Simenon kiest voor mythe Moderne kunstenaar leeft als een nomade Reconstructie van een verdacht schrijversleven Biënnale van Venetië kunst cultuur VRiJDAG 18 JUNI 1993 Het plein, in de idyllische herinnering van de schrijver .beplant met iepen en door tramsporen diagonaal doorkruist", is teruggebracht tot een rotonde met zijn borstbeeld. De kleurige huizen van weleer staan er nog, maar ze zijn oud en verveloos. Negentig jaar na de geboorte van Georges Simenon moet een uitgebreide tentoonstelling over het leven en werk van de geestelijk vader van politiecommissaris Maigret 'het culturele evenement van het jaar' worden. Maar de terugkeer van Simenon kan niet verhelen dat Luik een stad is waarvan het vuur is gedoofd. Het wordt, juichen de Waalse organi satoren in hun gebrekkig Nederlands, „de meest vol ledige tentoonstelling die nooit (!-red) over de beroemdste Belgische en 's we relds meest gelezen schrijver werd gehou den." Kosten noch moeite zijn gespaard voor de expositie Tout Simenon, die 26 ju ni van start gaat en meer dan vier maan den te zien zal zijn in het 'Museum voor de Waalse kunst van Luik'. De organisatoren rekenen op 180.000 be zoekers om uit de kosten (ruim vijf miljoen gulden) te komen. Hun grote voorbeeld: het mega-evenement 'Tout Hergé', dat twee jaar geleden meer dan 200.000 be langstellenden trok. Net als Hergé's uni versele held Kuifje mag immers politie commissaris Maigret zich verheugen in een grotè schare fans over de hele wereld. „Een deel van mijn leven zal ik Fordjes fa briceren en veel geld verdienen. Daarna zal ik voor mijn genoegen Rolls Royces maken", nam Simenon zich al op jonge leeftijd voor. Hij hield woord. De veel schrijver heeff onder tenminste 17 pseu doniemen meer dan 200 boeken, variërend van psychologische romans tot detectives en sentimentele werkjes, op zijn naam staan. In maar liefst 87 talen is zijn werk bekend, al is de officiële literaire erken ning en bekroning daar lang bij achterge bleven. Temperament Georges en Denyse Simenon. foto GPD Café Le Maigret op de Quai de Gaulle in Luik. Eén van de drie dimensionale decors op de Simenon- tentoonstelling in Luik: De kamer van de misdaad, ingericht volgens de beschrijving in En cas de malheur, foto GPD m „Hij was in alles overdreven: in zijn ma nier van praten, schrijven, publiceren, de liefde bedrijven. Dat alles geeft zijn tem perament weer", heeft zijn tweede vrouw, Denyse Ouimet, ooit gezegd. De Maigrets schreef hij tussen de bedrijven door om zijn enorme geldbehoefte te bevredigen. Ze zijn een intermezzo tussen twee andere boeken of tussen één van de tienduizend vrouwen met wie hij pocht de liefde te heb ben bedreven. De detectives leverden eeuwige faam op. In maar liefst 76 romans vervult de pijpro kende politiecommissaris de hoofdrol. Een man van gewoonten, van eenvoudige komaf: deugdzaam, enigszins nors, dis creet, intelligent maai- afgaand op zijn in tuïtie, iemand die probeert te begrijpen zonder te oordelen. Op Tout Simenon is het echter niet Mai gret die centraal staat. Hoogtepunt van de expositie vormen een serie drie-dimen sionale decors, die de bezoeker door het leven voeren van de schrijver, en waarin ook zijn minder bekende kanten aan bod komen. Het zijn reconstructies, letterlijk in geuren en kleuren, van bijvoorbeeld de sfeer op het bureau van een journalist bij La Gazette de Liège, en in een grote autop siezaal met betegelde muren uit de poli tieromans. Ook is er een nabootsing van schrijfritue- len van Simenon als de altijd aanwezige geslepen potloden, de met speciale tabak gestopte pijpen en de kalenders waarop hij zijn romans plande. De liefhebbers kunnen zich vergapen aan relikwieën als de typemachine en de eerste postkaart aan een tante. Daarnaast een talisman en de laatste brief van zijn geliefde dochter Marie-Jo, die in 1978 op 25-jarige leeftijd zelfmoord pleegde. Rage Buiten het museum aan de Fëronstrée, de oude straat van de ijzersmeden in het cen trum, moet de Simenon-rage deze zomer ook om zich heen grijpen. Er zijn conferen ties gepland, evenals voorstellingen van de tientallen films en de honderden TV- produkties rond de politiecommissaris, de wijken worden versierd, en er zijn festi viteiten in 'Outre-Meuse', de wijk waar Si menon jarenlang woonde. De reactie in café 'Le Maigret' op de Quai de Gaulle is voorspelbaar. „Ach ja. daar is allemaal wel geld voor", moppert een man achter een speelautomaat. Wie de naar de schrijver vernoemde wandelroute volgt, merkt twee weken voor de aanvang nog weinig van de feestelijkheden. De 'Cité Ar- dente' ligt erbij zoals ze er al jaren bijligt: uitgeblust en smerig, met hobbelige as faltwegen waar de klinkers doorheen ste ken, een permanente verkeersopstopping in de smalle straatjes en een onverschil lige ober die het tafeltje afneemt met een naar chloor stinkend vod. Van het kleurige beeld dat Simenon in boeken als Pedigree, Lettre a ma mere en Le Pendu de Saint-Pholien van zijn ge boortestad schetste, is weinig over. De conservatieve katholieke regenten en in dustriëlen uit die tijd zijn verdwenen, de mijnen en staalindustrie gesloten. Het 'Palermo aan de Maas' roept vandaag de dag in heel België de sombere bijklank op van mafia, omkoping en werkloosheid. Sinds de dood van de 'Godfather' van de Parti Socialiste. André Cools, zucht Luik onder een golf van corruptieschandalen. De socialistische burgemeester is veroor deeld tot een voorwaardelijke celstraf en het geld voor de politie of stadsreiniging is al sinds jaar en dag op. De stad lijdt er zichtbaar onder. Outre-Meuse De Pont des Arches, de brug die de titel leverde voor zijn eerste roman, voert naar de rechteroever. Daar ligt, op een eilandje in de maas, het befaamde Outre-Meuse, waar Simenon jarenlang woonde. De buurt is te boek gesteld als anarchistisch en onafhankelijk. Nu is het een rustige oude volkswijk, waar een groepje mannen voor de taveerne zit en vrouwen met schorten voor in het deurportiek op hun bezem leunen. De 'Leeuwenkooi', „met zijn kleine witge kalkte huisjes" zoals de VVV-folder ci teert. is een steeg waar de vuilniszakken rotten, met afwisselend een restaurant, een café en een dichtgetimmerde zaak. Voor de huizen waar Georges Simenon woonde, in de Rue de 1' Enseignement, de Rue de la Loi en de Rue Pasteur, zijn afge bladderde rolluiken neergelaten. De straat vol „huisjes in roze baksteen, met brede en regelmatige trottoirs aan het einde waarvan de schaduwen van het Congresplein opdoemen" is verwaarloosd eri armoedig. De ramen van het huis waar zijn metgezel Joseph Kleine woonde, „de wanhopige die zich met zijn sjaal ophing" en die figureert in Maigret en het lijk aan de kerkdeur en De drie misdaden van mijn vrienden, zijn dichtgekalkt. Moeder 'lei est né le 13 fevrier 1903 le célèbre écri- vain Georges Simenon, le créateur du commissaire Maigret'. staat er op een bordje bij nummer 24 Rue Léopold. Uit puur bijgeloof heeft zijn moeder Henriette Büll bij de burgerlijke stand de 12e fe bruari als geboortedatum laten registre ren. Tussen de oudste zoon en de moeder zal het nooit goed komen. „Ze was gierig, schraperig. Ze heeft nooit iets van mijn opkomend schrijverschap begrepen", zal Simenon later vol wrok zeggen, na zijn haat in verschillende romans de vrije loop te hebben gelaten. Zijn vader daarente gen. een bescheiden man met zwakke ge zondheid. aanbidt hij. Simenon verlaat Luik al wanneer hij 19 is, na een korte carrière als journalist bij de conservatieve katholieke Gazette de Liège. Hij schrijft er over alles wat los en vast zit. en leent en passant ook zijn naam aan een serie artikelen over het 'Joodse gevaar', zo ontdekte de Franse biograaf Pierre Assouline toen hij toegang kreeg tot Simenons persoonlijke archieven. De onthulling in de gezaghebbende biografie sloeg bij de familie en vereerders in als een bom:..Mijn vader is nooit anti-semiet ge weest, en hij was wezenlijk anti-racistisch Heeft hij gecollaboreerd tijdens de oorlog Zeker niet", oordeelde zoon Mare vorige maand. Die stellige familie-herinnering komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid In Parijs, waar Georges in de jaren twintig neerstrijkt, komt de schrijver in dezelfde rechtse kringen terecht, en tijdens de oor log zal hij goede zaken doen met de film maatschappij Continental van de Duitse bezetter. Er is altijd al veel te doen ge weest over Simenons 'collaboratie' en 'fas cistische inslag'. Bij Georges zijn daar vol gens Assouline. in tegenstelling tot broer Christian die tijdens de oorlog een nazis tisch commando leidt, al met al weinig tastbare bewijzen voor te vinden. Maar de geruchtenstroom leidt er wel toe dat in Frankrijk in 1945 een uitwijzingsbevel te gen hem wordt uitgevaardigd. De ruste loze schrijver is dan al onderweg naar Amerika. Onstabiel Assouline schildert in zijn vuistdikke bio grafie op ingetogen wijze een gedetail leerd. maar al met al weinig innemend beeld van wat zonder twijfel de meest pro- duktieve scribent uit het Franse taalge bied is. Georges Simenon verschijnt als een rusteloze, zelfs „chronisch onstabiele" man, verslaafd aan sex. geld en schrijven. Iemand die voortgedreven werd door angst voor de eenzaamheid, en de vrees zijn schrijverstalenten te verliezen. Hij werkte zonder veel fantasie, maar was weergaloos in de literaire weergave en ver werking van alledaagse gebeurtenissen en dingen die hij meemaakte. Het leverde Simenon tevens een stroom van proces sen op van mensen die niet ingenomen waren met de manier waarop ze in zijn boeken figureerden. Met het fileermes ontleedt Assouline hoe Simenon zich in 1934 in Parijs vergalop peert door zich in een geruchtmakende zwendel-affaire te ontpoppen als speur der. In krante-artikelen fantaseert de schrijver-politiecommissaris er danig op los over de 'moord' op oplichter Stavisky. Het is, zegt Assouline, een „zonde van de hoogmoed zichzelf voor commissaris Mai gret te houden", maar het tekent Simenon ten voeten uit. Hij is een opportunistisch man. die „praatziek en snoevend" ook de waarheid over zijn eigen leven veel geweld zal aandoen en tal van legendes rond zijn eigen persoon zal spinnen. Mythes zijn er volop: over de glazen kooi waarin hij zijn boeken zou schrijven maar die hij in werkelijkheid nooit liet bouwen, zijn uitblinkersrol op school die niet ge heel correspondeert met de matige rap porten. of de 'staat van genade' waarin de directeur van de romanfabriek zich op werkt alvorens tot schrijven te komen. De tentoonstelling in Luik biedt de kenners van de schrijver volop de gelegenheid dat web te bestuderen van zelfbedachte le gendes, waarvan Simenon zich uiteinde lijk niet meer kan distantiëren en zich naar gaat gedragen. De glazen kooi is na gebouwd. de schoolrapporten liggen ter inzage. „Wie kan kiezen tussen de legende en de realiteit, kiest gewoonlijk de legen de", zei Mare Simenon bij de presentatie veelbetekenend. „Maar de realiteit van mijn vader was ook de moeite waard." Peter de Vries Tout Simenon. vanaf 26 juni tot 1 november in het Museum voor de Waalse kunst van Luik. Pierre Assouline: Simenon. een biografie - Be werkt en vertaald door Theo Buckinx - 464 pag. plus 32 pag. illustraties t f49.90 - De Pr om. Baam. De tijd van de grote tentoonstellin gen is voorbij, zegt veteraan Daniel Buren over de Biënnale van Venetië. Maar omdat de stad en de kunstmanifes tatie, de grootste in zijn soort in de we reld, zo met elkaar verweven zijn is het in Venetië nog uit te houden, zegt hij. En hij heeft gelijk. Zondag opende de Biënnale, die het motto 'het kan altijd nog groter' schijnt meegekregen te hebben. Er zijn alleen al zo'n twintig 'officiële' plekken in de stad waar onderdelen van de manifes tatie te zien zijn. naast de diverse bij-ten toonstellingen en 'off-Biënnale'-exposi- ties. Een knappe jongen die ze allemaal wil en kan zien. Biënnale-samensteller Achille Bonito Oliva gaf de Biennale de titel 'Cardinale Punten van de Kunst' mee. Hij wil met die titel geen strak schema of idee aange ven. maar ruimte geven aan stromingen en ideeën in de hedendaagse beeldende kunst en het internationale karakter er van. De huidige kunstenaar leeft zo'n beetje als een nomade die de hele wereld bereist en dat komt in de kunst tot ui ting. Bovendien zorgt de politieke situa tie in bijvoorbeeld Europa letterlijk voor dat zwerven en voor veel verwarring. Zo is het Joegoslavische paviljoen dit jaar ingenomen door een achttal internatio nale kunstenaars die 'machines voor de vrede' maakten. Slovenië en Kroatië moesten daarom naar elders in de stad uitwijken, evenals Macedonië, dat zich als de Republiek Macedonië presenteert. Paviljoens Het internationale karakter van de kunst komt heel duidelijk tot uiting in de inrichting van een aantal landenpavil- joens in de Giardini, het park dat nog steeds het zwaartepunt vormt van de Biënnale. Het is ook vanwege het inter nationalisme dat het Duitse paviljoen een Gouden Leeuw van de jury kreeg. Achterin laat de in Duitsland wonende en van oorsprong Koreaanse videokun stenaar Nam June Paik met zijn Electro nic Super Highway, from Venice to Ulan Bator zien dat er nog altijd meer monito ren tegen een wand te plaatsen zijn dan we al dachten. Maar het meest indruk wekkende, misschien wel van de hele Biënnale, is het werk van de in New York wonende, in zijn kunstuitingen altijd geëngageerde Duitser Hans Haacke. Bij de ingang laat een grote foto zien dat Hit- Ier en Mussolini in 1938 gezamenlijk de Biënnale bezochten. Wie de grote foto links of rechts passeert komt in de hoofd ruimte. waar Haacke alle vloertegels het verwijderen. Ze liggen als brokstukken over de hele vloer en op de muur staat even simpel als provocerend Germania. Het uitgangspunt van het internationa lisme heeft er voor gezorgd dat deze Biënnale er vooral ook één is van de gro te namen. De Verenigde staten kozen er voor recent werk te laten zien van de oor spronkelijk Franse Louise Bourgeois, Antonio Tapies in het Spaanse paviljoen. die nog niet zo lang geleden een grote ex positie had in het Kröller-Müllermu- seum. De 'grande dame', ze is de tachtig al gepasseerd, presenteert een aantal beelden en vier installaties, waarvan de eerste de meeste indruk maken. Maar meer landen kozen voor de weg van de grote namen: Hongarije stelde zijn pavil joen beschikbaar aan de conceptuele kunstenaar Kosuth. ook al jaren elders levend en verbande de 'eigen' kunste naar naar de benarde kelderruimtes; niet echt elegant. Roemenië koos voor de oudgediende Damian die na jaren weer terug is op de Biënnale. Griekenland pre senteert Georgos Zongolopoulos met een aantal door water bewogen stalen sculpturen en Engeland koos voor pop art-veteraan Richard Hamilton, die foto GPD prompt een Gouden Leeuw kreeg. Een mooie, maar wel wat voorspelbare pre sentatie. En. om nog even bij de gevestig de namen te blijven, Spanje koos voor Antonio Tapies, die ook al een Leeuw kreeg. De uit de voormalige Sovjetunie afkom- sige Ilja Kabakov doet opnieuw van zich horen in het Sovjet-paviljoen. De bezoe ker wordt dwars door het gebouw, omge ven door een bouwschutting. geleid. Bin nen is er een verbouwing gaande en ein delijk buitengekomen staat hij. achter het paviljoen, oog in oog met een houten paviljoen. Het Franse paviljoen kreeg een sinistere lading doordat Jean-Pierre Raynaud de lege ruimtes heeft voorzien van ruim 5.500 tegels met daarop hetzelf de doodshoofd. De Fransen maakten ook een draagtas met deze afbeelding zo dat het beeld de komende maanden ook nog eens overal in de stad zal opduiken. Het kostte drie maanden om de zalen van de tegels te voorzien, maar ze zullen er onverbiddelijk worden uitgesloopt na de Biënnale. Tussen al dat. soms dus letterlijke, ge- weid valt de serene en sobere presentatie van Nederland en Vlaanderen op. Sa mensteller en directeur van het Eindho- vense Van Abbe Museum Jan Debbaut. verplaatste de sfeer van zijn museum naar Venetië. Door de keus voor de Belg Jan Vercruysse en de Nederlander Niek Kemps, maar ook door de inrichting. Het werk wortelt in het conceptuele, het mi nimale. Debbaut koos hen omdat hij vindt dat beiden een consistent oeuvre hebbben opgebouwd, dat zich interna tionaal kan meten. Beiden exposeerden de afgelopen jaren in Eindhoven. Het meest valt het werk van Vervruysse op, die een nieuwe weg lijkt te zijn inge slagen. Hij exposeert een aantal schild padden dat. schijnbaar doelloos, een bal voortduwt of er misschien overheen wil kruipen. Vercruysse plaatste ook een aantal witte piano's, niet gewoon op po ten. maar op houten balken, met hier en daar gekleurde balkjes ernaast of eron der gelegd. Verstilde beelden, los van ie dere anekdote, gewoon beeldhouw kunst. Het werk van Kemps is minder verras send, hij lijkt zich langzaam op eenzelfde weg verder te ontwikkelen. Tegen de muur plaatste hij glazen platen, waarop met een computer raadselachtige, bijna niet te herkennen beelden zijn gemaakt. Kemps maakt geen schilderij, want de beelden zijn niet als zodanig te 'lezen', maar ook geen sculptuur, want daarvoor zijn ze'weer te doorzichtig. Hij speelt een eigen spel met afbeelden, met kijken. met de grenzen tussen weten en niet-we- ten. Verder maakte hij op dunne pootjes staande 'kisten' met bijna doorzichtige kunststof 'wanden', als waren ze van wit kaarsvet, met een gecraqueleerde huid. Hier en daar opengewerkt bieden ze een blik in het geheimzinnige binnenste dat zijn geheimen ook al niet prijsgeeft. Ver cruysse en Kemps vullen elkaar aan in hun werken die sterk de hermetische geest van de jaren tachtig ademen en daarmee eigenlijk een beetje buiten beentjes zijn op deze Biënnale. In een speciaal afgehuurd deel van een klooster presenteren Vlaanderen en Ne derland kunstenaars die meer aanslui ten bij de rest van deze Biënnale. Het ge bouw ligt wat afgelegen op het noorde lijk deel van het hoofdeiland van Venetië en je kunt je afvragen of velen de weg er heen zullen vinden. Ondanks de goede bedoelingen is de tentoonstelling onder de titel Scuola een beetje een tegenval ler. Niet zozeer door de gepresenteerde kunstenaars, onder wie Franky DC. Be rend Strik. Anne Decock en Mark Man- ders. maar meer door de ruimte die aan de kleine kant is en niet veel gelegenheid geeft tot een goede indeling. Zo verdient het werk van Manders, die ook op de Sonsbeekexpositie is vertegenwoordigd en door middel van gemaakt of gekochte voorwerpen en beelden een blik wil bie den in zijn Zelfportret als Gebouw, een betere plaats. Henk Meutgeert De Biënnale van Venetië duurt tot 10 oktober. Voor de diverse tentoonstellingen moeten apart kaartjes worden gekocht, meestal voor de prijs van 10.000 lire. De manifesatie is dage lijks open van 11 tot 18 uur, dinsdag gesloten. De. officiële catalogus bestaat uit ttvee delen en kost 120.000 lire. Van diverse andere tentoon stellingen zijn aparte catalogi te koop

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 19