't Beest kan niet langer wachten
405
PZC provincie ZATERDAG 13 MAART 1993 1 5
Twee keer honderdtachtig meter brug
E. J. Klaassen
krijgt eremedaille
bij afscheid PSD
Bedrijventerrein
Biezelinge wordt
dit jaar gesaneerd
koop
Zeeuwse en Vlaamse landbouwers bij elkaar op cursus
Jitbreiding cultuurcentrum in Goes méér dan ooit noodzakelijk
EUGEOT
E BIJ
get*
Tours
lepiis
nooö
KNS,
SI Peugeot 405 GL
Motor: 1600 inj. 90 PK
Bouwjaar: 1991 - 3
Km.st.: 30.000
Kleur: Blauw met.
Prijs: 26.750,-
J.Peugeot 405 GL
Motor: 1600 inj. 90 PK
Bouwjaar: 1990-7
Km.st.: 30.000
Kleur: donker grijs met.
j Extra's: Schuifdak
g« Pnjs: 24.500,
viljo
aat'
-n J; iPeugeot 405 GL
-ran Motor: 1600 inj. 90 PK
Bouwjaar: 1990-1
Km.st.: 29.000
jKleur: beige metallic.
Extra's: Schuifdak
Pnjs: 23.950,-
S-Peugeot 405 GL
Motor: 1600
j Bouwjaar: 1989-2
jKm.st.: 65.000
|Kleur: Beige met.
Pfi|s: 19.950,-
'3' Peugeot Dealer
ok pta DPEE
18
Commissaris van de koningin drs W. T.
Klaassen de eremedaille in brons op.
an Gelder speldt E. J.
foto Ruben Oreel
VLISSINGEN - Een uitstekend
collega, die erkenning en res
pect afdwong bij zijn collega's.
De waarderende woorden logen
er vrijdag niet om bij het af
scheid van bode-portier van de
Provinciale Stoombootdien
sten, E. J. Klaassen uit Vlissin-
gen. Commissaris van de konin
gin drs W. T. van Gelder speld
de de jubilaris voor 39 jaar
trouwe dienst de eremedaille in
goud, behorende bij de Orde
van Oranje Nassau, op de re
vers. Van de PSD kregen Klaas
sen en zijn vrouw verder onder
andere een afseheidsgratifica-
tie en bloemstukken.
Klaassen, geboren in Breskens.
kwam 15 maart 1954 in dienst als
bode-portier van de PSD Hij is
altijd dat werk blijven doen en
nam gaandeweg de coördinatie
van de ploegen op zich. ..U werd
de eerste onder uw gelijken en
dat kan alleen op basis van er
kenning en respect voor eikaars
kwaliteiten", vatte Van Gelder
samen.
Klaassen maakt gebruik van
een regeling waardoor hij een
jaar eerder de VUT in kan. „Ik
heb nooit een hekel aan mijn
werk gehad, al was het niet elke
dag even leuk. Nu probeer ik nog
zo lang mogelijk met mijn vrouw
van ons samenzijn te genieten."
Hij is niet bang in een gat te val
len nu hij geen dagelijks werk
meer heeft. „Ik heb genoeg hob
by's. zoals wandelen, fietsen en
lezen."
Hoewel Klaassen blij is met zijn
eremedaille, vindt hij het rang-
onderscheidingssysteem bij de
koninklijke onderscheidingen
niet geheel eerlijk. „Of je strate-
maker bent of portier, je staat
toch allemaal voor je werk? Ik
begrijp niet zo goed waarom er
verschil moet zijn in medailles in
brons, zilver en goud. Maar daar
om ben ik niet minder trots en
verrast."
van onze verslaggeefster
KAPELLE - Een stukje van het
bedrijventerrein Smokkelhoek
bij Biezelinge wordt nog dit
jaar gesaneerd. Het gaat om een
plek op het oude deel van hel be
drijventerrein waar vroeger
een galvanisch bedrijf stond,
aan het Juffers wegje. De ge
meenteraad van Kapelle wordt
gevraagd bijna 30.000 gulden
beschikbaar te stellen als bij
drage in de opruimkosten.
Het stukje grond waar het om
gaat is ernstig verontreinigd
met zware metalen, ijzerafval,
verfresten en andere stoffen. Zo
wel de grond, de waterbodem als
het grondwater zijn vervuild.
Volgens J. Priem van de ge
meente Kapelle wijkt de mate
van vervuiling overigens niet af
van andere plekken in Neder
land waar dergelijke bedrijven
gezeten hebben.
Het Biezelingse galvaniseerbe-
drijf hield zich onder meer bezig
met het verzinken en spuiten
van verschillende materialen.
Zo werden er verwarmingsra
diatoren behandeld. De vervui
ling van het terreintje werd in
1989 al vastgesteld. Schoonma
ken had geen hoge prioriteit,
omdat het om een bedrijventer
rein en niet om een woonwijk
gaat. Wel is er een bedrijfswo
ning in de buurt, reden voor de
gemeente om bij de provincie
aan te dringen op spoed, Een
deel van het terreintje is al afge
graven omdat een bedrijf er ge
bruik van wilde maken.
De gemeente gaat de oude be
graafplaats aan de Biezelingse-
straat in Kapelle en het ernaast
gelegen stukje grond ook onder
zoeken op vervuiling. Dat is een
normale gang van zaken bij ver
koop van grond. De begraaf
plaats wordt zoals gemeld in de
nabije toekomst geruimd. De
stichting Bejaardenzorg Kapel
le wil op de bewuste plek service
villa's voor ouderen bouwen, een
streven waar het dagelijks ge
meentebestuur graag aan mee
wil werken. De kosten van het
bodemonderzoek (ruim 8000 gul
den) worden in rekening ge
bracht bij de stichting.
Raadzaal
B en w stellen verder voor op
korte termijn extra stoelen aan
te schaffen voor de raadzaal.
Hiervoor is een bedrag van
12.000 gulden nodig. Dat geld
staat al op de begroting voor
1993. De aanpassing van de
scheidingswand in de sporthal
in Kapelle kost nog eens 7.500
gulden. Bij een onderhouds
beurt is gebleken dat de wand
niet meer voldoet aan de wette
lijke veiligheidsnormen.
Een groter bedrag is vereist voor
de vernieuwing van de riolering
in de Prinses Beatrixweg. Ver
vanging van de buizen is nodig
tussen de Prinses Julianastraat
en de Molenstraat en tussen de
Oranjeboomstraat en de Konin
gin Emastraat. De totale kosten
worden geraamd op 140.000 gul
den.
Doordat er in het buitengebied
een zoetwaterleiding is aange
legd. bestaat de mogelijkheid
om brandkranen te plaatsen. B
en w willen er 26 plaatsen en vra
gen daarvoor een krediet van
30.000 gulden.
De commissies financiën en
ruimtelijke ordening praten
maandag 15 maart over de voor
stellen. De commissie financiën
begint om 19.00 uur, de commis
sie ruimtelijke ordening om
20.30 uur.
lezers
schrijven
Deze rubriek is uitslui
tend bestemd vo'or
reacties op in de PZC
verschenen berichten,
artikelen of commen
taren. Niet voor open
brieven, gedichten en
dergelijke. Anonieme
inzendingen of stukken
zonder duidelijke opga
ve van adres en woon
plaats worden niet in
behandeling genomen.
Bijdragen mogen niet
langer zijn dan 250
woorden. De redactie
behoudt zich het recht
voor inzendingen te be
korten. Over geweiger
de brieven kan niet
worden gecorrespon
deerd.
Tandpasta II
In het artikel van 20 februari
wordt door Patricia Schutte ge
steld dat baby's al vanaf de ge
boorte fluoridetabletten moeten
slikken. In de reactie van 26 fe
bruari door Martien en Peter
van den Berg wordt fluoride als
een afschuwelijk vergif neerge
zet. Naar mijn mening ligt de
waarheid in het midden.
Inderdaad bij een hoge opname
van fluoride zijn er schadelijke
effecten als verstoringen in de
ontwikkeling van gebit en been
deren. kijk naar Noord-Afrika en
Ethiopië (afgezien van de slech
te voedingstoestand). In deze
landen komen hoge concentra
ties fluorhoudende mineralen
voor in het drinkwater. Hier in
Europa is er eerder een tekort
aan deze mineralen in het drink
water. Toch zijn er ook positieve
dingen te zeggen over fluoride.
Een te lage concentratie in het
lifhaam geeft ook verstoringen
in de ontwikkeling van gebit en
beenderen. Verder zijn onder
zoeken bezig naar de positieve
effecten van fluoride op de be
handeling van osteoporose! bo-
tafbreuk (-patiënten.
De voorbeelden van Martien en
Peter van den Berg over de in
name zijn een beetje positief. Ik
bedoel, vier a vijf koppen thee
voor baby's en kleine kinderen,
ook nog oudere, is niet echt
reëel. Het fluoridegehalte van
groenten is sterk variabel, dus is
het inslikken van tandpasta wel
reëel. Maar als een tandarts bij
kinderen slechte tanden ont
dekt zal dit niet de oorzaak zijn
van een overdaad aan fluoride.
Dit zal eerder komen door een
tekort. Dit zal de tandarts dan
oplossen met een fluoridebehan
deling en/of tabletten, met het
advies goed te poetsen.
Peter Voshol
Geulstraat 69
Oost-Soubiirg
Overspanning voor Kanaal door Zuid-Beveland klaar voor vertrek
van onze verslaggever
Frank Balkenende
KRIMPEN AAN DE IJSSEL -
Als ze bij Hollandia geksche
rend van een 'lange plank'
spreken, is hij ook erg lang.
Een kuiertje onder de nieuwe
verkeersbruggen voor het Ka
naal door Zuid-Beveland, die
op de kade in Krimpen aan de
IJssel gereed liggen voor ver
trek, vergt van kop tot staart
honderdtachtig forse stappen.
Zulke overspanningen zijn
ook voor Hollandia meer uit
zondering dan regel. „Brug
gen van deze lengte maken we
niet elke dag. Als we in het
midden enkele stutten zouden
weghalen, zakken ze toch flink
door. Maar geplaatst op de pij
lers in het kanaal, behouden
de bruggen een lichte ronding,
zeg maar een katterug", legt
projectleider D. Roest van
Hollandia uit.
Opdrachtgever Rijkswater
staat eist van fabrikant Hol
landia, partner in de aanne
merscombinatie KZB die de
kanaalverbreding uitvoert,
dat hoogwaardige materialen
worden gebruikt. Zowel de
Post- als Vlakebrug, in vakter
men 'plaatliggers', zijn dan ook
van fijnkorrelig kwaliteits-
staal. Voordat de bouwer be
gint te snijden en te lassen,
worden proefplaten getest in
een metaalkundig laborato
rium. Om zwakke plekken in
het laswerk te traceren, laat
Rijkswaterstaat ook röntgen
foto's van lasnaden nemen, die
verder nog een secure controle
met ultrasonische meetappa
ratuur ondergaan. „Rijkswa
terstaat is verantwoordelijk
voor constructies, waar men
sen gebruik van maken. Zo'n
brug moet heel blijven, anders
gebeuren er ongelukken. Daar
om is het onze plicht construc
tiefouten op te sporen", licht A.
van Vliet van de Bouwdienst
van Rijkswaterstaat toe. die
enkele dagen per week op het
Hollandia-terrein een oogje in
het zeil houdt.
Bouwpakket
De honderdtachtig meter lan
ge bruggen worden als een
bouwpakket in elkaar gezet.
Het begint met plaatvelden,
waarop dwarsdragers en an
dere 'verstijvingen' worden ge
last. Met de montage van de
hoofdliggers ontstaan secties
van dertig meter. In feite zijn
dit al volledige stukjes brug.
Buiten op de kade voor de
werkloodsen worden de zes
compartimenten tot één lange
brug gesmeed, waarbij rond el
ke naad een tent wordt ge
bouwd om regen en wind bui
ten de deur te houden. Om de
plaatligger zijn noodzakelijke
katterug te geven, moeten de
zes secties in verschillende
hoogtes worden gesteld. En
dat is millimeterwerk. Roest:
„De hoofdoverspanning, de
ruimte tussen de twee pijler die
het verst uit elkaar staan, is
125 meter lang. De bruggen
zouden alleen al door hun ei
gen gewicht doorzakken.
Daarom zijn ze in het midden
37 centimeter hoger dan aan de
einden. Straks bij de plaatsing
mogen ze maximaal deze af
stand doorbuigen."
De Vlakebrug. met tweezijdig
fietspad, weegt duizend ton, de
drie meter smallere Postbrug
870 ton. Toch is gezocht naar
een zo licht mogelijke con
structie. want dat scheelt fun-
deringskosten. „Om die reden
is hoogwaardig staal toege
past, de brug moet natuurlijk
voldoende stijf zijn", zegt
Roest. Verder een handigheid
je: aan zijwanden van de Post
brug zitten goten waai' electri-
citeitskabels doorheen lopen.
„Daardoor hoeven we alleen
bij de basculebruggen leidin
gen onder water te leggen. De
goten zorgen tegelijkertijd
voor extra stijfheid." Aan de
zwaai' uitgevoerde rails onder
de brug - „de katbanen" - kan
behalve een onderhoudswagen
ook een opvangbak worden ge
hangen, zodat bij het afkrab
ben en verven geen bladders en
spetters in het water terecht
komen. „Om die milieu-eis kun
je tegenwoordig niet meer
heen", weet Van Vliet.
Transport
Beide, haast compleet afge
monteerde bruggen, gaan
woensdag op transport naar
Zeeland. Gelegen op twee pon
tons wordt elke plaatligger
voortgetrokken door drie
sleepboten van de firma Broe
dertrouw te Zwijndrecht, Het
transport moet noodgedwon
gen een omweg via Antwerpen
maken, omdat de gevaartes
niet in de sluizen bij Wemeldin-
ge passen. Verder is het nood
zakelijk het waterpeil op het
Kanaal door Zuid-Beveland
met ruim een meter te verlagen
tot negentig centimeter onder
NAP. anders kunnen de kolos
sen niet onder de oude Vlake-
bruggen door. Ten noorden
van de spoorbrug vervangen
vijzelpontons de transport-
bakken. Tussen de bestaande
bruggen is namelijk te weinig
manoeuvreerruimte voor drij
vende bokken. Zowel de Post
brug als de Vlakebrug, die res
pectievelijk 22 en 25 maart
worden geplaatst, worden niet
op de landhoofden gehesen,
maar als het ware omhoog ge
duwd. Roest: „In stapjes van
tien centimeter gaan we in to
taal 8.5 meter naar boven. Een
heel karwei."
De oude Postbrug is 22 maart
voor alle verkeer gesloten, om
dat de nieuwe brug bij het ma
noeuvreren deels buiten de oe
vers en dus over wegen zwiert.
's Avonds om 18 uur gaan de
slagbomen van de oude brug
open. Rijkswaterstaat zal er
voor zorgen dat fietsers zo snel
mogelijk van de nieuwe brug
gebruik kunnen maken. Als
dat moment daar is. begint de
sloop van de huidige Postbrug.
Automobilisten moeten dan
acht weken omrijden. Het ka
naal is in die periode gestremd
voor de hoge vaart. Geen en
kele schip kan de vaarweg pas
seren tijdens het invaren en op
vijzelen van de bruggen. De
scheepvaart moet 22 en 25
maart rekeningen houden met
stremmingen van één tot an
derhalve dag.
Beide, bijna compleet afgemonteerde bruggen gaan woensdag op transport naar
Zeeland. foto's Willem Mieras
Op de kade voor de werkloodsen in Krimpen aan de IJssel worden de zes compar
timenten tot één lange brug samengevoegd.
Advertentie
mnnze verslaggever
c. S i
1 Olli OES - De schetsplannen zijn
ar. nu liet &e,d n0&- Bestuur
medewerkers van 't Beest
odium voor muziek, theater,
eltur men literatuur) zijn druk aan
et lobbyen om de plaatselijke
,litici ervan te doordringen,
tt uitbreiding van het cultuur-
nlrum aan de Goese Beesten-
iarkt niet langer op zich kan
iten wachten.
ezjen de vele onzekerheden
ind de toekomst van schouw-
urg De Prins van Oranje is ver
tering van 't Beest meer dan
0it, noodzakelijk geworden. Ge
urt dat niet, zeggen voorzitter
lap van Mourik en program-
ieur Chris Tangelder waar-
H huwend, dan dreigt Goes niet
een de Prins van Oranje te
irliezen, maar raakt ook 't
eest in de versukkeling. En in
at geval 'komt de Bevelandse
984 f mtrumgemeente op het gebied
en muziek en theater vrijwel
iheel op een droogje té staan.
)92
irige maand werd 't Beest de
ilturele Prijs Goes 1992 toege-
nd. Altijd leuk zo'n prijs, maar
TERNEUZEN - Op de
Westerschelde bij Ter-
neuzen is sinds een paar
dagen een zeehond ge
signaleerd. Medewer
kers van de radarpost in
Terneuzen houden de
zeehond al een tijdje in
de gaten. Het dier is zo te
zien gezond en zwemt
rond voor de havens van
Terneuzen en is soms
ook in de voorhavens bij
desluizen te zien.
jEind februari werd ook
al een zeehond gezien in
sde Paulinapolder bij
on Hoofdplaat en in de
Braakmanhaven. Toen
ging het om een zoge
naamde huiler, een jong
dat zijn moeder is kwijt
geraakt. Pogingen om de
ihuiler te vangen misluk
ten. Of de zeehond die nu
werd gezien dezelfde is,
is onbekend.
Zeehondje
bij havens
Terneuzen
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Boeren uit Zeeland en Vlaanderen
kunnen in de toekomst over en weer cursussen gaan
volgen. Daaraan wordt gewerkt in het kader van een
zogenaamd Euregioproject. Tot nu toe worden nauwe
lijks cursussen in een buurland gevolgd, omdat de mo
gelijkheden over de grens niet bekend zijn en omdat de
uitwisselingen belemmerd worden door financiële en
juridische problemen. Bedoeling is, bestaande cursus
sen in Zeeland en Vlaanderen grensoverschrijdend uit
te wisselen, zodat de boeren uit een groter aanbod kun
nen kiezen.
Aan het Euregioproject nemen deel: de Landbouwprak-
tijkschool en het Informatiecentrum Automatisering te
Schoondijke, het Agrarisch Opleidingscentrum te Goes,
de Onderzoekcentra voor Oost- en West-Vlaanderen en
het Proefcentrum Aardappelteelt te Kruishouten. De in
stellingen gaan onderzoeken of het huidige aanbod aan
cursussen kan worden aangevuld. Ook de juridische be
lemmeringen voor uitwisseling van docenten en cursis
ten worden bekeken.
Nieuwe cursussen zullen worden opgezet met de hulp
van handels-, afzet- en verwerkende organisaties, zoals
veilingen, diepvriesbedrijven, grootwarenhuizen en fri-
tesindustrie. Die opzet is nieuw. De deelnemende proef
centra zullen eikaars (nieuwe) cursussen promoten.
Breed aanbod
De provincie levert een financiële bijdrage van 11.200
g-ulden. Het dagelijks provinciebestuur acht een zo
breed mogelijk cursusaanbod van groot belang, gelet op
de moeilijke toestand in de landbouw. Cursussen kun
nen boeren helpen die willen overschakelen op andere
teelten. Het betrekken van de afzetorganisaties bij opzet
van cursussen sluit aan bij de noodzaak om meer dan in
het verleden marktgericht te produceren.
Het dagelijks provinciebestuur wil 40.250 gulden be
schikbaar stellen voor de voortgang van een ander agra
risch getint Euregioproject. Het gaat om uitwisseling en
afstemming van gegevens tussen bestaande tuinbouw
kundige proefcentra. Het Proefstation Fruitteelt in Wil-
helminadorp, het Onderzoekcentrum Akkerbouw te Co-
lijnsplaat en het Onderzoekcentrum Groenteteelt te
Westmaas werken hierin samen met drie Belgische zus
terorganisaties. Voor afronding van het project is twee
jaar nodig.
Maar: 't Beest is te krap gewor
den. Zo krap zelfs, dat soms de
slijptol er aan te pas moet ko
men om decors naar binnen te
kunnen proppen. Sanitaire
voorzieningen voor muzikanten
en artiesten ontbreken, de tech
nische voorzieningen zijn zeer
beperkt, de zaal van het theater
tje biedt veel te weinig zitplaat
sen voor een rendabele exploita
tie.
„We zijn te klein geworden om
het beleid zoals we dat nu voeren
te kunnen continueren. Gezel
schappen stellen steeds hogere
eisen. Nu spelen ze nog graag in
't Beest. Maar we merken steeds
vaker dat ze schrikken van onze
accommodatie."
De schetsplannen voor een ver
betering van het centrum liggen
inmiddels ter tafel. De wensen
van 't Beest zijn. vinden Tangel
der en Van Mourik zelf. aan de
bescheiden kant. Voor een beter
draaiend Beest is een investe
ring van 700.000 of 800.000 gul
den nodig. En, als het even kan.
een verhoging van het jaarlijkse
exploitatiebudget (nu nog
340.000 gulden) met een slordige
ton.
Dat is heel wat. Maar, relative
ren Tangelder en Van Mourik,
die bedragen staan in geen ver
houding tot de vele miljoenen
die nodig zijn om Goes - als het
daar ooit van komt - aan een ge
heel nieuwe schouwburg te hel
pen. „Wij hebben de ontwikke
lingen rond de podiumsituatie
in Goes met gekromde tenen ge
volgd. We vragen ons af: zijn de
politici zich voldoende bewust
van de realiteit. We roepen al ja
ren: doe nu eindelijk eens iets
voor ons: straks is het te laat."
medewerkers en bestuur willen
méér dan alleen papieren erken
ning, een zilveren legpenning en
een envelop met duizend gul
den.
Ondanks de functie die het cen
trum in cultureel Goes vervult,
richtte de aandacht van de lo
kale politici zich de afgelopen ja
ren vrijwel uitsluitend op de pro
blemen rond de Prins van Oran
je. Het wordt hoog tijd, zeggen
Tangelder en Van Mourik, dat
de gemeentebestuurders ook
eens oog krijgen voor de noden
van hun theater.
De problematiek rond 't Beest
is. menen zij. actueler dan ooit.
De Prins van Oranje dreigt weg
te vallen. Daardoor zal Goes in
elk geval de komende jaren
waarschijnlijk alleen 't Beest
(jaarlijks goed voor zo'n 55 thea«
ter- en concertavonden en onge
veer 120 filmvoorstellingen)
overhouden als podiumvoorzie
ning. Maar wil het centrum een
fatsoenlijk programma kunnen
blijven brengen, zal het theater
tje moeten worden verbeterd.
En snel ook. „Want zodra arties
ten niet meer willen komen, is
het te laat."
Slijptol
Nu nog komen gezelschappen
graag naar 't Beest; het centrum
heeft de afgelopen jaren zowel
binnen als buiten de provincie
een goede naam opgebouwd.
Chris Tangelder: „We merken steeds vaker dat gezelschappen schrikken van onze accommodatie schrikken." foto Willem Mieras