De stille kracht van Xantia Citroën Airbag achter de zonneklep Een spelletje moet ook op computer realiteit benaderen Bromfietscursus Hypotheken i xtvt op eenzame De rentestand is niet alleen zaligmakend. Het gaat om de laagste woonlasten. De Citroën Xantia, die in Frankrijk sinds drie weken op de markt is en vanaf 20 april bij de Nederlandse dealers in de showroom staat, heeft als belangrijkste concurrenten de Ford Mondeo en de Opel Vectra. Althans dat zijn de (Europese) auto's die door Citroën Nederland scherp in de peiling worden gehouden. De Citroën Xantia is een prettige reiswagen met veel comfort en een soepel weggedrag. De goedkoopste Xantia, die nu in de verkoop gaat heeft een beginprijs van 37.900 gulden. Dat wordt anders als in september de 1.6 versie erbij komt, die dan moet concurreren met de Vectra 1.6 GL. Dan zal de prijs wellicht iets onder het Vectra-niveau van 36.980 gul den komen. De vijfdeursversie van de Ford Mondeo, waarmee Citroën haar eveneens vijfdeurs Xantia verge lijkt, kost 39.340. Met de andere (lees Japanse) merken als Mazda 626, Toyota Carina en Mitsubishi Galant is het een heel gedrang in dit marktgebied. Maar Citroën zit met zijn prijs niet verkeerd. Het is overigens de vraag of dit Franse merk met de Xantia alle BX-rijders over de streep zal weten te krijgen. De goedkoopste BX was immers zo'n tienduizend gul den goedkoper en daar had men een tamelijk ruime auto voor. Bovendien opereerde de BX in twee middenklas-segmenten tege lijk, het gebied waarin auto's als Opel Astra, Ford Escort en Mazda 323 worden verkocht en het seg ment van de Opel Vectra, Ford Mondeo en Peugeot 405. In dat eerste gebied weert Citroën zich nu met de ZX terwijl de „op volger" van de BX, de Xantia, dui delijk in het hogere segment thuis hoort. Overigens is het BX-hoofd- stuk nog niet afgesloten. De „Break" en bepaalde dieselversies blijven nog een tijdje in produktie. We hebben de nieuwe Xantia een weekje aan de tand kunnen voelen. Direct valt op dat Citroën met dit model aansluiting heeft gezocht bij de algeheel heersende smaak. Of zoals een woordvoerder van Ci troën zei „we onderscheiden ons minder dan dertig jaar geleden." De Xantia vertoont trekjes van verschillende auto's die op de markt zijn. Op zichzelf is dat niet erg omdat iedereen dat nu een maal doet. Maar Citroen heeft de naam wezenlijk anders dan andere te zijn. waarvan recentelijk de XM nog getuigde en die karakteristiek heeft de Xantia oppervlakkig ge zien niet. Feest Met nadruk zeggen we „oppper- vlakkig gezien", want het reizen met de Xantia is een feest. We be schikten over de SX 1.8i, voorzien van stuurbekrachtiging, elek trisch van binnenuit verstelbare buitenspiegels, elektrisch bediem de ramen voorin, radiobediening in het stuurwiel, verstelbaar stuur, deelbare achterrugleuning met ski luikje, maar zonder hydractieve vering. Voor de goede orde, dat laatste is een stapje meer dan de hydropneumatische vering waar mee ons testmodel was toegerust. De auto is aangenaam, welhaast weldadig ruim, zeker voorin. Ach terin is de beenruimte voldoende. De zachte stoelen passen in de Franse traditie van „lui''-comfort. Gecombineerd met de sterk scho- kabsorberende hydropneumati sche vering is dit comfort onge kend. Voeg daarbij het geluidsar me gedrag, dan komt in deze stilte de audio-apparatuur prima tot zijn recht. Zwaar Indachtig het gezegde „het zijn de kleine dingen die het doen" heeft (ook) Citroën bedacht dat het bin nenlicht niet direct uit moet als de portieren zijn dichtgeslagen. Het binnenlicht blijft lang genoeg branden om in het donker op tijd het contactslot te vinden en de gordel om te doen. Met behulp van een „dimmer" dooft het langzaam, een kleine maar chique „gim mick." De 1.8 motor vertoont op de grote weg een aangenaam gedrag. In de lage versnellingen had hij wat ons betreft pittiger mogen zijn. Met zijn gemiddeld gewicht van 1246 kilo is de Xantia bepaald geen lich te auto. De Ford Mondeo is nog iets zwaarder, 1254 kilo, maar de Vectra schiet daar met 1075 kilo een flink stuk onder. De remmen grijpen tamelijk krachtig aan en het doseren van die remkracht kan bij de eerste kennismaking verrassingen met zich meebrengen. Het is even wen nen aan het tiptoetsachtige karak ter van het pedaal, maar dan geeft het een veilig idee. Schakelen en koppelen gaan soepel. Citroën komt aanvankelijk met vier typen op de markt: de 1.8i X van 37.900 gulden, de 1.8i SX van 41.500 gulden, de 2.0i SX van 44.500 gulden en de 2.0 16V VSX die 61.500 moet kosten. Nol van Bennekom H et klinkt ongelooflijk, een air bag achter de zonneklep. Maar Korean Airbag International is een serieuze firma die onder de naam 'Challa' beveiliging) een universeel systeem op de markt brengt. Brezan zou het voor het eerst tonen op de Autovak, maar een moeizame TüV-keuring stak daar een stokje voor. Met name de produktaansprake- lijkheid telt binnen de EG nu zwaai-. Maar het heeft er alle schijn van de gerenommeerde merken die in Duitsland standaard airbags leveren, de zaak dwarsbomen. Over de veiligheid van de nieuwe airbag en zijn trefzekere werking bestaat geen twijfel. Maai- de Duit se keurders vallen over de verflaag die niet 15 maar slechts 10 j aar mee Ook het begrip 'universele toepas sing' wordt niet gehonoreerd. Want hij zou niet op de achterbank toepasbaar zijn. 'Wel als er een paai' flinke gaten in het dak ge boord worden', meldt een woord voerder op de Autovak. 'Maar dat kan niet de bedoeling zijn.' Overi gens is menigeen het er in het vei ligheidswereldje allang over eens dan airbags op de achterbank geen zin hebben. Brezan wil over enkele maanden de zaak rond hebben en deze air bag met het formaat van een post zak voor 1400,- aanbieden. Het kussen klapt als het ware uit de bo venstijl van de voorruit en be schermt het hele lichaam. Met een gasampul, een gepatenteerd sys teem uit de ruimtevaart-technolo gie, wordt deze Challa airbag zeer snel opgeblazen. Normaliter duurt het 0,05 seconde, de Zuidkoreaan- se airbag met veel meer volume doet er maai' 0,03 seconde over. Brezan gaat na de TüV-goedkeu- ring de import voor de Benelux en mogelijk ook voor Duitsland doen. De Deense Opel-importeur mon teert deze airbag al standaard in de Astra. Siem Leeuwenkamp Ze bestaan: geestdodende computerspelletjes. Met domme, zich steeds herhalende bewegingen en ingeblikt geluid. Sterker: de markt loopt er mee over. 'Whizzkid' en computerfa naat Joris Kiel uit Burgh-Haam- stede (19) zou er maai' bij in slaap vallen. „Een spelletje moet de realiteit benaderen", vindt hij. Dan kan hij uren achter het beeldscherm doorbrengen. Zijn kleine kamer wordt groten deels gevuld door een pc en een synthesizer, een instrument waar hij ook dol op is. Bij zijn bed staat een doos met computerschijven. Daaruit haalt hij een van zijn ge liefdste programma's tevoor schijn: 'Sensible soccer". Voet ballen met gevoel. „Alsof je in het Feijenoordstadion staat, dat ge voel moetje erbij hebben." In zijn eentje speelt hij ermee de sterren van het tweeëntwintig- koppige veld. Het massaal aan wezige publiek roert zijn tong duchtig. De tegenstander wordt iets te wild benaderd en blijkt daarvan niet gecharmeerd. De scheidsrechter trekt zijn gele kaart. Uiteindelijk weet Joris zijn ploeg toch te laten scoren. Het publiek barst in gejuich uit. „Je probeert elke keer van die club te winnen. Dat verveelt nooit." Het spel kan bijna niet mooier, vindt hij. „Maar de 'ech te' realiteit, die krijg je niet. Dan zou een programma volmaakt moeten zijn." Zijn flipperspel is ook al net 'echt' en hij hoeft er niet eens een munt in te werpen. De vraag is hoe lang hij nog met dit soort dingen door gaat. „Ik ben nu negentien en dat is erg oud om je met spelletjes be zig te houden", overweegt hij. Muziek Momenteel is hij ook gefasci neerd door muziekprogramma's, waarmee hij op de computer zijn eigen muziek kan schrijven. Pas heeft hij nog geprobeerd zijn computer en synthesizer te ver binden. „Dan kan ik mijn twee hobby's combineren: de compu ter als verlengstuk van het in strument." Ondanks strubbelingen zet hij dit experiment met onvermin derde energie voort. Het draait er misschien nog eens op uit dat hij ermee kan optreden. Ooit begon hij als toetsenbordspeler in de band Ten Sing uit Zierikzee, dus helemaal vreemd is hij niet met het vak. De computer is een hobby van hem alleen. Onder zijn medeleer lingen is die bezigheid niet echt populair meer. Even fanatiek als hijzelf zijn ze in elk geval zelden. „Er wordt op school nauwelijks over gepraat." Trouwens, pro beer hem als amateur maar eens iets te vertellen dat hij nog niet weet. Joris werd al op zijn zevende ge grepen door de computer. Zijn 'Whizzkid' Joris Kiel: „Ik vind het een leuke bezigheid, maar kan ook best een week zonder." foto Ruden Riemens vader, wel in voor iets bijzonders, haalde in die tijd een noviteit in huis: een 'homecomputer', met de software, zoals dat toen ging, op een cassettebandje. „Veel mo gelijkheden had je daar nog niet op", blikt de scholier terug. Het apparaatje had maar een capaci teit van zestien kilobite, terwijl tegenwoordig enkel nog gepraat wordt over megabites. Toen had hij nog nauwelijks van computers gehoord, maar al doende groeide hij snel in het ge bruik. „Ik ben me gaan verdiepen in basic - dat is een program meertaal - en kon daarmee op dat eenvoudige apparaat tweerege lige programmaatjes schrijven." Veel had dat nog niet om het lijf: het leverde bij voorbeeld woord jes op die eindeloos werden her haald. Zo'n hobby kan niet meer stuk. Jaren achtereen heeft hij zich sindsdien verdiept in spelletjes, en dat zonder eraan verslaafd te raken. Dat laatste vindt hij wel een gevaar. Maai' niet voor hem. Hoe kan het ook, als zijn spel letjes elke keer anders uitpak ken. „Ik vind het een leuke bezig heid, maai' kan ook best een week zonder. Vroeger was ik veel fana tieker." Als hij zich niet had gematigd, had hij naar zijn zeggen zijn athe naeum niet kunnen doen. Dat vergt nogal veel tijd, maar de aard laat zich ook hier niet ver loochenen: hij zit nu voor zijn ein dexamen en wil informatica stu deren. Waarmee hij zich hoopt te scharen onder de grote groep mensen die van haai' hobby haar beroep heeft weten te maken. Nog even heeft hij getwijfeld of hij niet beter een wiskundestudie kon kiezen. Want dat is zijn favo riete vak op school. „Dat past wel goed bij computerfanatiekelin gen: een programma is ook heel logisch opgebouwd." Hij heeft, zelfs ooit het ene vak het andere laten dienen: voor een wiskunde- tentamen schreef hij een pro gramma dat zo de juiste kromme op het scherm toverde. Toch wordt het informatica: „Omdat ik dan mijn hobby niet hoef te missen." Vol wordt het in elk geval op zijn studentekamer. „Als ik ga stude ren schaf ik natuurlijk wel een 'echte' computer aan." Maar ook zijn oude gaat mee. „Ik zou er niet aan moeten denken om hem te verkopen. Echt, ik zou er niet zonder kunnen." Bart Mullink DL NATIONAL!; L_nrihnntrfp HYPOTHF.LKBEURS 1 lu«6lc'" ..voor hypotheekadvies of bemiddeling boven de grijze middelmaat Goes, Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588 Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828 Vlisslngen, Badhuisstraat 137, lel. 01184-13900 Na de rentedalingen van de afgelopen weken is de rust teruggekeerd. Wij noteerden deze week geen wijzigingen van de hypotheekrenteta rieven. De rente op de kapitaalmarkt is de afgelopen week licht gestegen. rentepercentages Hypotheekrente netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 23 maart 1993 vast provi bank besparing van gedu sie in constant rende 38,40% 50% ABN.AMRO spaai'hyp. 5jr 1,00 7,80 4.22 2,82 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,90 4,29 2,87 •- spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,00 4,36 2,92 ann. hyp. variab. 1,00 8,40 5,50 4,46 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,60 4,98 4,04 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,05 2,68 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,60 4,11 2,73 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,80 4,25 2,84 ann. hyp 5 jr. 1,00 7,30 4,78 3,88 ann. hyp. 10 jr. 1,00 7,40 4,85 3,94 Aegon spaarhyp. 5/10 jr. 1.00 7,80 4,27 2,87 spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 8,00 4,41 2,98 Amev zorg-vrij-hyp. 5/10 jr. 1,00 7,80 4,27 2,87 Levensverz. zorg-vrij-hyp. 15/20 jr. 1,00 8,00 4,41 2,97 Bouwfonds spaarv.hyp. 1.00 7,70 4,20 2,81 2,86 Combinatie spaarv.hyp. 10 jr. 1,00 7.80 4,27 spaarv.hyp. renterust 1,00 7,70 4,20 2,81 CDK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,70 4,20 2,81 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,27 2,87 1 jr. 1,00 7,70 5,05 4,09 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,91 3,99 Centraal spaargai'.hyp 5/10 jr. 0,25 7,80 4,23 2,83 Beheer spaargar.hyp. 15/20 jr. 0,25 7,80 4,23 2,83 Centrale spaarhyp. 1,00 7,50 4,00 2,62 Volksbank spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,20 2,78 ann. hyp. 2 jr. 1,00 7,40 4,85 3,94 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,40 4,85 3,94 Delta Lloyd hyp.tot.plan 5/10 jr. 1,00 7,80 4,27 2,87 hyp.tot.plan 15/20 jr. 1,00 8,00 4,41 2,97 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 7,90 4,35 2,93 Nationale spaarhyp. 5/10 jr. 1,00 7,80 4,27 2,87 Nederlanden spaarhyp. 15/20 jr. 1,00 8,00 4,41 2,97 ING-bank spaarhyp. spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,80 4,23 2,82 10 jr. 1,00 7,90 4,29 2,87 ann. hyp. Ijr 1,00 7,70 5,05 4,09 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,60 4,98 4,04 Postbank spaarhyp. 1,00 7,70 4,19 2,80 spaarhyp. 1,00 7,90 4.33 2.91 spaarhyp. 12 jr. 1,00 8,00 4,39 2,96 ann. hyp. 2 jr. 1,00 7,60 4,88 3,95 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,50 4,81 3,90 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 7,80 4,23 2,83 Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 7,90 4,30 2.88 sp.opt. hyp. stabiel 1,00 8,10 4,45 3,00 (adviesrente) ann. hyp. variabel 1,00 8,70 5,70 4,62 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,60 4,98 4,04 Reaal exact-hyp. 1,00 7,70 4,20 2,81 Hypothek.BV exact-hyp. 10 jr. 1,00 7,70 4,20 2,81 Ver. Spaarb. spaai'hyp. 5 jr. 1,00 7,70 4,21 2,82 Westland lage last. 7 jr.* 1,00 7,60 4,12 2,75 Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 7,70 4,19 2,80 Zwolsche za-hyp.plan 5 jr. 1,00 7,60 4,11 2,73 Alg./ing za-hyp.plan 10 jr. 1,00 7,70 4,18 2,78 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentagès gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij eën aantal instellin gen enigszins af. we garanderen u een besparend hypotheekadvies Nagelmakers Nagelmakers Hypotheken B.V. Kinderdijk 30 4331 HG Middelburg Tel. 01180-366 22 Ook gevestigd in Ook voor hypotheken in de zakelijke sfeer. Bergen op Zoom en Breda. Jongeren vanaf zestien jaar maken veelvuldig gebruik van de bron fietscursus die Veilig Verkeer Nederland in een groot aantal plaatse organiseert. Het is een cursus met theorie- en praktijklessen, die gemit deld veertig gulden kost. De cursist krijgt na afloop het VVN-bromfiet certificaat en kan daamee bij een bepaalde verzekeringsmaatschapp een kwart korting krijgen op de premie voor het eerste jaar. De kans dat jonge bromfietsers bij een ongeluk betrokken raken schrikbarend groot: 22 keer zo vaak als een automobilist, zo is berekent Veel jongeren zijn van dat risico doordrongen en melden zich vrijwilli aan voor de cursus. Plaatselijke afdelingen van Veilig Verkeer Nederland organiseren de cu sussen samen met een rijschool. De belangstelling is op dit moment's groot, dat de aanvragen nauwelijks zijn bij te benen. Theo van der Kaai}

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 32