komen ze in het schemergebied van de illegaliteit, zegt hij. Dat maakt ze tot prooi van tussenhande laren en huisjesmelkers. En doordat ze op eigen houtje hun handel proberen te slij ten. raakt de markt verzadigd. Daarnaast komen ze met de vreemdelin genpolitie in botsing. Zo werden op 11 juli 26 Quichuas die in de Bijlmer 's avonds aan het voetballen waren, opgepakt we gens overlast en het niet nakomen van de registratieplicht. Ze werden vastgezet in de militaire gevangenis Nieuwersluis. Pas na druk overleg werden ze op 27 juli vrijge laten op voorwaarde dat ze zelf. met eigen retourtickets, zouden terugkeren naar Ecuador. Buurtbewoners hadden ge klaagd over geluidsoverlast. Se ISHINGTON (AFP) - De i F: irikaanse cinema is dank zij |jc; iiassic Park" van Steven ,ok slherg en „The Firm" met eE: 'Cruise, bezig de kassare- jsu isle breken. Sinds het begin ns de zomer is al 1.06 miljard ir omgezet, 11 procent meer 954 miljoen dollar in l,het vorige record voor de sites. Dit blijkt uit cijfers de Amerikaanse film-orga- D lieMPAA. lea t springt „Jurassic Park", tij het uitbrengen in 3000 za- pu: in het weekeinde van 11 juni 0.1 miljoen dollar in het je bracht. Het vorige record een weekeinde-recette a^, i vorig jaar gevestigd met ns; terugkeer van Batman": miljoen dollar. Inmiddels =a de inkomsten voor de film het boek van Michael ar nton, die binnenkort in Ne- md in première gaat, al op- pen tot 300 miljoen dollar in S en 100 miljoen dollar in P il-Brittannië. „Jurassic "lijkt aan de kassa Spiel- aef sandere succes „ET" nog te 'passeren. In de VS behaal- eL 8e film de ongeëvenaarde a I Itevan 399,8 miljoen dollar, andere succes-film, „The over een advocatenfirma JL fora Cruise als vedette, zet- cds 30 juni al 133 miljoen i om. Daarna volgen „In me of Fire" met Clint East- Imet meer dan 100 miljoen aan recettes, en „Slee ën Seattle", een komedie 0f ïom Hanks en Meg Ryan, ■•100 miljoen nadert. kkelijke klappen hebben pcoods sterke mannen op- «n. „Last Action Hero" zet- Del ïdanks Arnold Schwarze- che sr maar 47,8 miljoen dollar zeik B.Cliffhanger" van Sylves- inei t'-allone „slechts" 79,6 mil- jrdf collar, i.flf tï erden laten 'n tste twee T* risten vrij fjj IRA (DI'A/RTR) - De voor ór(]| fiding van Turkije strij- iKurdische Arbeiderspar- RK heeft dinsdag de laatste ;ger! *an zes buitenlandse toe- n va 'vrijgelaten, die al weken 3p[( >?en waren gehouden. Dit edi' Wl)sdag meegedeeld door j wS "stralische ministerie van n ai Jbndse zaken. Sng om een Australische Yea 'en haar Britse neef. Eer- 1~ïafnen vier Franse gijze- hZ- De opstandelingen üe;; ?en de gijzelaars geduren- weken te voet door de a van Zuid-Oost-Turkije te sn. inlEfiVEGEIN (GPD) - Een in- is nationale organisatie heeft afgelopen drie jaar voor mil- je enen valse verzekeringsscha- 5 geclaimd bij verzekerings- t aatschappijen in Nederland andere Europese landen. Van j zeventig 'verdachte' aanrij- |gen die het Nieuwegeinse hadebureau O O het afgelo- n hal' ïaar onderzocht, ble- iu n er achtenzestig nooit te heb- „plaatsgevonden. Voor deze „rijdingen is in totaal voor r derhalf miljoen schade ge aimd. hi i het onderzoek, uitgevoerd in (jt dracht van verschillende ver- l, ;eringsmaatschappijen. jkt dat de kern van de organi- I ie bestaat uit Iraniërs, Irake- Libanezen en Joegoslaven, i vanuit Duitsland opereren, bende heeft op grote schaal bmik gemaakt van stroman- r die vooral in Amsterdam en itterdam werden geworven. er 800 gulden in contanten vertekenden ze een blanco ladeformulier, in alle gevallen ntvege een gefingeerde aanrij- ig met een buitenlands voer- 1 j Op basis van de valse schadefor mulieren werden vanuit Duits land vervolgens forse bedragen, uiteenlopend van 15.000 tot 25.000 gulden, geclaimd bij de verzekeraars. Het vermoeden bestaat dat ook schade-experts en een advocatenkantoor in het complot zitten. Vergelijking van de gegevens maakte duidelijk dat bij ver schillende schadegevallen regel matig dezelfde voertuigen wa ren betrokken. De opgegeven kentekens gaven hierover niet altijd uitsluitsel, de chassisnum mers wel. In sommige gevallen bleek hetzelfde voertuig op het zelfde tijdstip bij verschillende aanrijdingen betrokken te zijn. Ook werden sommige schades bij drie verschillende maat schappijen geclaimd. In een en kel geval was het expertise-rap port eerder gedateerd dan de aanrijding. De gevallen die zijn onderzocht, dateren allemaal van de afgelo pen drie jaar. Op basis van de frequentie in 1993 gaat het scha debureau ervan uit dat er in de voorgaande twee jaar zeker ze ventig vergelijkbare zaken heb ben gespeeld, die niet meer zijn te achterhalen. Omdat de bende ook in andere Europese landen actief is. loopt het ten onrechte uitgekeerde bedrag vermoede lijk in de tientallen miljoenen. De onderzoeksgegevens van O O worden overgedragen aan de Centrale Recherche Informatie dienst. De Rotterdamse politie werd al eerder op de hoogte ge bracht van de praktijken van de bende, maar bij die gelegenheid stelde het Openbaar Ministerie dat fraudezaken geen prioriteit hadden. ook naar overname van ten minste een deel van het te pri vatiseren British Rail. Wellicht komt er dan vaart achter de achterblijvende Britse spoor- prestaties aan de andere kant van de Eurotunnel. Zoals het zich nu aan laat zien. zal de TGV Parijs-Londen daar niet eens boven 160 kilometer per uur komen, de snelheid van een doodgewone, ouderwet-se Franse sneltrein. De aanleg van een TGV-lijn be tekent allereerst dat een strook grond zo breed als een voetbalveld moet worden vrij gemaakt, zonder gelijkvloerse kruisingen en afgezoomd met drie meter hoge hekken over de hele lengte. Ofwel een ver sperring dwars door het hele land, overspannen en onder graven door een gigantisch aantal bruggen, tunnels en „wildtunnels" voor dieren. Maar de aanleg loopt zelfs in Frankrijk niet helemaal zon der problemen. Hier en daar zijn hele dorpen doormidden gesneden. Mensen kunnen niet meer naar hun buren, waar ze al generaties lang naast wo nen, omdat een supersneltrein de dorpsstraat doorklieft. Pro test-en ook van boeren, die voortaan kilometers om moe ten om bij een geguillotineerd stuk land achter hun schuur te kunnen komen. De milieube weging laat zich evenmin on betuigd. Kleine lijntjes De meest serieuze weerstand bestaat wellicht binnen de SNCF zelf. Keer op keer zijn daar uitingen van onvrede om dat de vooruitgang van de TGV ten koste gaat van kleine lijntjes. Kleine stationnetjes worden opgeheven en de popu laire, nog niet zolang geleden alom rondkuchende micheli- nes - een soort autobussen op rails - worden zeldzaam. Alles gaat naar de TGV, en de veilig heid op de andere lijnen heeft daaronder te lijden, klagen de vakbonden. Gemeentebesturen daarente gen vechten op leven en dood om een TGV-station, en de be drijvigheid die dat mee zich meebrengt, in de wacht te sle pen. Grenoble heeft zo geprofi teerd van de Olympische Win terspelen in het nabijgelegen Albertville in 1992 om een TGV- station los te peuteren, com pleet met een veertien hectare groot zakencentrum met 170.000 vierkante meter kanto ren en bureaus. In Lille wordt een nog grootser station-busi- nesscomplex gebouwd. Voor elke zichzelf respecterende Franse stad is de TGV inmid dels een „must". ulj TTERDAM (GPD) - De Rot- jamse woningstichting On- Woning is bereid zogeheten apdozen ter beschikking te Hen aan Scouting Neder- ar ui, als deze dozen worden ge in', likt voor 'educatieve doel- N'e iden'. De vereniging wil for uls tijdens de Europese Jam- nc ree in 1994 en de Wereld Jam- v: ree in 1995 laten overnachten na deslaapdozen. ge B het erom gaat de jongeren -indruk te geven van de ma- ok waarop dak- en thuislozen schutting of bescherming pk eten vinden, zijn wij bereid au taan mee te werken", zegt- di- aelid G. Theunis van Onze s i Kling. Hiermee komt de cor- yi, natie terug op de eerdere wei- hr; ïing slaap dozen aan Scouting dttland te leveren, teinis: „We hebben intern af- - gsproken de dozen alleen te le- teraaan de doelgroep, de dak- aittlozen, of organisaties die itohet lot van deze mensen bekommeren. Verzoeken om do zen af te staan in het kader van trouwpartijen of ludieke acties van voetbalverenigingen en scholen, hebben we daarom af gewezen". Woordvoerder M. Lamme van de Wereld Jamboree zegt dat het niet de bedoeling is alle dertig duizend deelnemers aan de bij eenkomst in Flevoland in dozen te laten overnachten. „Ze slapen gewoon in tenten", legt hij uit. „De dozen zijn bedoeld voor nachtelijke trektochten in de omgeving. Het zal totaal om on geveer duizend exemplaren gaan". Hij benadrukt dat - mede via het gebruik van de dozen - de scouts 'bewust worden gemaakt van dit soort problemen'. „We proberen het nuttige met het aangename te verenigen. Spe lenderwijs maken de deelne mers kennis met bepaalde mis standen in de wereld. Het ge bruik van de slaapdozen maakt daarvan onderdeel uit". den. die de Parijse passagier in een uur tijd met 350 kilometer per uur naar Lille brengt. Het wachten is nu op de TGV-Est naar Straatsburg, waarvoor het groene licht al is gegeven. Hoe hard gaat die rijden? De Franse TGV heeft het wereld record'in handen met 515 kilo meter per uur. Zelfs het klassieke gedender is uitgebannen dankzij de rails, een staaltje van technologisch vernuft. In verband met de ho ge snelheden bestaan ze uit één stuk. aaneengelast met een speciale legering die in krimpt en uitzet met de tempe ratuur. Voor de 25.000 volts-bo- venleidingen zijn nieuwe lege ringen uitgevonden, nadat was gebleken dat ze de grote hitte bij 300 kilometer per uur niet aankonden en knapten. Het TGV-systeem is een essen tieel onderdeel van de moder nisering en decentralisatie in Frankrijk, net als de volledig geautomatiseerde VAL-metro in Lille waar de TGV direct op aansluit, of het intelligente te lefoon/telexsysteem minitel. Vóór de TGV had Frankrijk al het dichtste spoorwegnet ter wereld, nu is het ook het snel ste en het meest comfortabele. Na twaalf jaar praktijk loopt de sneltrein gesmeerd, hetgeen de export van het systeem al leen maar kan bevorderen. De TGV rijdt in Spanje al tus sen tussen Madrid en Sevilla. en voor 5.7 miljard dollar is er een verkocht aan Texas, waar de Franse ..bullet train" met 320 kilometer per uur moet ra zen op de 1000 kilometer in de driehoek Houston-Dallas-San Antonio. In het Verre Oosten gebruikt Frankrijk de TGV als wisselgeld bij wapenleveran ties aan Taiwan: China belooft er steeds eentje af te nemen als Parijs ervan afziet Taiwan mi litair materiaal te leveren. En als Frankrijk dan nog aarzelt om Peking niet tegen de haren in te strijken, dan wil de natio nalistisch Chinese regering wel een supersnelle trein bovenop de wapenlevering nemen. Dichter bij huis hebben de Ne derlandse Spoorwegen vier treinstellen ter waarde van 217 miljoen gulden besteld. België stemde deze maand in met de aanleg van een speciaal TGV- traject. Italië deed dat eind vo rig jaar. British Rail Om met de TGV een gloed nieuw snelspoorwegnet in Eu ropa te vestigen, lonken de Franse Spoorwegen (SNCFi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 7