Clinton laat Jeltsin niet vallen De gedachten zijn vrij A PZC Aanhang Jeltsin vreest dictatuur Amerika schoolt militairen om voor burgerbanen Stembuscampagne begint erg vroeg opinie en achtergrond Oud-president Nixon vreest nieuwe Koude Oorlog en wil meer hulp M ZATERDAG 13 MAART 1993 van onze correspondent in Washington Hans de Bruijn In de eerste zes weken van zijn presidentschap heeft Bill Clinton zich op buitenlands ge bied voorzichtig opgesteld. In kwesties als Bosnië, Haiti en het Midden-Oosten trad hij eer der afwachtend dan voortva rend op. Maar ten aanzien van Rusland lijkt hij elke terughou dendheid te laten varen. Clinton ging ondanks zijn druk ke binnenlandse agenda snel ak koord met een topconferentie met president Boris Jeltsin, be loofde ondanks zijn bezuini gingsbeleid honderden miljoe nen dollars aan extra steun en riep op tot een spoedconferentie van de G-7 om te zien hoe het westen de Russische president kan helpen. De vraag is of Clinton niet dezelf de fout maakt als zijn voorgan ger Bush, die Gorbatsjov bleef steunen terwijl diens politieke basis al lang was weggevallen. Clinton verweet Bush vorig jaar herhaaldelijk dat hij niet tijdig voor Jeltsin had gekozen. Maar nu hangt ook diens lot aan een zijden draadje. Er zijn echter duidelijke ver schillen met 1991: in tegenstel ling tot Gorbatsjov is Jeltsin ge kozen. Bovendien was er voor Gorbatsjov een democratisch alternatief, namelijk Jeltsin. Het enige alternatief dat zich voor Jeltsin aandient, is een overwin ning van de communistische oude garde in het Kremlin. Vredesdividend Clinton en het westen hebben geen keus. Oud-president Ri chard Nixon zei het deze week zo: „Als Jeltsin valt en vervan gen wordt door die hardliners, dan verdwijnt het vredesdivi dend als sneeuw voor de zon en zullen Clintons bezuinigingen mislukken, omdat dan de defen sie-uitgaven weer omhoog zul len moeten". Nixon vreest een terugkeer naar de koude oorlog. Zijn oordeel was voor Clinton kennelijk zo belangrijk, dat hij de in 1973 af gezette Nixon op het Witte Huis uitnodigde om zijn visie op de gebeurtenissen in Rusland te vernemen. Nixon roept overi gens al een jaar dat het westen de Russen meer moet helpen. Bij Bush sloeg dat niet aan. Die zegde de Russen wel veel toe, maar daarvan is weinig terecht gekomen. Het is tekenend dat Bush Jeltsin pas ontmoette toen die al een jaar president van Rusland was. Het is even teke nend dat Clinton de top met Jeltsin niet op 4 april, maar al op 6 maart wilde houden. De waarschuwing van Nixon wordt door de Democraten se rieus genomen. „Het is van het grootste belang voortvarend op te treden, teneinde de Russen economische groei te bieden en tegelijk hun politieke vrijheid te laten behouden", zei Clinton de ze week na zijn ontmoeting met de Franse president Mitterrand. Beiden willen een snelle top van de zeven rijkste industrielan den, de G-7, om spijkers met koppen te slaan. Clinton zegde alvast toe om de Amerikaanse hulp aan Rusland dit jaar van 400 miljoen dollar te verhogen tot 700 miljoen. Ook zal het Pen tagon sneller geld steken in hulp bij de ombouw van nucleaire in stallaties. Maar dat zijn druppels op de gloeiende plaat. Er zijn miljar den nodig om de Russen een beetje te helpen. Vorig jaar zeg den de G-7 en de Europese Ge meenschap 24 miljard dollar steun toe. Het is schrijnend dat daarvan tot nog toe nauwelijks iets is betaald. Maar dat moeten vooral de Russen zichzelf aan trekken. Voorwaarden Voorwaarden voor die hulp (10 miljard dollar aan leningen, 7 miljard in uitstel van betalingen en 6 miljard voor een roebel-sta bilisatiefonds) waren een her vorming van de economie en grotere monetaire stabiliteit. Maar dat is niet gebeurd. De in flatie is 30 procent per maand, en de werkloosheid en voedselte korten zijn groot. Een deel van de leningen moet nu al weer worden afbetaald, maar waarmee? Er is weinig be reidheid om geld in een bodem loze put te storten. „Het hangt niet af van westerse gulheid maar van de geloofwaardigheid van de Russische politiek", zegt directeur Michel Camdessus van het Internationaal Monetair Fonds. Het geld van het roebel-stabili satiefonds is niet gebruikt, om dat van een enigszins stabiele roebel geen sprake is. „Die 6 mil jard dollar liggen nog steeds op de plank, wachtend op betere tij den". zei Camdessus. En die ko men er volgens de internatio nale financiers pas als Jeltsin de inflatie onder controle krijgt. Clinton moet met zijn hulpplan nen dus tegen veel scepsis op boksen. „Maar als we bereid wa ren miljarden te steken in de Koude Oorlog en de nederlaag van het communisme, dan moe ten we nu zeker bereid zijn een fractie daarvan te investeren in het welslagen van de democra tie, waar het communisme is mislukt", zei hij onlangs. In Moskou wil de oude garde niets weten van westerse hulp. Men wil niet afhankelijk zijn van Amerikaanse gunsten. Clinton staat daardoor ook nog voor het dilemma dat teveel westerse steun juist die conservatieve krachten, die Jeltsin weg willen hebben, in de kaart zou kunnen spelen. Dilemma En er zijn meer dilemma's. Jelt sin dreigt het parlement buiten spel te zullen zetten en alle macht naar zich toe te trekken. Hij heeft in een opmerkelijke brief aan Clinton en de andere G- 7 leiders niet om steun, maai' wel om begrip voor zo'n stap ge vraagd. Het ligt voor de hand dat hij dat zal krijgen. Maar het wordt dan voor Clinton moeilijk de schijn weg te nemen dat hij het groene licht heeft gegeven voor het ontbinden van een de mocratisch gekozen parlement. Daarom wordt in Washington op Jeltsins brief niet openlijk gerea geerd. De op buitenlands gebied onervaren Clinton moet voor zichtig blijven manoeuvreren tussen openlijke steun en terug houdendheid. Nu Jeltsin door zijn eigen parlement is verne derd en het de rug heeft toege keerd, staat de Amerikaanse president immers voor dezelfde valkuilen als zijn voorganger. Na de verloren slag verzame len de afgevaardigden van het democratische kamp zich vrijdag in een hoek in de George- zaal in het paleis van het Krem lin. Daar waar de namen van de grenadiers-regimenten van Moskou en Sint Petersburg in het witte marmer zijn gegrift, zit een groepje terneergeslagen bijeen. „We moeten het volk waarschu wen", zegt de afgevaardigde en vroegere adjunct-minister van buitenlandse zaken Fjodor Sje- lov-Kovedjajev, „want we staan voor een dictatuur van de sov jets", verwees hij naar de erva ringen van de Franse en de Rus sische revolutie. Snuivend van woede dringt Sje- lov zich door een menigte af gevaardigden om naar de verga derzaal terug te gaan. Honend roept een afgevaardigde van de conservatieve zijde hem na: „Wanneer jullie zo doorgaan, zullen de nationaliteiten zich zelfstandig verklaren en blijven van Rusland alleen nog Moskou en Sint Petersburg over. Demo cratie en liberalisering hebben Rusland anarchie gebracht". Stap voor stap perkt het Volks congres de macht van president Jeltsin in. Met de besluiten van vrijdag ontneemt het de presi dent de bevoegdheid per decreet te regeren en wordt de mogelijk heid geschapen hem van zijn ambt te ontheffen indien hij de grondwet zou schenden. Nog een ander bewijs van zijn grote macht geeft het parlement: het dreigt de televisie onder zijn controle te plaatsen. Jeltsin tracht opnieuw de con frontatie te beëindigen en aan te sturen op een compromis. Als dat mislukt en de breuk met het Volkscongres een feit is. verlaat hij de vergaderzaal. „Ze willen van Jeltsin een soort Britse koningin maken", zegt Nikolaj Jegorov. de gouverneur van de president in het gebied Vladimir. „De nederlaag was te voorzien", meent Lev Ponomar- jov, een van de leiders van de de mocratische beweging. „Dit is een lang voorbereide putsch". „De president had al veel eerder besluiten moeten nemen en har de maatregelen treffen tegen het Congres", aldus gouverneur Va lentin Fjodorov van het eiland Sachalin. „Nu is het te laat". (DPA) Voor-en tegenstanders van Jeltsin discussiëren met elkaar in de straten van Moskou. door Ger Wolters Kort geleden werd besteed de in Amsterdam een symposium aandacht aan 25 jaar Humanistisch Geestelijk Raadswerk bij de inrichtingen van Justitie. Een terugblik op de geschiedenis van deze vorm vasn geestelijke verzorging laat zien dat het na de Tweede Wereldoorlog nog bijna 25 jaar heeft geduurd voordat in in richtingen van justitie een plaats werd ingeruimd voor professionele humanistische geestelijke raadslieden. Begin 1968 werden er tien aangesteld bij het ministerie van justitie. Een belangrijke stap, maar van gelijkstelling met de godsdien stige geestelijke verzorgers was geen sprake, de raadslie den kwamen in een lagere rang. Het ministerie van justitie trok de verschillen pas twaalf jaar later, in 1980. recht. Het gevangenispastoraat van uit de traditionele godsdien sten was al ver voor de oorlog goed geregeld in de Beginse lenwet en in de Gevangenis maatregel. Deze regel gaf best aanknopingspunten om ook de humanistische geestelijke ver zorging aan de orde te stellen. Tijdens de behandeling van de justitiebegrotingen werden daar ook wel opmerkingen over gemaakt. Het politieke klimaat dat toen nog zulke nauwe banden had met de kerkgenootschappen was er nog niet rijp voor om voor gede tineerden bijeenkomsten op humanistische grondslag mo gelijk te maken. De toenmalige CHU-minister Mulderij zorgde met gespierde taal ongewild voor een belang rijke ommekeer in de hele dis cussie. Volgens hem kon het Humanistisch Verbond niet op één lijn gesteld worden met de kerken en later deed hij zelfs de later berucht geworden uit spraak dat het Humanistisch Verbond 'stenen voor brood' gaf. Mulderij had het Humanis tisch Verbond geen grotere dienst kunnen bewijzen. De verontwaardiging was groot, ook nieLhumanisten vonden zulke uitspraken te ver gaan. Van Walsum bijvoorbeeld, lid van de Eerste Kamer en gelo vig protestant hield bij e be handeling van de justitiebegro ting voor 1952 een uitstekend pleidooi voor gelijkberechti ging. Hij betoogde dat de rege ring humanisten niet mag ach terstellen en moet erkennen dat de Nederlandse bevolking in godsdienstig en geestelijk opzicht van gemengde samen stelling is. Van Walsum achtte het zelfs 'een levensgroot ge vaar' voor het christendom om een bevoorrechte positie te wil len handhaven met behulp van de staatsmacht. De minister werd stevig de les gelezen door zijn protestantse broeder. Er werd nog een voorstel ge daan om de geestelijke verzor ging van buitenkerkelijke ge detineerden op te dragen aan een commissie van levensbe schouwelijk gemengde samen stelling, die objectief voorlich ting zouden kunnen geven over vormen van geestelijk leven buiten kerkelijk verband. Dat zou dan moeten gebeuren en zónder te beïnvloeden in anti godsdienstige richting. Nog heel wat verzet en discri minatie moest worden over wonnen. De gevangenispredi kant en de aalmoezenier had den ingevolge de Gevangenis maatregel van 1953 direct toe gang tot alle gedetineerden die niet tot hun gezindte behoor den. Een gedetineerde die op gaf geen godsdienst te hebben (in het'jargon een gg-er) moest aan liefst drie voorwaarden voldoen om geestelijke verzor ging vanwege het Humanis tisch Verbond te kunnen krij gen: contact met dominee en V aalmoezenier afwijzen; om geestelijke verzorging van het Humanistisch Verbond vra gen; daarvoor toestemming krijgen van de directeur. De angst voor mogelijke anti christelijke invloed van huma nistische raadslieden was blijkbaar wel erg groot. Vrijplaats De spanning kan tijdens deten tie hoog oplopen. Binnen het gevangenissysteem bestaat onvermijdelijk de spanning tussen enerzijds de 'ongestoor de tenuitvoerlegging van de vrijheidsstraf en anderzijds de humanitaire eis dat de tenuit voerlegging zo min mogelijk schadelijke gevolgen heeft en de gedetineerde voorbereidt op de terugkeer in de maatschap pij en mogelijkheden biedt voor persoonlijke ontwikke ling. Deze twee elementen staan op gespannen voet met op elkaar. Naarmate onder invloed van de golf van ontsnappingen uit Nederlandse huizen van bewa ring en gevangenissen het re gime strenger wordt, groeit het gevaar dat, zoals de staatsse cretaris zelf onderkent, 'we door het toepassen van een ren. Datje het door die beknel ling af en toe zo verschrikkelijk benauwd krijgt dat je het uit schreeuwt. Dat je denkt cjat je hartstikke gek wordt. En datje weet dat je op die manier nog veel strenger regime slechts verbitterde mensen in de sa menleving terug krijgen'. Een gedetineerde uit de extra beveiligde unit in de Schie in Rotterdam in een interview: „De zaak is hier zo verkankerd. Stel je voor dat je hier 22 uur van de dag achter de deur zit. Dat je continu wordt bespio neerd. Dat ze alles wat er uitje hoofd komt. proberen te pak ken. Dat je je op geen enkele manier kunt uiten of afreage vijf, zes, zeven jaar te gaan hebt. Wat denk je, zou je tegen die tijd niet helmaal naar de kloten zijn?" Dat is het gevaar waar de staatssecretaris bang voor is: mensen die na de detentie ver bitterd terugkeren in de maat schappij. De professionele geestelijke verzorger kan de ge detineerde binnen het regime een vrijplaats bieden. Gedeti neerden hebben recht op geestelijke verzorging, ook zij foto Ruben Oreel die in beperking zitten en van wege een lopend justitieel on derzoek geen contact mogen hebben met 'buiten'. De geestelijk verzorger heeft wel iswaar een aanstelling binnen de instelling, maar valt voor wat betreft de inhoudelijke in vulling van het werk niet onder het gezag van de directie. Daar voor zijn zij verantwoording schuldig aan het eigen hoofd van dienst. De inhoud van de gesprekken van geestelijke verzorgers en gedetineerden valt onder het beroepsgeheim. Iedere andere functionaris bin nen de gevangenis maakt deel uit van het systeem waarbin nen rapporten en gesprekken informatie betekenen voor het team en de directie. Op basis daarvan kunnen maatregelen en beslissingen worden geno men over gunsten, overplaat sing of verlof. Met de geestelijk verzorger kan de gedetineerde contact leggen en zijn verhaal kwijt zonder angst voor mogelijke conse quenties. Daar zijn niet alleen de gedachten vrij, maar zijn ook zijn uitgesproken woorden veilig. Toekomst De directie van een inrichting van justitie zal uit de aard van zijn functie vooral gericht zijn op de ongestoorde tenuitvoer legging van de detentie. De geestelijke verzorging valt als enige discipline inhoudelijk niet onder het gezag van de di rectie. Volgens voorzitter C. Boey van de Vereniging van gevangenis directeuren, zijn er weinig van zijn collega's voorstander van het huidige systeem van geestelijke verzorging binnen de muren van hun inrichting. Hij denkt dat het merendeel van mening is dat de geestelij ke verzorging beter 'inge huurd' kan worden bij de plaat selijke gemeente. Hij voorspelt dat de positie van de geestelijk verzorgers keer op keer ter dis cussie zal staan zolang zij niet in staat zijn de meerwaarde van geestelijke verzorging voor de gedetineerden, de inrichting en de maatschappij aan te to nen aan de hand van objectieve criteria. Boey doelde daarbij op kenge tallen en noemde in dat ver band als voorbeeld de hoeveel heid contacten, het aantal deelnemers aan gespreksgroe pen. het aantal geslaagde reso- cialisaties, 'en misschien wel het aantal bekeringen en het aantal voorkomen zelfmoor den'. De meest voor de hand liggen de meerwaarde van geestelijke verzorging moet functionaris sen die gericht zijn op onge stoorde tenuitvoerlegging van de vrijheidsstraf haast 'vanzelf ontgaan. De aard van het beestje? Als het je dagelijks werk is om binnen eens strak regime een instelling te behe ren en te beheersen, kun je waarschijnlijk moeilijk juist dat onderdeel dat zich onttrekt aan je waarneming en gezag, de meerwaarde toekennen die het heeft. De vraag naar kengetallen lijkt logisch binnen een zakelijke benadering waarin elk perso neelslid zijn toegevoegde waar de moet aantonen. Echter, wat wordt waaraan toegevoegd en wie beoordeelt dat? De vrij plaats is de belangrijkste meer waarde van de geestelijke ver zorging en stelt hen in staat om binnen het systeem inhoude lijk onafhankelijk te opereren en bij te dragen aan de terug keer in de maatschappij en de persoonlijke ontwikkeling van gedetineerden. {De gedachten zijn vrij, jubi leumboek, uitgave van Cen traal Geestelijk Raadsman Justitie, Laan van Vollenhove 2941,3706 AK Zeist. van onze correspondent in Washington Hans de Bruijn De Verenigde Staten wil len de komende vijf jaar 20 miljard dollar uit trekken voor het opvangen van de gevolgen van het in krimpen van de Amerikaan se krijgsmacht. Met het geld wordt steun gegeven aan re gio's waar militaire bases en defensie-industrieën moeten sluiten. Daarnaast worden overtollige militai ren omgeschoold voor bur gerbanen. Wapenfabrikan ten worden aangemoedigd over te schakelen op de fa bricage van civiele produk- ten. President Clinton kondigde heeft deze zijn plannen aan gekondigd tijdens een be zoek aan een fabriek van het Westinghouse-concern in Baltimore, die is omgescha keld van militaire op civiele produktie. „We moeten la ten zien dat 's werelds beste zwaardenmakers ook 's we reld beste makers van ploeg scharen kunnen zijn", zei hij. De Amerikaanse defensie industrie zal in de komende jaren 'een dramatische ver andering' ondergaan. Dit jaar nog zal 1,5 miljard dollar in de diverse steunprogram ma's worden gestoken, zei Clinton. Dat is geld waar voor het Congres vorig jaar al toestemming had gege ven, maar dat door de Bush- administratie nooit was uit gegeven. Clinton wil 375 mil joen dollar daarvan uittrek ken voor omscholing en op leiding van werknemers die hun banen verliezen. De inkrimping van de defen sie heeft gevolgen voor zowel de militairen als voor de in dustrie. Minister van defen sie Les Aspin komt met een lijst waarop dertig grote en honderd kleine militaire ba ses staan die op korte ter mijn gesloten moeten wor den. Vooral Californië en de staten langs de Amerikaan se oostkust worden zwaar getroffen. Californië zou 45 procent van het verlies aan banen en geld voor zijn reke ning moeten nemen. Onder de te sluiten militaire installaties horen de grot* scheepswerf van Lons Beach en het legerkamp p^ sidio in San Francisco. Ook de grote marinebasis van Charleston in South-Caro lina zou dicht gaan. De von? jaar augustus door de tropl sche orkaan Andrew ver woeste Homestead-lucht- machtbasis in Florida wordt niet herbouwd. Volgens As- pin zal het militaire perso neel van de VS tot 1997 30 procent worden vermin derd, en gaan de defensieuit- gaven ten opzichte van met 40 procent omlaag. Senatoren en leden van hes Huis van Afgevaardigden uit de zwaarst getroffen staten hebben de laatste dagen he vig bij Aspin gelobbied om sluitingen van bases te voor komen. Die sluitingen zullen niet alleen militairen raken, maar ook de regio's waarin de bases liggen. Clinton vil daarom veel geld steken hulpprogramma's en oi scholing, zodat de werkloze militairen en fabrieksarbei ders in hun regio's aan he: werk kunnen blijven. Politie De president wil militairen aansporen een baan bij de politie te kiezen. Hij wil de komende vier jaar het aantal politiemensen in de VS met honderdduizend uitbreiden, en ziet daarbij kansen voor ex-militairen. Hij beloerde soldaten die deze overstap maken en minstens vijftien jaar in het leger hebben ge werkt, dat hun militaire pen sioenen zullen doorlopen. Het meeste geld gaat voor alsnog naar het omschake len van de defensie-indus trie. Volgens Clinton kunnen veel bedrijven civiele pro- dukten gaan maken. Het de fensiebureau voor research zal worden veranderd in een civiel bureau voor de ont wikkeling van nieuwe pro- dukten op basis van defensie technologie. Dit jaar al wil hij daar 800 miljoen dollar in steken. door Carel Goseling Het CDA heeft Brinkman tot lijsttrekker bij de Kamer- verkiezigen in 1994 aangewe zen. Bij de PvdA staat Wim Kok te trappelen, bij D66 Hans van Mierlo en bij Groen Links heeft Wim de Boer zich als kandidaat gemeld. Bij de VVD wordt Frits Bolkestein het, tenzij zich nog een betere kandidaat meldt. Hans Wiegel, Robin Linschoten of Loek Hermans? De RPF heeft Leen van Dijke, het GPV Gert Schutte en de SGP Bas van der Vlies. De stembussen kunnen morgen al open. Het zal niet gebeuren. Maai' de sfeer in politiek-Den Haag is er wel naar. De toon werd gezet door PvdA-leider en minister van Financiën, Wim Kok. En kele weken geleden opperde hij de gedachte het financieringste kort in 1994 maar wat minder te laten dalen. Dan kon er minder bezuinigd worden, wat de econo mie en de werkgelegenheid ten goede zou komen. Een ongekend initiatief van Kok die in dit soort zaken tot nu toe een afwachtende houding aan nam. Eerst het probleem be schrijven. Dan enkele denkrich tingen aangeven en vervolgens de kabinetsdiscussie afwachten. De grootste gemene deler daar uit nam Kok dan als 'voorstel' over. Nu koos Kok de aanval. Bepaal de zelf vooraf een inzet. Kenne lijk om het kabinetsberaad te kunnen sturen. Het feit stond niet op zich. Het richtinggeven zit er bij de hele PvdA sinds be gin dit jaar in. Voorbeelden? Mi lieuminister Alders wil geen in terview afgeven. Alleen als hij zelf iets mee te delen heeft, is hij bereid. Collega Ter Beek (defen sie) wil alleen op zijn departe ment 'bekende' (lees: voor hem betrouwbare) journalisten mee hebben naar ex-Joegoslavië. Minister d'Ancona (WVC) geeft zelf persberichten uit over haar 'succesvol' werkbezoek aan Su riname. En heeft ineens tien mil joen gulden over voor een sta dion in Amsterdam. Het aanbod kwam 'toevallig' net voor de ge meenteraadsvergadering in de hoofdstad. Haar collega Dales (binnenland se zaken) biedt interviews aan over de rampenbestrijding, een onderwerp waarvoor haar be langstelling tot nu toe niet was gebleken. Voor begin 1994, vlak voor de verkiezingen, is al een groot congres over sociale ver nieuwing gepland. PvdA-staatssecretaris Simons is aan een revival begonnen. El ke dag dwarrelt er bij het jour naille een nieuw kloek besluit op de bureaus. Na jaren stilte bij het fax-apparaat van WVC. Over wetsvoorstellen die nog niet eens bij de Kamer zijn. bijvoor beeld. rat fvs Of over drie miljoen voor dep tiëntenbelangen. Dat sc Nog eens zo'n bedrag voor al zit er dan een ander kabia En de toezegging dat er oi 1994-1996 niet op het bud? wordt gekort. Wat de denken van de slellAj» dat alleen door het WVC-bö het verslavingsprobleem in land een keerpunt heeft bere Behalve bij het gokken, ui hn: daar gaan anderen (Econc- m sche Zaken en Justitie) over. Ondertussen meldt PvdA-a lega Kosto dat hij extra geldt K| dig heeft voor 1000 cellen. I pre mag onderwijsminister Rita jf trots hogere salarissen voor Mn derwijzers afkondigen. Tenslotte is er Kok zelf nog: via lunches de contacten mei journalistiek wil aanhalen.!!: fe' ook hier: als de journalist ,0j aangeboden interview een: dere inhoud wil geven, is het; ffl sprek ineens niet meer nodig De PvdA duidelijk in het of gJ] sief. Geen wonder gezien dep m lingen die een halvering van sterkte aangeven. In CDA-kn is het rustig. Alleen verkees Sn nister Maij wil zich mannes: e|£ ren. Het water is schoon to jjn haar beleid. De infrastructu komt op orde door haai' ringen. Persberichten zijn nodig om fn reageren op geruchten dat e geld uit de PTT-verkoop gsi in de rijksbegroting gedicht: len worden. Of te weersprd dat ons land geen invested projecten bij de EG heeft ge® voor steun. far Mogelijk kan ook de aktiev: rs0; premier Lubbers richting T# de Kamer (die werkt te trasj a het oogstjaar van het kabö ook onder het etiket 'profilers gevat worden. et Eind vorig jaar spraken delft* ucc van het kabinet af de presets tie van het beleid te verbelere Ondoordachte uitspraken.m zies en het lekken van geheim moesten tot het verleden gJ behoren. Dat deed alleen breuk aan de bestuurskrï van de ploeg. Eenheid werd verlangd. Hei* gen beleid moest in positieve: uitgedragen worden. Die t zijn de dames en heren bert spersonen inmiddels op gefJ Het 'de eigen straat schoof gen' is gestart. Over anderhalf jaar moeten' straten wel heel erg schoons Zeker als de overige bewind» den er ook nog aan gaan® doen. En dat kennelijk vanuH naïeve gedachte dat nlen» het spel door heeft. De ges" parlementariërs, de medial de kiezer. Dat het op beleid-5** den aankomt en niet opdiW* gen make-up. Met één klaptt handen valt die toch van hei. laat. Dan zijn de gezichten - eens wel erg bleek. Na woon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 4