Kerncentrale vertraagd veiliger PZC )iplomatiek conflict ond kwestie vissers Vlake-spoorbruggen in stukken Canada schaamt zich niet meer voor achtergronden Samenwerking in de zorgsector mag van Dijkwel intensiever Miskende zeeslag wordt 12 juni in Breskens herdacht Passen en meten bij bouw van amfibisch transportschip provincie 11 yiet keuze voor uitgebreide procedure extra jaar gemoeid \HO,HO! Meiabo DINSDAG 11 MEI 1993 lbs tanonze verslaggever BORSSELE - Het vergroten van de veiligheid in de kerne nergiecentrale bij Borssele wordt met eén jaar vertraagd. Dat komt omdat de regering een uitgebreide procedure voor het aanpassen van de vergunnin gen wil volgen. Die procedure, met inbegrip van een milieu-ef fectrapportage en inspraak, kost veel tijd. Hierdoor wordt je centrale niet, zoals aanvan kelijk de bedoeling was, al in 1995 of 1996 op een hoger veilig heidsniveau gebracht maar pas in 1997. pit blijkt uit een brief van minis ter van Economische Zaken dr j E. Andriessen aan de Tweede Kamer. In de kamer was vorig jaar oktober bij de behandeling van het Elektriciteitsplan 1993- 2002 aangedrongen op een zorg vuldige procedure. De regering- had de keus tussen een korte procedure (met zo snel mogelijk grotere veiligheid binnen be reik) of een langere route (die tijdrovend is). Per saldo heeft tet kabinet gekozen voor een 'zo robuust mogelijke procedure.' Bij de keus is rekening gehou den met een recente uitspraak van de Raad van State over het verlenen van een zogenaamde revisievergunning voor de kern- Kassen met cactussen open voor publiek MIDDELBURG - Negen leden de Zeeuwse afdeling van Succulenta (een landelijke ver eniging van cactus- en succu- entenliefhebbers), zetten zater dag hun kassen open voor het publiek. Tussen 10.00 en 16.00 our kunnen belangstellenden de grote verscheidenheid aan planten gaan bekijken. De adressen zijn: T. de Rijke, weg 444, Middelburg; P. Dekker, Noordweg 476. Middel- rgjJ.Mesu, Nachtegaalstraat Middelburg: J. Antheunisse, Zacharias Jansenstraat 39, Mid- g; R. Wondergem. Dorps straat 38. Biggekerke (75 vier kante meter): B. Spee, Diepe- DEestraat 4, Borssele; J. Min- e®A. Hankenstraat 18, Wil- hömadorp; J. W. C. de Jonge, Sttëdestraat 95. Goes en C. A. Musse. Koos Vorrinkstraat 31,fees. centrale bij Dodewaard. De Raad van State vernietigde die vergunning omdat er onvol doende recht aan inspraak zou zijn gedaan (de centrale draait nu met een gedoogbeschikking). De regering wil voorkomen dat een dergelijke situatie opnieuw ontstaat, maar dan voor de cen trale bij Borssele. Daarbij wordt voor lief genomen dat er tenmin ste één jaar uitstel van het ho gere veiligheidsniveau optreedt. Het eventueel in tweede aanleg gedwongen zijn alsnog een lange route te volgen, zou nóg later tot een rechtsgeldige vergunning en een veiliger Borssele leiden. Voorlichting Overigens heeft de exploitant van de centrale, de NV Elektrici- teits-Produktiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ) zich be reid verklaard een onverplichte inspraakronde in te lassen, als mede voorlichting aan de bevol king. Dat wordt echter, wanneer het tot een formele afweging van bezwaren komt, niet voldoende geacht om tegemoet te komen aan de bepalingen in de Kerne nergiewet. Bij de regeringskeus speelt ook een rol dat het aan passen van de kerncentrale een kostbaar, langdurig en omvang rijk project is. EPZ heeft hiervoor het plan Mo dificaties opgesteld. De kosten ervan zijn geraamd op ongeveer 450 miljoen gulden. Bedoeling was in 1992 te beginnen en in 1994/1995 klaar te zijn. Het ge rommel over de te volgen proce dure heeft al bij voorbaat ge zorgd voör vertraging. Daarop komt nog eens de extra tijd die de lange procedure kost. Overi gens is EPZ volop bezig met de voorbereidingen. De aanpassin gen waarvoor geen vergunning vereist is, kunnen al in gang wor den gezet. Onderdelen van het plan Modifi caties zijn onder meer: een nieuw noodstroomgebouw (het huidige is te klein), een gebouw met een nieuwe, verder geauto matiseerde reactorbeveiliging (onderdeel van het reserve-be sturingssysteem), een filterin stallatie op de bol, het slaan van zes nieuwe bronnen als extra re serve-koelsysteem, een nieuwe simulator voor opleiding van personeel. Het plan is erop ge richt de centrale tot zeker 2003 op verantwoorde wijze te laten draaien. De centrale levert in 1993 twin tigjaar stroom aan het openbare net. Grote problemen hebben zich niet voorgedaan. Er zijn voortdurend aanpassingen ver richt. Daardoor is het veilig heidsniveau van de centrale op dit moment ook in overeenstem ming met de bestaande vergun ning. beklemtoont minister An driessen in zijn brief aan de Tweede Kamer. Hij voegt eraan toe dat uitvoering van het plan Modificaties niet leidt tot verho- In Vlissingen is maandag begonnen de Vlake-spoorbruggen met snijbranders aan stukken te branden. foto Ruben Oreel van onze verslaggever VLISSINGEN - De Vlake-spoorbruggen komen deze week na meer dan vijftig jaar trouwe dienst definitief aan hun einde in de Vlissingse binnenhaven. De op een ponton aangevoerde bruggen zijn maan dag bij metaalhandel en sloopbedrijf Vli- meta allereerst met snijbranders in grote stukken gehakt. Die zijn in de loop van de dag op de kade gezet om verder gesloopt en voor transport klaargemaakt te wor den. Rijkswaterstaat wilde de spoorbruggen aanvankelijk tegelijkertijd met de ver- keersbrug weghalen. Dat scheelt in sloop- en transportkosten. De coaster Solon uit Geldermalsen gooide dit plannetje vorige week dinsdag in de war door tegen de Vla- ke-bruggen te varen. Een drijvende bok was toch nodig om de verkeersbrug terug op zijn plek te zetten. De spoorbruggen konden er dan net zo goed direct uit. Met de sloop van de Vlake-spoorbruggen is een stoffelijke herinnering aan een be wogen geschiedenis uit het Zeeuwse land schap verdwenen. Tot drie keer toe zijn de in 1938 opgelever de bruggen in de laatste wereldoorlog ver nield. Nederlandse militairen dachten in 1939 de Duitse opmars te kunnen stuiten door de verbinding te vernielen. Geallieerde bom menwerpers voerden er in 1944 een bom bardement op uit, waarna de Duitsers de bruggen in hetzelfde jaar verwoestten. Vanaf 1947 heeft de herstelde kanaalkrui sing onafgebroken dienst gedaan, tot sep tember vorig jaar de nieuwe spoorbrug in gebruik is genomen. Helemaal verloren zijn de oude spoor bruggen nog niet. Het metaal gaat vanuit Vlissingen naar een staalfabriek, waar het klaargemaakt wordt voor hergebruik. Eigen nemen beperkingen hoog op ■n onze verslaggever IRESKENS - Nederland en tljië stevenen regelrecht af een diplomatiek conflict ver de kwestie rond de Vlaam- 'Westerscheldevissers. Negen de achttien kleine kotters ellende vloot liggen al ruim «ee weken werkeloos aan de ide in thuishaven Breskens, ndat ze volgens de rijkspolitie water niet over de nodige li- mlies beschikken. De direc- tar-generaal voor scheepvaart maritieme zaken in Brussel. Vandevel, neemt de zaak ao? op. De Belgische ambassa- Birin Den Haag zal 'zeer bin- mkort' een protestbrief afge- bij de verantwoordelijke ederlandse bewindslieden, ondigde Vandevel maandag lin. )e vissers hebben een advocaat idearm genomen. Ze eisen van iofficier van justitie in Middel- ze met onmiddellijke sang weer toestemming krij- om hun vistactiviteiten tort te zetten. Daarnaast moet rijkspolitie te water ophou- nmethet confisqueren van de -omamelijk) tong en kabel- '«vangsten, het uitdelen van siesenhet stuksnijden van de riten, stelt raadsman L. Verbe en een faxbericht aan officier de Jong. Wordt hieraan geen ivoor gegeven, dan zullen de serseen kort geding aanspan- 8tegen de Nederlandse staat nalsnog hun gelijk te halen. fJ°ng (economische delicten) strijdt met klem dat voor de be vissers een uitvaar van kracht is. „Ze zijn oom te gaan en te staan waar •dien. Garnalen, bot, sprot, tieten, noem maar op. dat ORen ze allemaal zonder re- Wies vangen. Maar voor tong löbeljauw, waar ze het vooral hebben voorzien, zijn andere 5en van kracht. Daar- een vergunning nodig. nebben ze niet. Daarnaast &nze met sleepnetten en dat J°Igens de wet verboden in de Verschelde. Als de Nederlan- ®rich aan deze regels moeten •den. geldt dat ook voor de ^en". aldus De Jong. De politie te water gaat vol gde officier volkomen recht- te werk. Onlanden' ^fpuntin de tweestrijd is een tussen Nederland en r-e uit 1839, Daarin wordt Kromming gegeven van vis rie Belgen in de Westerschei- de mogen vangen. Tong, kabel jauw, schol en schar staan daar niet bij. Dus, zo wordt van Ne derlandse zijde geredeneerd, mogen deze soorten ook niet buiten de quota-regeling om voor commerciële doeleinden (eigen gewin) worden gevangen. Nee, zeggen de Belgen, de Neder landers lezen het verdrag ver keerd. Directeur-generaal Van devel: ..Het tractaat handelt over het aanlanden van de om schreven vissoorten. Over het vangen van vis wordt nergens gesproken. Dus staat het de Bel gen volgens deze overeenkomst vrij te vissen op alles wat ze wil len. Zolang ze de vangst maar niet in Nederland aan wal bren gen voor de verkoop. Dat is een essentieel verschil." Volgens Vandevel is de kwestie dan ook zo klaar als een klontje: (Advertentie) GEEN KLUS ZONDER Metabo Nederland bv, Tel. 03462- 64244. de Nederlandse justitie schendt het ruim 150 jaar oude verdrag. „We zullen de bevoegde autori teiten daarom ter verantwoor ding roepen. De procedures zijn inmiddels in gang gezet. Onze ambassadeur in Den Haag zal zeer binnenkort bij de Neder landse minister van buitenland se zaken, of van visserij, of waar van dan ook, aankloppen met een protestbrief. Deze zaak moet snel worden opgehelderd. Belgi sche vissers zijn er momenteel de dupe van dat de Nederlan ders rechtshandhavers de regels niet juist interpreteren. En dat leidt tot broodroof', aldus de di recteur-generaal. Klachten De kwestie kwam een maand ge leden aan het rollen na aanhou dende klachten van Bressiaanse vissers. De Nederlanders zijn het beu dat hun Vlaamse collega's zonder restricties de duurdere vissoorten uit de Westerschelde halen, terwijl ze zelf aan allerlei vergunningen en regels gebon den zijn. De rijkspolitie te water uit Terneuzen verscherpte daar op de controle. In meerdere ge vallen werd geconstateerd dat Belgische vissers in overtreding waren. Volgens een politie woordvoerder gaat het om de Antwerpen 149, en de Bouck- houte 11, 28. 31,132,133, 136, 139 en 151. De schippers is te ver staan gegeven dat ze hun boom korren op de Westerschelde niet meer mogen gebruiken en dat ze zich niet meer mogen inlaten met de tongvangst. De Bouck- houte 136 en de Antwerpen 149 hebben de uitkomst van de twist niet afgewacht en zijn inmiddels uitgeweken naar de haven van Zeebrugge. iJUd Enkele van de Belgische kotters in de thuishaven Breskens. foto Oscar van Beest De Canadese professor en schrijfster Janice Kulyk Keefer is trots op de eigen cultuur van haar land. foto PieterHonhoff Professsor en schrijfster Janice Kulyk Keefer: van onze verslaggeefster ZIERIKZEE - Een missie heeft ze niet. Maar de Cana dese professor en schrijfster Janice Kulyk Keefer (1952) spreekt met niets dan trots en enthousiasme over de Cana dese samenleving en litera tuur. In zekere zin zijn die zich beide aan het emancipe ren. En dat bevalt haar zeer. Tot de jaren zestig deden schrijvers in Canada er vol gens Kulyk Keefer alles aan om zo 'Canadees' mogelijk over te komen. Ze verzwegen maar liever dat zijzelf of hun ouders emigranten waren met hun eigen taal. hun eigen gewoontes en cultuur. Daar over schrijven zou maar af breuk doen aan hun reputatie - of zelfs verhinderen dat ze ooit enige naam zouden op bouwen. Dat is nu heel anders, vertelt de docente aan de universiteit van Guelph. die maandag avond een lezing gaf bij de Dag- en Avondscholenge meenschap in Zierikzee en de ze week colleges geeft aan uni versiteiten in Amsterdam en Nijmegen. Tegenwoordig is het volgens haar eerder een pré dan een nadeel om te schrijven over de eigen, 'vreemde' achtergrond. Ze ziet die ommezwaai ook in haar eigen ontwikkeling als schrijfster. Haar ouders wa ren Russische emigranten. Engels beschouwt ze als haar moedertaal, maar ze ging op zaterdag naar een speciale Oekraïense school en ze zat op een balletclubje uit de Oe- kraine. Aandacht Maar erover schrijven? Geen denken aan. Aandacht voor haar achtergrond zou critici immers een handvat geven haar werk af te doen als 'al leen maar etnisch', wat geen compliment was. Dat is radi caal veranderd. „Er is nu juist aandacht voor die verschil lende achtergrond, ook in de literatuur. Ik ga zelf ook mijn eigen achtergrond onderzoe ken. Het is nu eerder zo dat we zeggen: oei, dat is alleen maar Canadees." Die verandering is in de ogen van Kulyk Keefer mede inge geven door het officieel vast leggen van Canada als multi culturele samenleving, wat een voorvechter ooit om schreef als een 'gemeenschap van gemeenschappen.' De schrijfster schetst die samen leving als heel open, in bewe ging, zonder strikte grenzen. ..Het is bijna een post-modern concept." De verscheidenheid uit zich ook in de literatuur. „Je voelt de spanning tussen de cultu ren in de boeken", zegt ze. ..De schrijvers staan in beide cul turen. zowel in die thuis als de dominante van daarbuiten. Die zoektocht, die verschil lende bewegingen tussen de culturen, dat geeft de Cana dese literatuur energie." Dat wil naar haar mening niet zeggen dat er helemaal niets gemeenschappelijks, niets 'Canadees' te vinden is. Ku lyk Keefer wijst erop dat Ca nada zijn inwoners een spe ciale leefomgeving biedt: er wonen 28 miljoen mensen, ter wijl het land groter is dan buurman Amerika met zijn 250 miljoen inwoners. De na tuur neemt dan ook vaak een prominente plaats in de lite ratuur in. Dat leidt er zo langzamer hand toe dat ook Canadese schrijvers ondanks hun ver schillende achtergrond, niet meer verhullen dat ze in Ca nada wonen. „Voor de jaren zestig refereerden ze niet aan Canada, zodat Amerikanen konden denken dat het boek bij hen speelde. Nu schamen schrijvers zich daar helemaal niet meer voor. Onze maat schappij is humaner dan de Amerikaanse. We hebben meer zelfvertrouwen gekre gen. we zijn volwassener ge worden. We hoeven ons niet langer te verexcuseren dat we 'maar' Canadees zijn." ging van het opwekvermogen van de centrale of andere princi piële wijzigingen in de exploita tie. van onze vei MIDDELBURG - Een half ei. Zo betitelde gedeputeerde A. J. Dijkwel maandagavond tijdens de eerste algemene vergadering van Vereniging Samenwerken de Verzorgingstehuizen Wal cheren (VSVW) het begin van sa menwerking in de ouderenzorg. „Het is geen lege dop, maar compleet is de samenwerking nog lang niet", aldus Dijkwel. Hij vroeg zich af of de basis van een organisatie van alleen ver zorgingstehuizen niet te smal zal blijken. Met de opmerking dat de V van VSVW' binnenkort zou staan voor 'verzorgings voorzieningen' gaf hij aan dat wat hem betreft de samenwer king in de zorgsector nog veel verder mag gaan. Hoewel zijn woordkeus even deed vermoeden dat hij de vreugde over de oprichting van de VSVW - die sinds maandag een feit is - wilde temperen, bleek Dijkwel met dit pleidooi aan te sluiten bij de ideeën die bij de verzorgingstehuizen zelf ook leven. De voorzitter van de VSVW mr drs M. J. D. A Hans- sen sprak van een tussenfase. De 'horizontale' samenwerking van de Walcherse tehuizen moet een aanzet zijn tot een 'verticale', waarbij ook de thuiszorg en de verpleegzorg zijn betrokken. In de nieuwe vereniging nemen acht stichtingen deel die samen elf verzorgingstehuizen op Wal cheren beheren. Alleen de Stich ting Verpleeg- en Rusthuizen Zeeland (SVRZ). die het verzor gingstehuis Ter Mantelinge in Domburg beheert, doet niet mee. Zij vindt het nog 'te vroeg voor samenwerking volgens Hanssen. Regiovisie Dijkwel schetste echter een sce nario waarin de huidige verzor gingstehuizen er over tien jaar al heel anders zullen uitzien. Door samenwerking en fusies zal de zorgsector zich verbreden. Daar voor moet een integrale, zoge naamde regiovisie worden ont wikkeld. De gedeputeerde liet in het midden van wie die moet ko men. van de aanbieders van de zorg en de verzekeraars of van de politiek. Wel moeten de ontwik kelingen gewoon doorgaan, ook nu het plan Simons voor een stelselherziening van de sociale sector op zich laat wachten. Volgens Dijkwel komt dat plan er deze kabinetsperiode niet meer en is het een publiek ge heim dat de ambtenaren op het ministerie het 'nog slechts als een vingeroefening voor het vol gende kabinet beschouwen'. Hanssen gaf aan dat de traditio nele structuren in ouderenzorg nog bestaan, terwijl de financie ring niet meer afhangt van wie de hulp biedt, maar van welke hulp kan worden geboden. De verenigde tehuizen kunnen niet alleen doelmatiger werken, meent hij. zij kunnen samen ook een sterk produkt bieden. Hij noemde onder meer de vele vor men van ondersteuning bij het zelfstandig wonen, de regionale spreiding in de huisvesting, de keuze tussen verschillende iden titeiten. de 'know how' en de gro te groep vrijwilligers die de te huizen tot hun beschikking heb ben. van een medewerkster BRESKENS - Het is in juni 320 jaar geleden dat een vloot onder leiding van Michiel Adriaens- zoon de Ruyter de Zeeslag op de Vlakte van Schoneveld won. Dat feit wordt op zaterdag 12 ju ni herdacht op het terrein van en op het strand nabij het ge lijknamige recreatiepark in Breskens. Aan de herdenking werken ook de gemeente Oost burg en de Koninklijke Marine mee.» Volgens P. G. Vonk. eigenaar van het recreatiepark en inita- tiefhemer voor de herdenkin.g is de zeeslag in de monding van de Westerschelde in de geschiede nisboekjes op onverklaarbare wijze ondergesneeuwd. ..Bij de zeeslag werd de gecombineerde Engels/Franse vloot verslagen terwijl ze meer schepen hadden dan de Hollanders." De over macht was groot; de Nederland se vloot beschikte over 52 grote schepen en de rivalen over 76. Volgens kapitein-luitenant ter zee R. R. Meijer, commandant van de marinekazerne in Vlissin gen, won de Nederlandse vloot door een voor die tijd moderne techniek toe te passen „Er werd per eskader gestreden. De kracht was de onderlinge seinge- ving." Naast opperbevelhebber Michiel de Ruyter op de Zeven Provinciën waren de eskader commandanten niet de minste uit de geschiedenis: Aert van Nes op de Eendracht, Cornelis Tromp op de Gouden Leeuw en Adriaen Banckert op de Walche ren. Volgens Vonk. die eerder al een boek schreef over de zeeslag, heeft Nederland de onafhanke lijkheid aan de winst in die zee slag te danken. „Voor ons vader land was dit het belangrijkste krijgsgebeuren uit de hele ge schiedenis. 1672 was immers een rampjaar. We verkeerde met alle omringende landen in oorlog." Voor hem een reden om de zee slag te herdenken. Programma Schoneveld was een brede geul die zich uitstrekte vanaf Oosten de tot Walcheren, met het mid den voor de kust van Zeeuwsch- Vlaanderen. Voor die kust zal de herdenking onder meer plaats vinden. De bedoeling is om elk jaar aandacht aan de zeeslag te besteden en bij elk lustrum een grote manifestatie op touw te zetten. Voor dit jaar staat onder meer op het programma: de lan ding en bezichtiging van een Lynx-helicopter van de Konink lijke Marine, een vlaggeparade door leden van de Vereniging Contact Oud-Mariniers, het spe len van het volkslied door het Tamboers- en Pijperscorps der Mariniers. Om 15.30 uur vinden zoek- en reddingsdemonstraties op het strand plaats, om 16.00 uur gevolgd door kinderspelen uit de tijd van Michiel de Ruyter. In de haven van Breskens is op vrijdag 11 en zondag 13 juni van 14.00 tot 16.00 uur de Hr Ms Hel- levoetsluïs, een mijnenveger van de Alkmaarklasse, te zien. van onze verslaggever DEN HAAG/VLISSINGEN - Met zijn lengte van ruim 160 me ter en breedte van 25 meter is het amfibisch transportschip dat De Schelde waarschijnlijk voor de marine gaat bouwen, aan de ruime kant voor de over dekte bouwdokken van de werf. Die zijn berekend op de veel rankere fregatten. Maar met, zo als bestuursvoorzitter drs B. P. Hiddinga van de Koninklijke Schelde Groep het noèmt, 'een beetje passen en meten' zal het wel lukken. Het schip krijgt een waterver plaatsing van ongeveer 10.800 ton. Het zal een snelheid kunnen behalen van ruim 20 knopen. Voor het uitvoeren van amfibi sche operaties wordt het schip voorzien van een inwendig dok waarin landingsvaartuigen kun nen worden vervoerd. Zes van het type dat de Nederlandse ma riniers gebruiken of vier grotere zoals die bij bijvoorbeeld de Britse mariniers worden toege past. Het dok kan ook worden gebruikt voor opslag van bij voorbeeld voertuigen, tanks of luchtverdedigingssystemen zo als de Patriot en de Hawk. Voor het op zee opereren met he likopters krijgt het schip een he- likopterdek van ongeveer 60 me ter lang en 25 meter breed. Dat is ruim genoeg om twee marinehe likopters tegelijk te landen lan den of opstijgen. Een helikopter- hangaar biedt plaats aan zes hef- schroefvliegtuigen. Voor de op slag van voorraden en munitie zijn elders in het schip ruimten gereserveerd met een totale ca paciteit van 700 kubieke meter. Via een grote zijdeur, een achter deur en met behulp van een vast opgestelde 25-tons kraan kan het schip in een haven vrijwel al tijd zelfstandig laden en lossen. Voor verzorging van gewonden wordt het schip uitgerust met een hospitaalcomplex met twee operatietafels, tien intensive-ca re bedden, behandelkamers en een noodziekenboeg voor onge veer honderd gewonden. De voorzieningen op medisch ge bied kunnen ook goed van pas komen bij rampenbestrijding en evancuaties. De bemanning van het schip zal bestaan uit 13 officieren, 23 on derofficieren en 77 korporaals en manschappen. In totaal is ac commodatie beschikbaar voor 127 bemanningsleden. Ongeveer 20 procent van de bemanning kan uit vrouwen bestaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 19