Een nieuwe toekomst voor een oude haven PZC Eurosail publiekstrekker ar twerpen 93 vrijdag 26 maart 1993 19 Oude zeilschepen komen over Westerschelde Eén van de grootste publiekstrekkers van de ma nifestatie 'Antwerpen 93' zal ongetwijfeld Euro sail zijn. Dat is een kleurrijke vloot van grote zeilsche pen en jachten die midden in de zomer, van 14 tot en met 17. augustus, in het hart van Antwerpen aanlegt. Eurosail Antwerpen is een vier dagen durende mari tieme show van vierkant getuigde schepen (volsche- pen). grote langsgetuigde schepen (schoeners) en kleinere schepen, aangevuld met honderden platbo dems en pleziervaartuigen. Vele schepen zijn voor het publiek toegankelijk. Voor Zeeland beloven de voorbereidingen voor Euro sail extra aantrekkelijk te worden, omdat de schepen die aan de show meedoen, via de Westerschelde naar Antwerpen varen. Tegen 14 augustus en ook na de manifestatie zullen de grote volschepen en schoeners dan ook regelmatig langs de Vlissingse boulevards schuiven. Sommige schepen komen individueel naar Antwer pen. andere zullen in groepen komen nadat ze hebben deelgenomen aan de 'Cutty Sark Tall Ships' Race', de legendarische wedstrijd voor grote zeilschepen die de Sail Training Association sedert 1956 organiseert. De race van dit jaar begint 14 juli in Newcastle, loopt over Bergen en Larvik in Noordwegen en eindigt te Esjberg (Denemarken). Vandaar zakken de deelne mers via de Westerschelde af naar Antwerpen. Antwerpen ontvangt de grote zeilschepen en zeiljach ten niet in de moderne haven, maar in het centrum. Om de honderdduizenden bezoekers de kans te geven ongestoord en veilig langs de schepen en kraampjes en stands te wandelen zullen de Scheldekaaien waar de schepen liggen en de kaden van het Bonaparte-en Willemdok autovrij zijn. O, ver het water stroomopwaarts naar Antwerpen. De Schelde maakt een laatste bocht voor de stad en daar doemt de Kattendijksluis op met erachter het Kattendijkdok. Ooit was dat het bruisend en kloppend hart van de stad. Daar kwamen de schepen aan, die drukte meebrachten in de dokken en pakhuizen en op de meer zuidelijk gelegen Scheldekaden. Het gezicht van de stad voor de talloze zeelieden, uitkijkend naar thuis of vertier in de Sinjorenstad. In het Kattendijkdok lagen de zeeschepen. Langszij en aan de kaden de binnenschepen. Van die levendigheid is nu weinig meer te rug te vinden. De wind giert er in maart guur door de verlaten stra ten. Slechts de namen op de gevels van de lege kantoren en pakhuizen verwijzen naai- de handel en bedrij vigheid van voeger. Verder grote vlaktes met kinderkopjes die al leen nog als stalling voor vracht wagens of achtergelaten contai ners dienen. Een grijze kat schiet schichtig over straat. Toch heeft dat gebied, het Eilandje genaamd, ontegenzeglijk sfeer. De droogdokken in het Kattendijk dok zijn tot kleine musea ver bouwd. Filmer Roland Verhagen maakte er een achtervolgingss- cene voor zijn speelfilm Meeuwen sterven in de haven. Lopend langs de kaden lijkt het alsof de arbei ders, de bejaarde schippers, de op geschoten jongelui toevalig net al lemaal even naar binnen zijn. Om een boterhammetje te eten of zo. Of om naar een voetbalwedstrijd op televisie te kijken. Ieder mo ment kunnen ze allemaal naar bui ten komen en begint de bedrijvig heid weer. Middenin die vergane glorie staat het voormalige kantoor van de scheepsherstellers. Het kan zo weer in gebruik worden genomen. De bordjes 'schilders' en 'timmer mannen' hangen er nog. En er is nog de verhoging waarop de baas liep, als hij de werklieden aanwees die hij die dag kon gebruiken. Al leen staan er nu bureaus in het gro te pand en huist er het projectteam Stad aan de stroom van de dienst stadsontwikkeling van de gemeen te Antwerpen. De Scheldekaden zijn tegenwoor dig de achterkant van de stad. Het eindpunt van een Antwerpse wan deling, die bijvoorbeeld voert van het centraal station naar- het scheepvaartmuseum in het Steen. Stad aan de stroom wil van die achterkant weer de voorkant van Antwerpen maken. Daartoe heb ben de Spaanse architect Manuel de Sola-Morales en zijn Japanse collega Toyo Ito een ambitieus ontwerp gemaakt. Het projectge- bied is in drie stukken geknipt: het Eilandje, de kaden langs de Schel de en Zuid. Mosselschippers 't. Zuid is bij oude Zeeuwse mossel schippers nog wel bekend. Daar aan de Waalse Kaai brachten ze hun mosselen aan de man. Onge veer 100 jaar geleden breidde Ant werpen in zuid de havenactivitei ten uit. Maar het was maar van korte duur. De Zuiderdokken wer den gedempt en de stad kreeg een enorm plein tot haar beschikking. Ruimte voor de jaarlijkse Pink- sterkermis en ooit voor wereldten toonstellingen en een Hippo droom. Nu heeft Toyo Ito zich er op geworpen en een plan bedacht voor onder meer een moderne woonwijk op het oude spoorweg emplacement van de vroegere Zuidstatie. Het Eilandje wordt in de plannen van De Sola-Morales een nieuw centrum dat aansluit bij de oude stad. Het blijft een eiland. Een apart stadsdeel met wijde horizon ten en een sterk en breed geome trisch patroon van straten en dok ken. Nieuwe architectuur en nieuwe activiteiten moeten het Ei landje.tot leven brengen. Geen ri goureuze sloop en nieuwbouw, be zweert Jan van Alsenoy van de stuurgroep Stad aan de stroom. Hij denkt eerder aan verbeterin gen in de sfeer van chirurgische in grepen in de gevelwanden en stra ten. In bestaande en nieuwe ge bouwen op het Eilanje wil de Spaanse architect ruimte maken voor wonen, kantoren, culturele- en gemeenschapsruimtes. Een echte stedelijke woonwijk. Hij heeft er ook vier nieuwe hoge woontorens in gepojecteerd. Die zijn niet bij iedereen in goede aar de gevallen. Ze passen niet in de hoogtemaat van het gebied. Maai de torenflats zullen nodig zijn om dit deel van Stad aan de stroom betaalbaar te maken. Woontorens betekenen dat er geld binnenkomt door verkoop van veel woningen op een klein stukje grond. Dat maakt andere minder renbabele - onderdelen van het plan weer be taalbaar. En het moet gezegd: van Het Belgisch zeilopleidingsschip 'Mercator' leidt 17 augustus de vlootparade. foto Archief PZC zi.cn vnei i in ue ouuc xiavciiuuuri, waar een schip voor reparatie in een droogdok ligt. fotografie Wim Riemens Aan de rand van de bebouwing, te vens de grens van de stad. is een park voorzien, de zogenaamde Ko nijnewei. Daar komt ruimte voor veel groen, sport, recreatie, mani festaties en tijdelijke voorzienin gen, zoals een circus of een kermis. Het meest in het oog spingend en gewaagdste onderdeel van het plan van Toyo Ito is het uitgraven van de gedempte Zuiderdokken, het Kooldok, het Schippersdok en het Steendok. Hij wil daar een cul turele bestemming aan geven. Die dokken zijn indertijd volgegooid, maar de oude acht meter diepe ka demuur is nog steeds aanwezig. Ito wil die kademuren weer zien. Op de bodem van de dokken komt een park, waarvan het diepste punt acht meter is. Dwars door de dok ken heen lopen stroken bebou wing. Het dak van die bebouwings stroken is gelijk aan het niveau van de kademuur, dus gelijk aan de straat. Die bebouwing - be stemd voor culturele en recrea tieve functies - wordt zodanig uit gevoerd dat het steeds mogelijk blijft in lengterichting door het park te wandelen. Thematisch Ieder dok krijgt een eigen themati sche invulling. Er komt een dok met cultuur voor de jeugd, een met beeldcultuur en een voor sport en recreatie. Ito speelt met dit plan duidelijk op de ontwikkeling die nu al zichtbaar is, namelijk de ves tiging van steeds meer musea, ate liers en galeries in het gebied. Het plan voor de Zuiderdokken roept vergelijkingen op met steden als Vlissingen en Zierikzee. Daar werden ook havendokken ge dempt, maai- ze zijn nog steeds her kenbaar als Havenpark en Haven plein (Zierikzee) en Bellamypark en Spuiplein (Vlissingen). De Zuiderdokken zullen zonder meer een duur onderdeel van het Antwerpse project zijn, beaamt Jan van Alsenoy. Hij vergelijkt het met de aanleg van de wereldbe kende Antwerpse Zoo in 1844. Toen stak Antwerpen zijn nek uit. Anderhalve eeuw later moet Ant werpen die uitdaging herhalen, is de mening van de projectgroep en de architect. Maai- het kost veel geld. Daarom heeft Antwerpen zijn hoop gevestigd op het bezoek van Japanse projectontwikkelaars en financiers, in de Japanse week van 'Antwerpen 93, culturele hoofd stad van Europa'. Een .voordeel is dat alle grond die voor de projecten nodig is, eigen dom is van de stad. het havenbe drijf, de spoorwegen of de provin cie. Dat maakt de uitvoering heel wat makkelijker, omdat moeizame onteigeningen achterwege kunnen blijven. Het jaar 2000 komt ras na derbij. Dan zal duidelijk worden of de Sinjorenstad er in is geslaagd de pretenties waar te maken. Anders gezegd: of Antwerpen er in is ge slaagd financiers en projectont wikkelaars te vinden die geld zien in Stad aan de stroom. René Schrier De Scheldekade moet weer de voorkant van de stad worden. Nieuw tussen oud, het nieuwe ge bouw is bestemd voor het Konink lijk Ballet van Vlaanderen. af zo'n hoge etage op het eilandje heb je straks een prachtig zicht over het centrum van Antwerpen aan de ene kant en de Schelde aan de andere kant. Scheldekaden Het tweede deel van het Antwerp se stadsvemieuwingsproject is het Terras van de stad. Daarbij komen de Scheldekaden in beeld. Nu al vormt dat stukje stad een trek pleister met vlak langs de Schelde het Noorder- en Zuiderterras, aan weerskanten van het Steen. Maai de stad komt niet echt meer tot aan het water, zoals vroeger. De drukke weg en de waterkerings muur vormen barières. Die moeten verdwijnen in de nieuwe plannen. Aan de stadskant komt een brede promenade, met ruimte voor fiet sers en het openbaai- vervoer. De rijbaan wordt beperkt tot twee rij stroken.. Omleidingen moeten het doorgaand verkeer weren. Aan de waterkant een breed stedelijk ter ras. Daar komen verschillende ruimten met elk een eigen karak ter. Gedacht wordt aan een mari tiem terras nabij het Steen, een zo genaamd stadsbalkon, een cul tuurterras, een archeologie-terras, een kaaipark voor de wijk Nieuw- zuid en een stedelijk attractiepark ten zuiden van de Kennedy tunnel. Het plan voor de Kaaien is een duur onderdeel van het project, omdat het vooral bestaat uit open bare ruimten die niet erg aantrek kelijk zijn voor projectontwikke laars. Daarom wordt gezocht naar alternatieve financieringsmoge lijkheden. Zo moet vlak langs de kaden een grote rioleringsleiding worden aangelegd, samen met een rioolwater-zuiveringsintallatie. Van die werkzaamheden wordt ge bruik gemaakt. Als het-gebied voor de riolering toch op de schop moet, kan Stad aan de stroom daar zijn voordeel mee doen. Nieuw-zuid Het zuidelijk deel van het project, Nieuw-zuid, komt uit de koker van de Japanner Ito. Daar is het haven karakter minder dominant. De ste nen vlakte die ontstond na het dempen van de Zuiderdokken ver wijst niet meer naar de vroegere functie. Ito verdeelde het gebièd in drie stukken en tekende er een strak modern woonpark, een groot 'echt' park en een cultuurpark. In de nieuwe woonwijk, op loopaf stand van het Antwerpe centrum, komen 700 woningen. Ze worden in stroken gebouwd die recht op de Schelde staan. Iedere strook heeft een eigen gezicht en karakter. De ene strook heeft veel kantoren en de andere bestaat bijvoorbeeld uit sociale woningbouw. Maar er is ook een strook met luxe koopwo ningen. Binnenvaartschippers weten de oude dokbeurt nog te vinden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 19