De familie Spoor is een lastig gezinnetje I Neuspeuteren is niet zonder gevaar Ergernis tussen de rails reportage 31 ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1993 Youp van 't Hek deed in zijn oudejaarsconférence Nederland een idee aan de hand om zonder geld ver te reizen. Om van Eindhoven naar Amsterdam te komen, koop je een enkeltje van een piek naar Best en stapt op de Intercity die Best voorbij raast. Je kijkt onschuldig en stapt naar de conducteur, die aantekent dat je terug wilt naar Eindhoven. In Den Bosch koopt je een kaartje naar Zaltbommel, de trein passeert Zaltbommel, je klampt weer een conducteur aan en intussen ben je al in Utrecht. Kaartje Maarssen, aankomst station Sloterdijk. Zo kun je voor weinig in St. Petersburg komen, aldus de conferencier. Tsjakka. Zijn ze er werkelijk, zulke reizigers? Ja. Onze verslaggever trok het pak van hoofdconducteur (HC) aan en ging op pad met een vrouwelijke HC en leden van de controleploeg (CP). Fietsen blokkeren de doorgang: even overladen in het 'fietsenhok'. Krassiti op de treinramen, de reiziger moet genoegen nemen met een beperkt uitzicht. Ik heb altijd gedacht dat Van 't Hek een geintje maakte. Tot ik ze tegenkom, die grapjassen die op de goedkoopst mogelij ke wijze proberen te treinen. Het geeft, eerlijk gezegd, een zekere voldoening als je de trucs doorziet. Tsjakka. De fraude met de studentenkaart, die ik aan het ein de van mijn laatste dienst ontdek, zal me in elk geval lang bijblijven. Het meiske koopt in Amersfoort een en keltje Zwolle bij controleploeglid (CP'er) Gerrit Eilander. „Let op", waarschuwt Gerrit als we samen de lange trein door lopen, „ze had genoeg tijd om een kaartje op het station te kopen en ze stapt hele maal achterin in. Ze heeft mogelijkerwijs iets te verbergen." Ik vergeet haar voorlopig. In de provincie hoofdstad stappen Gerrit, zijn collega- CP'er Otto Boekhoudt en ik op de stop trein richting Ommen. Daar toont hetzelf de meisje mij haar OV-studentenkaart. De scanner die ik langs de streepjescode op de kaart haal om te zien of er mogelijk een duplicaat op is aangevraagd, geeft met piepsignalen aan dat er iets mis is. De jongedame wordt door de CP'ers ge vraagd naar het balkon te komen om tekst en uitleg te geven. Volgt een ellen lang, warrig verhaal over een verloren kaart. Of ze een duplicaat heeft aange vraagd, weet ze niet. Een legitimatiebe wijs Nee, niet bij me. Geld Ook niet. Ze gaat er op voor 121,50 gulden, de prijs van een dagkaart plus 60 gulden boete plus f3,50 verhoging (boordtarief). Het be drag moet ze binnen zeven dagen betalen bij een NS-loket. De studentenkaart moet ze inleveren, voor een duplicaat dient ze naderhand nog eens 60 piek neer te tellen. Ze geeft in woord en gebaar aan dat het haar allemaal niets kan schelen. Maar ik voel de pijn in haar portemonnee. „Ik denk dat ik weet hoe het is gegaan", zegt Gerrit achteraf. „Ze heeft het origi neel als gestolen gemeld, een duplicaat gekregen dat ze aan een vriendje verkocht - die ook lekker goedkoop reist - en is met het origineel ongetwijfeld lange tijd kris kras door het land getrokken." Het was goed dat CP'ers het gele bordje met de tekst 'controle' van de borstzak hadden afgehaald. Zodoende lijkt het als of we drie 'gewone' hoofdconducteurs zijn. „Als figuren als dit meisje zien dat CP'ers - dus gewapend met scanners - opstap pen, kopen ze een kaartje om ontdekking van de fraude te voorkomen. Nu had ze pech." Onverzettelijk De controleploegleden komen voort uit de grote groep hoofdconducteurs. Ze worden mede geselecteerd op hun onverzettelijk heid. De honderden CP'ers in het hele land opereren altijd in duo's en letten o-v- e-r-a-1 op. Wil een conducteur nog wel eens een fotootje op een studentenkaart voor lief nemen, een CP'er bekijkt de prent en het origineel nauwkeurig. Beiden reizen volgens een dienstregeling: die en die trein daarheen om zo en zo laat. Maar waar de HC verplicht is tot de laat ste minuut de dienst te volgen, kan zijn collega een andere trein nemen. Bij voor beeld omdat hij vermoedt of van zijn baas hoort dat op dat traject narigheid is. Het verrassingselement is een sterke troef, omdat de kwaadwillende reiziger nooit weet of en wanneer hij tegen ver scherpte controle oploopt. Dat kan leiden tot nervositeit en dat tot manoeuvres die tot ontdekking leiden. Het hoeft geen kwade opzet te zijn. In de trein Zwolle-Amersfoort zit een oudere da me. Ze toont een stamkaart (met haar foto Hoofdconductrice Evelien Huybers: Als de reizigers geen fatsoen op kunnen brengen, moet ik dan om trammelant vragen en persoonsgegevens) en een senioren- kaart waarvan de nummers niet corres ponderen. Ook na vijf keer snapt ze niet dat dit een duur dagje gaat worden. Waar schijnlijk heeft ze de goede stamkaart ver geten, of heeft ze de kaart van haar echtge noot met die van haar omgewisseld. Hoe dan ook, ze is de hele handel kwijt, moet binnen zeven dagen 121,50 gulden schok ken en kan de affaire alleen recht zetten door NS-klantenservice een kopie van haai- goede stamkaart op te sturen. „Ik heb liever dat Otto zulke akkefietjes heeft en hij wenst mij hetzelfde toe. Dit is niet plezierig om te doen. Deze mevrouw heeft zo goed als zeker te goeder trouw ge handeld. maar ik kan geen uitzonderin gen maken", aldus Eilander. Hij en Boekhoudt lijken sterk op elkaar: net mariniers, met kort geschoren haar, breed in de schouders. Gerrit en Otto zijn gezworen vrienden. „Dat moet in deze job. Ik moet 100 procent van hem op aan kun nen, hij van mij. Tot vechtpartijen komt het niet gauw - dat danken we aan ons postuur, we nemen elkaar ook in bescher ming - maar als het eenmaal zo ver is, dan moet je in de rug zijn gedekt." Tijdens de reis moeten we ons hier en daar hinderlijke opmerkingen laten welgeval len. Nogal wat reizigers vinden het vreemd en lastig om voor de zoveelste keer hun vervoerbewijs te voorschijn te halen. Het merendeel van de passagiers begrijpt pas wat er achter zit, als ze de scanners zien of in de gaten krijgen dat dit keer elke millimeter wordt gecontroleerd. Zo heeft de knul die 'Dienstklopper' fluis tert tegen een medereiziger, nadat zijn do cumenten uitvoerig zijn bestudeerd, met een spijt. Otto doet een stap terug: „Dat moetje me in het gezicht zeggen, niet ach ter mijn rug." Het is even stil. De bekakte vrouw van ongeveer 40 jaar die Boek houdt toevoegt dat hij moet doorlopen met zijn enge scanner, moet eveneens in binden. „Dat soort dingen maak ik hier uit, mevrouw." Coulanter Hun optreden is hard nodig. Vindt ook hoofdconductrice Evelien Huybers. Maar zij is evengoed blij dat ze coulanter kan optreden. Als gast merk ik het verschil meteen. Het werktempo ligt net zo hoog. maar we zitten wat minder strak in de teu gels. Evelien: „En het is vakantietijd. dan hebben we ander publiek. Meer gezinnen, minder gestresste mensen op weg naar hun werk of na een lange dag terug naar huis." „Zaterdagpubliek", noemt Gerrit dat. Maar ik zie overal maandagse gezichten. Ach, ja, de Nederlandse zomer. Het regent pijpestelen. De trein zit vol met in dam pend plastic gehulde kampeerders die hun heil zoeken op de Efteling, sprookjes park Hellendoorn en aanverwante attrac ties. Evelien laat haar dag zeker niet door het weer bederven. Logisch. De vakantie naar het zonnige Hongarije met man, kin deren en vrienden staat voor de deur. Natuurlijk knippen we kaartjes - hoewel daar met de moderne stempeltang letter lijk gezien geen sprake meer van is. Later op de dag, als het nog drukker wordt, ver schuift het accent van controle naar dienstverlening. Veel reizigers willen in formatie over waar ze er uit moeten, hoe ze verder kunnen reizen, óp welk perron de volgende trein staat. Evelien beant woordt elk vraag, desnoods drie, vier keer. blijft vriendelijk en behulpzaam. De pas sagiers reageren over het algemeen net zo. Het is net een grote familie Spoor. Een vreemd geval dient zich aan. Een man noemt zichzelf aspirant-asielzoeker en meent te kunnen reizen op een beduimeld briefje dat zou zijn uitgeschreven door de gemeentepolitie van Den Haag. Het staat vol met taal- en tikfouten. Omdat de man de vrijgeleide waarschijnlijk zelf heeft ge fabriceerd en aldus de boel flest, dragen we hem over aan de spoorwegpolitie. Diverse mensen reizen met door onder meer de asielzoekerscentra afgestempel de dagkaarten naar hun nieuwe stee. Als je de biljetten tegen het licht houdt, zoals ik van de CP'ers leer, kun je zien of ze ge bleekt zijn en daarna voorzien van een nieuwe datum. Een truc die de laatste tijd vaker voorkomt. Het NS-hoofdkantoor meldt dat in eerste helft van 1993 301 ver- voerbewijzen van asielzoekers zijn ont dekt waarmee iets niet in de haak was. Vo- rigjaar werden vijf handelaren in valse NS- plaatsbewijzen (zelf asielzoekers) in de kraag gegrepen. Dagkaart Dagkaarten leken een goed alternatief voor de stencils van de vreemdelingenpo litie. die als vervoerbewijs naar de op vangplaats dienden. De 'aspirant-asiel zoeker' is waarschijnlijk het land uitgezet in de stenciltijd en probeert het opnieuw foto's CeesZorn in Nederland. Maar omdat er ook wordt gerotzooid met de oude dagkaarten, heeft NS ingegrepen. NS-woordvoerder Kees Nieuwenbroek: „In de eerste week van au gustus is er een nieuwe dagkaart gekomen met papier waaraan je meteen kunt zien of er mee is geknoeid." Controle Het zal helpen om de fraude verder te we ren. In 1992 is NS begonnen met een ver scherpte controle op zwart rijden, met als doel meer overtreders te traceren. Dat is gelukt: in 1991 liepen 112.263 zwartrijders tegen de lamp. tegen 150.431 vorig jaar. Veertig procent van hen. ruim 60.000, heeft alsnog betaald. De rest, die niets meer van zich liet horen, krijgt een proces verbaal. „Net als in het hele leven kun je ook in de trein niet alle regels 100 procent uitvoe ren". zegt Evelien Huybers nuchter. De hoofdconductrice is niet van plan mensen die bij aanvang van de rit vriendelijk aan kondigen dat ze nog geen kaartje hebben, de 3,50 gulden extra voor het boordtarief in rekening te brengen. Veel kleine stations op de routes die Huy bers moet afleggen, zijn ook gesloten. „Moetje dan de regels, door kantoormen sen opgesteld, uitvoeren? Als je agres sieve klanten wilt, moet je 't natuurlijk niet laten." In de trein van Den Haag naar Utrecht staan twee volbepakte fietsen op het ver keerde balkon. De karretjes van twee jon ge knullen blokkeren de loop naar de cou pés. Ze begrijpen volkomen dat daar iets aan moet worden gedaan. Op station Utrecht helpen Evelien en ik de rijwielen in de daartoe geëigende ruimte - met de blauwe fietssticker - te plaatsen. Die had den zij ook kunnen ontdekken, maar het zullen de zenuwen voor de grote reis wel zijn. Hoe ver kan de klantvriendelijkheid, de toegeeflijkheid, het geduld gaan Ik ver baas me er doorlopend over dat 'mijn col lega' niets zegt van de Nikes en Schoenen reusjes die op zitplaatsen zijn geplant. „Ik erger me daar ook aan, natuurlijk", zegt Evelien. „Maar als men het fatsoen niet meer op kan brengen, moet ik dan om trammelant vragen Goed. ze halen hun poten van de bank af. Draai ik me om. leg gen ze die kisten er weer op. Het escaleert en ik heb de poppen aan het dansen. Ver geet niet dat ik veelal alleen werk. De maatschappij verandert. Daar horen dit soort uitwassen, helaas, bij." Brutaliteit De volgende dag blijkt wederom dat de brutaliteit ver gaat. Twee mannen, twee fietsen waarvoor slechts één vervoerbe wijs - van 9 gulden, op maandag en vrij dag in het hoogseizoen 15 gulden - is be taald. Uit het andere rijwiel is een wiel ge- nomen, waardoor het niet meer 'in functie' is en volgens de eigenaar als gratis bagage kan worden aangemerkt. Als hij toch moet betalen, wil hij ook het andere wiel demonteren, zodat niemand meer kan zeggen dat daar een fiets staat. Betalen moet-ie toch. Veel gezeur is weg te strepen tegen de be dankjes van met name de oudere mensen. Evelien stelt-ze gerust als ze geen kaartje kunnen kopen, of door een vertraging hun aansluiting dreigen te missen. De blije ge zichten van kinderen, die het machtig mooi vinden hun afgestempelde kaartje nog eens te laten knippen, zijn hartver warmend. De beide tienermeisjes, die een zak boterbabbelaars hebben gekocht voor alle conducteurs, maken werkdagen van bijna negen uur draaglijk. Daarbij komt dat we het geluk hebben geen klappen te hebben opgelopen of zijn bedreigd met allerlei enge ziekten of grote messen. NS-personeel meldde in 1992 in totaal 958 gevallen van verbaal en fysiek geweld. In de eerste vijf maanden van dit jaar werd het agressiemeldpunt al 512 keer ingeseind, omgerekend 1225 meldin gen over heel 1993. Een stijging van een kleine 300. NS geeft twee oorzaken: de drukte in de treinen en de kaartcontrole. Druk is het, en we hebben aardig wat kaartjes geknipt en verkocht. Toch was de sfeer goeddeels vriendelijk. „Zoals ge zegd: in de vakantieperiode is het an ders." Vakantie of niet, de vandalen zijn er altijd. In bijna alle ramen van de vele treinen waarop ik in deze dagen meedraai, zitten diepe krassen. Of het nu in de tweede of eerste klas is. naar buiten kijken is een gruwel. De pogingen van de kunstenaars om er iets beeldends van te maken, zijn mislukt, dat komt er nog bij. Evelien heeft al eens aangifte gedaan. Het aantal gevallen neemt toe, erkent Kees Nieuwenbroek in Utrecht. Daar liggen 4600 dossiers over graffiti en krassiti; tus sen de 3000 en 3500 tags (de namen van de 'artiesten') zijn inmiddels gevonden. De spoorwegpolitie is er nog niet in geslaagd de kunstenaars van de krassiti te achter halen. Ramen vervangen wordt te duur, er bestaat geen glassoort of kunststof om dit soort uitwassen te voorkomen. De reizi gers moeten genoegen nemen met een ge handicapt uitzicht. Arno Ruitenbeek it zijn neus eten. Deze zegswijze wordt gebezigd om aan te geven dat iemand zit Ie niksen. Hele volksstammen nemen deze uitdrukking echter letterlijk. Neuspeuteren, 'euspulken en uit de neus eten zijn bezigheden laarmee naar schatting een paar miljoen mensen in ons land dagelijks in de weer is. De Mlken worden onder stoelen of tafels geplakt ifwel, na het rollen tussen duim en wijsvinger, te ruimte ingeschoten. Wie kent niet de 'euspeuterende automobilist bij een stoplicht. Haar het kan nog erger. Aangenomen wordt tet enkele honderdduizenden kinderen en ulwassenen de harde resten uit het ïukorgaan ook nog in de mond stoppen en tlfs doorslikken. Op ontdekkingsreis langs alle onder delen van het lichaam, belandt ieder klein kind al snel met een vinger in de neus. Omdat die kleintjes alles in hun mond willen steken, kan het neuspeute ren gemakkelijk omslaan in het eten uit de neus. De Leidse psycholoog drs J. Feenstra spreekt van een „verkeerd aan geleerde gewoonte." Volgens hem dienen ouders hun kinderen het spelen in en met de neus te verbieden. „Blijft het kind peuteren, doe dan iets om de vingertjes waardoor die niet meer in de neusgaten passen. Zo leert de peuter die kwalijke ge woonte vanzelf af." Geïrriteerd neusslijm- vlies is er in de meeste gevallen de oorzaak van dat mensen naar het reukorgaan grij pen. Maar ook zonder enige echte aanlei ding verdwijnt menig vinger in een van de neusgaten. Verveling of spanningen kun nen het neüspeutergedrag danig beïn vloeden. Bulletjes Feenstra: „Het is verbazingwekkend dat zo velen zich aan neuspeuteren te buiten gaan. We accepteren het als iets normaals. Ik vind het een onsmakelijk gezicht, zeker als de resultaten van dat gewroet ook nog eens zichtbaar zijn." In zijn boek Turks Fruit geeft Jan Wolkers een treffend voor beeld van dergelijke onfrisse praktijken. Over de vader van Olga, vriendin van de ik figuur. zegt hij: „Ik wist dat de onderkant van het crapaudje waarin hij altijd zat een miniatuurberglandschap was van ge droogde snot. Hij peuterde het met zijn pink uit zijn neus. draaide er bolletjes van die hij bulletjes noemde en drukte ze zorg vuldig aan de onderkant van de stoel." Tijdens een college vroeg Feenstra on langs welke associaties neuspeuteren en neuseten opriepen bij de studenten. Er werden duidelijke parallellen getrokken met nagelbijten en duimzuigen. „Het ver orberen van de neusinhoud moest volgens een van de studenten als een vorm van orale bevrediging worden gezien. Dat gaat mij te ver", aldus de psycholoog, verbon den aan de afdeling kindergeneeskunde van het Academisch Ziekenhuis te Lei den. Schaamteloos De pulk met behulp van de vinger(nagel) verwijderen is niet van gevaar ontbloot. Met name bij kinderen treedt vaak spon taan een bloedneus op. „Je kunt de boel behoorlijk kapot maken door met de vin ger te ver de neus in te glijden", weet dr P. Vennix, keel-neus- en oogarts. Bij het ruw wegtrekken van de aangekoekte massa kan een stuk van het kraakbeen worden meegenomen. „Er zijn mensen die zo te keer gaan dat in het tussenschot van de neus een gat ontstaat," Bij zwakzinnigen bij voorbeeld komt het in de neus pulken veel voor. Op een beestachtige wijze, tot bloedens toe. zitten patiënten vaak in hun neus te peuren. Het meeste afval uit de neus komt door gaans in de zakdoek. Een groot deel van de Nederlandse bevolking verkiest de vin ger. Vennix: „Je staat er versteld van dat volwassen mannen en vrouwen schaamte loos in hun neus zitten." Ter geruststel ling. het opeten van de pulk levert geen gevaar op voor de gezondheid. „Het maag zuur kan dat spul wel aan", aldus de Leid se KNO-arts. In iedere neus ontstaan harde stukken. Het slijmvlies bevochtigt ingeademde lucht, maar op de grens van slijmvlies en huid ontstaan als gevolg van uitdroging korsten. Dit opgedroogde slijm en de afge schilferde huid vormen de pulk. Bij het lostrekken van die pulk, maar ook bij het uittrekken van een neushaar. kunnen wondjes ontstaan met een grote kans op infectie. Bij regelmatig terugkerende krie bels in de neus is het raadzaam de huisarts te raadplegen, adviseert Vennix. De irrita tie kan namelijk worden veroorzaakt door een soort exceem. Rond 1900 legden we tenschappers een verband tussen neus peuteren en de aanwezigheid van wormen in het lichaam. Het bewijs voor die stelling is echter nooit geleverd. Fred Klaver Een groot deel van de Nederlandse bevolking verkiest de vinger. foto Roland de Bruin

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 31