Kerncentrale vertraagd veiliger Diplomatiek conflict rond kwestie vissers PZC Vlake-spoorbruggen in stukken Canada schaamt zich niet meer voor achtergronden Samenwerking in de zorgsector mag van Dijkwel intensiever College Vlissingen houdt kater over aan baatbelasting Passen en meten bij bouw van amfibisch transportschip provincie 11 Met keuze voor uitgebreide procedure extra jaar gemoeid V HO, HO! Meiabo DINSDAG 11 MEI 1993 mn onze verslaggever BORSSELE - Het vergroten van de veiligheid in de kerne nergiecentrale bij Borssele wordt met één jaar vertraagd. Dat komt omdat de regering een uitgebreide procedure voor het aanpassen van de vergunnin gen wil volgen. Die procedure, met inbegrip van een milieu-ef fectrapportage en inspraak, l-ost veel tijd. Hierdoor wordt de centrale niet, zoals aanvan kelijk de bedoeling was, al in 1995 of 1996 OP een hoger veilig heidsniveau gebracht maar pas in 1997. toit blijkt uit een brief van minis ter van Economische Zaken dr j. E. Andriessen aan de Tweede Kamer. In de kamer was vorig jaar oktober bij de behandeling van het Elektriciteitsplan 1993- ■2002 aangedrongen op een zorg vuldige procedure. De regering- had de keus tussen een korte 'K procedure (met zo snel mogelijk grotere veiligheid binnen be- !reik) of een langere route (die tijdrovend is). Per saldo heeft 'het kabinet gekozen voor een 'zo irobuust- mogelijke procedure.' 'Bij de keus is rekening gehou den met een recente uitspraak .van de Raad van State over het verlenen van een zogenaamde revisievergunning voor de kern- Kassen met '«"{cactussen open voor publiek MIDDELBURG - Negen leden van de Zeeuwse afdeling van [Succulenta (een landelijke ver eniging van cactus- en succu- lcntenliefliebbers), zetten zater dag hun kassen open voor het 'publiek. Tussen 10.00 en 16.00 uur kunnen belangstellenden ide grote verscheidenheid aan planten gaan bekijken. De adressen zijn: T. de Rijke, .Noordweg 444, Middelburg; P. Dekker. Noordweg 476, Middel burg; J. Mesu, Nachtegaalstraat 12. Middelburg: J. Antheunisse, Zacharias Jansenstraat 39. Mid- delburg: R. Wondergem, Dorps straat 38. Biggekerke (75 vier kante meten: B. Spee, Diepe- neestraat. 4. Borssele; J. Min- naar. H. A. Hankenstraat 18, Wil- hetainadorp; J. W. C. de Jonge. ScMestraat 95, Goes en C. A. Ifarkusse. Koos Vorrinkstraat 31, Goes. centrale bij Dodewaard. De Raad van State 'vernietigde die vergunning omdat er onvol doende recht aan inspraak zou zijn gedaan (de centrale draait nu met een gedoogbeschikking). De regering wil voorkomen dat een dergelijke situatie opnieuw ontstaat, maai- dan voor de cen trale bij Borssele. Daarbij wordt voor lief genomen dat er tenmin ste één jaar uitstel van het ho gere veiligheidsniveau optreedt. Het eventueel in tweede aanleg gedwongen zijn alsnog een lange route te volgen, zou nóg later tot een rechtsgeldige vergunning en een veiliger Borssele leiden. Voorlichting Overigens heeft de exploitant van de centrale, de NV Elektrici- teits-Produktiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ) zich be reid verklaard een onverplichte inspraakronde in te lassen, als mede voorlichting aan de bevol king. Dat wordt echter, wanneer het tot een formele afweging van bezwaren komt, niet voldoende geacht om tegemoet te komen aan de bepalingen in de Kerne nergiewet. Bij de regeringskeus speelt ook een rol dat het aan passen van de kerncentrale een kostbaar, langdurig en omvang rijk project is. EPZ heeft hiervoor het plan Mo dificaties opgesteld. De kosten ervan zijn geraamd op ongeveer 450 miljoen gulden. Bedoeling was in 1992 te beginnen en in 1994/1995 klaar te zijn. Het ge rommel over de te volgen proce dure heeft al bij voorbaat ge zorgd voor vertraging. Daarop komt nog eens de extra tijd die de lange procedure kost. Overi gens is EPZ volop bezig met de voorbereidingen. De aanpassin gen waarvoor geen vergunning- vereist is, kunnen al in gang wor den gezet. Onderdelen van het plan Modifi caties zijn onder meer; een nieuw noodstroomgebouw (het huidige is te klein), een gebouw met een nieuwe, verder geauto matiseerde reactorbeveiliging (onderdeel van het reserve-be sturingssysteem). een filterin stallatie op de bol, het slaan van zes nieuwe bronnen als extra re serve-koelsysteem, een nieuwe simulator voor opleiding van personeel. Het plan is erop ge richt de centrale tot zeker 2003 op verantwoorde wijze te laten draaien. De centrale levert in 1993 twin tigjaar stroom aan het openbare net. Grote problemen hebben zich niet voorgedaan. Er zijn voortdurend aanpassingen ver richt. Daardoor is het veilig heidsniveau van de centrale op dit moment ook in overeenstem ming met de bestaande vergun ning, beklemtoont minister An driessen in zijn brief aan de Tweede Kamer. Hij voegt eraan toe dat uitvoering van het plan Modificaties niet leidt tot verho- In Vlissingen is maandag begonnen de Vlake-spoorbruggen met snijbranders aan stukken te branden. foto Ruben Oreel van onze verslaggever VLISSINGEN - De Vlake-spoorbruggen komen deze week na meer dan vijftig jaar trouwe dienst definitief aan hun einde in de Vlissingse binnenhaven. De op een ponton aangevoerde bruggen zijn maan dag bij metaalhandel en sloopbedrijf Vli- meta allereerst met snijbranders in grote stukken gehakt. Die zijn in de loop van de dag op de kade gezet om verder gesloopt en voor transport klaargemaakt te wor den. Rijkswaterstaat wilde de spoorbruggen aanvankelijk tegelijkertijd met de ver- keersbrug weghalen. Dat scheelt in sloop- en transportkosten. De coaster Solon uit Geldermalsen gooide dit plannetje vorige week dinsdag in de war door tegen de Vla- ke-bruggen te varen. Een drijvende bok was toch nodig om de verkeersbrug terug op zijn plek te zetten. De spoorbruggen konden er dan net zo goed direct uit. Met de sloop van de Vlake-spoorbruggen is een stoffelijke herinnering aan een be wogen geschiedenis uit het Zeeuwse land schap verdwenen. Tot drie keer toe zijn de in 1938 opgelever de bruggen in de laatste wereldoorlog ver nield. Nederlandse militairen dachten in 1939 de Duitse opmars te kunnen stuiten door de verbinding te vernielen. Geallieerde bom menwerpers voerden er in 1944 een bom bardement op uit. waarna de Duitsers de bruggen in hetzelfde jaar verwoestten. Vanaf 1947 heeft de herstelde kanaalkrui sing onafgebroken dienst gedaan, tot sep tember vorig jaar de nieuwe spoorbrug in gebruik is genomen. Helemaal verloren zijn de oude spoor bruggen nog niet. Het metaal gaat vanuit Vlissingen naar een staalfabriek, waar het klaargemaakt wordt voor hergebruik. Belgen nemen beperkingen hoog op van onze verslaggever tjjr BRESKENS - Nederland en België stevenen regelrecht af op een diplomatiek conflict j-g pverdekwestie rond de Vlaam- ^elVesterscheldevissers. Negen van de achttien kleine kotters Dg lellende vloot liggen al twee weken werkeloos aan de kade in thuishaven Breskens, omdat ze volgens de rijkspolitie Ie water niet over de nodige li- K centies beschikken. De direc teur-generaal voor scheepvaart en maritieme zaken in Brussel, L. Vandevel, neemt de zaak hoog op. De Belgische ambassa deur in Den Haag zal 'zeer bin- nenkort' een protestbrief afge- en bij de verantwoordelijke lederlandse bewindslieden, jkondigde Vandevel maandag >ld! De vissers hebben een advocaat inde arm genomen. Ze eisen van de officier van justitie in Middel- ,h, bufg dat ze met onmiddellijke ig weer toestemming krij- om hun vistactiviteiten voort te zetten. Daarnaast moet Ie rijkspolitie te water ophou- m öen mef het confisqueren van de (voornamelijk) tong en kabel- Smwangsten. het uitdelen van boetes en het stuksnijden van de stelt raadsman L. Verbe- ke in een faxbericht aan officier ('e ^onS' Wordt hieraan geen Afhoor gegeven, dan zullen de vissers een kort geding aanspan- "jF1 tegen de Nederlandse staat >m alsnog hun gelijk te halen. )e Jong (economische delicten) «strijdt met. klem dat voor de Belgische vissers een uitvaar- j öbod van kracht is. „Ze zijn wij om te gaan en te staan waar willen. Garnalen, bot. sprot. mosselen, noem maar op. dat !*ü'en K allemaal zonder re stricties vangen. Maar voor tong "kabeljauw, waar ze het vooral hebben voorzien, zijn andere "Pingen van kracht. Daar- - joor is een vergunning nodig. hebben ze niet. Daarnaast ï^cn ze met. sleepnetten en dat i pV ^ens de wet verboden in de Verschelde. Als de Nederlan- 'erszich aan deze regels moeten ouden, geldt dat ook voor de J |?en"_> aldus De Jong. De EU ^Pplitie te water gaat vol- i ,s de officier volkomen recht- U Mg te werk. 0 planden' stU r., rpunt in de tweestrijd is een g"', faS tussen Nederland en l5.fr »n®e u't 1639. Daarin wordt Sï gegeven van vis ae Belgen in de Westerschel- de mogen vangen. Tong. kabel jauw, schol en schar staan daar niet bij. Dus, zo wordt van Ne derlandse zijde geredeneerd, mogen deze soorten ook niet buiten de quota-regeling om voor commerciële doeleinden (eigen gewin) worden gevangen. Nee, zeggen de Belgen, de Neder landers lezen het verdrag ver keerd. Directeur-generaal Van devel: „Het tractaat handelt over het aanlanden van de om schreven vissoorten. Over het vangen van vis wordt nergens gesproken. Dus staat het de Bel gen volgens deze overeenkomst vrij te vissen op alles wat ze wil len. Zolang ze de vangst maar niet in Nederland aan wal bren gen voor de verkoop. Dat is een essentieel verschil." Volgens Vandevel is de kwestie dan ook zo klaar als een klontje: Advertentie GEEN KLUS ZONDER Metabo Nederland bv, Tel. 03462- 64244. de Nederlandse justitie schendt het ruim 150 jaar oude verdrag. „We zullen de bevoegde autori teiten daarom ter verantwoor ding roepen. De procedures zijn inmiddels in gang gezet. Onze ambassadeur in Den Haag zal zeer binnenkort bij de Neder landse minister van buitenland se zaken, of van visserij, of waar van dan ook, aankloppen met een protestbrief. Deze zaak moet snel worden opgehelderd. Belgi sche vissers zijn er momenteel de dupe van dat de Nederlan ders rechtshandhavers de regels niet juist interpreteren. En dat leidt tot broodroof', aldus de di recteur-generaal. Klachten De kwestie kwam een maand ge leden aan het rollen na aanhou dende klachten van Bressiaanse vissers. De Nederlanders zijn het beu dat hun Vlaamse collega's zonder restricties de duurdere vissoorten uit de Westerschelde halen, terwijl ze zelf aan allerlei vergunningen en regels gebon den zijn. De rijkspolitie te water uit Temeuzen verscherpte daar op de controle. In meerdere ge vallen werd geconstateerd dat Belgische vissers in overtreding waren. Volgens een politie woordvoerder gaat het om de Antwerpen 149, en de Bouck- houte 11, 28. 31. 132,133, 136, 139 en 151. De schippers is te ver staan gegeven dat ze hun boom korren op de Westerschelde niet meer mogen gebruiken en dat ze zich niet meer mogen inlaten met de tongvangst. De Bouck- houte 136 en de Antwerpen 149 hebben de uitkomst van de twist niet afgewacht en zijn inmiddels uitgeweken naar de haven van Zeebrugge. Enkele van de Belgische kotters in de thuishaven Breskens. foto Oscar van Beest De Canadese professor en schrijfster Janice Kulyk Keefer is trots op de eigen cultuur van haar land. fotoPieterHonhoff Professsor en schrijfster Janice Kulyk Keefer: van onze verslaggeefster ZIERIKZEE - Een missie heeft ze niet. Maar de Cana dese professor en schrijfster Janice Kulyk Keefer (1952) spreekt met niets dan trots en enthousiasme over de Cana dese samenleving en litera tuur. In zekere zin zijn die zich beide aan het emancipe ren. En dat bevalt haar zeer. Tot de jaren zestig deden schrijvers in Canada er vol gens Kulyk Keefer alles aan om zo 'Canadees' mogelijk over te komen. Ze verzwegen maar liever dat zijzelf of hun ouders emigranten waren met hun eigen taal. hun eigen gewoontes en cultuur. Daar over schrijven zou maar af breuk doen aan hun reputatie - of zelfs verhinderen dat ze ooit enige naam zouden op bouwen. Dat is nu heel anders, vertelt de docente aan de universiteit van Guelph, die maandag avond een lezing gaf bij de Dag- en Avondscholenge meenschap in Zierikzee en de ze week colleges geeft aan uni versiteiten in Amsterdam en Nijmegen. Tegenwoordig is het volgens haar eerder een pré dan een nadeel om te schrijven over de eigen, 'vreemde' achtergrond. Ze ziet die ommezwaai ook in haar eigen ontwikkeling als schrijfster. Haar ouders wa ren Russische emigranten. Engels beschouwt ze als haar moedertaal, maar ze ging op zaterdag naar een speciale Oekraïense school en ze zat op een balletclubje uit de Oe- kraine. Aandacht Maar erover schrijven? Geen denken aan. Aandacht voor haar achtergrond zou critici immers een handvat geven haar werk af te doen als 'al leen maar etnisch', wat geen compliment was. Dat is radi caal veranderd. „Er is nu juist aandacht voor die verschil lende achtergrond, ook in de literatuur. Ik ga zelf ook mijn eigen achtergrond onderzoe ken. Het is nu eerder zo dat we zeggen: oei, dat is alleen maar Canadees." Die verandering is in de ogen van Kulyk Keefer mede inge geven door het officieel vast leggen van Canada als multi culturele samenleving, wat een voorvechter ooit om schreef als een 'gemeenschap van gemeenschappen.' De schrijfster schetst die samen leving als heel open, in bewe ging, zonder strikte grenzen. „Het is bijna een post-modern concept." De verscheidenheid uit zich ook in de literatuur. „Je voelt de spanning tussen de cultu ren in de boeken", zegt ze. „De schrijvers staan in beide cul turen. zowel in die thuis als de dominante van daarbuiten. Die zoektocht, die verschil lende bewegingen tussen de culturen, dat geeft de Cana dese literatuur energie." Dat wil naar haar mening niet zeggen dat er helemaal niets gemeenschappelijks, niets 'Canadees' te vinden is. Ku lyk Keefer wijst erop dat Ca nada zijn inwoners een spe ciale leefomgeving biedt: er wonen 28 miljoen mensen, ter wijl het land groter is dan buurman Amerika met zijn 250 miljoen inwoners. De na tuur neemt dan ook vaak een- prominente plaats in de lite ratuur in. Dat leidt er zo langzamer hand toe dat ook Canadese schrijvers ondanks hun ver schillende achtergrond, niet meer verhullen dat ze in Ca nada wonen. „Voor de jaren zestig refereerden ze niet aan Canada, zodat Amerikanen konden denken dat het boek bij hen speelde. Nu schamen schrijvers zich daar helemaal niet meer voor. Onze maat schappij is humaner dan de Amerikaanse. We hebben meer zelfvertrouwen gekre gen. we zijn volwassener ge worden. We hoeven ons niet langer te verexcuseren dat we 'maar' Canadees zijn." ging van het opwekvermogen van de centrale of andere princi piële wijzigingen in de exploita tie. van onze verslaggever MIDDELBURG - Een half ei. Zo betitelde gedeputeerde A. J. Dijkwel maandagavond tijdens de eerste algemene vergadering van Vereniging Samenwerken de Verzorgingstehuizen Wal cheren (VSVW) het begin van sa menwerking in de ouderenzorg. „Het is geen lege dop. maar compleet is de samenwerking nog lang niet", aldus Dijkwel. Hij vroeg zich af of de basis van een organisatie van alleen ver zorgingstehuizen niet te smal zal blijken. Met de opmerking dat de V van VSVW binnenkort zou staan voor 'verzorgings voorzieningen' gaf hij aan dat wat hem betreft de samenwer king in de zorgsector nog veel verder mag gaan. Hoewel zijn woordkeus even deed vermoeden dat hij de vreugde over de oprichting van de VSVW - die sinds maandag een feit is - wilde temperen, bleek Dijkwel met dit pleidooi aan te sluiten bij de ideeën die bij de verzorgingstehuizen zelf ook leven. De voorzitter van de VSVW nu- drs M. J. D. A Hans- sen sprak van een tussenfase. De 'horizontale' samenwerking van de Walcherse tehuizen moet een aanzet zijn tot een 'verticale', waarbij ook de thuiszorg en de verpleegzorg zijn betrokken. In de nieuwe vereniging nemen acht stichtingen deel die samen elf verzorgingstehuizen op Wal cheren beheren. Alleen de Stich ting Verpleeg- en Rusthuizen Zeeland (SVRZ), die het verzor gingstehuis Ter Mantelinge in Domburg beheert, doet niet mee. Zij vindt het nog 'te vroeg voor samenwerking', volgens Hanssen. Regiovisie Dijkwel schetste echter een sce nario waarin de huidige verzor gingstehuizen er over tien jaar al heel anders zullen uitzien. Door samenwerking en fusies zal de zorgsector zich verbreden. Daar voor moet een integrale, zoge naamde regiovisie worden ont wikkeld. De gedeputeerde liet in het midden van wie die moet ko men. van de aanbieders van de zorg en de verzekeraars of van de politiek. Wel moeten de ontwik kelingen gewoon doorgaan, ook nu het plan Simons voor een stelselherziening van de sociale sector op zich laat wachten. Volgens Dijkwel komt dat plan er deze kabinetsperiode niet meer en is het een publiek ge heim dat de ambtenaren op het ministerie het 'nog slechts als een vingeroefening voor het vol gende kabinet beschouwen'. Hanssen gaf aan dat de traditio nele structuren in ouderenzorg nog bestaan, terwijl de financie ring niet meer afhangt van wie de hulp biedt, maar van welke hulp kan worden geboden. De verenigde tehuizen kunnen niet alleen doelmatiger werken, meent hij. zij kunnen samen ook een sterk produkt bieden. Hij noemde onder meer de vele vor men van ondersteuning bij het zelfstandig wonen, de regionale spreiding in de huisvesting, de keuze tussen verschillende iden titeiten, de 'know how' en de gro te groep vrijwilligers die de te huizen tot hun beschikking heb ben. van onze verslaggever VLISSINGEN - Het Vlissingse college van b en w heeft een flin ke kater overgehouden aan het overleg over de invoering van een hogere baatbelasting voor de Walstraat-midden en -noord. Wethouder H. J. M. de Haas van een economische zaken gaf dat maandag ronduit toe in de raadscommissie economische zaken. „Het overleg is niet ver lopen zoals wij dat hadden ge wild. Het zij zo. Laten wij ervan leren." Winkeliers aan de beide delefi van Walstraat en wethouder T. R. K. Meijers. die eerst na mens de gemeente onderhandel de. gingen in februari met ruzie uit elkaar. De middenstanders weigerden consequent meer baatbelasting te betalen, omdat de herinrichting van hun stuk Walstraat duurder was uitgeval len. Zij waren van mening dat zij met het gemeentebestuur een fi nancieel akkoord hadden geslo ten. Meijers wilde de gemeente echter niet opzadelen met nog een tegenvaller. „Het heeft te lang geduurd", constateerde CDA-raadslid A. C. Dourleijn maandag bitter. „Er zijn te veel spanningen en misverstanden ontstaan." Th. Post (PvdA) vond dat de ge meente de hand in eigen boezem moet steken. „Er is vooraf onvol doende gerekend en tijdens de werkzaamheden is er slecht op gelet." Uiteindelijk zijn de gemeente en de winkeliers van de Walstraat- noord er toch uitgekomen. De middenstand betaalt 3,5 pro cent meer aan baatbelasting. Het leeuwedeel van de extra kosten - 228.000 van de 275.000 gulden - komt voor rekening van de gemeente. „Waarop is die 3.5 procent gebaseerd vroeg A. G. M. Veraart (D66) zich af. „De verklaring dat die met de stijging van prijzen te maken heeft, is wel erg gezocht. De ge meente zat in de knel en heeft met dat aandeel genoegen geno men. Wees toch open." Wethouder De Haas was dat ook min of meer, maar hij bleef zitten met de weigering van de mid denstanders van Walstraat-mid den - van de Kolvernierstraat tot de Kleine Markt - om de no- gere baatbelasting te betalen. W. de Bruyne hield namens hen vast aan de oude overeenkomst van 1991. Volgende week woens dag vindt er overleg plaats om dat laatste vuiltje zo mogelijk weg te werken. De gemeente raad kan dan eind mei een oor deel vellen over het voorstel 47.000 gulden via een hogere baatbelasting binnen te halen en de rest voor rekening van de gemeente te laten komen. MIDDELBURG Openbare muziekavond Het. Middelburgs Muziekkorps MMK houdt vrijdag 14 mei van af 19.00 uur een openbare mu ziekavond in het Zuiderbaken aan de Rentmeesterlaan in Mid delburg. Belangstellenden kunnen op de ze avond kennismaken met het harmonie-orkest. Het korps zal een aantal instrumenten de monstreren en het jeugdorkest verzorgt een optreden. Het jeugdorkest is zaterdag 15 mei om 14.00 uur ook te horen in het Geere-gebied in Middelburg. van onze verslaggever DEN HAAG/VLISSINGEN - Met zijn lengte van ruim 160 me ter en breedte van 25 meter is het amfibisch transportschip dat De Schelde waarschijnlijk voor de marine gaat bouwen, aan de ruime kant voor de over dekte bouwdokken van de werf. Die zijn berekend op de veel rankere fregatten. Maar met, zo als bestuursvoorzitter drs B. P. Hiddinga van de Koninklijke Schelde Groep het noemt, 'een beetje passen en meten' zal het wel lukken. Het schip krijgt een waterver- plaatsing van ongeveer 10.800 ton. Het zal een snelheid kunnen behalen van ruim 20 knopen. Voor het uitvoeren van amfibi sche operaties wordt het schip voorzien van een inwendig dok waarin landingsvaartuigen kun nen worden vervoerd. Zes van het type dat de Nederlandse ma riniers gebruiken of vier grotere zoals die bij bijvoorbeeld de Britse mariniers worden toege past. Het dok kan ook worden gebruikt voor opslag van bij voorbeeld voertuigen, tanks of luchtverdedigingssystemen zo als de Patriot en de Hawk. Voor het op zee opereren met he likopters krijgt het schip een he- likopterdek van ongeveer 60 me ter lang en 25 meter breed. Dat is ruim genoeg om twee marinehe likopters tegelijk te landen lan den of opstijgen. Een helikopter- hangaar biedt plaats aan zes hef- schroefvliegtuigen. Voor de op slag van voorraden en munitie zijn elders in het schip ruimten gereserveerd met een totale ca paciteit van 700 kubieke meter. Via een grote zijdeur, een achter deur en met behulp van een vast opgestelde 25-tons kraan kan het schip in een haven vrijwel al tijd zelfstandig laden en lossen. Voor verzorging van gewonden wordt het schip uitgerust met een hospitaalcomplex met twee operatietafels, tien intensive-ca- re bedden, behandelkamers en een noodziekenboeg voor onge veer honderd gewonden. De voorzieningen op medisch ge bied kunnen ook goed van pas komen bij rampenbestrijding en evancuaties. De bemanning van het schip zal bestaan uit 13 officieren. 23 on derofficieren en 77 korporaals en manschappen. In totaal is ac commodatie beschikbaar voor 127 bemanningsleden. Ongeveer 20 procent van de bemanning kan uit vrouwen bestaan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 13