Uit nood geboren Zweeds reggaebietje in elektrieksaus V er halen ver teller s PZC De Mens Ace of Base An emotional fish kunst cultuur VRIJDAG 18 JUNI 1993 22 Ziet De Mens. Of eigenlijk de halve Mens, want Michel de Coster is nog in België, waar hij zakenman is. Wel aanwezig in een Amsterdams hotel is Frank Vanderlinden, voormalig muziekjournalist (van onder meer het blad Humo), afgestudeerd in de mediawetenschappen en nu voor het grootste deel van zijn tijd Nederlandstalig roek-muzikant. Frank Vanderlinden en Mi chel de Coster vormen sa men De Mens. Uit nood gebo ren. Want: „Michel heeft een tijd in Parijs gewoond. Toen hij terugkwam was Vlaanderen één groot 'Nederland Muziek land' geworden. Dat kon hij niet uitstaan. Hij wilde tegen wicht geven en toen heeft hij mij benaderd." Dat was geen toeval. De twee heren kenden elkaar al zo lang, hadden ook al zo veel samen meegemaakt. „We zaten bij el kaar op de lagere school, we waren zeven toen we elkaar leerden kennen. Nu zijn we alle bei dertig. Na de middelbare school zijn we allebei gaan stu deren: hij politicologie, ik me dia-wetenschappen. We had den elkaar een beetje uit het oog verloren, kwamen elkaar weer tegen. Maar er bleek een wereld van verschil tussen ons te zitten. „Hij was een échte punker geworden, althans voor zo ver een Vlaming punker kan zijn. Ik was in zijn ogen een 'Folky', wantik zat in een blues- en folkband. Maar hij had voor zijn band een zanger nodig en uiteindelijk koos hij toch maar voor mij. „Achteraf gezien was het niet echt goed wat we de den en ik ben blij dat we toen geen platen hebben gemaakt." Zowel Michel als Frank kozen vervolgens een baan buiten de muziek. „Hoewel Michel geschoold was als politicoloog ging hij in za ken, voor een Duitse firma, op het hoofdkantoor in Parijs. Ik ging schrijven voor Humo. Nu ben ik blij met de werkdisci pline die ik daar heb geleerd. Want hoewel dat blad in Vlaan deren hoog wordt gewaardeerd moet een kleine redactie zeer veel tekst produceren. Taal „De stoot tot een nieuwe sa menwerking heeft Michel gege ven, die z'n land muzikaal niet. meer herkende toen hij terug kwam. Inmiddels had de com merciële televisie. VTM, haar intrede gedaan, met alle ver vlakking van dien. Hij wilde te genwicht gaan bieden. Met na me wat betreft de taal. En ik moet zeggen: wij waren er zelf ook aan toe om in het Neder lands te"gaan zingen. Dertig ge worden. dingen in het leven meegemaakt. Net zoals ande ren van onze generatie. Kijk maar om je heen: de eerste echtscheiding achter de rug en of een kind op komst, het ver lies van ouders." „Als je jezelf geen geweld wilt aandoen, dan wil je dat wat je naar aanleiding van al die erva ringen hebt geleerd ook in je teksten verwerken. Met Engels schiet je dan te kort. „We zijn ons werk in de rockbands waar in we hebben gezeten eens gaan analyseren. We hebben toen geconcludeerd dat wat ontbrak de emotie was. Dat kon je ons niet kwalijk nemen, net zo min als je andere jonge ren in rockbands dat mag na dragen. Als je zestien bent, wil je dingen uitschreeuwen. Bo vendien ben je dan vooral bezig met de vraag of je instrument goed is gestemd en of je verster ker wel hard genoeg staat. Van emoties, althans doorleefde emoties heb je weinig benul, gewoon omdat je in de regel nog niet zo veel hebt meege maakt." „Bij ons was dat jongensach tige er uit. Je hebt wat meer le venservaring, ook een boek meer gelezen misschien. Aan de andere kant wilden we wat betreft de muziek de rock niet laten vallen. Maar we wilden tegelijker tijk de tekst het volle pond geven. Ik ben altijd een bewonderaar van mensen zoals Bob Dylan en Lou Reed ge weest-, die behalve goede mu ziek ook veel aandacht voor hun teksten hebben." Rock en Nederlands: het is geen gemakkelijke combina tie. Er zijn niet zo veel groepen in het Nederlandse taalgebied die zich op dat terrein bewe gen. Het Nederlands leent zich op het eerste gehoor niet goed voor rock. Maar je kunt moeite doen om wel een geslaagde combinatie te maken. „Waarom het niet geprobeerd? Je kunt de knauwerige kanten van het Nederlands in je uit spraak verzachten. En ook je teksten kan je aanpassen. Je hoeft niet alles helemaal in woorden te benoemen. Daar om hoeven die teksten niet slecht te zijn. Ik kan me dat trouwens als journalist niet permitteren." Merkwaardig Het zijn merkwaardige tek sten, toch. 'We leven nog, we klagen niet, We dragen waar dig ons verdriet, Controleren het debiet Van onze lichaams vochten.' Öm maar een voor beeld te noemen. „Het zijn teksten die quasi naïef zijn opgeschreven. Er is ruimte voor wie luistert om zijn eigen interpretatie eraan te ge ven. Laatst kwam er iemand naai- me toe. Die zei: 'Die tekst over Abortus van u: die vond ik zo prachtig.' Ik wist totaal niet waarover ze het had. Ik heb nog diep nagedacht, maar nee, ik heb nooit een lied daarover ge schreven. Maar ik vind het best. Als mensen dat in onze teksten vinden en daaraan iets hebben, is het mij goed." Blijft- de vraag of De Mens ook in Nederland publiekelijk zal verschijnen. „We willen wel en er zijn al aan biedingen van boekingskanto ren. Maar we willen eerst af wachten of de CD in Nederland iets gaat doen. Of hier belang stelling is voor het samengaan van rock en Nederlands, voor iets nieuws zonder dat het re volutionair is." Els Smit Frank Vanderlinden (links) en Michel de Coster: Nederlandse rock. foto GPD Ace of Base. Twee jongens, twee meiden, Zweedse komaf en commercieel succes. Wonderlijk, achteraf, dat Abba in het geheel niet ter sprake kwam. Nog wonderlijker, dat we helemaal vergaten de helblonde Linn te vragen of het geen tijd werd voor een toegewijde lijfwacht. Het zal wel niet. Ace of Base straalt een en al onschuld uit. Dat de zusjes Linn en Jenny Malin hun lerarenopleiding zowaar aan de kant schoven voor het succes in de muziek ging al niet zonder slag of stoot Negen maanden probeer den ze die opleiding nog te com bineren met de doldrieste muziek- business, maar helaas. Na Scandi navië en Israël viel ook de rest van Europa voor de Zweedse vier. En nu kent iedereen dat deuntje: 'All that she wants, is another baby'. Een reggaebietje in noordelijke elektrieksaus, een zomerhit die nu al twee zomers meegaat. „Eigenlijk is dat wel grappig, ja", vertelt Linn. „Het nummer was vo rig jaar zomer al een grote hit in Denemarken. Daarna hebben we in Denemarken al weer vier singles en een album uitgebracht. Dat 'All that she wants' het nu in de rest van Europa zo goed doet is dus leuk. maar in feite is het voor ons een oud nummer." 'All that she wants' is een deuntje van ontwapenende eenvoud. Jon gens als Vince Clark (Erasure) en Martin Gore (Depeche Mode) toverden dit soort melodietjes ver moedelijk al uit hun toetsenbord- jes toen ze nog puber waren. Nuchter „Als je het vanuit onze achter grond bekijkt is het inderdaad vreemd dat we het met Ace of Base vooral in de dansmuziek zoeken. Zweden zijn van huis uit nuchterè, wat introverte mensen. Daarom heeft het ook een tijdje geduurd voordat we in ons eigen vaderland doorbraken: men vond ons niet exotisch genoeg. Voor de Denen gold dat argument niet; daar druk ten we met All That She Wants zelfs onze eigen single Happy na tion van de eerste plaats. In Zwe den moet je echt speciaal zijn. Er heel gek uit zien, bijvoorbeeld, zo als Army of Lovers, of Dr. Alban. Hard aan je image werken. In De nemarken konden we gewoon over straat." Linn, Jenny, hun broer Ulf ('Budd ha' en huisvriend Jonas Berggren ('Joker') kwamen in Denemarken terecht via een daar gevestigd dan- ce-label. De directeur had banden met Israel en ook daar ging het pu bliek plat voor de pretentieloze rit mes en koortjes uit het hoge noor den. Later pas kwam de triomf in Europa. All That She Wants voert nu zowel de Engelse hitparade als de Europese lijst aan. Jenny: „Een paar maanden gele den hoorden we dat Happy Nation, het album, in Duitsland op twee te recht was gekomen. Dat was het begin van de gekte. De single be gon daarna te klimmen. Uiteinde lijk heeft die er acht weken één ge staan." Ace of Base boekt de successen een beetje tegen de verdrukking in. Thuisbasis Gothenburg geldt als een stad met een rijke rock-sce- ne. Lichtvoetige pop- en dansmu ziek vormen er buitenbeentjes, maar daar heeft de familie Malin zich altijd weinig van aangetrok ken. Een paar jaar geleden gingen de gitaren na een muzikale broe- der-/zustertwist de deur uit en zo is het gebleven. Sindsdien drijft het kwartet stroomafwaarts, met de zon op het bolletje. Linn: „Zelf luisterden we altijd al naar Bob Marley en andere dans muziek. Joker zat helemaal in de Italo-disco. Moet je dan rockmu ziek gaan spelen, alleen omdat je uit Gothenburg komt? Terwijl we zelf van dansmuziek houden? Kom, zeg. We merken juist dat er in Gothenburg nu ook bands zijn die de stap durven wagen. Synthe sizer-jongens. die voorzichtig naar de dansmuziek overstappen. In dat opzicht heeft ons succes ken nelijk een bevrijdende werking." Dat lijkt ongelooflijk voor wie het album Happy Nation een paar keer draait. Dertien liedjes tussen 94 en 129 beats per minute: wat toetsjes hier, wat vocalen daar, daarmee kom je tegenwoordig al door het land. Het nieuwe album, The Gift, moet wat ruiger worden, beloven de zusjes, meer techno, maar voorlopig mag Europa het nog doen met, de zachtmoedige op volger van AU That She Wants, de single Wheel of Fortune. Ook al in de categorie: Hapklare Brokken. Je hoort bijna niet meer wat ze zin gen, maar ze zingen het wel dege lijk: My love is my engine, and you might be fuel. Linn en Jenny zitten er niet mee, die kromschrijverij. Ze hebben Eu ropa aan hun bekoorüjke voeten en scheuren vlot babbelend en kwinkelerend van interview naar TV-show naar radio-programma naai' foto-sessie teneinde het suc ces te inhaleren. En mocht de mas sa die deuntjes ooit moe worden, dan kunnen ze altijd weer voor le rares gaan studeren. Toch? „Je kunt niet zo blind zijn, te denken dat dit eeuwig duurt", zegt Jenny. Haar zus knikt heftig: „Vandaag ben je alles in deze business, mor gen niets." Ton de Jong' Als ik een overeenkomst met de eveneens uit Dublin afkomstige Hothouse Flowers suggereer maakt Emotional Fish-zanger Gerard Whelan duidelijk aanstalten om het raam te openen. „Zal ik jou even met die gracht drie verdiepingen lager laten kennismaken?" vraagt hij vriendelijk. „Wij maken toch wel wat steviger muziek, dacht ik zo." Nee, met de Hothouse Flowers willen ze dus niet vergeleken worden. Al zijn het wel heel aardige gasten, voegt Whelan er onmiddellijk aan toe. Dublin is klein. In de Ierse muziekscene kent iedereen iedereen. Tot de oude reus Van Morrison aan toe. „Maar hem heb ik toevallig vorige week pas voor het eerst ontmoet," zegt Gerard Whelan. „Er wordt van hem wel ge zegd dat hij niet communicatief zou zijn. Maar zeg nou zelf: Als je een song als 'TB Sheets' kan schrijven, ben je dan niet communicatief? Ik kon het heel goed met hem vinden. Hij neemt zijn werk erg serieus. Als songschrijver is hij een ver halenverteller. En daar hou ik van." En dan die derde - onvermijdelijke - Ierse connectie. U2. Voor het aan Bono en consorten gelieerde platenlabel Mot her maakte An Emotional Fish eind jaren tachtig twee singles. Ook in muzikaal opzicht is het spreekwoord van de appel en de boom hier wel van toepassing. Vrijwel onmiddel lijk kreeg de groep een contract aangeboden van het onder Warner Music participerende East West Records. Toch was het niet het in 1990 verschenen debuutalbum, maar vooral de snel groeiende live-reputatie waar An Emo tional Fish naam mee maakte. Zanger Gerard Whelan, gita rist David Frew, drummer Martin Murphy en bassist Enda Wyatt bewezen zich in 1990 op het Rotterdamse Metropolis festival, in 1991 op Pinkpop en in 1992 op Waterpop. Na ver schijnen van het debuut was de groep achttien maanden doorlopend op tournee. „We zijn in feite zigeuners gewor den." zegt Whelan met het nodige gevoel voor romantiek. Woest Dat is ook te horen aan 'Junk Puppies' het zojuist versche nen tweede album, dat woester, energieker en weerbarstiger klinkt dan het debuut. „Dat was ook de bedoeling," vertelt gitarist Frew. „De plaat is heel bewust song voor song opge nomen. En dus niet eerst aUe drumpartijen, daarna alle bas sen, alle gitaren, enzovoort, zoals dat meestal gebeurt. Onze methode kostte veel tijd. maai' het klinkt daardoor wel fris ser. Meer zoals we live zijn." Gerard Whelan ziet zijn groep graag als het kruispunt waar de wegen van de vier muzikanten samenkomen. „We zijn heel verschillende individuen. Dé diversiteit die je in onze muziek hoort is ook de essentie van deze band." Hij schrijft de teksten. Behoorlijk abstracte teksten, zo op het eerste gehoor, maar dat valt volgens hem nogal mee. „Ik hou van verhalen met een open einde, dat is waar. Maar sommige songs zijn toch heel concreet. „'Digging this Hole' bijvoor beeld, gaat over die mensen die je voortdurend met goede raad komen bestoken als je artiest bent. Maar als ze het alle maal zo goed weten, waarom passen ze het dan niet op zich zelf toe? Het nummer 'Half Moon' lijkt abstract, maar gaat over een zwemclub in Dublin die zo heet. Die is gevestigd in An emotional fish speelt zaterdag 19 juni in Nighttown te Rotterdam. foto Lex van Rossen een gebouwtje halverwege een pier. En als je over die pier loopt, in de richting van de zee. dan verdwijnen de geluiden van de stad Dublin langzaam achter je, tot je alleen nog maar het geruis van de zee hoort. Een schitterende plek. vind ik. Mythisch bijna. Maar het geeft ook aan dat dat ge voel van rust alleen maar kan ontstaan in contrast tot de chaos." Verveling Nog een opmerkelijke song op de plaat: 'Star', ingeleid door drie gedeclameerde coupletten uit het voorwoord van Bau- delaires 'Les Fleur du Mal'. Welke romantische rocker dweept daar immers niet mee! In de Nederlandse vertaling van Petrus Hoosemans (Ambo, 1986) luidt het:'Maai' onder jakhalzen en panters, wilde teven/ en apen, schorpioenen, gieren en gebroed/ en al het monsterlijks dat jankt, krijst, gromt en wroet/ is één dier, lager, vuiler, lelijker te vin den'. En welk dier dat is blijkt vier regels later: 'VERVE LING! - Door een loze traan zit het te kijken.' „Dat paste zo goed bij die song," vertelt Gerard. „Je ziet dat aan mensen die in ogen van anderen al zo'n opwindend le ven hebben. En toch willen ze alleen maar méér, méér, méér. Verveling als grootste schrikbeeld. Ik heb een meisje ge kend dat zo leefde. Nu is ze verslaafd aan heroïne. Sommige dingen zijn onvermijdelijk." Peter Bruyn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 22