Botsproeven voor
kleinere auto's
Misverstanden rond
de APK-keuring
PZC
Ruimtewonder van Citroën
ANWB wil begeleid rijden voor jongeren
Ligfietstechniek
Dubbele bril
Jeep-fiets
vrije tijd
18
Sneller
rijbewijs
halen
nxr^r~v'^) op eenzame
BEL GRATIS: 06-0996688
ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1993
De passieve veiligheid van een auto wordt bepaald door de kans dat inzittenden een botsing overleven of hoe ernstig de verwondingen zijn.
Het is straks na jaren weer zover dat Europese
autoclubs de veiligheid van kleine auto's gaan
uittesten. Het precieze tijdstip en de plaats worden niet
bekend gemaakt, evenmin als de vier merken waar het om
gaat. De clubs zijn aangesloten bij de overkoepelende
organen AIT en FIA en maken bij de crash-testen gebruik
van een externe partner. De deelnemende landen zijn
Nederland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en
Engeland.
De regelgeving van botsproe
ven binnen de EG wordt op de
lange baan geschoven. Er zijn im
mers nog geen eenduidige maat
staven waaraan een crash-test
moet voldoen. Begin dit jaar was er
al de nodige commotie toen consu
mentenbonden twijfel zaaiden met
eigen botsproeven. Die zogeheten
'offset crash' heeft in de weten
schappelijke wereld wel aanhan
gers maar ieder interpreteert de re
gels weer anders.
Binnen de EG is er ook een groep
die direct met de diverse testen
aan de slag wil. Anderen houden
vast aan de US norm die onder de
code FSM 208 staat genoteerd.
Daar wordt met 50 km/u recht op
een 'final deformable barier' ge
knald. Het tussenvoorstel is nu om
die proef onder een hoek van 30
graden uit te voeren met zogehe
ten 'anti slide devices'. Sommigen
vinden die methode maar niks,
kost alleen maar geld en je schiet
er niks mee op.
Dat er beslist nog geen consensus
is blijkt wel uit de activiteiten van
de Engelsen. Daar onderzoekt het
Road Laboratory een botsproef
die de voorloper moet zijn van de
uiteindelijke EG-crash-test. Men
spreekt hier van de meest reële
stap. maar er is nog onvoldoende
ervaring opgedaan om aan de bot
sproef conclusies te verbinden.
Autoclubs
De autoclubs waarvan de ANWB
er een is, nemen ieder behoorlijk
wat botsproeven. Sinds de vorige
test met kleine auto's zijn er al zo'n
veertig auto's tegen de muur ge
knald. De passieve veiligheid van
een auto wordt bepaald door de
kans dat inzittenden een botsing
overleven of hoe ernstig de ver
wondingen zijn. De ANWB zal dus
later dit jaar samen met zuster-
clubs vier kleine auto's aan 'crash-
testen' onderwerpen, om met na
me dat te onderzoeken. De fabri
kanten krijgen vooraf het hele rap
port te zien, dus geen koude
douche als het publiekelijk wordt
gemaakt.
De keus van de auto's wordt ge
maakt aan de hand van de ver
koopcijfers in de hiervoor genoem
de landen. Je mag derhalve ver
moeden dat het de Fiat Cinque-
cento, Nissan Micra, Opel Corsa en
Peugeot 106 zullen zijn. De bot
sproeven worden van voren, opzij
en van achteren genomen.
Kleine auto's hebben een tamelijk
korte neus. wie daarbij de langste
kreukelzone heeft komt er het bes
te af. Want, de bewegingsenergie
van de botsing kan dan zoveel mo
gelijk in de vervorming gaan zitten
en treft niet of minder de inzitten
den.
Het dashboard bij een flinke aan
rijding krijgt ook heel wat te ver
duren. Het scheurt, breekt, ver
vormt en komt een eind naar bin
nen. Zeker bij kleine auto's kan dat
desastreus zijn, je zit er immers
veel dichter op. Ook dat aspect
komt straks duidelijk naar voren.
Meest voorkomende verwondin
gen ontstaan na een botsing door
het stuurwiel. De wetgever bepaalt
dat het stuur niet meer dan 13 cm.
horizontaal naar binnen mag drin
gen bij éen klap van 50 km/u tegen
een muur. De andere richtingen
die het stuur opgaat zijn niet door
normen bepaald. Uit de botsproe
ven moet blijken of fabrikanten
hebben geleerd van de vorige tes
ten. Daar ging het flink mis met de
sturen, onder meer omdat er punt
vormige naven waren. Betere en
zachtere stuurwielen zouden veel
ernstige verwondingen kunnen
voorkomen.
Siem Leeuwenkamp
In het bedrijfswagensegment
weert Citroën zich met een
aantal bijzondere versies van de
C25 bestelwagen. Het concept
van dit werkpaard maakt een
lange lijn van typen mogelijk. De
serie begint met de compacte
C25 800, die een verkorte wielba
sis heeft van maar 2.32 meter.
Maar wie veel laadinhoud nodig
heeft kan ook met de langere C25
vooruit, want er is er ook een met
een inhoud van 20 kubieke me
ter. Dit type heet 'Polyvolume',
een ruimtewonder bij uitstek, en
nog steeds voor klein rijbewijs.
De 'Polyvolume' biedt door zijn
hoge (alkoof)-opbouw een zee
van ruimte. De toegankelijkheid
is goed, twee grote deuren achter
draaien volledig tot aan de zij
wand open en zijn voorzien van
een blokkeersysteem. Aan de zij
kant bevindt zich nog een grote
schuifdeur.
De opbouw is geheel uit dubbel-
wandïgkunststof vervaardigd,
de onderzijde van de flanken zijn
van een brede strook van stoot
vast ABS voorzien. De voorwiel
aandrijving maakt een vlakke la
ge laadvloer mogelijk, wat op
zichzelf al een flinke ruimtewinst
oplevert.
De gehele opbouw is dan ook me
de geschikt voor toepassing als
camper, zoals blijkt uit de nut
tige inwendige hoogte van 2.18
meter. De laadvloer is 4.44 meter
lang en 1.98 breed. In het midden
van het polyester dak bevindt
zich een lichtdoorlatende baan.
Inclusief de inzittenden is het
laadvermogen rond de 1500 kilo.
Op de weg gedraagt het geheel
zich meer dan acceptabel en de
auto is goed onder controle te
houden. De topsnelheid ligt tus
sen de 115 en 125 kilometer per
uur, afhankelijk van de belading
en de (tegen)wind.
Citroën brengt de Polyvolume
met drie motorversies: Behalve
de gewone diesel is er een turbo
diesel en een tweeliter benzine
motor. De C25 Polyvolume 20 ku
bieke meter met gewone diesel
motor kost 50.490 exclusief
btw.
Sinds de verplichte periodieke
keuring van personenauto's, de
zogenoemde APK-2, in werking is
getreden, heeft deze onder
autobezitters aanleiding tot irritatie
gegeven. Overigens werd het goede
doel van de keuring, veilige oudere
auto's op de weg, door niemand in
twijfel getrokken. De kritiek spitste
zich toe op het systeem waarvoor
uiteindelijk werd gekozen.
De verlichte periodieke keuring
van personenauto's, de APK-
2 wordt verricht door een als keu
ringsstation aangewezen garage
bedrijf, dat derhalve belangheb
bende is bij die keuring. Het bedrijf
krijgt immers niet alleen voor de
keuring betaald, maar zal de auto
ook in de meeste gevallen repare
ren.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen
dat de indruk bestaat dat verre
weg in de meeste gevallen de af
wikkeling van de APK-keuring in
de garages correct gebeurt. De
controle erop wordt door de Rijks
dienst voor het Wegverkeer steek
proefsgewijs uitgevoerd. Dat heeft
het nadeel dat alleen een globaal
beeld bestaat van de wijze waarop
in Nederland wordt gekeurd.
Minister Maij-Weggen wees on
langs de verscherpte controle, zo
als gevraagd door de Raad voor de
Verkeersveiligheid, af. De reden
daarvoor is gebrek aan man
kracht, mede als gevolg van de af
slanking van de Rijksdiensten.
Hoewel het formeel natuurlijk niet
zo is, komt het er in feite op neer
dat de particuliere garage op
treedt als het bevoegd gezag in
zake van de APK-keuring.
Misverstand
De Roosendaalse jurist mr. J. van
Schaik, die wegens rijden zonder
APK-keuring is bekeurd, heeft het
systeem aangevochten en is al pro-
cederend uiteindelijk terechtgeko
men bij de Hoge Raad. Deze heeft
over de zaak geen uitspraak ge
daan maar hierover zogenoemde
pré-judiciële vragen gesteld aan
het Europese Hof.
Publikaties hierover hebben tot
gevolg gehad dat veel automobilis
ten denken dat 'onze' APK strijdig
is met de Europese afspraken en
dat ze 'dus niet meer bekeurd kun
nen worden' wegens rijden zonder
geldige APK-goedkeuring.
Dat is een groot misverstand. De
APK-regeling geldt nog steeds
voor iedereen en er wordt wel dege
lijk op gecontroleerd. Iedereen die
op de weg gefotografeerd wordt,
hetzij door de politie hetzij door
het Centraal Bureau Motorrijtui
genbelasting, wordt gecontroleerd
op een geldig APK-bewijs. Trou
wens ook op de eveneens verplich
te WA-verzekering.
Wat was dan precies het bezwaar
van de heer Van Schaik? Welnu,
deze jurist is het niet eens met de
manier waarop de APK in Neder
land is geregeld en heeft zijn auto
in het buitenland laten keuren.
Dat zou volgens hem toegestaan
zijn als gevolg van het 'vrije ver
keer van diensten' binnen het ver
enigd Europa.
De Nederlandse wetgever accep
teert die keuring echter niet omdat
in het buitenland vaak andere vei
ligheidsnormen aan een auto wor
den gesteld dan wij hier in Neder
land nodig achten. Bovendien kan
de RDW buitenlandse keurmees
ters niet toetsen en niet waar nodig
corrigeren.
Het probleem is nu, dat beide par
tijen gelijk lijken te hebben. De
Hoge Raad heeft geoordeeld dat
de kwestie zijn reikwijdte ontstijgt
en heeft, de zaak dus voorgelegd
aan het Europese Hof. De behan
deling van die vragen zal vermoe
delijk twee jaar gaan duren. De
heer Van Schaik hoéft nu voorlo
pig zijn auto niet in Nederland te
laten keuren. In ambtelijke taal
heet het dat er voor hem een 'op
schortende werking' voor de APK-
verplichting geldt.
Maar wat voor de heer Van Schaik
geldt, zou voor iedereen moeten
gelden. Echter, als iedere oudere
auto voortaan ongekeurd op de
weg zou mogen rijden dan zouden
we in Nederland weer terug zijn bij
af, met alle onveilige gevolgen van
dien. Niemand wil dat natuurlijk.
En dat gebeurt natuurlijk ook niet.
Iedereen die, net als de heer Van
Schaik, zijn APK-verplichting op
geschort wil hebben, moet dezelf
de procesgang doormaken als deze
jurist, tot en met dë Hoge Raad en
het Europese Hof toe. En wie heeft
dat allemaal over voor onveilig rij
den?
Nol van Bennekom
Iedereen wil zo snel en goed
mogelijk het rijbewijs halen;
vooral jongelui die net 18 jaar zijn
geworden. Op die jeugdige groep
richt zich een onderzoek van de
rijschoolbranche om 'begeleid
rijden' al voor 17-jarigen mogelijk
te maken.
In Frankrijk bestaat al een
dergelijk systeem waar op 16-jarige
leeftijd mee kan worden gestart.
Als aanvulling op rijlessen met een
bevoegd instructeur wordt onder
begeleiding van een ervaren
automobilist 3000 km gereden.
Deze opleiding bestaat naast het
volgen van de gewone rijopleiding,
die pas vanaf 18 jaar gevolgd mag
worden.
In Nederland zou het systeem
van een 'voorlopig rijbewijs'
voor jongeren volgens de ANWB
de kwaliteit van de rijopleiding
en de verkeersveiligheid ten
goede komen. De bond wil dat 17-
jarigen na een soort basisoplei
ding aan 'begeleid rijden' kan
deelnemen.
Rijervaring opdoen gebeurt nu
ook met het risico van ongeluk
ken die niet op de verzekering
kunnen worden verhaald. In een
mogelijk in te voeren vooroplei
ding moet degene die hulp biedt
bij de begeleiding, eerst een korte
instructie volgen.
Volgens de BOVAG kan dat het
best via erkende rijscholen. Dat
heeft onder meer als voordeel dat
de professionele rijopleiding ex
tra ervaring krijgt. Dat komt de
rijvaardigheid en de verkeersvei
ligheid ten goede.
Mensen die op de conventionele
manier een rijbewijs willen halen,
klagen wel eens over de tijds
duur. Voor die groep van mini
maal 18-jarigen is er de Compact
Opleiding. Deze 8-daagse cursus
bestaat uit eenheden van elk vier
uur. De indeling daarvan kan
naar eigen inzicht worden be
paald. het snelste pakket vergt
acht werkdagen. Minder snel, bij
voorbeeld één lesblok van vier
uur per week. kan ook.
De 32 lesuren inclusief leermid
delen en het vooraf gereserveer
de examen kost f2100,-, het even
tuele herexamen is gratis. In de
periode voor het herexamen
moeten er voor eigen rekening
minimaal drie rijlessen gevolgd
worden.
Een rijtest van twee uur die f 100,-
kost gaat aan de Compact Oplei
ding vooraf. Een instructeur be
kijkt of en in welk tempo men de
cursus aankan. Mensen die een
theoriecertificaat hebben en nog
niet eerder examen hebben ge
daan kunnen deze test afleggen.
Siem Leeuwenkamp
Mensen die op de conventionele manier een rijbewijs willen halen, klagen wel eens over de tijdsduur.
DE NATIONALE
HYPOTHEEKBEURS hOOgte...
..voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Goes. Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588
Middelburg. Lange Geere 153. lel. 01180-29828
Vlissingen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900
Wij noteerden deze week een renteverlaging bij Avero (1, 2 en 5 jaarl
en Real Hypotheken (2, 5 en 10 jaar) van 0,2% en 0,3%.
Daarnaast hebben Bouwfonds Combinatie en de SNS Bank de hypo
theekrentetarieven voor de korte rentevaste perioden (variabel en 2
jaar) verlaagd. Tenslotte is de rente op de kapitaalmarkt nauwelijks ge
wijzigd.
Hypotheekrente
per
3 augustus 1993
rentepercentages
netto werkelijke
rente afsluit opgave rente bij fiscale
vast provi- bank besparing van
gedu- sie in constant
rende 38,40% 50%
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5jr
10 jr.
15 jr.
variab.
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
7,50
7.70
8,00
7,80
7,30
4,02
4,16
4,36
5,11
4,78
2,66
2.76
2,92
4,14
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
15 jr.
5 jr.
10 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
7,20
7,40
7,70
7,00
7,20
3,85
3,98
4.18
4,59
4,72
2,53
2,63
2,79
3.73
spaarhyp.
spaarhyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
zorg-vrij-hyp.
zorg-vrij-hyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
Bouwfonds
Combinatie
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
spaarv.hyp.
5 jr.
10 jr.
renterust
1,00
1,00
1,00
7,40 4,00
7,60 4,13
7,40 4,00
2.65
2,76
2.65
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
1,00
1,00
1,00
1,00
7,50
7,70
7,20
2,71
2,81
3.83
spaargar.hyp.
spaargar.hyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
2,68
2,94
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
2 jr.
5 jr.
1.00
1,00
1.00
1,00
2,47
2,67
3,73
3.78
hyp.tot.plan
hyp. tot. plan
5/10 jr.
15/20 jr.
Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr.
Nationale
Nederlanden
spaarhyp.
spaarhyp.
5/10 jr.
15/20 jr.
1,00
1,00
2,71
2,97
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
1,00
1,00
1,00
1,00
4,16
4,78
4,78
2,66
2,77
3,88
spaarhyp.
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp.
ann. hyp.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
7,20
7,20
4,10
4,39
4,62
4,62
Rabo
Hp.bank
sp.opt. hyp.
sp.opt. hyp.
sp.opt. hyp,
ann. hyp.
ann. hyp.
3 jr.
10 jr.
stabiel
variabel
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
1,00
7.40
7,70
8,10
7,80
7,30
3,97
4,17
4,45
5,11
4,78
2,62
2,77
3,00
4,14
Reaal
Hypothek.BV
exact-hyp.
exact-hyp.
5 jr.
10 jr.
7,50
7,50
4,07
4,07
2,71
2,71
Westland
Utrecht
lage last,
lage last.
1,00
1,00
Zwolsche
Alg./ing
za-hyp.plan
za-hyp.plan
5 jr.
10 jr.
7,50
2,57
2,68
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
getipt
I I I M I I II I ITTTfT
"TT
i i I I I
De glazen piramide Aeolus in Sexbierum bevat een Technologiece:
trum. Daar is tot eind augustus een expositie over fietstechniek vanci
toekomst. Er zijn voornamelijk ligfietsen te zien, onder meer types d
hoog scoorden tijdens de prijsvraag voor de 365 Dagen Fiets, afgelope
voorjaar. De bezoeker die geïnteresseerd is in constructies, bouwtela
ningen, schetsen, mallen en onderdelen komt hier volledig aan zijn trei
ken. In de weekeinden geeft de heer Jouta uitleg bij de gestroomlijnc
driewielige ligfiets die zijn naam draagt. Aeolus ligt aan de Haereweif
Sexbierum (bij Harlingen).
Zonnebrillen voor fietsers worden steeds vernuftiger en duurder.
Italiaanse firma Rudy Project brengt een type Definition uit, dat
uitgerust met heldere glazen. Brildragers kunnen deze glazen bij de op'
cien laten vervangen door glas op sterkte. Passende malletjes wordt
daarvoor bijgeleverd. De bril wordt zonnebril door een gekleurd plaat
naar beneden te klappen.
De fietser heeft met het totaal een panoramische blik op de wereld. Wie
krijgt geen kans in de ogen te blazen en toch is er sprake van ventilati
De brilpoten zijn van brons. Dat materiaal laat zich verbuigen zonder!
breken. Importeur is Agu, de prijs bedraagt 129 gulden. Rudy Proja
heeft ook eenvoudiger, iets goedkopere modellen.
De fietser die droomt van een Jeep, maar toch wil blijven fietsen.fó
zijn toevlucht nemen tot de Legacy. Dit is een fiets met aandrijf
op beide wielen. De fietser drijft normaal via trapas en ketting het achtf
wiel aan. De draaibeweging gaat via tandwielen en een flexibele kab
naar het voorwiel. Kabel en tandwielen lijken een beetje op een reusac!
tige kilometerteller. Rijden op asfalt biedt met deze 'Two Wheel Drivt
ATB geen merkbare voordelen. Het rijdt zelfs wat zwaarder.
De voordelen zijn uitsluitend merkbaar in ruw. zandig terrein. Het fiets
met de Legacy is daar gemakkelijker, de fiets spoort beter en blijft rijd'
op plaatsen waar een gewone ATB strandt. De fiets is in vier uitvoering:
verkrijgbaar van 749.- tot 2.495,-.