Clinton helpt Jeltsin vooral moreel Keuzen in de zorg, vrouwen 'n zorg? Felle machtsstrijd Franse socialisten Drieledige functie breekt Wim Kok oj: opinie en achtergrond 4] Top in Vancouver, waar de miljonair de bedelaar een dubbeltje toewerpt l ZATERDAG 3 APRIL 1993 van onze correspondent in Vancouver Hans de Bruijn Zijn tegenstanders hebben het de laatste weken al her haaldelijk gezegd: het idee dat Boris Jeltsin als een bedelaar bij Bill Clinton zijn hand gaat ophouden, vonden zij vernede rend. Het grote Rusland is met zijn rijkdom aan olie, gas en goud geen arme sloeber die op zijn blote knieën om een aal moes hoeft te vragen. Maar het is niet anders. Jeltsin komt dit weekend naar Vancou ver met de pet in de hand, omdat hij er zonder economische en po litieke steun van het westen niet uitkomt. Daardoor kan Clinton met een gul gebaar de vroegere vijand voor eeuwig aan zich ver plichten en vooral: Rusland een duw te geven op de hobbelige weg naai' de democratie. Maar vooralsnog lijkt Clinton meer de miljonair die de bede laar een dubbeltje toewerpt. On danks gepraat over miljarden steun, zal Jeltsin het voorlopig" met minder moeten doen. Clin tons beurs bevat meer beloften dan geld. Jeltsin zal Canada dan ook met hooguit een paai' hon derd miljoen dollar en vooral veel morele steun verlaten. Dat laatste is belangrijk gezien zijn strijd om zelfbehoud. Het geeft bovendien de Russische democraten moed. Maar tegelijk zullen Clinton en Jeltsin be hoedzaam moeten manoeuvre ren om de conservatieve krach ten, die niet willen dat Rusland een vazal van het westen, laat staan van Amerika wordt, geen extra munitie tegen de presi dent te geven. Clintons hulppakket komt dit jaar niet uit boven het miljard dollar; een schijntje gezien de problemen in Rusland. Over ver dere, miljarden vergende hulp plannen moet beslist worden door de Groep van Zeven (rijkste industrielanden), het Interna tionale Monetaire Fonds en de Wereldbank. Maar de vooruit zichten zijn niet hoopgevend. Gulheid Dat hebben de Russen deels aan zichzelf te wijten. In 1992 heeft het westen 45 miljard gulden toegezegd, maar daarvan is slechts weinig betaald, omdat Moskou zelf nauwelijks ernst heeft gemaakt met economische hervormingen. De buitenlandse schuld is enorm, de inflatie niet Bill Clinton: Rusland een duw op de hobbelige weg naar democra tie. foto Reuter Boris Jeltsin, met de pet in de hand bij de Amerikanen. meer bij te houden, de economi sche chaos compleet. Het IMF, dat leningen zou ver strekken, houdt de hand op de knip zolang er geen uitzicht is op terugbetaling. En de Russen los sen hun schulden allang niet meer af. Tot ergernis van Was hington treedt het IMF meer op als een conservatieve bankier, dan als een behulpzame partner. De laatste dagen heeft het op nieuw waarschuwingen laten horen. Grotere gulheid kan alleen wor den verwacht als de financiers van het fonds daartoe het sein geven. Dat moet gebeuren door de G-7 (de VS, Canada, Italië, Engeland, Frankrijk, Duitsland en Japan). Over twee weken ko men de zeven ministers van fi nanciën in Tokyo samen, maar naar verwachting zullen ook zij zich voorzichtig opstellen. Duitsland zegt al honderd mil jard D-mark in Rusland en de andere ex-Sovjetrepublieken te hebben geïnvesteerd, naast het minstens zo grote bedrag dat d.e hereniging van de Duitslanden heeft opgeslokt. Tegen die vrij gevigheid (uit zakelijk eigenbe lang overigens, maar toch) ste ken de bijdragen van de rest van de wereld maar magertjes af. De meeste G-7-leden kampen met financiële problemen. Ja pan zou nog het meest ruimhar tig kunnen zijn, maar wil niet wegens de Russische bezetting van enkele noordelijke eilanden. En ondanks al zijn mooie woor den zal ook Clinton nog, moeite hebben zijn volk te overtuigen dat miljarden dollars naar Rus land moeten stromen, terwijl de Amerikanen thuis zelf de broe kriem moeten aanhalen. „We hebben zeker zoveel hulp nodig in Worcester en Fall River als de mensen in Minsk en Kiev", zegt de Republikeinse af gevaardigde Peter Blute, met één oog op zijn kiesdistrict in Massachussets. „Mijn kiezers vinden dat liefdadigheid thuis begint", stelt zijn Democrati sche collega Peter Visclosky uit Indiana onomwonden. Clinton zal het nog moeilijk krijgen een omvangrijk hulpprogramma on geschonden door het Congres te krijgen. Driekwart van de Amerikanen vindt dat teveel hulp gegeven wordt. Maar de hulp aan Rus land is nog gering vergeleken met die aan Israël, dat dit jaar drie miljard dollar krijgt, en Egypte (2,1 miljard). Er is dan ook al gepleit om daar maai' het mes in te zetten. Minister van buitenlandse zaken Christopher moest daardoor meteen Jeruza lem en Cairo geruststellen dat aan hun hulp niet zal worden ge tornd. Bescheiden Meer dan een miljard dollar weet Clinton dit jaar voor Jeltsin niet bijeen te schrapen. De directe Amerikaanse bijdrage aan de oplossing van Ruslands proble men zal dan ook bescheiden zijn: - f.425 miljoen voor hulp bij het privatiseren van overheidsbe drijven; - f. 95 miljoen voor het opzetten van nieuwe kleine ondernemin gen. - f. 66 miljoen voor het verbete ren van de Russische energie voorziening; - enkele honderden miljoenen voor huizen voor tienduizenden militairen die uit de Baltische staten en Oost-Europa naar Rusland moeten terugkeren. - enkele honderden miljoenen voor voedselhulp en medicijnen. Clinton zal de nog door presi dent Bush beloofde hulp van 760 miljoen gulden tot 1,3 miljard optrekken. Volgend jaar krijgt Jeltsin twee miljard. Daarnaast krijgt Rusland f. 1,3 miljard aan graankredieten, die weliswaar nu even hongerende Russen hel pen, maai' Moskou opzadelt met weer een nieuwe schuld die ooit afbetaald zal moeten worden. Clinton kreeg deze week wel steun uit een onverwachte hoek. Vier Republikeinse oud-presi denten, Bush, Reagan, Nixon en Ford (waar was Democraat Jim my Carter?) riepen in een open brief de Amerikanen op om gul te zijn. „Als we nu niet in actie komen om de hervormers te hel pen, dan zullen we zien dat het vredesdividend van korte duur zal zijn". Zij vroegen „een be trekkelijk kleine extra-investe ring voor de vrede". Ook Clinton beweert geregeld dat de val Jeltsin kan leiden tot het heropleven van de koude oorlog, die de bezuinigingen op de defensie teniet zal doen en het gevaar van een nieuwe kernwa penwedloop vergroot. Waar of niet, geen middel wordt onbenut gelaten om de Ameri kanen een nieuw 'doomsday- scenario' voor te spiegelen. Hulp aan Rusland is ook in ons be lang, luidt de boodschap. Gaat het daar fouan zal ons dat veel meer gaan kosten. Maar de meeste Amerikanen zijn niet overtuigd. door Jessica Prager-Stein De regering roept dat de ge zondheidszorg te duur wordt. De regering wil niet al les meer vanzelfsprekend uit de collectieve pot betalen. Het ziekenfondspakket moet 'op geschoond' worden. Er moet volgens staatssecretaris Si mons een basispakket komen met zorg waar iedere burger recht op heeft. Dit zal een klei ner pakket worden dan nu het basispakket van het zieken fonds omvat. Voor de behande lingen die er buiten gaan val len moeten mensen zich bij verzekeren. Grenzen aan de groei van de gezondsheidszorg dus; ook moet er een grens worden ge steld aan de ontwikkeling en toepassing van medische tech nologieën. Want: tot hoever moeten we gaan? En: moet al les wel wat kan? Er moeten keuzen gemaakt worden. Het lijkt een logische oplossing maar in de praktijk werkt dat niet zo eenvoudig. Want wie maakt welke keuzen? En voor al, hoe maken we keuzen? Zijn er algemene criteria te ontwik kelen over wat we als noodza kelijk zorg kunnen beschou wen? Verschillende commissies brachten rapporten uit over de mogelijkheden om de kosten van de gezondsheidszorg te be teugelen, Een van de bekend ste adviescommissies is de commissie Keuzen in de Zorg (Dunning). Deze commissie be staande uit elf hoogleraren, ne gen mannen en twee vrouwen tekenden hun bevindingen op in het advies aan de regering 'Kiezen en delen'. Zij ontwikke len vier criteria waaraan collec tief betaalde zorg zou moeten voldoen: noodzakelijkheid, werkzaamheid, doelmatigheid en de vraag in hoever de zorg niet voor eigen rekening en ver antwoording in aanmerking komt. Deze criteria hebben veel stof doen opwaaien. Want wat is bijvoorbeeld noodzakelijke zorg? Is dat voor iedereen het zelfde zoals de commissie ons wil doen geloven? Is dat voor mannen en vrouwen hetzelfde? De commissie stelde voor om de discussie niet alleen te voe ren met politici, maai' ook met medici, verzorgenden en con sumenten. Meer greep Metis, het landelijk bureau vrouwenhulpverlening in Ne derland. voert deze discussie met vrouwen. Het is belangrijk dat de brede-vrouwenbewe- ging zich mengt in het debat, Vrouwen zijn de grootste verbruikersgroep van de gezondheidszorg. zegt Metis. Het doel van de dis cussies is tweeledig: om de vrouwen meer greep te geven op keuzemogelijkheden in de gezondheidszorg, maai' ook om te onderzoeken welke punten voor vrouwen essentieel, zijn om aan de orde te stellen in po litiek en beleid. Metis heeft programma's ont wikkeld voor afdelingen van vrouwenorganisaties om de discussie over keuzen in de zorg op een constructieve ma nier te voeren. De bijeenkom sten worden begeleid door vrouwen, die hiervoor speciaal door Metis opgeleid zijn. Kort geleden bezocht ik zelfzo'n dis cussieavond, georganiseerd door de Zierikzeesche Vrou wenraad. Waarom worden vrouwen aan gesproken als aparte groep? Omdat vrouwen vaak op een andere manier met de gezond heidszorg te maken krijgen dan mannen. Ten eerste zijn vrouwen de grootste gebruikersgroep van de gezondheidszorg (vanwege voorplanting en omdat zij lan ger levenTen tweede is uit on derzoek gebleken dat vrouwen de kans lopen anders behan deld te worden dan mannen, Dezelfde klachten worden van vrouwen vaker gebagatelli seerd. Ten derde is het zo dat 70 in dat daar waar het beleid wordt gevoerd, de stem van vrouwen (te.) weinig door klinkt. De ervaring heeft ge leerd dat onderwerpen die voor vrouwen belangrijk zijn daar door vaak worden 'vergeten'. Het is daarom essentieel dat tot 80 procent van het verple gend personeel vrouw is. Bo vendien drukt ook nog eens driekwart van de mantelzorg en het vrijwillig(st)erswerk in de gezondheidszorg op de schouders van vrouwen. En dat alles terwijl aan de be- handelkant (artsen) driekwart man is en in bestuurs- en direc tiefuncties, zelfs voornamelijk mannen zitten. Dat houdt dus vrouwen zich mengen in het de bat. Zo zijn er enkele tenden sen die voor vrouwen niet on verdeeld gunstig te noemen zijn. In de rapporten en discus sies gaat het bijvoorbeeld niet over wie de zorg verschaft en welke vormen die zorg heeft. Herverdeling Wie vangt de patiënten op als de ziekenhuisduur wordt ver kort? Men gaat er vanzelfspre kend vanuit dat er thuis een zorgzame naaste (meestal een vrouw) klaarstaat om de zieke patiënt te verzorgen en begelei den. Bezuinigingen in de ge zondheidszorg dus die een nog grotere druk betekenen op de informele (dat wil zeggen: de niet betaalde) zorg, vrouwen dus. Maar als vrouwen steeds meer de arbeidsmarkt opgaan (wat wordt gestimuleerd en wat een goede ontwikkeling is) en werkgevers geen zorgverlo ven verstrekken en mannen niet bereid zijn meer zorgtaken op zich te nemen, is het de vraag of de zorgzame naaste wel zo vanzelfsprekend blijft. Als hier geen maatregelen in worden genomen bestaat de kans dat de belasting van vrou wen van dubbel (werken en kinderen) tot drievoudig wordt (werken, zorgen en kinderen). Ergo: meer ziekteverzuim, meer kosten enzovoorts. Wat dat betreft is het Nationaal Zorg Plan (NZP) dat enkele we ken terug in het Amsterdamse Paradiso werd gepresenteerd door prof. dr. Jeanne de Bruyn een uitstekende en positieve bijdrage in het denken over herverdeling van betaald werk en zorgtaken tussen mannen en vrouwen. Nog een zorgwekkend punt: staat men wel stil bij het feit dat vouwen gemiddeld 30 pro cent minder geld te verteren hebben dan mannen? Met na me oudere vrouwen zitten in slechte financiële omstandig heden. Negen van de tien ou dere vrouwen bevinden zich in de lage inkomenstarieven, Juist zij maken veel gebruik van de gezondheidszorg. Zij kampen nu eenmaal veel met chronische kwalen, in tegen stelling tot mannen die meer worden getroffen door hevige ziekten. Een inkrimping van het basispakket treft dus juist oudere vrouwen; zo dreigt de oudere vrouw het kind van de rekening te worden. Dan is het punt van de beoor deling van de noodzakelijkheid van zorg. Zo zijn binnen de hele discussie heftige debatten over voorzieningen die juist voor vrouwen van belang zijn:, of er intensieve kraamzorg in het pakket moet blijven, of de pil en abortus er niet weer uitge haald moeten worden enzo voorts. Vrouwenhulp Welke prioriteit zal de vrou wenhulpverlening binnen de stelselherziening krijgen? Vrouwenhulpverlening is in de jaren '70 ontstaan vanuit een feministische kritiek op de be staande hulpverlening. Indivi duele problemen van vrouwen en de daaruit voortkomende klachten worden gezien in sa menhang met de positie van vrouwen in de maatschappij. In de traditionele hulpverle ning zijn vrouwen die met vage klachten regelmatig een arts bezochten al te vaak met ber gen kalmeringsmiddelen afge scheept. De dooddoener dat 'het' wel 'psychisch' zal zijn, is dan ook maar al te vaak de diagnose. Beperking van keuze mogelijkheden en een over maat van geweld en misbruik, waarmee met name vrouwen in de samenleving worden gecon fronteerd, zijn echter maai' al te vaak de achterliggende oorza ken (incest). Momenteel worden op meer dan 650 plaatsen in Nederland activiteiten ontwikkeld op het terrein van vrouwenhulpverle ning. Zeeland ligt op daarmee zeker vijf jaar achter in vergelij king met de rest van Neder land). Maai' let op: juiste keu zen in de zorg zijn. met name voor vrouwen, letterlijk van le vensbelang. Korte-termijn-hulp helpt de Russen bovendien niet hun land te hervormen. Zij lenigt de erg ste acute nood, maar dient voor al een ander doel: voedselhulp, huizenbouw en medicijnen ver sterken Jeltsins positie bij de noodlijdende Russische bevol king, en daarmee de kansen voor het behoud van de democrati sche beweging. Uiteindelijk is die meer gebaat bij lange-termijnhulp. Maai' tal loze deskundigen hebben nog al tijd geen duidelijke aanpak daarvoor weten te ontwikkelen. En het IMF houdt de beurs dicht zolang geen echte economische hervormingen worden doorge voerd, de inflatie niet omlaag gaat en de Russen geen ernst maken bij het aflossen van hun buitenlandse schulden. Maar het geforceerd verlagen van de inflatie zal leiden tot ho gere prijzen en werkloosheid, en dus tot verzet van de bevolking. Voor het aflossen van de schul den is geen geld. Bovendien stui ten hervormingen op bureaucra tie en onwilligheid. De toch al zo zwak staande Jeltsin heeft een haast onmogelijke taak. De wes terse aarzelingen maken het er niet makkelij er op. Nooit terug Het geld is er. Er ligt nog 11 mil jard gulden op de plank, die was toegezegd voor een 'roebel-sta bilisatiefonds'. Dat fonds, be doeld om koersschommelingen op te vangen is nooit aangespro ken omdat de roebel elke dag- minder waard wordt. Van 45 mil jard gulden toegezegde hulp in 1992 is, bij gebrek aan projekten, nog niet de helft gebruikt. Het IMF heeft, van de beloofde f. 16 miljard er maar twee uitbe taald. En nu vraagt Washington het fonds zijn schenkingen te verhogen tot 25 miljard. Ook moet er een regeling komen voor het herschikken van de Russi sche buitenlandse schuld van maar liefst f.150 miljard. Kwijt schelding en het uitsmeren van de terugbetalingen dus. Maar velen geloven dat het wes ten dat geld nooit meer terug ziet. De Wereldbank heeft al be rekend dat werkelijke hervor mingen tot 2000 een slordige 3800 miljard gulden zullen gaan kosten. De bedragen waarover nu gepraat wordt, en zeker de fooi waarmee Jeltsin in Vancou ver zal worden afgescheept, zijn daarbij vergeleken slechts drup pels op de gloeiende plaat. van onze correspondent in Parijs Hans Gertsen De eeuwige strijd om de macht binnen de Franse so cialistische partij, een van de oorzaken van het verkiezings debacle van afgelopen zondag, is deze week weer opgelaaid. Terwijl de partij moreel failliet is, stuurloos en zonder duidelijk programma of visie op de toe komst, zijn de leiders als van ouds om de macht en de baan tjes aan het vechten geslagen. Hoe vergiftigd de sfeer binnen de Parti Socialiste (PS) is, kwam deze week opnieuw naar buiten naar aanleiding van de verkie zing van een nieuwe leider voor de sterk gedecimeerde socialis tische parlementsfractie. De so cialisten beschikken in het nieuwe parlement over nog maar 53 zetels tegen 260 in het oude. Maar de beperkte groep schipbreukelingen die de electo rale zondvloed overleefd heeft, bleek desondanks niet in staat het over een gezamenlijke kan didaat eens te worden. De socia listen slaagden er zelfs niet in de schijn van eenheid op te houden. Maai' liefst vijf verschillende stromingen genoemd naar even zoveel kopstukken stelden hun eigen kandidaat. De „Fabiu- sèns", de stroming van partijlei der Laurent Fabius, trokken uit eindelijk aan het langste eind omdat ze nu eenmaal het groot ste contingent binnen de gedeci meerde fractie vormen. De aan hangers van ex-partijleiders Pierre Mauroy en Lionel Jospin, die van ex-premier Michel Ro- card en die van Jacques Delors beten in het stof, maar zinnen duidelijk op wraak. Stammen Vorig jaar leek er éven een eind te komen aan de beruchte stam menstrijd binnen de PS toen Mi chel Rocard en Fabius, jaren lang eikaars grootste vijanden, het op een akkoordje gooiden. Fabius mocht partijleider wor den in ruil voor zijn steun aan Michel Rocard als kandidaat voor de opvolging van Mitter- ;te ti( rand. De wapenstilstand zijn langste tijd alweer geha hebben. Rocard wil de part taal hervormen en openstiIL voor gematigde communi groenen en centrum-demur ten. Lukt hem dat niet, dan hij zijn kansen voor de pap dentsverkiezing van 1995 vergeten. Rocard maakt er geen gel van dat Fabius niet te han ven is als partijleider. Fa wordt door velen gezien all symbool bij uitstek van 'la che caviar', ('kaviaar-links aan de macht verslingerde st socialisten die geen enkele ling meer hebben met de spronkelijke achterban. Ro wil daarom zelf de teugels va zieltogende partij in handet men. Laurent Fabius op zijn l dreigt het pact met Rocard i zeggen als die niet onmiddi ophoudt aan de poten van stoel te zagen. Fabius en di nen dreigen onverbloemd steun aan de presidentiële alt ties van Rocard op te zegge zijn grootste concurrent, ques Delors, in stelling te gen. Een optie die ook an stromingen binnen de p steeds meer aanspreekt. premier Pierre Mauroy, de dige voorzitter van de sociatii sche internationale, prob id wanhopig de vechtersbazen een nieuw, duurzaam vrede idi koord te bewegen. Een niei>ia bloederige stammenstrijd 15 mers wel het laatste waar di [d< cialisten nu behoefte aant ben. De kans dat vredesduif Mai slaagt in zijn missie, lijkt geide Komend weekeinde staat er nieuwe, keiharde botsing op programma als het parti stuur praat over de toekomt van de partij. Rocard en de nen willen nog deze zomer groot heroprichtingscon houden en al op korte ten beginnen met de vernieuv van de partij op alle niveor Partijleider Fabius wil nietiids het eind van dit jaar een coni n l houden en probeert zoveel gelijk tijd te rekken. ite door Caret Goseling Ze hebben er van diverse kanten voor gewaar schuwd. Wim dat gaat niet goed: vice-premier, minister van financiën en PvdA-Ieider. Dat kan je niet allemaal samen. Wim Kok (54 nu) sloeg de waar schuwingen echter eind 1989 in de wind. Hij kon het wel aan. Het ging best. Hij was toch kerngezond. Kok blijkt de afgelopen jaren roofbouw op zichzelf te hebben gepleegd. Niet alleen is het haar veel grijzer geworden en zijn de groeven in het gelaat verdiept, er is ook een buikje van redelijke omvang ontstaan. De vatbaar heid voor griepjes en verkoudhe den nam hand over hand toe. El ke maand enkele dagen uit de running. Recent zijn daar onbe stemde darmklachten bijgeko men. Nu zijn er bewindsheden, ook in dit kabinet, die daar allemaal geen last van lijken te hebben. Die 's ochtends voor een uur of negen niet op het departement zijn en er voor zorgen elke avond op tijd weer naai' huis te vertrek ken. Ministers die ook nog eens wat aan sport doen of zich verto nen op borrels, recepties en cul turele manifestaties. Zo niet Wim Kok. Het zit niet in zijn karakter. De sociaal-demo craat is wat zwaar op de hand. Bepaald geen fuifnummer. Er is sprake van een hoog plichtsbe sef. Wim wil al zijn zaakjes ken nen. Tot in de details. Dus begint de dag voor hem om een uur of zes 's morgens als in zijn Amsterdamse woning de wekker afgaat. Een uur later in de auto naar Den Haag. Stukken doornemen. Op het departe ment volgt het ene overleg na het andere. Afgewisseld door ritjes naar het Torentje van pre mier Lubbers of de Kamer. Een stukje van een paai' honderd me ter. Daarnaast zijn er nog de buiten landse reizen, het beraad in EG- kring en de activiteiten in de so cialistische internationale. En niet te vergeten beraad in PvdA- kring. Elk uur is gevuld. En zelfs het weekeinde is bezet. Zaterdag door partijbijeenkomsten. Zon dag door het bel- en overlegcir- cuit alsmede het doornemen van stukken. Een zittend leven zonder enige beweging. Met onregelmatig en gehaast eten. Vaak ongezond voedsel. De snelle hap. En een maal thuisgekomen, vaak na middernacht, de slaap niet kun nen vatten. Alle gedachten die nog door het hoofd spoken zijn niet zo maar uit te schakelen. Lubbers Naast de wil om het zo goed mo gelijk te doen, grondig en dege lijk, is er natuurlijk nog de 'con currentiestrijd' met premier Lubbers, 's Lands alleskunner. De man die elk detail kent en al om een uur of zeven in de och tend achter zijn bureau zit. Ook vaak tot diep in de avond. Kok wil bij de eerste man van het land niet achterblijven. Maar vergeet daarbij een essen tieel verschil. Lubbers heeft een grote politiek geschoolde staf: zijn raadsadviseurs. Die be- studeren alle stukken en teren hun baas een A4-tje \ia op de inhoud en een beleids vies staan. Kok heeft dergelijke korte, recte lijnen niet. Er is geen p tieke staf. De bewindsman m het doen met topambtena die elk voorstel door 'het ap raat' laten gaan. Het parafen cuit dus. En dat betekent 1 matisch dat het allemaal lang duurt. Daar kan ook zijn de Kamer meegenomen ami lijk secretaris Arend Hilhi niets aan veranderen. Daar buiten loopt het politDT' beraad in CDA-kring via hele recte lijnen: fractietop, pai >h( top, kabinetsleden. Op elk ingespeeld vindt men elk blindelings. Binnen de Pvctjzo het veel meer een moeizaam tob waar pas sinds kort getra wordt enige lijn en 'coördim t c in te brengen. g rk' ilc Even volhouden Het breekt Wim Kok nu u: maal op. De artsen hebben h geadviseerd het allemaal anc te gaan doen. Meer rust te men. Eens te delegeren. Relmi matiger en gezonder te eten, zorgen dat het lichaam meer weging krijgt. Kok zal het, gezien zijn karakl aanhoren. En er vervolgens 1 ige naar handelen. Hij houdt wel even vol. De zomervakaii komt er toch aan. De bewin^ man vergeet dat hij zijn zon; en spanningen ook naar vakantieplaats meeneemt, echt uitrusten zal het niet men. Daarmee wordt de toekoi Qj voor Kok er niet rooskleuri op. Straks is hij ook nog Ifl [JJ trekker voor de PvdA bij de kiezingen. De vierde func Avond in, avond uit het land Spreekbeurten. Radio- en tv- tredens. Vanaf begin 1994 cier maanden lang. En daarna formatieperiode die de hele mer van 1994 opslokt. Ten1 va het kabinet doordraait en de an groting 1995 gemaakt moetï den. Het is voor Kok te hoi :eg dat zijn omgeving een beetje hem let. fctt rde Tl Igs tk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 4