Actie 'gifpieper' op laag pitje Spoor in het Sloegebied heeft de tijd mee PZC Toekomst zorg voor ouderen ligt in de flexibiliteit H. Karstanje (83) erelid van Politie Bond V er standhouding commissie economie en adviesgroep beter Landbouwschap vraagt aandacht voor zoetwater provincie 13 Aardappeltelers en Milieudefensie nader tot elkaar lezers schrijven 2,50 korting! VRIJDAG 26 MAART 1993 van onze verslaggever JIELISKERKE - De vereniging Milieudefensie en de Walcherse aardappeltelers zijn iets nader jot elkaar gekomen in het con flict over de actie 'gifpieper'. Dat bleek donderdag na afloop van het rondetafelgesprek in jleliskerke tussen de boeren en vertegenwoordigers van Mi- niet lieudel'ensie en de Zeeuwse Mi- Molen chut •-fe Eerde r de Ie enl lieu Federatie. Afgesproken is flat de vereniging bij nieuwe ac ties vantevoren contact op neemt met de aardappeltelers om te kijken wat hun inbreng kan zijn. Milieudefensie riep vorig jaar publiekelijk op tot een kopers staking van Bildtstar, Bintje en Eigenheimer, omdat de teelt van deze soorten een te zware belas ting voor het milieu zou beteke nen. „Ook de land- en tuinbouw is bezig met het milieu", zei me vrouw Jopie Dingemanse, „maar we kunnen geen kant op door de economische druk. We hebben geen ruimte om met nieuwe rassen te experimente ren. We zitten met contracten met de verwerkende industrie en we zitten aan de banken vast. We moeten aan onze verplichtin gen voldoen." Spanningsveld Volgens de Walcherse akkerbou wers is de laatste tien jaar het ge bruik van gewasbeschermings middelen al afgenomen. „Het is niet dat we te pas en te onpas spuiten,, aldus A. Dingemanse. „maar het spanningsveld tussen economie, natuur en milieu ver ander je niet van de ene op de an dere dag." Marion Bloem van Milieudefensie erkende dat. „Er zijn wel inspanningen gedaan, maar wij willen het altijd snel ler." De samenwerking tussen de boeren en de milieubeweging moet nog verder worden uitge- werk. Milieudefensie is met de telers in ieder geval overeenge komen dat harde acties voorlo pig op een laag pitje worden ge zet. Marion Bloem weerlegde de opmerking dat de vereniging er op uit is de akkerbouw een finan ciële dreun te verkopen. „Het is in niemands belang dat boeren in hun portemonnee worden ge raakt. maar of Milieudefensie dat laatste valt te verwijten, be twijfel ik." Milieudefensie is voorstander van een keurmerk dat de kwaliteit van de aardap pel aangeeft. In navolging van het brood De Zeeuwse Vlegel zou dan een milieuvriendelijke Zeeuwse aardappel kunnen ont staan. De boeren zien niet zo veel in dat idee. Zo'n aardappel is duurder en bovendien is het nog maar de vraag of er voldoen de afzetmogelijkheden te vinden zijn. „We hebben", concludeerde Marion Bloem na afloop, „heel gelijke doelstellingen. Akker bouwers hebben er geen baat bij om het milieu te vervuilen, ©an graven ze hun eigen graf." van onze verslaggeefster IVILHELMINADORP - Ouderen moeten meer keus krijgen in de manier waarop ze wonen en verzorgd worden. Flexibele zorg om zolang mogelijk in het eigen huis te blijven wonen, is de ouderenzorg van de toe komst. Een forum van de Alge mene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) in Wilhelmi- nadorp maakte duidelijk dat vogels van verschillende poli tieke pluimage het over die stel lingen wel eens kunnen worden. Diepgaande politieke menings verschillen vielen er niet te con stateren, donderdagmiddag. Vier richtingen waren achter de tafel verzameld: de kamerleden M. Versnel (D66) en F. van der Heyden en de statenleden D. Eveleens (PvdA) en J. Suur- mond (VVD). Ongeveer vijftig ouderen waren op de discussie bijeenkomst afgekomen. Steen des aanstoots vormde het provinciale plan om zes verzor gingstehuizen te sluiten. Dis trictsvoorzitter J. van Wezel van de ANBO opende de discussie met de observatie dat het jaar van het kind en het jaar van de vrouw niet al te veel effect heb ben gehad. Met het jaar van de ouderen zal het wel niet veel be ter aflopen, vreest Van Wezel; een ironische samenloop van omstandigheden is het zeker dat de Zeeuwse gedeputeerde sta ten dit jaar 400 plaatsen in ver zorgingshuizen willen schrap pen. Favoriet De vier politici kregen elk de ge legenheid hun visie uiteen te zet ten. Woon-zorgvoorzieningen zijn in alle partijen favoriet. Het wonen moet los van een. medi sche indicatie geregeld worden, bepleitte Versnel. „En die zorg wordt er naar behoefte tegenaan geplakt." Van der Heyden stelde dat de verschillende instanties niet moeten wachten tot de overheid de zaakjes geregeld heeft. De vernieuwing in de ouderen zorg wordt dwarsgezeten door het wachten op een nieuwe fi nancieringsstructuur. Maar die vernieuwing moet doorgaan. De oplossingen die de politici uit hun mouw schudden stelden de ouderen in de zaal niet gerust, zoveel bleek wel uit de vragen die in de tweede helft van de bij eenkomst gesteld werden. Hoe moet het met die honderden ou deren die op een wachtlijst staan? Waar komt het woning contingent vandaan? En gaat dat niet ten koste van andere so ciale woningbouw? Voor die vra gen ten volle beantwoord waren, moest forumvoorzitter J. Weiten de bijeenkomst afsluiten: de Haagse politici vertrokken op tijd om voor het eten thuis te zijn. van een medewerkster RETRANCHEMENT - De heer H. Karstanje (83) uit Re- tranchement is donderdag be noemd tot erelid van de Ne derlandse Politie Bond. Na mens de bond brachten Corné van Meeuwen en Ronald Bruinsma van de rijkspolitie groep West-Zeeuwsch-Vlaan- deren speldjes (waaronder een gouden met een robijn), bloemen, een fles drank en een standaard waarop de on derscheiding staat vermeld. De huldiging kwam voor Kar stanje als een complete verras sing. „Mijn dochter had alleen gezegd dat ik me1 netjes aan moest kleden omdat ik bezoek kreeg," vertelde de jubilaris die door het feestje zijn mid dagdutje moest missen. Karstanje was in zijn jonge ja ren bij de marine en werd in 1928 lid van de Bond van Min der Marine Personeel. Het was, volgens hem, een verbo den bond. Na zijn marinetijd werd hij politie-agent, eerst twee jaar in Vlissingen daarna tien jaar in Sas van Gent en tot slot werd hij postcomman- dant in Retranchement waar hij zijn totaal op 52 dienstjaren bracht, Zijn eerste kennisma king met de politie dateert van 1929; in West-Indië werd hij als marinier belast met politieta ken. Onderzeeboot Karstanje heeft heel veel van de wereld gezien tijdens zijn reizen bij de marine. Zo wer den onder meer Brazilië, Ar- Corné van Meeuwen (1) en Ronald Bruinsma huldigen dé verbouwereerde H. Karstanje. foto Oscar van Beest gentinië, Australië, Aruba, In- dië bezocht. De tocht met een onderzeeboot is hem heel goed bij gebleven. „Het ging om een wetenschappelijke reis waar bij de aardkorst werd bestu deerd." Karstanje maakte de tocht van Nederland via Kaap de Goede Hoop naar Neder- lands-Indië als marinier dei- eerste klasse op de Hr Ms On derzeeboot K XVIII. Een me daille van het Rijksgenoot schap van graadmeting en wa terpassing en twee boeken herinneren aan de tocht. „In oktober van 1934 ben ik ge trouwd en in november ver trok ik voor die reis." De geboren Amsterdammer keerde pas in 1937 terug in Ne derland. De verhuizing als po litieman van Sas van Gent naar West-Zeeuwsch-Vlaan- deren ging niet van harte, maar achteraf viel het nogal mee. Het was de tijd dat agen ten nog ontzag inboezemden. Als er 'gedonder' was tijdens de kermis trad Karstanje op en was het ook afgelopen. „Als politieman heb je meestal met rottige dingen te maken," ver telt hij. Hij ontving van Interpol (in welk jaar weet hij niet meer) een tevredenheidsbetuiging. „Dat was voor het oppakken van twee moordenaars, uit Frankrijk. Die zaten in Cad- zand in een villa. Mijn collega en ik zagen dat er rook uit de schoorsteen kwam. Die ene pakte zijn pistool en bedreigde daarmee m'm collega, geluk kig weigerde het wapen. Die andere heb ik gepakt op het strand." Binnenkort officiële uitbreiding emplacement van onze verslaggever René Schrier VLISSINGEN - Met enige re gelmaat dendert er vanuit het Sloegebied een lange goede rentrein richting Goes. Wie als automobilist pech heeft, kan vlakbij Nieuwdorp nog ge ruime tijd staan wachten voor de spoorwegovergang van de Bernhardweg als de ene na de andere wagon uit het indus triegebied glijdt. Voor veel mensen is dat het enige con tact met de spoorwegactivitei ten in het Sloegebied. Ze heb ben er geen idee van wat zich achter de dijk langs de Bern hardweg tussen de rails af speelt. Als ze eens een steelse blik door de coupure bij de spoorwegovergang werpen, zien ze daar hooguit lange rij en wagons staan. In totaal vervoeren de Neder landse Spoorwegen jaarlijks zo'n 13.500 wagons uit het Sloe gebied. Dat zijn 6 tot 8 treinen per dag. Die zijn afkomstig van verschillende bedrijven op het industrieterrein. Het grootste aanbod komt van Eurogas, ter wijl ook de NV Haven van Vlis singen een goede klant van de NS is. De spooractiviteiten in het Sloegebied nemen zodanig toe, dat het nodig was het ran geercomplex langs de Europa- weg-oost uit te breiden van acht tot tien sporen. Donder dag 8 april wordt de uitbrei ding officieel in gebruik geno men. Dat is aanleiding voor de directeur van NS Goederen, H. Bakhuis, en zijn opvolger E. Smulders een bezoek aan het Sloegebied te brengen. Beveiliging Volgens K. Hoving van NS Goederenvervoer in Rotter dam zit er inderdaad toekomst in het railvervoer vanuit het Sloegebied. Dat is voor de spoorwegen aanleiding wat meer aandacht aan het gebied te besteden. Zo wordt eraan ge werkt de status van de spoor lijn tussen het Sloegebied en Eindwege nabij 's-Heer .Arendskerke te verhogen. Dat betekent dat de spoorwegover gangen beter beveiligd wor den. Nu moeten de machinis ten nog stoppen en handmatig de beveiliging bedienen. Dat wil zeggen afremmen, stoppen en weer optrekken. Dat kost niet alleen veel brandstof, het gaat ook gepaard met lawaai van piepende remmen en geL rammel van wagons. Bij auto matisch beveiligde overgan gen hoeven de treinen niet meer te stoppen en kunnen ze met constante snelheid door rijden. Dat is plezieriger voor de omwonenden en voor de mensen die voor de gesloten overgang staan te wachten. NS wil ook de afvoer van de transporten vanuit het Sloege bied beter regelen. Daarom gaat er vanaf 1 juni een trein rechtstreeks via Venlo naar Duitsland. Nu gaan de Zeeuw se goederen eerst naar het Rot terdamse station Kijfhoek en van daaruit naar overige be stemmingen in binnen- en bui tenland. Het gaat in de zomer maanden om één trein per dag en in de winter om twee. Daar kunnen de bedrijven in het Sloegebied hun voordeel mee doen tegenover de concurren tie. Tevens komt Vlissingen. vanaf 1 juni in de unieke situa tie te verkeren dat de wagons meer vracht mee kunnen ne men. In heel Nederland is de as- last van de wagons 20 ton, maar vanuit het Sloegebied kunnen wagons met een aslast vanaf 22,5 ton verstuurd wor den. De Nederlandse Spoorwegen vervoeren jaarlijks zo'n 13.500 wagons - 6 tot 8 treinen per dag - uit het Sloegebied. foto Willem Mieras J. W. van der Most en M. C. Burger van de NV Haven van Vlissingen hebben namens hun bedrijf veel te maken met de aan- en afvoer van goederen per spoor. De haven vervoerde jaren geleden veel containers per wagon, maar die ladings- troom veranderde en er kwa men andere goederen voor in de plaats. Nu zijn het vooral staal en hout die afgevoerd worden naar havens die niet met een binnenschip bereik baar zijn. Want de binnen scheepvaart is volgens Van der Most en Burger wel een van de grote concurrenten van de NS. De vervoerder kijkt naar prijs en kwaliteit en naar reistijd en bereikbaarheid in het achter land. Op dit moment slaat de weegschaal nogal eens door in het voordeel van het binnen schip, zo blijkt uit hun woor den. Toch merken ze wel dat NS met name de laatste jaren veel klantvriendelijker is gewor den. Hoving van de NS in Rot terdam beaamt dat. Dat heeft alles te maken met het streven van NS het goederenvervoer in de loop van 1995 een volledig zelfstandige bv te laten zijn. Zowel de directeur van het Ha venschap Vlissingen, A. de Best, als Hoving van de NS prijst de infrastructuur in het Sloegebied en de goede verbin dingen die er naar toe voeren. Ongeluk Toch blijkt uit bijvoorbeeld mededelingen van de onlangs opgerichte stichting die zich inzet voor de Vlissingse haven- belangen. dat er nog wel het een en ander kan verbeteren aan de bekendheid van deze Zeeuwse haven. De bedrijven •moeten er ook zelf in geloven, zegt De Best. Of de bedrijven het nu willen of niet, de druk van de overheid wordt steeds groter om zoveel mogelijk vrachtauto's van de weg te halen en om te zien naar andere vervoermogelijkheden. Bij een ongeluk drie jaar gele den met een wagon op het em placement in het Sloegebied is gebleken dat vervoer per spoor goed beveiligd is. Toen een wa gon met LPG ontspoorde, was het onderstel totaal vernield, maar aan de tank met de la ding was niets te zien. Die vei ligheid speelt volgens De Best ook een positieve rol. Eurogas transporteert zo'n 20 tot 25 procent van zijn gas via het spoor. Dat wil zeggen onge veer 6500 wagons per jaar. „On ze klanten kunnen niet zonder het spoor", vertelt directeur J. Bos. Maar hij voegt eraan toe dat schepen wel veel meer mee kunnen nemen. Er gaan im mers zo'n 20 wagons in één schip. Waar de NS volgens Bos nog verbeteringen in aan kan brengen is een betere afstem ming op buitenlandse spoor netten, zoals dat van de Duit sers. Op die manier kan een vlottere verwerking van de la ding bereikt worden, meent hij.1 Hoving verwacht geen enorme uitbreidingen meer van het spoorwegemplacement, waar momenteel zo'n 30 NS-mensen werken. Wel is nog een flinke groei van het aanbod mogelijk. Zo is hij nog met verschillende bedrijven in gesprek over de diensten die NS goederenver voer kan aanbieden. Mogelijk heden ziet hij nog genoeg, zoals het composteringscomplex en eventueel transporten voor de Covra. „Het is allemaal moge lijk". stelt Hoving, „en we heb ben de tijd niet tegen. Het is nu eenmaal een milieuvriendelij ke manier van transport." van onze verslaggever MIDDELBURG - De provincia le commissie economie en de so ciaal-economische consultatie groep (SECG) hebben de onder linge banden weer aangehaald. De commissie blijft de SECG zien als een belangrijk advies orgaan en de consultatiegroep zal zich voortaan in duidelijker geformuleerde standpunten ui ten. Een mild lentezonnetje ver warmt de 'ijskoude sfeer' tussen commissie en SECG, waarvan volgens FNV-vertegenwoordi- ger in de consultatiegroep M. L. Strous sprake was. In de commissie economie zijn de laatste paar jaar af en toe schampere opmerkingen ge maakt over de sociaal-economi sche consultatiegroep, die be staat uit afgevaardigden van werkgevers en werknemers en een aantal adviseurs. De SECG kan desgevraagd of uit eigen be weging advies uitbrengen over het sociaal-economisch beleids terrein in de meest brede zin en beschikt daarvoor mede over een eigen onderzoeksbudget. De kille sfeer die tussen commis sie en consultatiegroep is ont staan, was aanleiding een ont moeting tussen de twee te arran geren. Economie-gedeputeerde D. J. P. Bruinooge verzekerde donderdag tijdens dat treffen dat het dagelijks bestuur van de provincie grote waarde hecht aan het bestaan van de SECG. De commissie economie merkt evenwel weinig van de inspan ningen van de consultatiegroep. Slechts het verslag van de - be sloten - vergaderingen komt als ingekomen stuk in de commissie aan de orde. Potdicht „Wat moeten we daar nu mee", vroeg F. A. de Waal (CDA) zich af. En F. H. van Kollum (Groen Links) wilde weten wat de meer waarde is van de SECG. vergele ken bij de inspraakmogelijkhe den die werkgevers en werkne mers net als alle andere organi saties en individuen hebben. „Als de provincie niet tevreden is over de consulatiegroep, dan moet ze hem maar opheffen", vond H. P. van Heel van de In- dustriegroep Midden-Zeeland. De FNV'er Strous stelde vast dat de deur tussen de SECG en de staten van Zeeland potdicht zit. Adviezen komen niet over en de interesse van de commissie ecnomie voor de raadgevingen van de consultatiegroep is aan de matige kant. Hij deed de sug gestie de meningen van de SECG niet in de vorm van een vergaderverslag onder de aan dacht van de commissie te bren gen. maai- in helder geformuleer de adviezen. De consultatie groep wil bovendien in een eer der stadium betrokken worden bij het provinciale beleid, ook al is dat nog niet in voldragen voor stellen verwoord. Beleidsplan De leden van de SECG maakten gebruik van de gelegenheid om hun mening te geven over het nieuwe sociaal-economisch be leidsplan van de provincie. De consultatiegroep heeft daar wel iswaar al over gesproken toen het nog maar een voorlopig ka rakter had. maar dat heeft niet als resultaat gehad dat een hoofdstuk is gewijd aan indus triebeleid, zoals de SECG zo vu rig had bepleit. C. F. Braakman van de werkgeversorganisatie VNO zei daarvan geschrokken te zijn en Van Heel vond dit man co 'bizar'. M. J. Tas (Regionaal Bestuur Ar beidsvoorziening) constateerde dat een werkgelegenheidsbeleid ontbreekt. Hij wees erop dat de werkloosheid in Zeeland in één jaar tijd met 20 procent is opge lopen. M. J. van Nunen van de Kring van Werkgevers in de Kanaalzo ne waarschuwde na Tas' woor den voor een doemstemming. „We hebben in Zeeuwsch-Vlaan- deren niet te maken met Daf-si- tuaties", zei hij. „Het zijn in de kern gezonde bedrijven, die he laas het economische tij tegen hebben." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac- - len of commentaren. Niet voor open brieven. - gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijke opgave van adres en woonplaats worden niet in behandeling geno men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht - voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde brieven kan niet worden gecorrespondeerd. 11111111 ii111ii111111111111 Boulevard Zoals veel Vlissingers onder neem ik op een prachtige zon dagmiddag graag het initiatief om eens over onze unieke boule vard te fietsen. Uniek is deze, omdat bijna ner gens ter wereld de schepen zo dichtbij langs de kust varen. Als geboren en getogen Vlissinger ben ik dan ook trots op dit gege ven, minder trots ben ik echter op de uitlaatgassen die op zo'n zondagmiddag op de boulevards circuleren. Het is echter erger dan de strafste roker waar zoveel van gezegd wordt: slecht voor dit, slecht voor dat. Tegelijkertijd heeft de provincie besloten om ons eilandbewoners te laten betalen voor een over tocht naar een ander deel van onze provincie, Als geliefd fiet ser breng ik dan ook graag een bezoek aan Zeeuwsch-Vlaande ren, maar ook dit wordt een afge sloten hoofdstuk. Laat b en w eens nadenken en bijvoorbeeld laten betalen voor een autorit over de boulevards in plaats van een overtocht naar onze eigen provincie. A. Muller Margrietenlaan 16 Vlissingeii Kritiek op jagers Beschermde buizerd in vos- seklem meldde de PZC van woensdag 17 maart 1993. De da ders hiervan worden, volgens het onderschrift bij de foto. ge zocht bij de jagers waar de vo gels als concurrentie worden ge zien. Maar wie vermoedt dat de da ders bij de jagers moeten worden gezocht, lees ik nergens. Vogel controleur Conings? De betref fende reporter? Misschien de fo tograaf, die de foto van zeer dichtbij heeft genomen teneinde de klem groter te doen lijken dan deze werkelijk is? Zou het moge lijk zijn, als men niet zeker weet wie de daders zijn, niet te sug gereren dat het wel jagers zullen zijn geweest? Ik weet het, voor reporters, foto grafen enzovoort is tegen de jacht zijn een populair en mo dern verschijnsel, maar goede en juiste berichtgeving hierover te kent de goede verslaggever, Zou het mogelijk zijn berichten en foto's verstrekt door het ANP eens kritisch te bekijken alvo rens ze te plaatsen? Doe jullie best, kom eens met na men van de vermoeders, dan kunnen wij jagers ons legaal ver dedigen tegen dergelijke ver moedens en laat anders zoda nige berichtgeving achterwege, dat is alleen maar ophitserïj. J. C. Franke Borszeestraat 45 Borssele Van der Louw Uitgerekend André van der Louw, wiens uitspraken regel matig druipen van arrogantie, wil het CDA een lesje in beschei denheid leren door deze partij buiten een volgende regering te houden (PZC 15 maart). Dit ui teraard om een zogenaamde ro se coalitie mogelijk te maken. Waar haalt deze brokkenpiloot van de politieke vernieuwing het lef vandaan om alvast forma- teurtje voor een volgend kabinet te willen spelen en verreweg de grootste politieke partij in Ne derland buitenspel te zetten? Zou het niet veel beter zijn te zij ner tijd eerst de kiezers te laten spreken? Het zou best kunnen dat Van der Louws eigen club tot een heuse dwerg wordt gedegra deerd. De opiniecijfers liegen er niet om. Wie zou een lesje in bescheiden heid eigenlijk het hardst nodig hebben? M. Capelle Vronesteyn 59 Oostkapelle Advertentie van onze verslaggever GOES - Het Landbouwschap, gewestelijke raad voor Zeeland, vindt dat meer aandacht moet worden be steed aan zoetwatervoorziening voor agrarisch ge bruik. Die aandacht mist het Landbouwschap node in het eerste Zeeuwse waterhuishoudingsplan. De ge westelijke raad beklemtoont dat de landbouw ook in de toekomst gebruik wil blijven maken van het schaarse zoete water in Zeeland. Bestaande wateronttrekkingen mogen niet vervallen door een streng vergunningenbe leid van de provincie. Er liggen in Zeeland enkele zoetwaterbellen. Die zijn echter heel klein. Oppompen van het water voor de .drinkwatervoorziening is te duur. Het Landbouwschap wijst erop dat deze zoetwatervoorraden wel voor de boe ren van belang zijn. De betekenis van zoet water voor de agrarische sector zal komende jaren alleen maai' toene men. Een goede verzorging van het gewas kan ziekten voorkomen en dat leidt weer tot minder gebruik van be strijdingsmiddelen. Ook biedt zoet water gelegenheid andere teelten, zoals vollegrondsgroenten, aan te pak ken. Onderzoek Een goede watervoorziening is volgens het Landbouw schap van belang voor een (milieuvriendelijke) duurza me landbouw. De gewestelijke raad wil onderzoek naar methoden om méér landbouwbedrijven van voldoende zoet water te voorzien. Gedacht kan worden aan: het verder doortrekken van de bestaande zoetwaterpijp tus sen Brabant en Zuid-Beveland; het opvangen van regen water in bassins; het gebruik van gezuiverd water uit rioolwaterzuiveringsinstallaties. Het Landbouwschap vraagt (financiële) steun van de provincie voor nadere onderzoeken. In het waterhuishoudingsplan van de provincie wordt een verhoging van het waterpeil in de sloten en water gangen aangekondigd. Het Landbouwschap ziet daar weinig heil in. „Te duur. te ongenuanceerd en te weinig aandacht voor de aanwijsbare voordelen die het huidige peilbeheer de agrarische sector heeft gebracht." De kos ten van het algemeen toepassen van peilverhoging wor den te gemakkelijk bij de waterschappen gelegd, aldus de gewestelijke raad. DE, PAREL, „«CUJK ZWEMPARADIJS Ml OE PAREL IS EEN HEERLIJK Vanaf 9 april gelden de zomerzwemtarieven in de Parel. Geen nood! Haal uw kortingskaart bij uw V.V.V. en u zwemt met 2,50 korting Tarievennormaal met korting kinderen fifyOG'.7,50 volwassenen flërfü:ƒ12,50 FTTNESS, S UNG. EN SQUASltBANEN, KUURCENTRUM, THEATER, CAF&S 0J RESTAURANTS IN DOMBUrG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 39