Wandelen en
winkelen
na bezoek
aan de beurs
De fietser eist service
Een rondje Wester schelde
Düsseldorf
Verplichte
rustpauzes
PZC
ZATERDAG 19 JUNI 1993
vrije tijd
Düsseldorf heeft zijn naam te danken aan de Dussel. Het riviertje
van weleer is in de loop van de eeuwen Düsseldorf bestaat
officieel 705 jaar veranderd in een soort gracht, die door het centrum
van de stad loopt. Maar de inwoners zijn er nog trots op. De Dussel
hoort helemaal in het stadsbeeld van deze kosmopolitische
'Landeshauptstadt' van de deelstaat Noordrijn-Westfalen, die doorgaans
vluchtig door de meeste Nederlanders wordt bezocht.
Een ééndaagse bustocht met de beken
de hoogtepunten, zoals winkelen op
de chique Königsallee, een vluchtig be
zoek aan het oude stadsgedeelte, de Alt-
stadt, en het genieten van koffie met ge
bak, is favoriet bij veel Nederlanders. An
dere landgenoten gaan per auto. Dan ligt
het accent vaak op enkele dagen zaken
doen in Düsseldorf, waar jaarlijks talrijke
internationale commerciële evenementen
worden gehouden in de gigantische beurs
en tentoonstellingshallen (de Messe) aan
de rand van Düsseldorf, die de modernste
van Europa worden genoemd.
Fameus zijn de zes jaarlijks terugkerende
modebeurzen, die zich presenteren onder
de naam Igedo. Bij het zaken doen komt
men nauwelijks toe aan een bezoek.
Düsseldorf, met bijna 600.000 inwoners,
heeft zich ontwikkeld tot een sterk han
delscentrum. Er zijn zo'n 5000 buitenland
se ondernemingen gevestigd, waaronder
750 Nederlandse bedrijven. Japan is heel
sterk vertegenwoordigd. De Japanse ge
meenschap in Düsseldorf telt bijna 8000
mensen. De stad heeft als enige op het Eu
ropese continent een boeddhistische tem
pel. Düsseldorf (met een eigen luchtha
ven) komt als financieel centrum in Duits
land (na Frankfurt) op de tweede plaats.
Restauraties
Nog altijd is Düsseldorf niet 'af, er wordt
nog aan de stad gesleuteld als gevolg van
de zware bombardementen in de Tweede
Wereldoorlog die aan duizenden inwoners
het leven hebben gekost. Maar Düssel
dorf, ook een universiteitsstad, herrees al
vrij snel uit de puinhopen.
Er ontstond een nieuwe stad. Een klein
historisch deel, de Altstadt, is bewaard ge
bleven. Er moesten nog veel fraaie panden
worden gerestaureerd, maar dit karwei is
vrijwel geklaard. Men is nog bezig met een
1700 meter lange tunnel langs de oostelij
ke Rijnoever, die in december feestelijk
wordt geopend. Door de tunnel kunnen
automobilisten makkelijker het beurs
complex bereiken.
Eén dag Düsseldorf is te weinig. Trek er in
elk geval twee dagen voor uit en ontdek
wat de stad te bieden heeft. Er bestaan
ook weekeinde-arrangementen.
Na het actieve zakenleven kan men op
verhaal komen in de uitgestrekte parken
en plantsoenen, die zich door de stad slin
geren. Het is opvallend hoeveel 'groen' er
in deze stad is, een oase van in totaal onge
veer 400 hectare. In het noorden van de
stad ligt het Noordpark vlakbij het beurs
complex) waarin ook de schitterende Ja
panse Tuin te vinden is. Wandel ook eens
door het Rijnpark en de Hofgarten met
schilderachtige plekjes. In 1987 werd be
gonnen met de aanleg van het Zuidpark
op een voormalig industrieterrein, dat is
omgetoverd in een recreatiegebied, waar
weer de Dussel opduikt.
Kunst
Wie van kunst houdt, kan zijn hart in Düs
seldorf ophalen. De kunstacademie be
hoort tot de drie toonaangevende institu
ten van het land. In de musea zijn perma-
Het Slot Benrath is een mooi kasteel, omringd door 63 hectare parken en tuinen.
foto Duits Verkeersbureau
nente en wisselende tentoonstellingen te Duitslands beroemdste dichter te vinden van de Altstadt, te bezichtigen, waar een
zien. Bezoek het Goethe-Museum in het zijn. Wie de schilderkunst lief heeft ver- uitgelezen kunstaanbod uit de twintigste
Slot Jagerhof, in het centrum van de stad, zuime niet de kunstcollectie Noordrijn- eeuw wordt gepresenteerd,
waar orginele documenten en wetteen van Westfalen aan de Grabbeplatz, niet ver Tot 4 juli is de bijzondere expositie Arat-
jara te bewonderen, kunstvoorwerpen
van de aboriginals, de oorspronkelijke be
woners van Australië. Vlak er tegenover
ligt de Kunsthalle met hedendaagse en
moderne kunst. Een schitterende glascol
lectie van acht eeuwen geleden is onder
gebracht in het Kunstmuseum: adres Eh-
renhof 5. Ga ook naar het concertgebouw
van de stad. de Tonhalle, al was het alleen
om de architectuur van het gebouw te
zien. waarvan de foyer een kunstzinnige
vormgeving heeft. Een heel mooi kasteel
is Slot Benrath (Benrather Schlossalleei.
omringd door 63 hectare parken en tui
nen. Het is niet het enige kasteel dat de
stad rijk is.
'Zien en gezien worden' vindt al jaren
plaats op de één de kilometer lange win
kelstraat, de Königsallee. Men kijkt er zijn
ogen uit naar al het luxe der aarde. Heel
geraffineerd ligt de bankwereld aan de
overkant. Over deze peperdure winkel
boulevard moet men eenmaal in zijn leven
flaneren.
Automatisch belandt men dan in de uit
marmer opgetrokken Kö-Galerie, waar
men opnieuw zijn ogen uitkijkt. Wie ver
standig is, doet geen inkopen op deze chi
que laan, tenzij men niet op zijn geld hoeft
te letten. Verlaat de Königsallee en duik
de Chadowstraat in. waar men een keur
aan winkels aantreft met 'gewone' prijzen.
Rijntoren
Wie de stad rustig wil bekijken, neemt de
speciale bus die een ruim twee uur duren
de rondrit maakt, inclusief een korte boot
reis op de Rijn. Automatisch komt men
dan bij de bijna 200 meter hoge Rijntoren
aan. waar de bezoekers met een snelle lift
naar een hoogte van 160 meter worden ge
bracht. Wie het (draaiende) restaurant wil
aandoen gaat nog twintig meter hoger,
maar in beide gevallen is een uniek pano
rama gewaarborgd. Overleg bij u zelf of u
er tegen kunt. want menig bezoeker is tij
dens de 'vlucht' onwel geworden.
Een hoofdstuk apart is de Altstadt. het
schitterende oude stadsdeel. Vooral 's
avonds heerst er een bijzondere sfeer. Op
een oppervlakte van één vierkante kilo
meter floepen, als het daglicht plaats
maakt voor de schemering, in 260 ca
feetjes. bars en restaurants, de lichten
aan. Op aangename zomeravonden zijn
de terrassen vol met gasten die zich te
goed doen aan een voortreffelijke maal
tijd. Een aanbeveling is het restaurant
'Zum Schiffchen' aan de Havenstraat dat
meer dan 350 jaar oud is.
In 1811 heeft Napoleon er gegeten, nadat
de Franse keizer in Düsseldorf zijn over
winningsparade had afgenomen. In de Na
poleon-nis zit men op de plaats waar de
keizer en zijn generaals een maaltijd ver
orberden. Ook deze krijgslieden hebben
ongetwijfeld het Altbier gedronken dat
nog razend populair is. Ook als men niet
van bier houdt, wordt toch aangeraden
het te drinken. Het heeft een bijzondere
smaak en volgens kenners is het heel ge
zond. De brouwerij staat midden in de Alt
stadt. Er wordt bier gebrouwen, maar ook
verkocht. Aan klandizie geen gebrek. Pal
er tegenover ligt 'Et Kabüffke', een eta
blissement waar een ander beroemd Dtis-
seldorfs vocht kan worden gedronken, na
melijk Killepitsch. Maar dat gaat in een
klein glaasje.
Bert Pol
Een rondje Westerschelde is
een zaligheid. Minder
inspannend dan een rondje
Oosterschelde en waar in
Zeeland wordt een fietser nog
verplicht twee rustpauzes in te
lassen Juist, alleen bij een rit
om de Westerschelde. Leve de
Provinciale
Stoombootdiensten (PSD).
Het regent niet echt bij vertrek
uit Vlissingen. Het miezert.
Een schip, waarvan de naam niet
te lezen is, vaart richting Vlissifi-
gen-Oost, Terneuzen, Gent of Ant
werpen. Hopelijk is het Antwer
pen. Op de fiets moet die tot Krui-
ningen bij te houden zijn. Het gaat
langs de buitenhaven van Vlissin
gen. Een onvervalst stukje kas-
seienweg, dat bij de gratie van de
NV Haven van Vlissingen nog in
lengte van jaren gehandhaafd
blijft. Voor even mag het. Het ver
hoogt de sympathie voor het as
falt.
Op de dijk van Ritthem komt het
schip weer in beeld. Als dat maar
goed gaat. Bij Vlissingen-Oost
buigt het fietspad landinwaarts,
een schitterend fietspad overi
gens. Zó glad. En breed genoeg om
ook plaats te bieden aan groepjes
skeelers. Het gaat hard. Toch suist
een club toerrijders voorbij. Bel
gen. Ieder in zijn eigen tempo, dat
duurt het langst. De kerncentrale
komt in zicht. Bij de Jurjaneweg
slaat de twijfel toe. Aan het einde
van die weg is iets van een zeedijk
te zien. maar rechts ligt de Wester
schelde. Wie een rondje maakt,
moet daadwerkelijk een rondje
maken. Na zo'n zes kilometer 'om
de kerncentrale' staat er opeens
weer het bordje Jurjaneweg.
De Westerschelde wijst verder de
weg, al kost het voor Ellewoutsdijk
wel moeite die te blijven volgen.
Het asfalt is vervangen door een
onverhard pad met stenen. De
banden overleven het. Even de
dijk oprijden. Het uitzicht over de
schorren vergoedt veel. De moed
om de weg te vervolgen is weer
aanwezig. Dat is ook hard nodig.
Het lieflijke Bakendorp en Hoede-
kenskerke doorbreken de sleur.
Tot de sluizen van Hansweert valt
er daarna weinig te beleven. Het
anonieme schip dat tegelijkertijd
Vlissingen verliet, is weg. De vraag
'wie heeft gewonnen' moet on
beantwoord blijven.
Gelukkig, de verplichte ruuze
komt eraan. De veerboot is zo te
zien halfweg. Voor een 'overkanter'
blijft Zeeuwsch-Vlaanderen een
vreemdsoortig land. De wegen zijn
er niet anders, maar wel minder ge
makkelijk vindbaar. Vanaf Perk-
polder loopt een binnenweg langs
de dijk naar Terneuzen, maar waar
is die ook al weer Gelijk rechtsaf,
het talud af, daar ergens. En het
klopt. Tot aan Terneuzen laat de
Westerschelde zich niet meer zien.
In en na Terneuzen wordt dat vol
ledig goedgemaakt. Wegwijzers
verwijzen naar Breskens over
Hoek enzovoorts, maar het kan
ook voorlangs chemiereus Dow.
echt langs de boorden van de Wes
terschelde. Maar altijd is er de
Braakmanhaven. Die lijkt klein,
maar blijkt op de fiets zo groot. En
dan die buizen die een sissend ge
luid produceren. Onheilspellend.
Het rondje zit er bijna op. Even
doorbijten, maar het wordt afzien
op de lange weg tussen Hoofdplaat
en Breskens. Eén troost rest, de
verplichte rustpauze met PSD-
kofïïe.
Harmen van der Werf
Fietsen maken is als vak lang
niet hoog ingeschat. Iedereen
kan dat toch. Met de opkomst van
de racefiets, de city- en mountain
bikes en ook de ingewikkelder ge
worden huis-, tuin- en keukenfiets
is dat voorgoed voorbij. De
dorpssmid die het beslaan van
paardevoeten verruilde voor het
drijven van een fietsenzaak. moet
het veld ruimen. De fietser wil
meer onderzoek en eist. na de aan
schaf van een rijwiel, service. Wat
is ergerlijker dan een fiets die pas
is gerepareerd en waarvan een on
derdeel net niet goed is
afgesteld
J. van den Driest behoort tot de
categorie moderne ondernemers.
Hij drijft in Middelburg een fiet
senzaak, met een ruim assorti
ment, van het aloude Simson-re-
paratiedoosje tot en met de fiets
in de laatste modekleuren. In zijn
druk bezette werkplaats zijn drie
monteurs actief. Een fiets verko
pen kan nog steeds iedereen, zelfs
supermarktketens als Aldi en
Kwantum Hallen. Voor spotprij
zen zijn daar op het eerste gezicht
prachtige fietsen te koop, maar
hoe zien ze er na een jaar uit Van
den Driest: ,.Bij zo'n winkel hoefje
niet terug te komen."
De goede fietsenmaker verkoopt
niet alleen een fiets, hij zorgt er
ook voor dat die lekker blijft rij
den. ..De klant moet tevreden blij
ven". zegt Van den Driest. „Dan
komt die over vijf, tien jaar terug
om een nieuwe fiets te kopen."
De Middelburger en veel van zijn
collega's leveren bij de verkoop
van een fiets een onderhouds-
boekje, zoals al tijden in de auto
branche gewoon is. De eerste
beurt vindt na twee maanden
plaats en de tweede na vijf a zes
maanden. Maar daarna verslapt
het meestal. Veel fietsers houden
het voor gezien en komen pas als
er echt wat aan de hand is.
„Maar er zijn gelukkig steeds
meer mensen", weet Van den
Driest, „die in het voor- en najaar
preventief onderhoud laten ple
gen. We proberen dat ook te sti
muleren met winterbeurt-acties
in het najaar." De winterschilder
krijgt navolging.
Vuist
Jarenlang heeft het fietsenvak in
het slop gezeten. De laatste vijf
jaar is het tij behoorlijk gekeerd.
De fabrikanten innoveren en de
fietsenmakers doen mee. Zo heeft
Van den Driest zich aangesloten
bij een franchise-keten. Profile.
een inkooporganisatie die een
vuist kan maken. Profile heeft een
eigen reclamebureau en de 'leden'
wisselen gegevens uit. om van el
kaar te leren. Automatisering is
noodzaak. Van den Driest: „Dat
schrikt veel oudere collega's af."
Alle veranderingen, in soorten
fietsen en de bedrijfsvoering, heb
ben het de fietsenmaker niet ge
makkelijker gemaakt. Voortdu
rend moet kennis worden bijge
spijkerd. Neem de remmen. Wie
heeft er ooit gedacht dat er fietsen
met hydraulische remmen zou
den komen Ze zijn er. Tien.
twaalf versnellingen, lampen met
oplaadbare batterijen. „Soms
denk je", vertelt Van den Driest,
„ze zijn wel uitgepionierd, maar
dan komt een fabrikant weer met
iets nieuws." De fabrikanten hou
den ééndags-cursussen. Dat is no
dig, om te kunnen blijven voldoen
aan de kenmerken die Van den
Driest geeft voor een goede fiet
senmaker: vakwerk afleveren èn
op tijd. „Een klant moet weten
wanneer zijn fiets klaar is. 'Kom
morgen maar terug', dat werkt
niet meer."
De Middelburgse
fietsenmaker J.
van den Driest:
„Een klant moet
weten wanneer
zijn fiets klaar is."
foto Lex de Meester