De winkel ziet maar de waar er niet uit, lokt klanten Met het hoofd in de wolken PZC Schoon Vlaams Russen in de etalage reportage 23 ZATERDAG 19 JUNI 1993 Zo lang de Koude Oorlog duurde, moest het Westen niets hebben van Russische burgervliegtuigen. Militaire toestellen trokken uiteraard alle aandacht, maar die kwamen slechts in het Westen als er eens een piloot overliep. Er werd heel wat afgespeculeerd over de Russische prestaties. Nu staat alles open en bloot te kijken op de internationale luchtvaartshow in Parijs. En het is te koop ook. Graag zelfs, want de Russen hebben valuta nodig. De westerse fabrikanten voelen zich bedreigd door de verleidelijke aanbiedingen. Verlekkerd kijkt het Franse pu bliek naar de Russische vlieg tuigen en helikopters die in een 200 meter lange rij staan opgesteld op de Parijse luchtvaartsalon Le Bourget. Het wit-blauw-rood prijkt op menige staart. Achter hekken en brede bewakers - die zo lijken te zijn weggeplukt bij de in gang van een Moskouse nachtclub staan dreigende MiG-29 Fulcrums, Soe-27 Flankers, Ka-50 Werewolfs en Mi-28 Havocs. Blinkende koop waar in een perfecte staat van on derhoud. Even verderop, in het niet voor het publiek toegankelijke gedeelte, staat het chalet van Aviaexport, de overkoepelende exportorgani satie van tientallen Russische luchtvaartfabrikanten. De glazen toegangsdeur van het huisje hangt volledig uit zijn voegen. Niet om dat het storm loopt, maar omdat de armlastige Russen zo weinig mogelijk geld in hun onderkomen hebben gestoken. Binnen over heerst de chaos. Het stikt er van de president-directeuren die vooral elkaar in de weg lijken te lopen. De enige persvoorlichter spreekt geen Engels, er is maar één telefoonlijn en de zwaar opgemaakte Russin nen achter de balie delen amateu ristische informatiefolders uit. Het is een heel contrast met de glimmende informatiemappen en cadeautjes waarmee de zakenlui worden overladen in de chalets van Deutsche Aerospace (DASA), Lockheed, Dassault. British Ae rospace of Eurocopter. Public rela tions is dan ook nooit een sterke kant van de Russen geweest. „Jul lie westerlingen zijn daar keien in", zei een Russische functionaris on-, langs. „Wij zitten op het niveau van middelbare scholieren." Maar alles valt te leren. Bovendien hoeven de Russen het niet zo te hebben van de gladde verkooppraatjes. Waar het uitein delijk om gaat. is wat er in de lucht gebeurt. En wat dat betreft hebben ze heel wat opzienbarends te bie den. Afgelopen week trilden de lu xueuze westerse chalets iedere dag onder het geweld van de Russische straalmotoren. Met him steile klims en scherpe bochten lieten de Russische piloten de westerse con currentie ver achter zich. Vroeger konden westerse kooplui de Sovjet-vliegtuigen nog afdoen als technisch inferieur en onbe trouwbaar. Het land dat toch iets in Moskou kocht, was öf een bond genoot öf een arme stumper. De Sovjet-wapenexport beperkte zich tot het Oostblok, het Midden-Oos ten en Afrika. Dat is nu veranderd. De kwaliteit van de Russiscne koopwaar is met sprongen vooruit gegaan. Een gevechtsvliegtuig als de Soe-27 Flanker - op Le Bourget met zijn ongekend spectaculaire stunts goed voor vele ooh's en aah's - kan zich meten met het bes te dat fabrikanten als Lockheed, Een Russische KA-50 Werewolf helikopter met zijn dodelijke wapenlast, bestaande uit ver schillende raketten en een snel vuurkanon. fotoGPD Naast de grootste helikopter ter wereld, de MI-26 Halo, to nen de Russen op Le Bourget bij voorbeeld ook de MIG-29 Fulcrum. Meeneemprijs: 25 miljoen dollar. fotoGPD Een Soe-27 Flanker jachtvlieg tuig toont zijn kunsten boven Le Bourget. Volgens veel des kundigen kan dit toestel zich meten met de beste westerse produkten. De Flanker toonde boven Parijs spectaculaire fi guren, zoals de 'Cobra': van ho rizontaal vliegen naar stil stand, vervolgens achteruit naar beneden vallen, daarna vanuit de schijnbaar ongecon troleerde val terug naar een normale vlucht. foto Michel Lipchitz McDonnell Douglas en Dassault te bieden hebben: de F-16. F-15, F-18 en Mirage 2000-5. Volgens velen is het Russische vliegtuig zelfs supe rieur aan de westerse toestellen En iedereen die 40 miljoen dollar op zak heeft, kan er zo een meene men. Waar voorheen zelfs de beste Sov jet-klanten niet de modernste wa pens konden krijgen, is nu het puikje aan produkten van de Rus sische luchtvaartindustrie te koop. Zolang het maar dollars op levert. De Russen bieden wapens aan die de westerse inlichtingen diensten tot voor kort alleen maar van wazige spionagefoto's kenden. Of helemaal niet. De Russen leveren onder andere de Toe-22 Backfire bommenwer per voor de lange afstand (Iran kocht er twaalf), de Roedigan kruisraket en de S-300, de tegen hanger van de Amerikaanse Pa triot. De prijzen liggen volgens een Britse handelaar gemiddeld 40 tot 50 procent lager dan vergelijkbare westerse produkten. Nog verontrustender voor de wes terse fabrikanten zijn de successen van de Russen op nieuwe, tot voor kort aan het Westen voorbehou den, afzetmarkten. Navo-lid Tur kije heeft met Moskou een over eenkomst gesloten voor de le verantie van onder meer Mil-17 he likopters en pantserwagens. In het Golfgebied nemen de pro-westerse Verenigde Arabische Emiraten 250 moderne BMP-3 pantserwagens af en wil ook Kuwayt wapens kopen. In Zuidoost-Azië worden Zuid-Ko- rea en Malaysia bedolven onder de Russische aanbiedingen. In dat laatste land is de MiG-29 van Mi- koyan al enige tijd in een fel ge vecht gewikkeld met de F-16 van Lockheed en de F-18 van McDon nell Douglas voor een order van 24 toestellen. Als voorlopig laatste zet hebben de Russen aangeboden er ook zes gevechtshelikopters bij te doen en de betaling gedeeltelijk in natura (Malaysische produkten) te accepteren. De Russen zijn erop gebrand hun wapens te verkopen. „Bijna het enige Russische exportprodukt dat het goed doet zijn wapens", zei de Amerikaanse defensieminister Les Aspin deze week. Hij wees erop dat de Russische economie in een „wanhopige staat" verkeert. Met de wapenverkopen in het buiten land hopen de Russen hun belang rijke wapenindustrie in leven te houden. Het aantal orders van het ministerie van defensie was vorig jaar door geldgebrek nog maar eenderde van wat het een jaar eer der was. Tot overmaat van ramp is ook de traditionele afzetmarkt in Oost- Europa ingestort en kan Moskou door VN-embargo's geen wapens meer leveren aan Irak. Libië en Joegoslavië, in het verleden big spenders. De waarde van de wa penexport bedroeg vorig jaar nog maar vier miljard dollar, tegen zo'n 11 miljard per jaar in 1988 en 1989. Het aandeel in de wereldmarkt is in drie jaar gekelderd van 58 naar 17 procent. Door nieuwe markten aan te bo ren, hopen de Russische vliegtuig fabrieken het hoofd boven water te houden. Naast het openbreken van de westerse wapenmarkt, wil len ze ook doordringen in de civiele luchtvaart en de ruimtevaart. De Russen bieden hun raketten aan voor het lanceren van commer ciële satellieten. Met hun lage prij zen vormen ze serieuze concurren tie voor de Amerikaanse Space Shuttle en de Europese Ariane-ra- ket. Op de markt voor civiele vliegtui gen moeten de Iljoesjin-96 en de Toepolev-204 het gaan maken. De 11-96 moet met ruim 300 stoelen een concurrent worden voor de McDonnell Douglas MD-11. de Air bus 340 en de nog niet vliegende Boeing 777. Het toestel, dat in april zijn eerste vlucht maakte, is uitge rust met zuinige Amerikaanse Pratt Whitney-motoren en mo derne elektronica van het Ameri kaanse bedrijf Collins. Toepolev heeft voor eenzelfde aan pak gekozen door haar nieuwste produkt. de Toe-204 met ruim 200 stoelen, uit te rusten met Rolls Royce-motoren en de Britten ook het interieur te laten verzorgen. Vroeger keurden de meeste lucht vaartmaatschappijen de Russi sche toestellen geen blik waardig wegens hun kerosine-slurpende motoren, onbetrouwbare elektro nica en armoedige interieur. Nu kunnen ze Boeing, McDonnell Douglas en Airbus nog heel wat hoofdpijn bezorgen. Maarten Kuiper Grote verliezen en massa-ont slagen bepalen het beeld bij de vliegtuigfabrikanten in de hele wereld. Maar niet de afgelopen weken op het Parijse vliegveld Le Bourget. Voor de 40e keer werd de Salon International de Paris ge houden, de grootste vliegshow ter wereld. Zorgvuldig werd het on derwerp crisis vermeden. Het her stel is in zicht. In 1995, hooguit in 1996 trekt de vliegtuigmarkt weer aan, is de boodschap. Intussen proberen de fabrikanten uit alle macht het hoofd boven water te houden. Op de deur van het chalet van de Amerikaanse vliegtuigfa brikant Boeing hangt een bordje: Closed for today. De Amerikanen hebben de show zelf maar een dag je ingekort om de kosten te druk ken. Alleen Dasa pakt met 240 aan wezige werknemers voor zo'n slor dige 7 miljoen gulden uit. Maar de Duitsers kunnen de Bourget-gan- gers zelf weinig tastbare produk ten laten zien. Daarom hebben zij Fokker als onderhuurder geno men. Het zijn kleine maatregelen, maar wel tekenend voor de situatie waarin de fabrikanten van vlieg tuigen en aanverwante artikelen verkeren. Het gaat slecht, orders voor nieuwe vliegtuigen blijven uit, of komen mondjesmaat bin nen en de verliezen stapelen zich op. En een verbetering van de markt zit er de komende twee jaar nog niet in. De barre tijden zijn ook te merken op Le Bourget. Er zijn 1.569 expo santen, bijna 200 minder dan twee jaar terug. Het aantal vliegtuigen is lager en de chalets, de houten onderkomens waai- de fabrikanten hun relaties en klanten ontvangen, zijn kleiner. Voor een beetje chalet moet ook diep in de buidel worden getast. Een bedrag van een miljoen gulden voor de huur van zo'n huis je is voor een grote vliegtuigbou wer normaal, de tien dagen kosten een veelvoud van dat bedrag. En echt zaken worden er niet meer ge daan op Le Bourget. Potentiële klanten worden opgezocht of naar de fabriek gehaald. Le Bourget heeft de afgelopen we ken dan ook weinig primeurs laten zien. Slechts twee vliegtuigen von den gretig aftrek: de Fokker 70 - waarvoor vijftien bestellingen wer den bekendgemaakt - en de Airbus 319. Van het laatste toestel werden zes exemplaren verkocht aan een lease-maatschappij, die ze in 1996 zal afnemen. Maar doemdenken is aan de vlieg tuigbouwers niet besteed. Zij kij ken liever vooruit, wijzen erop dat de luchtvaartindustrie gewend is aan goede en slechte tijden. En ze zien de markt voor de burgerlucht vaart al weer aantrekken. „We hebben nog nooit zoveel verzoeken gehad om voorstellen te doen. Het zijn aanwijzingen dat het weer wat beter gaat", zo zei een Fokker woordvoerder. Herstellen President-directeur Philip M. Con- dit van Boeing wees erop dat eerst de luchtvaart moet herstellen. En dat is volgens hem langzamerhand aan het gebeuren. In tegenstelling tot vorig jaar zijn de prijzen van de tickets niet zo drastisch verlaagd. En alle maatschappijen zijn druk bezig met het terugdringen van de kosten, waardoor er financieel ge zonde ondernemingen ontstaan, die weer nieuwe vliegtuigen kun nen kopen. Maar voor het zover is, aldus Con- dit, zal de industrie nog verder moeten saneren. „Volgend jaar zal de produktie van alle vliegtuigfa brikanten met 40 procent zijn afge nomen." En dat gaat gepaard met een enorm banenverlies. Boeing zette begin dit jaar bij voorbeeld 28.000 werknemers op straat. Met het herstel van de economie in Amerika en Europa zullen ook de orders weer terugkeren. In de tus sentijd hoopt Boeing vooral zaken te doen in China, waar het vlieg verkeer gigantisch toeneemt. Chi nese luchtvaartmaatschappijen kochten de afgelopen tijd al 225 vliegtuigen van Boeing met een waarde van negen miljard dollar. Volgens Condit zullen meer en meer vliegtuigfabrikanten - ge dwongen door de slechte situatie - gaan samenwerken. Boeing zelf is onder meer met Dasa bezig met de ontwikkeling van een super-J um bo. Het moet een vliegtuig worden dat tussen de 600 en 800 passagiers kan vervoeren. De ontwikkelings kosten zijn zo hoog. dat zelfs een groot bedrijf als Boeing die niet in z'n eentje kan dragen. Op dit mo ment zijn er nog nauwelijks vlieg velden geschikt voor de super- Jumbo's, maar Boeing verwacht er in de toekomst toch zeker 500 te verkopen. Ook de Europese fabrikanten ont komen niet aan samenwerking. In Airbus werken al vier bedrijven (Dasa. het Franse Aerospatiale, het Italiaanse Alenia en het Spaanse Casa) samen. Dasa heeft Fokker en Dornier (kleinere pro pellervliegtuigen) in handen. Bri tish Aerospace bouwt inmiddels met Taiwan Aerospace vliegtui gen voor regionale maatschappij en. Regionaal Luchtvaartanalisten verwachten dat er in Europa straks twee be drijven overblijven: Airbus dat jets zal maken die plaats bieden aan 130 en meer passagiers en een be drijf dat kleinere vliegtuigen zal af leveren. speciaal bedoeld voor re gionaal opererende maatschappij en. Dat laatste bedrijf wordt, als het aan Dasa en Fokker ligt, de Ne derlandse vliegtuigbouwer. Tij dens de presentatie van Dasa wer den andere Europese fabrikanten nadrukkelijk uitgenodigd deel te nemen in de Fokker-holding. Het gaat dan met name om Alenia en Aerospatiale, waarmee Dasa al in Airbus en op vele andere fronten samenwerkt. De markt voor regionale jetliners, zoals de Fokker 70 en 100, is in de komende twintig jaar 2.150 vlieg tuigen, zo heeft de Nederlandse vliegtuigbouwer berekend. Veel vliegtuigen die nu nog in gebruik zijn. zoals de Boeing 737-200 en de DC-9, zijn tussen de 15 en 30 jaar oud. En dus binnenkort aan ver vanging toe. Bovendien, zo zei pre sident-directeur Jean Pierson van Airbus, zal door het vrijgeven van het Europese luchtruim de concur rentie toenemen: meer vluchten met kleinere vliegtuigen. Kortom, voor de bouwers van vliegtuigen voor de burgerluchtvaart duurt de crisis niet al te lang meer. De werk nemers in de fabriek voelen haar nog dagelijks aan den lijve, maar in de hoofden van hun bazen is zij al bijna voorbij. Henny van Egmond De Vries, je wordt een Belg", roept mijn hoofdredacteur steevast wanneer hij me op een Vlaamse uitdrukking denkt te betrappen. 'Valies' in plaats van koffer, 'sport zak' in plaats van sporttas, 'rijden aan een snelheid van' in plaats van 'met', het rode potlood van de dienst doend redacteur in Den Haag is soms net zo onver biddelijk als het vermanen de vingertje. „Wij vinden dat dom", formuleerde de baas laatst zijn iveloverwo- gen opinie. Het is een treffende weerga ve van de gangbare hou ding in het gebied tussen Hollandsch Diep. Noord zeekanaal en Utrechtse Heuvelrug, ivaar men zich vrolijk maakt om de zachte g en 'aivel'. De Vlaamse taal wordt er behandeld als een vorm van slecht Neder lands. Het is een dialect met een antiek vocabulair en slechte grammatica, zins- wendingen die niet verant- ivoord kunnen worden. Goed om raar te doen tij dens een avondje stappen in Antiverpen. Desondanks hebben de 'uit bater'. het 'afzien' en het 'smeergeld' bijna onge merkt hun weg naar het dagdagelijkse Noord-Ne derlands gevonden. En er ivachten nog vele andere schitterende woorden als 'valavond' en 'paniekéren', of uitdrukkingen als 'de voeten spelen'. Van hun kant ergeren de Vlamingen zich aan de on verschilligheid die de Ne derlanders aan de dag leg gen ten aanzien van het slordige turbo- en mana gerstaaltje dat in Den Haag en omstreken wordt ge sproken, en waariii iemand die machteloos staat zoge- naamd 'instrumenten mist'. Is dat zoveel fraaier dan klagen dat iemand „op z'n honger zit, maar dat zal wel niet van tel zijn?" Een deel van de kwalijke reuk dankt het Vlaams na tuurlijk aan de verderfelij ke overheersing door de Franstaligen. Daarvan ge tuigt ook de corresponden- tie die ik enige tijd geleden ontving van het 'kabinet van de vice-eerste minister, en minister van verkeers wezen en overheidsbedrij- veji'. De persadviseur van de verantwoordelijk be windsman, een Waalse so cialist. had de moeite geno men zich in het Nederlands uit te drukken. Dat is zijn plicht en ook overigens heel vriendelijk, maar hij had het beter achterwege kun nen laten: ..Ik dank uw voor de brief die ik gekre gen heb betreffende... Ik moet uw ook feliciteren voor de goede medewer king." Gelukkig bestaat er schoon Vlaams, getuige de 'dienst- briefkaart' die ik recente lijk in mijn brievenbus vond in plaats van het normale stapeltje ochtendkranten. Het is een vergeeld klein- nood van Belgische ambte narij: blijkens de numme ring het 729e exemplaar van een in 1967 gedrukt sta peltje kartonnen kaartjes. Afzender het 'Bestuur der Posterijen', het heraldieke wapen links bovenaan, en onder de streep de tekst: 'Dienstbriefkaarten zijn en kel geldig wanneer de voor waarden, bepaald door het Boek van portvrijdom en waarmerking, ivorden geëerbiedigd." Om die re den ivas op de kaart een kloek stempel gedrukt: 'Kraainem 1950'. De tekst op de achterkant liet aan duidelijkheid niets te ivensen over: MijnheerMevrouw. Het aajital door mijn dienst ontvangen exemplaren van het dagblad de publika- tie is ontoereikend. Hier door verkeer ik in de onmo gelijkheid, het voor U be stemde nummer af te leve ren. Het ontbrekende blad werd zonder verwijl nagevraagd en zal zohaast mogelijk worden uitgereikt. Hoogachtend. De Postont- vanger." De krant is nooit nagele- verd. maar ach, dat is niets. Een Russische KA-50 Werewolf helikopter met zijn dodelijke wapenlast, bestaande uit verschillende raketten en een snelvuurkanon.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 23