De motorrijder moet een rebel zijn Discipline boven vernieuwing Openluchttheater Torenvliedt heeft functie verloren lock around the bridge in Sas brengt toegankelijke rock provincie maandag 21 juni 1993 7 foerrit van Motor Club Roadrunners'92 uit Goes Klaargestoomd voor de gezinsverzorging door Ynte Hoekstra Het openluchttheater in park Torenvliedt in Mid delburg vervult al tien jaar geen functie meer. Waren er in het begin van zijn bestaan nog tien tot vijftien uitvoeringen per jaar, in 1984 was het afgelo pen met de voorstellingen te midden van gras, water en bo men. Te veel onderhoud, te wei nig voorstellingen en te veel al ternatieven op theatergebied, oordeelde de gemeente Middel burg, en liet de betonnen paal tjes waarop de banken rustten uit het gazon halen. De groenbeheerders van de ge meente uit heden en verleden vinden het jammer dat er geen opvoeringen van Pipo de clown, Peppi en Kokki en theatergezel schappen meer in het park zijn. Ook is er al jaren geen pinkster kerkdienst meer gehouden. „De levendigheid van een park is ge diend met zo'n voorziening", meent A. van de Pas, hoofd van de afdeling Groenbeheer. „Het is spijtig dat er niets meer in ge beurt, want eigenlijk is pas nu de omgeving tot volle wasdom ge komen. In feite is het theater een levend monument en zo zullen we het ook instandhouden." Uit financieel oogpunt vindt zo wel Van de Pas als zijn voorgan ger ing J. M. Bleijenbergh de af stoting van het theater als regu liere opvoeringsplaats echter ge rechtvaardigd. Bleijenbergh: „Zo'n voorziening werkt niet in een klimaat als het onze. Je moet altijd het slechte weer inbouwen in de planning en dus een andere accommodatie of datum achter de hand heb ben." Het openluchttheater is daarom formeel niet meer. De kleed ruimte is in gebruik als vogela siel de Mikke en het gazon, de hagen en de vijver liggen er startklaar bij in de oorspronke lijke staat, zoals in 1950 op pa pier gezet is bij het herontwerp van het park. Walcheren was im mers zo kaal als een luis als ge volg van de inundatie in 1944. Het openluchttheater paste in de opzet van een landschappelij ke indeling van het park, dat moest bestaan uit een grote plantenvariëteit, watertjes en kronkelpaden. Het theater kreeg uit voorname lijk praktische overwegingen een oplopende halfronde vorm, het amfitheater. Pal voor het po dium kwam een klein vijvertje, erachter kwam een klankbord van bomen en struikgewas en als ommuring werd een gescho ren heg opgetrokken. Het stem geluid van de spelers kon zo doende optimaal versterkt wor den zonder gebruikmaking van microfoons en luidsprekers. De opvoeringen voorzagen in een behoefte, getuige de grote aantallen bezoekers die de voor stellingen bevolkten. De spelers moesten het stellen zonder uit gebreide decors. In de jaren vijf tig en zestig bleek het geen pro bleem groepen te interesseren, maar gaandeweg werd het lasti ger geschikte voorstellingen te boeken. De zittingen moesten daarom het veld ruimen om een grote onkostenpost op onder- houdsgebied te drukken. De lichtmasten werden verplaatst naar de atletiekbaan. Wie nu echter een voorstelling wil geven, kan nog steeds in het openluchttheater terecht. „Voor september ligt er een aanvraag voor een picknick", weet Van de Pas. „We kunnen echter ook nor male voorstellingen in principe nog steeds boeken, al is het zon der vaste zitplaatsen voor het publiek en zonder licht." waarom zo? 1 i 1 11 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 II Vlissingse rockgroep Wolfclan Sister presenteert eerste demo dam en staat als voorlaatste groep in Sas van Gent op de planken. De formatie won en kele jaren geleden de Grote Prijs van Rotterdam en heeft een cd in eigen beheer opgenomen waarop duidelijk bluesinvloe den te horen zijn. De Deventer rockband Instead of Stones sluit het Rock Around The Bridge- festival 1993 af. Instead of Sto nes brengt zowel oude als nieuwe nummers van de Rolling Stones en was al eerder te zien en te horen in het Vara-kunst- programma van Boudewijn Büch. door Ernst Jan Rozendaal Een soort visitekaartje. Daar is een demo nog het best mee te vergelijken, vindt gitarist/zanger Robin Verha- ge van de Vlissingse rock groep Wolfclan Sister. „Wij willen proberen om ook bui ten Zeeland te spelen. Dan kan je wel gewoon naar de Randstad of naar België rij den, maar als ze je niet ken nen, trappen ze daar mooi niet in." Vandaar dus de demo. Za terdag presenteert de band zijn eerste visitekaartje in jongerencentrum De Piek in Vlissingen, waarna het niet lang zal duren voor 'Cut a fea ther'. een bandje met vier ei gen composities, bij elke zaal eigenaar binnen en buiten Zeeland op de deurmat ligt. „Het is natuurlijk ook een mijlpaaltje", vult bassist/zan ger Michiel van Saagsvelt aan. „Zo'n demo geeft aan waar je op een bepaald moment mee bezig bent. Het is heel leuk om nummers vast te leggen die je zelf hebt geschreven." De mu ziek van Wolfclan Sister laat zich volgens de bandleden (naast Van Saagsvelt en Ver- hage zijn dat Paskal Jakobsen - zang/gitaar en Jaime Quite - drums) het best omschrijven als powerrock: iets harder dan rock 'n' roll, maar weer wat minder dan hardrock. De na men van Golden Earring en Bryan Adams worden het meest genoemd als mensen de Vlissingers ergens, mee willen vergelijken. Het eerste dat opvalt bij het beluisteren van Cut a feather is de strakke manier waarop de viermansformatie de com posities uitvoert die inder daad sterk zijn beïnvloed dooi de gestroomlijnde Ameri kaanse gitaarrock. Discipline gaat boven vernieuwing, zo lijkt het. „We proberen inder daad zo strak mogelijk te spe len", zegt Verhage. „Het gaat in onze muziek om een wissel werking tussen instrumenten en zang. Ik denk als gitarist niet: 'goh, wat gaat die drum mer lekker te keer. laat ik er nog eens een schepje bovenop doen.' Als de zanger uithaalt, proberen de gitaristen zich juist in te houden. Het is een kwestie van uitbalanceren." Fantasie De kunst van het weglaten, noemt Van Saagsvelt dat. Een beetje ruimte openlaten die door de fantasie van de luiste raar kan worden ingevuld. Vooral hardrockbands wek ken nogal eens de indruk het liefst zo hard en zo snel moge lijk te willen spelen, 'vijf solo's per nummer, als het even kan allemaal langer dan vijf minu ten'. „Wij willen ook wel laten zien wat we kunnen, maar dan als band." De teksten verdeelt Verhage grofweg in twee categorieën, die met een feestkarakteï ('zo van: laat de tap maar lopen') en die met een zekere diep gang. Deze laatste gaan over dingen die de bandleden heb ben meegemaakt, bijvoor beeld op het gebied van rela ties, maar waar de luisteraar nog alle kanten mee uitkan. Van Saagsvelt: „Dat geeft een stukje meerwaarde aan een nummer, wanneer je de vrij heid hebt om zelf in te vullen wat met zo'n tekst is bedoeld. Zo werkt dat bij mij ook, wan neer ik naar muziek luister." Stapje Zo strak als de liedjes van Wolfclan Sister klinken, zo hecht heeft de band ook zijn andere zaakjes georganiseerd. Terwijl andere groepen zich na een optreden nog een tweede keer in het zweet moeten werken om de geluidsinstalla tie af te breken, worden de Vlissingers na de laatste toe gift door hun eigen roadies van het podium gestuurd. 'Wij kwamen net toch ook niet met jullie meespelen', krijgen ze dan te horen. Daarnaast heb ben ze een manager met een vlotte babbel die ze bij zaalei genaren naai- binnen kletst en de administratie, de 'bio' en af spraken voor fotoreportages verzorgt. Dat alles moet het mogelijk maken steeds een stapje vooruit te doen. De demo is zo'n stapje. Een beetje band kan eigenlijk niet zonder. Een cd is natuurlijk nog weer leuker, beseffen de twee bandleden, maar 'het op nemen daarvan ligt nog heel ver weg'. „Dat kost zo veel", verzucht Van Saagsvelt. „Ik vind het niet zinvol om jaren te sparen, alleen om een cd te kunnen opnemen. Dan doe ik het liever met een demo. Je moet het spul tenslotte ook weer kwijt zien te raken en met een cd ben je al snel gebonden aan een veel grotere oplage. Maar als een bepaald label ons leuk vindt, mogen ze natuur lijk altijd langs komen." Sinds de opname van de demo zijn alweer wat maanden ver streken en in die tijd heeft de oorspronkelijke drummer, Chris Hoornick, Wolfclan Sis ter verlaten. De presentatie in De Piek biedt de band de gele genheid Quite aan het publiek voor te stellen. Hij drumt wat uitbundiger dan de sobere Hoornick; de andere groepsle den moesten hem bij de repeti ties weieens afremmen. „Maar hij heeft ook goeie ideeën", be sluit Verhage. „Dat maakt sommige nummers aantrek kelijker. Leuk voor onze trouwe volgers, horen ze lied jes die ze al heel lang kennen nët weer ietsje anders." Demo-presentatie van Wolfclan Sister in De Piek in Vlissingen. za terdag 26 juni om 22.00 uur. De Vlissingse rockgroep Wolfclan Sister. toor Mariëtte Woudenberg fi esprek tussen twee motor- jrijders: 2jj;„Zo'n Harley is niks, ik krijg ure klatsen van dat stuur." jij:,.Hoezo, niet comfortabel. 5 rjjd al 45 jaar Harley David- jjn. Leer mij die motor kennen. Barley overleeft elke depres" |(j:„Als de fabriek overgeno- Ben wordt door de Japanners liker!" jij;„Japanners doen niets an jers dan Europese modellen na- jaken." jet is de tweede pitstop in de jierrit van Motor Club (MC) joadrunners'92 uit Goes. Zo'n jichtig rijders zijn zaterdagmid- jag in Hoedekenskerke aan de tart verschenen. In twee ploe- j»n rijden ze een rondrit van 140 ilometer over de Zeeuwse bin nenwegen via Arnemuiden, Vlis- jngen, Koudekerke, Vrouwen ader, Kortgene, Heinkens- gnd en Kwadendamme. Izit achterop bij Winand Cabo jö jaar) uit Kamperland. Hij kjeft een splinternieuwe Ya- Jiaha Venture Royal 1200 CC; et type motor met een doorlo- snd zadel dat lijkt op een leren ankstel. Vanaf de hoge zetel mor de passagier kan ik stoer ver de helm van Winand loeren jaar wandëlaars die stilstaan [m de stoet te bekijken. Om het risuele effect voor de toeschou- rers te versterken, doe ik de jjaag van mijn zwart leren jack cmhoog en draai de spitse pun- itn van mijn laarzen naar bui en. Ik denk aan de woorden van facobus Schipper (64 jaar) uit 's- [eerenhoek: „Een motorrijder joet een rebel zijn." Speciaal gevoel jacobus zelf krijgt dat speciale gevoel uitsluitend op een Harley Davidson. Op een leeftijd dat ve ten de voorkeur geven aan een into, kan Schipper zijn machine ■zijn 'King of the road' - niet la ten staan. „Ik hou van mijn mo tor, ik hou van rijden in de bui tenlucht, ik hou van mijn vrij- bsid. Mensen zeggen weieens Jat ik te oud ben voor zo'n ding. Van dat soort opmerkingen trek 5 me dus geen barst aan. Da's tiks anders dan typisch Hol- lindse kleinburgerlijkheid. In fjnerika zijn ze veel makkelij - ter. Daar zitten vrouwen van ze- lentig nog op een motor. Je hebt iaar zelfs een groep vrouwen die uisluitend op roze Harlevs fit." innv White (45 jaar) uit Breda Zij gingen oe-oeh-«chne-oe-hoe-oe-oe-»eh-oerend hard! De kolonne van motors passeert een pittoresk weggetje. fotografie Ruden Riemens deelt de adoratie van Schipper voor dat ene merk: de Harley Davidson. Ze heeft zelf een 'oer sterk' zwart exemplaar van 1340 CC uit 1972. Harley rijden staat voor haar gelijk aan: „Veel scha kelen en zwaar bochtenwerk." Ze typeert de echte liefhebber als: „Iemand die bij panne liever dertig kilometer met z'n motor naar een garage loopt, dan z'n machine achter te laten in de berm." Yuppies die het merk uitslui tend kopen om hun status op te poetsen en om alleen bij stra lend mooi weer een stukje te rij den, vindt ze dan ook 'meer dan ergerlijk'. „Die lui willen echt op zo'n motor zitten met een air van kijk mij eens stoer zijn." Hoewel de Harley voor veel easy riders ongetwijfeld de enige ech te is, geef ik op deze lome dag de voorkeur aan het zacht snorren de geluid van een viercilinder Japanner. Zachtkens rijdend in de schaduw van een Honda Sha dow, terwijl bermen vol papaver, kamille en gras voorbijzoeven. De radio op het ffontpaneel van de motor tussen alles door steeds duidelijk hoorbaar. Het nieuws op radio 3 vertelt over de monstraties tegen de aanleg van de Betuwelijn, de verkeerscen- trale in Driebergen meldt lange files en Veronica braakt hip-hop, house en andere monotome dreunen uit. Nee, dan de ziel- doorsnijdende blues van Johnny Lee Hooker en Howlin' Wolf. Of desnoods Normaal uit de Ach terhoek. Noar de motocross op 't Heugel- se zand. De hoender en de vrouwluu stoaven an de kant. Bertus op zien Norton en Tinus op de BSA. Zij gingen oe-oeh-oe- hoe-oe-hoe-oe-oe-oeh-oerend hard! Oerend hard, gaan wij gelukkig niet. De kolonne van motors zoekt kleine dijkjes, straatjes en weggetjes in Zeeland op, waar een gemiddeld gangetje van zes tig kilometer per uur het beste past. Op elk kruispunt wordt het andere verkeer tegengehouden door leden van MC Roadrun- ners. Hans Goedemondt (36 jaar) uit Kapelle houdt de route in de gaten. Het motorclub-lid kent de weg als geen ander om dat hij het parcours twee maan den geleden zelf heeft uitgezet. „Ik heb het traject zeker zes keer gereden om te kijken of alles nog klopte. Stel dat ergens ineens een weg wordt opgebroken, dan klopt de hele beschrijving met meer." Goedemondt noemt de opkomst voor zijn toerrit 'magertjes'. „Dat komt door het weer", geeft Roadrunners-bestuurslid Mar cel Gründmann (29 jaar) uit Goes als belangrijkste verkla ring. „We rekenden op een grote groep uit Brabant, maar zij heb ben vanmorgen afgebeld omdat het daar zulk slecht weer was." Diep teleurgesteld over het te genvallende aantal deelnemers is Gründmann zeker niet. „MC Roadrunners bestaat officieel sinds vorig jaar december. Dit is pas onze eerste toerrit. De erva ring leert dat zo'n evenement langzaam moet groeien. Vol gend jaar kunnen we wat meer bekendheid eraan geven via de overkoepelende bond waarbij we aangesloten zijn. Daarnaast moeten we het hebben van mond-op-mond-reclame." Veel of weinig deelnemers; de jo ligheid van de wel aanwezige motorrijders is er niet minder om. Op de rechte stukken tussen Heinkenszand en de eindbe stemming Hoedekenskerke gaat het gas eindelijk verder open. Winand Cabo houdt zich als één van de weinigen in. Hij beperkt z'n maximumsnelheden tot zeventig kilometer per uur op de strekkende meter en veer tig kilometer per uur in de boch ten. De reden van zoveel behoed zaamheid, blijkt later. Terwijl ik op de plek van bestemming van het hoge zadel af klim, zegt-ie gniffelend: „Toch een beetje bang hè? Als we schuin gingen, voelde ik ineens zo'n knijphand- je in m'n.zij." Ik geef het toe: ik word nooit een rebel. foor Hans Heyt soms wat heavy en een ander tweede editie van het l/'Rock around the bridge'- i«pfestival in Sas van Gent tot voor een groot deel in het ten van de bluesrock, rock en »ck 'n' roll. Het festival wordt aterdag 26 juni op een podium lij het Sasse zwembad gehou- ifflen heeft de bands Twilight lone, Over the Edge, Avital, lad Behaviour, Rosetta Stone «Instead of Stones op het pro- pamma staan. ilethet 'Rock around the brid- e'-festival mikken we vooral op fe gemiddelde popliefhebber", f?t mede-organisator Jan Vin- !t uit. „We hebben daarom aids aangetrokken die redelijk tegankelijke rock, blues-rock arock 'n' roll maken. We had- Ifnnatuurlijk ook een slash-me- felband kunnen uitnodigen, haar dan loop ie het risico dat keer meer bluesachtig zijn. De hardrock-formatie Avital won in de zomer van 1988 de Grote Prijs van Zeeland. De groep heeft een goede live-repu tatie opgebouwd door de bijna professioneel uitgevoerde shows met stevig drumwerk, gierend gitaarsolo's en de toevoeging van toetsen. Na Avital betreedt Bad Beha viour uit Aalst het podium om een aantal aanstekelijke rock 'n' roll-nummers te spelen. Het zes- koppige muzikale gezelschap heeft inmiddels een 8-sporen de mo opgenomen die in eigen land goed is ontvangen. Rosetta Stone komt uit Rotter- tamige mensen halverwege It festival weglopen." A muzikale gebeuren gaat om 100 uur van start met een op- Men van Twilight Zone. Deze i«uws-Vlaamse rockband i^elde in maart 1992 in het ïorprogramma van Golden Wing. Naast eigen nummers to'Joey and me' en 'City Life' lengt de groep covers van on- irmeer Joe Cocker, Eric Clap- '1 en Prince. 3 Twilight Zone is Over The dee uit Goes aan de beurt met fi portie stevige rock-muziek. eGoesenaren spelen nummers a bands als Ted Nugent, Thin &y. Hawaii. De groep brengt te ook eigen composities uiteenlopende aard, die door Rinus Antonisse Het openluchttheater in park Torenvliedt. foto Ruben Oreel Noem het gerust een mijl paal. Een cliché? Voor de gezinsverzorgden die woensdag aan de eindstreep staan van een tweejarige be roepsopleiding gaat het wel degelijk om een belangrijk moment in hun leven. Ze krijgen het diploma van de Opleiding Verzorgende en Dienstverlenende Beroepen (OVDB) en kunnen op ver antwoorde wijze thuiszorg gaan bedrijven. Zorgverle ning op maat. Aan de Streekschool Zeeland zijn ze ervoor klaargestoomd. Felix Impens uit IJzendijke is een van degenen die op gaat voor het diploma. Hij kijkt met voldoening terug op de afgelopen periode, ook al vormde de combinatie van school, veel studie en het dagelijkse werk een flin ke belasting. Het betekende voor hem het (tijdelijk) opzij zetten van hobbys als bad minton en toneelspelen. Nu het achter de rug is, zijn er zuchten van opluchting ge slaakt. „Ik heb zoiets van: ik kan weer rustig de krant le zen, ik hoef niet meteen met m'n neus in een leerboek," zegt Felix. Hij begon heel bewust aan de mbo-opleiding. „Ik was al Felix Impens. vier jaar in de gezinsverzor ging bezig en kwam erachter dat ik kennis miste, ook al heb je een zekere natuurlijke aanleg voor dit werk. Hoe ga je met bepaalde problemen om, hoe benader je mensen." Impens is blij met de oplei ding. „Ik dacht: je leert over hemden strijken en poetsen. Maar er zit véél meer zorg verlening in. Bijvoorbeeld omgangskunde ging best diep en ook verpleegkunde was pittig. Het is inhoudelijk echt 200% meegevallen." In Felix' schoolploeg zaten drie mannen. Een trend breuk in de gezinsverzor ging? Impens vindt een man als gezinsverzorger de ge woonste zaak van de wereld. „In het begin stoot je wel eens je neus. Mensen raken eraan gewend. Nu gaat het prima. Zo hoort het ook." Zone

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 7