Meer dan verbeelding Satire zonder vermaak Verdwenen illusies en een zwart gat kunst cultuur 25 VRIJDAG 18 JUNI 1993 Galerie Van den Berge uit Goes brengt actuele kunst. Voor Van den Berge is dat veelal beschouwende kunst, betrokken op de houding van het individu ten opzichte van bestaan en werkelijkheid. De twaalf exposanten maken zich los van de moderne traditie, vanuit het bewustzijn dat kunst verder moet gaan dan het verbeelden of oproepen van emoties. Het bespiegelend gehalte van het werk is nadrukkelijk aanwezig. Die reflectie is mede en soms vooral gericht op de eigenaardigheid van het medium zelf. Zo combineert Wido Blokland onderzoek naar de aard van sculptuur met het onbevangen waarnemen van anonieme objec ten. Een paai- rubberlaarzen is in gegoten in een blok van rubber van dezelfde groene en bruine kleur. Van boven verraden twee ovale openingen de schachten van de laarzen, waarmee de herkomst van het blok wordt verklaard. Er is ook een tweede blok. zonder de openin gen: daarin vallen de laarzen en de ruimte eromheen samen tot een op zichzelfstaande drie-dimensionale werkelijkheid. Een Kraftzentrale van Peter Terhorst kan bestaan uit vijf glasplaten met- schuim er tussen: op de meest rechtse glas plaat is een structuur geschilderd in de vorm van een geborduurd kleedje: uit de diffuse massa wordt een logisch beeld gefilterd, energie krijgt vorm. Het object past in een bijgeleverde houten transportkist: het denkproces is niet plaatsge bonden. Eveline van Duyls schitterende Wanderbühne (in vertaling: rond reizend toneelgezelschap) verwijst naar het fysieke èn mentale trek ken van plaats naar plaats. Een sterk vergrote rasterfoto van twee acrobaten/dansers, hangt aan de wand. Op de vloer ligt een meer dan levensgroot hoofdkussen met een glasplaat waarin de hoogtelij nen van een heuvellandschap zijn gezandstraald. Daarop liggen dan weer rechthoekige glazen plaatjes met steeds een plattegrond van een stad of bouwwerk. Er dringt zich een parallel op van de geest, die steeds andere vormen voort brengt, met de natuur, die in orga nische vorm oneindige variaties biedt. Op de foto een schilderij van Florette Dijkstra: Maanland schap bij volle aarde, waarin zij het 'normale' beeld omkeert. De ruimte is rood, het maanoppervlak Maanlandschap bij volle aarde van Florette Dijkstra. bestaat uit blauwe lijnen. Pasteu- ze verfstippen. half zwart, half wit, zijn de sterren. Het schilderij gaat tevens over het begrip 'ruimte' in relatie tot het platte vlak. De IJslanders Magnusson en Hall- dórsson zijn minder bezig met het denken: hun werk is vooral non- conformistische poëzie. Hun Mid delburgse collega Muilwijk geeft in zijn tekeningen het klassieke fi guurstuk een eigentijdse dimen-1 sie. Een overtuigende tentoonstel ling zonder zwakke plekken. Bij Esprit in Clinge is de beleving veelal de leidraad, aansluitend bij de moderne traditie. Het gaat om schilderijen, aquarellen, grafiek en kleinplastieken van vijftien kun stenaars uit de vaste collectie. Zij streven naar het ontwikkelen van een persoonlijke beeldtaal, het op lossen van de esthetische span ning tussen vormen en kleuren (als metafoor voor leven). Beschouwen wordt dan meeleven, met schoon heid als veelzijdig aanknopings punt. De thematiek is desondanks geva rieerd. Ik zag pure abstractie, ver vuld van innerlijke spanning: geabstraheerde landschappen als dragers van natuurkrachten: ex pressieve figuren in een wereld van stille of uitbundige emoties: ge heimzinnige vormconstellaties en speelse, ruimtelijke verwerkingen van stillevens. Er zijn boeiende et sen die verhalen van exotische ontmoetingen tussen mensen en goden, en geladen zeefdrukken waarin wezens geheimen delen. Daarnaast ironische schilderijen en beeldjes van paraderende men sen en sculpturen waarin de ver bondenheid van aarde en mens be nadrukt wordt. Het werk is goed van niveau. Het liefst zie ik de subtiele gouaches van Paul Beckers - landschappen en tegelijk spontane schriftuur en de olieverven van Lambert Oos trum. die heel gecompliceerde bouwsels van vorm. kleur, lijn en textuur componeert. In dat op zicht is de aanpak van Jan Moer beek ook sterk. Rest de vraag hoe de actuele kunst van de ene en de moderne van de andere zich tot elkaar verhouden. In het landelijke beleid en niet alleen daar worden vernieuwing en kwaliteit als synoniem gezien. Begrijpelijk: de vernieuwers voe gen fundamentele aspecten toe aan het beeld van de kunst en bie den iemand die positie wil kiezen in de maalstroom van opvattingen over bestaan en wereld fundamen tele argumenten. Hun werk is daarom in principe interessanter. Omdat mensen echter ook ge- foto Willem Mieras voelsmatig functioneren, kan en mag het pogen om op emotioneel en esthetisch vlak te communice ren. niet worden ontkend. Per sal do is niet iedereen hetzelfde en evenmin voldoet één benadering aan de vrijheid en de geschakeerd heid waarmee leven als het goed is vorm krijgt.. Er is trouwens net zo min één publiek als één kunst. Kwaliteit gaat voor mij in eerste instantie over diepgang en intensi teit binnen een bepaalde benade ring. Dat herhaling van zetten daarbinnen vermeden dient te worden spreekt voor zich. Nico Out Stock-ioorks, Van den Berge, Goes. Tot en met 10 juli. Nederlandse kunstenaars uit de vaste collectie, Esprit, Clinge. Tot en met 4 ju li. TT et is bijna een genre op zich: JTl de reüniejïlm. Zo'n produk- tie waarin een groep mensen voor een dag, een weekend of een week samenkomt om de banden uit het verleden weer aan te ha len. Het geeft de maker een uitge lezen mogelijkheid om processen als het ouder worden en het ver loren gaan van idealen te ana lyseren. Meest prominent in het genre is nog steeds 'The Big Chili' van Lawrence Kasdan, maar 'The Return of the Seacasus Se ven' van John Sayles en 'The Four Seasons' van Alan Alda mochten er ook wezen. De Britse acteur en regisseur Kenneth Branagh voegt met Peter's Friends een nieuwe produktie aan het genre toe, en het is zeker niet de slechtste. Het aardige van Peter's Friends is dat het nu eens geen Ameri kaanse reüniefilm is, maar een Britse. De Peter waar de titel naar verwijst is een wat in zich zelf vastgelopen telg van een adellijk geslacht, zoals je die al leen in Engeland tegen kan ko men. Peter is homofiel I'm not into the vagina business', zoals hij het zelf formuleert) en niet in staat gebleken iets met zijn ooit veelbelovende literaire talenten te doen. Hij koestert een geheim dat hij pas aan het slot van de film zal onthullen, en dat de groep, die tegen die tijd geheel uit elkaar geslagen lijkt, weer aan een zal smeden. Peter (mooi gespeeld door Ste phen Fry) is de motor van de her eniging van xoat tien jaar eerder een groep studenten ivas die ca baretoptredens verzorgde. An dere leden die naar Peters kas teel komen zijn Andrew, een suc cesvolle schrijver van een Ameri kaanse tv-soap (gespeeld door Branagh zelf). Andrew is ge trouwd met Carol, de zeer Ameri kaanse hoofdrolspeelster van zijn serie die hem ooit van de drank afhielp (RitaRudner). Ook van de partij zijn Maggie Emma Thompson), redactrice van zelf hulpboeken en wanhopig op zoek naar de ware, de mannenverslin- dende Sarah (Alphonsia Emma nuel) en haar nieuwe verovering Brian (Tony Slatterly), en het echtpaar Roger en Mary, schrij vers van reclamejingles en net getroffen door een persoonlijk drama dat zij niet de baas kun nen Kenneth Branagh had met deze personages op basis van het sce nario van Rita Rudner en Martin Bergman voldoende houvast voor de afwikkeling van een ste vig drama in handen. Toch be- Scène uit Peter's Friends. gint zijn film wat angstig: het eer ste deel van Peter's Friends zit volgesmeerd met een selectie popmuziek van de jaren '80, alsof Branagh bezorgd was dat een jong publiek tijdens de kennis making met de personages zou afhaken. Maar het is juist die overdadige muziek die stoort. Gelukkig neemt Branagh wat dat betreft al snel gas terug, en dan ontrolt zich een wat oneven wichtig, maar wel degelijk pak kend drama, dat voldoende hu mor bevat om het geheel lucht te geven. Daarbij gaat het volgens de regels van het genre over het verlies van jeugdig enthousias me, over de illusies van deze ooit ambitieuze jongeren voor wie het leven niet geboden heeft wat het ooit leek te beloven. 'Eerst komen de kleuterschool, de middelbare school en de universiteit, en dan komt het zwarte gat', verzucht een van de reünisten. Branagh blijft bij de terugblik op wat er in dat zwarte gat gebeurde te aarze- fotoGPD lend in zijn regie-aanpak (de on zekerheid spreekt nog het sterkst uit de karikaturale bijrollen), maar de warmte die zijn belang rijkste personages uitstralen maakt Peter's Friends uiteinde lijk toch tot een heel aangename film, die overigens eerder tot mij meren dan tot bezinning uitno digt. Rob de Kam Peter's Friends, te zien in Quellin 3 Antwerpen. Er is momenteel een beschei den hausse aan speelfilms die de invloed van de media en met name die van de televisie tot onderwerp hebben. Filmmakers slaan ons ter lering (C'est arrivé prés de chez vousende vermaak Accidental Hero) met produk- ties om de oren waarin de uitwas sen centraal staan van een we reld die beheerst wordt door op hoge kijkcijfers jagende tv-maat- schappijen. Ook Stay Tuned be hoort tot deze categorie, zij het dat er van een serieuze satire op de tv-wereld geen sprake is. Stay Tuned is niet veel meer dan een aaneenschakeling van melige grappen waarin op tamelijk on schuldige wijze bestaande tv- programma's geparodieerd wor den. Hoofdpersoon van de door regis seur Peter Hyams geregisseerde produktie is Roy Knable (John Ritter). vertegenwoordiger in loodgietersartikelen. Roy is wat de Amerikanen een 'couch po tato' noemen: na werktijd is hij vergroeid met de afstandsbedie ning. Zijn vrouw en kinderen wil len meer van het leven, maar Roy staat voor normaal menselijk contact nauwelijks meer open. Op een dag laat hij zich zelfs een enorme tv met 666 kanalen aan smeren. Dat blijkt echter een ap paraat met gevaarlijke eigen- Scène uit Stay Tuned met John Ritter. schappen: het monsterlijke ge val heeft de neiging om kijkers letterlijk op te zuigen, waarna de slachtoffers deel gaan uitmaken van enge tv-programma's. Alleen zij die 24 uur lang overleven, mo gen terug naar hun normale be staan. Die kans is gering, want hun lot wordt per afstandsbedie ning geregeld door een duivelse zapper. Ook Roy Knable tuimelt al snel van de ene tv-shoiv in de andere, van 'Three Men and Rosemary's Baby' tot 'Driving over Miss Daisy' en van 'Meet the Mansons' tot en met 'Sadistic Hidden Vi deos'. De titels geven aardig weer op welk belegen niveau de grol len van Stay Tuned zich bewe gen, al valt er bij enkele grove grappen nog reel te grimlachen, zoals bij 'Sadistic Hidden Vi deos'. luaarin onschuldige bur gers voor een candid camera te horen krijgen dat hun dierbaren tijdens een auto-ongeluk om het leven gekomen zijn. Voor het ove rige biedt Stay Tuned echter vooral brave voorspelbaarheid en ontbreekt het aan snelheid en spanning. Rob de Kam Stay Tuned, te zien Alhambra Vlis- sïngen, De Koning Hulst en Roxy Ber gen op Zoom. Stillevens Sinds 1989 hebben Leontien Hooy. Philip Veurink en Han ter Keurs studies gemaakt van grote stille vens, waarbij uit werd gegaan van de omgevende ruimte, als 'wan den' die elkaar beïnvloeden. Het resultaat is te zien op de expositie Wand en object, die tot 10 juli is te bezichtigen in galerie Veurink aan de Vlissingsestraat in Middelburg. De galerie is op dinsdag geopend van 14.00 tot 17.00 uur. op woens dag en zaterdag van 10.00 tot 12.00 uur en op donderdag van 10.00 tot 13.00 uur. vendijk, Saskia Eggink. Hansje den Hollander. Els Hollebrandse, Ernst Joachim. Jan Pieter Jong- schaap, Marja de Lange, Margreet Leydekker, Renee Mink, Laurens Nieboer, Reinhard Schregardus en Fransje van der Swan. De exposi tie is op werkdagen geopend van 9.00 tot 12.00 en van 13.30 tot 16.00 uur. En passant Wethouder H. W. Hoogerland opent vanavond (vrijdag) om 19.30 uur de expositie Goes 'En Pas sant'. een overzichtstentoonstel ling van schilderijen in acryl van Ilse van Loo-Remijn uit Wol- phaartsdijk, in de Grote Kerk in Goes. Het werk toont een veelheid aan uiteenlopende impressies. De expositie duurt tot en met 3 juli en is van dinsdag tot en met zaterdag geopend tussen 10.00 en 17.00 uur. Posters Meyaard De kunstenares Ludmila Michai- lovna Kalmaeva is afkomstig uit Minsk in Wit-Rusland. maar woont sinds 1992 in Zeeland. Zij uit zich met name in textielcreaties, tekenen en schilderen. In de afge lopen twintig jaar ontwierp zij zo'n 150 film- en theaterposters, die niet alleen in het voormalige Oostblok, maar onder meer ook in musea en galeries in Parijs. VS, Australië en Engeland ten toon werden gesteld. In de ontmoetingsruimte van de Stichting Basiseducatie aan de Latijnse Schoolstraat in Middel burg is een selectie van zo'n twin tig van deze posters te zien. De ex positie is iedere werkdag van 9.00 tot 16.00 uur toegankelijk. Kunstkring De zomerexpositie van de Zeeuw se Kunstkring wordt tot en met 6 augustus gehouden in de hal van het gemeentehuis in Brouwersha ven. Wethouder mevrouw S. C. J. B. Loschacoff-de Kanter verricht vanmiddag (vrijdag) om 17.00 uur de officiële opening. De tentoon stelling omvat werk van Ad en Tes sa Braat, Hans Cool. Leen van Dui- Grafisch werk van Milenko Divjak is tot en met 11 juli te zien in galerie Hannelore Meyaard aan de Hen drikstraat in Vlissingen. De expo sitie wordt zondag op 17.00 uur ge opend. Wim van Remoortel. pro fessor in de grafiek aan het hoger instituut voor schone kunsten in Antwerpen, houdt een inleiding. De galerie is geopend op vrijdag, zaterdag en zondag van 14.00 tot 17.00 uur. St Anna Michel Sijnesael. conservator van Het Rondeel te Rhenen. opent za terdagmiddag om 15.30 uur de zo- mertentoonstelling in het voorma lige gemeentehuis in St Anna ter Muiden. De expositie toont aqua rellen van Liesbeth Huser. bronzen van Ernest Joachim en fotografie van Wim Krull. aangevuld met werk van de gastexposanten Erik Bersou (etsen), Stan Linssen (kera mische objecten) en Ridette Mar tens (zeefdrukken). Tot en met 29 augustus kan deze tentoonstelling op zaterdag en zondag tussen 14.00 en 17.00 uur bezichtigd worden. Voor het overzicht van de lopende exposities zie pagina 17. Alhambra VLISSINGEN (01184-18810) Stay tuned. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.30 uur. zaterdag en zondag 14. 19 en 21.30 uur. maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Oeroeg. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14, 19 en 21.30 uur, maandag en dins dag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Junglebook. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Falling down. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20 uur. Loaded weapon. Vandaag (vrij dag) 19 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14, 19 en 21.30 uur, maan dag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 uur. Après la guerre. Woensdag 20 uur. 't Beest GOES (01100-28142) Geen voorstellingen. Grand Theater GOES (01100-15165) Nowhere to run. Vandaag (vrij dag), zaterdag en zondag 19 uur. Sommersby. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 21.30 uur. maandag, dinsdag en woensdag 20 uur. Junglebook. Zondag en woensdag 14 uur. De Koning HULST (01140-12030) Stay tuned. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 16.15, 19 en 21.30 uur. maandag, dinsdag en woensdag 20 uur. Sommersby. Vandaag (vrijdag) 19.30 uur. zaterdag 22 uur, zondag 21.30 uur, maandag en woensdag '20 uur. Falling down. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 16.15, 19 en 21.30 uur. maandag, dinsdag en woensdag 20 uur. Passenger 57. Vandaag (vrijdag) 22 uur, zaterdag 19.30 uur, zondag 16.15 en 19 uur, dinsdag 20 uur. Loaded weapon 1. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.30 en 22 uur. zondag 16.15, 19 en 21.30 uur. maandag en dinsdag 20 uur. Alive. Vandaag (vrijdag) en zater dag 19.30 en 22 uur. zondag 16.15, 19 en 21.30 uur. maandag, dinsdag en woensdag 20 uur. Luxor Theater TERNEUZEN (01150-20505) Fortress. Vandaag (vrijdag), zater dag, zondag en maandag 20 uur. Nowhere to run. Vandaag (vrij dag). zaterdag, zondag en maan dag 20 uur. Porgy and Bess TERNEUZEN (01150-13293) Geen voorstellingen. Ledel Theater OOSTBURG (01170-52735/53377) Daens. Vandaag (vrijdag), zater dag en zondag 20 uur. Cinem'actueel BERGEN OP ZOOM (01640- 54886). Loaded weapon 1. Vandaag (vrij dag) 19 en 21.30 uur, zaterdag 14,19 en 21.30 uur, zondag 14.16.30.19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur. woensdag 14 en 20 uur. Falling down. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.30 uur, zaterdag 14, 19 en 21.30 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Nowhere to run. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19 en 21.30 uur. zondag 16.30, 19 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20 uur, Junglebook. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Roxy BERGEN OP ZOOM (01640-33434) Stay tuned. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14, 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20.15 uur. woensdag 14 en 20.15 uur. Het laatste regenwoud. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Sommersby. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 18.45 en 21.30 uur. maandag, dinsdag en woens dag 20 uur. Antwerpen Rex - Falling down, 12.14,16.30,19 en 21.30 uur. Rex-club - Mad dog and glory. 12. 14, 16.30. 19 en 21.30 uur. Odeon 1 - Sommersby, 14.16.30,19 en 21.30 uur. Odeon 2 - Daens. 14. 17.15 en 20.30 uur. Odeon 3 - Pet sematary two. 16 jr. 14. 16.30.19 en 21.30 uur. Odeon 4 - The distinguished gent leman. 14. 16.30, 19 en 21.30 uur. Quellin 1 - The piano, 14. 16.30, 19 en 21.30 uur. Quellin 2-Candy man, 14, 16.30,19 en 21.30 uur. Quellin3-Junglebook, 14,15.45 en 17.30 uur; Peter's friends. 19 en 21.30 uur. Metro 1 - Indecent proposal. 14, 16.30,19 en 21.30 uur. Metro 2 - Dragon. 14, 16.30, 19 en 21.30 uur. Sinjoor-Alive, 14,16.30,19 en 21.30 uur. Ambassadesclub 1 - Jennifer 8. 14, 16.30,19 en 21.30 uur. Ambassadesclub 2 - Forever Young, vr. zo. di. om 14.16.30,19 en 21.30 uur; The bodyguard, za. ma. wo. om 14, 16.30,19 en 21.30 uur. Ambassadesclub 3 - Scent of a wo man. 14,17.15 en 20.30 uur. Ambassadesclub 4 - Passenger 57, vr. zo. di. do. om 14, 16.30. 19 en 21.30 uur; Under Siege, za. ma. wo. om 14. 16.30,19 en 21.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 25