Fignon mist gezelligheid in Tour tour de france [acq ues Goddet de ziel van de Tour Nederlanders in Tour onzichtbaar fransman begint een beetje triest aan zijn laatste bergritten f^p jan onze verslaggever - Laurent heeft het wel zo'n beetje kien in het peloton. De verras- 'nde Tourwinnaar van 1983 en je meedogenloze heerser van L is vandaag begonnen aan 'laatste Alpen-escapade. Na i' |ia 2000 van morgen nog een rgrit naar Andorra en twee in Pyreneeën, en Fignon, 'le ffofesseur', kan zich gaan vooi*- jreiden op een laatste entree _de Champs Elysées, volgen- meek zondag. leen een wereldtitel kan me jhien nog van mijn voorne- om te stoppen afhouden. Ik wel dat een drager van de iboogtrui verplichtingen tegenover het peloton. Die het jaar erop niet ontbre- iMaar de kans, dat ik in Oslo in is natuurlijk ook maar één j,pakweg veertig." jijzenaar Fignon, 32, zal raks met gemengde gevoelens scheid nemen van zijn colle is in het milieu. Enerzijds had jnog graag de geest gehad het iloton van tijd tot tijd zijn wil ire leggen. Maar nu hem dat in paalde disciplines steeds ceilijker valt, is het voor hem inder emotioneel er een streep der te zetten. erpest rwas misschien op mijn be ging teruggekomen als ik een ri voorjaar had gereden, ar mijn klassieke seizoen rd verpest door een neusholte- itsteking. Zelfs aan mijn eind- ge in de Ruta Mexico heb ik ■tzulke geweldige herinnerin- d overgehouden." iirent Fignon is veranderd. De Eendelijke student van de be llaren tachtig maakte plaats orde bijtende sarcast, kort na n grootste Tourtriomfen. Fig- n werd gegijzeld door de me- -.maar wenste zich niet te la s' leven. Gevolg: conflicten in de soorten en gewichten. In- Éddels bezig aan zijn twaalfde ajaar en zijn tiende Tour. is ij gegroeid in een aimabele Sdbeid. die voor iedereen be stelling heeft en de tijd sint zijn visie op het huidige praiwielrennen te ventileren. ■Hoeishet met de Tour gesteld? Fignon: „Met mijn eigen Tour? Ik moet de realiteit onder ogen taenzien: ik kan geen tijdrit liieeinjden. Wat was ik? (30e, op 6.16 min van Indurain. red.). De laatste goeie was in '89, toen ik van LeMond verloor." Andere dingen „Zoiets zit'voornamelijk in je hoofd. In de ritten in lijn kan ik mijn pijngrens nog wel verleg gen, maar in tijdritten verlies ik in een ommezien de concentra tie. De Indurains kunnen 60 kilo meter in het uur gaan rijden, en dat blijven rijden. Ik haal die snelheid ook nog wel, maar bin nen de minuut zak ik terug naar vijftig. Gewoon omdat ik aan an dere dingen begin te denken. Daar kan ik me ontzettend over Indurain is er niet gerust op VILLARD-DE-LANS (GPD) - Er wordt zwaar weer verwacht in de Alpen. Niet alleen in mete- reologisch opzicht, maar ook sportief. En nog wel door Mi guel Indurain, op weg naar zijn derde opeenvolgende Tourzege. Of niet? Indurain is daar zelf nog niet he lemaal gerust op. De klimrhers in zijn ploeg (Delgado en Ber nard) draaien beter dan in de eerste week van de Tour. „maar dat vind ik ook van Bugno en Breukink." Indurain hoopt niettemin zijn 29e verjaardag, vrijdag, nog steeds in het geel te kunnen vie ren. „Als mijn gezondheid me maar niet in de steek laat. Eens zal de 'jour sans' (de zwarte dag, red) ook mij overkomen. We heb ben weer tien dagen achtereen gemiddeld 45 in het uur gereden. Je bent pas zeker als je aan de finish staat." opwinden, maar het is niet an ders." -En met de Tour in het alge meen? Fignon: „Daar kan ik eigenlijk niet meer zo goed tegen. Alles is veel te professioneel geworden. Alles draait om het geld. Men wil resultaat tegen elke prijs. Of het nou om de commerciële activi teiten van de sponsors gaat of om de sport als er niet meteen uitkomt wat er wordt verwacht, is het mis." Triest „Er is geen gezelligheid meer. Ik word oud? Ik word er heel triest van! Als je 's avonds om tien uur door een rennershotel loopt kun je er een kanon afschieten. Eén verlaten woestenij. Er is geen coureur meer met wie je even op een terras kunt gaan zitten, of aan de bar. Niet om je te gaan be drinken, maar gewoon, om een praatje te maken. Ze moeten zich allemaal weer voorbereiden op morgen. Er wil haast nie mand meer de kamer met me de len." -Je hebt het grootste deel vari je carrière in Frankrijk gereden; de laatste twee jaar zitje in Ita lië. Blij toe, of spijt van? Fignon: „Zeker geen spijt van. Ik heb weer heel nieuwe dingen ontdekt in een Italiaanse ploeg. Ik hou ook van Italië. Ben er best, populair, na die Giro-zege en Milaan-Sanremo. Maar ik heb nogal moeten wennen aan de structuur van de ploeg-Gato- rade. En eigenlijk nog steeds." -Wat is er mis dan? Fignon: „De balans in de ploeg is niet goed. Ik heb vorig jaar al ge zegd, dat ze een type als Charly Mottet moesten nemen. Wint zelf veel, had Bugno uitstekend kunnen helpen in de bergen. Maar ik praatte tegen doveman soren. En er hadden ook veel meer neo-profs bij de ploeg moe ten worden gehaald. Dan bouw je iets op." -Je ivas nogal boos op Bugno. na de ploegentijrit. Fignon: „Vind je het gek? Ik heb gezegd, dat we het traject moes ten gaan verkennen, dan wist hij wat hem te wachten zou staan, konden we de techniek van de ploeg erop aanpassen. Je bent professioneel bezig of niet. Maar het hoefde niet, vond hij." Geen kwaaie „We hebben onnodig tijd verlo ren. Dat is voor mij niet erg, maar Bugno is hier toch om In durain uit te dagen? Ik heb Bug no in al die tijd nooit echt leren kennen. Geen kwaaie, maar hij is niet te doorgronden." -Je behoort tot het heel selecte gezelschap, dat meteen in zijn eerste Tourjaar de gele trui won. Mooie herinneringen? Fignon: „Zeker! Tien jaar gele den alweer. Hinault geblesseerd, Guimard wist niet precies wie er bij Renault vervangend kopman moest zijn: Madiot? Ik? Pascal Simon kwam in de gele trui ten val. opeens was het mijn beurt. En Guimard steunde me. Onge looflijk, wat er toen allemaal ge beurde." „Na die Tour heb ik om opslag gevraagd. Ik kreeg een nieuw contract voor één miljoen franc (ruim 300.000 gulden, red.). Voor mezelf heb ik toen een mooi hor loge gekocht, een Cartier. Toen ik een jaar later opnieuw won heb ik mezelf een Ferrari cadeau gedaan. Had ik wel verdiend, vond ik. „Maar het is verleden tijd. Ik heb niet één gele trui meer, allemaal weggegeven." -Een andere boosheid: vorige week donderdag zat je op iveg naar Evreux 30 km achtereen voluit te geven in een kopgroep van dertien. Ineens paste je. Waarom? Fignon: „Omdat er veel te wei- Laurent Fignon: „Als je 's avonds om tien uur door een rennershotel loopt kun je er een kanon afschieten." foto Reuter 'er terug naar de oorsprong van zijn levenswerk lonze verslaggever mie Ceulen 1R1JS - Precies negentig jaar (den aanschouwde het diste wielercvenement ter reldhet levenslicht. Op 1 juli vertrokken in de Parijse nstad Montgeron zestig pio- R in de eerste Ronde van akrijk. De eerste winnaar He Maurice Garin. De So- IfduTour de France zet deze smdere verjaai-dag deze ind luister bij. Het officiële techot van de slotetappe fdt 25 juli gelost op precies elfde plaats waar het negen- liargeleden allemaal begon: de deur van café-restau- SLe Reveil Matin. Met Jac- Goddet, het nog enige le de symbool van de Tour- antiek, keerden we terug deze historische plek. Het laai van een markante per- dijkheid. voor de start van deze 'werd de bij leven al legen- iiche ex-Tourdirecteur 88 •Een gezegende leeftijd. Ja- die op Jacques Goddet am- ftt hebben gehad. Hij is vi- van geest. Een dyna- fe en vooral aimabele per- iheid. rendez-vous" vindt plaats antore van l'Equipe. de ge- ebbende Franse sportkrant "»n Jacques Goddet stich- "itot voor enkele jaren di- tt-hoofdredacteur was. In gebouw aan de Rue ?et'de l'Isle in Issy-les-Mou- "ttzetelt ook de Société du 'de Prance. Hoewel Jacques win 1986 afscheid nam als van l'Equipe en de So- du Tour de France, ver- 11 bij nog dagelijks in zijn Cflrop de vierde verdieping, dasthet bureau van zijn op- 55 Jeah-Marie Leblanc en Pierre Carenso. &ur Gabriël Quintanne fle dienstauto voorgere- Jerwiji Quintanne de wa- ^dig door het verkeers- l- darijs stuurt, vertelt Jac- Gfddet honderduit. Over in de colofon staat hij f^ds als eredirecteur en ft vermeld - het alsmaar wordende verkeer in -de dagelijkse beslomrhe- lEn de Tour uiteraard. 8 uitstraling ^eilMatin, dat op een hoek ;©de autoroute ligt. heeft Rondere uitstraling. Een 'Plaquette markeert de ge stes Goddet houdt halt *berinneringsplaat. Slikt •karen en neemt bewust voor hij zijn gevoelens on- ^fden brengt. „Dit mo- JUfLl.ET 191' Ij OH fit IF DHF'AHl l'" !krT0UR DE FRANCE r par hi nri oesgrange INOUANTENAIRE U BE! LE .lARniNIERi- u- 27-MHN 1953 R:\N( Le Reveil Matin. Een grote plaquette markeert de gevel. foto GPD Jacques Goddet: „Alles wat ik gecreeerd heb. bestaat nog." foto GPD ment grijpt me aan. Deze pla quette heb ik zelf veertig jaar ge leden ter gelegenheid van het gouden jubileum onthuld. De datum staat erop: 27 juni 1953. Sindsdien ben ik hier nooit meer geweest. Deze terugkeer zal ook de laatste zijn. Jean-Marie Le blanc heeft me gevraagd of ik hier op de slotdag van de Tour een nieuwe plaquette wil onthul len. Maar ik heb geweigerd. Ik neb afscheid genomen van de Tour. Ik heb er drieënvijftig ge volgd. Door de oorlogsjaren heb ik er zeven gemist. Ik zie het nu wel op televisie." Eens was zijn vader, Victor God det. één van de grondleggers van de Tour de France. „Henri Des- grange en mijn vader waren de eigenaren van het dagblad l'Auto. Samen met de journalist Géo Lefèvre stonden zij aan de wieg van de eerste Ronde van Frankrijk. Het idee kwam van Lefèvre. Om de krant te promo ten wilde hij een nationale wie lerronde organiseren. Maar dat kostte veel geld. Aangezien mijn vader de financiële man van l'Auto was. moest hij eerst door Desgrange, de hoofdredacteur, en Lefèvre overgehaald worden. Op een bepaald moment hadden we mijn vader zo ver. „Hier is de sleutel van de kluis. Haal het geld voor die wielerronde er maar uit", antwoordde mijn va der. Victor Goddet en Henri Des grange vormden sindsdien ook de directie van de Tour de Fran ce, die al snel een succes werd. De oplage steeg enorm. Na zijn studies aan de universiteit van Oxford 'debuteerde' Jacques Goddet in 1928 als journalist in la Grande Bouclé. Tot 1989 nam hij een vooraanstaande rol in 's werelds grootste wielerevene- ment. in. Ondanks zijn leidersrol in de Tour is Jacques Goddet zijn hele leven in de eerste plaats journalist gebleven. Scribent met wereldfaam. „Ik was een goed journalist, maar geen uit muntend schrijver", vindt hij. Veel vroeger dan verwacht kreeg de nog jonge Jacques Goddet de leiding van l'Auto en de Tour de France in de schoot geworpen. „Henri Desgrange en Victor Goddet vormden een uitstekend tandem. Mijn vader stierf echter op amper 54-jarige leeftijd. Mijn broer Maurice (Goddet had ook een zus) was voorbestemd om zijn functie over te nemen, maar in 1938 gaf hij er de brui aan. Maurice was een levensgenieter en besloot met werken te stop pen. Hij hield van alles wat mooi was, en heeft tot zijn dood, in 1983, van het leven geprofiteerd. Hij was een charmant man." Leerschool Toen Henri Desgrange in 1936 tijdens de Tour plots ziek werd. kreeg Jacques Goddet de lei ding in handen. „Hoewel Des grange weinig vertelde, heb ik heel veel van hem geleerd. Ik be wonderde zijn karakter en daad kracht. Alleen door goed mijn ogen de kost te geven en mijn oren open te houden. Op dezelf de manier heeft Jean-Marie Le blanc gedurende zes jaar de Tour bij mij in de auto gevolgd. Ik had in ieder geval geen betere leerschool kunnen hebben. Des grange was een bijzonder man. Bij het uitbreken van de oorlog stierf hij. Als .vijfendertigiarige kreeg ik alle verantwoording over de krant en de Tour in han den." Na de oorlogsjaren bleef l'Auto in de netten van de Franse pers zuivering hangen. „Alle kranten die tijdens de oorlog waren blij ven verschijnen, werden na de bevrijding verboden. Ook de mijne dus. Maar met de mensen die me in al die moeilijke jaren bleven steunen, heb ik in 1947 een nieuw dagblad gesticht: l'E quipe. Die naam (het team), om dat het de eendracht van al mijn medewerkers in de moeilijke ja ren die we achter de rug hadden, symboliseerde." Jacques Goddet blies in 1947 ook de Tour de France nieuw le ven in. „In 1946 werd wel een al ternatieve Tour georganiseerd van Monaco naar Parijs, maar dat stelde niet veel voor. Zo vlak na de oorlog was Frankrijk een ongeorganiseerde boel. Er was geen materiaal, geen auto's, geen benzine, geen politie, hele maal niets. Hoe wilde je dan een Tour de France oi-ganiseren? Daarom zijn Géo Lefèvre en ik in 1947 opnieuw met de echte Tour van start gegaan." Veranderingen Sinds het ontstaan van de Tour is veel veranderd. „De wegen, de auto's, de fietsen, de welstand. De heroïek is verdwenen. De grootste verandering is met de komst van de televisie geschied. Vooral daaraan hebben we te danken, dat de Tour in alle lan den van de wereld bekend is. De televisie heeft ook een positieve invloed gehad op de natuur van de koers. De sponsors willen hun Alleen Breukink uitzondering nig van die zakken wilden mee rijden. Ik had dertig kilometer op kop gereden, met twee. hoog uit drie anderen. De rest van de dertien deed niks, mocht niks doen, of weet ik veel wat. Maar zij hadden in ieder geval niets bijgedragen aan die voorsprong van twee minuten, die er gemak kelijk vier hadden kunnen wor den. Voor dat soort types ga ik me niet zitten afdraaien. Nu ik niet snel genoeg meer ben. ben ik niet te beroerd iemand anders te laten winnen. Maar dit leek me al te gemakkelijk profite ren." -Kwestie van mentaliteit? Fignon: „Precies. Ik had het er onlangs nog met Roche over: er wordt niet meer gereden om te winnen. Ik heb nooit anders ge wild. Zoals de hele generatie der tigers: na Hinault kwamen Kel ly. Roche, Delgado, LeMond, ik allemaal vechters. Maar nu houdt iedereen zijn benen stil op het vlakke, durft er niemand meer te vechten in het hoogge bergte, laten ze alles op de tijdrit aankomen." Rekenen „De wielersport is een sport van millimeters geworden. Iedereen zit te rekenen. Ik haat die men taliteit. Ik ben ervan overtuigd, dat Hinault zich niet had neerge legd bij een suprematie van In durain. Jammer, dat ik hem fy siek niet meer tegenstand kan bieden. Maar ik heb ervaren, dat het winnen voor mij steeds moei lijker is geworden." -Hoe moeilijk? Fignon: „Er zijn momenten, dat je je contract wel wilt verscheu ren. Als je op drie kwartier ein digt in de Giro, zoals vorig jaar. Maar als je dan twee maanden later in Mulhouse weer een Tou retappe wint; dan zou je meteen weer voor twee jaar willen bijte kenen." -Dat doe je niet? Fignon: „Nee. Mijn derdejaar bij Gatorade kom ik in een soort p.r.- functie. Zo staat het ook in mijn contract. Wat ik daarna ga doen is nog volstrekt onduidelijk. Ik had bondscoach kunnen wor den. maar toen bleek, dat ik dan een soort speelbal was tussen de Franse bond en het ministerie van sport heb ik snel afgehaakt. Ik wil onafhankelijk kunnen werken. Daarom word ik ook nooit ploegleider." -Nog een wens? Fignon: „Ja, nog één mooi ritje winnen." renners in beeld zien. Vooral daardoor wordt tegenwoordig zo gevlamd. En door de tv-publici- teit is ook veel geld voor de Tour de France vrijgekomen. In ver gelijking met vroeger wordt het huidige rennerskorps goed be taald. Op een bepaald moment deed de commercie zijn intrede in het Tourcircus. Dat was niet meer tegen te houden. De ver antwoordelijken zullen de rol daarvan moeten bewaken en de limieten in'de gaten houden. Als het kan, moet het belang van de commercie zelfs teruggedron gen worden. Jean-Marie Leblanc weet dat goed. Ik heb het volste vertrouwen in hem. Hij is renner en tevens journalist geweest. De ideale combinatie om een goed Tourdirecteur te zijn." Meeste indruk Van alle renners die Tourge schiedenis schreven, heeft Faus- to Coppi het meeste indruk op Jacques Goddet gemaakt. „Vooral de wijze waarop deze on vergetelijke kampioen in 1952 de Tour domineerde. Daarnaast heb ik enorme bewondering voor Eddy Merckx. Voor zijn ka rakter, natuur en markante car rière. Wat een erelijst heeft die man. Het meest emotionele mo ment voor mij in al die jaren was de dramatische dood van Tom Simpson in 1967 op de flanken van Ventoux. Maar de renners van nu hebben het veel moeilij ker. Door het grote geld en de be langen die op het spel staan, worden ze door hun omgeving onder grotere druk gezet. Dooi de mondialisering zijn veel meer landen in het peloton vertegen woordigd. De rivaliteit is enorm toegenomen." Jacques Goddet heeft een bewo gen leven achter de rug. „Ik be treur slechts één zaak: dat Bor deaux-Parijs van de wielerka- lender is verdwenen. Plagend verwijt ik dat Jean-Marie Le blanc wel eens. Maar hij kreeg geen goeie renners meer aan de start. Toch blijf ik erbij, dat de monsterklassieker bestaans recht heeft. Bordeaux-Parijs moet opnieuw georganiseerd worden. Dat kan alleen als er heel veel geld in deze klassieker te verdienen valt. Mijn enige wens is, dat Bordeaux-Parijs ooit weer verreden zal worden." De 'eminence grise' blikt met een voldaan gevoel op zijn lange leven terug. „Ik heb veel mooie dingen gedaan, hoewel er ook wel eens mislukkingen bij wa ren. Dat hoort erbij. Als ik de ba lans opmaak, ben ik een tevre den en gelukkig mens. Alles wat ik gecreëerd heb. bestaat nog, heeft zich ontwikkeld en leeft in volle glorie voort." van onze verslaggever Dick Heuvelman VILLARD-DE-LANS - Hoe moet dat nu, straks in de criteriums na de Tour? Welke Nederlandse wielrenner kan de rondborstige opperspreekstalmeester Cees Maas van dit variété rond kerk en kroeg, te beginnen op maan dag 26 juli in Boxmeer, met goed fatsoen nog als een 'fantas tische klepper' aankondigen. Erik Breukink, ja!. Maar ver der? Steven Rooks? Die is nau welijks nog vooruit te branden is en blies zowel in de Giro als in de Tour vroegtijdig en roem loos de aftocht. Gerrit de Vries dan?, die van TVM-chef Cees Priem is gepromoveerd tot schaduwkopman en sindsdien vooral verstoppertje speelt op de Franse wegen. En met Frans Maassen, Jean-Paul van Poppel en Jelle Nijdam wil het ook niet meer vlotten. Na de eerste, vlakke Tourhelft viel er nog geen Nederlandse score in La Grande Bouclé te melden. Slechts het optreden van Breukink geeft de oranjege- voelige burger moed en het is te hopen dat hij in de bergen nu eens overeind blijft. Anders komt het rood. wit en blauw ex- wel heel treurig bij te staan. Hoe wel. de komende anderhalve week zijn er hier en daar <Mont- pellier, Perpignan en Bordeaux i nog wat mogelijkheden om de roos te raken. De kans is echter groter dat Nederland voor het eerst sinds vele jaren voor nul aan de kant gaat en op 144 etap pezeges in de Ronde van Frank rijk blijft staan. Aan de vierde plaats van de eeuwige lan- denklassement. achter Frank rijk (628), België (445) en Italië (201) zal echter niet worden ge tornd. want Spanje blijft on danks Miguel Indurain voorlo pig nog wel 'even' vijfde staan met 80 dagprijzen. 'Snelle Jelle' (Nijdam), de fiet sende regisseur van de vader landse kermiskoersen. zal dan ook nog heel wat te stellen krij gen met het uitdraaien van ver antwoorde scenario's. Elke dag Breukink als winnaar, dat is niet. te verkopen. Gelukkig zijn er vlak bij huis nog wat redelijke al ternatieven, vlak over de grens in Belgenland. Daar zullen Wil- fried Nelissen, Johan Bruyneel en Johan Museeuw ongetwijfeld worden benaderd door contrac tregelaar Gerrie van Gerwen. Onze zuiderburen wanen zich opeens de koning te rijk na een openingsweek die toch vooral Belgisch getint was, ook al om dat de zo succesvoile GB-MG- ploeg nogal wat Vlaams bloed herbergt. Dat had men in de sta minees niet verwacht. Voor de Nederlandse wielerfans duren de zeven magere jaren na het gouden kwartet (Zoetemelk. Kuiper, Knetemann en Raas) in middels wel erg lang. Het eind van het afglijproces lijkt nog niet in zicht. De generatie Rooks Theunisse heeft zijn langste tijd gehad en potentiële opvol gers zijn nog niet gesignaleerd. Waar de Amerikaan Lance Arm strong. de Zwitser Alex Zulle en de de Italiaan Fabio Casartelli (Olympische kampioen) in hun eerste protjaar gelijk een fraai vi sitekaartje afgaven, komt Erik Dekker - zilver in Barcelona - niet verder dan een marginale rol. Eddy Bouwmans heeft al wel iets moois laten zien (witte trui vorig jaar en onlangs winst in de Alpenklassiekeri, maar als ron derenner is hij, vanwege zijn zwakke tijdritten, het evenbeeld van Rooks Theunisse. Bij de amateurs heet nu Servais Kna- ven een groot talent te zijn. Hij mag zich volgend jaar bij TVM proberen te bewijzen en aan Priem, die zichzelf als ploeglei der een echte topper vindt, de taak om hem vakkundig te kne den. Niet alleen Nederlanders blijven onder de maat. maar ook de Fransen. Die steken echter wel hun neus aan het venster, laten zich zien in ontsnappingen (zo als Marie, Lance. Desbiens. Pen- sec en Durand). De Nederlan ders hebben zich, royaal geteld, uitgesloofd in anderhalve de marrage (Maassen en Cordes). Wie het klassement van de strijdlustigste renner erop na slaat, ziet 30 namen staan. In derdaad, zonder ook maar een Nederlander. Die beperken zich tot anoniem meetrappen. Ooit stonden 'les Bataves' (Batavie ren) bekend als de vrijbuiters van de Tour. Een reputatie die in de jaren vijftig werd opgebouwd door mannen als Wim van Est. Wout Wagtmans, Gerrit Voor- ting en Henk Faanhof. Rittenka- pers werden ze ook wel ge noemd, altijd op de vlakke delen van het traject druk in de weer om, wat het in het jargon heet, gensters te slaan. Jaar-in-jaar- uit leidde die aanvalslust wel tot een of meer bloementuilen. Vo rig zelfs nog flikte Rob Harme- ling zo'n ouderwets kunstje in - waar anders - Bordeaux. De Nij- verdaller, thuis bijkomend van een deprimerende kwakkelpe riode. zal zich bij het zien van de passiviteit van zijn collega's wel eens zitten de verbijten. Erik Breukink. A P P E 204 km WOENSDAG qflVE T 14 JULI UU 20 VILLARD-DE-LANS SERRE CHEVALIER VIUARO-OE-UHSKM ^BORDEAUX SERBE I MONIPEUIÉR ISOlA?OOÖ° va -o r-souuuP Sl /K "VljyRochelaiilcE 11 Coi du 1,101011? VILLARD- DE-LANS de-Cumes. Tiligmht *4 A GAUt... SERRE CHEVALIER VILIAHD-OE-LANS SERRE CHEVALIER GAUDIER 0 VILLARD-DE-LANS 10.07 6 Lans-en-Vercors s 10.18 42.5 Vizille 11.22 68.5 Rochetaillée 12.08 98,5 Glandon A 13.38 120 St-Etienne-de-Cuines A 13.59 141,5 St-Michel-de-Maurienne 5 14.37 154 Télégraphe A 1514 177 Galibier A 16.14 186 Col du Lautarel 16.23 204 SERRE CHEVALIER 16.42 Woensdag 13 juli, 10de etappe, Villard-de-Lans-Serre Cheva lier (204 km): Na de krachtmeting tegen het uurwerk krijgen de klasse mentsrenners hun volgende proeve van bekwaamheid voor geschoteld: de eerste cols van betekenis. Op het menu staan de Glandon 121.9 kilometer klim men tegen een percentage van 5.1%), de Télégraphe en in het verlengde daarvan de ver schrikkelijke, 2645 nieter hoge Galibier 117.8 km tegen 6.8%), die van de moeilijkernoord kant wordt beklommen. Van daar gaat het in dalende lijn richting finish. Enkele tijden: start 10.00; Col du Glandon <13.30); Col du Galibier (16.15); finish 16.42. profil: fa. klaassen 'l'fj-rrf: Kerkdreef 18-20 Axel Tel. 01155-61781 van den driest b.v. Zusterstraat 22-24 Middelburg I Tel. 01180-12410

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 15