't Beest kan niet langer wachten 405 PZC provincie ZATERDAG 13 MAART 1993 1 5 Twee keer honderdtachtig meter brug E. J. Klaassen krijgt eremedaille bij afscheid PSD Bedrijventerrein Biezelinge wordt dit jaar gesaneerd koop Zeeuwse en Vlaamse landbouwers bij elkaar op cursus Jitbreiding cultuurcentrum in Goes méér dan ooit noodzakelijk EUGEOT E BIJ get* Tours lepiis nooö KNS, SI Peugeot 405 GL Motor: 1600 inj. 90 PK Bouwjaar: 1991 - 3 Km.st.: 30.000 Kleur: Blauw met. Prijs: 26.750,- J.Peugeot 405 GL Motor: 1600 inj. 90 PK Bouwjaar: 1990-7 Km.st.: 30.000 Kleur: donker grijs met. j Extra's: Schuifdak g« Pnjs: 24.500, viljo aat' -n J; iPeugeot 405 GL -ran Motor: 1600 inj. 90 PK Bouwjaar: 1990-1 Km.st.: 29.000 jKleur: beige metallic. Extra's: Schuifdak Pnjs: 23.950,- S-Peugeot 405 GL Motor: 1600 j Bouwjaar: 1989-2 jKm.st.: 65.000 |Kleur: Beige met. Pfi|s: 19.950,- '3' Peugeot Dealer ok pta DPEE 18 Commissaris van de koningin drs W. T. Klaassen de eremedaille in brons op. an Gelder speldt E. J. foto Ruben Oreel VLISSINGEN - Een uitstekend collega, die erkenning en res pect afdwong bij zijn collega's. De waarderende woorden logen er vrijdag niet om bij het af scheid van bode-portier van de Provinciale Stoombootdien sten, E. J. Klaassen uit Vlissin- gen. Commissaris van de konin gin drs W. T. van Gelder speld de de jubilaris voor 39 jaar trouwe dienst de eremedaille in goud, behorende bij de Orde van Oranje Nassau, op de re vers. Van de PSD kregen Klaas sen en zijn vrouw verder onder andere een afseheidsgratifica- tie en bloemstukken. Klaassen, geboren in Breskens. kwam 15 maart 1954 in dienst als bode-portier van de PSD Hij is altijd dat werk blijven doen en nam gaandeweg de coördinatie van de ploegen op zich. ..U werd de eerste onder uw gelijken en dat kan alleen op basis van er kenning en respect voor eikaars kwaliteiten", vatte Van Gelder samen. Klaassen maakt gebruik van een regeling waardoor hij een jaar eerder de VUT in kan. „Ik heb nooit een hekel aan mijn werk gehad, al was het niet elke dag even leuk. Nu probeer ik nog zo lang mogelijk met mijn vrouw van ons samenzijn te genieten." Hij is niet bang in een gat te val len nu hij geen dagelijks werk meer heeft. „Ik heb genoeg hob by's. zoals wandelen, fietsen en lezen." Hoewel Klaassen blij is met zijn eremedaille, vindt hij het rang- onderscheidingssysteem bij de koninklijke onderscheidingen niet geheel eerlijk. „Of je strate- maker bent of portier, je staat toch allemaal voor je werk? Ik begrijp niet zo goed waarom er verschil moet zijn in medailles in brons, zilver en goud. Maar daar om ben ik niet minder trots en verrast." van onze verslaggeefster KAPELLE - Een stukje van het bedrijventerrein Smokkelhoek bij Biezelinge wordt nog dit jaar gesaneerd. Het gaat om een plek op het oude deel van hel be drijventerrein waar vroeger een galvanisch bedrijf stond, aan het Juffers wegje. De ge meenteraad van Kapelle wordt gevraagd bijna 30.000 gulden beschikbaar te stellen als bij drage in de opruimkosten. Het stukje grond waar het om gaat is ernstig verontreinigd met zware metalen, ijzerafval, verfresten en andere stoffen. Zo wel de grond, de waterbodem als het grondwater zijn vervuild. Volgens J. Priem van de ge meente Kapelle wijkt de mate van vervuiling overigens niet af van andere plekken in Neder land waar dergelijke bedrijven gezeten hebben. Het Biezelingse galvaniseerbe- drijf hield zich onder meer bezig met het verzinken en spuiten van verschillende materialen. Zo werden er verwarmingsra diatoren behandeld. De vervui ling van het terreintje werd in 1989 al vastgesteld. Schoonma ken had geen hoge prioriteit, omdat het om een bedrijventer rein en niet om een woonwijk gaat. Wel is er een bedrijfswo ning in de buurt, reden voor de gemeente om bij de provincie aan te dringen op spoed, Een deel van het terreintje is al afge graven omdat een bedrijf er ge bruik van wilde maken. De gemeente gaat de oude be graafplaats aan de Biezelingse- straat in Kapelle en het ernaast gelegen stukje grond ook onder zoeken op vervuiling. Dat is een normale gang van zaken bij ver koop van grond. De begraaf plaats wordt zoals gemeld in de nabije toekomst geruimd. De stichting Bejaardenzorg Kapel le wil op de bewuste plek service villa's voor ouderen bouwen, een streven waar het dagelijks ge meentebestuur graag aan mee wil werken. De kosten van het bodemonderzoek (ruim 8000 gul den) worden in rekening ge bracht bij de stichting. Raadzaal B en w stellen verder voor op korte termijn extra stoelen aan te schaffen voor de raadzaal. Hiervoor is een bedrag van 12.000 gulden nodig. Dat geld staat al op de begroting voor 1993. De aanpassing van de scheidingswand in de sporthal in Kapelle kost nog eens 7.500 gulden. Bij een onderhouds beurt is gebleken dat de wand niet meer voldoet aan de wette lijke veiligheidsnormen. Een groter bedrag is vereist voor de vernieuwing van de riolering in de Prinses Beatrixweg. Ver vanging van de buizen is nodig tussen de Prinses Julianastraat en de Molenstraat en tussen de Oranjeboomstraat en de Konin gin Emastraat. De totale kosten worden geraamd op 140.000 gul den. Doordat er in het buitengebied een zoetwaterleiding is aange legd. bestaat de mogelijkheid om brandkranen te plaatsen. B en w willen er 26 plaatsen en vra gen daarvoor een krediet van 30.000 gulden. De commissies financiën en ruimtelijke ordening praten maandag 15 maart over de voor stellen. De commissie financiën begint om 19.00 uur, de commis sie ruimtelijke ordening om 20.30 uur. lezers schrijven Deze rubriek is uitslui tend bestemd vo'or reacties op in de PZC verschenen berichten, artikelen of commen taren. Niet voor open brieven, gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijke opga ve van adres en woon plaats worden niet in behandeling genomen. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te be korten. Over geweiger de brieven kan niet worden gecorrespon deerd. Tandpasta II In het artikel van 20 februari wordt door Patricia Schutte ge steld dat baby's al vanaf de ge boorte fluoridetabletten moeten slikken. In de reactie van 26 fe bruari door Martien en Peter van den Berg wordt fluoride als een afschuwelijk vergif neerge zet. Naar mijn mening ligt de waarheid in het midden. Inderdaad bij een hoge opname van fluoride zijn er schadelijke effecten als verstoringen in de ontwikkeling van gebit en been deren. kijk naar Noord-Afrika en Ethiopië (afgezien van de slech te voedingstoestand). In deze landen komen hoge concentra ties fluorhoudende mineralen voor in het drinkwater. Hier in Europa is er eerder een tekort aan deze mineralen in het drink water. Toch zijn er ook positieve dingen te zeggen over fluoride. Een te lage concentratie in het lifhaam geeft ook verstoringen in de ontwikkeling van gebit en beenderen. Verder zijn onder zoeken bezig naar de positieve effecten van fluoride op de be handeling van osteoporose! bo- tafbreuk (-patiënten. De voorbeelden van Martien en Peter van den Berg over de in name zijn een beetje positief. Ik bedoel, vier a vijf koppen thee voor baby's en kleine kinderen, ook nog oudere, is niet echt reëel. Het fluoridegehalte van groenten is sterk variabel, dus is het inslikken van tandpasta wel reëel. Maar als een tandarts bij kinderen slechte tanden ont dekt zal dit niet de oorzaak zijn van een overdaad aan fluoride. Dit zal eerder komen door een tekort. Dit zal de tandarts dan oplossen met een fluoridebehan deling en/of tabletten, met het advies goed te poetsen. Peter Voshol Geulstraat 69 Oost-Soubiirg Overspanning voor Kanaal door Zuid-Beveland klaar voor vertrek van onze verslaggever Frank Balkenende KRIMPEN AAN DE IJSSEL - Als ze bij Hollandia geksche rend van een 'lange plank' spreken, is hij ook erg lang. Een kuiertje onder de nieuwe verkeersbruggen voor het Ka naal door Zuid-Beveland, die op de kade in Krimpen aan de IJssel gereed liggen voor ver trek, vergt van kop tot staart honderdtachtig forse stappen. Zulke overspanningen zijn ook voor Hollandia meer uit zondering dan regel. „Brug gen van deze lengte maken we niet elke dag. Als we in het midden enkele stutten zouden weghalen, zakken ze toch flink door. Maar geplaatst op de pij lers in het kanaal, behouden de bruggen een lichte ronding, zeg maar een katterug", legt projectleider D. Roest van Hollandia uit. Opdrachtgever Rijkswater staat eist van fabrikant Hol landia, partner in de aanne merscombinatie KZB die de kanaalverbreding uitvoert, dat hoogwaardige materialen worden gebruikt. Zowel de Post- als Vlakebrug, in vakter men 'plaatliggers', zijn dan ook van fijnkorrelig kwaliteits- staal. Voordat de bouwer be gint te snijden en te lassen, worden proefplaten getest in een metaalkundig laborato rium. Om zwakke plekken in het laswerk te traceren, laat Rijkswaterstaat ook röntgen foto's van lasnaden nemen, die verder nog een secure controle met ultrasonische meetappa ratuur ondergaan. „Rijkswa terstaat is verantwoordelijk voor constructies, waar men sen gebruik van maken. Zo'n brug moet heel blijven, anders gebeuren er ongelukken. Daar om is het onze plicht construc tiefouten op te sporen", licht A. van Vliet van de Bouwdienst van Rijkswaterstaat toe. die enkele dagen per week op het Hollandia-terrein een oogje in het zeil houdt. Bouwpakket De honderdtachtig meter lan ge bruggen worden als een bouwpakket in elkaar gezet. Het begint met plaatvelden, waarop dwarsdragers en an dere 'verstijvingen' worden ge last. Met de montage van de hoofdliggers ontstaan secties van dertig meter. In feite zijn dit al volledige stukjes brug. Buiten op de kade voor de werkloodsen worden de zes compartimenten tot één lange brug gesmeed, waarbij rond el ke naad een tent wordt ge bouwd om regen en wind bui ten de deur te houden. Om de plaatligger zijn noodzakelijke katterug te geven, moeten de zes secties in verschillende hoogtes worden gesteld. En dat is millimeterwerk. Roest: „De hoofdoverspanning, de ruimte tussen de twee pijler die het verst uit elkaar staan, is 125 meter lang. De bruggen zouden alleen al door hun ei gen gewicht doorzakken. Daarom zijn ze in het midden 37 centimeter hoger dan aan de einden. Straks bij de plaatsing mogen ze maximaal deze af stand doorbuigen." De Vlakebrug. met tweezijdig fietspad, weegt duizend ton, de drie meter smallere Postbrug 870 ton. Toch is gezocht naar een zo licht mogelijke con structie. want dat scheelt fun- deringskosten. „Om die reden is hoogwaardig staal toege past, de brug moet natuurlijk voldoende stijf zijn", zegt Roest. Verder een handigheid je: aan zijwanden van de Post brug zitten goten waai' electri- citeitskabels doorheen lopen. „Daardoor hoeven we alleen bij de basculebruggen leidin gen onder water te leggen. De goten zorgen tegelijkertijd voor extra stijfheid." Aan de zwaai' uitgevoerde rails onder de brug - „de katbanen" - kan behalve een onderhoudswagen ook een opvangbak worden ge hangen, zodat bij het afkrab ben en verven geen bladders en spetters in het water terecht komen. „Om die milieu-eis kun je tegenwoordig niet meer heen", weet Van Vliet. Transport Beide, haast compleet afge monteerde bruggen, gaan woensdag op transport naar Zeeland. Gelegen op twee pon tons wordt elke plaatligger voortgetrokken door drie sleepboten van de firma Broe dertrouw te Zwijndrecht, Het transport moet noodgedwon gen een omweg via Antwerpen maken, omdat de gevaartes niet in de sluizen bij Wemeldin- ge passen. Verder is het nood zakelijk het waterpeil op het Kanaal door Zuid-Beveland met ruim een meter te verlagen tot negentig centimeter onder NAP. anders kunnen de kolos sen niet onder de oude Vlake- bruggen door. Ten noorden van de spoorbrug vervangen vijzelpontons de transport- bakken. Tussen de bestaande bruggen is namelijk te weinig manoeuvreerruimte voor drij vende bokken. Zowel de Post brug als de Vlakebrug, die res pectievelijk 22 en 25 maart worden geplaatst, worden niet op de landhoofden gehesen, maar als het ware omhoog ge duwd. Roest: „In stapjes van tien centimeter gaan we in to taal 8.5 meter naar boven. Een heel karwei." De oude Postbrug is 22 maart voor alle verkeer gesloten, om dat de nieuwe brug bij het ma noeuvreren deels buiten de oe vers en dus over wegen zwiert. 's Avonds om 18 uur gaan de slagbomen van de oude brug open. Rijkswaterstaat zal er voor zorgen dat fietsers zo snel mogelijk van de nieuwe brug gebruik kunnen maken. Als dat moment daar is. begint de sloop van de huidige Postbrug. Automobilisten moeten dan acht weken omrijden. Het ka naal is in die periode gestremd voor de hoge vaart. Geen en kele schip kan de vaarweg pas seren tijdens het invaren en op vijzelen van de bruggen. De scheepvaart moet 22 en 25 maart rekeningen houden met stremmingen van één tot an derhalve dag. Beide, bijna compleet afgemonteerde bruggen gaan woensdag op transport naar Zeeland. foto's Willem Mieras Op de kade voor de werkloodsen in Krimpen aan de IJssel worden de zes compar timenten tot één lange brug samengevoegd. Advertentie mnnze verslaggever c. S i 1 Olli OES - De schetsplannen zijn ar. nu liet &e,d n0&- Bestuur medewerkers van 't Beest odium voor muziek, theater, eltur men literatuur) zijn druk aan et lobbyen om de plaatselijke ,litici ervan te doordringen, tt uitbreiding van het cultuur- nlrum aan de Goese Beesten- iarkt niet langer op zich kan iten wachten. ezjen de vele onzekerheden ind de toekomst van schouw- urg De Prins van Oranje is ver tering van 't Beest meer dan 0it, noodzakelijk geworden. Ge urt dat niet, zeggen voorzitter lap van Mourik en program- ieur Chris Tangelder waar- H huwend, dan dreigt Goes niet een de Prins van Oranje te irliezen, maar raakt ook 't eest in de versukkeling. En in at geval 'komt de Bevelandse 984 f mtrumgemeente op het gebied en muziek en theater vrijwel iheel op een droogje té staan. )92 irige maand werd 't Beest de ilturele Prijs Goes 1992 toege- nd. Altijd leuk zo'n prijs, maar TERNEUZEN - Op de Westerschelde bij Ter- neuzen is sinds een paar dagen een zeehond ge signaleerd. Medewer kers van de radarpost in Terneuzen houden de zeehond al een tijdje in de gaten. Het dier is zo te zien gezond en zwemt rond voor de havens van Terneuzen en is soms ook in de voorhavens bij desluizen te zien. jEind februari werd ook al een zeehond gezien in sde Paulinapolder bij on Hoofdplaat en in de Braakmanhaven. Toen ging het om een zoge naamde huiler, een jong dat zijn moeder is kwijt geraakt. Pogingen om de ihuiler te vangen misluk ten. Of de zeehond die nu werd gezien dezelfde is, is onbekend. Zeehondje bij havens Terneuzen van onze verslaggever MIDDELBURG - Boeren uit Zeeland en Vlaanderen kunnen in de toekomst over en weer cursussen gaan volgen. Daaraan wordt gewerkt in het kader van een zogenaamd Euregioproject. Tot nu toe worden nauwe lijks cursussen in een buurland gevolgd, omdat de mo gelijkheden over de grens niet bekend zijn en omdat de uitwisselingen belemmerd worden door financiële en juridische problemen. Bedoeling is, bestaande cursus sen in Zeeland en Vlaanderen grensoverschrijdend uit te wisselen, zodat de boeren uit een groter aanbod kun nen kiezen. Aan het Euregioproject nemen deel: de Landbouwprak- tijkschool en het Informatiecentrum Automatisering te Schoondijke, het Agrarisch Opleidingscentrum te Goes, de Onderzoekcentra voor Oost- en West-Vlaanderen en het Proefcentrum Aardappelteelt te Kruishouten. De in stellingen gaan onderzoeken of het huidige aanbod aan cursussen kan worden aangevuld. Ook de juridische be lemmeringen voor uitwisseling van docenten en cursis ten worden bekeken. Nieuwe cursussen zullen worden opgezet met de hulp van handels-, afzet- en verwerkende organisaties, zoals veilingen, diepvriesbedrijven, grootwarenhuizen en fri- tesindustrie. Die opzet is nieuw. De deelnemende proef centra zullen eikaars (nieuwe) cursussen promoten. Breed aanbod De provincie levert een financiële bijdrage van 11.200 g-ulden. Het dagelijks provinciebestuur acht een zo breed mogelijk cursusaanbod van groot belang, gelet op de moeilijke toestand in de landbouw. Cursussen kun nen boeren helpen die willen overschakelen op andere teelten. Het betrekken van de afzetorganisaties bij opzet van cursussen sluit aan bij de noodzaak om meer dan in het verleden marktgericht te produceren. Het dagelijks provinciebestuur wil 40.250 gulden be schikbaar stellen voor de voortgang van een ander agra risch getint Euregioproject. Het gaat om uitwisseling en afstemming van gegevens tussen bestaande tuinbouw kundige proefcentra. Het Proefstation Fruitteelt in Wil- helminadorp, het Onderzoekcentrum Akkerbouw te Co- lijnsplaat en het Onderzoekcentrum Groenteteelt te Westmaas werken hierin samen met drie Belgische zus terorganisaties. Voor afronding van het project is twee jaar nodig. Maar: 't Beest is te krap gewor den. Zo krap zelfs, dat soms de slijptol er aan te pas moet ko men om decors naar binnen te kunnen proppen. Sanitaire voorzieningen voor muzikanten en artiesten ontbreken, de tech nische voorzieningen zijn zeer beperkt, de zaal van het theater tje biedt veel te weinig zitplaat sen voor een rendabele exploita tie. „We zijn te klein geworden om het beleid zoals we dat nu voeren te kunnen continueren. Gezel schappen stellen steeds hogere eisen. Nu spelen ze nog graag in 't Beest. Maar we merken steeds vaker dat ze schrikken van onze accommodatie." De schetsplannen voor een ver betering van het centrum liggen inmiddels ter tafel. De wensen van 't Beest zijn. vinden Tangel der en Van Mourik zelf. aan de bescheiden kant. Voor een beter draaiend Beest is een investe ring van 700.000 of 800.000 gul den nodig. En, als het even kan. een verhoging van het jaarlijkse exploitatiebudget (nu nog 340.000 gulden) met een slordige ton. Dat is heel wat. Maar, relative ren Tangelder en Van Mourik, die bedragen staan in geen ver houding tot de vele miljoenen die nodig zijn om Goes - als het daar ooit van komt - aan een ge heel nieuwe schouwburg te hel pen. „Wij hebben de ontwikke lingen rond de podiumsituatie in Goes met gekromde tenen ge volgd. We vragen ons af: zijn de politici zich voldoende bewust van de realiteit. We roepen al ja ren: doe nu eindelijk eens iets voor ons: straks is het te laat." medewerkers en bestuur willen méér dan alleen papieren erken ning, een zilveren legpenning en een envelop met duizend gul den. Ondanks de functie die het cen trum in cultureel Goes vervult, richtte de aandacht van de lo kale politici zich de afgelopen ja ren vrijwel uitsluitend op de pro blemen rond de Prins van Oran je. Het wordt hoog tijd, zeggen Tangelder en Van Mourik, dat de gemeentebestuurders ook eens oog krijgen voor de noden van hun theater. De problematiek rond 't Beest is. menen zij. actueler dan ooit. De Prins van Oranje dreigt weg te vallen. Daardoor zal Goes in elk geval de komende jaren waarschijnlijk alleen 't Beest (jaarlijks goed voor zo'n 55 thea« ter- en concertavonden en onge veer 120 filmvoorstellingen) overhouden als podiumvoorzie ning. Maar wil het centrum een fatsoenlijk programma kunnen blijven brengen, zal het theater tje moeten worden verbeterd. En snel ook. „Want zodra arties ten niet meer willen komen, is het te laat." Slijptol Nu nog komen gezelschappen graag naar 't Beest; het centrum heeft de afgelopen jaren zowel binnen als buiten de provincie een goede naam opgebouwd. Chris Tangelder: „We merken steeds vaker dat gezelschappen schrikken van onze accommodatie schrikken." foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 39