Sociale zekerheid op de snijtafel PZC Bosnië voor president Clinton een keuze tussen twee kwaden Topcriminelen gaan vrijuit door beter financieel inzicht Geest van Pétain waart door Parijs E w ne opinie en achtergrond Prof. Piet van Wijngaarden ziet parlementaire enquête als een katalysator S( En als zo'n gifwolk nou eens bij ons komt aandrijven? sp< F WOENSDAG 12 MEI 1993 door Mare Peeperkorn Of het zin heelt, die parle mentaire enquête sociale zekerheid, herhaalt de hoogle raar de vraag terwijl hij naden kend door het raam naar buiten staart. „Inhoudelijk gezien ab soluut niet. Al het materiaal dat verzameld had kunnen worden, is al verzameld. Maar het kan wel de discussie versnellen over een nieuwe opzet van de uitvoeringsorganisaties. Dat is de winst, anders waren we nog drie jaar voortgehobbeld op de zelfde wijze". Piet van Wijngaarden, hoogle raar Vraagstukken Sociale Ze kerheid aan de Rijksuniversiteit Utrecht, werd onlangs uitgeno digd door enquêtecommissie- voorzitter Buurmeijer. Of hij zijn licht eens wilde laten schijnen over de vraag waar het fout is ge gaan met de uitvoering van de wao. de ww en de Ziektewet. Een informeel gesprek, waarbij Van Wijngaarden de enige 'onafhan kelijke' was in een gezelschap dat verder bestond uit bestuur ders en uitvoerders van de so ciale wetten. De hoogleraar mag zich deskun dige op het terrein van de sociale zekerheid noemen. Naast zijn baan bij de universiteit bekleedt Van Wijngaarden de functies di rectie-adviseur voor de sociale dienst in Den Haag, voorzitter van het onderzoeksoverleg so ciale zekerheid en bestuurslid van het Nederlands Genoot schap Sociale Zekerheid. Ook maakt hij sinds 1982 deel uit van het Europees Instituut Sociale Zekerheid, waarin ieder EG- land vertegenwoordigd is. Harde schokkende nieuwsfeiten zullen niet boven tafel komen, verwacht Van Wijngaarden als de enquêtecommissie deze week de openbare verhoren begint. „De conclusies zullen voor de hand liggen, dat de uitvoerings organisaties. de bedrijfsvereni gingen dus. te passief waren, te veel gericht öp het verstrekken van een uitkering in plaats van het vinden van werk. Dat dat komt door de belangenverstren geling van de sociale partners in de bedrijfsverenigingen. Dat het toezicht onvoldoende was. dat de politiek onuitvoerbare wet ten heeft bedacht en vervolgens de zaak op zijn beloop gelaten". Interessanter dan wat er fout is gegaan, is de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe dit in toekomst is te voorkomen. De 'waarom-vraag' beantwoordt Van Wijngaarden met een ver wijzing naar de ontstaansge schiedenis van Neerlands onvol prezen sociale stelsel. „Halverwege de jaren '50 hing Nederland achter in het peloton in vergelijking met de rest van Europa als het ging om de so ciale voorzieningen. In 1967 wa ren we nummer 1Er is in die tus senliggende jaren dus ontzet tend veel gebeurd". Van belang hierbij was wat Van Wijngaarden de 'pacificatie van de uitvoeringsorganisaties' noemt. Tot 1952 lagen de confes sionele partijen KVP, CHU en SOCIALE ZEKERHEID De Parlementaire Enquête Prof.Piet van Wijngaarden ...'overheid moet recht op werk garanderen'.. foto Roland de Bruin/GPD ARP voortdurend in de clinch met de sociaal-democraten over de vraag wie de sociale wetten moest uitvoeren. De voorlopers van het CDA beschouwden dit als het domein van de sociale partners (werkgevers en vak bonden), de PvdA wilde dat ook op dit terrein de overheid een stevige vuist in de pap kreeg. In 1952 bereikten de partijen een compromis waarmee de basis van het huidige stelsel werd ge legd: de werknemersverzekerin gen kwamen in handen van de sociale partners, de volksverze keringen werden een overheids zaak. Van Wijngaarden: „Daar mee viel de belemmering weg die heel lang nieuwe sociale wet geving had tegengehouden. Dat zie je ook aan de verkiezingspro gramma's daarna. Politieke par tijen beginnen tegen elkaar op te bieden, dingen naar de kiezers gunst met dat soort regelingen". De opbouw van het sociale stel sel werd ideologisch gevoed. „Het briesje van rechtvaardig heid en gelijkheid dat over Eu ropa trok, werd ia Nederland een door Henk Postma De Nederlandse politie hinkt nog steeds op één been. Te vaak blijven kopstukken van misdaadorganisaties buiten schot, omdat de politie niet in staat is aan te tonen dat zij het geld opstrijken. Deze trieste boodschap komt van mr C.D. Schaap, hoofd van Interpol Nederland. Hij sloeg gisteren alarm tijdens een stu diedag over het witwassen van misdaadgeld via banken en an dere financiële instellingen. Se rieuze bestrijding, aldus Schaap, is pas mogelijk wanneer de politie een volwaardige finan ciële poot krijgt. Volgens Schaap, ook hoofd van de afdeling Finaneieel-Econo- mische Criminaliteit van de' Centrale Recherche Informatie dienst (CRI), heeft de politie nog absoluut te weinig financieel ge schoolde rechercheurs in huis om met succes te kunnen optre den tegen leiders van inter ina- tionale misdaadorganisaties. Die verdienen soms fabelachtige hoeveelheden geld door anderen misdrijven uit te laten voeren, zoals handel in drugs, wapens of beschermde diersoorten. Justitie maakt de laatste tijd mooie sier met de oprichting van de Bureaus Financiële Onder steuning. die nu een landelijk dekkend netwerk vormen. Maar dat is, zegt Schaap, niet meer dan een 'eerste en beperkte aan zet'. „Alleen al wat betreft het kwantitatieve aspect moet ik helaas nog constateren dat het aantal financieel georiënteerde rechercheurs slechts een drup pel op een gloeiende plaat is en nog in geen enkele verhouding staat tot het aantal traditionele rechercheurs". Ook kwalitatief staat de politie volgens hem op achterstand. „Als tegenhanger van de door criminele organisaties inge huurde deskundigen dienen we minimaal op centraal niveau voorzieningen te treffen. De poule van forensische accoun tants van de CRI is in haar hui dige vorm (vijftien formatie plaatsen) te beperkt en dekt niet alle vereiste deskundigheden". Loze maatregel Banken en andere financiële in stellingen worden dit jaar bij wet verplicht om 'ongebruikelijke transacties' te melden. Is er een redelijk vermoeden dat er een luchtje aan het geld zit. dan moet de bank dit opgeven. Bankpersoneel dat in gebreke blijft, is strafbaar wegens heling storm die zeker tien jaar aan hield. Een uitstekend sociaal ze kerheidsstelsel was het resul taat. Nederland was nummer 1 in Europa en daar waren de poli tieke partijen blij mee. dat vond men geweldig", aldus Van Wijn gaarden. Rimpelingen De zorg-ideologie. die wat heden ten dage 'activerend arbeids marktbeleid' wordt genoemd bijna per definitie uitsloot, stuit te ook financieel niet op bezwa ren. De economische groei was jaar in jaar uit hoog. de bomen leken tot in de hemel te groeien. Toch vertoonden zich ook des tijds al enige rimpelingen op het verder nog glanzende oppervlak van het stuwmeer aan sociale wetten. De toenmalige minister van so ciale zaken Veldkamp vroeg in 1967 de Sociaal-Economische Raad (SER) om advies over een goedkoper en eenvoudiger stel sel van de sociale zekerheid: één uitvoeringsorganisatie per regio waarin de sociale partners slechts op afstand een rol in speelden. Het idee van een 'so ciale supermarkt', waar anno 1993 een kamermeerderheid mee te winnen is. De SER schakelde tot twee maal onderzoeksbureaus in. In 1984 kwam er een advies van de SER op tafel, dat erop neer kwam dat alles bij het oude bleef. Pogin gen om het sociale stelsel op een andere leest te schoeien, stuit ten op een ijzeren driehoek in de besluitvorming: vakbonden, werkgeversorganisaties en (vooral de confessionele) poli tieke partijen. „De politiek heeft de zaken bewust op z'n beloop gelaten", aldus Van Wijngaar den. Europa Hoewel de onrustbarende stij ging van het aantal wao'ers al begin jaren '70 werd gesigna leerd sloegen de politieke partij en daar geen acht op. Het advies in 1979 van de ambtelijke com- missie-Lamers (het zoveelste pleidooi voor volumebeleid, on afhankelijk toezicht, 1-loket ge dachte, meer macht voor de overheid) vermocht dan wel de toenmalige bewindslieden over tuigen, de Tweede Kamer was nog niet zover. De omslag in het parlement si tueert Van Wijngaarden rond 1985. De gevolgen van de econo mische recessie waren voelbaar, de financiering van het sociale stelsel stond onder druk. „Daar bij kwamen de vergelijkingen met andere Europese landen. 'Moetje eens kijken' werd er ge roepen, 'we hebben twee, drie keer zoveel zieken en arbeidson geschikten als in het buiten land'. Toen bleek de heel lage ar beidsparticipatie in Nederland en de heel hoge participatie in de sociale zekerheid". Het streven naar één Europa met de bijbehorende normen voor financieringstekort en las tendruk, zette hét stelsel nog verder onder druk. „Op den duur kon de politiek er niet meer om heen, met name de ontwikkelin gen in de wao met. Maar ook de stelselherziening van 1987 (min der uitkeringen, eenvoudiger stelsel), bleek een totale misluk king. Er zijn zelfs wetten bij ge komen". Voeg daarbij de toenemende in dividualisering waarop het so ciale stelsel niet is afgestemd en de soms complexe wetgeving, en de chaos is compleet. „De poli tiek heeft geen vat meer op de problemen. Ik geloof dat het die oprechte bezorgdheid is geweest die de Kamer deed besluiten tot een parlementaire enquête. In wezen gaat het om het primaat van de politiek". De analyse van Van Wijngaar den over het debacle bij de werk nemersverzekeringen, staat haaks op de beweringen van oud- Unilever-topman Beek. Deze meent dat de grote bedrijven, met medeweten van vakbonden en de werkgeversorganisatie VNO, doelbewust de wao heb ben gebruikt om hun perso neelsbestand af te slanken. Van Wijngaarden zegt geen aan wijzingen te hebben die duiden op een bewuste strategie, een te voren geraamd complot van een congsi van groot-industriëlen. „Wat je wel kunt constateren, is dat het dumpen van werkne mers in de wao plaatsvond en kennelijk vanzelfsprekend was. Het is in grote 'mate gebeurd, maar geen van de politieke par tijen heeft destijds aan de bel ge trokken". Van Wijngaarden hoopt dat het enquête-rapport de katalysator wordt voor een ander sociaal stelsel. Volgens de hoogleraar is er maar één echte oplossing om uit de problemen te raken: meer banen, vooral in deeltijd en aan de onderkant van de arbeids markt. „Het recht op werk, dat zou de verantwoordelijkheid van de overheid moeten zijn. De groep mensen waarjehetover hebt, ar beidsongeschikten en langdurig werklozen, voldoet niet aan de eisen die werkgevers aan een re guliere baan stellen. Dus moetje deeltijdbanen en laagbetaalde banen scheppen. Dat heeft als consequentie dat je het mini mumloon moet loslaten. Kijk naar de Verenigde Staten, daar heeft dat proces plaatsgevon den. Waar wij naai' moeten stre ven, is een combinatie van een sociaal aanvaardbaar inkomen én werk". Om te voorkomen dat de laagbe taalde deeltijders onder het be staansminimum zakken, pleit Van Wijngaarden voor een ge deeltelijk basisinkomen van zo'n zeshonderd gulden per maand voor iedereen. wanneer blijkt dat het geld in derdaad uit de onderwereld af komstig is. Een nogal loze maat regel, vindt Schaap, zolang de politie niet 'in brede zin meer fi nancieel gericht' kan optreden. „Zonder dat zal er geen sprake kunnen zijn van een adequate strafrechtelijke follow-up op de Wet ongebruikelijke transac ties". Justitie is volgens Schaap te snel tevreden. „Bij de afronding van ieder zich daarvoor lenend onderzoek dient de vraag ge steld te worden waar de crimi nele winst is gebleven en hoe de ze ontnomen kan worden. Pas dan is er sprake van een succes volle afronding van een onder zoek". Overigens benadrukt Schaap dat hij niets wil afdoen van de traditionele, op de delicten zelf gerichte aanpak. „Kosten nog moeite zijn gespaard om hier voor methodieken en technie ken te ontwikkelen. De Neder landse politie mag hierin zeker bijzonder professioneel worden genoemd". De chef van Interpol-Nederland laat doorschemeren dat interna tionale criminelen op grote schaal Nederlandse banken en andere financiële instellingen misbruiken om hun geld via steeds ingewikkelder construc ties van kwade reuk te ontdoen. In de Verenigde Staten en Enge land zijn al eerder wetten ge maakt die dergelijke witwa spraktijken bemoeilijken. Wel licht zuigt Nederland daardoor momenteel misdaadgeld aan. zei Schaap. Vreemde valuta Hij weigert duidelijke cijfers te noemen. Desgevraagd wil Schaap wel kwijt dat de laatste tijd bij het oprollen van bendes opvallend grote hoeveelheden dollars en ponden worden ge vonden. Hij leidt daaruit af dat misdaadorganisaties zo veel geld verdienen dat ze steeds meer moeite hebben het onge merkt in omloop te brengen. Hij schat - 'maar dat is koffiedik kij ken' - dat de banken per jaar cir ca 4.000 verdachte transacties zullen melden. Een aantal banken werkt al op vrijwillige basis samen met Jus titie. Iedere storting van 25.000 gulden of meer. of de afzonderlij ke storting van diverse kleinere sommen geld tot eenzelfde be drag, moet voortaan bij het ba- liepersoneel een lichtje doen branden. Er zijn diverse criteria ontwikkeld die bepalen wanneer dergelijke stortingen als ver dacht moeten worden be schouwd. van onze correspondent in Washington Hans de Bruijn Je leert over het algemeen meer van je mislukkingen dan van je successen. Mis schien is dat wel de belang rijkste reden voor de aarzelin gen bij veel Amerikanen om zich in een militair avontuur in Bosnië te storten. Over de Golfoorlog of Grenada hoor je de Amerikanen dezer dagen nauwelijks, over Vietnam en Bay rut zwarte bladzijden in hun militaire historie des te meer. Vietnam leerde hen dat je je niet in een onoverzichtelijke oorlog moet laten meeslepen, waarvan doel en duur niet op voorhand bekend zijn en je met een onberekenbare tegen stander te maken hebt. Bay- rut, waar nu tien jaar geleden een autobom 241 mariniers het leven kostte, leerde dat slechte voorbereiding en een 'wij-zullen-dat-varken-wel- eventjes-wassen'-mentaliteit fataal kunnen zijn. En voor alle gevallen geldt: je begint niet aan een oorlog als je niet zeker bent van de steun van de bevolking. Vooral met dat laatste heeft president Clinton te maken, nu hij zijn opties weegt voor een militair ingrijpen in Bosnië. De Ameri kanen voelen er in meerder heid niets voor om soldaten naar het vroegere Joegoslavië te sturen: zelfs niet om er vrij risicoloos bommen af te wer pen. Ook de steun van het Congres, dat zich wellicht minder door emoties laat leiden, is aller minst zeker. De Democrati sche en Republikeinse leiders steunen Clinton, al weten ook zij niet precies waarmee, maar de grote meute 'gewone' parle mentariërs moppert al dagen lang. „Veel Congresleden zijn gefrustreerd en schreeuwen om informatie", zegt de Demo cratische Afgevaardigde Lee Hamilton. „Maar", vindt Thomas Foley, de Democratische leider in het Huis van Afgevaardigden, „als we ons concentreren op de coördinatie met het Congres, de samenwerking met de bondgenoten en de leiding door de VN, dan zal een ver zoek van de president worden gehonoreerd". Foley stelt dat nooit een Amerikaanse presi dent ten oorlog is getrokken, die niet de steun van het Con gres had. Maar Clinton zal al zijn poli- ifsst A De burgeroorlog in Bosnië is voor Amerikaanse militairen heel wat ingewikkelder dan de 'schoonmaak-actie' in Somalië, waar mariniers december vorig jaar de 'Stars and Stripes' hesen. foto Reuter President Clinton in zijn ovale kamer in het Witte Huis. tieke verkopersgaven uit de kast moeten halen om de Amerikanen te overtuigen. Er is in de Amerikaanse media al bevreemd opgemerkt dat de president nog steeds geen toe spraak tot het volk heeft ge houden om over zijn opties en overwegingen te praten. In zijn wekelijkse radiotoe spraak van afgelopen zater dag meed Clinton het onder werp Bosnië zelf volledig. Niet voorbereid „We hebben de Amerikanen totaal niet voorbereid op mili taire actie", zegt de Republi keinse leider Robert Dole, die Clinton overigens stednt. De Amerikanen zijn bovendien niet bereid de president het voordeel van de twijfel te ge ven, zolang van de Europese bondgenoten geen duidelijk signaal komt dat zij mee in het schuitje willen stappen. De Amerikanen hebben momen teel weinig op met 'Europa'. Washington schuift de schuld van de besluiteloosheid in de schoenen van de Europeanen, die niet weten wat zij willen met de burgeroorlog in hun ei gen 'achtertuin', die niet voe len voor luchtaanvallen maar wel de Amerikanen bekritise ren, die geen grondtroepen willen leveren om de Serviers op de knieën te dwingen. Toch blijft het uitgangspunt dat er „eenheid met de VS" moet zijn. De Europeanen zoeken bij de Amerikanen leiderschap, maar hebben nog niet in de ga ten dat het Amerika van Clin ton niet hetzelfde is als het Amerika van George Bush. Tijdens de Koude Oorlog maakten de VS in Europa de dienst uit als het om veilig heidskwesties ging. maar dat is niet meer zo. Een meer en meer in zichzelf gekeerd Ame rika heeft onder Clinton an dere prioriteiten gekregen. Nu al krijgt de president kri tiek dat hij zich teveel laat af leiden van de binnenlandse economische problemen, op grond waarvan hij vorig jaar november is gekozen. Waarne mers menen dat Clinton de Europeanen waarschijnlijk achter zich gekregen had, als hij meteen duidelijk had ge steld: we gaan dit of dat zus en zo doen. Punt uit. Dan was Eu ropa. net als bij de Golfoorlog, wel gevolgd. Maar de burgeroorlog in Bos nië is niet vergelijkbaar met de Golf. De verontwaardiging die ook hier heerst over de gru welen in Bosnië ten spijt. De Amerikanen aangemoedigd door over het algemeen ang stige analyses van hun eigen militaire leiders zien Bosnië eerder als een nieuw Vietnam. En de trauma's over die oorlog behoren ook na twintig jaar nog lang niet tot het verleden. Hollywood Het zijn de trauma's van een oorlog die van escalatie naar escalatie en van bombarde ment naai- bombardement ging. Voor Amerikanen moet een oorlog tegenwoordig sim pel zijn. zoals de 'walkover' in de Iraakse woestijn, met hel den en schurken, zoals Sad dam Husayn, met herkenbaar goed en kwaad, zoals in hun films. Maar van die Hollywood- ideologie is in de heuvels van Bosnië geen sprake. Clinton staat dan ook voor enorme dilemma's. Hij kan het nauwelijks goed doen zonder of de Europese partners of zijn eigen volk van zich te ver vreemden. Daarom is het ver klaarbaar dat de president, die thuis toch al zo onder vuur ligt, zijn besluit blijft uitstel len. Maar zowel de machteloze Europeanen als de angstige Amerikanen verwachten nu toch eindelijk leiding van de baas van 's werelds laatste su permacht. van onze correspondent in Parijs Hans Gertsen Bij de uitgang van een bioscoop in het sjieke zesde arrondissement van Parijs staat een bejaard echtpaar te wennen aan het daglicht. Na ruim tweeë neenhalf uur in het sche merdonker te hebben geze ten, is de overgang naar de felle lentezon groot. Bijna even groot als de sprong in de tijd die ze zojuist ge maakt hebben. Van de som bere oorlogsjaren onder het met de Duitsers heulende Vichy-regime naar 1993. Zij zoekt in haar handtas naar haar zonnebril; hij wrijft zich nog eens door de ogen. Ogen die verraden dat hij zojuist gehuild heeft. Hij is niet de enige. De film over maarschalk Philippe Pétain, de held van Verdun uit de Eerste Wereldoorlog die op 84-jarige leeftijd staatshoofd van het met de Duitsers col laborerende Vichy-Frank- rijk werd en die in 1945 we gens landverraad ter dood werd veroordeeld, is heel wat bioscoopbezoekers niet in de koude kleren gaan zitten. „De film heeft veel pijnlijke herinneringen bij me opge roepen", zegt de man. Herin neringen aan een broer die niet terugkwam van het front-, aan een vriend uit het verzet die werd gefusilleerd. Maar vooral de herinnering aan de grenzeloze hypocrisie en lafheid, die Frankrijk in de beginjaren van de oorlog in zijn greep had. In de over tuiging dat de oorlog defini tief verloren was, probeer den veel Fransen er het bes te van te maken in een door de Duitsers overheerst Eu ropa. Verdachte buren, bui tenlanders en verzetsmen sen werden bij duizenden verraden in anonieme brie ven en telefoontjes. In de film stuit de stroom ano nieme brieven - vaak dood vonnissen op afstand - zelfs sommige loyale medewer kers van het regime tegen de borst. Het zijn voor veel Fransen pijnlijke beelden. Als de film 'Petain' één ding pijnlijk duidelijk maakt, dan is het wel dat miljoenen Fransen aanvankelijk op zijn minst sympathie had den voor het marionettenre gime dat zich in de zomer van 1940 in het mondaine kuuroord Vichy vestigde. Verzetshelden werden ze doorgaans pas later, veel la ter. Lang nadat het Vichy-re gime - vrijwillig - was begon nen met het deporteren van tienduizenden Franse joden. En veelal pas kort voor de geallieerde landing in Nor- mandië. „De film geeft he laas een correct beeld van de situatie in de oorlogsjaren", zegt de man, alvorens in het schemerduister van de on dergrondse te verdwijnen. Taboe Even verderop staat een groepje jongeren na te pra ten over de film. Voor hen heeft 'Pétain' veel weg van een ver-van-mijn-bed-show. „Ik kon de draad van het ver haal niet altijd volgen. De namen Pétain en Laval ken de ik, maar van heel wat an dere sleutelfiguren van het Vichy-regime had ik nog nooit gehoord", zegt een 23- jarige rechtenstudent. Niet vreemd. De Franse school boeken weten nog altijd niet goed raad met het Vichy-re gime. Pas sinds 1983 wordt de smadelijke periode op de middelbare school summier behandeld: voordien was 'Vichy' taboe. Anno 1993,48 jaar na de oor log, zijn de wonden nog altijd niet geheeld. Een oorlogs misdadiger als René Bous- quet, als politiechef van Vi chy direct verantwoordelijk voor duizenden deportaties, is nog steeds niet berecht. Philippe Pétain zelf, hoofd rol in de film, is de meest pro blematische persoonljkheió uit de moderne Franse ge schiedenis. De held annex verrader, de man op wie Frankrijk trots was en voor wie het land zich later moest schamen. Dat laatste gaat nog altijd niet van harte, zoals vorig jaar weer bleek. Tot woede van organisaties van oor logsslachtoffers liet dent Mitterrand - zelf tol 1942 ambtenaar van de rege ring in Vichy alvorens in het verzet te geraken - tegen eer- foEN' dere beloften in een krans leggen op het graf van Pe tain. Regisseur Jean Marboeui schildert Philippe Pétain beurtelings af als een oude vermoeide en makkelijk te beïnvloeden man en als een machtshongerige, ijdeltuit met duidelijk fascistische sympathieën. Als een man die zijn land aanvankelijk via een wapenstilstand me; de Duitsers wilde redden van een zinloze slachting I1 (het Franse leger was toen al srde onder de voet. gelopen), maar na- die zich geleidelijk ontpopte tot een dictator van het zui- ,e on verste water, de inspirator van een fascistoïde 'natio V: nale revolutie'. n'^ erhe elem Laf en hypocriet In navolging van de histori F cus Mare Ferro, op wiens gf F lijknamige biografie de fit jj1 grotendeels gebf valt het eindoordeel van a Is regisseur bepaald niet gocrevo( uit voor Pétain. De oui!®®- maarschalk is in het veil1/! Deop' den vaak afgeschilderd r slachtoffer van Pierre Latil e Pét-ains minister-presidn1 die onverbloemde synn thie voor het nationaal-! li cialisme had. Hij zou de kïs|,| de genius achter het regimji van Vichy zijn geweest, 4 y man die de oude maarschak van kwaad tot erger manip; leerde. In de film zijn derw len echter vaak omgedraail Pierre Laval maakt zelden een geheim van zijn sympa- thieën en doeleinden, en op zijn manier zelfs recti'fas sir door zee te noemen. Pétr daarentegen is een draï kont wiens gedrag vaai ronduit hypocriet en laf noemen is. Veel anonieme Fransen gen hem daarin na. Onbe straft, zoals de film in eet slottekst nog eens stekelig stelt- „Het- pétainisme nooit veroordeeld", zo word; de bioscoopbezoekers als uitsmijter voorgehouden Een uitsmijter die hard aan ie(1P'af komt. D,serol ajr ladelijl delen v veel d( de b als - fimente U staat er misschien niet elke dag bij stil, maar ramf^ kunnen ook in uw omgeving gebeuren. Natuurlijk, we hoevö echt niet de hele dag op onze hoede te zijn voor naderend nauw rampen en andere ernstige bedreigingen. Maar dat je nooit 'nooit' mag zeggen, hebben we inniiddef geleerd. Het is dus goed om te weten wat u moet doen als 3 sirenes onverwacht toch een ramp aankondigen. Ga in dat gr-1 direkt naar binnen, sluit deuren en ramen en zet radio of tva® voor nadere berichten en instructies. Meer informatie vindt u in de folder over rampen van if gemeente. Want het wordt pas echt een ramp als je niet ®j^He wat je moet doen. pnetbt Als de sirene gaat... Ga direkt naar binnen, sluit deuren en ramen, zet radio of tv aan. PRECl Eft or ex ve im )posi antv nopv lerle beh; toikki die va vertr pit k< akte s DEXH, keer dr tekenin aandacl minalit Politie, teerder: te aantal *eer sti d pit ~-ssie v Bisterie i ffrkeers tot vijfti Sn in ei; baant ®3en. H

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 4