Tommy na kwart eeuw op Broadway Naslagwerk hoeft niet droog te zijn Wendy James verliest haar onschuld Popboek kunst cultuur Bijna een kwart eeuw gele den verscheen de roek-ope ra 'Tommy' op de plaat. Na een concert-, een film- en een ballet versie krijgt de produktie vol gende maand eindelijk de lang verwachte Broadway-uitvoe- ring. In het New Yorkse St. Ja mes Theatre beleeft de rock opera op 22 april zijn première in de regie van Tony Award-win- naar Des McAnuff. Hij schreef samen met componisftekst- schrijver Peter Townshend ook het script voor de theatervoor stelling. Townshend liep al geruimte tijd rond met het idee voor het schrijven van een roek-opera toen hij als gitarist speelde in de succesvolle Britse roek-forma tie The Who. Die band beleefde in de tweede helft van de jaren zestig een ongekend hoogte punt in de carrière. Toen de groep even op non-actief stond, greep Townshend zijn kans en schreef hij 'Tommy'. De eigen tijdse opera werd meteen opge nomen door The Who. De concept-elpee sloeg in als een bom. Er waren eerder al der gelijke elpees gemaakt, maar 'Tommy' geldt als eerste ge slaagde poging om een rock opera - in die tijd een nieuw ver schijnsel - op plaat te zetten. The Who hield er drie dikke top tien hits aan over met als uit schieter 'See me feel me'. Dat nummer werd enkele jaren later gecoverd door de middle-of-the- road formatie The New Seekers, die er opnieuw een grote hit mee scoorden. In 1974 werd 'Tommy' verfilmd. Roger Daltrey, zanger van The Who. vertolkte de titelrol. An dere hoofdrollen kwamen voor rekening van Ann Margret en Oliver Reed. Op de soundtrack speelden en zongen naast The Who ook Eric Clapton. Elton John en Tina Turner mee. Ken Russel tekende voor de regie. Van de filmsoundtrack werden opnieuw grote aantallen exem plaren verkocht. Symfonisch Twee jaar voor de film ver scheen er een symfonische ver sie van 'Tommy' op plaat. Be halve het London Symphony Orchestra werkten daaraan de roek-sterren als Steve Winwood. Maggie Bell. Ringo Starr en Rod Stewart mee. Ook Pete Towns hend en Roger Daltrey hadden een vinger in de pap bij deze plaatproduktie. Fervente fans van The Who vin den de allereerste versie van 'Tommy' nog steeds de beste. De andere twee opnames zien zij als pogingen om er financieel een slaatje uit te slaan. Geld hebben al die versies inderdaad ruimschoots opgeleverd. Bo vendien betekende het nummer 'See me feel me', waarmee The Who te zien was in de Wood- stock-film. de definitieve door braak in Amerika voor de rock band. Van het begin af aan heeft Pete Townshend plannen gehad om 'Tommy' te bewerken tot een to- neel-produktie. „Ik denk dat het daar nu de juiste tijd voor is", stelt hij. „De opvoering van 'Tommy' is nu relevanter dan ooit. We praten eindelijk over dingen die binnen het gezin ge beurden en waarover generaties lang gezwegen is. Zaken als sek sueel misbruik van kinderen in het gezin en huisvredebreuk." 'Tommy' vertelt het verhaal van een jongetje dat blind, dom en doof wordt nadat hij ziet hoe zijn vader de minnaar van zijn moe der doodschiet. Later maakt hij furore als 'Pin Ball Wizard', een jongen die met veel succes de flipperkast bedient. Tommy wordt van zijn blind-, dom- en doofheid genezen en begint een soort van sekte. Het succes daarvan duurt slechts korte tijd. Onbekend Voor de Broadway-versie schreef Townshend een extra lied. De hoofdrol wordt vertolkt door de nog onbekende Michael Cerveris. Voor de overige rollen zijn eveneens nieuwkomers aan getrokken. „Ik heb jarenlang met de 'Tommy'-elpee van The Who meegezongen voor de spie gel. Dat heeft eindelijk vruchten afgeworpen", aldus Cerveris. Roger Daltrey. die de rol van Tommy in de film indrukwek kend gestalte gaf. werd te oud bevonden voor de Broadway- versie. „Hij heeft voor zijn car rière toch ook geen Broadway- show meer nodig", stelt Towns hend. Na 'Tommy' schreef en produ ceerde Pete Townshend in 1973 'Quadrophenia' Die produktie werd in 1979 verfilmd met we derom Roger Daltrey in de hoofdrol. Deze prent over jonge- rengevechten in een Engelse badplaats werd een onverwacht succes. In 1989 leverde Towns hend 'The Iron Man' af. een mu sical gebaseerd op het gelijkna mige boek van Ted Hughes Zo wel artistiek als commercieel haalde die muziekproduktie nog geen fractie van het succes van 'Tommy'. Townshend is van plan de ko mende jaren vaker van zich te laten horen in het theater. Met een na de première van 'Tom my' gaat hij aan de slag met twee andere musical-projecten. Martin Hermens VRIJDAG 12 MAART 1993 Roger Daltrey. Wordt pop dan toch volwassen? Steeds meer goed gedocumenteerde popboeken, waaronder talloze lijvige biografieën, vinden hun wegnaar de lezer. Alleen: die lezer zit niet in Nederland, maar vooral in het Engelse taalgebied. Hier moeten we het doen met flutbiootjes van Grote Sterren, op een uitzondering na. Zoals de Popencyclopedie, waarvan de laatste, achtste editie 33.000 keer de drukpers verliet. Frans Steensma, coördinator van dit naslagwerk, vertelt over zijn taak - „een verzameling van mini-biografietjes, zo kan je het wel noemen ja" - 'en over popboeken in het algemeen. In 1977 bestond pop bijna een kwart eeuw en het werd tijd voor enige theoretische verdieping, zou je zeggen. Een goede reden voor een naslagwerk, toch? Maar nee. „Je moet er niet te veel achterzoe- ken. Het was gewoon een samen loop van motieven", vertelt Frans Steensma 44ooit winnaar van de EBU-popkwis. Vanwege zijn grote kennis werd hij voor de Popency clopedie gevraagd, „en sindsdien ben ik blijven hangen." Het toen snel groeiende muziek blad Oor nam een voorbeeld aan de enige destijds bestaande Ame rikaanse popencyclopedie en had iets van „kijken of wij dat ook kun nen." Bovendien viel een spijker broekenfabrikant te porren voor enige sponsoring en bleek er nog winst mee gemaakt te kunnen wor den ook. „Goh. er bleek een markt te zijn." Dat gold ook voor de tweede editie, waarvan de oplage al een stuk ho ger lag, en voor alle volgende edi ties. die elkaar om de twee jaar op volgen. Nummer negen verschijnt in oktober, voor een gave eerste editie wordt tegenwoordig 150 gul den gevraagd. „Wel leuk, als je weet dat het boek toen 25 gulden kostte." Weinig in dit leven is zo vluchtig als de popwereld. Dat heeft grote gevolgen voor het naslagwerk dat alles in 400 pagina's wil vangen. Vandaar ook dat het boekwerk om de twee jaar vervangen kan wor den. Hoe gaat zo'n uitgave in zijn werk? Het is de bedoeling dat de popencyclopedie een evenwichtig beeld geeft van de popwereld op dat moment. De redactie kijkt, met behulp van het schrijvers korps van Oor, wat van belang is en wat niet. „Daar wordt uitgebreid over gedis cussieerd. Je mag wel zeggen dat we niet over een nacht ijs gaan." Nieuwe namen komen erbij, oude namen vallen af. „We actualiseren de boel waar mogelijk. En veel groepen die nu minder belangrijk zijn dan twee jaar geleden krijgen geen eigen 'entry' meer, maar gaan naar een overkoepelend 'entry', naar reggae bijvoorbeeld. En mis schien moet een artiest wel van drie naar twee kantjes. Ja, het is al tijd een subjectieve keuze, welke groepen je nu weer loost." Maar natuurlijk wordt er wel eens misgeschoten. Neem nou Simply Red. „We hadden begrepen dat het afliep met die groep, de zanger riep maar dat hij vijfjaar met vakantie zou gaan. Dus zetten wij hem niet meer in de achtste editie. Komt hij Frans Steensma, coördinator van de Popencyclopedie: Misser met Simply Red... foto Dijkstra na de zomer met een nieuwe cd, staat-ie weken een in Nederland. Daar hebben we heel erg spijt van gehad, ja." De auteurs die de Popencyclope die vullen zijn niet bang om stevig subjectieve formuleringen aan de zetmachine toe te vertrouwen. Vooral Nederlandse artiesten blij ken dat soms als „minder prettig" te ervaren. „Soms belemmerden die negatieve kwalificaties hen wel in hun werk. Dat is voor ons reden om er wat mee uit te kijken." An derzijds is dat normatieve element een keus. „Ja, pop gaat toch wat impulsiever, wat meer op het ge voel dan bijvoorbeeld klassieke muziek. Subjectieve opmerkingen laten we bewust staan. Je schrijft voor een jong publiek. Het moet geen dor en droog naslagwerk wor den datje twee keer per j aai- uit de kast trekt, de geïnteresseerde lezer moet vlot een aantal entries kun nen lezen." Bij de Popencyclopedie-formule laten zich gemakkelijk allerlei va riaties en 'spin-offs' bedenken. Zo maakte het Oor-team enkele jaren geleden een encyclopedie van de Nederlandse popmuziek. Oor-man Hans van den Heuvel boog zich op eigen houtje over een hardrock-en- cyclopedie, maar die verscheen uiteindelijk bij een concurrerende uitgèverij. „Er zijn talloze moge lijkheden. maar je zit natuurlijk met haalbaarheid. Je kunt voor elk deelgebied wel een aparte encyclo pedie maken, maar dat wordt qua oplage toch vrij marginaal en voor een uitgeverij als Bonaventura is dat niet interessant. Die Neder landse encyclopedie hebben we bescheiden uitgezet en dat was achteraf maar goed ook." Ook in het popencyclopedie-we zen steken nieuwe media de kop op. Oor werkt al met een databe stand, dat van dag tot dag geac tualiseerd wordt. Er wordt druk gestudeerd op mogelijkheden om die ovenhete gegevens ook voor gewone lezer toegankelijk te ma ken. „Maar daar zitten heel veel haken en ogen aan, dus welke vorm dat precies gaat aannemen kan ik niet zeggen. Iets met Viditel misschien. En de cd-i biedt grote mogelijkheden. Het is afwachten welke vorm het 't beste doet bij de consument. Ik denk dat wij daarbij niet een voortrekkersrol zullen spelen. Bonaventura kijkt liever de kat uit de boom." De Popencyclopedie is met een op lage van 33.000 een van de best lo pende popboeken van ons taalge bied. Verder wil het hier niet zo met het serieuze popboek. in te genstelling tot de Engelstalige markt. „In Engeland worden drie tot vier popbiografieën per maand op de markt gegooid. Het is heel frappant, van veel artiesten die in de jaren vijftig of zestig hun top hadden kon je jarenlang niks vin den en nu verschijnen er allerlei boeken. Hier, Sandie Shaw, heeft tenslotte maar een hit gehad. Wordt wel een dik boek over ge maakt. En hier, Graham Bond, een belangrijk man in de Britse rhythm and blues-scene, maar niet zo bekend. Is nu ook een boek over, al heeft de auteur er wel dertien jaar over moeten doen om het uit gegeven te krijgen. Nu kan het in eens wel. Die uitgeverijen daar kunnen amper wachten op nieuwe biografieën." Flutboekjes Deze ontwikkeling is wel te verkla ren. Pop wordt groot, en raakt geaccepteerd door de culturele 'mainstream'. „Dat vind ik een goede ontwikkeling, daar horen ook goede naslagwerken en bio grafieën bij." Hier in Nederland is die acceptatie er ook wel, daar niet van. Popmuzikanten doen hun zegje in allerlei talkshows, kranten en tijdschriften besteden op een serieuze manier aandacht aan pop. „Er wordt niet langer de neus voor opgehaald en dat vind ik heel posi tief." Maar met die boekenmarkt wil het hier nog niet zo. De serie popjaar boeken van Loeb liep niet, de ver taalde bio's van David Crosby en Sting zijn „gigantisch geflopt. Wat we hier wel hebben is het goed kope, snelle werk: flutboekjes over Madonna, Michael Jackson en zo. Die reputatie hadden we in de ja ren zestig al, met die boekjes van Co de Kloet over de Blue Dia monds en Anneke Grönloh. Dat ni veau zijn we op een uitzondering na nooit echt te boven gekomen." Waar dat nou aan ligt. Steensma krijgt er de vinger ook niet achter. „Het is denk ik toch de combinatie van een klein taalgebied en het ontbreken van een biografische traditie zoals die in Engeland wel leeft." Jacob Haagsma Wendy James: Als je een beetje talent hebt, moetje de gok nemen. Wendy James (27) was jarenlang het pronte boegbeeld van Transvision Vamp, een Engelse rockband. Meer nog dan door de hitsingles I Want Your Love en Baby, I Don't Care stond Transvision Vamp bekend om de manier waarop miss James - vooral fotografisch - uitgroeide tot het lievelingetje van de Britse media. Nu is ze alleen. Elvis Costello heeft, een album vol songs voor haar geschreven. Dat al bum, Now This Ain't The Time For Your Tears, is deze week uitgekomen. Haar blik dwaalt spontaan weg. naar bui ten. Wendy James probeert zich te herin neren wanneer ze voor het laatst gehuild heeft. Het duurt even, maar dan tovert ze een verzengende grijns tevoorschijn. Ze zegt dat het een paar weekendjes geleden was, en doet er verder glimmend het zwij gen toe. De whisky - puur - schommelt schalks op de bodem van haar glas. Vroeger zou het anders gegaan zijn. Vroe ger zou ze de sluizen der openhartigheid wijd open hebben gezet, maar die tijd is geweest. Wendy James, het kirrende speeltje van de Britse media, is niet meer. Transvision Vamp. haar onstuimige groep, is dood en begraven. Ze heeft zich ontworsteld aan het web van lust. list en bedrog: ze is serieus geworden. Wendy Ja mes praat tegenwoordig over de 'oude' Wendy James ook wel in de derde persoon enkelvoud: „Zelfben ik dat imago al kwijt- Voor mij is ze al weg. Nu is het aan anderen om dat te erkennen." Van zingend sexsymbool tot eerzaam zan geres. Op de tweezitter in de hotelkamer leunt een tengere gestalte voorover, opge slurpt in een jas die haar ettelijke maten te groot is en nadrukkelijk iedere zweem van vrouwelijkheid lijkt te moeten ont kennen. De peroxyde-blonde haren zijn zorgvuldig weggemoffeld onder een muts. Al wat ze nog aan raffinement gunt, zijn tien keurig gelakte nagels. Bordeauxrood. Ze praat bedachtzaam. Eerlijk, maar ge controleerd. Haar stem gorgelt mooie ant woordjes. Ze heeft ook een mooi verhaal te vertellen. Een modern popsprookje, voor waar, of op zijn minst een ongelooflijk ver haal. Ruim een jaar geleden schreef ze de grote Elvis Costello een brief. Haar rol in Transvision Vamp stond haai* niet langer aan en ze vroeg Costello of hij haar op eni gerlei wijze wellicht kon helpen. Twee we ken later kreeg ze een telefoontje met de mededeling dat er een volledig album voor haar klaar lag. Spoedig viel de demo tape in Londen door de brievenbus bij miss James, ze formeerde een band voor de opnamen, en thans is daar het muzi kale liefdeskind. getiteld Now Ain't The Time For Your Tears. Nuchter Ze doet er nuchter over. al dit geluk dat haar is komen aanwaaien: „Soms is het echte leven veel opwindender dan je ooit bij elkaar zult verzinnen. Ik hoopte dat zoiets me zou gebeuren, en het is me ge beurd." Elvis Costello die een album voor je schrijft, daar worden popdromen van ge maakt. Noio Ain't The Time For Your Tears lijkt moeiteloos in zijn mateloze ta lent gedrenkt. Het verhaal wil zelfs, dat Costello de tien songs in drie dagen afhad. Hij nestelde zich samen met vrouw Cait O'Riordan - de vroegere bassiste van The Pogues - een paar keer op een bankje in het park en, floep, een loopbaan was ge red. Opvallend genoeg üjken verschillende nummers nogal biografisch getint. 'Pup pet Girl'. 'Do You Know What I'm Saying' en 'Basement Kiss', bijvoorbeeld. „Vooral het laatste nummer zegt veel over mij", meent miss James. „Dat zegt iets over mijn kwetsbaarheid. In een wereld, waar in iedereen dacht dat ik stoer en sterk was. zag Elvis mij als kwetsbaar. En hij schreef het zo mooi op: Why were you so tardy. Putting up your guard, When you hurt so easily. And you try so hard. Ongelooflijk dat hij dat schreef, zonder mij te kennen." Dat ze juist Costello benaderde, de schier ongenaakbare, vindt ze zelf achteraf niet zo vreemd als het lijkt. Was de gelouterde bard. die eind '91 met zijn lange haar en volle baard als een sociale kluizenaar oog de. zelf niet zoekende? „Misschien wel. Daarom kon hij zichzelf waarschijnlijk ook zo goed met mij identificeren. We zijn allebei van tijd tot tijd aangepakt in de pers. dus we weten allebei hoeveel pijn dat kan doen." Verraden Over pijn. De klassieke popstory: Mana ger licht eigen band op. „Een jarenlange vriend, nota bene. Ik gaf niet om het geld. maar onze vriendschap was verraden. Wij zaten in Australië, toen we erachter kwa- foto GPD men. en hij in Engeland. We konden niets doen. Drie maanden slapeloosheid, uit pu re frustratie. Dat soort dingen maakt, dat je niemand meer zou willen vertrouwen. Nooit meer. En je wordt er erg opstandig van." Over machteloosheid. Het derde Transvi sion Vamp-album. The Little Magnets ver sus The Bubble of Babble, haalde in Groot- Brittannië nimmer de winkels. „Dat kon er ook nog wel bij. Het was een ander voorbeeld, van hoe het uiteindelijk allemaal fout liep. Achter de schermen waren we tot het allerlaat-ste optreden een band. het zijn nog steeds mijn vrienden, maar om ons heen brokkelde alles af. Het was een zware tijd. dat laatste jaar. Je vraagt je af of je het wel zal overleven." Over verloren onschuld. De cover van het trendy blad The Face. waarop La James uiteindelijk bijkans naakt figureerde. „Vanaf dat moment is alles volledig uit de hand gelopen. Ik heb die foto zelfbij mijn volle bewustzijn uitgekozen, maar ik was me niet bewust van de gevolgen. Ik kon de gevolgen van mijn gedrag op dat punt niet overzien, ik was mezelf kwijt. Het leven was zo druk. Eigenlijk is het een simpel verhaal. Je bent jong. en je voelt je een le lijk kind. Je bént een lelijk kind. Dan be reik je een bepaalde leeftijd, een bepaalde status, en de topbladen gaan je plotseling benaderen als een topmodel. Dan is het erg verleidelijk om met ze in bed te sprin gen. Naomi Campbell. Cindy Crawford, noem ze maar op. ze doen het elke dag. Het was een en al glamour, en ik heb het gedaan, omdat ik mezelf mooi wilde voe len." Waarna alle spijt van de wereld niet ge noeg was om haar zonde weg te wassen. Pas toen ze zichzelf prominent in alle Brit se kiosken terugvond, drong het effect van haar ijdele daad pas goed tot haar door. Wendy James, succesvol, appetijtelijk zangeres, was definitief aan de media ten prooi gevallen. Walgelijk „Ik weet nog dat ik in een vliegtuig zat, en andere kerels naar die foto zag kijken. Dat was een walgelijk gevoel, echt walgelijk. Ik blokkeerde volledig." De rest van de volgende tournee werkte ze van de weeromstuit af in coltruien, dikke jassen en grote jacks. Slechts het gedeuk te ego vond baat bij die impuls: Transvi sion Vamp viel toen al niet meer te redden. Teleurstelling verloor het van herwonnen vrijheid: „We waren opgelucht. Toen we hardop durfden te zeggen: We stoppen, zag je de spanning wegvallen. Daarna hebben we nog tien optredens gedaan in Califomië. en dat waren de beste die we ooit hebben gedaan. We waren domweg gelukkig. Veel bands blijven aan het sys teem hangen voor de zekerheid en het geld. maar dan kan je net zo goed in een fabriek gaan werken. Maar als je jezelf creatief voelt, moet je je instincten volgen. Als je een beetje talent hebt. moet je de gok nemen." De nagels tinkelen tegen het whiskyglas. Het poppedeintje van weleer wordt plots met respect bejegend en dat wil ze graag zo houden. Ze zal nooit meer lui zijn. be looft ze. En de compromissen moeten de deur uit. Twee artiesten wisten haar ooit tot tranen te roeren: Elvis Costello en Si- nead O'Connor. „De waarheid voor je zien, zo voelt dat. De muzikale waarheid Als je zoiets gevoeld hebt. als je zulke sterke ge voelens over muziek hebt gehad, is alles minder niet belangrijk. Dan is er geen plek meer voor compromissen. Ik wil nu alles geven voor de muziek. Doe ik dat niet. dan beledig ik mezelf." Gemijmer De stilte tussen het gemijmer laat ruimte voor weemoed. Ze moet denken aan de tijd dat ze zestien was. Ze blaakt bij de herinnering. „Het beste jaar van mijn hele leven." Ze liet school schieten, moest daarvoor te gen haar ouders opboksen, begon een re latie met Nick Sayeri de latere gitarist van Transvision Vamp) en begon serieus naar muziek te luisteren. The Velvet Under ground. Suicide, noem maar op. En leven van een uitkering, waarmee je maar een keer per week naar de pub kon. De weken trokken voorbij in hoop, weinig meer „Maar we hadden zoveel geloof en ver trouwen. Great..." „Ik denk dat ik van binnen nog steeds erg onschuldig ben. Ik heb veel geleerd, veel ervaring opgedaan, maar ergens ben ik nog onschuldig. Niet naïef, maar onschul dig." Ze moet er weer van grijnzen. Ton de Jong

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 57