Recreatieplan aan herijking toe Maritiem schilderen is ambacht Opnieuw onrust bij schippers op beurs Terneuzen FSB: platleggen beurzen betekent vervoersverlies PZC provincie Politie Vlissingen uurt vliegeraars an badstrand weg Brons voor zestig maal bloed geven euwen dingen mee ar Europese titel storisch schieten fovinciale visie bevat overdaad aan intiatieven Jan de Quelery: „Als ik schilder, komt mijn liefde voor de zee en de schepen weer naar boven." foto Ruben Oreel Vlissinger Jan de Quelery laat oude schepen weer zeilen: van onze verslaggeefster VLISSINGEN - „We leven in een tijd van computers en stress. Als de mensen thuisko men van hun dagelijkse be slommeringen, uitgeput in hun stoel vallen en dan naar mijn schilderijen kijken, gaan ze in hun fantasie hon derd jaar terug. Met mijn ma ritieme schilderijen van klip pers uit de negentiende eeuw en begin twintigste eeuw wil ik de mensen terugvoeren naar de tijd van de romantiek en rust." Tijdens Sail Antwer pen, dat komend weekeinde plaatsvindt, gaat de Vlis- singse schilder Jan de Quele ry drie dagen schilderen aan de kade van Antwerpen. ..Ik kan de bezoekers van Sail laten zien hoe een maritiem schilder te werk gaat. De men sen zien in Antwerpen natuur lijk genoeg schepen en tech niek, en een schilder breekt dan een beetje." De Quelery vertelt dat hij zichzelf in Ant werpen heeft uitgenodigd om promotie te maken voor zijn werk. En ook om aandacht te vragen voor zijn overzichts tentoonstelling in het cen trum van Antwerpen, waar veertig doeken van zijn hand hangen. Full-time Sinds februari van dit jaar heeft De Quelery zijn baan als machinebankwerker bij Scheldepoort opgezegd om full-time schilder te kunnen zijn. ..Ik heb mezelf altijd voor gehouden dat ik alles kan schilderen wat een ander ook kan." De Quelery slaat zichzelf niet op de borst, maai- hij voegt er wel aan toe dat hij een vakman is in het schilderen van zeilschepen. De Vlissingse schilder Jan de Quelery be hoort. naar eigen zeggen, tot de tien beste maritiem schil ders van Nederland. De Quelery vindt het leven als schilder fantastisch, maar niet eenvoudig. „Vooral in het be gin was het best moeilijk. Je moet je contacten opbouwen en opdrachten afwachten. Het is belangrijk datje zelfvertrou wen hebt en steun krijgt van je omgeving." Opdrachten Een kunstenaar vindt De Que- rely zichzelf niet. „Dat is zo'n vage term. Het maritiem schil deren is een ambacht. Ik vind het geweldig om een schip dat op een foto oud en vervallen is. weer te laten zeilen. Ik probeer met mijn fantasie een schip dat niet meer in de vaart is, uit het verdomhoekje te halen. Een schip is voor mij een reus achtig werkpaard dat geleefd moet hebben. Het ruige en woeste leven aan boord van zo'n schip moet eruit spreken. Door onder andere ankers een roestige tint te geven, kom ik al een heel eind." Het grootste voorbeeld van De Quelery is de Engelse schilder Montague Dawson.De Quelery werkt vooral met opdrachten van geïnteresseerden. De klanten die een schilderij van een groot schip willen, kunnen daarvoor foto's bekijken van andere werken van de Vlis singse schilder. Is de opdracht rond dan gaat De Quelery aan het werk. „Heerlijk wat met mijn kwasten rotzooien. Heel vaak voeg ik dingen toe aan de schepen. Ik maak een wilde zee in plaats van het rustig kabbelende water. Een andere zonsondergang kan een boot ook een ander beeld geven." De Quelery noemt het een voorrecht dat hij in Vlissingen is geboren. „Als kind droomde ik ervan om te varen en verre reizen te maken. Het varen is er nooit van gekomen, maai- de liefde voor de zee en de schepen is al tijd gebleven. Als ik schilder, komt deze liefde weer naar bo ven." DONDERDAG 12 AUGUSTUS 1993 van onze verslaggever TERNEUZEN - Op de Terneu- zense schippersbeurs is woens dagmiddag opnieuw onrust on der de schippers uitgebroken. Een lading die van de Terneu- zense Massagoedhaven naar de Cokesfabriek in Sluiskil moet worden vervoerd, werd aan het eind van de beursdag 'op last van de minister' vrijgegeven. Dat houdt in dat de lading van 2500 ton kolen niet langer via de beurs hoeft te lopen. Woensdag avond was nog niet bekend wie de kolen gaat vervoeren. De schippers wachten af wat er vandaag, donderdag, op de beurs gebeurt en beslissen daar na of en hoe zij weer actie gaan voeren. De lading werd vrijgegeven na dat enkele van de ongeveer vijf tig aanwezige schippers aan een vertegenwoordiger van CNFR hadden laten weten dat hij niet moest 'refereren' (de lading aan nemen). CNFR is een Franse duwbak-onderneming die ook binnen Nederland op de beurzen lading mag aannemen. In Frankrijk daarentegen worden Nederlandse schippers tegenge werkt als zij binnen het land van Marianne een vracht willen ver voeren. „Dat is oud zeer dat nog steeds steekt Daar komt nog bij dat CNFR één van de partijen is die ons voor de rechtbank in Middelburg daagde", legde een schipper uit. Nadat de vertegenwoordiger van CNFR hardhandig te ver staan was gegeven dat hij beter kon vertrekken, schorste beurs- meester A. Verstraten het afroe pen. Van de landelijk directeur rijksverkeersinspectie op het ministerie van Verkeer en Wa terstaat kreeg hij vervolgens te horen dat de 2500 ton niet via de beurs mocht worden aangebo den. De directeur bleef bij die be slissing en wilde geen toestem ming geven om een tweede keer af te laten roepen. De beurs- meester riep de schippers ver volgens op zich aan de wettelijke regels te houden. Als de schippers opnieuw met acties beginnen, kan dat voor de overheid wel eens reden zijn om al het vervoer binnen het Wes- terscheldebekken in de toe komst buiten de evenredige vrachtverdeling te houden, waarschuwde Verstraten. De Terneuzense beurs verliest zo'n twintig procent van zijn jaarlijk se omzet bij het wegvallen van het 'vletwerk' ischeepsvervoer binnen de gemeentegrenzen, bij voorbeeld van de Put van Ter- neuzen naar de Cokesfabriek). Dat komt neer op 750.000 tot 800.000 ton rekende Verstraten voor. Besmet Een aantal schippers voelde er woensdagmiddag toch al veel voor om de kolenlading 'besmet' te verklaren. De bevrachter gaf zijn opdracht terug aan de Co kesfabriek. die nu als verlader zelf moet beslissen vie het vlet werk moet doen. Een aanbod van de eerste twee op de beurs- lijst staande schippers om de 2500 ton te vervoeren, werd door de directie van de Cokesfabriek afgeslagen, meldde een schip per. De eigenaars van kleinere binnenschepen liggen toch al vaker overhoop met het Sluiskil- se bedrijf. Schepen met een laad vermogen vanaf 825 ton mogen refereren op het vletwerk. Maar volgens de schippers bieden ver laders vaak expres een tonnage aan dat met rendabel te maken is voor de kleinere schepen, zo dat de duwbakorganisaties al het werk wegkapen. „Die paar keren dat een kleiner binnenschip toch vletwerk heeft aangenomen, doen de kraanma chinisten bij de fabrieken er al les aan om het werk te veronaan genamen. Ze rijden tegen je schip aan en knijpen de lading expres kapot", verklaarde één van de op de beurs aanwezige schippers. Hij voegde er overigens eerlijk aan toe dat hij best kon begrij pen dat de verladers vaak liever duwbakken zien komen, omdat die makkelijker zijn te lossen. „Maar het gaat er natuurlijk om dat de lading via de beurs blijft komen. Dat was nou juist één van de pijnpunten waarom de acties zijn begonnen." Alge meen directeur J. Martin van de Cokesfabriek houdt thuis vakantie en wist woensdag niets van het vletwerk af. De overige directieleden lieten via de por tier weten 'tot nader order' geen commentaar te willen geven. ROTTERDAM (ANP) - Als ac tievoerders schippersbeurzen platleggen, wordt een groot aantal verladers en binnen vaartondernemingen getroffen die buiten het toerbeurtconflict staan. Dit stelt de Federatie van Schippersbonden (FSB). De fe deratie is verbolgen over de op roep die het actiecomité dins dag deed om 's middags geen la ding aan te nemen. Volgens de federatie werkt dit soort acties vervoersverlies in de hand, waardoor de problemen in de binnenvaartsector alleen maar worden vergroot. De schippers nemen sinds woensdagmorgen echter weer lading aan op de negentien beur zen. Schippersvoorman Ger Veuger riep de achterban hier toe op in Rotterdam. Volgens Veuger gaan de schippersonder- handelaars zich beraden over de 'juiste strategie' in het al zes we ken durende binnenvaartcon- flict. Het probleem is dat de schip- persorganisaties ONS en ASV en de Vereniging Toerbeurt noord-zuid vooralsnog weigeren samen met de federatie en de Duwbakkenvereniging aan de onderhandelingstafel aan te schuiven. Ze verwijten de FSB een gebrek aan solidariteit en de duwvaartexploitanten brood roof door tijdens de actieweken zoveel mogelijk vracht te ver voeren. De FSB is verbaasd dat de schippersbonden en de toer beurt niet met haar aan tafel wil len. De federatie meent dat structurele oplossingen in de binnenvaart alleen worden be reikt in overleg met alle betrok ken partijen. Hei uitgangspunt moet dan het Plan-Biesheuvel zijn, dat voorziet in een tijdelijke wettelijke regeling voor de toer beurt noord-zuid. Om die zware klus te klaren wil de FSB de eerder afgehaakte be- middelaar in het conflict. Bies heuvel, als onafhankelijk voor zitter aanstellen. Ze heeft die wens al kenbaar gemaakt aan het ministerie van verkeer en waterstaat. De FSB wil zich in het verdere overleg ook sterk maken voor een capaciteitsreductie van de binnenvaartvloot van 10 tot 15 procent. Ze denkt zo in samen werking met de andere betrok kenen een bijdrage te leveren aan de vorming van een Euro pees beleid om de vloot in te krimpen. De fiscale en sociale aspecten van sloopregelingen en bedrijfsbeëindiging moeten wel eerst grondig worden bestu deerd. De federatie stelt dat het voort bestaan van het toerbeurtsys teem niet mag betekenen dat de bestaande overcapaciteit in stand blijft. Ze is voorstander van een meer marktgerichte be nadering met redelijke tarieven en voorwaarden, waardoor de toerbeurt uiteindelijk overbodig wordt. Dit vormt volgens de FSB de beste garantie voor de Nederlandse concurrentieposi tie in de Europese binnenvaart. Dit FSB-standpunt wijkt hier mee af van wat de actievoerende schippers willen: een toerbeurt systeem dat uiteindelijk wordt ingepast in het Europese ver voersbeleid. Het wensenpakket van de fede ratie gaat nu naar directeur-ge neraal Vervoer ir. Westerduin van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Duitse jongen aangereden door brommer ZOUTELANDE - Een Duitse jongen van tien jaar uit Keulen is dinsdagmiddag van zijn fiets gereden door een brommer. De bromfietser uit Westkapelle reed op de Westkapelseweg ter hoogte van de duinovergang het Kustlicht in Zoulelande, toen de jonge Duitser het fietspad opreed. De bestuurder van de brommer kon hem niet meer ontwijken waardoor zij tegen elkaar bot sten. Door de val liep de fietser een lichte hersenschudding en wat schaafwonden op. Na be handeling in het streekzieken huis Vlissingen. kon de jongen weer gaan. De bromfietser bleef ongedeerd. Zowel de brommer als de fiets zijn licht beschadigd. Inbraken en diefstallen BRESKENS - Uit een tent op een camping in Nieuwvliet zijn onder meer video-apparatuur en geld weggenomen. De goede ren zijn eigendom van een inwo ner van Brunssum. Uit een kle dingwinkel in Oostburg werd dinsdagmiddag een trui met een waarde van 240 gulden ge stolen. Dinsdagmorgen werd uit een woning in IJzendijke een handj tas gestolen. De bewoonster be vond zich op dat moment boven in de woning. Ook werd ontdekt dat was ingebroken in een ge bouw van Rijkswaterstaat te Breskens. Het gebouw werd doorzocht. Uiteen in het gebouw aanwezige caravan werden di verse spulletjes gestolen. Men kwam het gebouw binnen door een raam in te slaan. jge verslaggever MUIDEN - Als alles mee- Kft Nederland er voor het r 1 >an de maand weer een Europese kampioenen er- het onderdeel schieten storische wapens, wel te D. Twaalf Nederlanders af naar Badsell in Oos- de twee Zeeuwse kans- s op de titel zijn A. Aar- uit Arnemuiden en W. fnuit Spui bij Terneuzen. 3 ödse geeft zichzelf een Ji ekans op een hoge score. 1 's nog zelfverzekerder: "lijn dag heb, moet ik in Pen kunnen vallen. Nor- l&proken moet ik bij de 'ijf komen." ;dse doet mee op de disci- revolver en pistool. Ka rt foet ook nog mee met de P ijden voor twee geweer- I L Voor het type 'mime' is van de favorieten. Alle ty- ")ens waarmee Kamoen 'oudse schieten zijn van De kogels moeten ze zelf gieten, de samenstelling van het kruit en de lading moeten ze zelf bepalen en de uitmonstering van het geweer moeten ze zelf bepalen. Ambachtelijk „Dat is nu juist het leuke aan het schieten met historische wa pens." vindt Kamoen. „Het am bachtelijke maakt het schieten moeilijker. Bovendien gaat de kogel iets trager en is de kans op trillen van het wapen tijdens het schot groter, en dus de kans op missen. Voor historische wapens is meer techniek vereist." De Nederlandse ploeg vertrekt 23 augustus naar Oostenrijk. De eerste drie dagen zijn bestemd voor trainingen. Van 26 tot 28 augustus zijn de wedstrijden. Hoewel Aarnoudse en Kamoen de sport nog steeds als ontspan ning zien. gaan ze wel degelijk om te winnén naar Badsell. Gro te concurrenten zijn de Duitsers en de Fransen. In totaal doen on geveer 250 schutters aan de Eu ropese kampioenschappen mee. inze verslaggever S1NGEN - Voor de eerste dit seizoen zijn dinsdag- ig in Vlissingen vliege- door de politie van het (1 'weggestuurd'. Zij zou- revaarlijk hebben gevlie- "iat is volgens de algeme- itselijke ordening van de ente Vlissingen sinds 1 au- verboden. lissingse vliegeraar Jeroen i verbolgen. „We waren al elf uur bezig op een stuk and waai- ook 's middags fend zat", vertelde hij P dag. „Volgens mij zaten 0 eteén strandbezoeker in de kwamen in de loop van fldag wel wat strandgasten n ander stuk badstrand. Thien hebben die geklaagd i herrie van een vlieger." 'acht Albert Dijkstra dat er wel opgetreden worden. „Ze lieten die soms vlak over de grond lichtte hij toe. ,,'s Mor- *as dat geen probleem, maar 's middags werd het druk ker. Ik kreeg klachten van ver schillende mensen die over het strand liepen. Het was puur las tig en ik heb de vliegeraars laten waarschuwen. Of de vliegers ho ger in de lucht gehouden konden worden. Dat gebeurde niet en vervolgens is de politie gewaar schuwd." Kuijf is bang dat het niet bij deze éne keer zal blijven. Hij hoopt dat van één kant ook. „Dan krijg ik mogelijk een boete", zei hij, „en laat ik het voorkomen, bij wijze van proefproces." Kuijf is erg gehecht aan zijn vliegerplek op het badstrand. „Het is één van de beste in Zeeland". „Het is niet mijn bedoeling de vliegeraars hun sport te ontne men", verklaarde Dijkstra, „maar normale strandrecreatie heeft prioriteit. Vorig jaar is er een aantal ongevallen gebeurd en dat moet worden voorko men." Gevaarlijk vliegerenis verboden tussen 1 mei en 1 oktober van 9.00 tot 18.00 uur. .onze verslaggever r 1 Uto< SS1NGEN - Het nieuwe pro- ciaal beleidsplan recreatie jerisme is nog geen jaar na vaststelling ervan al aan een ijking toe. Het plan bevat bij inzien zoveel ideeën en jatieven dat er een keus uit ■t worden gemaakt. Volgens jputeerde G. L. C. M. de Kok recreatie en toerisme blijft centrale motto van het be splan, verschuiving van intiteit naar kwaliteit, in geval overeind. Kok herinnert eraan dat al der over de nieuwe visie op re- atie en toerisme is opgemerkt de uitwerking van alle deel- lecten en thema's wel erg werk met zich mee zou bren- Voor die uitwerking zouden :tgroepen. initiatiefgroe- en regionale werkgroepen in leven geroepen moeten wor- De Kok: „We hebben moe- constateren dat sprake is een overdaad aan plannen, is niet te behappen. Niet het bedrijfsleven, niet voor gemeenten en niet voor de rincie." Bij dat laatste speelt een rol dat de provincie zich het bezinnen is op kernta- subsidiebeleid en bezuini- Met andere woorden: de beschikt niet over geld ev nankracht om alle projecten et beleidsplan tot ontwikke- te brengen. ;n ^deputeerde is er voorstan- 0i; van de inbreng van de pro- ie te beperken tot initiatie- tijngens betrapt stelen bier :siuWENPOLDER - Twee lelburgers en een Veere- van alledrie zeventien jaar woensdagmorgen om 02.30 op heterdaad betrapt toen en krat bier wilden stelen camping in de Lepel- al in Vrouwenpolder. onderzoek bleek dat de drie ier die nacht een krat bier op andere camping hadden memd en. een strandhokje iden opgengebroken op het and van Vrouwenpolder, oits bleek dat de drie vorige idrie fietsen vanaf een cam- iginKoudekerke hadden ge- ïtioor is het trio op vrije Éesteld. ven waarvan op voorhand te zeg gen is dat ze haalbaar lijken. Ook moeten die nog niet vanuit een andere sector van het pro vinciaal beleid worden bestre ken en echt tot het takenpakket van de provincie behoren. Een rem op de verdere recreatieve ontwikkeling aan de kust. ver groting van het draagvlak van de recreatieschappen, een the mapark op Neeltje Jans en pro fessionalisering van de sector staan voor hem voorop. In het beleidsplan recreatie en toerisme waren initiatiefgroe pen aangekondigd die zich zou den bezighouden met de verhou ding recreatie en milieu en re creatie en leefbaarheid. De Kok wil beide schrappen. „We heb ben binnen het provinciaal ap paraat een omvangrijke milieu afdeling". legt hij uit. „Die kan zich heel goed met de relatie re creatie en milieu bezighouden. Daar is geen extra aandacht vanuit de sector recreatie voor nodig. En recreatie en leefbaar heid. is een zaak die in de eerste plaats een taak voor de gemeen ten is. Inbreng van de provincie is welbeschouwd niet nodig. Wat de provincie wel moet doen is vanuit haai- rol op het gebied van de ruimtelijke ordening stu rend optreden." Minicampings Dat geldt ook voor het beleid voor minicampings. De nieuwe Kampeenvet kent de provincie geen taak toe op dit gebied. Dus blijft wat De Kok betreft plano logie over. „Wat heeft het voor zin wanneer de provincie pro beert alleen maar op basis van overredingskracht tot een ge lijkluidend beleid voor het kam peren bij de boer te komen. De gemeenten hebben het in feite voor het zeggen. Kijk, het wordt natuurlijk een andere zaak wan neer de gemeenten, de kampeer- boeren en de campinghouders de provincie vragen een coördi nerende rol te spelen. Dan zullen we zeker in actie komen." De Kok wil verder stoppen met de uitwerking van de Zeeland boulevard, eertijds luisterrijk aangeduid als 'een parelsnoer van kwaliteit' langs de Zeeuwse kust. Naar zijn mening vormen streekplanuitwerkingen voor de verschillende kustregio's, mobi liteitsplannen en ruilverkave lingsplannen voldoende moge lijkheden om tot een goede aan eenschakeling van recreatie, na tuur en cultuur te komen. c3> De 69-jarige J. Suurland (rechts) ontving woensdagavond van voorzitter J. J. Tevel van het Nederlandse Rode Kruis, afdeling Oost en West-Souburg en Ritthem, een bronzen plak voor zestig maal bloed geven. foto Ruben Oreel van onze verslaggever OOST-SOUBURG - Tweeën zestig maal gaf hij inmiddels bloed. Eén keer, in 1946, aan zijn zwaar zieke zus: de reste rende keren als vaste donor aan de bloedbank van het Ro de Kruis. De 69-jarige J. Suur land uit Oost-Souburg kreeg woensdagavond uit handen van voorzitter J. J. Tevel van het Nederlandse Rode Kruis, afdeling Oost- en West-Sou burg en Ritthem, een bronzen plak voor het zestig maal bloed geven. De plak kwam ietwat te laat, want Suurland had de mijlpaal inmiddels overschreden. Nog één keer kan de Souburger een halve liter bloed geven. Volgend jaar wordt hij zeven tigjaar en dan is het afgelopen als donor. De in Roterdam ge boren Suurland rolde eigenlijk bij toeval in het donorschap. Zijn zieke zus moest een zware operatie ondergaan. Veel do nors waren er in die tijd niet. „Ik was toevallig in het Zuiderziekenhuis toen de chi rurg vroeg of er mensen waren die bloed wilde afstaan. Toe vallig bleek ik dezelfde bloed- soort te hebben als mijn zus." Suurland deed meer sociaal werk. Hij bezocht zieke colle ga's en was in die tijd actief in het blindenwerk. „Ik zat tot mijn oren in het sociaal werk. Dat werk moet gewoon gebeu ren. Je kunt het ook een more le plicht noemen." Suurland is al in het bezit van een penning, die hij kreeg toen hij vijf maal bloed had gege ven, een plak voor vijftien keer en een speldje voor vijftig keer bloed geven. „Het is geen ver dienste. hoor. Ik vind het wel leuk om te doen. Het is ook een sociaal iets." Hij had naar ei gen zeggen dan ook flink de pest in toen hem op 65-jarige leeftijd te verstaan werd gege ven dat hij moest stoppen. Door een misverstand - do nors mogen pas op hun zeven tigste geen bloed meer geven - miste hij twee jaar. „Anders had ik makkelijk de zeventig maal gehaald." Spanning De spanning van het bloed ge ven is er een beetje af, weet Suurland. „Vroeger konden ze het bloed niet bewaren. Als ie mand een zware operatie moest ondergaan, hadden ze vantevoren vijf of zes donors opgeroepen. Je kon bij nacht en ontij worden opgeroepen. Dat vond je allemaal niet erg. dat was nog de spanning die erin zat. Ik ben zelfs een keer van de fabriek gehaald. Daar stond je voor. Of 't nu nacht was of slecht weer, je ging. Toen was het nog een beetje een sport. Nu is het een dood ding geworden. Je wordt opge roepen, je gaat op een brits lig gen en ze tappen een halve li ter bloed af." Het komt bijna nooit voor dat iemand zestig maal bloed heeft gegeven. Tevel - hij is twaalf jaar voorzitter van de afdeling - maakte het nog niet eerder mee.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 21