Ecodus vermijdt het fanatisme Werk garandeert de integratie niet De televisie werkt vooral bevrijdend opinie en achtergrond Delfts woonproject is voorzichtig met alternatieve aanpak Is vrijhandel nog wel doel van Eoso? Neo-nazipropagandist Gerhard Lauck in VS: ik doe niets illegaals HA"S*HD£JIS DINSDAG 1 JUNI 1993 van onze verslaggever Maurice Wilbrink Milieu is belangrijk, maar het schiet niet altijd op. En dus rukken vele bewoners van het Delftse woonproject Ecodus de jonge, naar hun smaak veel te lage ligusters uit de grond en timmeren ze hoge schuttingen tegen hun milieuvriendelijk huisje. Schotten van gewolma niseerd - met giftig spul geïm pregneerd - hout. Milieu, daar ben je voor. maar het moet wel gezellig blijven. Deze week opent, milieuminister Hans Alders het eerste groot schalige woonproject (250 wo ningen) in Nederland dat zoveel mogelijk ecologisch is gebouwd, tegen de normale bouwkosten. Alders komt in Ecodus, waar het voor een jonge nieuwbouwwijk al behoorlijk groen is, een boom planten. Beter zou hij symbo lisch zo'n schuttinkje uit een tuin kunnen trekken, maar in Ecodus is niet gekozen voor de afschrikking. „Ecodus moest een gewone wijk worden, voor gewone mensen, ontwikkeld door gewone archi tecten en bouwers", zegt Ben Jansen van de afdeling Milieu van de gemeente Delft. „Het is dus niet zo dat je die wijk bin nenloopt en denkt: nou, nou. wat een milieuvriendelijkheid hier." Jansen heeft volkomen gelijk. Ecodus is zo op het oog een dege lijke, klassieke nieuwbouwwijk, zonder grasdaken of scheve an troposofische muren. Het ecolo gische element, waarvoor Alders toch helemaal naar Delft komt gereden op zijn vrije zaterdag, is dan ook vrij bescheiden, en deels ook onzichtbaar. Sterker nog, de milieu-maatregelen waarmee het project in een persbericht wordt aangeprezen, zijn inmid dels gesneden koek: goede ont sluiting voor fietsers, terugdrin gen van pvc en hardhout, zonne collectoren, extra woningisola tie. Moeizaam Ecodus laat. in feite zien hoe moeizaam de weg naar een mi lieuvriendelijke samenleving is. Jansen: „Inderdaad zijn de meeste alternatieven al veel lan ger bekend, maar ze werden vaak domweg niet toegepast. In Ecodus hebben we zoveel moge lijk milieuvriendelijke toepas singen gebruikt, zonder dat het tot meerkosten leidt. Het is voor het eerst dat zoiets op zo'n grote schaal gebeurt. Blijkbaar legt het dan meer gewicht in de schaal, want intussen is de ge meente een veel strenger pro gramma van eisen overeengeko men met Delftse woningbouw corporaties." Ecodus, een van de drie grotere 'ecologische' proefprojecten in Nederland, staat model voor hoe in de komende jaren duurzaam gebouwd zal worden. En zoals gezegd, veel verrassingen biedt dat niet. Het-meest opvallende is dat de ontwerpers erin zijn ge slaagd aan dit stadse wijkje een vriendelijk, bijna landelijk ca chet te geven. Oude bomenrijen zijn gehandhaafd, bestaande sloten niet gedempt, en vooral de moestuinen zijn een vondst: los van de huizen liggen kleine stukken grond, waar de bewo ners volop hun eigen groenten kweken. Op de daken staan zonnecollec toren. premie-koopwoningen zijn afgetimmerd met Ameri kaans Red Cedar, dat kan wedij veren met tropisch hardhout, maar niet afkomstig is uit de re genwouden. Onzichtbare mi lieuwinst is geboekt bij het ge bruik van bepaalde materialen zoals gipsplaat: het gips is hier het onschadelijke eindprodukt van een modern procédé dat wordt toegepast om rookgassen van energiecentrales te ontzwa velen. In het beton waarmee mu ren zijn opgetrokken, is 20 pro cent van het grint vervangen door gemalen puin, waardoor er minder grintafgravingen nodig zijn. Kosten Zonder hogere budgetten leidt deze duurzamere bouw voorlo pig niet tot revoluties, bevestigt ook architect Frank Rutten, die betrokken was bij de bouw van de koopwoningen in Ecodus. „Als je puur ecologisch gaat bouwen, dan leidt dat helaas tot veel hogere kosten. In Ecodus mochten we met milieumaatre gelen hoogstens vijf procent uit komen boven de normale bouw kosten. Dat betekende bijvoor beeld dat de serre moest sneuve len, tenzij de bewoners extra wil den betalen." Eigenlijk is duurzaam bouwen ook een beetje teruggaan in de tijd, zegt Rutten: „Als we zou den bouwen zoals in 1920. dan zou het weer behoorlijk ecolo gisch zijn. Tenminste wat be treft bouwmaterialen, niet qua energiehuishouding." Een van de materialen die in Ecodus hun come back hebben gemaakt is gres, een aardewerk waarmee vroeger veel rioleringen werden Maai1 het meest kenmerkend voor de ecologische wijk Ecodus is dat men een woonomgeving heeft geschapen waarin het ge wone, en dus ook deels milieu onvriendelijke, leefpatroon kan worden voortgezet. In de plan fase wilden de architecten zo veel mogelijk auto's weren, maar dat is niet volgehouden. Bewoner Peter van der Wijden, lid van een milieu-groepje van de bewonersorganisatie: „Het gaat een aantal mensen hier nog altijd te ver als ze hun auto niet voor de deur kunnen parkeren." Ook zijn op verzoek van som mige bewoners toch open keu kens gebouwd, terwijl het oor spronkelijke ontwerp van de koopwoningen alleen gesloten, energiezuinige keukens kende. Van der Wijden en zijn milieu groep trachten mede-bewoners ervan te overtuigen dat ze het Red Cedar-hout niet moeten be werken, omdat het daardoor juist in kwaliteit achteruitgaat, „maar als iemand het per se een verfje wil geven, dan houd je dat niet tegen. We gaan niet met een opgeheven vingertje door de buurt lopen", aldus Van der Wij den. Een te groot milieu-fanatisme zou in Ecodus ook wel eens ave rechts kunnen werken. Uit een onderzoekje naar de motieven om een Ecodus-woning te ko pen, bleek dat de milieu-aspec ten absoluut geen doorslagge vende rol hadden gespeeld. Veertig procent werd bij de koop helemaal niet beïnvloed door milieu-overwegingen, 58 pro cent 'enigszins'. Slechts twee procent werd er 'overwegend' door beïnvloed. Van der Wijden: „Kijk, ik vond het leuk dat het milieu hier meespeelde, maar ik wilde vooral een prettig huis in een fijn, rustig wijkje." En dat laatste is Ecodus. Thijs Jansen: CDA moet allochtone scholen stimuleren van onze verslaggever Wilfred Scholten Thijs Jansen is een nieuwe ling in de CDA-denktank en dat blijkt. Op een frisse, onbe vangen manier kijkt hij tegen een oud en heikel politiek pro bleem aan: de integratie van minderheden in de samenle ving. CDA'ers moeten volgens Jansen niet langer de vorming van islamitische scholen tegen houden. Minderheden zijn zelf hopeloos verdeeld en kennen tal van taboes. En autochtonen mogen zich best bedreigd voe len. Jansen schreef een boek over stereotypen in het armoe- dedebat, maar is ook wars van dogma's op andere terreinen. De jonge CDA-ideoloog ergert zich groen en geel aan al die ste reotypen en platgetreden paden in het minderhedendebat. „Neem nou de manier waarop de media de minderheden benade ren. Zien we voor de televisie een verslaggever nerveus in de auto zitten, want hij rijdt Zuilen bin nen. Dat is een wijk in Utrecht met veel minderheden. Het wordt door hem voorgesteld als één groot probleemgebied, ter wijl in al de jaren dat ik in die wijk woon, mijn fiets nog nooit gestolen is. Echt schandalig." Maar ook politici benaderen het minderhedenvraagstuk altijd op dezelfde manier: als minder hedenprobleem. En nog te vaak zonder dat ze goed geïnformeerd zijn. Thijs Jansen (32 jaar), sinds kort medewerker bij het Weten schappelijk Instituut (WI) van het CDA, heeft daarom zijn twij fels over de dogma's in het min derhedendebat. „Er wordt door politci altijd ge roepen dat werk voor minderhe den uitsluitend de integratie in onze samenleving bevordert. Dat is wel begrijpelijk, als je er van uitgaat dat iemand die werkt, niet kan lanterfanten. „Maar als je kijkt naar wat voor werk ze doen, vraag ik me af: bevordert dat de integratie? Ze doen meestal zwaai- en vuil werk. vaak aan de lopende band. in grote fabrieken. Dan denk ik: alleen een goeie baan werkt inte grerend. ook als voorbeeldfunc tie. Maar een groot deel van de minderheden is laag geschoold. Die komen dus moeilijk of hele maal niet aan de bak. Als over heid wedt je op het verkeerde paard als je in je beleid kiest voor arbeid als integrerende fac tor." Eigen partijen Volgens Jansen moet de integra tie ook in andere zaken gezocht worden dan werk. Allochtonen moeten zichzelf groeperen in ei gen scholen en organisaties. Waarbij het CDA op gemeente lijk nivau beter kan helpen, in plaats van huiverig af te wach ten of zelfs tegen te werken. „Het CDA moet eens openlijk uitspreken dat vrijheid van godsdienst betekent dat ook niet-christenen dus scholen mo gen stichten op levensbeschou welijke grondslag. Formeel is dat al lang vastgelegd. Maar ge meenten en ook christelijke scholen, die zelf vaak worstelen met hun éigen identiteit, werken dat nog steeds tegen. Ze zijn bang dat ze leerlingen verlie zen." CDA-prominenten, zoals pre mier Lubbers, verwachten veel van het organiseren van minder heden in aparte 'zuilen' op le vensbeschouwelijke grondslag. De gereformeerden en katholie ken hebben zich op die manier ook geëmancipeerd. Het is vol gens Jansen voor minderheden de beste manier om tot integra tie te komen. „De vraag is wel of gestimuleerd moet worden dat minderheden zich organiseren op basis van etnische overeen komst, op hun oorsprong, in plaats van op hun levensbe schouwing. Dit zou kunnen lei den tot elkaar bestrijdende par tijen en een fixatie op afkomst. Daar los je niets mee op. Het CDA is daar echter nog niet uit." „Een andere instrument zou kunnen zijn dat minderheden zich op politiek gebied organise ren. Maar ook hier geldt: op le vensbeschouwelijke grondslag. Voor het CDA is dat geen enkel probleem. Prima zelfs als dat ge beurt." Taboes Jansen, van oorsprong ge schoold in de literatuurweten schappen. houdt zich in de denk tank van het CDA nog niet zo lang bezig met het minderhe denvraagstuk. Maai- hij heeft zich er intensief in verdiept, ook omdat hij een van de adviseurs is van de commissie die het nieu we CDA-verkiezingsprogramma opstelt. Wat hem opviel is dat minderheden zelf amper mee doen in de discussie. Er wordt al leen óver hen gesproken. Ook verbaast het hem dat het CDA nauwelijks minderhedenorgani saties heeft geraadpleegd voor het eigen verkiezingsprogam. „Het debat over minderheden moet meer gedomineerd worden door de minderheden zelf. Ze ko men nu nauwelijks aan bod. Ne derlanders voelen zich boven dien erg verantwoordelijk voor hun problemen en hebben daar door het hoogste woord: Daar ben ik zelf nu ook weer mee be zig." „Het probleem is echter dat de etnische minderheden sterk ver- Thijs Jansen: de bezem door het minderhedenbeleid. foto Roland de Bruin/GPD deeld en versnipperd zijn. Al die verschillende groepen vormen met elkaar een mijnenveld, waar veel taboes gelden en bepaalde dingen niet hardop besproken mogen worden. Ook is er nog steeds gebrek aan een intellec tueel kader, wat weer te maken heeft met de lage scholing." Het CDA moet proberen meer met allochtonen in aanraking te komen, vindt Jansen. Over het Inter Cultureel Beraad (ICB), waar minderheden hun inbreng kunnen leveren in het CDA. is Jansen niet onverdeeld positief. „Ik vraag me af of contacten met het ICB voldoende zijn. Zo'n or ganisatie wordt al snel een schaamlap. Zo van: wij doen ook wat voor minderheden. Het ICB is niet zinloos en kan zijn waarde hebben. Het bestaan van het ICB mag geen argument zijn om andere groepen te negeren. Het CDA moet actief contact zoeken met minderhedenorganisaties." Retorisch gebaar Waarom gaan christen-demo craten, in tegenstelling tot PvdA'ers, trouwens niet de oude wijken in om allochtonen en au tochtonen te ontmoeten? De spanningen tussen deze groepen nemen toe. De Centrum Demo craten staan in de opiniepeilin gen al op vijf zetels. Jansen: „Ach, dat van de PvdA is slechts een retorisch gebaar. Wat heb je er aan dat Brinkman de oude stadswijken in gaat. Het is gro tendeels een kwestie van geld, zodat je dat in financiële zin moet oplossen. Wel zouden de landelijke overheid en de grote steden gezamenlijk een beter opvangbeleid voor nieuwko mers moeten ontwikkelen." „Aan de andere kant hebben die stadsbesturen lange tijd toege staan dat de oude wijken vol met minderheden werden geplempt, terwijl je wist dat zoiets tot pro blemen zou leiden. Er mag ech ter ook best flexibiliteit worden gevraagd van beide bewoners, allochtonen en autochtonen. De laatsten hebben trouwens ook recht zich te ergeren, zich be dreigd te voelen." Een goed middel om de spannin gen tussen beide groepen te la ten afkoelen zijn de zogeheten 'portiekgesprekken', die hier en daar al door woningcorporaties worden georgamiseerd. „Veel misverstanden zijn cultureel be paald. Zo worden autochtone vrouwen die alleen wonen, door allochtonen vrouwen als bedrei ging gezien voor hun man en zo nen. Daar moet over gesproken worden. CDA'ers. toch vaak be stuurders van zulke corporaties, zouden hier het voortouw bij moeten nemen. De jaarlijkse vergade ring van de 24 indus trielanden van de Organisa tie voor Economische Sa menwerking en Ontwikke ling (Oeso) belooft deze keer meer op te leveren dan voor gaande jaren. De rijke lan den staan onder sterke druk om de onderhandelingen over liberalisering van de wereldhandel uit het slop te halen en maatregelen te ne men tegen de economische malaise en de gestaag groeiende werkloosheid. Het gewicht dat aan de ver gadering van 2 en 3 juni in Parijs wordt toegekend valt af te lezen aan het niveau van de delegaties. Een han delsakkoord zou de kwakke lende wereldeconomie enor me impulsen geven, zij het niet onmiddellijk. Ander zijds is het voor veel landen juist door de slechte econo mische situatie moeilijker concessies te doen omdat nationale belangengroepen nu al helemaal geen behoef te hebben aan meer buiten landse concurrentie via libe ralisering van de handel. Doelstelling Bovendien wordt steeds meer de vraag gesteld of het niet beter is regionale han delsakkoorden te sluiten met gelijkgezinde landen in plaats van gecompliceerde wereldomvattende overeen komsten. Daarmee dreigt wel het gevaar van handels- oorlogen tussen blokken als de EG, de ontluikende vrij handelszone van de VS, Ca nada en Mexico (Nafta) en Aziatische landen. De ministers zullen op de Oeso-vergadering moeten aangeven of vrijhandel nog steeds een centrale doelstel ling is of slechts een neven geschikt middel tot vergro ting van de economische welvaart. Als wordt gekozen voor het laatste zit een akkoord in de Uruguay-ronde er niet in en dreigt de GATT als hoedster van de internationale vrij handel weg te kwijnen door blokvorming. Dat scenario belooft op lan gere termijn weinig goeds voor de economische groei van de industrielanden, ze ker nu het steeds meer de vraag wordt hoe en wanneer die groei weer flink op gang kan komen. De Oeso en het Internationale Monetaire Fonds hebben in hun meest recente halfjaarlijkse rap porten keer op keer moeten vaststellen dat het econo misch herstel langer op zich laat wachten dan was voor zien. Hun groeiramingen gaan gestaag omlaag. {ANP) De televisie kan wel degelijk vertroostend werken. On danks dat de meeste kijkers - en critici - denken dat dat niet zo is. Zo blijkt uit het onderzoek 'De troost van televisie' van voormalig IKON-directeur Wim Koole die daar 17 juni aan de Universiteit van Leiden op hoopt te promoveren. Uit het onderzoek van Koole blijkt dat de tv vooral bevrij dend werkt. Dat geldt dan zowel voor gebeurtenissen die onver mijdelijk waren, zoals bij voor beeld de dood, als voor gebeurte nissen die wel te vermijden wa ren. Zo kunnen kijkers die te maken hebben gehad met een onvermij delijke gebeurtenis zich emotio neel vereenzelvigen met mensen die iets soortgelijks hebben er varen. Als voorbeeld geeft Koole onder meer een documentaire over doodgeboren baby's. Veel ouders voelden zich getroost omdat in de documentaire dui delijk werd dat ook andere ou ders te maken kregen met de on derschatting van het verdriet, met name door de omgeving. Kamparts Vermijdbare gebeurtenissen roepen vaak schuld- en schaam tegevoelens op. Een tv-program- ma kan er voor zorgen dat de kij ker die daar onder gebukt gaat een ander gezichtspunt krijgt. Als voorbeeld geeft Koole een documentaire over een idealis tisch arts die vroeg in zijn stu dententijd lid wordt van de NSDAP en eindigt als stafarts in het concentratiekamp Ausch witz. De man pleegde zelfmoord. Na uitzending van de documen taire belde een kijker die als vrij williger had meegedaan aan de politionele acties in Indonesië en die dat op latere leeftijd onbe grijpelijk vond. Door de docu mentaire zag hij die keuze in een ander licht. Hij kon nu de om standigheden die hem daartoe brachten beter overzien. Koole vergelijkt verder de reac ties van bijna 1300 kijkers op vier tv-programma's over ver- driet en rouw. Veel kijkers ble- ken na afloop van de uitzendin- j gen aan het denken te zijn gezet, of over het programma na te pra ten. Dat helpt bij de verwerking van pijnlijke gebeurtenissen, en j werkt dus troostend, aldus Koole. De ondervraagde kijkers gaven overigens aan nauwelijks ge bruik te willen maken van de te lefonische opvang die omroepen vaak na aangrijpende tv-pro- gramma's bieden. Maar diezelf de kijkers vinden wel dat die op vang er moet zijn. Koole noemt dit het „wegenwacht-effect". Niemand wü de wegenwacht bellen omdat dat betekent datje pech hebt, maar iedereen is er van overtuigd dat de wegen wacht er moet zijn. Hij woont met zijn moeder in een huis in de Amerikaanse stad Lincoln (Nebraska). Een huis dat afgelopen week door de Duitse binnenlandse veilig heidsdienst omschreven werd als het belangrijkste produktie- centrum van nazi-propaganda materiaal bestemd voor de Duitse markt. Gerhard Lauck is zijn naam. Hij wordt ook wel de 'Farm Belt Führer' genoemd. Als Amerikaans staatsburger van Duitse komaf bezorgt hij Duitse functionarissen danig hoofdpijn. Lauck weet dat, en hij weet ook dat hij veilig zit in de universiteitsstad Lincoln. „Ik hou er niet zo van als de ca mera's op mij zijn gericht. Ik ver mijd liever grote menigtes. In wezen ben ik anti-sociaal", zegt Lauck. Het hoofd van de Duitse binnenlandse veiligheidsdienst Eckart Werthebach meldde vo rige week dat Lauck de grootste leverancier is van fascistisch propagandamateriaal aan de neo-nazi's. De 40-jarige Lauck: „Ik wil niet opscheppen, maar 95 procent van de propaganda is van ons afkomstig." Werthebach is gefrustreerd. Hij kan weinig ondernemen tegen /Lauck. Het maken van fascisti sche propaganda is in de Ver enigde Staten niet verboden. En de zendingen die Lauck naar de neo-nazi's in Duitsland opstuurt worden slechts sporadisch on derschept. Laucks 'literatuur' omvat ondermeer een krantje genaamd 'NS Kampfruf; een van een hele serie krantjes die de groep van Lauck publiceert in tien talen. Lauck verkoopt daar naast ook via de post stickers te gen buitenlanders voor auto bumpers en ander nationaal-so- cialistisch werk. zoals Duitse marsmuziek op cassetteband jes. De vrijheid van meningsuiting en persvrijheid die in de grond wet van de VS zijn vastgelegd maken het Lauck mogelijk zijn gang te gaan met zaken die in Duitsland bij de wet verboden zijn. Twee van zijn zelfgemaakte videoprgramma's, 'Ras en Ver stand' en 'Het Blanke Gezichts- punt', worden gedistribueerd naar 12 particuliere kabeltelevi- j siezenders in de VS. Lauck spreekt, al dan niet opzet telijk, met een vet Duits accent. Hij is een etnische Duitser die in 1964 van Milwaukee naar Lin coln verhuisde om daar te stude ren. Een studie die hij niet af maakte. In de jaren zeventig richtte hij zijn organisatie op zodat, zoals hij het zegt, etnische Duitsers in het buitenland de 'beweging' in Duitsland kunnen helpen. Hij noemt zich 'een professioneel nazi-propagandist en woord- voerder'. Mein Katnpf Nauwelijks 14 jaar was Lauck toen hij Mein Kampf van Hitier en Het Communistisch Manifest van Marx las. Hitier beviel hem beter. „Ik realiseerde mij toen voor het eerst dat ik een 'natio- naal-socialist was." Duitse functionarissen zeggen te weten dat Lauck diverse ma len in het land geweest is om toe spraken te houden. Op bezoek komen mag hij, maar als hij over Hitier en de nazi's spreekt kan hij volgens de Duitse grondwet gearresteerd worden. Volgens Lauck is dat in 1976 gebeurd. Hij zegt een halfjaar vast te hebben gezeten en meent dat de Duitse autoriteiten zitten te popelen om hem opnieuw in de kraag te kunnen grijpen. In de VS kan hij ongestoord zijn gang gaan. „Daarom heb ik Lin coln als basis voor mijn organi satie gekozen. Het is rustig hier. Ik val de politie niet lastig en zij mij niet. Waarom zouden ze ook. ik doe niets illegaals", aldus Lauck. (AP) De Delftse wijk Ecodus: milieu vriendelijk zonder opgeheven vingertje. fotoCeesZorn/GPD ,1 BR GRATIS 06-0226776 I Max. sterkte van -4 tot +4 enkelvoudig tot cilinder 2. Aanbieding geldig van 1 t/m 19 juni '93. Andere kortingsregelingen niet van toepassing. ^Tijfaolm/wnra) I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 4