Kunstenaars zijn net koeien Portret van het gezin Sjeik Al-Sabah toont schatten Unesco fotowedstrijd Kunst uit Koeweit Moesman in Laren kunst cultuur Islamitische kunst is zeldzaam in de Nederlandse musea. I)e laatste uitgebreide tentoonstelling in ons land dateert van 1927. Den Haag doorbreekt de stilte. De komende vier maanden zal een collectie van ongeveer 130 topstukken uit de Al-Sabah-collectie van het Nationaal Museum van Koeweit in het Haags Gemeentemuseum te bezichtigen zijn. Al in 1979 deed Teske op een tentoonstelling in Istanboel een eerste poging om de collec tie naar Nederland te halen. ..Toen ik mevrouw Sjeika-Hus- sah Al-Sabah daar sprak heb ik gewoon eens een balletje opge gooid. Zou het niet mogelijk zijn om de collectie ooit hier te krijgen?" Oorlog Kelken uit Syrië, gouden oorbellen uit Marokko, bronzen spiegels uit Iran en ge kalligrafeerde. handgeschre ven Korans uit Turkije. ..De tentoonstelling geeft een dui delijk beeld van ruim duizend jaar islamitische kunst en is al leen daarom al zo bijzonder", meent conservator J. Teske van het Haags Gemeentemu seum. ,.Van gekalligrafeerd aardewerk en miniatuurschil- deringen uit de vroege Islam tot met edelstenen bezette dol ken. vazen en jachthoorns van jade en bergkristal uit de late Islam: het is eigenlijk een bloemlezing uit de geschiede nis van de islamitische kunst De verzameling bestaat uit 130 werken afkomstig uit een ge bied dat zich uitstrekt van Spanje tot India. De voorwer pen waren ooit het bezit van rij ke sultans, sjahs en vorsten. Om de superioriteit van hun staat of hof duidelijk te maken, gaven ze de beste kunstenaars van het land opdrachten. ..De kunstenaars kregen in ruil daarvoor geld voor hun mate riaal en geld om in hun onder houd te kunnen voorzien. Kunst zonder opdrachtgevers en beschermers was zeker in de islamitische wereld ondenk baar". aldus Teske. De collectie is te bezichtigen in het. Nationale Museum van Koeweit maar is eigendom van het Koeweitse echtpaar Al-Sa bah. Deze twee leden van de emirsdynastie zijn al jarenlang kenner en verwoed verzame laar van islamitische kunst. „Mevrouw Sjeika-Hussah Al- Sabah is conservator van de af deling islamitische kunst van het Nationale Museum, terwijl Sjeik Al-Sabah kunst- en rom melmarkten atloopt om de col lectie uit te breiden." Dat het echtpaar zijn kunstbe zit afstaat aan het Koeweitse museum past volgens Teske in de islamitische traditie om het culturele bewustzijn van het volk te stimuleren, „Het zijn echt geen wilde mecenassen die willen pronken met hun be zit", aldus Teske. Veertien jaar later is het zover. In 1990. net voor het uitbreken van de Golfoorlog, begon de collectie aan een wereldtour nee. „Gelukkig was de verza meling net voor de inval van Irak het land uit. Als die collec tie in Irakese handen was ge vallen. had die hier nu niet ge staan". meent Teske. Na Le ningrad. Washington. Quebeck en Parijs pronken de kunstwer ken nu in Den Haag. Conserva tor Teske haalde de collectie persoonlijk op uit Parijs. „We moesten bij de Frans'Belgi- sche grens lang wachten. De chauffeur stelde voor om even een ommetje te maken. Toen ben ik toch maar bij de auto ge bleven. Een vrachtwagen met kunstschatten die miljoenen vertegenwoordigen, laatje niet zomaar in de steek." Omdat de transport- en verze keringskosten van de collectie voor rekening van Koeweit, ko men. is deze tentoonstelling voor het Haags Gemeentemu seum betaalbaar gebleven. Toch was het tot op het laatste moment onzeker of de collectie wel naar Den Haag kon komen ..Toen in februari bleek dat het Haagse museum met grote te korten te kampen had. leek het er even op dat het Museum voor Volkenkunde in Rotter dam met de eer zou gaan strij ken. Toen heb ik inderdaad een paar slapeloze nachten gehad. Gelukkig is de financiering nog op tijd rond gekomen", aldus de Haagse conservator. Of de tentoonstelling in Neder land veel belangstellenden zal trekken is volgens Teske moei lijk in te schatten. „De Islam ligt politiek nogal gevoelig in West-Europa. Stel dat Irak mi litair weer over de schreef gaat. dan zou je misschien snel een anti-Islam stemming kunnen krijgen, wat zich kan vertalen in minder bezoekers. Maar aan de andere kant zou het mis schien ook juist de belangstel ling van bezoekers extra kun nen opwekken. Toen Irak Koe weit binnenviel was deze ten toonstelling te zien in Lenin grad (nu St. Petersburg). Er kwamen die week duizenden bezoekers op af." Ivar Hoekstra Kunstschatten uit Koeweit - 1000 jaar kunst en mecenaat van de Is lam, tot en met 17 oktober 1993, Haags Gemeentemuseum. Stad houderslaan 41, Den Haag. Ope ningtijden: van dinsdag tot en met zondag, van 11.00 tot 17.00 uur. VRIJDAG 18 JUNI 1993 23 Er is veel gefilosofeerd over de vraag, waarom nu uitgerekend in Utrecht het surrealisme voet aan de grond kreeg. Want niet alleen Moesman gaf er zich aan over, ook zijn vriend Louis Wijmans en Ger- rit van 't Net hebben zich er - zij het min of meer tijdelijk - mee be zig gehouden. Als een van de rede nen is wel genoemd, dat jonge kun stenaars nieuwe stromingen in de kunst omarmden als een vorm van verzet tegen de 'kunstloze' sfeer in Utrecht, waar de kunstzinnige dienst werd uitgemaakt door de gevestigde (en daardoor voor hen volstrekt oninteressante) orde. Maar in het geval van Moesman heeft het toeval zeker ook meege speeld. Het toeval, dat Willy Wagenaar in de Utrechtse Vinkenburgstraat zijn kunsthandel Nord opende en daar zijn in Parijs ontdekte kunst bladen verkocht. Het toeval, dat de jonge Moesman daar in de num mers van Variétés kennis maakte met het werk van Dali. De Chirico, Magritte. Verlangens Het is bijna zeker geen toeval, dat juist het werk van deze surrealis ten zo veel indruk maakte op de nog maar net de puberteit ont groeide Moesman maakte, dat hij er de rest van zijn leven mee bezig is gebleven. Het bood hem een ideale gelegenheid om zijn (vage) verlangens, dromen en frustraties in beelden vast te leggen. De jonge man. die als knaap al de pornogra fische blaadjes die zijn vader onder de toonbank bewaarde in keek: wiens moeder hem verbood nog naar tekenles te gaan nadat hij de eerste maal met een naaktteke- ning thuis was gekomen; die in de beklemming van een kneuterige provinciestad droomde van weid se verten; die jongeman voelde aan hoezeer het surrealisme hem de kans gaf om beelden te maken met een onverhulde erotische sfeer. Om een naakte vrouw door een sombere Utrechtse straat te laten fietsen en zo de goegemeente te schokken. Om tegen eindeloze ein ders van zand en zee fabelwezens hun stille omgang te laten maken. Het heeft een reeks werken opgele verd, waarop technisch gesproken best het een en ander is aan te mer ken (een perfecte fijnschilder was Moesman zeker niet. ook al keek hij naar eigen zeggen de technie ken graag af bij oude meesters als Van Oostzanen, Geertgen tot St. Jans of Antonella da Messina) maar die met hun heldere kleuren, hun ruimtelijke compositie en vooral hun inhoudelijkheid blijven fascineren. Hans Lutz Overzichtstentoonstelling van Moes man. tot 4 juli in het Singer Museum in Laren. Ceremoniële stalen standaard uit Iran. 1124 na Chr. foto GPD De Unesco, de organisatie van de Verenigde Naties voor onderwijs, wetenschap en cultuur, heeft drie prijswinnaars bekendgemaakt van de internationale fotowedstrijd 'Het Gezin'. De drie winnende foto's zijn: Blood Relation van Chen Anding (China). Foot Ball van Knud Niel sen (Denemarken) en Hope van Miguel Cruz (Dominicaanse Republiek). De amateurfotograaf Ben van Eek uit Amsterdam kreeg een eervolle ver melding voor zijn foto Still five weeks grandma. De internationale jury koos de drie winnaars uit 9117 inzendingen uit 133 landen. De officiële prijsuitreiking vindt in november plaats op het hoofdkwar tier van de Unesco in Parijs. Deze ceremonie vormt tevens de opening van een tentoonstelling van winnende foto's. Deze zal in de loop van 1994 - het Internationaal Jaar van het Gezin - in diverse landen, ivaaronder ook Nederland, te zien zijn. Blood Relation van Chen Anding (China). Hope van Miguel Cruz (Dominicaanse Republiek). Still five weeks grandma van Ben van Eek (Nl). Foot Ball van Knud Nielsen (Denemarken). Anderhalf jaar heeft het Loek Brons gekost: anderhalf jaar loven en bieden, onderhandelen en overtuigen. En het is hem gelukt: 32 van de 43 schilderijen die Moes man in zijn leven heeft geschilderd zijn bij elkaar gebracht in een over zichtstentoonstelling in het Singer Museum in Laren. En dat niet al leen: Brons is er ook in geslaagd om elf schilderijen te kopen. Ze zijn 'in de aanbieding'. Elf Moesmans tegelijk te koop. Het is nog niet eerder voorgekomen, dat er zo veel werk van de Utrecht se surrealist te koop werd aange boden: de produktie van Moesman is gering en circuleert niet in de handel. Een typische Brons-stunt, want bezitters van het werk van Moesman koesteren het als kleino den en de erven Moesman hebben altijd geweigerd om iets met de werken die in hun bezit waren te doen. Maar geld en veel goede woorden hebben hun uitwerking niet ge mist. Voor het eerst in vele jaren is het werk van Moesman nagenoeg compleet bij elkaar te zien en zijn werken van hem weer te koop. Om deze aan te schaffen zijn goede woorden overigens niet genoeg: want ook al kondigt Loek Brons aan dat 'de prijzen extra scherp zijn gesteld om de verkoopkansen in deze economisch moeilijker tij den zo groot mogelijk te maken' en al zijn 'acht werken verlaagd tot onder de 100.000 gulden', voor een gouache Vissen uit 1930 moet al tijd nog 25.000 gulden worden be taald - en dat is dan de goedkoop ste. Wie iets echt goeds wil moet dieper in de buidel tasten: 195.000 gulden voor Overmorgen (1932) of 275.000 gulden voor La Suite 1932) en Avonduur 1962). Het zijn prijzen waarom Moesman zelf waarschijnlijk sardonisch ge lachen zou hebben. De man die bij Johannes Hendrikus Moesman, in de wandeling 'Jopie', werd op 6 januari 1909 geboren in Utrecht. Hij woonde er tot 1967, toen hij verhuisde naar Tuil en 't Waal; daar is hij in 1988 overleden. Zijn werk is vooral op groepstentoonstellingen te zien geweest. Plannen voor museale tentoonstellingen zijn er wel geweest, maar liepen stuk op onwil van de museumdirecties of op de extreme eisen, die Moesman zelf stelde. De expositie in het Singer Museum in Laren is, aldus organisator Loek Bron= ingericht in de sfeer die Moesman - zou hebben gewenst: niet in een v ruimte, maar onder een verlaagd plafond tegen donkerkleurige fla wanden. De Peer, één van de eerste surrealistische werken van Johannes Hendrikus Moesman. foto Loek Brons zijn Utrechtse kunstbroeders en - zusters in de herinnering vooral voortleeft als een 'moeilijk' mens zou er waarschijnlijk een erken ning in hebben gezien van zijn door velen onderschatte - en zelfs ont kende-kwaliteiten. Maar het is ze ker niet uitgesloten, dat hij zo zijn vraagtekens had geplaatst bij de verstandelijke vermogens van mensen die dergelijke bedragen betalen voor zijn schilderijen. Want. zoals hij wel eens in een in terview heeft gezegd: „Ik verbaas me altijd over wat de mensen in mijn schilderijen zien; ik heb ge woon wat dingen bij elkaar op het doek gezet die toevallig onder mijn handen kwamen. Er zitten hele maal geen diepere gedachten en bijzondere bedoelingen achter. Je ziet wat er op staat en niks meer." Interpretaties Waarmee weer eens is aangetoond, dat men kunstenaars niet altijd op hun woord moet geloven als ze uit spraken doen over hun eigen werk. Want. hoewel het zeker waar is. dat de schilderijen van Moesman moeilijk zijn te duiden - en dus ve le interpretaties mogelijk maken - kan een aantal weerkerende the ma's (en daarmee wel degelijk een 'bedoeling') niet worden ontkend. Trouwens, ondanks het cynisme waarmee hij over zijn eigen kunst en die van anderen kon spreken - evenals overigens over politiek of religie of over Kunstliefde - hij nam die wel degelijk serieus. In de catalogus, die Loek Brons sa men met Bavo van Rossum in de vorm van Moesmans beroemde 'gouden boekje' heeft samenge steld. staat ook een aantal artike len dat Moesman zelf heeft ge schreven. Onder de titel 'Ons dage lijks brood en de kunst' schrijft hij daarin onder meer; „De plaats van de kunstenaar in onze maatschap pij is ongeveer gelijk aan die van de koe. waaraan de veefokker, de boer. de handelaar in veevoer, de melkboer, de kaasfabrikant en tenslotte de slager en de leerberei- der een duidelijk beroep en een vaste plaats in onze maatschappij ontlenen. De kunstakadenuepro- fessor. de tekenmeester. de fabri kanten en handelaren in kunst schilderbenodigdheden. de minis ter en de wethouders in kunstza ken. de culturele ambtenaren, kunsthandelaars en encadreurs en tenslotte de kunsthistorici en mu- seumdirekteuren hebben een goedbetaalde baan aan de kunste naar te danken. Zij zitten in fraai ingerichte bureaus omgeven door sekretaresses en telefoons, terwijl de koe rustig in zijn stal staat en de kunstenaar, als 't mooi is, een onbewoonbaar verklaarde woning toegewezen krijgt." Verlossing De kunstenaar als spil waarom ve len draaien; daaruit spreekt aller minst een relativering van zijn kunstenaarschap. Ook in andere zin maakt Moesman duidelijk hoe wezenlijk de kunst en het kunste naarschap zijn. Hij heeft meer dan veertig jaar gewerkt als lithograaf bij de Nederlandse Spoorwegen. Een 'baantje van niets' noemde hij het en het maken van dienstrege lingen en de daarbij horende gra fieken schonk hem geen enkele be vrediging. Maar het bezorgde hem een vast inkomen en daarmee de vrijheid om zich in zijn vrije tijd ge heel en al met de vrije kunst bezig te houden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 23