Jeltsins oefening in zelfbeheersing mi ©1 Wie goochelt e met decibels? Duitse politici blijken toch te kunnen handelen Misschien wordt het weer wat met die ouwe, getrouwe Benelux KUI I I t eif Sifl Criminaliteit slokt hele generatie op opinie en achtergrond President Constitutioneel Hof ziet kansen voor heldendom Boris >CHE DINSDAG 16 MAART 1993 van onze correspondent in Moskou Hans Geleijnse Valeri Zorkin vindt dat Bo ris Jeltsin kan uitgroeien tot Ruslands Franklin D. Roose velt. Een redder des vaderlands dus. Die Valeri. Hij is in het da gelijks leven president van het Constitutioneel Hof. een college dat moet nagaan of Ruslands machthebbers zich wel aan de grondwet houden. Zorkin zelf trad vorig jaar de cember op als grote verzoener na het Zevende Congres van Volks afgevaardigden. Hij zat met de kemphanen Boris Jeltsin en Roeslan Chasboelatov aan de tafel en werkte een mooie over eenkomst uit: een op 11 april te houden referendum zou beslis sen over de vraag wie in Rusland de meeste macht moest krijgen: president Jeltsin of Chasboela- tovs parlement. Tot die 11e april zou er niets veranderen aan de machtsverhouding tussen presi dent en parlement. Maar na het zaterdag afgesloten achtste Volkscongres liggen de kaarten anders. Wat in december dreigde is nu gebeurd. Het parlement, geper sonifieerd in voorzitter Chasboe latov. heeft het Zorkin-akkoord naar de prullenbak verwezen en president Jeltsin in de houd greep. Zijn decreten kunnen, als het parlement ze niet ziet zitten, tot vodjes worden verklaard. En mocht Jeltsin eraan denken om presidentieel bestuur in te stel len en die parlementaire lastpos ten naar huis te sturen, dan is hij dankzij de Congresresolutie van zaterdag, president af. Zonder tussenkomst van het Constitu tioneel Hof De vraag is dan ook: Boris, wat nu? De president heeft Moskou verlaten, om in zijn buitenver blijf eens goed over de nu ontsta ne situatie na te denken. Wat te doen met zijn 'laatste variant' om de strijd met het parlement te beslechten: is dat afkondigen van presidentieel bestuur9 Of vasthouden aan het referen dum? Chasboelatov lijkt nog steeds aan de eerste mogelijk heid te denken. Misschien moet ik jullie wel weer meteen terug roepen, zei de parlementsvoor zitter zaterdag ten afscheid te gen de duizend Congresleden. We moeten eerst zien dat ons da gelijkse parlement, de Opperste Sovjet, ongestoord kan blijven vergaderen. Maar Jeltsin zelf liet via zijn vice- premier Sjoemeiko weten bin nen de grondwettelijke kaders te willen blijven. Hij diende netjes zijn vragen bij het Con gres in (wilt u een presidentiële republiek en bent u voor privé- bezit van land) en tekende pro test aan bij Zorkin wegens de Congresbeslissing om het refe rendum op 11 april niet te laten doorgaan. Formeel is dat besluit namelijk ongrondwetteljk, om dat een Congres niet kan terug komen op eerder aanvaarde re soluties. Niet slim Zolang Zorkin nog geen uit spraak heeft gedaan, houdt Jelt sin het erop. dat bij gebrek aan overeenstemming met het parle ment eind april een 'plebisciet' wordt gehouden, een soort presi dentiele volksraadpleging die niet de grondwettelijke status van een referendum heeft. Maar een echt slimme "laatste variant' is dat niet. Zorkin zelf brandde in januari al de referendum overeenkomst af. Veel te con troversieel. leidt alleen maar tot aanscherpen van de politieke te genstellingen. diskwalificeerde hij zijn eigen bemiddeling. En de meeste van Ruslands autonome republieken en provincies lieten weten niks voor een referendum te voelen. Sommige. Tatarstan, Basjkortorstan. Kareliè, beslo ten gewoon om er niet aan mee te werken. Toch ziet Zorkin dus voor Jelt sin kansen op heldendom. De opperste rechter is namelijk ook 'onpartijdig' politicus. En in die rol gaf hij Jeltsin de dringende aanbeveling zijn regering zo snel mogelijk om te bouwen tot een regering van 'nationale redding'. En dat is precies de keuze die Jeltsin nu heeft. Achter het ver bale geweld en emoties op het Congres ligt het graf voor het presidentiële imago van radi cale hervormer. Jeltsin is nu een maal een stijfkop en erg gevoelig voor wat de buitenwacht van hem denkt. Hij heeft Gorbatjov altijd verweten niet radicaal ge noeg te zijn, nog vast te blijven houden aan 'bolsjewistische op vattingen' Eenmaal zelf aan de macht, zou het allemaal anders worden. Smoes In december werd Jeltsin ge dwongen zijn radicale etiket, in de persoon van de beoogde pre mier Jegor Gaidar, in te leveren. Daarvoor in de plaats kwam van onze correspondent in Berlijn Hans Hoogendijk Voor de binnenlandse poli tiek in Duitsland was het topoverleg over een solidari- teitsakkoord de belangrijkste gebeurtenis sinds de val van de Muur. Het ging eigenlijk om een schier onoplosbaar probleem. Hoe zouden, nu ook in West- Duitsland de recessie keihard toeslaat, de uit de hand lopende kosten voor de eenwording moeten worden opgevangen? En hoe zou uitgerekend in een tijd waarin het geld krap is, de oplaaiende verdel ingsstrijd tussen de Oost- en Westduitse deelstaten geregeld kunnen worden? Toonaangevende bladen waren aan de vooravond van het over leg buitengewoon pessimistisch. Nog nooit, zo schreef de com mentator van het gezaghebben de weekblad Die Zeit, hebben zulke zwakke politici voor zo'n enorme uitdaging gestaan. En in een toespeling op de aangesla gen leiders, kanselier Kohl en zijn sociaal-democratische te genspeler Engholm. schreef het blad dat de blinde de lamme leidt. Andere commentatoren vrees den dat het topoverleg wel weer zou uitdraaien op een media show. waarbij niets opgelost werd. Allemaal tamelijk realistische inschattingen, ware het niet dat een week tevoren bij de gemeen teraadsverkiezingen in Hessen, de kiezers de politici met de neus op de harde feiten haden ge drukt. Een derde van de stemgerech tigden bleef thuis, de rechts-ex- tremisten en de Groenen won nen royaal. De boodschap voor de 'grote' po litiek was duidelijk, de burgers wensten nu eindelijk eens te we ten waar ze aan toe zijn. En in plaats van het in Bonn bijna ge bruikelijke ritueel dat de berg een muis baart, werden nu spij kers met koppen geslagen. De grootste hindernis, namelijk de regeling van de financiële re latie tussen de centrale regering en de deelstaten, werd tot veler verrassing genomen. De 16 deel staten krijgen vanaf 1995 meer geld uit de btw-pot. Daarnaast ontvangen de arme Oostduitse deelstaten nog een hele serie ex traatjes, die voor het grootste deel door Bonn worden betaald. De centrale regering zal daar- Viktor Tsjernomyrdin, een func tionaris uit het industriële appa raat. Tsjernomyrdin begon, met steun van het blok centrumpar tijen dat onder de naam Burger Unie door het leven gaat, met een aan wijzigingen in het kabi net te werken. Er ontstond grote heibel en Jeltsin brak gealar meerd een bezoek aan China af. „De baas zelf moet orde op za ken stellen", zei hij. Tsjernomyr din handhaafde onder druk de radicale kern van het kabinet en rok een al afgekondigde maatre gel tot prijsbevriezing weer in Maar Tsjernomyrdin kwam te rug. Op het Volkscongres. Hij verzon net als zijn politieke geestverwant vice-president Roetskoi een smoes om Jeltsins demonstratieve aftocht uit het Congres niet mee te hoeven ma ken. Hij vermeed zorgvuldig par tij te kiezen tussen president en parlement. En zaterdag bedank te hij het Congres voor het goede werk. De regering heeft meer vrijheid van handelen gekregen, nu kunnen we economisch orde op zaken stellen, aldus Tsjerno myrdin. Jeltsin hoeft daar, als hij zijn emoties bedwingt, niet echt be droefd om te zijn. Als almachtige president ving hij alle klappen op en moest hij zich in alle boch ten wringen om koerswijzigin gen aan de buitenwacht als her vormingen te kunnen verkopen. Nu zullen de regering, die van het Congres grotere bevoegdhe den heeft gekregen, en het parle ment met elkaar in de slag moe ten en kan Jeltsin in de luwte blijven. Als de voortekenen niet bedrie gen. zal de president met die rol instemmen. De positie van de zogenaamde Gaidar-ministers, zoals Netjsjajev. Tsjoebais. Ko- zyrev, bewindslieden die in het recente verleden al door Jeltsin zijn bekritiseerd, is wankel. Zij zullen als Tsjernomyrdin zijn zin krijgt ongetwijfeld worden ver vangen door 'gematigden'. Vice- premier Tsjoemeiko gaf het za terdag aan: het Congres heeft behalve voor het eigen voortbe staan ook gekozen voor hervor mingen die minder snel ogen, de privatisering zal zo worden aan gepast dat de huidige bedrijfslei dingen (als werkcollectief) niet bang hoeven te zijn voor overna me van hun bedrijven van bui tenaf. Russische variant De komende weken zal er zowel door president als regering duchtig worden gedongen naar de gunsten van de regionale lei ders. De fracties van de cen trumpartijen zullen actiever worden en de regering meer steun geven voor correcties op wat er over is van hervormingen. Chasboelatov loopt grote kans dat hij als te onbetrouwbaar en te veel op eigen machtspositie uit, met dank voor bewezen diensten aan de dijk wordt ge zet. Jeltsin hoeft dat lot niet te tref fen. Tenzij hij de kont tegen de krib gooit. Dan zijn de poppen pas echt aan het dansen, want de president kan niet zeker zijn van de steun van de 'gewapende macht'. Alle peilingen en 'inside- informatie' wijzen erop dat de moralisatie, verdeelheid en poli tiek analfabetisme daar net zo groot zijn als in de rest van de maatschappij. En dan is er nog de allerlaatste, typisch Russische variant. Te leurgesteld en somber aftreden en de verloren zaak aan anderen overlaten. Zoals Gorbatsjov. Het enige wat Jeltsin voor deze variant ontbeert is een blijk van internationale waardering. Een Nobelprijs bijvoorbeeld. Een Jeltsin-supporter houdt bij het Kremlin in Moskou een g rote 1'oto omhoog van president Boris Jeltsin. door de broekriem moeten aan halen. Maar het feit dat Helmut Kohl tegemoet kwam aan de fi nanciële wensen van de deelsta ten was een tactische meester zet. Op deze wijze had hij niet al leen een serieus te nemen tegen stander minder, maar dreef hij gelijk een wig in het sociaal-de mocratische kamp. De meeste deelstaten worden immers door de SPD bestuurd en de regionale partijvorsten zitten te springen om extra geld. Lasten Het was dan ook niet verwonder lijk dat Kohl in ruil voor deze concessie zijn zin kon doordrij ven dat voor 1995 de belastingen niet omhoog gaan. De oppositio nele SPD had vooral de hogere inkomens al vanaf juli dit jaar extra willen belasten. Maar Kohl heeft zijn aanhang nu een maal beloofd dat de lasten niet voor de algemene verkiezingen van eind 1994 omhoog gaan en hij wil uiteraard niet de geschie denis ingaan als de man van de belastingleugen. De vorig jaar afgeschafte solidariteitstoeslag komt dus terug, maar pas in 1995. De SPD moest deze pil slikken, maar kon op haar beurt wel weer doorzetten dat er dan een so ciale component in de lastenver hoging komt. Met andere woor den, de hogere inkomens zullen meer moeten betalen dan de mi nima. Verder kon SPD-voorzitter Eng holm met voldoening melden dat de uitkeringen niet gekort zullen worden. Dat was dan ook wel het minste wat hij na het de bacle van Hessen voor de tradi tionele achterban van zijn partij in de wacht moest slepen. Alle partijen werden het erover eens dat fraude bij uitkeringen en natuurlijk bij belastingaan giftes hard aangepakt zal wor den. Dat klinkt mooi. maar of het in de praktijk werkt, is zeer de vraag. Alles bij elkaar hebben de poli tici, met de hete adem van een ontevreden volk in hun nek, meer bereikt dan zelfs optimis ten hadden verwacht. Terecht stelden de christen-de mocraat Kohl. de sociaal-demo craat Engholm, de liberaal Lambsdorff en CSU-man Waigel at de politiek heeft bewezen in zware tijden het algemeen be lang te kunnen laten prevaleren boven partijbelangen. Het is al leen jammer dat ze zo lang nodig hebben gehad om daar achter te komen. door Kees van der Maas De Benelux lijkt aan een 'tweede leven' te willen beginnen. Ooit, en dan praten we over ongeveer een halve eeuw geleden, werd met de beslissing van België, Neder land en Luxemburg om een economische unie op te rich ten de motor gestart voor de integratie van Europa. De drie kleintjes gaven het voor beeld en inspireerden de gro ten (Frankrijk, West-Duits- land en Italië) om Europees te gaan denken en handelen. Nu de EG twaalf landen telt en op het punt staat nóg groter te worden, liggen er voor dezelf de Benelux nieuwe taken. De belangrijkste daarvan zou in de naaste toekomst wel eens kunnen worden: gezamenlijk optreden binnen de Europese Gemeenschap om te voorko men dat de kleintjes worden overvleugeld door de grote landen. Afgelopen weekeinde is in het gebouw van de Eerste Kamer in Den Haag het nieuwe verga derseizoen begonnen van de Raadgevende Interparlemen taire Beneluxraad: omdat het zo'n mond vol is in de wande ling bekend als het Benelux- parlement. Bij toerbeurt ver gadert dit gezelschap van 49 deelnemers. afgevaardigd door de nationale parlemen ten van de drie landen, in Lu xemburg, in Brussel of in Den Haag. Voor 1993 en 1994 is de vergaderlokatie Nederland. Jarenlang heeft dat Benelux- parlement een wat slapend be staan geleid. Het heeft beperk te bevoegdheden, kan alleen adviezen uitbrengen en be schikt daardoor in feite over nog minder invloed dan het (rechtstreeks gekozen) Euro pees parlement in Straats burg. Handicap van het Bene- luxparlement was ook dat vaak niet erg serieus genomen werd door het zogenoemde Co mité van ministers, het eigen hoogste orgaan van de Bene lux waarin de ministers van buitenlandse zaken van de drie landen zitting hebben. Eenzelfde soort gedrag ver toonden de vakministers te genover het Beneluxparle- ment. Ze hadden vaak geen zin om in de vergaderingen te verschijnen, lieten het op het laatste moment afweten en maakten zich er vaak met een Jantje van Leiden van af. Van de Benelux zelf hoorde de burger ook niet veel meer. De unie was economisch gezien INTERIEUR fsoj aulOCAUTÏS Snn&rorts .leverieurksIAOutes iusserorts n n jj JlUf CMTM1M Schengen, een onooglijk dorpje in Luxemburg in de regen. Maar het gaf naam aan een belangrijk grensverdrag, foto Archief PZC afgerond, leek het. Vrij verkeer van personen, van goederen, diensten en kapitaal was al ve le jaren een feit voordat het ideaal van de Europese inter ne markt ('Europa '92') was uitgevonden. De Benelux was het Verdrag van Schengen. dat ditzelfde moest regelen voor een aantal andere ons omringende landen ver voor uit. Voor zelfgenoegzaamheid daarover hebben de drie Bene- lux-landen overigens weinig reden. Dat heeft de nieuwe vooratter van het Benelux- parlement. het Tweede Ka merlid en oud-staatsscretaris van WVC. Dick Dees, zaterdag in Den Haag in alle toonaar den beklemtoond. Hij zette de Benelux neer als 'economisch een reus. maar politiek een dwerg' en vertelde daar fijn tjes bij dat dit in het verleden wel eens anders is geweest. Volgens Dees zullen de kleine landen in de Europese Ge meenschap er snel genoeg achter komen dat het hoog tijd wordt om zo'n samenwer kingsverband als de Benelux politiek meer gehalte te geven. Een eenvoudige rekensom le vert daarvoor het bewijs. Duit sers. Britten en Fransen heb ben in de EG elk afzonderlijk 10 stemmen, de Beneluxlan- den komen samen aan 12 stemmen. Maar dat betekent dan wel dat zij op een groot aantal terreinen hecht met elkaar zullen moeten optrek ken. Dees' pleidooi is ambitieus. Er zal nog heel wat moeten veran deren eer het zover is. Maar hij heeft wèl gelijk. Binnen de Eu ropese Gemeenschap, en voor al als het Verdrag van Maas tricht werkelijkheid wordt, verhuist steeds meer macht van nationale regeringen en van nationale parlementen naar Brussel. En in Brussel maken de grote landen de dienst uit. Willen de kleine lan den dat er ook in de toekomst naai- hen wordt geluisterd, dan zullen zij hun belangen juist met zo'n bestaand unie-ver band als de Benelux moeten bundelen. Onderling getob met zoiets als de ontwerp-Water verdragen tussen België en Nederland - voor Beneluxsupporters een affaire waarover ze alleen maar vol schaamte het hoofd kunnen buigen - laat zien dat er over en weer nog een ander valt op te ruimen. Want de Be nelux moet niet alleen meer 'smoel' naar buiten krijgen, maar moet vooral intern naar een eenheid groeien op tal van terreinen. Naast de klassieke taken van de unie op econo misch en sociaal terrein, die nen zich voor de Benelux in de jaren '90 nieuwe uitdagingen. Sommige daarvan spelen vooral in de grensgebieden: milieuzaken, grensoverschrij dende verkeersverbindingen (over water, over de weg, per spoor). Op gebieden als defen sie en ontwikkelingssamen werking, in de diplomatie, de landbouw en in de bestrijding van racisme ligt werk voor de gezamenlijkheid. En naast de EG is er een toenemend aantal andere internationale verban den en bijeenkomsten, waar Nederland. België en Luxem burg sterker staan als ze naast elkaar opereren in plaats van apart. Oost-Europa Het secretariaat-generaal van de Benelux in Brussel onder leiding van het voormalig Ne derlands Tweede Kamerlid drs. Ben Hennekam (CDA) is de laatste paar jaar ook al drif tig bezig om zich scherper te profileren. Wat daarbij opvalt is dat andere kleine landen in Oost-Europa min of meer bij de Benelux in de leer komen. Zo zijn er nauwe contacten met de groep van de zogeheten Visegrad-landen (Hongarije, Polen, Tsjechië en Slowakije) en met de drie Baltische sta ten (Estland, Letland en Li touwen). Deze landen willen graag met elkaar proberen structuren op te bouwen, waarmee ze in het Europa van vandaag vooruit kunnen. De Benelux is bij dit proces van dienst via kennisoverdracht en technische hulpverlening. Het voorbeeld van de manier waarop Belgie. Nederland en Luxemburg al sinds 1948 met elkaar omgaan werkt dus nog steeds. In Oost-Europa zien ze er op het ogenblik waarschijn lijk nog beter het belang van in dan wij hier. Misschien wordt het weer wat met die ouwe, ge trouwe Benelux. Voorzitter Dees van het Beneluxparle- ment roept enthousiast dat de Benelux moet uitgroeien tot een politieke reus in Europa. Hij zal er nog een taai karwei aan krijgen om onder dat toe komstbeeld in eigen land een vloertje te leggen. Afgelopen weekend waren er in elk geval ministers bij de zitting van zijn parlement. En dat zegt al wat.... Het protest van de heer P. H. Raadsen legen de plannen voor een circuitpark in Rilland (PZC 10 maart) vraagt om een weerwoord. Ik begrijp de onge rustheid van de heer Raadsen, maar ik heb geen enkel begrip zijn ongenuanceerde en niet on derbouwde kritiek. Niet het genoemde rapport van de gemeente van december jl„ maar de heer Raadsen goochelt met decibels. Hij somt een aan tal decibelwaarden op, maar vergeet te vermelden dat het achtergrondgeluid van de A58 door het circuit nimmer zal wor den overstemd. Dat een houtcir kelzaag 110 Dba veroorzaakt doet niet ter zake, want een der gelijke geluidsbelasting zal nooit door het circuit worden veroorzaakt, laat staan de door de heer Raadsen genoemde 'pijngrens' van 140 Dba. Als de heer Raadsen verder ook nog commentaar levert op officieel verrichte geluidsmetingen, be grijp ik dat hij niet geheel op de hoogte is van de nauwkeurig st het heid waarmee dergelijke metin gen worden verricht. De Milieu Effectrapportage (MER), die zal worden opge steld, wordt wat dat betreft een heel wat steekhoudender be leidsinstrument voor de ge meente Reimerswaal dan de me ning van de heer Raadsen. De gebezigde term 'pretvoertuig' stuit mij eveneens tegen de borst. Heeft de schrijver zelf een auto? Is dat geen 'pretvoertuig'? Gaat hij nooit rijden in het week end? Gaat hij nooit op vakantie met de auto? Een zeer groot deel van de bevolking doet dat wel en bezit daarmee een auto niet en kel en alleen om naai- het werk te rijden, maai' vooral ook om in hun vrije tijd mobiel te kunnen zijn, voor de 'pret' dus. Een ongeluk, zoals de heer Raadsen schetst in zijn stuk, grenst aan het absurde. De vei ligheidsmaatregelen binnen de autosport hebben er inmiddels toe geleid dat autosport veiliger is dan voetballen en ernstige blessures bij rijders en toeschou wers doen zich al vele jaren niet voor. Komen we bij het naar ei gen zeggen grootste bezwaar van de heer Raadsen, de uitlaat gassen. Hij zegt zelf dat in dt meente Reimerswaal mensen wonen, dat betë grofweg 3.000 auto's. Al eens gerekend hoeveel die ve: k0' ken? Juist: 3 miljoen liter bn 'r^ stof per jaar (cijfers volgens men VROM en RAI). Dats ila£ in de verste verte niet in vet len ding tot de hoeveelheden dj; l?e' dens een aantal uren per er racen op he circuit worden bruikt. be En we hebben het dan natuu ^e" nog niet over de vervuiling- lefa de A58, als op een mooi weel ntie Zeeland volstroomt met. to 'en ten. Vergeleken met die cijfe ia de vervuiling door het ei (waar gewoon met katalys wordt gereden) volkomen "en cuul en in tienden van proce niet uit te drukken. Voorn kritiek uit op de autospon neer Raadsen. moet u zelf; neI£ stoppen met in het weeken: :ev£ den, op vakantie gaan. omt schappen gaan met de aut: andere 'pret'ritjes. Nog enkele voorbeelden. k f eerste elftal van PSV (Rom en tien anderen) zorgen voce verbruik van fossiele brand fen op jaarbasis dat acht hoger is dan wat zo'n. 2000, beoefenenaars met publiei Reimerswaal zullen verbrui! Al eens uitgerekend hoevee tritjes door publiek en de mers worden gemaakt i voetbal, de paardensport, i rennen, golf, de wandelspon zovoorts. Het circuit Reimerswaal islLVI sanerende maatregel. Ar. t a: gezegd: de voorzieningen daar worden aangelegd vole nd j aan milieu-eisen waardoor dere lokaties kunnen worde: mS< sloten, waardoor wild crossapen terreinrijden kan worden damd en waardoor besta^ei sporters en verenigingen naar het buitenland hoeve: In rijden voor het beoefenen aalf hun sporten. De gemeenteraad van Reini >q"' waal dient een objectieve be sing te nemen. Dat betel: j,, ruimte bieden voor een spon ,r'^ vele duizenden liefhebbers': biedt, maar ook strenge v s D( waarden stellen waaraan hel cuit- moet voldoen, zodat de gerustheid bij de omwoneo wordt weggenomen. Ongen: ceerde en emotionele stand; ten, als in het besproken ar van de heer Raadsen dit geheel niet. ie- .iliil /eel p da LVI «a; jWl iDe schrijver van deze reactie, Geelhoed te Oost-Souburg is vut ter van de Koninklijke Nederk va" Motorrijdersvereniging, Zeeland.) (Discussie gesto door Henk Postma In de sociaal en economisch zwakke groepen dreigt een verloren generatie op te groeien. De waarschuwing is af komstig van de Haagse hoofd commissaris van politie, J.L. Brand en hij deed ze uitgaan tij dens de jaarlijkse bijeenkomst van het Oud Strijders Legioen. „Als de samenleving er niet in slaagt die jongeren goede per spectieven te bieden, is het bij na voorspelbaar dat ze in de georganiseerde criminaliteit terecht komen, waar ze ge bruikt worden om het vuile werk op te knappen". Een groot deel van het sterk stij gend aantal (gewelds)misdrij- ven, wordt volgens Brand ver oorzaakt door een harde kern jongeren in de leeftijd van 13 tot 19 jaar. Politie, justitie, of maat schappelijke instellingen kun nen er geen vat op krijgen. „Het zijn vaak deze jongeren die ge weld gebruiken, 't Zijn nog maar kinderen. Ze denken er niet bij na, ze doen het gewoon. Je kunt ze oppakken. Maar zodra ze vrij komen, beginnen ze weer. Als je ze vastzet, worden hun criminele activiteiten meteen door ande ren overgenomen, 't Is net als wanneer je bij het strand een verkeerd geparkeerde auto weg sleept. Dan staat de volgende auto al klaar om de lege plek in te nemen". De politiechef benadrukte dat het crimineel gedrag van grote groepen jongeren niets met huidskleur te maken heeft, maar alles met de sociale omgeving waarin ze verkeren: oorden van verval, overlast, vervuiling en onveiligheid. „Het zijn jongeren die vroegtijdig de school verla ten, geen werk hebben, en dan verslaafd raken aan drugs of gokken". Er is volgens Brand rbou snik het 1 rake: itl maar één oplossing voor: taaipakket van goed onder; goede huisvesting, goed wéri goede gezondheidszorg. „Op fc den door politie en justitie! ide daar slechts het sluitstuk zijn". Brand: „Er is maatwerk n: n te beginnen op de basisset* i^n Ervaringen met de zo gemat ierj Halt-bureaus hebben vol? rhet hem geleerd dat een dergel ite aanpak vruchten afwerpt - jen: je er bij de eerste keer dat 0® met die jongeren mis een bij bent, dan gaat lif tachtig procent van de geval tten goed". Redt de maatscha: agt het niet adequaat op de tore öbo in te spelen, dan zal de geor, seerde misdaad deze jon? voor haar karretje spar meent Brand. De politie wil juist de hart vrij hebben om de georganis de misdaad aan te pakken.' sinds de jaren '70 in Nederlani opkomst is. Het gaat veelal: criminelen die veel aan handel verdienen en witwassen in 'ogenschijn normale bedrijven'. „Dat s me; corruptie vereist zo langzar hand een omschakeling in denken van onze recherche- Wil je de topcrimineel zijn afpakken, dan moet je versie Gjj hebben van de financiële en weten hoe hij met zijn omgaat". Dat geweldsmisdrijven K; r woordig vooral de gewone gers treffen, heeft volgens Bn te maken met het feit dat fut bankwezen zich goed is g~ veiligen. „Het aantal bankc; tidi vallen loopt terug. Maai" het* Pja plaatst zich. De overvallen ®isi horeca-ondernemers, winkel ko en benzinestations nemen i "m En als die hun kas beveiligd 'Jn ben, dan dwingt men via ^n: ling geld af'. ru' ;anB kenfe :rlar: eelal i dn fes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 4