Heden en verleden ontmoeten elkaar Op Texel ziet men hoe Nederland werd geboren In het voetspoor van Jac. P. Thijsse Vaderlandse geschiedenis Den Haag en Scheveningen PZC vrije tijd ZATERDAG 7 AUGUSTUS 1993 J J Het oude land in de omgeving van de Hooge Berg het eind van de vorige eeuw 'Een onuit puttelijke bron van studie en genoegen'. En ditmaal kan Fey verheugd melden dat de kuil, na enige jaren van verval, door Na tuurmonumenten weer in haar 'rulle' staat werd teruggebracht en nu minstens zoveel bijzondere insekten herbergt als er destijds door Thijsse met zoveel liefde werden bestudeerd. Het is alleen niet, zoals Fey zegt 'het enige insektenreservaat van deze samenstelling in Nederland'. In enkele holle wegen in Zuid-Limburg komen deze creatuurtjes voor in dezelfde scala als nu weer in de Te xelse zandkuil. Een omstandigheid die voor het Texelse reservaatje toch min stens het stempel 'vrij uniek' rechtvaar digt. Thijsse zou wellicht minder te spre ken zijn over het toerisme op zijn eiland, dat zijn tijdgenoten overigens een 'ver banningsoord' noemden. Maar dat Na tuurmonumenten zijn 'erfenis' beheert zou hem deugd doen. Het zou aardig zijn na te kunnen gaan hoe- velen door Thijsses aanstekelijke enthou siasme voor Texel ook daadwerkelijk in zijn voetsporen traden. De grote verdien ste van Toon Fey is dat hij deze onvergete lijke persoonlijkheid met zoveel aandacht volgde, maar ook zelf weer een nieuw spoor uitzette. Het is te hopen dat meer werk van Thijsse met een zelfde zorgvuldigheid en aan dacht ter hand wordt genomen en zal uit monden in nog meer van die fraai vormge geven boeken waardoor een volgende ge neratie de wonderen van de natuur kan le ren kennen. Marij van Donkelaar 'TEXEL - in het voetspoor van Jac. P. Thijsse' Toon Fey Uitgave Langeveld De Rooy b.v. - Texelse Courant - Den Burg ISBN 90 701 3320 2. Eet visch! Haring in 't land, de 'r' aan de kant. Scheveningen is meer dan een mondaine badplaats. De zandbank die zich zo'n 4000 jaar vormde uit slib en kiezel, af komstig van de Rijn. Maas en Schelde, ontwikkelde zich via Terra de Scevningh en Sceveninghen tot een traditierijke vissersplaats. Ofschoon tegenwoordig meer pleziervaartuigen dan visserssche pen in de haven liggen, waart de geest van Willem Beukelszn er nog steeds rond. Veel wetenswaardigheden uit de tijd van Willem Beukelszn die in 1386 het haring kaken uitvond door het verwijderen van het befaamde 'gelletje', zijn te vinden in het Museum Scheveningen. Op tien mi nuten lopen van de Boulevard bevindt zich in een gedateerd schooltje aan de Neptunusstraat een alleraardigste col lectie modellen, scheepsattributen, strandkarren. foto's, gedenkpenningen, klederdrachten en tal van andere zaken die met het rijke vissersverleden van Scheveningen te maken hebben. 'Moderne' kinderen komen er termen te gen die ze waarschijnlijk nog nooit heb ben gehoord: kuipers, boetsters. taan- ders. het is zo maar een kleine greep uit een reeks verdwenen beroepen. Zelfs de houten vaten die een paar jaar geleden nog rond het terrein van rederij Groen lagen zijn vervangen door plastic geval len. maar dat even terzijde. De expositie maakt duidelijk dat het oude vak van visser met veel valse romantiek is omgeven. De vis werd in veel opzichten duur betaald: de arbeids omstandigheden waren bedroevend, ve len gaven hun leven aan de zee. En dege nen die op de wal achterbleven leefden min of meer in stille armoede. Sociale ziekten als cholera maakten talloze slachtoffers. Ook die aspecten worden belicht. Het aardige van dit museum is dat het in hartie van het oude Scheveningen is ge- spel of het Museon, alle geven ze een on derhoudende kijk op een bepaald tijds gewricht. Een nieuwkomer in het Haagse museum wereldje is het Volksbuurt Museum aan het Buitenom. Hier wordt de geschiede nis van de 19e eeuwse arbeidersbuurten levend gehouden. Dat gebeurt aan de hand van oude foto's, gebruiksvoorwer pen en ander historisch materiaal. Den Haag heeft het oudste trambedrijf van ons land. Een deel van de antieke rij tuigen is voor de grote sloop na de oorlog door een paar lieden met historisch besef gered waardoor de residentie thans de fraaiste collectie op dit gebied heeft. In het Haags Openbaar Vervoer Mu- I seum, gevestigd in een onder monumen- I tenzorg vallende remise aan de Frans Halsstraat, is tevens een collectie unifor men. modellen, plaatsbewijzen en an dere relikwieën ondergebracht. Het mu seum is bereikbaar met de tramlijnen 8. 9. 11 en 12. Een bezoek aan het Omniversum is. ze ker als u met een gezin op pad gaat, bijna een must. Het fenomeen film krijgt hier een nieuwe dimensie. De grootste film- projector ter wereld i superformaat 70 mmi. vergroot het beeld vijfhonderd keer. terwijl de beelden desondanks niet trillen. De kijkers zitten in een koepel van liefst 840 vierkante meter De beel den doemen links, rechts, boven en on der op. De bezoekers vormen zelf het middelpunt van een audiovisueel spek takel dat wordt gecompleteerd met een superstereo-effect, afkomstig uit 36 luid sprekers. Op het scherm worden per dag vijf ver- I schillende films vertoond. Een kaartje I kost 16 gulden per keer, kinderen beta- I len drie gulden minder. Let op de kortin- I gen die deze kaartjes hebben bij andere I attracties als Madurodam en het Mu- I seon. Guus Ferrée j Wie opgroeide met de Verkade- albums Lente, Zomer, Herfst en Winter, met Bosch en Heide, Blonde izij Duinen of De Bloemen en haar Vrienden, leerde vaak pas later beseffen welk geluk een aankomend mens was beschoren om door de bril van Jac. P. Thijsse (1865-1945) mee te hebben mogen kijken. De legendarische Thijsse, wiens fijnzinnigheid en didactische gaven na driekwart eeuw nog krachtig uit de vergeelde pagina's spreken, werd door alles in de natuur geboeid. Maar voor Texel, waar hij tussen 1890 en 1893 schoolhoofd was, koesterde hij een bijzonder warm plekje in zijn hart. Daar kon men immers nog zien hoe Nederland werd geboren. Dat warme plekje legde Toon Fey in een fraai vormgegeven boek bloot. Onlangs hield Toon Fey zijn TEXEL - In het voetspoor van Jac. P. Thijsse ten doop. In de album-achtige uitgave staan behalve prachtig fotomateriaal vele cursief gedrukte teksten van Thijsse, veel al geput uit zijn artikelen over het eiland. Bijna een halve eeuw na zijn dood blijkt Thijsse zich nog rechtstreeks tot de lezer te richten. En weer springt de vonk over. Journalist en schrijver Toon Fey volgt zijn teksten aandachtig, ondersteunt, licht toe en vult aan. Wat daarbij voor hem in neemt, is dat hij dit als liefhebber van Te xel èn als Thijsse-kenner heeft gedaan. Het Verkade-album Texel verscheen pas in 1927, maar Thijsses belevenissen en waarnemingen op het grootste waddenei land lopen als een herkenbare draad door zijn eerdere en latere publicaties. Thijsse bezat niet alleen het talent de 'link' te leg gen tussen het hoe en waarom, maar be heerste ook de kunst de lezer met onop vallende dwang tot 'natuurvorschen' aan te zetten. ,,Ge moet maar eens goed luiste ren of ge het ook zo ervaart", zegt Thijsse in het honderd jaar na zijn geboorte uitge geven Verkade-album Vogelzang (1965), als hij de melodie van een nietig vogeltje uit de doeken heeft gedaan. De tekst da teert uit 1938 maar is, omgezet in heden daagse spelling, geheel tijdloos ten aan zien van die vogelzang. „Ik ontdekte dat ik, de trappen afgaand bij het Centraal Station te Amsterdam, al tijd het begin zong van Schuberts eerste vioolsonate. Waarom juist dan en daar?", vraagt hij, zijn lezers tot nadenken stem mend. Vogelgedrag, hun zang, broed èn bescher ming lagen natuurbeschermer Thijsse die zijn tijd ver vooruit was, zeer na. Liefderijk beschrijft hij in Fey's boek hoe hij kleine zwarte rotgansjes 'met hoogen achterste ven' op een winterdag in het Eyerlandsche situeerd. Een wandeling door dit deel van het dorp staat in geen enkele WV- brochure maar is desondanks de moeite waard. Een bezoek aan het Museum Schevenin gen kan overigens worden gecombineerd met een rondleiding in de vuurtoren. Dit interessante uitstapje is mogelijk van ju ni tot en met september. Elke woensdag middag van twee tot drie uur kan het hoogste punt van Scheveningen worden bezocht. De kaarten a raison van 7,50 gulden dienen telefonisch bij het mu seum te worden besteld. foto Charel van tenderloo De leeuwerik Gat zag neerstrijken. Maar hoezeer grut to, tureluur, visdiefje, uil en stern hem ook boeiden, de leeuwerik was voor hem de 'voornaamste' vogel van Texel. „Ge kunt de leeuwerikzang reeds van verre hooren als ge met vlókke zee en weinig wind het eiland zeilend nadert", zegt hij rond de eeuwwisseling. Tot de jaren zestig inderdaad een ver trouwd geluid, maar in de laatste tiental len jaren is hun aantal in West-Europa De tureluur door moderne landbouwmethoden en massale slachtpartijen in mediterrane landen flink gedaald, licht Fey, met bloe dend hart, toe. Fey's boek is een allegorie over de geschie denis van het schapeneiland, over de schoonheid van de waddenflora en fauna. Over havens en bouwsels van Texel. Hij beschrijft de dorpen, de bossen en hei en de waterwerken van Texel. Hij brengt de slikken, slufters, de Schorren en De De grutto Schans, het bolwerk dat Willem van Oran je in 1570 liet bouwen, prachtig in beeld. En overal ging Thijsse hem voor. Zandkuil De plek die Thijsse op het eiland het meest fascineerde was de Zandkuil. Op het oog het minst bijzondere deel van de Hooge Berg. De plek dankt zijn naam aan de afzanderij voor de dijkverzwaring. Die zandkuil heeft 's zomers holle en zondoor- stoofde wanden. In het najaar biedt de illustraties Verkade-album Texel plek beschutting en een fraai uitzicht over het Texelse landschap. Thijsse zag er eens het nabijgelegen bos vol met Vlaamsche Gaaien 'en zoveel goudhaantjes, dat het leek alsof het herfstloover nog aan de hoo rnen zat'. Die plek is op Texel nog steeds uniek. De steile helling die in Thijsses tijd 'rul bleef door de dartele jeugd', herbergt 's zomers nog steeds een bijzondere verzameling vlinders, bijen, kevers, sluip- en graafwes- pen en rupsendoders. Voor Thijsse aan Geschiedenis Het aardige van Den Haag en Schevenin gen is dat er flinke sprongen door de ge schiedenis kunnen worden gemaakt. Zo'n beetje alle interessante periodes uit de vaderlandse geschiedenis zijn in mu sea vertegenwoordigd. Of het nu het Mauri tshuis is, of het Panorama Mesdag, het Haags Historisch Museum, het Mu seum Bredius, de Parlementstentoon- stelling, het museum voor het poppen- Scheveningen is meer dan een mondaine badplaats. Jac. P. Thijsse aan boord van het S. S. De Dageraad op weg naar Texel, in 1915. Illustratie foto-archief Spaarnestad

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 17