zeilen populair ^JWF'V iÜ^ J?-, 1 Erfgoed van Zuiderzee in het zonnetje gezet Dit jaar drie Hiswa's 'rincess 560 ereniging van Kustzetters wil af van ballotage Registratie duur, onbetrouwbaar en fraudegevoelig Nieuwe catamarans van Trigger Marine Compacte Suzuki GPS-apparatuur Y#UNG Scudo I jr Willem Altena ret ruime sop mag zich in Leen sterk stijgende popula- •it verheugen. Steeds meer lers laten poelen, plassen en ieren voor wat ze zijn en nden de steven buitenduins. jral tijdens de langere ianties varen ze het zeegat Dat is je ware. Frankrijk, jeland, Duitsland en de Oost- landen vormen de meest ge lde bestemmingen, irgeleken met vroeger is het de Noordzee, en zeker op het selmeer en de Waddenzee, ïdrukte van belang. Maar van te grote drukte zou ik zeker willen spreken. Er kunnen ;1 wat makke schapen in een ot hok. Want dat moeten we vergeten: als je het roer naar andere kant gooit, ben je bin- een mum je buurman kwijt, is ruimte zat voor iedereen", nold Verkade (60) is voorzitter de Nederlandsche Vereeni- ;g van Kustzeilers (NVK). Al- n aan de schrijfwijze van de enigingsnaam is al op te ma- dat het hier gaat om een van respectabele signa- „We hebben de naam eli- rte zijn, maar dat is per se niet (geval", meent de zestigjarige stzaner. „Die tijd hebben we lad", zegt hij. lemaal juist lijkt dat toch ;t, of Verkade moet de nog al- bestaande ballotage van de 1946 opgerichte vereniging er het hoofd zien. „Inderdaad, ballotage. Ik wil daarvan wel Het heeft een negatieve ink, alsof we selecteren naar ag en stand. Op de jaarverga ring in maart zal dit punt aan orde komen. Maar eens horen it onze leden hiervan vinden", zijn nu nog twee mogelij khe- n om tot de rijen van de NVK or te dringen. Dat kan als kan- iaatlid, een status die na ver- ip van tijd en het uitblijven n ingediende bewaren in een ht lidmaatschap kan worden flgezet.. Of als gewoon lid. In t geval moet de aanmelding gedaan door minstens ie zogeheten voorstellers, die teraard zelf ook lid van de ver- iging zijn. Als bij de andere le- n geen bezwaren tegen de luweling bestaat, is de kogel lor de kerk. at er ook zal veranderen, de 'elregel dat je je alleen kan aan- ilden als je ook actief kustzei- bent, blijft ongetwijfeld be- staan. „Als je lid wilt worden, moet je een bepaalde prestatie kunnen leveren. Wie onze vlag wil voeren, moet actief vaarder zijn. Wanneer mensen, vanwege de leeftijd of anderszins, op een kruiser overstappen, schrappen we ze niet als lid. Zo stringent passen we de regels nu ook weer niet toe", zegt Verkade. Hij schat dat van de 750 leden zeker 650 een zeiljacht hebben en daarmee ook regelmatig op pad gaan. Maritieme kennis is volgens Ver kade van levensbelang voor de kustzeiler. Het is ook daarom dat de NVK in de winterperiode cursussen houdt, bekende (zee lzeilers lezingen laat houden en andere bijeenkomsten belegt waarop informatie over mate riaal en materieel wordt gege ven. Ook de zeilwedstrijden, waaron der de befaamde 24-Uursrace - waarvoor elk jaar een paar hon- De watersporter kan dit jaar zijn weelde niet op: maar liefst drie Hiswa' door Nol van Bennekom De Hiswa wordt dit jaar voor het laatst in het voorjaar gehouden. Een lang koesterde wens van de exposanten om de grote watersporttentoonstelling een stuk vroeger te houden, bij voorkeur in het najaar, kon met ingang van dit jaar reeds worden ingewilligd. Dat betekent dat er in 1993 in de RAI drie Hiswa's worden gehouden: van 27 fe bruari tot en met 7 maart, vervolgens de Hiswa te Water van 31 augustus tot en met 5 september en ten slotte de vervroeg de Hiswa die van 11 tot en met 19 decem ber 1993 wordt gehouden. De bezitters van een eigen jacht of bootje komen op de aanstaande Hiswa aardig aan hun trekken. De Amstelhal is ditmaal geheel gevuld met sport- en motorboten. In de Oosthal valt het paviljoen 'verf en onderhoud' in het oog. Leveranciers van deze produkten oriënteren zich steeds meer op de doe-het-zelver. Zij besteden dit jaar extra aandacht aan het overschilde ren van boten. Een kijkje bij de op een kluitje zittende verkopers van navigatieapparatuur in de Europahal is beslist de moeite waard. De prijzen van vooral de satellietnavigatie- apparaten zijn de laatste tijd, onder in vloed van de moordende concurrentie, be hoorlijk gekelderd. Voor wie op zoek is naar een eigen vaar tuig kan terecht op het Starteiland, even eens in de Europahal. Het biedt ruimte aan kleine trailerbare zeiljachten, waar van het aantal verdubbeld is in vergelij king met vorig jaar. Deze steiger is tevens het opstapje voor de middensteiger, waar aan de duurdere grote zeil- en motorjach ten liggen. De stalen schepen bevinden zich aan een aparte steiger helemaal voor in de hal. De beurs is van 27 februari tot en met 7 maart iedere dag geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Het publiek kan op donderdag 4 en vrijdag 5 maart ook 's avonds, tot 22.00 uur, een kijkje in het RAI-complex aan het Amsterdamse Europaplein nemen. derd schepen op het IJsselmeer verschijnen - zijn door de vereni ging opgezet om de leden erva ring met zaken als navigeren en wachtlopen te laten opdoen. Volgens Verkade onderkennen veel mensen het belang van er varing en actueel geïnformeerd zijn nog altijd niet. „Er wordt veel gerommeld op zee. Bij de pier van IJmuiden het water op, zonder voldoende kennis van za ken. Je pikt ze er trouwens gauw genoeg uit. Door verkeerd ge bruik van de marifoon, door het afwachtend heen-en-weer varen voor de kust bij mist. Dat is toch niet leuk varen? Oefen nog wat geduld, of neem een echt ervaren kustzeiler mee". Kennisoverdracht De Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers is destijds ook opgericht met het doel om ken nis over de kustzeilerij over te dragen. Het zeilen op IJssel meer. Wad en Noordzee gebeur de toen nog op zeer beperkte schaal. En was duidelijk alleen weggelegd voor de man met de dikke beurs. Met het groeien van de welvaart en de introductie van het polyes ter in de jachtbouw nam het aan tal kustzeilers gestaag toe. Voor al in de jaren zeventig ging het snel. De werven bouwden in se rie zeiljachten die voor steeds meer mensen betaalbaar wer den. De NVK voer er wel bij. En nog. Het ledental groeit gestaag. Verkade: „Iedereen kan tegen woordig een boot kopen. Die conclusie moetje toch haast wel trekken als je zo om je heen kijkt. En zo vreemd is het ook niet, want wat ben je nu hele maal kwijt? Als ik in de zomer een weekje naar het dure Enge land ga, kost mij dat aan liggeld hooguit f 800,-. Huur daar maar eens een aangeklede tent of bun galow voor". Aan liggeld, winterberging en onderhoud ben je met een boot van 9,50 meter per jaar f 3000,- kwijt, becijfert Verkade. „Ga eens naar de Canarische Eilan den met het hele gezin. Kijk eens wat dat kost. Daar komt bij, als je een schip hebt, gebruik je hem ook zo vaak je kunt. Het liefst elk weekeinde. Als je dat allemaal meerekent, ben je als botenbe- zitter heel goedkoop uit. Toege geven, je moet natuurlijk wel het geld hebben om het ding aan te schaffen". door Nol van Bennekom De voorzitter van de His wa Vereniging, A.A. Ta- selaar, heeft grote kritiek op de wijze waarop de over heid probeert de belasting heffing op pleziervaartui gen geregeld te krijgen. „Op het eerste gezicht lijken de nieuwe wetsvoorstellen voor de pleziervaartbelas- ting een verbetering ten op zichte van de vorige", zegt Taselaar, „en dat is ook niet zo verwonderlijk na de storm van kritiek van de Hiswa, de ANWB, het KNWV enzovoort. Maar als je de voorstellen wat nauw keuriger beziet, dan blijkt Den Haag wel wat erg ge makkelijk noodverbandjes verzonnen te hebben". De hele kwestie is volgens hem verworden tot een puur politieke zaak. Taselaar kan zich wel een deugdelijker manier van registratie voor stellen dan nu is bedacht. „Het prijskaartje van die re gistratie maakt de kosten- baten-verhouding tot een la chertje. Onopgelost blijft bo vendien het probleem van de losse buitenboordmotoren, waarmee met name veel sne- le motorboten zijn uitge rust". De benadering van de bui tenlandse watertoeristen, die ons land per boot aan doen. vindt Taselaar ronduit klant-onvriendelijk. Het idee voor de belastingheffing is immers een houder schapsbelasting. Krijgen de buitenlandse watersporters een sticker op de boot? „Mijn belangrijkste bezwaar is het ontbreken van enige argumentatie bij de plannen voor de pleziervaartuigenbe lasting. In de memorie van toelichting worden ineens hele andere argumenten ge noemd dan in de eerste voor stellen. Voor mij een teken dat hier sprake is van het puur berijden van politieke stokpaardjes". Het 'Platform Pleziervaar tuigenbelasting', waarin alle watersportorganisaties zijn verenigd, heeft al aangekon digd alle zeilen bij 'te zetten om ook de nieuwe belasting plannen in de prullenmand te doen belanden. „Die hele registratiewetgeving is niet meer dan een systeem dat ontwikkeld is om de belas tingheffing te dienen. Het ei gendom wordt er nog steeds niet in vastgelegd en boven dien is het onbetrouwbaar en buitengewoon fraudege voelig", aldus Taselaar, die eraan toevoegt dat volledig voorbijgegaan wordt aan de ontwikkelingen in EG-ver- band. „Wij als bedrijfstak vrezen met een onbruikbaar en niet- hanteerbaar systeem opge zadeld te worden". Milieuspecialist De Hiswa-voorzitter heeft ook kritiek op de milieure gelgeving, met name op „het ongecontroleerde en onafge- stemde ervan". De Hiswa zelf heeft allerlei initiatieven ontplooid ten behoeve van de milieubescherming. Dat heeft geleid tot het Hiswa Branche Intern Milieuzorg project, waarbij zo'n 350 be drijven betrokken zijn. „Dat is een uniek resultaat en de consequenties van dat succes blijven dan ook niet uit. De Hiswa Vereniging is de milieuspecialist in de sec tor geworden en als beloning mogen we de overheid gratis voorlichten. De EG in Brus sel heeft ons gevraagd een concept richtlijn milieu en waterrecreatie te maken. Aan zo veel waardering gaan we bijna ten onder", grapt Taselaar. Een botter krijgt nieuwe houtfen gangen. Jubilerende Botterbehoudpakt uit Willem Altena e Princess 560 is zonder meer het grootste jacht dat op de Hiswa Lr te zien zal zijn. Het polyesther motorjacht, voorzien van opval lende flybridge, is 17,5 meter lang, 4,80 meter breed en heeft een jl iepgang van 1,07 meter. e)ok dit exemplaar uit de Engelse Princess-reeks is er weer eentje oor de beter gesitueerde watersporter die van snel varen houdt. Standaard is het schip uitgerust met een twee turbodieselmotoren an 420 pk die het naar een topsnelheid van ruim 30 knopen stuwen, 'anaf f 1 miljoen. door Nol van Bennekom De Vereniging Botterbehoud viert dit jaar het zilveren jubileum. Een mooie gelegen heid om 'het erfgoed van de Zuiderzee' eens extra in het zon netje te zetten op de Hiswa. Daartoe heeft de vereniging een deel van de inmiddels anderhal ve eeuw bestaande Bunschoter botterwerf van de familie Nieuwboer op de Hiswa nage bouwd. Het betreft het 'bed' waarover de botters de scheeps helling worden opgetrokken. Op dat 'bed' rust de BU 101, ook al zo'n historisch object. „De BU 101 is een 87 jaar oude botter", vertelt Theo Leeuwen- burgh van de Vereniging Botter behoud. „Oorspronkelijk is het een Huizer botter, want hij is destijds bij Janus Kok in Huizen gebouwd. Het schip is later door een Bunschoter gekocht. In feite is de BU 101 een zogenoemde koopschuit. Deze botters waren in hun dagen zeer snel en dien den om op open zee de vangst van de vissers te kopen om er vervolgens, zo gauw als de wind het toeliet, mee naar de haven te zeilen". De botter werd in 1906 voor het eerst te water gelaten als de HZ 75. Als de BU 101 heeft het schip mog tot 1962 gevist op het IJssel meer. De Vereniging Botterbehoud heeft de botterhelling van de ge broeders Nieuwbóer nagebouwd omdat Bunschoten de bakermat is van de club. Bovendien is de Bunschoter werf de oudste volle dig in werking zijnde botterwerf van Nederland. Leeuwenburgh: „Dat is natuur lijk uniek. Het bed dat wij nage bouwd hebben is een hol ge schaafde zware balk, waarin een bolvormige slee past. Deze slee wordt in het water onder de bot ter gebonden, waarna het geheel langzaam omhoog wordt getrok ken. Voor de smering gebruikte men koevet". De botterclub kreeg bij het na bouwen van de helling hulp van Nieuwboer, de RAI en het Zuiderzeemuseum. Kerkhof Het heeft niet veel gescheeld of de botter en al die andere karak teristieke zeilende visserssche pen, zoals de aken, de kwakken, de bollen, de pluten enzovoort waren voorgoed verdwenen. Be gin '60 was het gedaan met de zeilvisserij op het IJsselmeer. Toen was het merendeel van de eens zo trotse vissersvloot al be land op het scheepskerkhof. Wat nog dreef dreigde te worden „op gevaren" als pretschip of lag te verkommeren als weekendhuis je in een moddersloot. Maar gelukkig waren er ook nieuwbakken eigenaren die wel de waarde zagen van hun we gens de oprukkende houtrot in blik gespijkerde bezit. Status Zij richtten in 1968 de 'Coöpera tieve Vereniging Botterbehoud' op met als doel de bestaande botters in hun oorspronkelijke staat terug te brengen en vervol gens in de vaart te houden. Sindsdien gaat het almaar beter met de botters van de Zuiderzee. Hoewel de schepen van de Ver eniging Botterbehoud geen offi ciële status hebben als varend monument, worden zij intussen door veel instanties, organisa ties en lokale overheden als zo danig behandeld. De gemeenten Spakenburg en Elburg gaan daarin voorop. Een gemeente als Huizen houdt er een 'varend mo nument' op na in de vorm van de Huizer botter met de naam van de bouwer Janus Kok erop. De Trigger Catamaran is een nieuw produkt, dat bij Trigger Marine in eigen beheer wordt vervaardigd. foto GPD door Nol van Bennekom Na een ontwikkelingspe riode van twee jaar heeft de nieuwe onderne ming Trigger Marine in Hel mond een serie catamarans ontworpen en gebouwd die nu voor het eerst op de His wa worden voorgesteld. De fabrikant is in 1990 gestart met de ontwikkeling en de fabricage van catamarans. Het produkt wordt in eigen beheer gemaakt. Het ontwerp van Trigger Marine is een zwaardloze zeer snelle trampoline-cata maran van 5,20 meter. De rompen hebben een diepe V- vorm aan de voorzijde waar door een progressief oplo pend drijfvermogen ont staat. Dat maakt een grote zeilvoering mogelijk. De jon ge fabrikant heeft ook zelf de zeilmaat uitgerekend en de vorm ervan ontworpen. De Trigger 520 serie wordt in drie uitvoeringen op de markt gebracht. De 'Club' heeft een.zeilopperviak van 16 vierkante meter en is spe ciaal voor de recreatiezeiler ontworpen. De meer sportief aangelegde recreant kan kiezen voor de 'Sport' met 20 vierkante meter zeil. Ten slotte is er de 'Radical' die 25 vierkante meter zeil kan hebben plus een spinnaker van 21 vierkante meter. Trigger Marine brengt de 'Club' voor 14.900 gulden. De 'Sport' kost f 17.500 en de 'Radical' f 19.900. door Willem Altena Suzuki-importeur Nimag uil Ileinenoord presenteert op de Hiswa de DT-90TCL, de meest compacte V-4 buiten boordmotor van de wereld. De motor heeft een cilinderin houd van 1419 cc en een schroefvermogen van 90 pk. Door een micro-computer bestuurd systeem wordt het ont stekingstijdstip automatisch aangepast aan de stand van het gas en het motortoerental. Hierdoor loopt de motor soe peler en wordt brandstof bespaard. Door toepassing van het 70 procent V-vorm cilinderblok is de motor zeer compact en worden trillingen tot een minimum beperkt. De uitlaatgas sen worden onder water weggeleid, zodat een te verwaarlo zen geluid overblijft. De nieuwe Suzuki kost f 17.995,- en is vanaf eind maart leverbaar. door Hugo van der Heem Op de Hiswa in de Am sterdamse RAI zijn naast veel vaartuigen en watersportartikelen uiterst geavanceerde, nieuwe satel liet-ontvangers te zien zijn. Het gaat om navigatie-onl- vangers die zowel de abso lute tijd als de plaats op aar de met grote precisie weer geven. Het betreft navigatie-appa- ratuur voor het Global Posi tioning System. Deze GPS- ontvangers maken gebruik van een netwerk van om de aarde circulerende satellie ten. De satellieten zijn inder tijd gelanceerd door het Amerikaanse leger voor exacte plaatsbepaling. Ze worden echter steeds meer voor civiele doeleinden ge bruikt, zij het met een wat minder grote precisie. Verge leken met andere plaatsbe palingssystemen als Omega en Decca bieden zij - met na me op vaar- en voertuigen - grote voordelen. De nieuwste generatie biedt door betere ontvangst- en re kentechniek een nauwkeu righeid van gemiddeld zo'n vijftig meter. Daar komt nog bij dat van de 21 geplande, actieve satellieten, het over grote deel inmiddels gelan ceerd en in werking gesteld is. Dat geeft vrijwel het hele etmaal een goede ontvangst van veel satellieten tegelijk, wat de nauwkeurigheid sterk ten goede komt. Bij de introductie van de GPS-na- vigatie voor burgers was een deel van de dag nog nauwe lijks ontvangst mogelijk, laat staan een behoorlijk nauwkeurige berekening van de positie. Nieuwe generatie De nieuwe generatie GPS-en is bovendien in staat meer gegevens over lengte-, breedtegraad en hoogte te geven. Voorts berekenen de apparaten de snelheid waar mee men zich verplaatst, zo wel absoluut als relatief, d.w.z. gerelateerd aan het uitgangspunt waar men koerk naar heeft gezet. Ver der zijn er modellen die drift (als gevolg van wind of stro ming) kunnen onderkennen en corrigeren. Bijna alle prijzen van deze satelliet-navigatiemiddelen zijn in het afgelopen jaar flink gedaald. Voortbordu rend op het gebruikersge mak beginnen ze ook steeds vaker in de luchtvaart te worden toegepast. INTERNATIONAL De kunst van het zitten I maart t/m 30 april f450 fm voordeel o 'traploos verstelbaar zitcomfort met elektromotor' Design: Frans Schrofer HERDER INTERIEUR NOORDWEG 125 4353 AV SEROOSKERKE (w) maandag gesloten vrijdag koopavond Tel 01189-3030 GRAAG TOT ZIENS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 7