Kerncentrale vertraagd veiliger
Diplomatiek conflict
rond kwestie vissers
PZC
Vlake-spoorbruggen in stukken
Canada schaamt zich niet
meer voor achtergronden
Samenwerking in de
zorgsector mag van
Dijkwel intensiever
College Vlissingen
houdt kater over
aan baatbelasting
Passen en meten bij
bouw van amfibisch
transportschip
provincie
11
Met keuze voor uitgebreide procedure extra jaar gemoeid
V HO, HO!
Meiabo
DINSDAG 11 MEI 1993
mn onze verslaggever
BORSSELE - Het vergroten
van de veiligheid in de kerne
nergiecentrale bij Borssele
wordt met één jaar vertraagd.
Dat komt omdat de regering een
uitgebreide procedure voor het
aanpassen van de vergunnin
gen wil volgen. Die procedure,
met inbegrip van een milieu-ef
fectrapportage en inspraak,
l-ost veel tijd. Hierdoor wordt
de centrale niet, zoals aanvan
kelijk de bedoeling was, al in
1995 of 1996 OP een hoger veilig
heidsniveau gebracht maar pas
in 1997.
toit blijkt uit een brief van minis
ter van Economische Zaken dr
j. E. Andriessen aan de Tweede
Kamer. In de kamer was vorig
jaar oktober bij de behandeling
van het Elektriciteitsplan 1993-
■2002 aangedrongen op een zorg
vuldige procedure. De regering-
had de keus tussen een korte
'K procedure (met zo snel mogelijk
grotere veiligheid binnen be-
!reik) of een langere route (die
tijdrovend is). Per saldo heeft
'het kabinet gekozen voor een 'zo
irobuust- mogelijke procedure.'
'Bij de keus is rekening gehou
den met een recente uitspraak
.van de Raad van State over het
verlenen van een zogenaamde
revisievergunning voor de kern-
Kassen met
'«"{cactussen open
voor publiek
MIDDELBURG - Negen leden
van de Zeeuwse afdeling van
[Succulenta (een landelijke ver
eniging van cactus- en succu-
lcntenliefliebbers), zetten zater
dag hun kassen open voor het
'publiek. Tussen 10.00 en 16.00
uur kunnen belangstellenden
ide grote verscheidenheid aan
planten gaan bekijken.
De adressen zijn: T. de Rijke,
.Noordweg 444, Middelburg; P.
Dekker. Noordweg 476, Middel
burg; J. Mesu, Nachtegaalstraat
12. Middelburg: J. Antheunisse,
Zacharias Jansenstraat 39. Mid-
delburg: R. Wondergem, Dorps
straat 38. Biggekerke (75 vier
kante meten: B. Spee, Diepe-
neestraat. 4. Borssele; J. Min-
naar. H. A. Hankenstraat 18, Wil-
hetainadorp; J. W. C. de Jonge.
ScMestraat 95, Goes en C. A.
Ifarkusse. Koos Vorrinkstraat
31, Goes.
centrale bij Dodewaard. De
Raad van State 'vernietigde die
vergunning omdat er onvol
doende recht aan inspraak zou
zijn gedaan (de centrale draait
nu met een gedoogbeschikking).
De regering wil voorkomen dat
een dergelijke situatie opnieuw
ontstaat, maai- dan voor de cen
trale bij Borssele. Daarbij wordt
voor lief genomen dat er tenmin
ste één jaar uitstel van het ho
gere veiligheidsniveau optreedt.
Het eventueel in tweede aanleg
gedwongen zijn alsnog een lange
route te volgen, zou nóg later tot
een rechtsgeldige vergunning en
een veiliger Borssele leiden.
Voorlichting
Overigens heeft de exploitant
van de centrale, de NV Elektrici-
teits-Produktiemaatschappij
Zuid-Nederland (EPZ) zich be
reid verklaard een onverplichte
inspraakronde in te lassen, als
mede voorlichting aan de bevol
king. Dat wordt echter, wanneer
het tot een formele afweging van
bezwaren komt, niet voldoende
geacht om tegemoet te komen
aan de bepalingen in de Kerne
nergiewet. Bij de regeringskeus
speelt ook een rol dat het aan
passen van de kerncentrale een
kostbaar, langdurig en omvang
rijk project is.
EPZ heeft hiervoor het plan Mo
dificaties opgesteld. De kosten
ervan zijn geraamd op ongeveer
450 miljoen gulden. Bedoeling
was in 1992 te beginnen en in
1994/1995 klaar te zijn. Het ge
rommel over de te volgen proce
dure heeft al bij voorbaat ge
zorgd voor vertraging. Daarop
komt nog eens de extra tijd die
de lange procedure kost. Overi
gens is EPZ volop bezig met de
voorbereidingen. De aanpassin
gen waarvoor geen vergunning-
vereist is, kunnen al in gang wor
den gezet.
Onderdelen van het plan Modifi
caties zijn onder meer; een
nieuw noodstroomgebouw (het
huidige is te klein), een gebouw
met een nieuwe, verder geauto
matiseerde reactorbeveiliging
(onderdeel van het reserve-be
sturingssysteem). een filterin
stallatie op de bol, het slaan van
zes nieuwe bronnen als extra re
serve-koelsysteem, een nieuwe
simulator voor opleiding van
personeel. Het plan is erop ge
richt de centrale tot zeker 2003
op verantwoorde wijze te laten
draaien.
De centrale levert in 1993 twin
tigjaar stroom aan het openbare
net. Grote problemen hebben
zich niet voorgedaan. Er zijn
voortdurend aanpassingen ver
richt. Daardoor is het veilig
heidsniveau van de centrale op
dit moment ook in overeenstem
ming met de bestaande vergun
ning, beklemtoont minister An
driessen in zijn brief aan de
Tweede Kamer. Hij voegt eraan
toe dat uitvoering van het plan
Modificaties niet leidt tot verho-
In Vlissingen is maandag begonnen de Vlake-spoorbruggen met snijbranders aan stukken te branden.
foto Ruben Oreel
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De Vlake-spoorbruggen
komen deze week na meer dan vijftig jaar
trouwe dienst definitief aan hun einde in
de Vlissingse binnenhaven. De op een
ponton aangevoerde bruggen zijn maan
dag bij metaalhandel en sloopbedrijf Vli-
meta allereerst met snijbranders in grote
stukken gehakt. Die zijn in de loop van de
dag op de kade gezet om verder gesloopt
en voor transport klaargemaakt te wor
den.
Rijkswaterstaat wilde de spoorbruggen
aanvankelijk tegelijkertijd met de ver-
keersbrug weghalen. Dat scheelt in sloop-
en transportkosten. De coaster Solon uit
Geldermalsen gooide dit plannetje vorige
week dinsdag in de war door tegen de Vla-
ke-bruggen te varen. Een drijvende bok
was toch nodig om de verkeersbrug terug
op zijn plek te zetten. De spoorbruggen
konden er dan net zo goed direct uit.
Met de sloop van de Vlake-spoorbruggen
is een stoffelijke herinnering aan een be
wogen geschiedenis uit het Zeeuwse land
schap verdwenen.
Tot drie keer toe zijn de in 1938 opgelever
de bruggen in de laatste wereldoorlog ver
nield.
Nederlandse militairen dachten in 1939 de
Duitse opmars te kunnen stuiten door de
verbinding te vernielen. Geallieerde bom
menwerpers voerden er in 1944 een bom
bardement op uit. waarna de Duitsers de
bruggen in hetzelfde jaar verwoestten.
Vanaf 1947 heeft de herstelde kanaalkrui
sing onafgebroken dienst gedaan, tot sep
tember vorig jaar de nieuwe spoorbrug in
gebruik is genomen.
Helemaal verloren zijn de oude spoor
bruggen nog niet.
Het metaal gaat vanuit Vlissingen naar
een staalfabriek, waar het klaargemaakt
wordt voor hergebruik.
Belgen nemen beperkingen hoog op
van onze verslaggever
tjjr BRESKENS - Nederland en
België stevenen regelrecht af
op een diplomatiek conflict
j-g pverdekwestie rond de Vlaam-
^elVesterscheldevissers. Negen
van de achttien kleine kotters
Dg lellende vloot liggen al
twee weken werkeloos aan de
kade in thuishaven Breskens,
omdat ze volgens de rijkspolitie
Ie water niet over de nodige li-
K centies beschikken. De direc
teur-generaal voor scheepvaart
en maritieme zaken in Brussel,
L. Vandevel, neemt de zaak
hoog op. De Belgische ambassa
deur in Den Haag zal 'zeer bin-
nenkort' een protestbrief afge-
en bij de verantwoordelijke
lederlandse bewindslieden,
jkondigde Vandevel maandag
>ld!
De vissers hebben een advocaat
inde arm genomen. Ze eisen van
de officier van justitie in Middel-
,h, bufg dat ze met onmiddellijke
ig weer toestemming krij-
om hun vistactiviteiten
voort te zetten. Daarnaast moet
Ie rijkspolitie te water ophou-
m öen mef het confisqueren van de
(voornamelijk) tong en kabel-
Smwangsten. het uitdelen van
boetes en het stuksnijden van de
stelt raadsman L. Verbe-
ke in een faxbericht aan officier
('e ^onS' Wordt hieraan geen
Afhoor gegeven, dan zullen de
vissers een kort geding aanspan-
"jF1 tegen de Nederlandse staat
>m alsnog hun gelijk te halen.
)e Jong (economische delicten)
«strijdt met. klem dat voor de
Belgische vissers een uitvaar-
j öbod van kracht is. „Ze zijn
wij om te gaan en te staan waar
willen. Garnalen, bot. sprot.
mosselen, noem maar op. dat
!*ü'en K allemaal zonder re
stricties vangen. Maar voor tong
"kabeljauw, waar ze het vooral
hebben voorzien, zijn andere
"Pingen van kracht. Daar-
- joor is een vergunning nodig.
hebben ze niet. Daarnaast
ï^cn ze met. sleepnetten en dat
i pV ^ens de wet verboden in de
Verschelde. Als de Nederlan-
'erszich aan deze regels moeten
ouden, geldt dat ook voor de
J |?en"_> aldus De Jong. De
EU ^Pplitie te water gaat vol-
i ,s de officier volkomen recht-
U Mg te werk.
0 planden'
stU r., rpunt in de tweestrijd is een
g"', faS tussen Nederland en
l5.fr »n®e u't 1639. Daarin wordt
Sï gegeven van vis
ae Belgen in de Westerschel-
de mogen vangen. Tong. kabel
jauw, schol en schar staan daar
niet bij. Dus, zo wordt van Ne
derlandse zijde geredeneerd,
mogen deze soorten ook niet
buiten de quota-regeling om
voor commerciële doeleinden
(eigen gewin) worden gevangen.
Nee, zeggen de Belgen, de Neder
landers lezen het verdrag ver
keerd. Directeur-generaal Van
devel: „Het tractaat handelt
over het aanlanden van de om
schreven vissoorten. Over het
vangen van vis wordt nergens
gesproken. Dus staat het de Bel
gen volgens deze overeenkomst
vrij te vissen op alles wat ze wil
len. Zolang ze de vangst maar
niet in Nederland aan wal bren
gen voor de verkoop. Dat is een
essentieel verschil."
Volgens Vandevel is de kwestie
dan ook zo klaar als een klontje:
Advertentie
GEEN KLUS ZONDER
Metabo
Nederland bv,
Tel. 03462-
64244.
de Nederlandse justitie schendt
het ruim 150 jaar oude verdrag.
„We zullen de bevoegde autori
teiten daarom ter verantwoor
ding roepen. De procedures zijn
inmiddels in gang gezet. Onze
ambassadeur in Den Haag zal
zeer binnenkort bij de Neder
landse minister van buitenland
se zaken, of van visserij, of waar
van dan ook, aankloppen met
een protestbrief. Deze zaak moet
snel worden opgehelderd. Belgi
sche vissers zijn er momenteel
de dupe van dat de Nederlan
ders rechtshandhavers de regels
niet juist interpreteren. En dat
leidt tot broodroof', aldus de di
recteur-generaal.
Klachten
De kwestie kwam een maand ge
leden aan het rollen na aanhou
dende klachten van Bressiaanse
vissers. De Nederlanders zijn het
beu dat hun Vlaamse collega's
zonder restricties de duurdere
vissoorten uit de Westerschelde
halen, terwijl ze zelf aan allerlei
vergunningen en regels gebon
den zijn. De rijkspolitie te water
uit Temeuzen verscherpte daar
op de controle. In meerdere ge
vallen werd geconstateerd dat
Belgische vissers in overtreding
waren. Volgens een politie
woordvoerder gaat het om de
Antwerpen 149, en de Bouck-
houte 11, 28. 31. 132,133, 136, 139
en 151. De schippers is te ver
staan gegeven dat ze hun boom
korren op de Westerschelde niet
meer mogen gebruiken en dat ze
zich niet meer mogen inlaten
met de tongvangst. De Bouck-
houte 136 en de Antwerpen 149
hebben de uitkomst van de twist
niet afgewacht en zijn inmiddels
uitgeweken naar de haven van
Zeebrugge.
Enkele van de Belgische kotters in de thuishaven Breskens.
foto Oscar van Beest
De Canadese professor en schrijfster Janice Kulyk Keefer is trots op de eigen cultuur van haar
land.
fotoPieterHonhoff
Professsor en schrijfster Janice Kulyk Keefer:
van onze verslaggeefster
ZIERIKZEE - Een missie
heeft ze niet. Maar de Cana
dese professor en schrijfster
Janice Kulyk Keefer (1952)
spreekt met niets dan trots en
enthousiasme over de Cana
dese samenleving en litera
tuur. In zekere zin zijn die
zich beide aan het emancipe
ren. En dat bevalt haar zeer.
Tot de jaren zestig deden
schrijvers in Canada er vol
gens Kulyk Keefer alles aan
om zo 'Canadees' mogelijk
over te komen. Ze verzwegen
maar liever dat zijzelf of hun
ouders emigranten waren
met hun eigen taal. hun eigen
gewoontes en cultuur. Daar
over schrijven zou maar af
breuk doen aan hun reputatie
- of zelfs verhinderen dat ze
ooit enige naam zouden op
bouwen.
Dat is nu heel anders, vertelt
de docente aan de universiteit
van Guelph, die maandag
avond een lezing gaf bij de
Dag- en Avondscholenge
meenschap in Zierikzee en de
ze week colleges geeft aan uni
versiteiten in Amsterdam en
Nijmegen. Tegenwoordig is
het volgens haar eerder een
pré dan een nadeel om te
schrijven over de eigen,
'vreemde' achtergrond.
Ze ziet die ommezwaai ook in
haar eigen ontwikkeling als
schrijfster. Haar ouders wa
ren Russische emigranten.
Engels beschouwt ze als haar
moedertaal, maar ze ging op
zaterdag naar een speciale
Oekraïense school en ze zat
op een balletclubje uit de Oe-
kraine.
Aandacht
Maar erover schrijven? Geen
denken aan. Aandacht voor
haar achtergrond zou critici
immers een handvat geven
haar werk af te doen als 'al
leen maar etnisch', wat geen
compliment was. Dat is radi
caal veranderd. „Er is nu juist
aandacht voor die verschil
lende achtergrond, ook in de
literatuur. Ik ga zelf ook mijn
eigen achtergrond onderzoe
ken. Het is nu eerder zo dat we
zeggen: oei, dat is alleen maar
Canadees."
Die verandering is in de ogen
van Kulyk Keefer mede inge
geven door het officieel vast
leggen van Canada als multi
culturele samenleving, wat
een voorvechter ooit om
schreef als een 'gemeenschap
van gemeenschappen.' De
schrijfster schetst die samen
leving als heel open, in bewe
ging, zonder strikte grenzen.
„Het is bijna een post-modern
concept."
De verscheidenheid uit zich
ook in de literatuur. „Je voelt
de spanning tussen de cultu
ren in de boeken", zegt ze. „De
schrijvers staan in beide cul
turen. zowel in die thuis als de
dominante van daarbuiten.
Die zoektocht, die verschil
lende bewegingen tussen de
culturen, dat geeft de Cana
dese literatuur energie."
Dat wil naar haar mening niet
zeggen dat er helemaal niets
gemeenschappelijks, niets
'Canadees' te vinden is. Ku
lyk Keefer wijst erop dat Ca
nada zijn inwoners een spe
ciale leefomgeving biedt: er
wonen 28 miljoen mensen, ter
wijl het land groter is dan
buurman Amerika met zijn
250 miljoen inwoners. De na
tuur neemt dan ook vaak een-
prominente plaats in de lite
ratuur in.
Dat leidt er zo langzamer
hand toe dat ook Canadese
schrijvers ondanks hun ver
schillende achtergrond, niet
meer verhullen dat ze in Ca
nada wonen. „Voor de jaren
zestig refereerden ze niet aan
Canada, zodat Amerikanen
konden denken dat het boek
bij hen speelde. Nu schamen
schrijvers zich daar helemaal
niet meer voor. Onze maat
schappij is humaner dan de
Amerikaanse. We hebben
meer zelfvertrouwen gekre
gen. we zijn volwassener ge
worden. We hoeven ons niet
langer te verexcuseren dat we
'maar' Canadees zijn."
ging van het opwekvermogen
van de centrale of andere princi
piële wijzigingen in de exploita
tie.
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Een half ei. Zo
betitelde gedeputeerde A. J.
Dijkwel maandagavond tijdens
de eerste algemene vergadering
van Vereniging Samenwerken
de Verzorgingstehuizen Wal
cheren (VSVW) het begin van sa
menwerking in de ouderenzorg.
„Het is geen lege dop. maar
compleet is de samenwerking
nog lang niet", aldus Dijkwel.
Hij vroeg zich af of de basis van
een organisatie van alleen ver
zorgingstehuizen niet te smal
zal blijken. Met de opmerking
dat de V van VSVW binnenkort
zou staan voor 'verzorgings
voorzieningen' gaf hij aan dat
wat hem betreft de samenwer
king in de zorgsector nog veel
verder mag gaan.
Hoewel zijn woordkeus even
deed vermoeden dat hij de
vreugde over de oprichting van
de VSVW - die sinds maandag
een feit is - wilde temperen,
bleek Dijkwel met dit pleidooi
aan te sluiten bij de ideeën die
bij de verzorgingstehuizen zelf
ook leven. De voorzitter van de
VSVW nu- drs M. J. D. A Hans-
sen sprak van een tussenfase. De
'horizontale' samenwerking van
de Walcherse tehuizen moet een
aanzet zijn tot een 'verticale',
waarbij ook de thuiszorg en de
verpleegzorg zijn betrokken.
In de nieuwe vereniging nemen
acht stichtingen deel die samen
elf verzorgingstehuizen op Wal
cheren beheren. Alleen de Stich
ting Verpleeg- en Rusthuizen
Zeeland (SVRZ), die het verzor
gingstehuis Ter Mantelinge in
Domburg beheert, doet niet
mee. Zij vindt het nog 'te vroeg
voor samenwerking', volgens
Hanssen.
Regiovisie
Dijkwel schetste echter een sce
nario waarin de huidige verzor
gingstehuizen er over tien jaar al
heel anders zullen uitzien. Door
samenwerking en fusies zal de
zorgsector zich verbreden. Daar
voor moet een integrale, zoge
naamde regiovisie worden ont
wikkeld. De gedeputeerde liet in
het midden van wie die moet ko
men. van de aanbieders van de
zorg en de verzekeraars of van de
politiek. Wel moeten de ontwik
kelingen gewoon doorgaan, ook
nu het plan Simons voor een
stelselherziening van de sociale
sector op zich laat wachten.
Volgens Dijkwel komt dat plan
er deze kabinetsperiode niet
meer en is het een publiek ge
heim dat de ambtenaren op het
ministerie het 'nog slechts als
een vingeroefening voor het vol
gende kabinet beschouwen'.
Hanssen gaf aan dat de traditio
nele structuren in ouderenzorg
nog bestaan, terwijl de financie
ring niet meer afhangt van wie
de hulp biedt, maar van welke
hulp kan worden geboden. De
verenigde tehuizen kunnen niet
alleen doelmatiger werken,
meent hij. zij kunnen samen ook
een sterk produkt bieden. Hij
noemde onder meer de vele vor
men van ondersteuning bij het
zelfstandig wonen, de regionale
spreiding in de huisvesting, de
keuze tussen verschillende iden
titeiten, de 'know how' en de gro
te groep vrijwilligers die de te
huizen tot hun beschikking heb
ben.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Het Vlissingse
college van b en w heeft een flin
ke kater overgehouden aan het
overleg over de invoering van
een hogere baatbelasting voor
de Walstraat-midden en -noord.
Wethouder H. J. M. de Haas van
een economische zaken gaf dat
maandag ronduit toe in de
raadscommissie economische
zaken. „Het overleg is niet ver
lopen zoals wij dat hadden ge
wild. Het zij zo. Laten wij ervan
leren."
Winkeliers aan de beide delefi
van Walstraat en wethouder
T. R. K. Meijers. die eerst na
mens de gemeente onderhandel
de. gingen in februari met ruzie
uit elkaar. De middenstanders
weigerden consequent meer
baatbelasting te betalen, omdat
de herinrichting van hun stuk
Walstraat duurder was uitgeval
len. Zij waren van mening dat zij
met het gemeentebestuur een fi
nancieel akkoord hadden geslo
ten. Meijers wilde de gemeente
echter niet opzadelen met nog
een tegenvaller.
„Het heeft te lang geduurd",
constateerde CDA-raadslid
A. C. Dourleijn maandag bitter.
„Er zijn te veel spanningen en
misverstanden ontstaan." Th.
Post (PvdA) vond dat de ge
meente de hand in eigen boezem
moet steken. „Er is vooraf onvol
doende gerekend en tijdens de
werkzaamheden is er slecht op
gelet."
Uiteindelijk zijn de gemeente en
de winkeliers van de Walstraat-
noord er toch uitgekomen. De
middenstand betaalt 3,5 pro
cent meer aan baatbelasting.
Het leeuwedeel van de extra
kosten - 228.000 van de 275.000
gulden - komt voor rekening
van de gemeente. „Waarop is die
3.5 procent gebaseerd vroeg
A. G. M. Veraart (D66) zich af.
„De verklaring dat die met de
stijging van prijzen te maken
heeft, is wel erg gezocht. De ge
meente zat in de knel en heeft
met dat aandeel genoegen geno
men. Wees toch open."
Wethouder De Haas was dat ook
min of meer, maar hij bleef zitten
met de weigering van de mid
denstanders van Walstraat-mid
den - van de Kolvernierstraat
tot de Kleine Markt - om de no-
gere baatbelasting te betalen.
W. de Bruyne hield namens hen
vast aan de oude overeenkomst
van 1991. Volgende week woens
dag vindt er overleg plaats om
dat laatste vuiltje zo mogelijk
weg te werken. De gemeente
raad kan dan eind mei een oor
deel vellen over het voorstel
47.000 gulden via een hogere
baatbelasting binnen te halen
en de rest voor rekening van de
gemeente te laten komen.
MIDDELBURG
Openbare muziekavond
Het. Middelburgs Muziekkorps
MMK houdt vrijdag 14 mei van
af 19.00 uur een openbare mu
ziekavond in het Zuiderbaken
aan de Rentmeesterlaan in Mid
delburg.
Belangstellenden kunnen op de
ze avond kennismaken met het
harmonie-orkest. Het korps zal
een aantal instrumenten de
monstreren en het jeugdorkest
verzorgt een optreden.
Het jeugdorkest is zaterdag 15
mei om 14.00 uur ook te horen in
het Geere-gebied in Middelburg.
van onze verslaggever
DEN HAAG/VLISSINGEN -
Met zijn lengte van ruim 160 me
ter en breedte van 25 meter is
het amfibisch transportschip
dat De Schelde waarschijnlijk
voor de marine gaat bouwen,
aan de ruime kant voor de over
dekte bouwdokken van de werf.
Die zijn berekend op de veel
rankere fregatten. Maar met, zo
als bestuursvoorzitter drs B. P.
Hiddinga van de Koninklijke
Schelde Groep het noemt, 'een
beetje passen en meten' zal het
wel lukken.
Het schip krijgt een waterver-
plaatsing van ongeveer 10.800
ton. Het zal een snelheid kunnen
behalen van ruim 20 knopen.
Voor het uitvoeren van amfibi
sche operaties wordt het schip
voorzien van een inwendig dok
waarin landingsvaartuigen kun
nen worden vervoerd. Zes van
het type dat de Nederlandse ma
riniers gebruiken of vier grotere
zoals die bij bijvoorbeeld de
Britse mariniers worden toege
past. Het dok kan ook worden
gebruikt voor opslag van bij
voorbeeld voertuigen, tanks of
luchtverdedigingssystemen zo
als de Patriot en de Hawk.
Voor het op zee opereren met he
likopters krijgt het schip een he-
likopterdek van ongeveer 60 me
ter lang en 25 meter breed. Dat is
ruim genoeg om twee marinehe
likopters tegelijk te landen lan
den of opstijgen. Een helikopter-
hangaar biedt plaats aan zes hef-
schroefvliegtuigen. Voor de op
slag van voorraden en munitie
zijn elders in het schip ruimten
gereserveerd met een totale ca
paciteit van 700 kubieke meter.
Via een grote zijdeur, een achter
deur en met behulp van een vast
opgestelde 25-tons kraan kan
het schip in een haven vrijwel al
tijd zelfstandig laden en lossen.
Voor verzorging van gewonden
wordt het schip uitgerust met
een hospitaalcomplex met twee
operatietafels, tien intensive-ca-
re bedden, behandelkamers en
een noodziekenboeg voor onge
veer honderd gewonden. De
voorzieningen op medisch ge
bied kunnen ook goed van pas
komen bij rampenbestrijding en
evancuaties.
De bemanning van het schip zal
bestaan uit 13 officieren. 23 on
derofficieren en 77 korporaals en
manschappen. In totaal is ac
commodatie beschikbaar voor
127 bemanningsleden. Ongeveer
20 procent van de bemanning
kan uit vrouwen bestaan.