De stille kracht van Xantia
Citroën
Airbag achter de zonneklep
Een spelletje moet
ook op computer
realiteit benaderen
Bromfietscursus
Hypotheken
i xtvt op eenzame
De rentestand
is niet alleen
zaligmakend.
Het gaat om
de laagste
woonlasten.
De Citroën Xantia, die in
Frankrijk sinds drie
weken op de markt is en vanaf
20 april bij de Nederlandse
dealers in de showroom staat,
heeft als belangrijkste
concurrenten de Ford Mondeo
en de Opel Vectra. Althans dat
zijn de (Europese) auto's die
door Citroën Nederland scherp
in de peiling worden gehouden.
De Citroën Xantia is een prettige reiswagen met veel comfort en een soepel weggedrag.
De goedkoopste Xantia, die nu
in de verkoop gaat heeft een
beginprijs van 37.900 gulden. Dat
wordt anders als in september de
1.6 versie erbij komt, die dan moet
concurreren met de Vectra 1.6 GL.
Dan zal de prijs wellicht iets onder
het Vectra-niveau van 36.980 gul
den komen.
De vijfdeursversie van de Ford
Mondeo, waarmee Citroën haar
eveneens vijfdeurs Xantia verge
lijkt, kost 39.340. Met de andere
(lees Japanse) merken als Mazda
626, Toyota Carina en Mitsubishi
Galant is het een heel gedrang in
dit marktgebied. Maar Citroën zit
met zijn prijs niet verkeerd.
Het is overigens de vraag of dit
Franse merk met de Xantia alle
BX-rijders over de streep zal weten
te krijgen. De goedkoopste BX
was immers zo'n tienduizend gul
den goedkoper en daar had men
een tamelijk ruime auto voor.
Bovendien opereerde de BX in
twee middenklas-segmenten tege
lijk, het gebied waarin auto's als
Opel Astra, Ford Escort en Mazda
323 worden verkocht en het seg
ment van de Opel Vectra, Ford
Mondeo en Peugeot 405.
In dat eerste gebied weert Citroën
zich nu met de ZX terwijl de „op
volger" van de BX, de Xantia, dui
delijk in het hogere segment thuis
hoort. Overigens is het BX-hoofd-
stuk nog niet afgesloten. De
„Break" en bepaalde dieselversies
blijven nog een tijdje in produktie.
We hebben de nieuwe Xantia een
weekje aan de tand kunnen voelen.
Direct valt op dat Citroën met dit
model aansluiting heeft gezocht
bij de algeheel heersende smaak.
Of zoals een woordvoerder van Ci
troën zei „we onderscheiden ons
minder dan dertig jaar geleden."
De Xantia vertoont trekjes van
verschillende auto's die op de
markt zijn. Op zichzelf is dat niet
erg omdat iedereen dat nu een
maal doet. Maar Citroen heeft de
naam wezenlijk anders dan andere
te zijn. waarvan recentelijk de XM
nog getuigde en die karakteristiek
heeft de Xantia oppervlakkig ge
zien niet.
Feest
Met nadruk zeggen we „oppper-
vlakkig gezien", want het reizen
met de Xantia is een feest. We be
schikten over de SX 1.8i, voorzien
van stuurbekrachtiging, elek
trisch van binnenuit verstelbare
buitenspiegels, elektrisch bediem
de ramen voorin, radiobediening
in het stuurwiel, verstelbaar stuur,
deelbare achterrugleuning met ski
luikje, maar zonder hydractieve
vering. Voor de goede orde, dat
laatste is een stapje meer dan de
hydropneumatische vering waar
mee ons testmodel was toegerust.
De auto is aangenaam, welhaast
weldadig ruim, zeker voorin. Ach
terin is de beenruimte voldoende.
De zachte stoelen passen in de
Franse traditie van „lui''-comfort.
Gecombineerd met de sterk scho-
kabsorberende hydropneumati
sche vering is dit comfort onge
kend. Voeg daarbij het geluidsar
me gedrag, dan komt in deze stilte
de audio-apparatuur prima tot zijn
recht.
Zwaar
Indachtig het gezegde „het zijn de
kleine dingen die het doen" heeft
(ook) Citroën bedacht dat het bin
nenlicht niet direct uit moet als de
portieren zijn dichtgeslagen. Het
binnenlicht blijft lang genoeg
branden om in het donker op tijd
het contactslot te vinden en de
gordel om te doen. Met behulp van
een „dimmer" dooft het langzaam,
een kleine maar chique „gim
mick."
De 1.8 motor vertoont op de grote
weg een aangenaam gedrag. In de
lage versnellingen had hij wat ons
betreft pittiger mogen zijn. Met
zijn gemiddeld gewicht van 1246
kilo is de Xantia bepaald geen lich
te auto. De Ford Mondeo is nog
iets zwaarder, 1254 kilo, maar de
Vectra schiet daar met 1075 kilo
een flink stuk onder.
De remmen grijpen tamelijk
krachtig aan en het doseren van
die remkracht kan bij de eerste
kennismaking verrassingen met
zich meebrengen. Het is even wen
nen aan het tiptoetsachtige karak
ter van het pedaal, maar dan geeft
het een veilig idee. Schakelen en
koppelen gaan soepel.
Citroën komt aanvankelijk met
vier typen op de markt: de 1.8i X
van 37.900 gulden, de 1.8i SX van
41.500 gulden, de 2.0i SX van
44.500 gulden en de 2.0 16V VSX
die 61.500 moet kosten.
Nol van Bennekom
H
et klinkt ongelooflijk, een air
bag achter de zonneklep.
Maar Korean Airbag International
is een serieuze firma die onder de
naam 'Challa' beveiliging)
een universeel systeem op de
markt brengt. Brezan zou het voor
het eerst tonen op de Autovak,
maar een moeizame TüV-keuring
stak daar een stokje voor.
Met name de produktaansprake-
lijkheid telt binnen de EG nu
zwaai-. Maar het heeft er alle schijn
van de gerenommeerde merken
die in Duitsland standaard airbags
leveren, de zaak dwarsbomen.
Over de veiligheid van de nieuwe
airbag en zijn trefzekere werking
bestaat geen twijfel. Maai- de Duit
se keurders vallen over de verflaag
die niet 15 maar slechts 10 j aar mee
Ook het begrip 'universele toepas
sing' wordt niet gehonoreerd.
Want hij zou niet op de achterbank
toepasbaar zijn. 'Wel als er een
paai' flinke gaten in het dak ge
boord worden', meldt een woord
voerder op de Autovak. 'Maar dat
kan niet de bedoeling zijn.' Overi
gens is menigeen het er in het vei
ligheidswereldje allang over eens
dan airbags op de achterbank geen
zin hebben.
Brezan wil over enkele maanden
de zaak rond hebben en deze air
bag met het formaat van een post
zak voor 1400,- aanbieden. Het
kussen klapt als het ware uit de bo
venstijl van de voorruit en be
schermt het hele lichaam. Met een
gasampul, een gepatenteerd sys
teem uit de ruimtevaart-technolo
gie, wordt deze Challa airbag zeer
snel opgeblazen. Normaliter duurt
het 0,05 seconde, de Zuidkoreaan-
se airbag met veel meer volume
doet er maai' 0,03 seconde over.
Brezan gaat na de TüV-goedkeu-
ring de import voor de Benelux en
mogelijk ook voor Duitsland doen.
De Deense Opel-importeur mon
teert deze airbag al standaard in
de Astra.
Siem Leeuwenkamp
Ze bestaan: geestdodende
computerspelletjes. Met
domme, zich steeds herhalende
bewegingen en ingeblikt geluid.
Sterker: de markt loopt er mee
over. 'Whizzkid' en computerfa
naat Joris Kiel uit Burgh-Haam-
stede (19) zou er maai' bij in slaap
vallen. „Een spelletje moet de
realiteit benaderen", vindt hij.
Dan kan hij uren achter het
beeldscherm doorbrengen.
Zijn kleine kamer wordt groten
deels gevuld door een pc en een
synthesizer, een instrument waar
hij ook dol op is. Bij zijn bed staat
een doos met computerschijven.
Daaruit haalt hij een van zijn ge
liefdste programma's tevoor
schijn: 'Sensible soccer". Voet
ballen met gevoel. „Alsof je in het
Feijenoordstadion staat, dat ge
voel moetje erbij hebben."
In zijn eentje speelt hij ermee de
sterren van het tweeëntwintig-
koppige veld. Het massaal aan
wezige publiek roert zijn tong
duchtig. De tegenstander wordt
iets te wild benaderd en blijkt
daarvan niet gecharmeerd. De
scheidsrechter trekt zijn gele
kaart. Uiteindelijk weet Joris zijn
ploeg toch te laten scoren. Het
publiek barst in gejuich uit.
„Je probeert elke keer van die
club te winnen. Dat verveelt
nooit." Het spel kan bijna niet
mooier, vindt hij. „Maar de 'ech
te' realiteit, die krijg je niet. Dan
zou een programma volmaakt
moeten zijn."
Zijn flipperspel is ook al net 'echt'
en hij hoeft er niet eens een munt
in te werpen. De vraag is hoe lang
hij nog met dit soort dingen door
gaat. „Ik ben nu negentien en dat
is erg oud om je met spelletjes be
zig te houden", overweegt hij.
Muziek
Momenteel is hij ook gefasci
neerd door muziekprogramma's,
waarmee hij op de computer zijn
eigen muziek kan schrijven. Pas
heeft hij nog geprobeerd zijn
computer en synthesizer te ver
binden. „Dan kan ik mijn twee
hobby's combineren: de compu
ter als verlengstuk van het in
strument."
Ondanks strubbelingen zet hij
dit experiment met onvermin
derde energie voort. Het draait er
misschien nog eens op uit dat hij
ermee kan optreden. Ooit begon
hij als toetsenbordspeler in de
band Ten Sing uit Zierikzee, dus
helemaal vreemd is hij niet met
het vak.
De computer is een hobby van
hem alleen. Onder zijn medeleer
lingen is die bezigheid niet echt
populair meer. Even fanatiek als
hijzelf zijn ze in elk geval zelden.
„Er wordt op school nauwelijks
over gepraat." Trouwens, pro
beer hem als amateur maar eens
iets te vertellen dat hij nog niet
weet.
Joris werd al op zijn zevende ge
grepen door de computer. Zijn
'Whizzkid' Joris Kiel: „Ik vind het een leuke bezigheid, maar kan ook best een week zonder."
foto Ruden Riemens
vader, wel in voor iets bijzonders,
haalde in die tijd een noviteit in
huis: een 'homecomputer', met
de software, zoals dat toen ging,
op een cassettebandje. „Veel mo
gelijkheden had je daar nog niet
op", blikt de scholier terug. Het
apparaatje had maar een capaci
teit van zestien kilobite, terwijl
tegenwoordig enkel nog gepraat
wordt over megabites.
Toen had hij nog nauwelijks van
computers gehoord, maar al
doende groeide hij snel in het ge
bruik. „Ik ben me gaan verdiepen
in basic - dat is een program
meertaal - en kon daarmee op dat
eenvoudige apparaat tweerege
lige programmaatjes schrijven."
Veel had dat nog niet om het lijf:
het leverde bij voorbeeld woord
jes op die eindeloos werden her
haald.
Zo'n hobby kan niet meer stuk.
Jaren achtereen heeft hij zich
sindsdien verdiept in spelletjes,
en dat zonder eraan verslaafd te
raken. Dat laatste vindt hij wel
een gevaar. Maai' niet voor hem.
Hoe kan het ook, als zijn spel
letjes elke keer anders uitpak
ken. „Ik vind het een leuke bezig
heid, maai' kan ook best een week
zonder. Vroeger was ik veel fana
tieker."
Als hij zich niet had gematigd,
had hij naar zijn zeggen zijn athe
naeum niet kunnen doen. Dat
vergt nogal veel tijd, maar de
aard laat zich ook hier niet ver
loochenen: hij zit nu voor zijn ein
dexamen en wil informatica stu
deren. Waarmee hij zich hoopt te
scharen onder de grote groep
mensen die van haai' hobby haar
beroep heeft weten te maken.
Nog even heeft hij getwijfeld of
hij niet beter een wiskundestudie
kon kiezen. Want dat is zijn favo
riete vak op school. „Dat past wel
goed bij computerfanatiekelin
gen: een programma is ook heel
logisch opgebouwd." Hij heeft,
zelfs ooit het ene vak het andere
laten dienen: voor een wiskunde-
tentamen schreef hij een pro
gramma dat zo de juiste kromme
op het scherm toverde. Toch
wordt het informatica: „Omdat
ik dan mijn hobby niet hoef te
missen."
Vol wordt het in elk geval op zijn
studentekamer. „Als ik ga stude
ren schaf ik natuurlijk wel een
'echte' computer aan." Maar ook
zijn oude gaat mee. „Ik zou er
niet aan moeten denken om hem
te verkopen. Echt, ik zou er niet
zonder kunnen."
Bart Mullink
DL NATIONAL!;
L_nrihnntrfp
HYPOTHF.LKBEURS 1 lu«6lc'"
..voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Goes, Vlasmarkt 4, tel. 01100-51588
Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01180-29828
Vlisslngen, Badhuisstraat 137, lel. 01184-13900
Na de rentedalingen van de afgelopen weken is de rust teruggekeerd.
Wij noteerden deze week geen wijzigingen van de hypotheekrenteta
rieven.
De rente op de kapitaalmarkt is de afgelopen week licht gestegen.
rentepercentages
Hypotheekrente
netto werkelijke
per
rente
afsluit
opgave rente bij fiscale
23 maart 1993
vast
provi
bank
besparing van
gedu
sie in
constant
rende
38,40%
50%
ABN.AMRO
spaai'hyp.
5jr
1,00
7,80
4.22
2,82
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,90
4,29
2,87
•- spaarhyp.
15 jr.
1,00
8,00
4,36
2,92
ann. hyp.
variab.
1,00
8,40
5,50
4,46
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,60
4,98
4,04
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,05
2,68
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,60
4,11
2,73
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,80
4,25
2,84
ann. hyp
5 jr.
1,00
7,30
4,78
3,88
ann. hyp.
10 jr.
1,00
7,40
4,85
3,94
Aegon
spaarhyp.
5/10 jr.
1.00
7,80
4,27
2,87
spaarhyp.
15/20 jr.
1,00
8,00
4,41
2,98
Amev
zorg-vrij-hyp.
5/10 jr.
1,00
7,80
4,27
2,87
Levensverz.
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr.
1,00
8,00
4,41
2,97
Bouwfonds
spaarv.hyp.
1.00
7,70
4,20
2,81
2,86
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
7.80
4,27
spaarv.hyp.
renterust
1,00
7,70
4,20
2,81
CDK-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,70
4,20
2,81
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,27
2,87
1 jr.
1,00
7,70
5,05
4,09
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,91
3,99
Centraal
spaargai'.hyp
5/10 jr.
0,25
7,80
4,23
2,83
Beheer
spaargar.hyp. 15/20 jr.
0,25
7,80
4,23
2,83
Centrale
spaarhyp.
1,00
7,50
4,00
2,62
Volksbank
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,20
2,78
ann. hyp.
2 jr.
1,00
7,40
4,85
3,94
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,40
4,85
3,94
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
5/10 jr.
1,00
7,80
4,27
2,87
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1,00
8,00
4,41
2,97
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
7,90
4,35
2,93
Nationale
spaarhyp.
5/10 jr.
1,00
7,80
4,27
2,87
Nederlanden
spaarhyp.
15/20 jr.
1,00
8,00
4,41
2,97
ING-bank
spaarhyp.
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,80
4,23
2,82
10 jr.
1,00
7,90
4,29
2,87
ann. hyp.
Ijr
1,00
7,70
5,05
4,09
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,60
4,98
4,04
Postbank
spaarhyp.
1,00
7,70
4,19
2,80
spaarhyp.
1,00
7,90
4.33
2.91
spaarhyp.
12 jr.
1,00
8,00
4,39
2,96
ann. hyp.
2 jr.
1,00
7,60
4,88
3,95
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,81
3,90
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
7,80
4,23
2,83
Hp.bank
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
7,90
4,30
2.88
sp.opt. hyp.
stabiel
1,00
8,10
4,45
3,00
(adviesrente)
ann. hyp.
variabel
1,00
8,70
5,70
4,62
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,60
4,98
4,04
Reaal
exact-hyp.
1,00
7,70
4,20
2,81
Hypothek.BV
exact-hyp.
10 jr.
1,00
7,70
4,20
2,81
Ver. Spaarb.
spaai'hyp.
5 jr.
1,00
7,70
4,21
2,82
Westland
lage last.
7 jr.*
1,00
7,60
4,12
2,75
Utrecht
lage last.
15 jr.
1,00
7,70
4,19
2,80
Zwolsche
za-hyp.plan
5 jr.
1,00
7,60
4,11
2,73
Alg./ing
za-hyp.plan
10 jr.
1,00
7,70
4,18
2,78
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentagès gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij eën aantal instellin
gen enigszins af.
we garanderen u een besparend
hypotheekadvies
Nagelmakers
Nagelmakers Hypotheken B.V.
Kinderdijk 30
4331 HG Middelburg
Tel. 01180-366 22
Ook gevestigd in
Ook voor hypotheken in de zakelijke sfeer. Bergen op Zoom en Breda.
Jongeren vanaf zestien jaar maken veelvuldig gebruik van de bron
fietscursus die Veilig Verkeer Nederland in een groot aantal plaatse
organiseert. Het is een cursus met theorie- en praktijklessen, die gemit
deld veertig gulden kost. De cursist krijgt na afloop het VVN-bromfiet
certificaat en kan daamee bij een bepaalde verzekeringsmaatschapp
een kwart korting krijgen op de premie voor het eerste jaar.
De kans dat jonge bromfietsers bij een ongeluk betrokken raken
schrikbarend groot: 22 keer zo vaak als een automobilist, zo is berekent
Veel jongeren zijn van dat risico doordrongen en melden zich vrijwilli
aan voor de cursus.
Plaatselijke afdelingen van Veilig Verkeer Nederland organiseren de cu
sussen samen met een rijschool. De belangstelling is op dit moment's
groot, dat de aanvragen nauwelijks zijn bij te benen.
Theo van der Kaai}