Jazz zet de tijd een poosje stil To The Point groeit school uit Mag er nog iets overblijven van oud-Vlissingen? Met zijn allen in die ene wereld Festival Terneuzen unplugged is nieuw provincie dinsdag 1 junm993 Middelburgs Jazzfestival blijft sfeer van onderonsje uitademen Jazz moet dichtbij de mensen zijn. ook, bestaan niet vaak uit be roepsmuzikanten. Dat brengt gedrevenheid in de optredens, niet blasé een uurtje spelen en daarna een uurtje pauze. In Mid delburg spelen ze nog de longen uit hun lijf en de blaren op hun handen. Dat idee wordt nog versterkt door het personeel in de café's. De uitbaters hebben zonder twijfel gelegenheidspersoneel in dienst genomen. Jongeren, van wie waarschijnlijk kort geleden de last van het eindexamen is af gevallen, nemen onwennig maar enthousiast de bestellingen op. Ze tappen en bedienen alsof het helemaal niet het geld is, wat de arbeid verzoet. Het jazzfestival is voor hen het begin van een veelbelovende zomer vol fees ten. Breda Onweerstaanbaar dringt zich de vergelijking op met andere jazz festivals. Dat in Breda bijvoor beeld: een week eerder dan in Middelburg maar op dezelfde leest geschoeid. Natuurlijk, de Stadsschouwburg is het Turf schip niet, de Bredase binnen stad is veel groter dan die van de Zeeuwse hoofdstad en Lionel Hampton is voor Jasz niet te be talen. Maar misschien is het 'm dat nou juist: de kleinschalig heid. de toegankelijkheid en het feit dat je je toneelkijker rustig thuis kunt laten. Als de workshop De Doorbraak in het Theatercafé Round Mid night speelt, treffen we in het pu bliek Peter van Gerven. Breda- naar van geboorte en fanatiek jazz-liefhebber. Hij komt al ja ren, in de dagen voor Pinkste ren, naar Middelburg. „In Breda heb ik het vanaf het begin, eind jaren zestig, meegemaakt. Oude- stijl-jazz, was het toen nog. Ge zellig, met een kroegentocht, concerten en straatmuziek. Net als hier. Voor mij is het bij ons een beetje uit de hand gelopen. Je kunt er niet meer bijkomen. Voor de kroegen heb je schoenle pels nodig, de concerten zijn te massaal en op straat kun je over de koppen lopen. Dit jaar alleen al kwamen er 13.000 Duitsers op af." Geen Duitsers Nu Peter het zegt; waar zijn de Duitsers? Daar hebben we er in Middelburg normaal gesproken toch genoeg van. Maar tijdens de kroegentocht hoor en zie je ze niet. We herkennen Goesenaren, Vlissingers en lui van alle over kanten. Maar Duitsers, nee. Het Middelburgs Jazzfestival lijkt Zeeuwser dan het ringsteken. Het feit dat ook Zeeuwse bands een plaats hebben gekregen in het programma, helpt daar on getwijfeld aan mee. Zeeland blijkt behoorlijk wat kwaliteit binnen de grenzen te hebben, ge noeg om verschillende café's een hele avond stampvol te houden. Champaigne Charlie. Crush en Feen Brothers zorgden ervoor dat er tot bij enen niemand meer bij kon in La Baguette. Meccano en in de Harlekijn. Al spelen Champaigne Charlie en de Feen Brothers vrijdag avond totdat het gelegenheids- personeel op de wenkbrouwen loopt, zaterdag staan ze alweer op de Vismarkt, een plek die voor de muziek van na de oorlog en voor zwoele jazz gemaakt lijkt. Intussen vormen zich, uit het winkelend publiek, grote cir kels van mensen rond de dweil- bandjes en voor de podia op de Markt en in de winkelstraten. Arthur Brown is er ook weer bij. De avond tevoren nog in Alassio de sterren van de hemel ge speeld en nu een trekker op het Marktpodium. Overal klinkt het koper, trillen snaren en ramme len vingerhoedjes over het was bord. Overal klinken ook regel matig applausjes op. Het publiek geniet. De mensen die moeten staan net zo goed als degenen die een terrasstoel heb ben bemachtigd. „Ik kan hier wel tot oktober blijven zitten", verklaart de vrouwelijke helft, van een ouder echtpaar vanuit een witte kunststof stoel op de Markt. „Dan zou je een dikke parkeerbekeuring krijgen, want ik moet over vijf minuten gaan bijvullen, ontnuchtert haar man. Nou goed. één minpuntje: waar tijdloze muziek de klok lijkt stil te zetten, tikken de el lendige parkeermeters onver biddelijk door en niemand weet zeker of de jazz ook parkeer wachters milder maakt. Maar als dat het enige is..„ door Harmen van der Werf Werknemers van de Konink lijke Schelde Groep in Vlissingen kijken verwonderd. Wie interesseert zich nu voor de hlaas, de fluit of hoe het luid ruchtige tijdsignaal van I)e Schelde ook mag heten Nie mand weet beter, dan dat die el ke werkdag acht keer over Vlis singen schalt. Tot in de buiten wijken en Oost-Souburg is de blaas te horen, bij de juiste win drichting. Al jaren en jaren. E. van Hoepen, hoofd bouwbu reau bij De Schelde, vindt de be langstelling voor de blaas maar zo zo. „Het is nostalgie. Iedereen heeft tegenwoordig een hor loge." Van Hoepen is op z'n hoede. Omwonenden klagen over zwaar verkeer van De Schelde. Voor Vlissingen een unicum. De Schelde was heilig waarom zo? als grootste werkgever. Die tijd is voorbij. Van Hoepen vreest ogenschijnlijk dat de blaas ten prooi zal vallen aan klaagzucht. „Maak er alsjeblieft geen verve lend verhaal over. Iets van tradi tie mag toch wel overblijven." Geen horloge Wanneer De Schelde het fluitsig naal heeft ingevoerd, is nergens meer te achterhalen. G. A. de Kok besteedt er geen aandacht aan in De Koninklijke Weg, het historisch standaardwerk uit 1975 over de honderd jaar oude fabriek. Al ver voor de oorlog moet. de blaas over stad Vlissin gen hebben geklonken. Gepen- sionneerden van het bedrijf zijn er mee opgegroeid. „Het was een hulpmiddel", vertelt Van Hoe pen. „De arbeiders reden erop. Ze hadden geen horloge nodig Veel werknemers woonden voor de oorlog vlakbij De Schelde. Bijna iedereen ging 's middags thuis eten. Ze leefden op de blaas. S. van Kuijk, bewoonster van de Glacisstraat, schrikt alleen op als die gaat. „Als ik achter in de tuin ben, klinkt die keihard door." Ze woont nog niet lang in Vlissingen en kan de toeter, zo als ze de blaas noemt, nauwe lijks waarderen. „Ik vind het zo ouderwets, zo schools. Als je daar werkt, lijkt het me vreselijk irritant." Kinderen „Van mij mag ie weg", zegt N. de Waal resoluut. Zij is ook een nieuwkomer aan de Glacis straat. „Ik ga niet lopen klagen, maar ik word er wakker van." J. Schillemans, vijftien jaar be woonster van de Glacisstraat. vindt dat soms handig. „Als ik me verslapen heb." Toch mag van haar de blaas verdwijnen, hoewel. „Als ik hem hoor en de kinderen spelen op straat, ga ik ze waarschuwen, Het verkeer, de drukte van De Schelde is erger." Veel positieve geluiden over de blaas kunnen in de Glacisstraat niet worden opgetekend. J. Vane die in twee aaneengesloten gara ges een handel in onder meer meubelen drijft, sluit zich echter aan bij hoofd bouwbureau Van Hoepen. 'Handen af van onze blaas'. „Die fluit bestaat al lan ger dan de mensen die hier wo nen. Ik vind het gezellig, leuk. Blijft er tenminste wat van oud- Vlissingen over. Alle bedrijven hadden vroeger zoiets. De blaas is De Schelde. De Schelde is nog steeds Vlissingen. Welke bedrij ven er ook bijgekomen zijn. Pe- chiney, Hoechst. dat is geen Vlis singen." Fluit De portier in het nieuwe kantoor bij de hoofdpoort bedient de blaas met een druk op de knoop. Het apparaat staat schuin ach ter hem. op een loods. De blaas ziet eruit als een gewone fluit. Vroeger werd er stoom doorheen gedreven, tegenwoordig samen geperste lucht. „Het valt nauwe lijks meer op", vindt portier C. Dekker. „Het is zoiets als het tik ken van de klok in huis. Mensen accepteren het daarom nog al tijd. denk ik. Het is zo gewoon." Klokslag twaalf uur gaat de blaas. Werknemers trekken de binnenstad in. L. van Luijk gaat 'een luchtje scheppen', zoals hij zegt. „Het is ergens flauwekul. Om tien voor half één gaat ie weer. Zo van: 'hè, je moet terug komen'. Ik weet heus wel dat ik een half uur pauze heb." „Afza gen", reageert J. J. Kamerling spontaan. Zijn oudere collega J.W. de Wolf kijkt er genuan ceerd tegenaan. „Ik heb aan de Verkuyl Quakkelaarstraat ge woond, hier vlakbij. Ik hoefde nooit op mijn horloge te kijken. Hij heeft vijftig jaar geblazen, laat 'm nog maar vijftig jaar bla zen." De blaas van De Schelde in Vlissingen. foto Ruben Oreel De band To the point kan volgende week nog beste schoolband van Nederland worden. foto Peter Nicolai Zeeuwen in finale beste schoolband van Nederland door René Hoonhorst Ze kunnen volgende maand nog tot 'beste schoolband van Nederland' worden gekozen, maar scho lieren zitten er dan waar schijnlijk niet meer in 'To The Point'. Twee van de zes band leden zwoegden vorige week aan de laatste eindexamenop- gaven en drie van hen haal den vorig jaar reeds het di ploma aan de Jansenius- school. Alleen toetsenist Pe ter van Kouteren zit nog op school. Hij blokt echter niet meer voor zijn havo- of vwo- papiertje maar is al jaren mu ziekdocent. De bandleden zouden het prachtig vinden om begin juli in het Utrechtse muziekcen trum Vredenburg als beste band uit de bus te komen. Als 'schoolband' zal To The Point zich daarna echter niet meer afficheren. Tot nu toe vielen de bandjes van het Jansenius, net als op vele andere scholen, aan het einde van bijna elk schooljaar uitelkaar omdat de muzikanten uitzwermen naar To The Point speelde tot nu toe vooral covers. Stevige nummers van de Ramones en Toto, luchtige van Gruppo Sportivo, zwaarmoedige van The Cure. Van alles wat dus, maar de favorieten waren en zijn de grootheden van de symfonische rock: Pink Floyd, Genesis en Yes. Muziek die vooral in de jaren zeventig ma teloos populair was, gaat het ook twintig jaar later weer he lemaal maken als het aan To The Point ligt. „Nu we zelf ook nummers schrijven, blijkt het toch het meest de kant van symfonische rock op te gaan. Die muziek vinden we toch het leukst", zegt Misja. Dat Misja. Inge van Bremen (zangi, Björn Boerdam (zang en bas), Davy Wentzler (gi taar). Frank Schansema en Peter van Kouteren (beiden toetsen) niet de enigen zijn, blijkt aan het toenemend aan tal optredens in de regio. Finale Ook buiten Zeeuwsch-Vlaan- deren lijkt de muziek in de smaak te vallen. Na het toe zenden van een demonstratie bandje wist de vakjury niet hoe snel ze naar Hulst moest komen om de band aan het werk te zien. In de tussenstand voor de finale (waar zestien schoolbands aan mee mogen doen) staat To The Point nog steeds fier boven aan. Van Kouteren: „Er zijn nu elf fina listen bekend, dus kunnen nog hoogstens vijf groepen boven ons eindigen." Een ereplaats tijdens het fina lefestival de eerste week van juli (de precieze datum is nog niet bekend) is met de voorlo pige toppositie niet gegaran deerd. „Maai- het is in elk geval al fantastisch om eens in Vre denburg op te treden", vindt Misja van Waterschoot. In het Hulster gemeenschaps centrum Den Dullaert krijgt To The Point vrijdag 4 juni de kans om alvast voor een groot publiek te oefenen. De band speelt dan als 'hoofdact' in de grote zaal. Dyspepsia, met on der anderen bandleden van de Terneuzense scholen Zelden- rust en Petrus Hondius, ver zorgt het voorprogramma, dat om 20.00 uur begint. hogescholen en universitei ten. Bij To The Point is dat niet anders, maar de groep be gint net zijn draai te vinden en de zes bandleden denken er daarom niet over om de groep op te doeken. Plezier Dat To The Point studieperi kelen en studentenleven vèr buiten Zeeuwsch-Vlaanderen zal overleven, staat voor drummer Misja van Water schoot als een paal boven wa ter. „We repeteren elke zater dag in het schoolgebouw. En ik weet zeker dat iedereen de oefensessies trouw blijft be zoeken. We hebben er gewoon erg veel plezier in en aan de stijgende vraag naar optre dens is te zien dat ook anderen onze muziek waarderen." oor Mieke van der Jagt I" azz is van oorsprong de mu- ziek van gewone mensen, 'elke virtuoos er ook mee aan e gang gaat, de charme wordt epaald door sfeer, intimiteit, ;rlijk koper, gespannen vellen vooral de geringe afstand an de muzikant tot het pu- liek. Op z'n best is jazz 'unplug- ;d', niet of nauwelijks ver- erkt en de organisatoren van et Middelburgs Jazzfestival ebben dat goed begrepen, 'aar elders gerenommeerde stivals ten onder dreigen te aan aan het eigen succes, bleek e Jazz Activiteiten Stichting eeland (Jasz) ook het zestiende stival de sfeer van een onder- ïsje te kunnen geven. Naast de mcerten op donderdag en za- irdag in de Stadsschouwburg, racht Jasz vrijdagavond en za- irdagmiddag de muziek waar thuishoort: op straat en in de roeg. 'at maakt het Middelburgse zzfestival tot een evenement aarnaar je opgetogen kunt uit- jken? Allereerst het feit dat ;en strikte regels worden toe- ;past in het programma. Krap 5 helft van alle twintig bands in kroegen kan onder het kopje zz worden ondergebracht, lues, regelrechte pop, funk, ick en soul brengen ook dege- ?n op straat die niet zo warmlo- ;n voor de muziek van hun ou- jrs. De groepen lijken geselec- :erd op de belangrijkste eigen- :hap van jazz: muziek van ichtbij. Zo dichtbij, datje er als tehoorder deel van kunt uitma- sn en er, naar gelang leeftijd en lorkeur, ingetogen bij kunt be- egen, beschaafd dansen, uitge- iten swingen en desnoods uit e bol gaan. ijdens de kroegentocht tref je e dansers en de swingers overi- ;ns vooral onder de veertigers an. In Bar American, waar Gip- i Rose stevige bluesrock jeelt, staat het publiek het ;ilst. In de Herberg doet het wing Fire Quartet de kroeglo- ers, minstens 20 jaar ouder dan ie in de hardrock-bar, dansen. (iet blasé ie ongedwongen sfeer wordt oor een deel ook bepaald door ?n zekere vorm van amateuris- le. In gunstige zin. Al is het de ;stiende keer. alles en iedereen laakt een indruk niet door de ol geverfd te zijn. De bands, oe professioneel van kwaliteit ever is een speciaal voor Terneuzen unplugged samengestelde uid. foto Peter Nicolai oor Hans Heijt n navolging van gerenom meerde collega's als Eric Iapton, Neil Young en Golden arring grijpen ook vier eeuws-Vlaamse bands naar de koestische muziekinstrumen- :n. Op het terras van de jonge- mvereniging Kalashnikov 'ordt zaterdag 5 juni het festi- al 'Terneuzen unplugged' ge- ouden met optredens van Tra- elling Compagnions, The Love len, de Band Zonder Nut en Fe- er. odium-programmeur Leo van Velde van Kalashnikov geeft an dat de jongerenvereniging geruime tijd met het idee rond ?p om tijdens het Schelde azz-Festival een muzikale acti- teit te organiseren. „Op een ge wen moment kwam iemand iet de suggestie een unplugged stival te organiseren en dat lan vonden we heel aantrekke- ik. De laatste jaren proberen e namelijk meer variatie aan te rengen in de muzikale evene- lenten die we organiseren, aarvoor waren we vooral geo- ênteerd op hardcore muziek, en unplugged festival heeft bo- ;ndien als voordeel dat we de ands buiten kunnen laten spe- n. Voor een versterkt optreden a straat zou de gemeente Ter- ïuzen nooit toestemming heb- m gegeven." erneuzen unplugged wordt om uur geopend door de gelegen- ïidsformatie Travelling Com- agnions. De leden van deze oep spelen gewoonlijk in ande re Zeeuws-Vlaamse bands en brengen covers van onder ande ren J. J. Cale. The Love Men speelt vooral ei gen composities en is een nieuw experiment van de Axelse muzi kant Hahamandad. Na het op treden van The Love Men is de Band Zonder Nut aan de bèurt met een mengeling van blues, rock en diverse andere stijlen. door Bart Mullink Arm, ziek en zielig, kort om zwaar hulpbehoe vend, zijn ze niet in de Tan- zaniaanse plaats Maore. Hulp geven is ook niet het eerste doel van de voorgeno men vriendschapsband, verklaart de voorzitter van de Werkgroep Ontwikke lingssamenwerking van Zierikzee, wethouder D. van der Wekken. Het gaat hem vooral om stimulering van het 'mondiaal denken'. Dat week 22 wil hij morgen, woensdag, duidelijk maken op een openbare bijeenkomst in Zierikzee. Na jaren zoeken heeft Zie rikzee eindelijk een partner gevonden in de Derde We reld. De werkgroepleden ko men uit alle geledingen van de Zierikzeese samenleving en het was een hele kunst om die allemaal op een lijn te krijgen. De inwoners van Maore lopen nu voorop: zij willen wel. Zierikzee moet formeel nog beslissen. Maar Van der Wekken heeft er alle vertrouwen in. want mon diaal denken is naar zijn overtuiging in ieders voor deel. Het betekent in zijn ogen dat „mensen zich ervan bewust zijn dat iedereen deel uit maakt van die ene grote we reld." Dat moet leiden tot een gevoel van verantwoor delijkheid voor en solidari teit met mensen elders op de wereld die het wellicht min der hebben getroffen. Pret tig voor allen, meent hij, want mondiaal denken ver rijkt ook je eigen leven. Van de anderen kun je een hoop leren, licht hij toe. Al is het maar dat ieders eigen leefwe reld betrekkelijk is. Samenwerking met een plaats in een ander wereld deel had het doel ook kun nen dienen, erkent hij. Toch is hij blij dat de blik weer eens wordt gericht op Afrika, omdat de ruime aandacht, voor Oost-Europa de Derde Wereld al te veel van de agenda drukt. Covers De groep Fever is speciaal voor Terneuzen unplugged samenge steld en bestaat voor driekwart uit leden van de funky-rap band Jamm:E. „Met onze vaste groep spelen we veel eigen nummers, maar met Fever gooien we het vooral op covers van Frank Zap pa, Lenny Kravitz, David Syl vian en Thomas Dolby", zegt zangeres Mo Krijnen van Fever/ Jamm:E. Krijnen legt uit dat de muzikanten het optreden op Terneuzen unplugged vooral zien als een aardige afwisseling voor de muziek die ze anders ma ken en dat ze met hun akoesti sche concert zeker niet een trend willen volgen. Krijnen: „Zo'n un plugged optreden is voor ons een leuke uitdaging omdat we ande re instrumenten uit de kast ha len. Zo speelt de drummer van Jamm:E gitaar op Terneuzen unplugged en wordt de elektri sche bas vervangen door de con trabas. Zelf heb ik er veel ver trouwen in. De muziek swingt misschien iets minder, maar tij dens het repeteren viel het me op dat de zang bij akoestisch spelen veel warmer klinkt." fotografie Ruden Riemens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 25