aan
toe
herijking
ecreatieplan
PZC
Opnieuw onrust
bij schippers op
beurs Ter neuzen
FSB: platleggen
beurzen betekent
vervoersverlies
Maritiem schilderen is ambacht
Brons voor zestig maal bloed geven
'olitie Vlissingen
tuurt vliegeraars
jan badstrand weg
eeuwen dingen mee
jaar Europese titel
i storisch schieten
provincie
11
Provinciale visie bevat overdaad aan intiatieven
DONDERDAG 12 AUGUSTUS 1993
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Op de Terneu-
zense schippersbeurs is woens
dagmiddag opnieuw onrust on
der de schippers uitgebroken.
Een lading die van de Terneu-
zense Massagoedhaven naar de
Cokesfabriek in Sluiskil moet
worden vervoerd, werd aan het
eind van de beursdag 'op last
van de minister' vrijgegeven.
Dat houdt in dat de lading van
2500 ton kolen niet langer via de
beurs hoeft te lopen. Woensdag
avond was nog niet bekend wie
de kolen gaat vervoeren. De
schippers wachten af wat er
vandaag, donderdag, op de
beurs gebeurt en besl issen daar
na of en hoe zij weer actie gaan
voeren.
De lading werd vrijgegeven na
dat enkele van de ongeveer vijf
tig aanwezige schippers aan een
vertegenwoordiger van CNFR
hadden laten weten dat hij niet
moest 'refereren' (de lading aan
nemen). CNFR is een Franse
duwbak-onderneming die ook
binnen Nederland op de beurzen
lading mag aannemen. In
Frankrijk daarentegen worden
Nederlandse schippers tegenge
werkt als zij binnen het land van
Marianne een vracht willen ver
voeren. ..Dat is oud zeer dat nog
steeds steekt. Daar komt nog bij
dat CNFR één van de partijen is
die ons voor de rechtbank in
Middelburg daagde", legde een
schipper uit.
Nadat de vertegenwoordiger
van CNFR hardhandig te ver
staan was gegeven dat hij beter
kon vertrekken, schorste beurs-
meester A. Verstraten het afroe
pen. Van de landelijk directeur
rijksverkeersinspectie op het
ministerie van Verkeer en Wa
terstaat kreeg hij vervolgens te
horen dat de 2500 ton niet via de
beurs mocht worden aangebo
den. De directeur bleef bij die be
slissing en wilde geen toestem
ming geven om een tweede keer
af te laten roepen. De beurs-
meester riep de schippers ver
volgens op zich aan de wettelijke
regels te houden.
Als de schippers opnieuw met
acties beginnen, kan dat voor de
overheid wel eens reden zijn om
al het vervoer binnen het Wes-
terscheldebekken in de toe
komst buiten de evenredige
vrachtverdeling te houden,
waarschuwde Verstraten. De
Terneuzense beurs verliest zo'n
twintig procent van zijn jaarlijk
se omzet bij het wegvallen van
het 'vletwerk' (scheepsvervoer
binnen de gemeentegrenzen, bij
voorbeeld van de Put van Ter-
neuzen naar de Cokesfabriek).
Dat komt neer op 750.000 tot
800.000 ton rekende Verstraten
voor.
Besmet
Een aantal schippers voelde er
woensdagmiddag toch al veel
voor om de kolenlading 'besmet'
te verklaren. De bevrachter gaf
zijn opdracht terug aan de Co
kesfabriek. die nu als verlader
zelf moet beslissen wie het vlet
werk moet doen. Een aanbod
van de eerste twee op de beurs-
lijst staande schippers om de
2500 ton te vervoeren, werd door
de directie van de Cokesfabriek
afgeslagen, meldde een schip
per. De eigenaars van kleinere
binnenschepen liggen toch al
vaker overhoop met het Sluiskil-
se bedrijf. Schepen met een laad
vermogen vanaf 825 ton mogen
refereren op het vletwerk. Maar
volgens de schippers bieden ver
laders vaak expres een tonnage
aan dat niet rendabel te maken
is voor de kleinere schepen, zo
dat de duwbakorganisaties al
het werk wegkapen.
„Die paar keren dat een kleiner
binnenschip toch vletwerk heeft
aangenomen, doen de kraanma
chinisten bij de fabrieken er al
les aan om het werk te veronaan
genamen. Ze rijden tegen je
schip aan en knijpen de lading
expres kapot", verklaarde één
van de op de beurs aanwezige
schippers.
Hij voegde er overigens eerlijk
aan toe dat hij best kon begrij
pen dat de verladers vaak liever
duwbakken zien komen, omdat
die makkelijker zijn te lossen.
„Maar het gaat er natuurlijk om
dat de lading via de beurs blijft
komen. Dat was nou juist één
van de pijnpunten waarom de
acties zijn begonnen." Alge
meen directeur J. Martin van de
Cokesfabriek houdt thuis
vakantie en wist woensdag niets
van het vletwerk af. De overige
directieleden lieten via de por
tier weten 'tot nader order' geen
commentaar te willen geven.
ROTTERDAM (ANP) - Als ac
tievoerders schippersbeurzen
platleggen, wordt een groot
aantal verladers en binnen
vaartondernemingen getroffen
die buiten het toerbeurteonflict
staan. Dit stelt de Federatie van
Schippersbonden (FSB). De fe
deratie is verbolgen over de op
roep die het actiecomité dins
dag deed om 's middags geen la
ding aan te nemen. Volgens de
federatie werkt dit soort acties
vervoersverlies in de hand,
waardoor de problemen in de
binnenvaartsector alleen maar
worden vergroot.
De schippers nemen sinds
woensdagmorgen echter weer
lading aan op de negentien beur
zen. Schippersvoorman Ger
Veuger riep de achterban hier
toe op in Rotterdam. Volgens
Veuger gaan de schippersonder-
handelaars zich beraden over de
juiste strategie' in het al zes we
ken durende binnenvaartcon-
flict.
Het probleem is dat de schip-
persorganisaties ONS en ASV
en de Vereniging Toerbeurt
noord-zuid vooralsnog weigeren
samen met de federatie en de
Duwbakkenvereniging aan de
onderhandelingstafel aan te
schuiven. Ze verwijten de FSB
een gebrek aan solidariteit en de
duwvaartexploitanten brood
roof door tijdens de actieweken
zoveel mogelijk vracht te ver
voeren.
De FSB is verbaasd dat de
schippersbonden en de toer
beurt niet met haar aan tafel wil
len. De federatie meent dat
structurele oplossingen in de
binnenvaart alleen worden be
reikt in overleg met alle betrok
ken partijen. Het uitgangspunt
moet dan het Plan-Biesheuvel
zijn. dat voorziet in een tijdelijke
wettelijke regeling voor de toer
beurt noord-zuid.
Om die zware klus te klaren wil
de FSB de eerder afgehaakte be
middelaar in het conflict. Bies
heuvel. als onafhankelijk voor
zitter aanstellen. Ze heeft die
wens al kenbaar gemaakt aan
het ministerie van verkeer en
waterstaat-
De FSB wil zich in het verdere
overleg ook sterk maken voor
een capaciteitsreductie van de
binnenvaartvloot van 10 tot 15
procent. Ze denkt zo in samen
werking met de andere betrok
kenen een bijdrage te leveren
aan de vorming van een Euro
pees beleid om de vloot in te
krimpen. De fiscale en sociale
aspecten van sloopregelingen en
bedrijfsbeëindiging moeten wel
eerst grondig worden bestu
deerd.
De federatie stelt dat het voort
bestaan van het toerbeurtsys
teem niet mag betekenen dat de
bestaande overcapaciteit in
stand blijft. Ze is voorstander
van een meer marktgerichte be
nadering met redelijke tarieven
en voorwaarden, waardoor de
toerbeurt uiteindelijk overbodig
wordt. Dit vormt volgens de
FSB de beste garantie voor de
Nederlandse concurrentieposi
tie in de Europese binnenvaart.
Dit FSB-standpunt wijkt hier
mee af van wat de actievoerende
schippers willen: een toerbeurt
systeem dat uiteindelijk wordt
ingepast in het Europese ver
voersbeleid.
Het wensenpakket van de fede
ratie gaat nu naar directeur-ge
neraal Vervoer ir. Westerduin
van het ministerie van Verkeer
en Waterstaat.
Duitse jongen
aangereden
door brommer
ZOUTELANDE - Een Duitse
jongen van tien jaar uit Keulen
is dinsdagmiddag van zijn fiets
gereden door een brommer. De
bromfietser uit Westkapelle
reed op de Westkapelseweg ter
hoogte van de duinovergang het
Kustlicht in Zoulelandc. toen
de jonge Duitser het fietspad
opreed.
De bestuurder van de brommer
kon hem niet meer ontwijken
waardoor zij tegen elkaar bot
sten. Door de val liep de fietser
een lichte hersenschudding en
wat schaafwonden op. Na be
handeling in het streekzieken
huis Vlissingen. kon de jongen
weer gaan. De bromfietser bleef
ongedeerd.
Zowel de brommer als de fiets
zijn licht beschadigd.
Inbraken en
-diefstallen
BRESKENS - Uit een tent op
een camping in Nieuwvliet zijn
onder meer video-apparatuur
en geld weggenomen. De goede
ren zijn eigendom van een inwo
ner van Brunssum. Uit een kle
dingwinkel in Oostburg werd
dinsdagmiddag een trui met
een waarde van 240 gulden ge
stolen.
Dinsdagmorgen werd uit een
woning in IJzendijke een hand
tas gestolen. De bewoonster be
vond zich op dat moment boven
in de woning. Ook werd ontdekt
dat was ingebroken in een ge
bouw van Rijkswaterstaat te
Breskens. Het gebouw werd
doorzocht. Uit een in het gebouw
aanwezige caravan werden di
verse spulletjes gestolen. Men
kwam het gebouw binnen door
een raam in te slaan.
Vlissinger Jan de Quelery laat oude schepen weer zeilen:
van onze verslaggeefster
VLISSINGEN - „We leven in
een tijd van computers en
stress. Als de mensen thuisko
men van hun dagelijkse be
slommeringen, uitgeput in
hun stoel vallen en dan naar
mijn schilderijen kijken,
gaan ze in hun fantasie hon
derd jaar terug. Met mijn ma
ritieme schilderijen van klip
pers uit de negentiende eeuw
en begin twintigste eeuw wil
ik de mensen terugvoeren
naar de tijd van de romantiek
en rust." Tijdens Sail Antwer
pen. dat komend weekeinde
plaatsvindt, gaat de Vlis-
singse schilder Jan de Quele
ry drie dagen schilderen aan
de kade van Antwerpen.
„Ik kan de bezoekers van Sail
laten zien hoe een maritiem
schilder te werk gaat. De men
sen zien in Antwerpen natuur
lijk genoeg schepen en tech
niek, en een schilder breekt
dan een beetje." De Quelery
vertelt dat hij zichzelf in Ant
werpen heeft uitgenodigd om
promotie te maken voor zijn
werk. En ook om aandacht te
vragen voor zijn overzichts
tentoonstelling in het cen
trum van Antwerpen, waar
veertig doeken van zijn hand
hangen.
Full-time
Sinds februari van dit jaar
heeft De Quelery zijn baan als
machinebankwerker bij
Scheldepoort opgezegd om
full-time schilder te kunnen
zijn. „Ik heb mezelf altijd voor
gehouden dat ik alles kan
schilderen wat een ander ook
kan De Quelery slaat zichzelf
niet op de borst, maar hij
voegt er wel aan toe dat hij een
vakman is in het schilderen
van zeilschepen. De Vlissingse
schilder Jan de Quelery be
hoort, naar eigen zeggen, tot
de tien beste maritiem schil
ders van Nederland.
De Quelery vindt het leven als
schilder fantastisch, maar niet
eenvoudig. „Vooral in het be
gin was het best moeilijk. Je
moet je contacten opbouwen
en opdrachten afwachten. Het
is belangrijk datje zelfvertrou
wen hebt en steun krijgt van je
omgeving."
Opdrachten
Een kunstenaar vindt De Que-
rely zichzelf niet. ..Dat is zo'n
vage term. Het maritiem schil
deren is een ambacht. Ik vind
het geweldig om een schip dat
op een foto oud en vervallen is.
weer te laten zeilen. Ik probeer
met mijn fantasie een schip
dat niet meer in de vaart is, uit
het verdomhoekje te halen.
Een schip is voor mij een reus
achtig werkpaard dat geleefd
moet hebben. Het ruige en
woeste leven aan boord van
zo'n schip moet eruit spreken.
Door onder andere ankers een
roestige tint te geven, kom ik
al een heel eind." Het grootste
voorbeeld van De Quelery is
de Engelse schilder Montague
Dawson.De Quelery werkt
vooral met opdrachten van
geïnteresseerden. De klanten
die een schilderij van een
groot schip willen, kunnen
daarvoor foto's bekijken van
andere werken van de Vlis
singse schilder. Is de opdracht
rond dan gaat De Quelery aan
het werk. „Heerlijk wat met
mijn kwasten rotzooien. Heel
vaak voeg ik dingen toe aan de
schepen. Ik maak een wilde
zee in plaats van het rustig
kabbelende water. Een andere
zonsondergang kan een boot
ook een ander beeld geven."
De Quelery noemt het een
voorrecht dat hij in Vlissingen
is geboren.
„Als kind droomde ik ervan
om te varen en verre reizen te
maken. Het varen is er nooit
van gekomen, maar de liefde
voor de zee en de schepen is al
tijd gebleven. Als ik schilder,
komt deze liefde weer naai- bo
ven."
De 69-jarige J. Suurland (rechts) ontving woensdagavond van voorzitter J. J. Tevel van het Nederlandse Rode Kruis, afdeling Oost
en West-Souburg en Ritthem, een bronzen plak voor zestig maal bloed geven. foto Ruben Oreel
van onze verslaggever
OOST-SOUBURG - Tweeën
zestig maal gaf hij inmiddels
bloed. Eén keer, in 1946, aan
zijn zwaar zieke zus; de reste
rende keren als vaste donor
aan de bloedbank van het Ro
de Kruis. De 69-jarige J. Suur
land uit Oost-Souburg kreeg
woensdagavond uit handen
van voorzitter J. J. Tevel van
het Nederlandse Rode Kruis,
afdeling Oost- en West-Sou
burgen Ritthem, een bronzen
plak voor het zestig maal
bloed geven. De plak kwam
ietwat te laat, want Suurland
had de mijlpaal inmiddels
overschreden. Nog één keer
kan de Souburger een halve
liter bloed geven.
Volgend jaar wordt hij zeven
tigjaar en dan is het afgelopen
als donor. De in Roterdam ge
boren Suurland rolde eigenlijk
bij toeval in het donorschap.
Zijn zieke zus moest een zware
operatie ondergaan. Veel do
nors waren er in die tijd niet.
„Ik was toevallig in het
Zuiderziekenhuis toen de chi
rurg vroeg of er mensen waren
die bloed wilde afstaan. Toe
vallig bleek ik dezelfde bloed-
soort te hebben als mijn zus."
Suurland deed meer sociaal
werk. Hij bezocht zieke colle
ga's en was in die tijd actief in
het blindenwerk. „Ik zat tot
mijn oren in het sociaal werk.
Dat werk moet gewoon gebeu
ren. Je kunt het ook een more
le plicht noemen."
Suurland is al in het bezit van
een penning, die hij kreeg toen
hij vijf maal bloed had gege
ven, een plak voor vijftien keer
en een speldje voor vijftig keer
bloed geven. „Het is geen ver
dienste, hoor. Ik vind het wel
leuk om te doen. Het is ook een
sociaal iets." Hij had naar ei
gen zeggen dan ook flink de
pest in toen hem op 65-jarige
leeftijd te verstaan werd gege
ven dat hij moest stoppen.
Door een misverstand - do
nors mogen pas op hun zeven
tigste geen bloed meer geven -
miste hij twee jaar. „Anders
had ik makkelijk de zeventig
maal gehaald."
Spanning
De spanning van het bloed ge
ven is er een beetje af, weet
Suurland. „Vroeger konden ze
het bloed niet bewaren. Als ie
mand een zware operatie
moest ondergaan, hadden ze
vantevoren vijf of zes donors
opgeroepen. Je kon bij nacht
en ontij worden opgeroepen.
Dat vond je allemaal niet erg.
dat was nog de spanning die
erin zat. Ik ben zelfs een keer
van de fabriek gehaald. Daar
stond je voor. Of 't nu nacht
was of slecht weer, je ging.
Toen was het nog een beetje
een sport. Nu is het een dood
ding geworden. Je wordt opge
roepen, je gaat op een brits lig
gen en ze tappen een halve li
ter bloed af."
Het komt bijna nooit voor dat
iemand zestig maal bloed
heeft gegeven. Tevel - hij is
twaalf jaar voorzitter van de
afdeling - maakte het nog niet
eerder mee.
gonze verslaggever
5INGEN - Voor de eerste
dit seizoen zijn dinsdag-
in Vlissingen vliege-
door de politie van het
nd 'weggestuurd'. Zij zou-
gevaarlijk hebben gevlie-
is volgens de algeme-
ilaatselijke ordening van de
np; leente Vlissingen sinds 1 au-
kui us verboden.
iflissingse vliegeraar Jeroen
pis verbolgen. „We waren al
i! elf uur bezig op een stuk
ürand waar ook 's middags
zat", vertelde hij
„Volgens mij zaten
iet één strandbezoeker in de
Er kwamen in de loop van
iddag wel wat strandgasten
en ander stuk badstrand.
chien hebben die geklaagd
de herrie van een vlieger."
ndwacht Albert Dijkstra
er wel opgetreden
st worden. „Ze lieten die
"s soms vlak over de grond
n lichtte hij toe. ,,'s Mor-
was dat geen probleem.
maar 's middags werd het druk
ker. Ik kreeg klachten van ver
schillende mensen die over het
strand liepen. Het was puur las
tig en ik heb de vliegeraars laten
waarschuwen. Of de vliegers ho
ger in de lucht gehouden konden
worden. Dat gebeurde niet en
vervolgens is de politie gewaar
schuwd."
Kuijf is bang dat het niet bij deze
éne keer zal blijven. Hij hoopt
dat van eén kant ook. „Dan krijg
ik mogelijk een boete", zei hij.
„en laat ik het voorkomen, bij
wijze van proefproces." Kuijf is
erg gehecht aan zijn vliegerplek
op het badstrand. „Het is één
van de beste in Zeeland".
„Het is niet mijn bedoeling de
vliegeraars hun sport te ontne
men", verklaarde Dijkstra,
„maai- normale strandrecreatie
heeft prioriteit. Vorig jaar is er
een aantal ongevallen gebeurd
en dat moet worden voorko
men."
Gevaarlijk vliegeren is verboden
tussen 1 mei en 1 oktober van
9.00 tot 18.00 uur.
ize verslaggever
EMUIDEN - Als alles mee-
Kft Nederland er voor het
van de maand weer een
Europese kampioenen er-
ar® la het onderdeel schieten
istorische wapens, wel te
hn. Twaalf Nederlanders
af naar Badsell in Oos-
de twee Zeeuwse kans-
■s op de titel zijn A. Aar-
uit Arnemuiden en W.
fcnuit Spui bij Terneuzen.
Iudse geeft zichzelf een
kans op een hoge score.
*n is nog zelfverzekerder:
kmijn dag heb, moet ik in
'izen kunnen vallen. Nor-
esproken moet ik bij de
t vijf komen."
doet mee op de disci-
revolver en pistool. Ka-
doet ook nog mee met de
^Mden voor twee geweer-
ft Voor het type 'minie' is
'van de favorieten. Alle ty-
fapens waarmee Kamoen
)5. Goudse schieten zijn van
De kogels moeten ze
zelf gieten, de samenstelling van
het kruit en de lading moeten ze
zelf bepalen en de uitmonstering
van het geweer moeten ze zelf
bepalen.
Ambachtelijk
„Dat is nu juist het leuke aan het
schieten met historische wa
pens." vindt Kamoen. „Het am
bachtelijke maakt het schieten
moeilijker. Bovendien gaat de
kogel iets trager en is de kans op
trillen van het wapen tijdens het
schot groter, en dus de kans op
missen. Voor historische wapens
is meer techniek vereist."
De Nederlandse ploeg vertrekt
23 augustus naar Oostenrijk. De
eerste drie dagen zijn bestemd
voor trainingen. Van 26 tot 28
augustus zijn de wedstrijden.
Hoewel Aarnoudse en Kamoen
de sport nog steeds als ontspan
ning zien, gaan ze wel degelijk
om te winnen naar Badsell. Gro
te concurrenten zijn de Duitsers
en de Fransen. In totaal doen on
geveer 250 schutters aan de Eu
ropese kampioenschappen mee.
Ihonze verslaggever
jSSlNGEN - Het nieuwe pro-
iciaal beleidsplan recreatie
toerisme is nog geen jaar na
•aststelling ervan al aan een
jking toe. Het plan bevat bij
jer inzien zoveel ideeën en
jtiatieven dat er een keus uit
>t worden gemaakt. Volgens
iputeerde G. L. C. M. de Kok
recreatie en toerisme blijft
centrale motto van het be-
idsplan, verschuiving van
rj rantiteit naar kwaliteit, in
;eval overeind.
Kok herinnert eraan dat al
jder over de nieuwe visie op re-
fatieen toerisme is opgemerkt
t de uitwerking van alle deel-
ojecten en thema's wel erg
el werk met zich mee zou bren-
kVoor die uitwerking zouden
ojectgroepen, initiatiefgroe
pen regionale werkgroepen in
t leven geroepen moeten wor-
e; ri.De Kok: „We hebben moe-
constateren dat sprake is
ftpn een overdaad aan plannen.
niet te behappen. Niet
tjorhet bedrijfsleven, niet voor
gemeenten en niet voor de
ivincie." Bij dat laatste speelt
k |i; een rol dat de provincie zich
'o: n het bezinnen is op kernta-
i. subsidiebeleid en bezuini
gen. Met andere woorden: de
vmcie beschikt niet over geld
mankracht om alle projecten
iet beleidsplan tot ontwikke-
te brengen.
gedeputeerde is er voorstan-
van de inbreng van de pro-
et mie te beperken tot initiatie-
ingens betrapt
j stelen bier
iec OUWENPOLDER Twee
idelburgers en een Veere-
irvan alledrie zeventien jaar
H i woensdagmorgen om 02.30
ie» op heterdaad betrapt toen
ovi een krat bier wilden stelen
een camping in de Lepel-
ut in Vrouwenpolder.
onderzoek bleek dat de drie
nrderdie nacht een krat bier op
n!' n andere camping hadden
5ec tïieemd en een strandhokje
f iaden opgengebroken op het
d' ®1 van Vrouwenpolder.
f oorts bleek dat de drie vorige
d; kdrie fietsen vanaf een cam-
10 ïrp Koudekerke hadden ge-
Én,
Mprhoor is het trio op vrije
ven waarvan op voorhand te zeg
gen is dat ze haalbaar lijken.
Ook moeten die nog niet vanuit
een andere sector van het pro
vinciaal beleid worden bestre
ken en écht tot het takenpakket
van de provincie behoren. Een
rem op de verdere recreatieve
ontwikkeling aan de kust, ver
groting van het draagvlak van
de recreatieschappen, een the
mapark op Neeltje Jans en pro
fessionalisering van de sector
staan voor hem voorop.
In het beleidsplan recreatie en
toerisme waren initiatiefgroe
pen aangekondigd die zich zou
den bezighouden met de verhou
ding recreatie en milieu en re
creatie en leefbaarheid. De Kok
wil beide schrappen. „We heb
ben binnen het provinciaal ap
paraat een omvangrijke milieu
afdeling", legt hij uit. „Die kan
zich heel goed met de relatie re
creatie en milieu bezighouden.
Daar is geen extra aandacht
vanuit de sector recreatie voor
nodig. En recreatie en leefbaar
heid is een zaak die in de eerste
plaats een taak voor de gemeen
ten is. Inbreng van de provincie
is welbeschouwd niet nodig. Wat
de provincie wel moet doen is
vanuit haar ról op het gebied
van de ruimtelijke ordening stu
rend optreden."
Minicampings
Dat geldt ook voor het beleid
voor minicampings. De nieuwe
Kampeerwet kent de provincie
geen taak toe op dit gebied. Dus
blijft wat De Kok betreft plano
logie over. „Wat heeft het voor
zin wanneer de provincie pro
beert alleen maar op basis van
overredingskracht tot een ge
lijkluidend beleid voor het kam
peren bij de boer te komen. De
gemeenten hebben het in feite
voor het zeggen. Kijk, het wordt
natuurlijk een andere zaak wan
neer de gemeenten, de kampeer-
boeren en de campinghouders
de provincie vragen een coördi
nerende rol te spelen. Dan zullen
we zeker in actie komen."
De Kok wil verder stoppen met
de uitwerking van de Zeeland
boulevard, eertijds luisterrijk
aangeduid als 'een parelsnoer
van kwaliteit' langs de Zeeuwse
kust. Naar zijn mening vormen
streekplanuitwerkingen voor de
verschillende kustregio's, mobi
liteitsplannen en ruilverkave
lingsplannen voldoende moge
lijkheden om tot een goede aan
eenschakeling van recreatie, na
tuur en cultuur te komen.
Jan de Quelery: „Als ik schilder, komt mijn liefde voor de zee en de schepen weer naar boven.
foto Ruben Oreel