Botsproeven voor kleinere auto's Misverstanden rond de APK-keuring PZC Ruimtewonder van Citroën ANWB wil begeleid rijden voor jongeren Ligfietstechniek Dubbele bril Jeep-fiets vrije tijd 18 Sneller rijbewijs halen nxr^r~v'^) op eenzame BEL GRATIS: 06-0996688 ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1993 De passieve veiligheid van een auto wordt bepaald door de kans dat inzittenden een botsing overleven of hoe ernstig de verwondingen zijn. Het is straks na jaren weer zover dat Europese autoclubs de veiligheid van kleine auto's gaan uittesten. Het precieze tijdstip en de plaats worden niet bekend gemaakt, evenmin als de vier merken waar het om gaat. De clubs zijn aangesloten bij de overkoepelende organen AIT en FIA en maken bij de crash-testen gebruik van een externe partner. De deelnemende landen zijn Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Engeland. De regelgeving van botsproe ven binnen de EG wordt op de lange baan geschoven. Er zijn im mers nog geen eenduidige maat staven waaraan een crash-test moet voldoen. Begin dit jaar was er al de nodige commotie toen consu mentenbonden twijfel zaaiden met eigen botsproeven. Die zogeheten 'offset crash' heeft in de weten schappelijke wereld wel aanhan gers maar ieder interpreteert de re gels weer anders. Binnen de EG is er ook een groep die direct met de diverse testen aan de slag wil. Anderen houden vast aan de US norm die onder de code FSM 208 staat genoteerd. Daar wordt met 50 km/u recht op een 'final deformable barier' ge knald. Het tussenvoorstel is nu om die proef onder een hoek van 30 graden uit te voeren met zogehe ten 'anti slide devices'. Sommigen vinden die methode maar niks, kost alleen maar geld en je schiet er niks mee op. Dat er beslist nog geen consensus is blijkt wel uit de activiteiten van de Engelsen. Daar onderzoekt het Road Laboratory een botsproef die de voorloper moet zijn van de uiteindelijke EG-crash-test. Men spreekt hier van de meest reële stap. maar er is nog onvoldoende ervaring opgedaan om aan de bot sproef conclusies te verbinden. Autoclubs De autoclubs waarvan de ANWB er een is, nemen ieder behoorlijk wat botsproeven. Sinds de vorige test met kleine auto's zijn er al zo'n veertig auto's tegen de muur ge knald. De passieve veiligheid van een auto wordt bepaald door de kans dat inzittenden een botsing overleven of hoe ernstig de ver wondingen zijn. De ANWB zal dus later dit jaar samen met zuster- clubs vier kleine auto's aan 'crash- testen' onderwerpen, om met na me dat te onderzoeken. De fabri kanten krijgen vooraf het hele rap port te zien, dus geen koude douche als het publiekelijk wordt gemaakt. De keus van de auto's wordt ge maakt aan de hand van de ver koopcijfers in de hiervoor genoem de landen. Je mag derhalve ver moeden dat het de Fiat Cinque- cento, Nissan Micra, Opel Corsa en Peugeot 106 zullen zijn. De bot sproeven worden van voren, opzij en van achteren genomen. Kleine auto's hebben een tamelijk korte neus. wie daarbij de langste kreukelzone heeft komt er het bes te af. Want, de bewegingsenergie van de botsing kan dan zoveel mo gelijk in de vervorming gaan zitten en treft niet of minder de inzitten den. Het dashboard bij een flinke aan rijding krijgt ook heel wat te ver duren. Het scheurt, breekt, ver vormt en komt een eind naar bin nen. Zeker bij kleine auto's kan dat desastreus zijn, je zit er immers veel dichter op. Ook dat aspect komt straks duidelijk naar voren. Meest voorkomende verwondin gen ontstaan na een botsing door het stuurwiel. De wetgever bepaalt dat het stuur niet meer dan 13 cm. horizontaal naar binnen mag drin gen bij éen klap van 50 km/u tegen een muur. De andere richtingen die het stuur opgaat zijn niet door normen bepaald. Uit de botsproe ven moet blijken of fabrikanten hebben geleerd van de vorige tes ten. Daar ging het flink mis met de sturen, onder meer omdat er punt vormige naven waren. Betere en zachtere stuurwielen zouden veel ernstige verwondingen kunnen voorkomen. Siem Leeuwenkamp In het bedrijfswagensegment weert Citroën zich met een aantal bijzondere versies van de C25 bestelwagen. Het concept van dit werkpaard maakt een lange lijn van typen mogelijk. De serie begint met de compacte C25 800, die een verkorte wielba sis heeft van maar 2.32 meter. Maar wie veel laadinhoud nodig heeft kan ook met de langere C25 vooruit, want er is er ook een met een inhoud van 20 kubieke me ter. Dit type heet 'Polyvolume', een ruimtewonder bij uitstek, en nog steeds voor klein rijbewijs. De 'Polyvolume' biedt door zijn hoge (alkoof)-opbouw een zee van ruimte. De toegankelijkheid is goed, twee grote deuren achter draaien volledig tot aan de zij wand open en zijn voorzien van een blokkeersysteem. Aan de zij kant bevindt zich nog een grote schuifdeur. De opbouw is geheel uit dubbel- wandïgkunststof vervaardigd, de onderzijde van de flanken zijn van een brede strook van stoot vast ABS voorzien. De voorwiel aandrijving maakt een vlakke la ge laadvloer mogelijk, wat op zichzelf al een flinke ruimtewinst oplevert. De gehele opbouw is dan ook me de geschikt voor toepassing als camper, zoals blijkt uit de nut tige inwendige hoogte van 2.18 meter. De laadvloer is 4.44 meter lang en 1.98 breed. In het midden van het polyester dak bevindt zich een lichtdoorlatende baan. Inclusief de inzittenden is het laadvermogen rond de 1500 kilo. Op de weg gedraagt het geheel zich meer dan acceptabel en de auto is goed onder controle te houden. De topsnelheid ligt tus sen de 115 en 125 kilometer per uur, afhankelijk van de belading en de (tegen)wind. Citroën brengt de Polyvolume met drie motorversies: Behalve de gewone diesel is er een turbo diesel en een tweeliter benzine motor. De C25 Polyvolume 20 ku bieke meter met gewone diesel motor kost 50.490 exclusief btw. Sinds de verplichte periodieke keuring van personenauto's, de zogenoemde APK-2, in werking is getreden, heeft deze onder autobezitters aanleiding tot irritatie gegeven. Overigens werd het goede doel van de keuring, veilige oudere auto's op de weg, door niemand in twijfel getrokken. De kritiek spitste zich toe op het systeem waarvoor uiteindelijk werd gekozen. De verlichte periodieke keuring van personenauto's, de APK- 2 wordt verricht door een als keu ringsstation aangewezen garage bedrijf, dat derhalve belangheb bende is bij die keuring. Het bedrijf krijgt immers niet alleen voor de keuring betaald, maar zal de auto ook in de meeste gevallen repare ren. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de indruk bestaat dat verre weg in de meeste gevallen de af wikkeling van de APK-keuring in de garages correct gebeurt. De controle erop wordt door de Rijks dienst voor het Wegverkeer steek proefsgewijs uitgevoerd. Dat heeft het nadeel dat alleen een globaal beeld bestaat van de wijze waarop in Nederland wordt gekeurd. Minister Maij-Weggen wees on langs de verscherpte controle, zo als gevraagd door de Raad voor de Verkeersveiligheid, af. De reden daarvoor is gebrek aan man kracht, mede als gevolg van de af slanking van de Rijksdiensten. Hoewel het formeel natuurlijk niet zo is, komt het er in feite op neer dat de particuliere garage op treedt als het bevoegd gezag in zake van de APK-keuring. Misverstand De Roosendaalse jurist mr. J. van Schaik, die wegens rijden zonder APK-keuring is bekeurd, heeft het systeem aangevochten en is al pro- cederend uiteindelijk terechtgeko men bij de Hoge Raad. Deze heeft over de zaak geen uitspraak ge daan maar hierover zogenoemde pré-judiciële vragen gesteld aan het Europese Hof. Publikaties hierover hebben tot gevolg gehad dat veel automobilis ten denken dat 'onze' APK strijdig is met de Europese afspraken en dat ze 'dus niet meer bekeurd kun nen worden' wegens rijden zonder geldige APK-goedkeuring. Dat is een groot misverstand. De APK-regeling geldt nog steeds voor iedereen en er wordt wel dege lijk op gecontroleerd. Iedereen die op de weg gefotografeerd wordt, hetzij door de politie hetzij door het Centraal Bureau Motorrijtui genbelasting, wordt gecontroleerd op een geldig APK-bewijs. Trou wens ook op de eveneens verplich te WA-verzekering. Wat was dan precies het bezwaar van de heer Van Schaik? Welnu, deze jurist is het niet eens met de manier waarop de APK in Neder land is geregeld en heeft zijn auto in het buitenland laten keuren. Dat zou volgens hem toegestaan zijn als gevolg van het 'vrije ver keer van diensten' binnen het ver enigd Europa. De Nederlandse wetgever accep teert die keuring echter niet omdat in het buitenland vaak andere vei ligheidsnormen aan een auto wor den gesteld dan wij hier in Neder land nodig achten. Bovendien kan de RDW buitenlandse keurmees ters niet toetsen en niet waar nodig corrigeren. Het probleem is nu, dat beide par tijen gelijk lijken te hebben. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat de kwestie zijn reikwijdte ontstijgt en heeft, de zaak dus voorgelegd aan het Europese Hof. De behan deling van die vragen zal vermoe delijk twee jaar gaan duren. De heer Van Schaik hoéft nu voorlo pig zijn auto niet in Nederland te laten keuren. In ambtelijke taal heet het dat er voor hem een 'op schortende werking' voor de APK- verplichting geldt. Maar wat voor de heer Van Schaik geldt, zou voor iedereen moeten gelden. Echter, als iedere oudere auto voortaan ongekeurd op de weg zou mogen rijden dan zouden we in Nederland weer terug zijn bij af, met alle onveilige gevolgen van dien. Niemand wil dat natuurlijk. En dat gebeurt natuurlijk ook niet. Iedereen die, net als de heer Van Schaik, zijn APK-verplichting op geschort wil hebben, moet dezelf de procesgang doormaken als deze jurist, tot en met dë Hoge Raad en het Europese Hof toe. En wie heeft dat allemaal over voor onveilig rij den? Nol van Bennekom Iedereen wil zo snel en goed mogelijk het rijbewijs halen; vooral jongelui die net 18 jaar zijn geworden. Op die jeugdige groep richt zich een onderzoek van de rijschoolbranche om 'begeleid rijden' al voor 17-jarigen mogelijk te maken. In Frankrijk bestaat al een dergelijk systeem waar op 16-jarige leeftijd mee kan worden gestart. Als aanvulling op rijlessen met een bevoegd instructeur wordt onder begeleiding van een ervaren automobilist 3000 km gereden. Deze opleiding bestaat naast het volgen van de gewone rijopleiding, die pas vanaf 18 jaar gevolgd mag worden. In Nederland zou het systeem van een 'voorlopig rijbewijs' voor jongeren volgens de ANWB de kwaliteit van de rijopleiding en de verkeersveiligheid ten goede komen. De bond wil dat 17- jarigen na een soort basisoplei ding aan 'begeleid rijden' kan deelnemen. Rijervaring opdoen gebeurt nu ook met het risico van ongeluk ken die niet op de verzekering kunnen worden verhaald. In een mogelijk in te voeren vooroplei ding moet degene die hulp biedt bij de begeleiding, eerst een korte instructie volgen. Volgens de BOVAG kan dat het best via erkende rijscholen. Dat heeft onder meer als voordeel dat de professionele rijopleiding ex tra ervaring krijgt. Dat komt de rijvaardigheid en de verkeersvei ligheid ten goede. Mensen die op de conventionele manier een rijbewijs willen halen, klagen wel eens over de tijds duur. Voor die groep van mini maal 18-jarigen is er de Compact Opleiding. Deze 8-daagse cursus bestaat uit eenheden van elk vier uur. De indeling daarvan kan naar eigen inzicht worden be paald. het snelste pakket vergt acht werkdagen. Minder snel, bij voorbeeld één lesblok van vier uur per week. kan ook. De 32 lesuren inclusief leermid delen en het vooraf gereserveer de examen kost f2100,-, het even tuele herexamen is gratis. In de periode voor het herexamen moeten er voor eigen rekening minimaal drie rijlessen gevolgd worden. Een rijtest van twee uur die f 100,- kost gaat aan de Compact Oplei ding vooraf. Een instructeur be kijkt of en in welk tempo men de cursus aankan. Mensen die een theoriecertificaat hebben en nog niet eerder examen hebben ge daan kunnen deze test afleggen. Siem Leeuwenkamp Mensen die op de conventionele manier een rijbewijs willen halen, klagen wel eens over de tijdsduur. DE NATIONALE HYPOTHEEKBEURS hOOgte... ..voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Goes. Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588 Middelburg. Lange Geere 153. lel. 01180-29828 Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900 Wij noteerden deze week een renteverlaging bij Avero (1, 2 en 5 jaarl en Real Hypotheken (2, 5 en 10 jaar) van 0,2% en 0,3%. Daarnaast hebben Bouwfonds Combinatie en de SNS Bank de hypo theekrentetarieven voor de korte rentevaste perioden (variabel en 2 jaar) verlaagd. Tenslotte is de rente op de kapitaalmarkt nauwelijks ge wijzigd. Hypotheekrente per 3 augustus 1993 rentepercentages netto werkelijke rente afsluit opgave rente bij fiscale vast provi- bank besparing van gedu- sie in constant rende 38,40% 50% spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5jr 10 jr. 15 jr. variab. 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 7,50 7.70 8,00 7,80 7,30 4,02 4,16 4,36 5,11 4,78 2,66 2.76 2,92 4,14 spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 15 jr. 5 jr. 10 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 7,20 7,40 7,70 7,00 7,20 3,85 3,98 4.18 4,59 4,72 2,53 2,63 2,79 3.73 spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. zorg-vrij-hyp. zorg-vrij-hyp. 5/10 jr. 15/20 jr. Bouwfonds Combinatie spaarv.hyp. spaarv.hyp. spaarv.hyp. 5 jr. 10 jr. renterust 1,00 1,00 1,00 7,40 4,00 7,60 4,13 7,40 4,00 2.65 2,76 2.65 spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 1,00 1,00 1,00 1,00 7,50 7,70 7,20 2,71 2,81 3.83 spaargar.hyp. spaargar.hyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 2,68 2,94 spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 2 jr. 5 jr. 1.00 1,00 1.00 1,00 2,47 2,67 3,73 3.78 hyp.tot.plan hyp. tot. plan 5/10 jr. 15/20 jr. Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. Nationale Nederlanden spaarhyp. spaarhyp. 5/10 jr. 15/20 jr. 1,00 1,00 2,71 2,97 spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 1,00 1,00 1,00 1,00 4,16 4,78 4,78 2,66 2,77 3,88 spaarhyp. spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp. ann. hyp. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 7,20 7,20 4,10 4,39 4,62 4,62 Rabo Hp.bank sp.opt. hyp. sp.opt. hyp. sp.opt. hyp, ann. hyp. ann. hyp. 3 jr. 10 jr. stabiel variabel 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 1,00 7.40 7,70 8,10 7,80 7,30 3,97 4,17 4,45 5,11 4,78 2,62 2,77 3,00 4,14 Reaal Hypothek.BV exact-hyp. exact-hyp. 5 jr. 10 jr. 7,50 7,50 4,07 4,07 2,71 2,71 Westland Utrecht lage last, lage last. 1,00 1,00 Zwolsche Alg./ing za-hyp.plan za-hyp.plan 5 jr. 10 jr. 7,50 2,57 2,68 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. getipt I I I M I I II I ITTTfT "TT i i I I I De glazen piramide Aeolus in Sexbierum bevat een Technologiece: trum. Daar is tot eind augustus een expositie over fietstechniek vanci toekomst. Er zijn voornamelijk ligfietsen te zien, onder meer types d hoog scoorden tijdens de prijsvraag voor de 365 Dagen Fiets, afgelope voorjaar. De bezoeker die geïnteresseerd is in constructies, bouwtela ningen, schetsen, mallen en onderdelen komt hier volledig aan zijn trei ken. In de weekeinden geeft de heer Jouta uitleg bij de gestroomlijnc driewielige ligfiets die zijn naam draagt. Aeolus ligt aan de Haereweif Sexbierum (bij Harlingen). Zonnebrillen voor fietsers worden steeds vernuftiger en duurder. Italiaanse firma Rudy Project brengt een type Definition uit, dat uitgerust met heldere glazen. Brildragers kunnen deze glazen bij de op' cien laten vervangen door glas op sterkte. Passende malletjes wordt daarvoor bijgeleverd. De bril wordt zonnebril door een gekleurd plaat naar beneden te klappen. De fietser heeft met het totaal een panoramische blik op de wereld. Wie krijgt geen kans in de ogen te blazen en toch is er sprake van ventilati De brilpoten zijn van brons. Dat materiaal laat zich verbuigen zonder! breken. Importeur is Agu, de prijs bedraagt 129 gulden. Rudy Proja heeft ook eenvoudiger, iets goedkopere modellen. De fietser die droomt van een Jeep, maar toch wil blijven fietsen.fó zijn toevlucht nemen tot de Legacy. Dit is een fiets met aandrijf op beide wielen. De fietser drijft normaal via trapas en ketting het achtf wiel aan. De draaibeweging gaat via tandwielen en een flexibele kab naar het voorwiel. Kabel en tandwielen lijken een beetje op een reusac! tige kilometerteller. Rijden op asfalt biedt met deze 'Two Wheel Drivt ATB geen merkbare voordelen. Het rijdt zelfs wat zwaarder. De voordelen zijn uitsluitend merkbaar in ruw. zandig terrein. Het fiets met de Legacy is daar gemakkelijker, de fiets spoort beter en blijft rijd' op plaatsen waar een gewone ATB strandt. De fiets is in vier uitvoering: verkrijgbaar van 749.- tot 2.495,-.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 18