Bob Cools en de roeping van de zee Antwerpen onder zeil Windjammers op de Schelde PZC reportage ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1993 n het hart van het seizoen als Culturele Hoofdstad van Europa verwacht Antwerpen ond het volgende weekeinde zo'n twee niljoen bezoekers voor Eurosail '93. Met z'n illen komen zij zich vergapen aan de schouw ode parades van meer dan zestig getuigde, t Ki istorische zeilschepen en enkele honderden achten. Burgemeester Bob Cools (59) van totwerpen heeft zich het vuur uit de sloffen [dopen om het zeilspektakel naar de rede en [go; eoudste dokken van de Schelde te brengen. o-Kant hij vindt dat ook de cultuur van vandaag ooet blijven gevoed door het contact met de Europa is een beetje vergeten dat het bijna alles te danken heeft aan juist die band met de zee. De bewustwording daarvan moeten wij hier in Antwerpen trachten te herstellen", profeteert Cools. Hij is deze zomermaanden in zijn element over de ambiance die de Scheldestad uit straalt. Het is er druk met gasten van heinde en ver, van de vroege ochtend tot diep in de nacht. Antwerpen heeft, met hulp van de nationale overheid, flink geïn vesteerd in zichzelf. En leeft nu op. Dat doet de eigenzinnige burgemeester van de lastige havenstad goed. Bob Cools speelt graag de joviale aristo craat die weet wat goed is voor de burgers van Antwerpen. Wanneer hij iets wil berei ken. legt hij er een boodschap onder. Dit jaar een Europese boodschap natuurlijk. „Ons continent is één groot schiereiland, in voortdurende wisselwerking met het water. De Nederlanden en Groot-Brittan- nië hebben eeuwenlang dat contact goed onderhouden, de zeeën bevaren en hun landen ermee vooruit gebracht. De Euro peaan van vandaag is het belang van die relatie met het water uit het oog verloren. Als ik aan boord kom van een schip, dan zie ik nog maar weinig Europeanen onder de bemanning, dan zijn de Europese vlag gen verdwenen en dan vraag ik mij af: waar is het imago van varende naties ge bleven dat wij vroeger uitdroegen..." Antwerpens rad pratende burgervader met zijn spierwitte kuif en snor voelt zich een apostel voor de reparatie van de scha kel tussen schepen, mensen en culturen. Hij is stellig: „De handel over zee wordt in de toekomst steeds belangrijker voor de ontwikkelingsmogelijkheden van Eu ropa. Zeilschepen zijn daarvan de symbo len. Nog zelden komen zij tegenwoordig zo ver een rivier op als volgende week naar onze stad. Een unieke gelegenheid om de eenheid tussen de culturele allure en de haven zichtbaar te maken." Cools wuift alle bezwaren weg dat zoiets met een mas saal, publiekskarakter als Eurosail '93 zich niet zou verdragen met het predikaat cul turele hoofdstad, dat een jaar lang kunst met een grote K veronderstelt. „Juist óm dat Antwerpen havenstad is en ómdat hier door de hele geschiedenis heen veel gebeurde, zijn wij aanvaard als Europa's cultuurmetropool voor 1993. Anders zou men Mechelen hebben kunnen kiezen of Brugge. Je mag aan het dag-dagelijkse niet voorbijgaan. Zeilschepen horen daar bij." Jongeren Stokpaard van burgemeester Cools is dat Eurosail '93 vooral bedoelt de jeugd op nieuw vertrouwd te maken met - zoals hij het graag noemt - 'de roeping van de zee'. Hij kan het niet vaak genoeg zeggen: „Het is een manifestatie van voornamelijk schoolschepen voor de opleiding van koopvaardij- en marineofficieren, die de oceanen doorkruisen. Jongeren weer in contact brengen met wind, water en na tuur. elementen van het milieu, die steeds belangrijker worden." Cools wijst er graag op dat ook koning Boudewijn - in april nog aanwezig bij de opening van Antwer pen Europa's culturele hoofdstad - zo in genomen was met de plaats die de stad voor de jongeren heeft ingeruimd. Want van jongeren met een open instelling, met internationale vriendschappen en belang stelling en met de wil om andere culturen te ontmoeten, zal Antwerpen het in de toe komst moeten hebben. Vanzelf komt Bob Cools zo uit eigen bewe ging op de problemen met extreem-rechts en het Vlaams Blok in zijn stad. „Ik ben met de koning in Borgerhout geweest, een stadsdeel van Antwerpen waar de samen leving wat moeilijk verloopt tussen wat jullie in Nederland allochtonen en autoch tonen noemen. Hij wilde zich daar per soonlijk op de hoogte stellen van de pro blemen. En die intensieve interesse van het staatshoofd is heel belangrijk voor wat er gebeurt in steden, waar de toleran tie ten opzichte van mensen van elders on der druk komt te staan." - Denkt u dat Antwerpen in de toekomst óók een stad van en voor de buitenlander zal kunnen blijven? „Als je de loop van de geschiedenis van de zuidelijke Nederlanden een beetje volgt, dan ontdek je dat het slechts goed ging dankzij de open samenleving die wij hier altijd hebben gekend, dankzij het uitbui ten van de mogelijkheden om met ande ren te verkeren. Ons terugtrekken in een besloten gemeenschap zou bovendien een regelrechte aantasting van nijverheid, handel en scheepvaart, dus van onze wel vaart zijn. Het is een roeping voor ons om in volstrekte openheid met mensen van el ders te leven. Dat kan gewoon niet an ders." Bob Cools is nu ruim tien jaar burgemees ter van Antwerpen. Daarvoor liep hij al twaalf jaar in het stadsbestuur mee als schepen (wethouder) met in zijn porte feuille zaken als stadsvernieuwing, ruim telijke ordening en monumentenzorg. Hij heeft een soort gedrevenheid gekregen voor alles wat zich in die stad aan de Schelde afspeelt. Steekt er ook al zijn vrije tijd in, heeft een doordouwers-mentaliteit en staat daarom ook nogal eens bloot aan kritiek. Om het label Culturele Hoofdstad van Europa 1993 aan Antwerpen te kun nen hangen heeft Cools alles uit de kast gehaald wat hij daarvoor maar vinden kon. Antwerpen is opgeknapt, Antwerpen heeft een uitgebreid cultureel pakket in de aanbieding en de gasten zijn gekomen. Ze hebben de Scheldestad ontdekt èn her ontdekt. „Ik hoop van harte dat Antwer pen de tolerante stad kan blijven die ze altijd is geweest. Mensen die goed naden ken weten dat dit een levensvoorwaarde voor ons is. We hebben veel geïnvesteerd; we hebben geprobeerd deze stad weer een beetje beter op de kaart te situeren. Ik denk dat het gelukt is." Kees van der Maas Burgemeester Bob Cools: Antwerpen beetje beter op de kaart... foto H. Seresia Eurosail Antwerpen 1993: fotograaf Guido Coolens biedt met deze trucagefoto een voorproefje van het zeiievenment in de Scheldestad. De stalen Russische viermastbark Sedov is het grootste zeilschip ter wereld met een lengte van 117,5 meter en 61 meter hoge masten. De Sedov, gebouwd in 1921 in Ham burg, is oorlogsbuit. Rusland nam het schip na het Twee de Wereldoorlog van Duitsland over. leveren. Na een lange reis over de wereld- zeeen zagen ze er vaak verfomfaaid uit. De romp vol met roest. Zeilen en beman ningsleden in heftige stormen verloren. Zo zal het de zeilschepen die naar Antwer pen komen, niet vergaan. Zij zijn status symbolen voor de landen van herkomst en zullen er onberispelijk uitzien, al heeft een flink aantal meegedaan aan de Tall Ships Race die 14 juli in Newcastle van start ging en vrijdag in Esbjerg is geëindigd. Van de zeekastelen heeft alleen de Ame rigo Vespucci niet deelgenomen aan die wedstrijd. Het bekende opleidingsschip van de Italiaanse marine, in 1930 gebouwd volgens de principes van een negentiende eeuws fregat, wordt 12 augustus al aan de Scheldekade in Antwerpen verwacht. De andere grote zeilschepen zijn dan nog on derweg naar boei A 1 bij Oostende, het verzamelpunt voor de vaartocht naar Antwerpen. Het vertrek is vrijdagavond 13 augustus voorzien om zeven uur en de loodswisseling op de rede van Vlissingen omstreeks elf uur. De windjammers maken een omweg door over Oostende te varen. Ze komen uit het noorden en de korste vaarroute is dan het Oostgat. de vaarweg onder de Walcherse kust. Uit voorzorg is ervoor gekozen die niet te nemen. Eén van de pronkjuwelen mocht eens door harde wind ietwat uit koers raken en vastlopen. De grote sche pen gaan voor alle zekerheid door de bre de. veilige Wielingen. De kleinere exem plaren - tot ruim dertig meter - nemen wel het Oostgat. Die worden volgende week vrijdag in de avonduren en 's nachts in Antwerpen verwacht, waarna zaterdag morgen de paradepaardjes binnendrup pelen. Zij meren aan de Scheldekade af. Antwerpen zet de klok even terug. Nederland wordt in Antwerpen vertegen woordigd door de Eendracht van de Na tionale Vereniging Het Zeilend Zeeschip, het marine-opleidingsvaartuig Urania en zo'n tachtig platbodems die zaterdag 14 augustus omstreeks negen uur 's morgens uit Hansweert vertrekken. De platbo dems maken een dag na aankomst, zon dagmiddag om drie uur. een tocht over de Schelde onder leiding van 'admiraal' Bob Cools, burgemeester van Antwerpen. Ze larderen even het decor, dat wordt gedo mineerd door de windjammers. Die zijn dagelijks - van zaterdag 14 augustus tot en met maandag 16 augustus - vrij te be zoeken van 14.00 tot 17.00 uur. Vuurwerk Antwerpen wordt lamgelegd om de men senmassa's te verwerken. In de oude bin nenstad mogen vrijwel geen auto's ko men. De Scheldekade wordt zelfs het ex clusieve domein van voetgangers. Auto mobilisten worden op de snelwegen rond Antwerpen naar parkeerplaatsen verwe zen. waarvandaan met bussen pendel diensten worden onderhouden naar het epicentrum van Eurosail. De organisato ren melden trots dat 'naar goede Vlaamse traditie de nodige schikkingen zijn getrof fen om hongerige magen en dorstige kelen tevreden te stellen'. En 'de ganse dagen is er animatie op de linker- en rechteroever'. Maandagavond 16 augustus is er om 22.30 uur ook illuminatie. Vanaf twee pontons op de Schelde wordt vuurwerk afgescho ten, bijgestaan door BRT2-radio simul taan uitgezonden muziek. De Parade of Sail sluit dinsdag 17 augus tus Eurosail Antwerpen af. 's Morgens vroeg beginnen de voorbereidingen, de windjammers verlaten om 12.00 uur hun ligplaatsen. De parade duurt tot vier uur. Omstreeks die tijd moeten de grote zeil schepen al in de buurt van Vlissingen zijn. Met het tij mee zijn ze tussen vier en zes uur 's middags op de rede. Als de voorte kenen niet bedriegen, is het afscheid van korte duur. Een comité is immers druk be zig Vlissingen in 1994 een eigen versie van Sail te laten beleven. Harmen van der Werf Antwerpen, de culturele hoofdstad van Europa, maakt zich op voor een stapje terug in de geschiedenis van de zeevaart. Vanaf zaterdag 14 tot en met dinsdag 17 augustus 1 staat de Vlaamse havenstad in ii het teken van Eurosail Antwerpen 1993. Tientallen oude zeilschepen, waaronder K zo'n twintig tall ships, worden verwacht. En Zeeland pikt via de Westerschelde een graantje mee van het grootscheepse zeilevenement. Ergens in de jaren twintig of dertig moet het laatste, grote zeilende vrachtschip met een lading voor Antwer pen langs Vlissingen gevaren zijn. Het is giswerk. Oude annalen verhalen er niet over. De windjammer was een anachronis me geworden, technisch en commercieel ingehaald door het stoomschip. Slechts enkelingen, met voorop reder Gustaf Erikson op de Alands Eilanden in de Oost zee, bleven het zeilschip trouw. Zeelui op f stoomschepen haalden hun neus op, als ze een windjammer passeerden. Zó diep was het zeilschip gezonken. Met Erikson stierf in 1947 de curator van de grote zeil vracht vaart. En toch zou Erikson niet helemaal in een vreemde wereld terecht komen, als hij uit zijn graf zou opstaan. Het zeilschip is ver dwenen als vrachtvaarder. Dat tij kan echt niet meer worden gekeerd. Maar ze zijn er nog, de zeekastelen. Volgende week vrijdagavond komen er zelfs weer zo'n twintig op de rede van Vlissingen, op weg naar het grootse zeilevenement Eurosail Antwerpen 1993. En dinsdagmiddag 17 augustus keren ze terug van het spekta kel, dat naar verwachting twee miljoen bezoekers trekt. Een gigantisch aantal, maar de Antwerpse organisatoren base ren zich ergens op. De afleveringen van Sail in Londen, Hamburg. Amsterdam en Bordeaux trokken evenveel toeschou wers. Nooit lijkt het publiek genoeg te krijgen van die schepen, met hun tientallen me ters hoge masten, vele strekkende meters zeildoek en kilometers lopend touwwerk. Dat moet mannen als Erikson goed doen. Al zullen zij in de stalen Russische vier mastbark Sedov, de Poolse driemast schoener Orp Iskra, het Italiaanse vol- schip Amerigo Vespucci en de Britse schoeners Malcolm Miller en Sir Winston Churchill niet veel herkennen. De wind jammers waarover Erikson, de Duitse re der Laeisz en de Franse concurrent Bor des et Fils het bewind voerden, waren geen pronkstukken. Die moesten geld op De Tovarishch, ook van de partij in Antwerpen, is in 1933 door de Duit se marine in gebruik genomen als Gorch Fock. De driemastbark be vindt zich sinds 1948 in Russische handen. Het bij Stransund gezonken schip is dat jaar door de Russen geborgen en doet dienst als opleidings vaartuig voor de marine. fotografie Guido Coolens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 25