Weerbare kunst in culturele hoofdstad PZC CULTURELE HOOFDSTAD VAN EUROPA werpen 93 VRIJDA VRIJDAG 26 MAART 1993 Antwerpen mag zich met ingang van vandaag (vrijdag) Culturele Hoofdstad van Europa noemen. Dat de Seheldestad die titel niet als een loze naamgeving beschouwt, blijkt uit het groots opgezette programma. Ondanks de lege stadskas, ondanks het oprukkend ex treem-rechtse gevaar wordt er de komende maanden een cultureel festijn gepresenteerd, dat miljoenen bezoekers een zinvol verblijf moet bieden aan de oevers van de vuilste rivier van Europa. De orga nisatoren van Antwerpen 93 hebben zich niet willen afsluiten voor de ontwikkelingen in een tobbende stadssamenleving. Onder het motto 'Kunst wil begrip voor het andere, voor de ander' wordt het recht op eigenzinnigheid geproclameerd. Om met artistiek directeur Eric Antonis te spreken: „Geen slogans, geen antwoorden, maar vra gen." De witte vlaggen wapperen fier op de kade, op de Grote Markt, langs de belangrijkste invalswegen. Antwerpen 93 - Culturele Hoofdstad van Europa. De steigers, die bijna een vast onderdeel waren geworden van de toren van de Onze-Lieve- Vrouwekathedraal, zijn verdwenen. Inwoners tooien zich met buttons, waarop aangegeven staat dat de bezoeker te maken heeft met een 'aanspreekbare Antwerpenaar', die maar al te bereid is de weg te wijzen naar het Museum voor Schone Kunsten of het Bourla Theater. Antwerpen roept zichzelf uit tot een Bezette Stad, die tot het eind van het jaar kunst met een grote K schrijft. Na Athene, Firenze, Amsterdam, Ber lijn, Parijs, Glasgow, Dublin en Ma drid mag Antwerpen zich tijdelijk de cul turele voortrekker van het continent wa nen. Naar schatting wordt voor de hele manifestatie - inclusief de sponsorgelden - 50 miljoen gulden uitgetrokken. De ver wachtingen zijn hoog gespannen. Stads bestuur en organisatoren rekenen op 4 miljoen bezoekers. De voorpret, die de Antwerpenaren aan hun uitverkiezing hadden kunnen bele ven, werd in 1991 deerlijk bedorven. De verkiezingswinst van het extreem-rechtse Vlaams Blok wierp een smet op de stad, die zich niet meer liet wegpoetsen. Het vooruitzicht, dat volgend jaar een Vlaams Blokker kans heeft de burgemeesterss jerp om te hangen, doet vele inwoners van de Sinjorenstad het ergste vrezen. En werpt de vraag op of een metropool, waar het bruin gedachtengoed klaarblijkelijk zo diep wortel heeft geschoten, zich onbe kommerd aan een rijke culturele dis kan zetten. De organisatoren van Antwerpen 93 heb ben voor de tegenaanval gekozen. Hoewel het openingsweekeinde met een invasie van 40 Belgische fanfares anders doet ver moeden, is de ondertoon van de culturele happening serieus. Kunst maakt van een stad een vrijplaats, is het parool, een cen trum waar exposities en voorstellingen ademruimte scheppen voor iedereen die zich een moment over het 'wat, waarom en hoe van de wereld' wil buigen. In de bro chures wordt het motto fraai verwoord: „Kunst wil ruimte, vrijheid, begxip voor het andere en de ander. Kunst ontmas kert, confronteert, houdt nergens halt." Kan kunst de wereld redden?, is één van de vragen waarmee de programmama kers hun publiek op kleurige affiches be groeten. De vraag had ook een beperktere strekking kunnen hebben: Kan kunst de Sinjorenstad redden? Het antwoord op die vraag laat zich pas geven als volgend jaar de burgemeesters- verkiezing achter de rug is. Voorlopig richt cultuurminnend Antwerpen zich op de nabije toekomst. De billboards op de markten en langs de hoofdverkeersaders tonen geen verkiezingsleuzen, maar zijn gesierd met de aankondigingen van ten toonstellingen, workshops en theater- en muziekuitvoeringen. Restauraties Een culturele uitspatting dus, die meer wil zijn dan een vrijblijvende, voorbij gaande gebeurtenis. Dat uitgangspunt laat zich op diverse punten in de Sehelde stad traceren. De restauraties van beeld bepalende bouwwerken als de Onze-Lieve- Vrouwekathedraal, het Centraal Station en het Bourla Theater behouden hun waarde ook als het feestgedruis is ver stomd. De gebouwen zijn ankerpunten, die een cultuur-historische wandeling ex tra cachet geven. Maar er is meer dan die monumenten-top-drie. Voor wie er oog voor wil hebben: de restauratiewoede kreeg ook vat op .het Bisschoppelijk Pa leis, het Koninklijk Paleis (in 1748 ge bouwd naar een ontwerp van J. P. Baur- scheit de jonge), het Stadhuis, de Stads feestzaal, de Handelsbeurs, de Grand Ba zar, het Karbonkelhuis, de Grote en Kleine Biekorf. de St.-Carolus Borro- meuskerk, de St.-Pauluskerk, het Jor- daenshuis, het Plantin-Moretusmuseum. Ruim voldoende om de bezoekers van Antwerpen de komende jaren op beelden de 'stadsparcoursen' te tracteren. De opknapbeurt van paleizen, kerken en musea kan al te gemakkelijk worden afge daan als een elitaire aangelegenheid, waaraan de Antwerpenaar in de verkrotte binnenwijken geen boodschap heeft. Die gedachte moet ook de organisatie van Antwerpen 93 door het hoofd zijn gescho ten. Het project Stroom aan de Schelde, dat van de oude haven een nieuwe blik vanger wil maken, voorziet in terrassen waar alle Antwerpenaren zich in een voor jaarszonnetje kunnen koesteren. Nog doelgerichter is het programma Open Stad, waarin de stedebouw en architec tuur kritisch onder de loep worden geno men. Deskundigen uit binnen- en buiten land buigen zich ondermeer over de 19e- eeuwse uitbreidingen, die tussen de oude vesten en de nieuwe Ring zitten inge klemd. Het zijn juist die wijken met grote concentraties migranten, die al jarenlang als kansarm worden betiteld. De wonin gen verpauperen en culturele en sportieve voorzieningen ontbreken. De bouw van een multifunctioneel wijkcentrum in het Stuivenbergkwartier wordt als een eerste - voorzichtige - stap gezien die tot een op waardering van een te lang verslonsd woongebied moet leiden. De overige programma-onderdelen van Antwerpen 93 hebben, als ze überhaupt al in verband kunnen worden gebracht met de leefbaarheid van Antwerpen, slechts indirect met de dreigende machtsgreep fotografie Wim Riemens van rechts te maken. Kunst stemt tot na denken en kan - voor wie er gevoelig voor is - tot een grotere verdraagzaamheid lei den. Naast enkele gegarandeerde publieks trekkers als Eurosail, de diamantshow en de jubilerende Zoo, die niet voor niets een plaats hebben gekregen in het 'zijpro gramma', wordt er ruim baan geboden aan de serieuze kunst en cultuur. De stad een podium, het woord is aan de kunst. Als koning Boudewijn vandaag (vrijdag) zijn opwachting maakt tijdens de officiële opening, kan hij een indruk krijgen van wat de stad de komende maanden te wachten staat. Prominente trekker is zonder meer de expositie van het werk van barokschilder Jacob Jor- daens, die 400 jaar geleden in Antwerpen geboren werd. De voorbereiding van de tentoonstelling in het Koninklijk Mu seum voor Schone Kunsten was enkele ja ren geleden voor burgemeester Cools aan leiding om naar de verwerkelijking van een breder kunstzinnig initiatief te stre ven. Het fenomeen Culturele Hoofdstad bood hem een passend kader voor de im mer groeiende stapel ideeën en voorstel len. Met Jordaens (1593-1678) wordt uitge breid teruggeblikt op het roemrijke kunstzinnige verleden van de stad. De schilder was na het overlijden van Rubens (1640) en Van Dijck (1641) de toonaange vende grootmeester in de Zuidelijke Ne derlanden. Jordaens liet zich niets gele gen liggen aan politieke tegenstellingen: hij nam opdrachten aan van de Spaanse koning en van Amalia van Solms. de we duwe van stadhouder Frederik-Hendrik. De tentoonstelling Rubens Cantoor in het Rubenshuis, gecombineerd met een expo- itie van Rubensgrafiek in het Rockockx- huis, toont originele ontwerpen van Peter Paul Rubens, die met Van Dijck en Jor daens het aanzien van zijn tijd bepaalde. Allure Antwerpen 93 neemt ruimschoots de gele genheid te baat om de historie van de ha venstad voor het voetlicht te brengen. Daar is, vanuit Zuidnederlands oogpunt, alle reden voor. In de 15e en 16e eeuw ont wikkelde de stad zich tot een wereldhan delscentrum van ongekende allure. De op standige gewesten maakten onder leiding van Amsterdam een einde aan de wel vaart, sluiting van de Schelde blokkeerde verdere groei. In 1585 leidde de Spaanse inname bovendien tot een intellectuele aderlating, duizenden vooraanstaande kunstenaars, denkers en kooplui namen de wijk naar Middelburg, Leiden en Am sterdam. Daar leverden zij een belangrij ke bijdrage aan de Nederlandse Gouden Eeuw. Antwerpen zelf werd een katholiek bolwerk, waai- de kerkbarok een propa gandamiddel was in de strijd van de con traremonstranten. In het Hessenhuis ver tellen kunstwerken uit de 16e en 17e eeuw het Verhaal van een metropool. De ten toonstelling van Antwerpse retabels - al taarstukken - in de Onze-Lieve-Vrouwe- kathedraal en de botanische expositie in Museum Plantin-Moretus grijpen even eens terug op die bloeiperiode. Nostalgi- scher van aard is De panoramische droom, een terugblik op de wereldten toonstellingen die in 1885, 1894 en 1930 in Antwerpen werden gehouden. Voor de hand liggende kritiek die de orga nisatoren inmiddels in diverse publika- ties tot zich hebben kunnen nemen is, dat met het muziek-, theater- en beeldende kunstprogramma te weinig op het brede publiek zou zijn gemikt. Het uitgebreide overzicht, elders in deze bijlage, laat zien dat die verwijten wel erg gemakkelijk aan het papier werden toevertrouwd. Als er al van een elitair karakter sprake is, dan heeft dat veel meer te maken met de kos ten die een bezoek aan Antwerpen 93 met zich mee brengt. Voor een theatervoor stelling of concert moet al gauw f 50,- wor den neergeteld. Voor de meeste Zeeuwen staat daar tegenover dat de Seheldestad dankzij de pas geopende Zoomweg veel bereikbaarder is geworden. Artistiek directeur Eric Antonis heeft zich, zij het met moeite, ver kunnen hou den van het Vlaams politiek gekrakeel. Van de onzalige gewoonte om van elke ge zindte een vertegenwoordiger op te ne men in overkoepelende organisaties heeft hij zich niets aangetrokken. Dat het pro gramma te weinig Vlaams van karakter zou zijn heeft hem evenmin van zijn stuk kunnen brengen. Divers Een kritische kanttekening die wellicht wèl hout snijdt heeft betrekking op de om vang van het programma. Te veel, te on overzichtelijk, door de vele bomen zie je het bos niet meer. Anderzijds, een mager aanbod verkleint de keuzemogelijkheden, nu wordt eenieder geacht iets van zijn ga ding te kunnen vinden. Of het nu gaat om de beeldhouwkunst in het Openluchtmu seum Middelheim, het Koninklijk Mu seum voor Schone Kunsten en het MuH- KA (Museum voor Hedendaagse Kunst), symfonische muziek van het fin de siècle, nieuwe muziek van jonge componisten, experimentele werkstukken van media kunstenaars, nieuwe creaties van Vlaam se en Europese theatermakers: wat ook over de keuze gezegd mag worden, het aanbod is in elk geval divers. De Nederlandse inbreng in Antwerpen 93 is niet beeldbepalend. Voor de exposities Het verhaal van een metropool, Jacob Jordaens, Rubens Cantoor en Antwerpse retabels hebben diverse Nederlandse mu sea, kerken en bibliotheken bruiklenen geleverd. Aan het muziekprogramma wordt een opvallender bijdrage geleverd. Het Nederlands Blazersensemble, het Ko ninklijk Concertgebouworkest, het piano duo Cees van Zeeland en Gerard Bouw huis geven concerten, en Bernard Haitink dirigeert het European Community Yourth Orchestra in een uitvoering van Mahlers Negende Symfonie. In de theatersector is het Zuidelijk Toneel vertegenwoordigd met Medea en Hamlet, de Trust brengt Koliek op de planken. De Rotterdammer Henri van Zanten is één van de veertien jonge theatermakers, die in het op de Schelde drijvende theater De Ark acte de présence geeft. In de sector fotografie maakte Hans Aarsman een stadsreportage. Nederlandse bijdragen voor het onderdeel Vertoog en Literatuur worden geleverd door Willem Frijhoff, Frank Reijnders, Jan Ritsema, Jacq Vo gelaar en Cornelis Verhoeven. In het overvolle programma levert het Ne derlandse aandeel slechts een licht ac cent. De Vlamingen lijken er niet op ge brand hun Noorderburen in al te grote aantallen aan te laten rukken. In Frank rijk, Duitsland en Italië zijn in de voorver koop kaarten verkrijgbaar via reisbu reaus. Nederlanders hebben die mogelijk heid niet, zij moeten zich in Antwerpen vervoegen. Ervan uitgaande dat meerdere voorstellingen al op voorhand zijn uitver kocht, kan die kant van de organisatie niet bepaald publieksvriendelijk worden genoemd. De veel geplaagde burgemeester Bob Cools zal zich het hoofd over dergelijke fu tiliteiten niet breken. Hij heeft zijn Ant werpen 93 en zal daar later, als de nade rende verkiezingen hem weer met beide voeten op de grond hebben geplaatst, nog wel eens fijntjes aan herinneren. Een ris kant onderwerp voor een burgemeester, die de afgelopen jaren kunst- en cultuur zaken in zijn takenpakket heeft gehad, zonder betrapt te kunnen worden op een duidelijke visie. Wat dat betreft is het voor de nog immer trotse Seheldestad te hopen dat de uitverkiezing tot Culturele Hoofd stad behalve in de architectuur ook in het kunstenbeleid blijvende sporen nalaat. Jan van Dam me

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 17