Opvattingen over beeld en betekenis Sneakers: bedreigingen van computertijdperk aPZC kunst cultuur Kees van der en Elly Strik Vossen Tekenfilm FernGully is een regenwoudsprookje De aluminiumplaat waarop Kees van der Vossen schildert, vormt het perfecte tegenwicht voor de met het schildersmes aangebrachte lagen acrylverf. Van der Vossen bouwt, strijkt, veegt, schraapt, draait en laat daarbij sporen achter van beheerste spontaniteit. Zijn werk doet verslag van een strijd, een speurtocht naar een ideaal dat opdoemt uit de verflagen en voor even wordt bereikt als het werk klaar is. Van der Vossen beweegt zich als de 'Samurai' uit het gelijknamige en afgebeelde schilderij naar het 'Arkadisch landschap', een andere titel op de tentoonstelling, en doet onderweg allerlei ervaringen op. van der Vossen, foto Lex de Meester Wie in De Hoekweide met hem terugblikt, ziet een groeiende vrijheid, die wat mij betreft met het 'Samurai'-schilderij wordt be kroond. De vroegste werken date ren uit het begin van de jaren '80. Ze zijn net als de meeste recente panelen landschappelijk geïnspi reerd. Strak en sober oogt bijvoor beeld 'Midwinter' uit 1984. Een oranje veld met in het centrum een zachtgeel-oranje zonnecirkel en er onder een kartelige bruine vlek. Links en rechts van het midden plaatste de in Middelburg wonen de schilder staande bruine blok ken met een onregelmatig gelijnde omtrek. Interessant is de misreke ning die je als beschouwer maakt. De bruine vormen tekenen donker af tegen het oranje, dat in zich in feite zou moeten opdringen. Het eronder aanwezige bruin is uitge spaard en ligt er, anders dan je eerst denkt, niet bovenop. Zo ont staat een ruimtelijke spanning die de op zich statische compositie toch dynamiek geeft. Die beweeglijkheid voert Van der Vossen in de jaren '80 geleidelijk op. 'Hollands landschap' bijvoor beeld, is losser, met driftig in en over elkaar geveegde messtreken in de kleuren van een zomerse zonsondergang. In 'Kristallisatie' wordt het spel van ruimte en bewe ging van voor en achter elkaar schuivende lagen tot een hoogte punt gevoerd. Rood, donkerblauw, zwart, lichtbruin en verschillende zeegroenen vormen met een lich tende crème vlek een geraffineerd geheel. Op dezelfde wijze zoekt en vindt Van der Vossen in hoekige vlakken velden vol bloemen in het groen; door de gekozen tinten ade men de composities de sfeer van zomer of herfst. 'Samurai' vind ik daarom zo sterk omdat de schilder met minder lagen een meer open, helder schilderij bouwt, waarin ook transparantie een rol speelt. In de reeks kleinere, met penseel ge schilderde temperawerken op pa pier is de schriftuur gevarieerder, terwijl ook de lijn ingezet wordt als medebepalend element. Van der Vossen oriënteert zich naar mijn idee op de tachisten en sluit in de kleine werken aan bij de sfeer van Cobra. Hij bewijst dat, mits persoonlijk verwerkt, die in spiratie ook nu nog waarde heeft. Het sterkste bewijs daarvoor is wat mij betreft de ook bij het weer zien nog overtuigende indruk van enkele werken die ik in '88 ook te genkwam, waaronder 'Arkadisch landschap'. Elly Strik Dat het werk van Elly Strik over waarnemen gaat, is niet moeilijk te zien. Vanaf twee vierkante meter grote teken vellen kijken in breek baar transparante tinten geschil derde gezichten mij aan. Ze zijn meer dan levensgroot en stellen zo te zien de kunsytenares zelf voor. Er zijn immers overeenkomsten op te merken tussen het gefotogra feerde portret op de uitnodiging en de tere tekeningen. Op één van de vijf tekeningen in Bellamy 19 domineert een fototoe stel het beeld. Elly Strik zeifis ach ter de camera verborgen. Wat ziet zij? Ons en zo ja wat dan eigenlijk? Een objectief uiterlijk beeld of een subjectieve indruk van degene die voor de lens verschijnt? Of zou ze voor de spiegel staan die haar ei gen beeld reflecteert? Achter me op de wand tegenover de tekening met het fototoestel is ook een zelf portret zichtbaar. Vreemd genoeg bestaat het uit twee delen die el- kaars speigelbeeld zijn. Beiden zijn in zwartgrijze tonen uitge voerd met verf die een immateriëel karakter heeft. Het linker is wat donkerder van toon dan het rech ter, waarmee de indruk wordt ge wekt van een vervagende spiege ling. Het gereflecteerd weergege ven beeld is waargenomen, maar vervaagt tegelijkertijd. Het krijgt iets ongrijpbaars, alsof elke waar neming het beeld wat meer doet oplossen in het licht, zodat op den duur niets overblijft. Dat idee wordt versterkt door de plaats van de twee zelfportretten tegenover elkaar. Het centrum van de lens is precies gericht op de lege ruimte tussen de twee koppen ertegen over. Als toeschouwer sta ik er tus sen in, zonder dat ik aan de conclu sie van deze visuele introspectie iets kan afdingen. De waarneming heeft een schijn van begrijpen in zich, maar roept steeds opnieuw raadsels op zonder het geheim van de werkelijkheid definitief te ont hullen. Daarover gaan ook de an dere drie werken op de expositie. Wat op het eerste gezicht zo beke ken lijkt, blijkt een subtiele onder graving van vanzelfsprekendhe den. De eigentijdse en persoonlijke vorm waarin Elly Strik dergelijke opvattingen onderzoekt en ont hult, maakt het beschouwen van haar werk tot een verrijkende erva ring. Nico Out Kees van der Vossen, De Hoekweide, Wolphaartsdijk. Tot en met 11 april. El ly Strik, Bellamy 19, Vlissingen. Tot en met 26 april. VRIJDAG 26 MAART 1993 sbw 29 Engelsman Nelly Engelsman uit Colijnsplaat exposeert haar schilderijen tot en met 25 mei in de hallen van het Zweeds Rode Kruis Ziekenhuis in Zierikzee. Alle dagen geopend. Hofman In de openbare bibliotheek aan de Kanaalstraat in Oost-Souburg is tot 31 maart een tentoonstelling te zien van werk van de schrijver en illustrator Wim Hofman. De expo sitie bestaat uit 30 lijsten. Voorts wordt een videofilm vertoond en is een huisje uit een van zijn boeken tentoongesteld. De expositie is te bezichtigen tijdens de openingsu ren van de bibliotheek. Stadhuis Het stadhuis in Terneuzen biedt tot en met 16 april onderdak aan een expositie van Annemieke van de Woestijne met aquarel, olieverf en acryl en Jacky Bongers met ke ramiek. De tentoonstelling is ge opend tijdens kantooruren. Passenier Werk van de Domburger Marinus Passenier (1908-1991) hangt tot 24 april in de hal van de Rabobank in Domburg. De tentoongestelde werken beslaan de periode 1931- 1990 en hebben alle betrekking op Domburg. Het betreft zowel olie verfschilderijen als aquarellen en potloodtekeningen. Nagenoeg alle üjsten zijn gemaakt van hardhout van het strand. Belangstellenden kunnen van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 en tus sen 13.00 en 16.00 uur een kijkje ko men nemen in de bank. Project Bij de Stichting Beeldende Kunst Middelburg in de Kuiperspoort is van morgen (zaterdag) tot en met 5 mei het Project 5 Hoek van Eric Tijssen te zien. De openingshande ling wordt morgenmiddag om 17.00 uur verricht. De expositie is van dinsdag tot en met zaterdag tussen 13.00 en 17.00 uur geopend. Van den Berge In Galerie Van den Berge in Goes wordt zondag om 16.00 uur een ex positie geopend van tekeningen en schilderijen van Janpeter Muil wijk uit Middelburg en gouaches en keramisch werk van Christie van der Haak uit Den Haag. De tentoonstelling, die tot en met 24 april duurt, is van woensdag tot en met zaterdag te bezichtigen tussen 13.00 en 17.00 uur. DeHullu In het kantoor Oostburg van de ING Bank hangen tot eind april schilderijen van Ebrina de Hullu uit Nieuwvliet. Zij heeft een voor keur voor aquarellen, maar maakt ook olieverfschilderijen. Haar werk is van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 16.00 uur te bezichtigen. Soif Met ingang van zondag stelt café Soif aan het Bellamypark in Vlis singen olieverfschilderijen ten toon van Akkie Remkes. Te zien tijdens de openingstijden van het café. Voor het overzicht van de lopende exposities zie pagina 15 filmselectie Bijna twintig jaar geleden liet Francis Ford Coppola in The Conversation zien hoe verfijnde technologie zich tegen het indi vidu kan keren. Een afluisterspe- cialist werd in deze spannende thriller het slachtoffer van zijn ei gen kennis en eindigde als een paranoïde wrak. In de onverge telijke slotscène vernielde hij zijn eigen appartement in een blinde jacht op verborgen microfoon tjes. Ook Sneakers van Phil Al- den Robinson gaat over de geva ren van de moderne technologie, alleen verzamelt de hoofdper soon dit keer geen informatie via zoiets 'primitiefs' als microfoons, maar via het inbreken in compu ternetwerken. In die netwerken ligt, verzameld in enen en nullen, voldoende kennis (dus macht verzameld om zowel individuen als complete samenlevingen te maken en te breken. Hoofdpersoon van Sneakers is Marty Brice alias Bishop een de gelijke rol van Robert Redford In de jaren '60 ivas hij een van de eerste hackers, een computer kraker die samen met een vriendje inbrak in bankcompu- ters om vervolgens illegaal geld aan goede (lees: linkse) doelen over te maken. Het duo liep tegen de lamp, maar Marty kon tijdig onderduiken en bouwde vervol gens onder een valse naam een bedrijfje op dat tegen betaling de beveiliging van banken en an dere instellingen uittest. Omdat hij op een gegeven moment ge- O prookjes horen een bood- O schap te hébben. In oude sprookjes gaat het om een bood schap die als een les uit het verle den doorgegeven ivordt. Die sprookjes beginnen dan ook met het bekende: ''Er was eens...' In sprookjes van nu behelst de boodschap een lesje dat ons in het heden wordt geleerd. De nieuwe aanhef zou kunnen zijn: 'Er is nu nog...' Vul verder maar in: een neushoorn, een panda- beer, een rustig plekje, een regen woud. Sprookjes over het regenwoud, dat er in steeds mindere mate 'nu nog' is, leveren de laatste tijd aardig ivatfilms op. In het ene re genwoud vindt een gefrustreerde Westerling zijn uiteindelijke le vensdoel (Playing in the Fields of the Lord), in het andere regen woud ontdekt een wereldvreem de geleerde een bloem met revo lutionaire geneeskracht (Medi cine man). Het gaat in deze ge vallen om sprookjes voor volwas senen. Inmiddels is er ook voor de kin deren een regenwoudsprookje verfilmd in de cathegorie 'Er is nu nog...'. Aan de orde is Fern Gully, een tekenfilm van Bill Kr oyer, gebaseerd op de gelijk namige verhalen van de Austra lische schrijfster Diana Young. FernGully is de naam van het hart van het regenwoud'. Ofte- wel: het Paradijs. In FernGully iconen bosélfjes, dieren en plan ten in volkomen harmonie. De mythologie gaat er over mensen, die er ooit ook gewoond zouden hebben. En over Hexxus, een kwade geest die het goed met de mensen kon vinden en leefde van uitlaatgassen en giftige stoffen. Magi Lune is zoiets als de oppe- relf. Zij wist Hexxus ooit in een oude boom op te sluiten. Cry sta is haar kroonprinses, een pittig bakvisje dat graag haar eigen onderzoek doet Zo stuit Crysta op een van haar tochten op Zac, een mens, een vent die de bómen aankruist die door een ontbos- singsploeg geveld moeten wor den. Bij wijze van bedrijfsonge val tovert Crysta hem tot elfjes- formaat en neemt hem mee naar FernGully. Zac speelt de ver moorde onschuld. Intussen werkt de ontbossings- ploeg door en zo wordt Hexxus uit zijn boom bevrijd. Hij is aan vankelijk slechts een geestje in de vorm van een kwakje olie, maar zich voedend met alles wat de science-fiction-achtige ma chine van de ontbossingsploeg uitbraakt groeit hij uit tot een reusachtige vernietiger. Met de machine zet hij koers naar Fern Gully. Maar daar zitten de bo selfjes, de dieren en zelfs Zac in middels ook niet meer stil. De nog niet in de puberteit aan belande jeugd zal FernGully ze ker weten te waarderen. Er is hu mor, muziek, mysterie, spanning en herkenbaarheid. En alles hel der Nederlands gesproken in de regie van Peter Calicher. Voor de volioassen kijker is er te weinig meerwaarde. Geen knipogen, geen dubbele bodems; louter boodschap. En, dat wel, knap animatiewerk. Rijk van Rotterdam FernGully is te zien in het Grand Theater in Goes. Is Sneakers dus een moderne uit voering van The Conversation geworden? Nee, daarvoor ont beert het scenario de finesses van Coppolas produktie en vergeten de makers het essentiele gegeven van de omkering, het moment waarop de technologische ken nis van de personages zich tegen henzelf keert. Het is een noodza kelijke draai als je de meeleven de kijker echt de koude rillingen wil bezorgen. Phil Alden Robin son schrikt daarvoor terug en heeft uiteindelijk niet meer in huis dan een jongensboekachtig happy end. Sowieso probeert hij iets te nadrukkelijk de zaak luch tig te houden, wat soms ten koste gaat van de spanning. Dat alles neemt niet weg dat Sneakers een patente publiek sfilm geworden is die aan alle kanten ouderwets vakmanschap uitstraalt. Met slechts enkele in zinkingen houdt Robinson vanaf het eerste beeld de vaart er goed in, de beelden zijn sfeervol en ef fectief, de muziek zélfs bij vlagen opmerkelijk. Het geheel ivordt bovendien gebracht door een puik stel acteurs dat zich geheel in dienst stelt van het verhaal en geen enkele sterallure aan de dag legt. Dat er veel meer in het gegeven van Sneakers gezeten had, zoivél wat betreft de drei ging van de moderne technolgie als de psychologische kanten van de personages, dat wil je re gisseur en scenarioschrijver uit eindelijk dan ook graag verge ven. Rob de Kam Sneakers te zien in Alhambra in Vlis singen, in De Koning in Hulst en in Rex-club in Antwerpen. Sidney Poitier (1) en Robert Redford in Sneakers. chanteerd wordt met zijn nog niet verjaarde kraken uit het ver leden, wordt Marty gedwongen zich in een mistige spionageaf- faire te mengen. Centraal staat daarbij de jacht op een decoder die toegang verschaft tot elk wil lekeurig computernetwerk. Het meest fascinerende moment van Sneakers is de scene waarin Marty en zijn makkers met be hulp van de zojuist veroverde de coder toegang krijgen tot de com puter die het luchtvaartverkeer boven de Verenigde Staten in goede banen leidt. Zullen we er even een paar laten botsen, grapt een van de techneuten dan. Het is een scène die pijnlijk scherp dui delijk maakt hoe afhankelijk ice geworden zijn van apparaten die voor de doorsnee burger vol strekt onbegrijpelijk (en dus on controleerbaar) zijn. Scène uit de film The last of the Mohicans (De Koning Hulst en Odeon 1 Antwerpen). filmwijzer II 1 1 i 1 i 1 II 1 II - -a - - Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (01640- 54886). Belle en het beest. Zaterdag, zon dag en woensdag 14 uur. Home alone 2. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Dracula. Vandaag (vrijdag) en za terdag 19 uur, zondag 16.30 en 19 uur. Under Siege. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 21.30 uur, dins dag en woensdag 20 uur. De kleine blonde dood. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.30 uur, zaterdag 14,19 en 21.30 uur, zondag 14,16.30, 19 en 21.30 uur, maandag en dins dag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Scent of a woman. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 18.45 en 21.45 uur, zondag 16.30 en 20 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. La Double vie de Veronique. Maandag 20.15 uur. Roxy BERGEN OP ZOOM (01640-33434) Tom and Jerry. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Honey, I blew up the kid. Zater dag, zondag en woensdag 14 uur. Death becomes her. Vandaag (vrij dag), zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur. Bodyguard. Maandag, dinsdag en woensdag 20.15 uur. The distinguished gentleman. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 18.45 en 21.30 uur. Maan dag tot en met woensdag 20 uur. 21.30 uur, zaterdag en zondag 14, 19 en 21.30 uur, maandag en dins dag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. De Koning HULST (01140-12030) The last of the Mohicans. Vandaag (vrijdag) 19.30 en 22 uur, zaterdag 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Dracula. Vandaag (vrijdag) en za terdag 19.30 uur, zondag 21.30 uur, maandag en woensdag 20 uur. Under Siege. Vandaag (vrijdag) 22 uur, zaterdag 19.30 en 22 uur, zon dag 19 uur, dinsdag en woensdag 20 uur. Sneakers. Vandaag (vrijdag) en za terdag 19.30 en 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur. Daens. Vandaag (vrijdag) en zater dag 19.30 en 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. De kleine blonde dood. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maan dag tot en met woensdag 20 uur. Luxor Theater TERNEUZEN (01150-20505) Bodyguard. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19 en 21.30 uur, zondag en maandag 20 uur. Body of evidence. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19 en 21.30 uur, zondag en maandag 20 uur. Porgy and Bess TERNEUZEN (01150-13293) Naked Gun. Woensdag 20 uur. Ledel Theater OOSTBURG (01170-52735/53377) Sister act. Vandaag (vrijdag) en za terdag 20 uur, zondag 14.30 en 20 uur. 't Beest GOES (01100-28142) Cheb. Vandaag (vrijdag) 20.30 uur. De man met de camera. Dinsdag 20.30 uur. Le Mandat. Woensdag 20.30 uur. Yeelen. Donderdag 20.30 uur. Grand Theater GOES (01100-15165) Fern Gully. Zondag en woensdag 14 uur. Under Siege. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19 en 21.30 uur, zondag tot en met woensdag 20 uur. Alhambra VLISSINGEN (01184-18810) Tom Jerry. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Honey, I blew up the kid. Zater dag, zondag en woensdag 14 uur. De kleine blonde dood. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Distinguished gentleman. Van daag (vrijdag) 19 en 21.30 uur, za terdag en zondag 14, 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Under Siege. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Sneakers. Vandaag (vrijdag) 19 en Antwerpen Rex - Scent of a woman, 12, 15, 18 en 21 uur. Rex-club - Sneakers, 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 uur. Odeon 1 - The last of the Mohicans, 14, 16.20, 19 en 21.30 uur. Odeon 2 - Howard's end, 15, 17.15 en 20.30 uur. Odeon 3 - Tom Jerry, 14 en 16.30 uur; - Salt on our skin, 16 jr. 19 en 21.30 uur. Odeon 4 - Consenting adults, 16 jr. 14,16.30,19 en 21.30 uur. Rubens-Under Siege, 14,16,18, 20 en 22 uur. Quellin 1 - Daens, 14,17.15 en 20.30 uur. Quellin 2 - The bodyguard, 14, 16.30, 19 en 21.30 uur. Quellin 3 - Champions, 14,16.30,19 en 21.30 uur. Metro 1 - Innocnet blood, 16 jr. 14, 16.20,18.40 en 21 uur Metro 2 - Fortress, 14. 16, 18, 20 en 22 uur. Sinjoor - Body of evidence, 16 jr. 14,16, 18, 20 en 22 uur. Ambassadesclub 1 - Belle en het beest, 14 en 16.20 uur;- Beauty and the beast, 19 uur;- Lorenzo's oil, 21.30 uur. Ambassadesclub 2 - Honey, I blew up the kid, 14,16,18, 20 en 22 uur. Ambassadesclub 3 - The favor, the watch and the very big fish, 14, 16.30,19 en 21.30 uur. Ambassadesclub 4 - Sister act, 14, 16.30, 19 en 21.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 29