Kleurige en vrolijke zomer Eco-kleding is in opmars In de ban van de jaren zestig Mode en milieu Frans Molenaar Rob Kroner mOde VRIJDAG 12 MAART 1993 bw 20 Couturier Frans Molenaar ziet de zomer zon nig tegemoet. Vrouwelijk, comfortabel, een tikje romantisch maar vooral kleurrijk is de haute couture die hij voor komende zomer brengt met helder rood, blauw, geel, roze en vooral veel oranje, afgewisseld met zwart en donkerblauw. Molenaar verraste met een vrolijke en elegante collectie van zijde jerseys en organza in stre pen en noppen, wollen crepes, linnen, satain du- chesse, cool wool en katoen piqué. Uitblinkers wa ren de handgebreide korte truitjes boven broeken met wijde pijpen of zomershorts. Met korte linnen jasjes veranderde Molenaar deze broeken in een klassiek ogend boulevard complet. Ook de heren kwamen ditmaal aan bod. Molenaar heeft een nieuwe collectie mannenkleding, genoemd naar zijn ON 13, waarin zowel sportieve blazers in hel dere kleuren als complete linnen pakken en zijden dassen zitten. De Amsterdamse couturier heeft twee looks: een wijde silhouet met veel strepen, primaire kleuren en invloeden van de zeemanslook en een lang, soe pel getailleerd silhouet met v-hals blazers op afge meten strakke rokjes. Deze blazers vielen op door een beheerst gebruik van geometrische applica ties en incrustaties in contrasterend leer en suefle Invloeden van de jaren zestig zitten in genopte e: gestreepte mantelpakken die sterk contrastere: met de veel rustiger reistailleurs van effen wolle: crepe. De nieuwe korte jasjes en bijpassende jurken het- ben dezelfde coupe als het vorige seizoen: ee- mouw die deels is aangeknipt en deels is aangezet via een rond verlopende naad. De mouwen zijn daarbij kort en hebben omslagen. Als alternatie- voor het jasje toonde Molenaar grote blouses, uit gevoerd in soepele, soms transparante stoffend:: om het lijf gewikkeld werden of losjes van vore: vastgeknoopt. Bijzonder waren zijn zwierige, wat kinderlijk aan doende zomerjurkjes, waarvan voor en achter pand als schortjes over elkaar gestrikt kunne: worden. De jurkjes zijn effen of gestreept als zon neschermen, maar altijd kort en mouwloos. Voo: een extra zomers accent bij de zomerjurkjes zorg den vrolijke grote hoeden van gekleurd stro met een vervormbare rand of een oosters uiterlijk Voor feestelijke gelegenheden houdt Molenaarhe- op wikkeljurken in brede zwart witte strepen var- zware satin duchesse met een ongelijk vallen® rokzoom en wijde blouses en kaftan-achtige lange jurken in gestreepte transparante stoffen. Connie Heid3 De jaren zestig hebben de Amsterdamse coutu rier Rob Kroner in hun greep met halter-en overslaglijfjes, doorknooprokken en wijd uitlo pende broeken. Vaak blijft, als het om een combi natie van broek of rok met topje gaat, het midden rif bloot en wordt het geheel gecompleteerd mei een lange (mouwloze) jas van voilestof met een forse overhemdkraag. Sluik en lang is het silhouet van zijn 28stecol lectie, waarin geen korte rok voorkomt. Maai ter compensatie voorziet hij die lange, wijde o! rechte rokken van enorme splitten. Dat pakt niet altijd goed uit. Wijde rokken met allemaal te pandjes waarop een lang, iets getailleerd jasje wordt gedragen doen het goed, ze hebben iets pi kants. De rechte rok die aan de achterkant hele maal openvalt (het is eigenlijk een omgekeerd ge dragen wikkelrok) is heel onhandig. Is een grote split aan de voorkant nog met enige gratie 'te be heersen' een split die net niet het slipje onthul! middenachter, is teveel van het goede. Veel mooier is zijn strakke rok met springplooien iets onder de knie (voor wat loopruimte), met daar op een rechtgesneden kraagloos jasje: streng maar elegant, zeker met een heel grote hoed. Met zijn favoriete Franse tricot doet Kroner ook weer hele mooie dingen. Wat kleuren betreft houdt Kroner het bij de dag kleding heel sober. Afgezien van een serie met gro te margrieten vrijwel geen dessins: veel zwarten donkerblauw gecombineerd met wit en natu relkleuren. Een beetje meedeinende op de ecologie- golf maakt hij linnen pakken die erg 'zwaar' ogen Wat er in dat linnen wel heel goed uitziet, is be mannen-combinatie - Rob Kroner maakt sinds vo rig jaar herenconfectie - bestaande uit een natu- relkleurige pantalon, een naturel met grijs ge streept jasje en een dito overhemd. Ook heel leut zijn zijn vrij hoog gesloten herenvesten, die door hun opvallend dessin van een saai donker pakeea modieus geheel maken. Voor de cocktailkleding heeft Kroner zich laten in spireren door de lingerie, 's Avonds is het bij Kro ner een groot zigeunerfeest met heel duidelijke oosterse invloeden. Bonte kleuren, veel pailetten om de heup geknoopte sjaals met daarop kettin gen met kleurige stenen, dubbele rokken, strakke topjes en de meest onwaarschijnlijke combinatie: van materialen. Henriëtte van der Hoeven De mode pretendeert al seizoenen lang in het teken van het milieu te staan met al die actuele aardkleuren, oerwouddessins en natuurlijke stoffen, maar de ademnood waarin de Aarde verkeert wordt daar geen klap minder om. Integendeel haast. Bonte kleuren vergen namelijk ingewikkelde chemische bewerkingsprocessen en 'natuurlijke' stoffen zijn helemaal niet zo lief voor de natuur als we geneigd zijn te denken. Al zijn ze uiteindelijk dan afbreekbaar. Katoen is 's werelds meest populaire natuurve- zel. Van de totale wereld-vezelproduktie en - consumptie neemt katoen 48 procent (19 miljard kilo) voor z'n rekening. Katoen groeit aan struiken in tropische en subtropische gebieden. De planten in deze monoculturen zijn echter hypergevoelig voor ziekten, schimmels, bacteriën en insecten en deze worden bestreden met pesticiden en insecti ciden. Maar liefst achttien procent van alle pestici den die wereldwijd worden gebruikt, dalen neer op de katoenplanten. Daarnaast worden ontblade- ringsmiddelen gebruikt om de pluk te vergemak kelijken. En dan hebben we het nog niet eens over de enorme hoeveelheden water die nodig zijn om de gigantische dorst van de katoenplanten te les sen. Voor wol, de tweede natuurvezel, die goed is voor vijf procent van de totale vezelproduktie (2 miljard kilo), geldt niet eens zo'n heel ander verhaal. De parasieten, die in de vacht van de schapen huizen, werden voorheen ook altijd met pesticiden bestre den. In de belangrijkste wolproducerende landen, die zijn aangesloten bij het Internationaal Wolse cretariaat (Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika en Uruguay) zijn de schapenfokkers om milieure denen van deze behandeling afgestapt en wordt er nu van regeringswege op toegezien dat de schapen plaatselijk worden behandeld met bio-afbreek- bare verdelgingsmiddelen. Maar wat gebeurt er in de overige wolproduceren de landen, waar het IWS geen grote vinger in de pap heeft?. En voor de reiniging van de geschoren ruwe wol zijn nog altijd wel chemische processen nodig. Stralend Het kledingverhaal gaat verder want we willen kleding die zijn kleur en vorm behoudt. De stoffen moeten daarvoor diverse chemische bewerkingen ondergaan: ze moeten worden gebleekt, geverfd, krimpvrij, motvrij, vlamwerend en kreukherstel- lend worden gemaakt. Sommige 'kleurechte' verfstoffen bevatten zware metalen, die niet afbreekbaar zijn. Voor de zo favo riete kleuren zwart en marineblauw moeten vaak zelfs chroomhoudende kleurstoffen worden ge bruikt. Bij de produktie van synthetische verf ko men vrijwel altijd schadelijke afvalstoffen vrij. Wil je wol machine-wasbaar (krimpvrij) krijgen (an ders moet het chemisch worden gereinigd), dan komt er dikwijls nog chloor aan te pas. En wordt er tenslotte in het kledingstuk een rits gezet of een metalen knoop, dan zijn die doorgaans gegalvani seerd, wat weer betekent dat er resten van achter blijven in de natuur. Met andere woorden, onze kleding is milieu-ver vuilend, zowel tijdens het produktieproces als na gebruik, wanneer de afdankertjes op de afvalberg terecht zijn gekomen. Recycling is vanwege de ve le behandelingen van de textielvezels en de ont stane slijtage slechts op geringe schaal mogelijk. Maar op tal van fronten wordt er hard aan gewerkt om de kledingindustrie milieu-vriendelijker te maken. Niet voor niets raakt de term eco-mode steeds meer ingeburgerd. Zoals gezegd zijn erin de belangrijkste wolproducerende landen al maatre gelen genomen om het gebruik van pesticiden te voorkomen. Maar het Internationaal Wolsecreta riaat, dat een kwart van z'n researchbudget be steedt aan milieu-verbeteringen, gaat verder. Zo worden er technieken ontwikkeld om inplaats van chloor onschadelijke polymeren te gebruiken voor het krimpvrij en dus machine-wasbaar maken van wollen kleding. De chemische industrie legt zich steeds meer toe op het vervaardigen van minder schadelijke synthetische kleurstoffen. Bovendien wordt bij de chemische bewerking steeds vaker met een zogenaamd 'gesloten' systeem gewerkt, waarbij verfresten of resten van chemicaliën wor den hergebruikt of uit het afvalwater worden ge zuiverd. alvorens dit water wordt geloosd. En dan is er nog de echte 'alternatieve' kledingpro- duktie. Een nieuwe trend, waar steeds meer kle dingmerken zich bij aansluiten. Steilmann. Euro pa's grootste confectiegigant is daar één van. Maar Esprit is wat dat betreft een duidelijke voor loper met z'n drie jaar geleden geïntroduceerde Ecollection. De kleding in deze Esprit Ecollection is gemaakt van biologisch geteelde katoen: die voornamelijk uit Amerika komt en waarvoor geen pesticiden zijn gebruikt. Ook de kleuren zijn natuurlijk ont staan. doordat er weer oude. maar in onbruik ge raakte katoenrassen worden gekweekt, die van nature gekleurd zijn (roze en diverse groen- en bruintinten, naast de 'normale' ecrukleurige ka toen). Het verfproces kan daardoor worden overgesla gen, terwijl de kleur in de was behouden blijft. Waar wel kleurstoffen worden toegepast, gebeurt dit uitsluitend met verf die geen zware metalen be vat. Experimenten Ook wordt hier en daar geëxperimenteerd met na tuurlijke verfstoffen, onttrokken aan bijvoorbeeld bloemen of planten. In sommige gevallen leert de ervaring echter dat dit niet altijd haalbaar is ge zien de enorme hoeveelheden grondstoffen, die no dig zijn voor het verkrijgen van de verf en ook om dat de kleuren onder invloed van licht en water Foto links boven: Een vest uit de Ecollectie van Esprit. Foto rechts boven: Een blouse van Esprit. verbleken. Maar de experimenten gaan "door en wat vandaag niet kan. kan morgen misschien wel, is de stelling van Esprit. Een duidelijke vooruitgang die dit kledingmerk heeft bewerkstelligd is het afschaffen van gegalva niseerde ritsen en knopen. Ritsen-, drukknopen en snaps-producent Universal Fasteners ontwik kelde öp aandringen van Esprit een methode om niet-roestende snaps en ritsen uit harde metaal verbindingen te fabriceren, waardoor dit bedrijf het hele galvanisatieprocédë overboord kon zet ten. Ook andere kledingmerken zijn inmiddels uit milieu-overwegingen overgestapt op de niet-ge- galvaniseerde ritsen. Het zal duidelijk zijn: milieuvriendelijk geprodu ceerde kleding is dank zij al deze extra maatrege len duur. De produktiekosten van de Esprit Ecol lection liggen 50 tot 100 procent hoger dan van conventioneel geproduceerde kleding. De prijs die de consument voor milieu-vriendelijke kleding moet betalen is hoog. Maar hoe hoog is de prijs die hem wordt berekend voor het herstellen van de schade die de huidige vervuiling veroorzaakt?. En hoe hoog is de prijs wel niet die de hele mensheid uiteindelijk zou moeten betalen voor een totaal verziekte planeet?. Milieu-vriendelijke kleding zal - als deze ooit de conventioneel geproduceerde kleding zal vervan gen - niet alleen van enorme invloed zijn op het milieu, maar ook op het totale modebeeld. De mo de wordt dan niet langer bepaald door de kleuren, aangezien de kleurenrange aanmerkelijk beperk ter zal zijn. Maar waarschijnlijk zal ook ons kleed gedrag veranderen. Verwacht mag worden dat door de hogere prijzen de consument nog bewus ter zijn kleding zal kopen en langer zal dragen. Waarmee de afvalberg weer wat wordt terugge bracht. En alleen al daarbij is ons milieu gebaat. Kitty van Gerven Korte effen jasjes op gestreept broeken. De Oosters aandoenmde grote hoeden completeren het geheel, foto Ruud Hoff De avondkleding van Kroner is zigeuner-achtig met Oosterse invloeden. Kroner verwerkte naast zijn effen stoffen dessins van grote margrieten. foto Raymond Rutting foto Raymond Rutting

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 20