Actie 'gifpieper' op laag pitje
Spoor in het Sloegebied heeft de tijd mee
PZC
Toekomst zorg
voor ouderen ligt
in de flexibiliteit
Landbouwschap vraagt aandacht voor zoetwater
H. Karstanje (83) erelid van Politie Bond
V erstandhouding
commissie economie
en adviesgroep beter
provincie
13
Aardappeltelers en Milieudefensie nader tot elkaar
lezers schrijven
2,50 korting!
199
VRIJDAG 26 MAART 1993
van onze verslaggever
JIELISKERKE - De vereniging
Milieudefensie en de Walcherse
aardappeltelers zijn iets nader
lot elkaar gekomen in het con
flict over de actie 'gifpieper'.
Dat bleek donderdag na afloop
van het rondetafelgesprek in
jleliskerke tussen de boeren en
vertegenwoordigers van Mi
lieudefensie en de Zeeuwse Mi
lieu Federatie. Afgesproken is
dat de vereniging bij nieuwe ac
ties vantevoren contact op
neemt met de aardappeltelers
om te kijken wat hun inbreng
kan zijn.
Milieudefensie riep vorig jaar
publiekelijk op tot een kopers
staking van Bildtstar, Bintje en
Eigenheimer, omdat de teelt van
deze soorten een te zware belas
ting voor het milieu zou beteke
nen. „Ook de land- en tuinbouw
is bezig met het milieu", zei me
vrouw Jopie Dingemanse,
„maai' we kunnen geen kant op
door de economische druk. We
hebben geen ruimte om met
nieuwe rassen te experimente
ren. We zitten met contracten
met de verwerkende industrie
en we zitten aan de banken vast.
We moeten aan onze verplichtin
gen voldoen."
Spanningsveld
Volgens de Walcherse akkerbou
wers is de laatste tien jaar het ge
bruik van gewasbeschermings
middelen al afgenomen. „Het is
niet dat we te pas en te onpas
spuiten,, aldus A. Dingemanse,
„maar het spanningsveld tussen
economie, natuur en milieu ver
ander je niet van de ene op de an
dere dag." Marion Bloem van
Milieudefensie erkende dat. „Er
zijn wel inspanningen gedaan,
maar wij willen het altijd snel
ler." De samenwerking tussen
de boeren en de milieubeweging
moet nog verder worden uitge-
werk. Milieudefensie is met de
telers in ieder geval overeenge
komen dat harde acties voorlo
pig op een laag pitje worden ge
zet. Marion Bloem weerlegde de
opmerking dat de vereniging er
op uit is de akkerbouw een finan
ciële dreun te verkopen. „Het is
in niemands belang dat boeren
in hun portemonnee worden ge
raakt, maar of Milieudefensie
dat laatste valt te verwijten, be
twijfel ik." Milieudefensie is
voorstander van een keurmerk
dat de kwaliteit van de aardap
pel aangeeft. In navolging van
het brood De Zeeuwse Vlegel
zou dan een milieuvriendelijke
Zeeuwse aardappel kunnen ont
staan. De boeren zien niet zo
veel in dat idee. Zo'n aardappel
is duurder en bovendien is het
nog maar de vraag of er voldoen
de afzetmogelijkheden te vinden
zijn. „We hebben", concludeerde
Marion Bloem na afloop, „heel
gelijke doelstellingen. Akker
bouwers hebben er geen baat bij
om het milieu te vervuilen. Dan
graven ze hun eigen graf."
van onze verslaggeefster
WILHELMINADORP - Ouderen
moeten meer keus krijgen in de
manier waarop ze wonen en
verzorgd worden. Flexibele
zorg om zolang mogelijk in het
eigen huis te blijven wonen, is
de ouderenzorg van de toe
komst. Een forum van de Alge
mene Nederlandse Bond voor
Ouderen (ANBO) in Wilhelmi-
nadorp maakte duidelijk dat
vogels van verschillende poli
tieke pluimage het over die stel
lingen wel eens kunnen worden.
Diepgaande politieke menings
verschillen vielen er niet te con
stateren, donderdagmiddag.
Vier richtingen waren achter de
tafel verzameld: de kamerleden
M. Versnel (D66) eri F. van der
Heyden en de statenleden D.
Eveleens (PvdA) en J. Suur-
mond (WD). Ongeveer vijftig
ouderen waren op de discussie
bijeenkomst afgekomen.
Steen des aanstoots vormde het
provinciale plan om zes verzor
gingstehuizen te sluiten. Dis
trictsvoorzitter J. van Wezel van
de ANBO opende de discussie
met de observatie dat het jaar
van het kind en het jaar van de
vrouw niet al te veel effect heb
ben gehad. Met het jaar van de
ouderen zal het wel niet veel be
ter aflopen, vreest Van Wezel;
een ironische samenloop van
omstandigheden is het zeker dat
de Zeeuwse gedeputeerde sta
ten dit jaar 400 plaatsen in ver
zorgingshuizen willen schrap
pen.
Favoriet
De vier politici kregen elk de ge
legenheid hun visie uiteen te zet
ten. Woon-zorgvoorzieningen
zijn in alle partijen favoriet. Het
wonen moet los van een medi
sche indicatie geregeld worden,
bepleitte Versnel. „En die zorg
wordt er naar behoefte tegenaan
geplakt." Van der Heyden stelde
dat de verschillende instanties
niet moeten wachten tot de
overheid de zaakjes geregeld
heeft.
De vernieuwing in de ouderen
zorg wordt dwarsgezeten door
het wachten op een nieuwe fi
nancieringsstructuur. Maar die
vernieuwing moet doorgaan.
De oplossingen die de politici uit
hun mouw schudden stelden de
ouderen in de zaal niet gerust,
zoveel bleek wel uit de vragen
die in de tweede helft van de bij
eenkomst gesteld werden. Hoe
moet het met die honderden ou
deren die op een wachtlijst
staan? Waar komt het woning
contingent vandaan? En gaat
dat niet ten koste van andere so
ciale woningbouw? Voor die vra
gen ten volle beantwoord waren,
moest forumvoorzitter J. Weiten
de bijeenkomst afsluiten: de
Haagse politici vertrokken op
tijd om voor het eten thuis te
zijn.
van een medewerkster
RETRANCHEMENT - De
heer H. Karstanje (83) uit Re-
tranchement is donderdag be
noemd tot erelid van de Ne
derlandse Politie Bond. Na
mens de bond brachten Corné
van Meeuwen en Ronald
Bruinsma van de rijkspolitie
groep West-Zeeuwsch-Vlaan-
deren speldjes (waaronder
een gouden met een robijn),
bloemen, een fles drank en
een standaard waarop de on
derscheiding staat vermeld.
De huldiging kwam voor Kar
stanje als een complete verras
sing. „Mijn dochter had alleen
gezegd dat ik me netjes aan
moest kleden omdat ik bezoek
kreeg," vertelde de jubilaris
die door het feestje zijn mid
dagdutje moest missen.
Karstanje was in zijn jonge ja
ren bij de marine en werd in
1928 lid van de Bond van Min
der Marine Personeel. Het
was, volgens hem, een verbo
den bond. Na zijn marinetijd
werd hij politie-agent, eerst
twee jaar in Vlissingen daarna
tien jaar in Sas van Gent en tot
slot werd hij postcomman-
dant in Retranchement waai'
hij zijn totaal op 52 dienstjaren
bracht. Zijn eerste kennisma
kingmet de politie dateert van
1929; in West-Indië werd hij als
marinier belast met politieta
ken.
Onderzeeboot
Karstanje heeft heel veel van
de wereld gezien tijdens zijn
reizen bij de marine. Zo wer
den onder meer Brazilië, Ar-
Corné van Meeuwen (1) en Ronald Bruinsma huldigen de verbouwereerde H. Karstanje.
foto Oscar van Beest
gentinië, Australië, Aruba, In-
dië bezocht. De tocht met een
onderzeeboot is hem heel goed
bij gebleven. „Het ging om een
wetenschappelijke reis waar
bij de aardkorst werd'bestu
deerd." Karstanje maakte de
tocht van Nederland via Kaap
de Goede Hoop naar Neder-
lands-Indië als marinier der
eerste klasse op de Hr Ms On
derzeeboot K XVIII. Een me
daille van het Rijksgenoot
schap van graadmeting en wa
terpassing en twee boeken
herinneren aan de tocht. „In
oktober van 1934 ben ik ge
trouwd en in november ver
trok ik voor die reis."
De geboren Amsterdammer
keerde pas in 1937 terug in Ne
derland. De verhuizing als po
litieman van Sas van Gent
naar West-Zeeuwsch-Vlaan-
deren ging niet van harte,
maar achteraf viel het nogal
mee. Het was de tijd dat agen
ten nog ontzag inboezemden.
Als er 'gedonder' was tijdens
de kermis trad Karstanje op
en was het ook afgelopen. „Als
politieman heb je meestal met
rottige dingen te maken," ver
telt hij.
Hij ontving van Interpol (in
welk jaar weet hij niet meer)
een tevredenheidsbetuiging.
„Dat was voor het oppakken
van twee moordenaars uit
Frankrijk. Die zaten in Cad-
zand in een villa. Mijn collega
en ik zagen dat er rook uit de
schoorsteen kwam. Die ene
pakte zijn pistool en bedreigde
daarmee m'm collega, geluk
kig weigerde het wapen. Die
andere heb ik gepakt op het
strand."
Binnenkort officiële uitbreiding emplacement
van onze verslaggever
René Schrier
VLISSINGEN - Met enige re
gelmaat dendert er vanuit het
Sloegebied een lange goede
rentreinrichting Goes. Wie als
automobilist pech heeft, kan
vlakbij Nieuwdorp nog ge
ruime tijd staan wachten voor
de spoorwegovergang van de
Bernhardweg als de ene na de
andere wagon uit het indus
triegebied glijdt. Voor veel
mensen is dat het enige con
tact met de spoorwegactivitei
ten in het Sloegebied. Ze heb
ben er geen idee van wat zich
achter de dijk langs de Bern
hardweg tussen de rails af
speelt. Als ze eens een steelse
blik door de coupure bij de
spoorwegovergang werpen,
zien ze daar hooguit lange rij
en wagons staan.
In totaal vervoeren de Neder
landse Spoorwegen jaarlijks
zo'n 13.500 wagons uit het Sloe
gebied. Dat zijn 6 tot 8 treinen
per dag. Die zijn afkomstig van
verschillende bedrijven op het
industrieterrein. Het grootste
aanbod komt van Eurogas, ter
wijl ook de NV Haven van Vlis
singen een goede klant van de
NS is. De spooractiviteiten in
het Sloegebied nemen zodanig
toe, dat het nodig was het ran
geercomplex langs de Europa-
weg-oost uit te breiden van
acht tot tien sporen. Donder
dag 8 april wordt de uitbrei
ding officieel in gebruik geno
men. Dat is aanleiding voor de
directeur van NS Goederen, H.
Bakhuis, en zijn opvolger E.
Smulders een bezoek aan het
Sloegebied te brengen.
Beveiliging
Volgens K. Hoving van NS
Goederenvervoer in Rotter
dam zit er inderdaad toekomst
in het railvervoer vanuit het
Sloegebied. Dat is voor de
spoorwegen aanleiding wat
meer aandacht aan het gebied
te besteden. Zo wordt eraan ge
werkt de status van de spoor
lijn tussen het Sloegebied en
Eindwege nabij 's-Heer
Arendskerke te verhogen. Dat
betekent dat de spoorwegover
gangen beter beveiligd wor
den. Nu moeten de machinis
ten nog stoppen en handmatig
de beveiliging bedienen. Dat
wil zeggen afremmen, stoppen
en weer optrekken. Dat kost
niet alleen veel brandstof, het
gaat ook gepaard met lawaai
van piepende remmen en ge
rammel van wagons. Bij auto
matisch beveiligde overgan
gen hoeven de treinen niet
meer te stoppen en kunnen ze
met constante snelheid door
rijden. Dat is plezieriger voor
de omwonenden en voor de
mensen die voor de gesloten
overgang staan te wachten.
NS wil ook de afvoer van de
transporten vanuit het Sloege
bied beter regelen. Daarom
gaat er vanaf 1 juni een trein
rechtstreeks via Venlo naar
Duitsland. Nu gaan de Zeeuw
se goederen eerst naar het Rot
terdamse station Kijfhoek en
van daaruit naai- overige be
stemmingen in binnen- en bui
tenland. Het gaat in de zomer
maanden om één trein per dag
en in de winter om twee. Daar
kunnen de bedrijven in het
Sloegebied hun voordeel mee
doen tegenover de concurren
tie. Tevens komt Vlissingen
vanaf 1 juni in de unieke situa
tie te verkeren dat de wagons
meer vracht mee kunnen ne
men, In heel Nederland is de as-
last van de wagons 20 ton,
maar vanuit het Sloegebied
kunnen wagons met een aslast
vanaf 22,5 ton verstuurd wor
den.
De Nederlandse Spoorwegen vervoeren jaarlijks zo'n 13.500 wagons - 6 tot 8 treinen per dag - uit
het Sloegebied. foto Willem Mieras
J. W. van der Most en M. C.
Burger van de NV Haven van
Vlissingen hebben namens hun
bedrijf veel te maken met de
aan- en afvoer van goederen
per spoor. De haven vervoerde
jaren geleden veel containers
per wagon, maar die ladings-
troom veranderde en er kwa
men andere goederen voor in
de plaats. Nu zijn het vooral
staal en hout die afgevoerd
worden naar havens die niet
met een binnenschip bereik
baar zijn. Want de binnen
scheepvaart is volgens Van der
Most en Burger wel een van de
grote concurrenten van de NS.
De vervoerder kijkt naar prijs
en kwaliteit en naar reistijd en
bereikbaarheid in het achter
land. Op dit moment slaat de
weegschaal nogal eens door in
het voordeel van het binnen
schip, zo blijkt uit hun woor
den.
Toch merken ze wel dat NS met
name de laatste jaren veel
klantvriendelijker is gewor
den. Hoving van de NS in Rot
terdam beaamt dat. Dat heeft
alles te maken met het streven
van NS het goederenvervoer in
de loop van 1995 een volledig
zelfstandige bv te laten zijn.
Zowel de directeur van het Ha
venschap* Vlissingen, A. de
Best, als Hoving van de NS
prijst de infrastructuur in het
Sloegebied en de goede verbin
dingen die er naar toe voeren.
Ongeluk
Toch blijkt uit bijvoorbeeld
mededelingen van de onlangs
opgerichte stichting die zich
inzet voor de Vlissingse haven-
belangen, dat er nog wel het
een en ander kan verbeteren
aan de bekendheid van deze
Zeeuwse haven. De bedrijven
moeten er ook zelf in geloven,
zegt De Best.
Of de bedrijven het nu willen of
niet, de druk van de overheid
wordt steeds groter om zoveel
mogelijk vrachtauto's van de
weg te halen en om te zien naar
andere vervoermogelijkheden.
Bij een ongeluk drie jaar gele
den met een wagon op het em
placement in het Sloegebied is
gebleken dat vervoer per spoor
goed beveiligd is. Toen een wa
gon met LPG ontspoorde, was
het onderstel totaal vernield,
maar aan de tank met de la
ding was niets te zien. Die vei
ligheid speelt volgens De Best
ook een positieve rol.
Eurogas transporteert zo'n 20
tot 25 procent van zijn gas via
het spoor. Dat wil zeggen onge
veer 6500 wagons per jaar. „On
ze klanten kunnen niet zonder
het spoor", vertelt directeur J.
Bos. Maar hij voegt eraan toe
dat schepen wel veel meer mee
kunnen nemen. Er gaan im
mers zo'n 20 wagons in één
schip. Waar de NS volgens Bos
nog verbeteringen in aan kan
brengen is een betere afstem
ming op buitenlandse spoor
netten, zoals dat van de Duit
sers. Op die manier kan een
vlottere verwerking van de la
ding bereikt worden, meent hij.
Hoving verwacht geen enorme
uitbreidingen meer van het
spoorwegemplacement, waar
momenteel zo'n 30 NS-mensen
werken. Wel is nog een flinke
groei van het aanbod mogelijk.
Zo is hij nog met verschillende
bedrijven in gesprek over de
diensten die NS goederenver
voer kan aanbieden. Mogelijk
heden ziet hij nog genoeg, zoals
het composteringscomplex en
eventueel transporten voor de
Covra. „Het is allemaal moge
lijk", stelt Hoving, „en we heb
ben de tijd niet tegfen. Het is nu
eenmaal een milieuvriendelij
ke manier van transport."
van onze verslaggever
MIDDELBURG - De provincia
le commissie economie en de so
ciaal-economische consultatie
groep (SECG) hebben de onder
linge banden weer aangehaald.
De commissie blijft de SECG
zien als een belangrijk advies
orgaan en de consultatiegroep
zal zich voortaan in duidelijker
geformuleerde standpunten ui
ten. Een mild lentezonnetje ver
warmt de 'ijskoude sfeer' tussen
commissie en SECG, waarvan
volgens FNV-vertegenwoordi-
ger in de consultatiegroep M. L.
Strous sprake was.
In de commissie economie zijn
de laatste paar jaar af en toe
schampere opmerkingen ge
maakt over de sociaal-economi
sche consultatiegroep, die be
staat uit afgevaardigden van
werkgevers en werknemers en
een aantal adviseurs. De SECG
kan desgevraagd of uit eigen be
weging advies uitbrengen over
het sociaal-economisch beleids
terrein in de meest brede zin en
beschikt daarvoor mede over
een eigen onderzoeksbudget.
De kille sfeer die tussen commis
sie en consultatiegroep is ont
staan. was aanleiding een ont
moeting tussen de twee te arran
geren. Economie-gedeputeerde
D J. P. Bruinooge verzekerde
donderdag tijdens dat treffen
dat het dagelijks bestuur van de
provincie grote waarde hécht
aan het bestaan van de SECG.
De commissie economie merkt
evenwel weinig van de inspan
ningen van de consultatiegroep.
Slechts het verslag van de - be
sloten - vergaderingen komt als
ingekomen stuk in de commissie
aan de orde.
Potdicht
„Wat moeten we daar nu mee",
vroeg F. A. de Waal (CDA) zich
af. En F. H. van Kollum (Groen
Links) wilde weten wat de meer
waarde is van de SECG, vergele
ken bij de inspraakmogelijkhe
den die werkgevers en werkne
mers net als alle andere organi
saties en individuen hebben.
„Als de provincie niet tevreden
is over de consulatiegroep, dan
moet ze hem maar opheffen",
vond H. P. van Heel van de In-
dustriegroep Midden-Zeeland.
De FNV'er Strous stelde vast
dat de deur tussen de SECG en
de staten van Zeeland potdicht
zit. Adviezen komen niet over en
de interesse van de commissie
ecnomie voor de raadgevingen
van de consultatiegroep is aan
de matige kant. Plij deed de sug
gestie de meningen van de
SECG niet in de vorm van een
vergaderverslag onder de aan
dacht van de commissie te bren
gen. maar in helder geformuleer
de adviezen. De consultatie
groep wil bovendien in een eer
der stadium betrokken worden
bij het provinciale beleid, ook al
is dat nog niet in voldragen voor
stellen verwoord.
Beleidsplan
De leden van de SECG maakten
gebruik van de gelegenheid om
hun mening te geven over het
nieuwe sociaal-economisch be
leidsplan van de provincie. De
consultatiegroep heeft daar wel
iswaar al over gesproken toen
het nog maar een voorlopig ka
rakter had, maar dat heeft niet
als resultaat gehad dat een
hoofdstuk is gewijd aan indus
triebeleid, zoals de SECG zo vu
rig had bepleit. C. F. Braakman
van de werkgeversorganisatie
VNO zei daarvan geschrokken
te zijn en Van Heel vond dit man
co 'bizar'.
M. J. Tas (Regionaal Bestuur Ar
beidsvoorziening) constateerde
dat een werkgelegenheidsbeleid
ontbreekt. Hij wees erop dat de
werkloosheid in Zeeland in één
jaar tijd met 20 procent is opge
lopen.
M. J. van Nunen van de Kring
van Werkgevers in de Kanaalzo
ne waarschuwde na Tas' woor
den voor een doemstemming.
„We hebben in Zeeuwseh-Vlaan-
deren niet te maken met Daf-si-
tuaties". zei hij. „Het zijn in de
kern gezonde bedrijven, die he
laas het economische tij tegen
hebben."
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac-
ties op in de PZC verschenen berichten, artike-
- len of commentaren. Niet voor open brieven,
- gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen
of stukken zonder duidelijke opgave van adres
en woonplaats worden niet in behandeling geno
men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250
woorden. De redactie behoudt- zich het recht
- voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde
brieven kan niet worden gecorrespondeerd.
1 1 1 1 1 1 1 1 II 1 1 1 1 1 1 1 li 1 1 1 i 1 1
Boulevard
Zoals veel Vlissingers onder
neem ik op een prachtige zon
dagmiddag graag het initiatief
om eens over onze unieke boule
vard te fietsen.
Uniek is deze. omdat bijna ner
gens ter wereld de schepen zo
dichtbij langs de kust varen. Als
geboren en getogen Vlissinger
ben ik dan ook trots op dit gege
ven, minder trots ben ik echter
op de uitlaatgassen die op zo'n
zondagmiddag op de boulevards
circuleren. Het is echter erger
dan de strafste roker waar zoveel
van gezegd wordt: slecht voor
dit, slecht voor dat.
Tegelijkertijd heeft de provincie
besloten om ons eilandbewoners
te laten betalen voor een over
tocht naar een ander deel van
onze provincie. Als geliefd fiet
ser breng ik dan ook graag een
bezoek aan Zeeuwsch-Vlaande
ren, maar ook dit wordt een afge
sloten hoofdstuk. Laat b en w
eens nadenken en bijvoorbeeld
laten betalen voor een autorit
over de boulevards in plaats van
een overtocht naar onze eigen
provincie.
A. Midler
Margrietenlaan 16
Vlissingen
Kritiek op jagers
Beschermde buizerd in vos-
seklem meldde de PZC van
woensdag 17 maart 1993. De da
ders hiervan worden, volgens
het onderschrift bij de foto, ge
zocht bij de jagers waar de vo
gels als concurrentie worden ge
zien.
Maar wie vermoedt dat de da
ders bij de jagers moeten worden
gezocht, lees ik nergens. Vogel-
controleur Conings? De betref
fende reporter? Misschien de fo
tograaf, die de foto van zeer
dichtbij heeft genomen teneinde
de klem groter te doen lijken dan
deze werkelijk is? Zou het moge
lijk zijn, als men niet zeker weet
wie de daders zijn, niet te sug
gereren dat het wel jagers zullen
zijn geweest?
Ik weet het, voor reporters, foto
grafen enzovoort is tegen de
jacht zijn een populair en mo
dern verschijnsel, maar goede en
juiste berichtgeving hierover te
kent de goede verslaggever.
Zou het mogelijk zijn berichten
en foto's verstrekt door het ANP
eens kritisch te bekijken alvo
rens ze te plaatsen?
Doe jullie best, kom eens met na
men van de vermoeders, dan
kunnen wij jagers ons legaal ver
dedigen tegen dergelijke ver
moedens en laat anders zoda
nige berichtgeving achterwege,
dat is alleen maar ophitserij.
J. C. Franke
Borszeestraat 45
Borssele
Van der Louw
Uitgerekend André van dei
Louw, wiens uitspraken regel
matig druipen van arrogantie
wil het CDA een lesje in beschei
denheid leren door deze parti;
buiten een volgende regering te
houden (PZC 15 maart). Dit ui
teraard om een zogenaamde ro
se coalitie mogelijk te maken.
Waar haalt deze brokkenpilool
van de politieke vernieuwing hel
lef vandaan om alvast forma-
teurtje voor een volgend kabinet
te willen spelen en verreweg dt
grootste politieke partij in Ne
derland buitenspel te zetten?
Zou het niet veel beter zijn te zij
ner tijd eerst de kiezers te later
spreken? Het zou best kunner
dat Van der Louws eigen club to*
een heuse dwerg wordt gedegra
deerd. De opiniecijfers liegen e;
niet om.
Wie zou een lesje in bescheiden
heid eigenlijk het hardst nodis
hebben?
M. Capelli
Vronesteyn 5!
Oostkapelli
Advertentie
van onze verslaggever
GOES - Het Landbouwschap, gewestelijke raad voor
Zeeland, vindt dat meer aandacht moet worden be
steed aan zoetwatervoorziening voor agrarisch ge
bruik. Die aandacht mist het Landbouwschap node in
het eerste Zeeuwse waterhuishoudingsplan. De ge
westelijke raad beklemtoont dat de landbouw ook in de
toekomst gebruik wil blijven maken van het schaarse
zoete water in Zeeland. Bestaande wateronttrekkingen
mogen niet vervallen door een streng vergunningenbe
leid van de provincie.
Er liggen in Zeeland enkele zoetwaterbellen. Die zijn
echter heel klein. Oppompen van het water voor de
drinkwatervoorziening is te duur. Het Landbouwschap
wijst erop dat deze zoetwatervoorraden wel voor de boe
ren van belang zijn. De betekenis van zoet water voor de
agrarische sector zal komende jaren alleen maar toene
men. Een goede verzorging van het gewas kan ziekten
voorkomen en dat leidt weer tot minder gebruik van be
strijdingsmiddelen. Ook biedt zoet water gelegenheid
andere teelten, zoals vollegrondsgroenten, aan te pak
ken.
Onderzoek
Een goede watervoorziening is volgens het Landbouw
schap van belang voor een (milieuvriendelijke) duurza
me landbouw. De gewestelijke raad wil onderzoek naar
methoden om méér landbouwbedrijven van voldoende
zoet water te voorzien. Gedacht kan worden aan; het
verder doortrekken van de bestaande zoetwaterpijp tus
sen Brabant en Zuid-Beveland; het opvangen van regen
water in bassins; het gebruik van gezuiverd water uit
rioolwaterzuiveringsinstallaties. Het Landbouwschap
vraagt (financiële) steun van de provincie voor nadere
onderzoeken,
In het waterhuishoudingsplan van de provincie wordt
een verhoging van het waterpeil in de sloten en water
gangen aangekondigd. Het Landbouwschap ziet daar
weinig heil in. „Te duur, te ongenuanceerd en te weinig
aandacht voor de aanwijsbare voordelen die het huidige
peilbeheer de agrarische sector heeft gebracht." De kos
ten van het algemeen toepassen van peilverhoging wor
den te gemakkelijk bij de waterschappen gelegd, aldus
de gewestelijke raad.
/f^DE, PAREL,
Vanaf 9 april gelden de zomerzwemtarieven in de
Parel. Geen nood! Haal uw kortingskaart bij uw V.V.V.
en u zwemt met 2,50 korting
Tarieven normaal met korting
kinderen fZQfiÜ7,50
volwassenen £45^)0".ƒ12,50
HEERCJK ZWEMPARADIJS MET FITNESS. SAUNA, BOWUNG. EN SOUASHBANEN. KUURCENTRUM. THEATER. CAFES EN RESTAURANTS IN DOMBURG