Twijfels rond bijverzekeren wao -t -f Lubbers onderschat gevoelens Antilliaanse gesprekpartners Jonge mannen ei oude misdadiger! PZC redactie Egypte opent aanval op fundamentalisten opinie en achtergrond Voor mensen met laag inkomen meestal niet interessant Handen af van de VRIJDAG 12 MAART 1993 door Jan Harren Het land is in rep en roer: de wao-uitkeringen gaan om laag. Wie van de steiger valt. is 'veroordeeld' tot de bedelstaf. Vakbonden dreigen met (sta kingsacties als er geen cao's tot stand komen met afspraken over aanvullingen op de wao- uitkeringen. Verzekeraars staan in de rij om passende bij- verzekeringen aan te bieden. Maar hoe zinvol is bijverzeke ren eigenlijk? Het Nederlands Instituut voor Budgetvoorlichting Nibud. dat adviezen geeft hoe je het best met je geld kunt omspringen, is al aan het rekenen geweest en heeft hier en daar zijn twijfels. Bijverzekeren loont volgens hen lang niet altijd. Voor mensen met een laag inkomen is het meestal niet interessant. En ouderen kunnen het ook beter achterwege laten. De kosten van de premie die ze moeten betalen, wegen bij hen niet of nauwelijks op tegen het 'extraatje' dat ze krijgen uitgekeerd als ze in de wao belanden. Neem iemand van 26 jaar die met ƒ2360 bruto per maand 200 meer dan het bruto mini mumloon. exclusief vakantie toeslag) een gezin onderhoudt. Als hij volledig arbeidsonge schikt wordt, kan hij in de nieuwe regels rekenen op een wao-uitkering van een kleine 1600 bruto. Dan heeft hij op grond van de Toeslagenwet en eventueel de Bijstandswet al zo recht op een aanvulling tot het voor hem geldende sociaal mini mum van 2163 bruto (alleen verdiener). Verzekeren voor aan vulling tot 70 procent van het laatste loon is dan niet aan de or de. Veel jongeren verdienen door gaans nog niet zo veel. Voor hen lijkt bijverzekeren voor de wao dan ook niet zo zinvol. Er zou verzekeringspremie worden be taald voor een aanvulling die geen aanvulling is of amper de moeite waard is. Het enige nut ervan zou kunnen zijn. dat ze dan in elk geval bijverzekerd zijn. Wanneer hun salaris om hoog gaat tot een niveau waarop een aanvullende verzekering misschien wel aantrekkelijk is. loopt de verzekering al en zijn er geen keuringen meer nodig. Voor wie flink meer verdient dan het minimum) liggen de reken sommen over het nut van de aanvullende verzekering an ders. Echter weer niet voor een werknemer die op zijn 58e (of la ter) in de Ziektewet belandt en vervolgens de wao in schuift. Het inkomen gaat weliswaar omlaag, maar niet meer dan on der de oude regels al het geval was: voor deze ouderen ligt de uitkering, net als voorheen, op 70 procent van het laatste loon tot de pensioendatum toe. Voor hen valt er dus helemaal niets bij te verzekeren. Voor anderen lopen de gevolgen van de nieuwe wao uiteen van de buikriem wat aanhalen tot diepe ellende. Van bijverzekeringen moet men trouwens ook geen al te gróte verwachtingen hebben. Zelfs dreigen bijverzekerde be dragen ten goede te komen van 's rijks schatkist, omdat ze bij standsuitkeringen overbodig maken. En - maar dat gold ei genlijk ook al onder het oude systeem veel hangt ook af van de vraag of de arbeidsonge schiktheid volledig is of slechts gedeeltelijk. Tabel De vakbeweging heeft een tabel vervaardigd waaruit betrekke lijk eenvoudig is af te leiden hoe veel procent van het (bruto) in komen iemand overhoudt die volledig arbeidsongeschikt is geworden en voor wie de periode waarin nog recht bestond op 70 procent van het laatste loon, verstreken is. Zo valt iemand die, op zijn 32e met een bruto jaarsalaris van 45.000 (zo'n 3750 in de maand) in de Ziektewet komt en een jaar later in de wao belandt, uiteindelijk terug naar 53 pro cent van zijn laatste salaris (ruw weg 1980 bruto). Dat is iets meer dan de helft van wat hij had. en 17 procent minder 635) dan wat hij onder de oude wao zou hebben ontvangen. Dat zou voor bijverzekering in aanmer king komen. Maar zijn wao-uitkering ligt al onder het 'sociaal minimum' van deze man. Hij heeft dus al weer recht op een aanvulling op grond van de Toeslagenwet. Maar als er (via het bedrijf) is bij verzekerd, wordt het 'sociaal mi nimum' langs die weg al bereikt. Dan hoeft de Toeslagenwet niet bij te dragen. Onduidelijk is nog wat zo'n bij verzekering gaat kosten. Er zijn berekeningen waaruit blijkt dat het moeite zal kosten aan pre mies te komen die boven de 1 uitstijgen; in het algemeen zou den met een premie van 1 pro cent de kosten gedekt kunnen zijn. Als die over het hele loon zou worden geheven, zou het in het voorbeeldgeval uitkomen op 37,50 (voor de belasting aftrek bare) per maand. De tabellen mogen redelijk over zichtelijk zijn, niet overal klinkt even helder door, dat ze de situa tie weergeven bij volledige ar beidsongeschiktheid. De kans dat iemand voor 100 procent wordt afgekeurd, wordt echter steeds kleiner. Al het streven is er immers op gericht om bij keu ringen na te gaan wat mensen ondanks hun ziekte/handicap nog kunnen. Steeds groter zal dan ook de groep worden van mensen die slechts gedeeltelijk arbeidsongeschikt worden ver klaard. Maar gedeeltelijke arbeidsonge schiktheid betekent ook een ge deeltelijke wao-uitkering. Het klinkt natuurlijk heel logisch: wie voor de helft is afgekeurd, verliest de helft van het salaris en krijgt als tegemoetkoming daarvoor ook maar de halve voor zijn leeftijd geldende wao. De vraag is echter of een bijver zekering dan nog zo voordelig uitpakt. Neem weer de man (al leen-verdiener) met 3750 in de maand. Als hij voor de helft wordt afgekeurd, zou zijn salaris zakken tot 1875. Heel grof gere kend zou hij voor de andere helft mogen rekenen op een uitkering van rond de 53 procent waardoor uit de wao (exclusief vakantie geld) nog zo'n 960 gulden zou ko men. Het totale inkomen wordt dan 1875 (het halve salaris dat hij nog gewoon verdient) plus 960 wao-uitkering is 2835 bru to. Onder het oude regiem zou hij 70 procent van 1875 hebben gekregen ƒ1312). Uit een aanvullende verzekering zou hij dus nu het verschil tussen 1312 en ƒ960 352 bruto per maand) betaald kunnen krijgen. Dat zou de moeite van het verze keren waard kunnen zijn. Restcapaciteit De kans dat iemand die (gedeel telijk) arbeidsongeschikt raakt, zijn baan verliest, is echter niet gering. Misschien dat er enige verbetering komt nu werkgevers een forse boete krijgen als ie mand van hun personeel in de wao verzeild raakt, maar men- Na het verlies met de acties nu naar de 'reparatie' van de wao? Of toch maar niet? foto Roland de Bruin/GPD sen 'met een vlekje' zijn niet po pulair op de arbeidsmarkt. Ze ker mensen die slechts tijdelijk volledig afgekeurd zijn en na een paar jaar worden 'afgeschat' (ge deeltelijk weer worden goedge keurd), raken in de problemen. Met hun 'restcapaciteit' (wat hij naast hun handicap nog wel in een betaalde baan zouden kun nen verdienen) komen zij op een markt van werkzoekenden te recht, waarop men op zijn zachtst gezegd niet om 'kneusjes' zit te springen. Tot voor een paar jaar werd daarom niet aan het invaliditeitspercen- tage gesleuteld. De werkloos heid werd dan in de arbeidson geschiktheid 'verdisconteerd'. Immers, zei men, die werkloos heid, de kansloosheid op de ar beidsmarkt, komt ook uit die ar beidsongeschiktheid voort. En dus gold al heel snel dat iemand als volledig afgekeurd werd be schouwd. De 'verdiscontering' is echter af geschaft; tegenwoordig worden werkloosheid en gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid los van elkaar gezien. Voor het deel dat men niet arbeidsongeschikt is. wordt dat dus Werkloosheids wet. Maar de werking van die wet is eindig. Wanneer deze mensen voor hun 'arbeidsge schikte' deel geen baan kunnen vinden, vervallen ze in de wet In komensgarantie Oudere en ge deeltelijk Arbeidsongeschikte Werknemers (IOAW). Dat klinkt nog betrekkelijk aardig, maar meer dan de bijstand is het niet. Het houdt in dat als je in inko men onder het 'sociaal mini mum' zakt, er een aanvulling wordt verstrekt. Maar dan gel den wel de regels van de Alge mene Bijstandswet. Dat houdt onder meer in dat er in het huishouden van de werk loze gedeeltelijk arbeidsonge schikte ook gekeken wordt of er nog andere inkomens zijn. Of bij voorbeeld de partner betaald werk doet. Zo ja, dan wordt er ge kort op de IOAW-aanvulling, eventueel zelfs zo veel dat er van die aanvulling niets over. Maar dat geldt ook voor de eventuele verzekeringspenningen die men op grond van de aanvullende wao-verzekering krijgt. Ook die worden op de IOAW in minde ring gebracht. Een belangrijk voordeel heeft de IOAW nog wel: er wordt geen vermogenstoets toegepast; men hoeft zo niet het eigen huis 'op te eten'. door Ad Bloemendaal De Egyptische regering laat er geen twijfel over be staan dat de strijd tegen mili tante islamitische fundamenta listen de hoogste voorrang ge niet. In Cairo is deze week een proces begonnen tegen 49 gods dienstig extremisten. En woensdag zijn leger en politie ongekend hard opgetreden te gen fundamentalistische bol werken in Cairo en in het zuiden van het land. In totaal veertien militanten en vier militairen kwamen bij die acties om het le ven. De beklaagden in het massa proces in Cairo zijn 49 leden van 'Al-Gama'a al-Islamiya' (de Isla mitische Groep), de geweldda digste van Egypte's fundamen talistische organisaties. Ze wor den onder meer beschuldigd van het in gevaar brengen van de na tionale eenheid en de openbare orde. door op te roepen tot een verandering van het regerings systeem volgens de orthodoxe opvatting van de 'sharia', het is lamitische recht. Ze worden er verder van ver dacht aanvallen te hebben be raamd en uitgevoerd op toeris ten en toeristische attracties. Een aantal militanten is speci fieke terreuracties ten laste ge legd, onder meer aanslagen op toeristenbussen en op een Nijl- boot. Zes van de beklaagden zouden hun doelen in de publici teit hebben gebracht, door de verspreiding van pamfletten en door contacten met journalis ten. De eerste twee dagen van het proces zijn besteed aan het voor lezen van de tenlasteleggingen. De 49 verdachten zorgden daar bij voor groot spektakel. Bij hun entree in de rechtszaal scandeer den ze leuzen als „Er is geen an dere god dan God. en we willen de sharia van God!" en „Gevan genis en de doodstraf zullen ons niet afhouden van de islam!". Een van de militanten, Hisham Abdezzaher, legde op luide toon een verklaring af voor de perstri bune, waarin hij bekendmaakte dat alle verdachten leden zijn van „Al-Gama'a al-Islamiya". Hij voegde er trots aan toe dat zijn Islamitische Groep verant woordelijk is voor de moord in 1981 op president Anwar Sadat, parlementsvoorzitter Rifat in 1990 en, vorig jaar, de liberale schrijver Farag Foda. flij zei ook dat de groep aanvallen uitvoert op toeristen „omdat de Egypti sche autoriteiten ons vervolgen, arresteren en martelen". De verdachten maakte er geen geheim van dat zij sjeik Omar Abderrahman beschouwen als hun geestelijk leidsman. Het is een naam die telkens weer op duikt als het gaat om fundamen talistisch geweld. De blinde sjeik Omar woont sinds 1990 in New Jersey en in de Amerikaan se pers is hij genoemd als de man achter de bomaanslag op het World Trade Centre in New York. Na die explosie zijn twee islamitische fundamentalisten aangehouden die in verband worden gebracht met 'Al-Ga ma'a al-Islamiya'. Sjeik Omar heeft in Egypte te recht gestaan in het proces te gen de moordenaars van presi dent Anwar Sadat. Hem was ten laste gelegd dat hij de moord zijn zegen had gegeven, maar de rechters vonden dat uiteindelijk geen reden hem gevangen te zet ten. Sinds hij in de Verenigde Staten verblijft, beschuldigen de Egyptische autoriteiten hem erven dat hij cassettebandjes met opruiende preken zendt naar zijn volgelingen in Egypte en elders. In een kooi staan ze voor hun rechters, de van aanslagen beschul digde moslim-fundamentalisten in Cairo. foto AFP door Henri Kruithof Niemand had verwacht dat de conferentie over de toekomst van de Neder landse Antillen een succes zou worden. Maar gedurende de besprekingen ontstond er toch enige hoop dat het zou kunnen lukken. Het mocht uiteindelijk niet zo zijn. Pre mier Lubbers liet het uitein delijk niet op een openlijke botsing aankomen, maar con cludeerde zelf dat overeen stemming er nog niet in zat. Het is moeilijk om een enkele oorzaak van de mislukking aan te wijzen. Natuurlijk wa ren de inhoudelijke verschil len van mening groot. En na tuurlijk hebben critici gelijk als ze zeggen dat het ook wel erg veel gevraagd is om in drie dagen tijd de hele bestuur- structuur van een eilandenrijk overhoop te gooien zonder een grondige voorbereiding. Maar toch is dat niet de enige oor zaak geweest voor het aanhou dende verzet van Curagao te gen de voorstellen van pre mier Lubbers. Hoewel dat ach teraf gepraat is, zou de misluk king weieens te wijten kunnen zijn aan de manier waarop Lubbers afgelopen maandag zijn eerste voorstel formuleer de. Het was een keihard ver haal dat hij de gesprekspart ners voorlegde. De essentie was dat hij in dat stuk al te openlijk liet blijken dat hij vindt dat de eilanden in het Caribisch gebied niet in staat zijn hun eigen boontjes te dop pen. Tussen de regels door klonk felle kritiek op de manier waarop met name Curagao het er bestuurlijk en financieel van afbrengt. De Antillen heb ben een begrotingstekort dat er niet om liegt en een staats schuld van 2,5 miljard gulden. Bovendien schiet het bestuur van de Antillen als geheel, dat voornamelijk door Curagao wordt uitgeoefend, schrome lijk tekort. De Curagaose delegatie is om te spetteren: (vlnr) gedeputeerde van staatkundige hervorming Dito Mendes de Gouveia, minister van financiën Cornelis Smits en premier mevrouw Liberia- Peeters foto ANP van Aruba, die toch ook alle reden had om zich tegen de za kelijke voorstellen van Lub bers te verzetten, bleef tot het eind toe veel milder ten op zichte van premier Lubbers. Maar Curagao had dan ook de volle laag van de Nederlandse minister-president over zich heen gekregen. Hypotheek Afgang Maar juist die felle kritiek is voor een deel de oorzaak van het mislukken van de confe rentie. Het is een gebrek aan begrip voor de Antilliaanse cultuur om zo publiekelijk te keer te gaan tegen de bestuur ders van de eilandengroep. In een besloten gesprek willen Antillianen best kritiek aan nemen. Maar zo openlijk geuit, wordt kritiek een afgang voor Premier Lubbers komt er niet uit... Antillianen. En daar kunnen ze slecht tegen. Het was dan ook niet verwon derlijk dat met name de dele gatie van Curagao persoonlijk gegriefd was door de eerste voorstellen van Lubbers om dit eiland samen met de an dere eilanden onder toezicht van Nederland te plaatsen. De woede die daarover ontstond, werd aanvankelijk nog uitge legd als typisch Caribisch theater. Dat trekt wel weer bij, zo was de redenering. Dat gebeurde niet. De woede bleek oprecht en er was eigen lijk niet meer redelijk te pra ten met Curagao. De delegatie Over drie maanden mag Lub bers nog eens proberen over eenstemming te bereiken met de partners overzee. Hij heeft die besprekingen onmiddel lijk onder de hypotheek gezet van direct Nederlands ingrij pen, als die besprekingen ook mislukken. Het geduld van Nederland is op, zo liet hij in voor hem ongewoon duidelij ke bewoordingen weten. Met deze opstelling zal Neder land Curagao mogelijk op de knieën kunnen dwingen. Maar de vraag is of de problemen dan opgelost zijn. Curagao zal dat als een zeer gevoelige ne derlaag ervaren. Daarmee moeten de bestuurders een af gang ten opzichte van de hele buitenwereld accepteren. Dat zullen zij niet licht verge ten. En hoe je het ook wendt of keert, Nederland heeft de me dewerking van Curagaose au toriteiten nodig, wil het hier orde op zaken kunnen stellen. Die medewerking kan Neder land na zo'n sfeer verziekende operatie wel vergeten. Toch is het broodnodig dat be stuurlijk en financieel er op de Nederlandse Antillen wat ver andert. Van in Nederlandse ogen normaal begrotingsbe leid is geen sprake. Er zijn gro te achterstanden bij de finan ciële administratie. Het over heidsapparaat is veel te groot en zo zijn er nog wel de nodige problemen op te lossen, al was het alleen maar op het gebied van de criminaliteit. Lubbers doet er verstandig aan deze problemen meer in samenwer king, dan autoritair van bo venaf aan te pakken. Maar de premier zit nog met het pro bleem dat hij de hete adem van zijn minister Hirsch Ballin in zijn nek voelt. Deze minister wordt door sommigen, niet ge heel ten onrechte, afgeschil derd als een neo-kolonialist. Het liefst zou hij het bestuur op de Nederlandse Antillen ge heel in eigen hand nemen. Lubbers wil zover niet gaan, maar het zou winst zijn als hij met Hirsch Ballin een taktiek afsprak die wat meer rekening houdt met de Antilliaanse volksaard. Er moeten in Ne derland genoeg mensen zijn die hen daarover college kun nen geven. Misschien dat dan de verhouding tussen de Ne derlandse regering en de An tilliaanse bestuurders weer enigszins normale proporties kan aannemen. Een dreige ment vooraf lijkt daarvoor ze ker de verkeerde methode. 77» en van de meest 'zekere' cri- Hj minéle feiten is, dat de mees te misdaden door jeugdigen en jonge volwassenen worden be gaan. In West-Europa en de Ver enigde Staten vinden we de mis dadige topjaren in de leeftijd van 15 tot 18 jaar. Ongeveer 1 op de 3 a 4 jonge mannen is ten min ste een keer voor een criminele handeling veroordeeld tegen de tijd dat hij 30 jaar wordt. Met het klimmen der jaren neemt de al gemene misdadigheid geleide lijk aan af en wordt steeds dui delijker een harde kern zicht baar. In tegenstelling tot populaire opvattingen komt jeugdcrimi naliteit zelden uit de lucht val len. De meeste jongeren die zich crimineel gedragen, vertonen als jong kind of als 'pre-puber' al een problematisch of afwijkend gedragspatroon: herhaald agressief pesten, ruziemaken en vechten, niet zelden met ge bruikmaking van wapens, wreedheid tegen dieren of men sen, veel liegen, kwaadaardige streken uithalen, brandstichten, vandalisme, stelen, van huis weglopen of tot heel laat in de avond van huis wegblijven, pro blemen op school en spijbelen. Het merkioaardige van dit zoge naamde 'antisociale' gedrags patroon is dat het in de loop der jaren meestal min of meer ver dwijnt of zich verzacht. De mees te 'antisociale' kinderen ivorden geen 'antisociale' volwassenen. Maar wel blijken de meeste vol wassenen met 'antisociaal' en delinquent gedrag 'antisociale' kinderen te zijn geweest. Volgens het recent gepubliceer de handboek van de Wereld Ge zondheids Organisatie (WHO) voor de diagnostiek van psychi sche en persoonlijkheidsproble men is de volwassen antisociale persoonlijkheid iemand die: - zich weinig of niets gelegen laat liggen aan de gevoelens van an deren: - zich steeds weer sociaal onver antwoordelijk gedraagt en zich weinig of niks gelegen laat lig gen aan sociale normen, regels en verplichtingen; - niet in staat is om duurzame re laties te onderhouden, hoewel hij of zij geen moeite heeft met het aangaan ervan; - een heel lage frustratietoleran tie heeft en een lage drempel voor uitbarstingen van agressie en geiveld; - niet in staat is om zich schuldig te voelen en om van negatieve ervaringen te leren, met name van straf; - sterk geneigd is om anderen de schuld te geven, of om uitvluch ten/smoezen te verzinnen voor het doen van dingen die tot bot singen met anderen of de samen leving (politie/justitie) hebben geleid. Het hoeft nauwelijks betoog dat een volwassene met deze ken merken meestal een bron van kwaad en ellende voor zijn of haar omgeving vormt. En het hoeft ook nauwelijks betoog dat wanneer zo'n antisociale vol- ivassene een misdaad begaat en gepakt wordt, gevangenisstraf meestal geen enkel effect heeft. Sterker nog, het blijkt dat jonge ren met dit gedragspatroon die voor een criminele daad worden gepakt en veroordeeld, alleen maar vaker de criminele toer op gaan. Met betrekking tot de volwassen delinquente, antisociale per soonlijkheid verkeren we als sa menleving dus in een patstel- ling. We kunnen hem straffen voor zijn misdaden, maar het is juist onder meer het feit dat straf zo weinig indruk op hem maakt, waardoor hij tot zijn misdaden is gekomen. Bovendien zit er tot op zekere hoogte iets ongerijmds in om de antisociale (jong) vol wassene verantwoordelijk te houden voor zijn perst, heid. De persoonlijkheid mee wij aan onze volwassen beginnen - het complex X genaar dig heden dat we ons achttiende leuensjQar ben - is niet ons eigen jam niet onze eigen schuld. M», eerste instantie de erfenUu mee onze biologie en onjerln ding ons hebben opgeschM De huidige stand van laat er geen twijfel overig dat antisociale persoojM den het produkt zijn van elu selwerking tussen omg'tta factoren, zoals gezinsklinM ouderlijke gedragspatrorAw erfelijkheid. |j Onderzoek bij een-eiige (Jn gen die in verschillenden nen opgroeiden, wijst erccj de invloed van deze lichas eigenaardigheid op de schijnlijkheid van del gedrag wordt beïnvloed zijis- en opvoedingsoi heden. Kinderen uit een waarin tenminste één vam ders een gevoelsmatig relatie met hen had, sprake ivas van een d\ opvoedmgsdiscipline quent patroon van beloi straf) en van voldoende en toezicht, waarin iveiq enigheid en conflicten tuss ouders bestond en waarini der, ondanks eigen anlu neigingen, geen delinqm drag vertoofide, blekend wassenen beter aangepa vergelijkbare kinderen fc deze gunstige condities m wezig waren. Maar nog duidelijker blij opvoedingsinvloed uit et jaar door de Academici Eu (een soort Europeses Acoi van Wetenschappen) te ja ren overzicht van Amenk Britse en Scandinavisch dies over gezinsfuncim gedragsproblemen en quentie bij jongeren. In dal zicht ivorden gezinshui als volgt onderverdeeld. Op de eerste plaats staal waarlozing van het kind, volg van het feit dat de ouè weinig tijd aan hun kind den en vaak niet weten itc v allemaal voor (katte)kwaa haalt. Op de tweede plaai conflictpatroon, dat wil een patroon van escalei conflicten tussen ouden kind. Op de derde plaats hl troon van sociaal- waarden en normen in heij de ouders vertonen quent gedrag of hebben cfi dooghouding' ten aanziet zulk gedrag. Ten slotte ht troon van het ontwrichte verwaarlozing van of ai met het kind als spanningen tussen ouden echtscheiding of ernstige van een ouder. Het lijkt dat het vooral tei betrokkenheid van oude het kind, afwijzing van M r< door de ouders (of omgelin en gebrekkig toezicht en: pline zijn, waardoor op delinquent gedrag toetD' Voor zover we iets m kwaad in deze wereld b doen, moeten we er dus baar vroeg bij zijn doon kinderen met een verhov, sico vroegtijdig op te spoi b) hun ouders te helpen voorkomen dat ze iemani veren die ook voor ft meestal een regelrechte zal blijken. i i i i i i i 11 i 11 i 111 11 i THTf PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Hoofdredactie: M. P. Dieleman, algemeen hoofdredacteur: C. van der Maas, hoofdredacteur commentaar: A L. Oosthoek, adjunct-hoofdredacteur. Eindredactie: K. Cijsouw en J. D. van Scheijen. Bureauredactie provincie: R. Bosboom: M. E. Ernens-Abrahamse; B. Goudswaard; P. C. de Jonge: M. T. O. van der Vleuten; I D A. M. Russel; J. P. van de Sande. J. P. Verbeek. Redactie binnen- en buitenland: M. S. van Reems (chef); G. J. Kers: J. P. H. Noot: C. J. Schets; W. P. Staat. Redactie bijlagen: A. L. Kroon (chef): J. van Damme: F P J. Doeleman: J A. M. Tabbers: A. Zevenbergen. Sportredactie: J. M. van den Berg (chef); J. F. D. Bakker: E. L. Ramakers, R. Thannhauser; T. J. van den Velde. Vormgeving: A. A Adriaanse: N. Geelhoed: A. F. Schreurs; W. M. J. Verstuyf. Systeembeheer: C. W. M. Keuning Nieuwsdienst: A. J. Snel (chef). Algemeen verslaggevers (Vlissingen): M. Antomsse (plv dé nieuwsdienst); J. C. M. Cats; A. M. van der Jagt: B. Jansen: H. O. Postma- M. J Schrier; M. van Zuilen (Den Haag) Regio Bevelanden/Tholen (Goes): W. J. van Dam (chef): F. B. Balkenende; M. A. de Jongh; L. J. Meinardi; M. E. Woudenberg. Regio Schouwen-Duiveland (Zierikzee): M van Houten (chef' A. W. C. Mullink; I. M. Dekker. Regio Walcheren (Vlissingen): A. A. van der Sluis (chef): Y. Hoekstra; N. J. C. Kluijtmans (Ondernemend Zeeland); E. J. Rozendaal; C. M. J. Sondervan: H. van der Werf. Regio Zeeuwsch-Vlaanderen (Terneuzen): W. A. Bareman (dé C. A. M. van Gremberghe; J. J. Heijt; R. E. A. Hoonhorst; M. Modde. Correspondenten Gemeenschappelijke Persdienst (GPD): A. Knol (Brussel); P. de Vries (Brussel); H. B. Hoogendijk (Berlijn); J. W. M. Gertsen (Parijs): C. van Zweeden (Londen); R. Hellinga (Boedapest); A Bloemendaal (Tel Aviv), E. J. A. van der Linden (Rome); S. van Rijn (Willemstad); J. A. Geleijnse (Moskou); D. R. M. de Wit (Madrid); J A M. de Bruijn (Washington); F. J. M. van der Houdt (NairoS P. G. W. van Nuijsenburg (Johannesburg). W. Bunschoten (Paramaribo). al

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 4