zeilen populair
^JWF'V
iÜ^ J?-, 1
Erfgoed van Zuiderzee
in het zonnetje gezet
Dit jaar drie Hiswa's
'rincess 560
ereniging van Kustzetters wil af van ballotage
Registratie duur,
onbetrouwbaar en
fraudegevoelig
Nieuwe catamarans
van Trigger Marine
Compacte Suzuki
GPS-apparatuur
Y#UNG
Scudo
I jr Willem Altena
ret ruime sop mag zich in
Leen sterk stijgende popula-
•it verheugen. Steeds meer
lers laten poelen, plassen en
ieren voor wat ze zijn en
nden de steven buitenduins.
jral tijdens de langere
ianties varen ze het zeegat
Dat is je ware. Frankrijk,
jeland, Duitsland en de Oost-
landen vormen de meest ge
lde bestemmingen,
irgeleken met vroeger is het
de Noordzee, en zeker op het
selmeer en de Waddenzee,
ïdrukte van belang. Maar van
te grote drukte zou ik zeker
willen spreken. Er kunnen
;1 wat makke schapen in een
ot hok. Want dat moeten we
vergeten: als je het roer naar
andere kant gooit, ben je bin-
een mum je buurman kwijt,
is ruimte zat voor iedereen",
nold Verkade (60) is voorzitter
de Nederlandsche Vereeni-
;g van Kustzeilers (NVK). Al-
n aan de schrijfwijze van de
enigingsnaam is al op te ma-
dat het hier gaat om een
van respectabele signa-
„We hebben de naam eli-
rte zijn, maar dat is per se niet
(geval", meent de zestigjarige
stzaner. „Die tijd hebben we
lad", zegt hij.
lemaal juist lijkt dat toch
;t, of Verkade moet de nog al-
bestaande ballotage van de
1946 opgerichte vereniging
er het hoofd zien. „Inderdaad,
ballotage. Ik wil daarvan wel
Het heeft een negatieve
ink, alsof we selecteren naar
ag en stand. Op de jaarverga
ring in maart zal dit punt aan
orde komen. Maar eens horen
it onze leden hiervan vinden",
zijn nu nog twee mogelij khe-
n om tot de rijen van de NVK
or te dringen. Dat kan als kan-
iaatlid, een status die na ver-
ip van tijd en het uitblijven
n ingediende bewaren in een
ht lidmaatschap kan worden
flgezet.. Of als gewoon lid. In
t geval moet de aanmelding
gedaan door minstens
ie zogeheten voorstellers, die
teraard zelf ook lid van de ver-
iging zijn. Als bij de andere le-
n geen bezwaren tegen de
luweling bestaat, is de kogel
lor de kerk.
at er ook zal veranderen, de
'elregel dat je je alleen kan aan-
ilden als je ook actief kustzei-
bent, blijft ongetwijfeld be-
staan. „Als je lid wilt worden,
moet je een bepaalde prestatie
kunnen leveren. Wie onze vlag
wil voeren, moet actief vaarder
zijn. Wanneer mensen, vanwege
de leeftijd of anderszins, op een
kruiser overstappen, schrappen
we ze niet als lid. Zo stringent
passen we de regels nu ook weer
niet toe", zegt Verkade. Hij
schat dat van de 750 leden zeker
650 een zeiljacht hebben en
daarmee ook regelmatig op pad
gaan.
Maritieme kennis is volgens Ver
kade van levensbelang voor de
kustzeiler. Het is ook daarom
dat de NVK in de winterperiode
cursussen houdt, bekende (zee
lzeilers lezingen laat houden en
andere bijeenkomsten belegt
waarop informatie over mate
riaal en materieel wordt gege
ven.
Ook de zeilwedstrijden, waaron
der de befaamde 24-Uursrace -
waarvoor elk jaar een paar hon-
De watersporter kan dit jaar zijn weelde niet op: maar liefst drie Hiswa'
door Nol van Bennekom
De Hiswa wordt dit jaar voor het
laatst in het voorjaar gehouden. Een
lang koesterde wens van de exposanten
om de grote watersporttentoonstelling
een stuk vroeger te houden, bij voorkeur
in het najaar, kon met ingang van dit jaar
reeds worden ingewilligd.
Dat betekent dat er in 1993 in de RAI drie
Hiswa's worden gehouden: van 27 fe
bruari tot en met 7 maart, vervolgens de
Hiswa te Water van 31 augustus tot en
met 5 september en ten slotte de vervroeg
de Hiswa die van 11 tot en met 19 decem
ber 1993 wordt gehouden.
De bezitters van een eigen jacht of bootje
komen op de aanstaande Hiswa aardig
aan hun trekken. De Amstelhal is ditmaal
geheel gevuld met sport- en motorboten.
In de Oosthal valt het paviljoen 'verf en
onderhoud' in het oog. Leveranciers van
deze produkten oriënteren zich steeds
meer op de doe-het-zelver. Zij besteden dit
jaar extra aandacht aan het overschilde
ren van boten.
Een kijkje bij de op een kluitje zittende
verkopers van navigatieapparatuur in de
Europahal is beslist de moeite waard. De
prijzen van vooral de satellietnavigatie-
apparaten zijn de laatste tijd, onder in
vloed van de moordende concurrentie, be
hoorlijk gekelderd.
Voor wie op zoek is naar een eigen vaar
tuig kan terecht op het Starteiland, even
eens in de Europahal. Het biedt ruimte
aan kleine trailerbare zeiljachten, waar
van het aantal verdubbeld is in vergelij
king met vorig jaar. Deze steiger is tevens
het opstapje voor de middensteiger, waar
aan de duurdere grote zeil- en motorjach
ten liggen. De stalen schepen bevinden
zich aan een aparte steiger helemaal voor
in de hal.
De beurs is van 27 februari tot en met 7
maart iedere dag geopend van 10.00 tot
17.00 uur. Het publiek kan op donderdag 4
en vrijdag 5 maart ook 's avonds, tot 22.00
uur, een kijkje in het RAI-complex aan
het Amsterdamse Europaplein nemen.
derd schepen op het IJsselmeer
verschijnen - zijn door de vereni
ging opgezet om de leden erva
ring met zaken als navigeren en
wachtlopen te laten opdoen.
Volgens Verkade onderkennen
veel mensen het belang van er
varing en actueel geïnformeerd
zijn nog altijd niet. „Er wordt
veel gerommeld op zee. Bij de
pier van IJmuiden het water op,
zonder voldoende kennis van za
ken. Je pikt ze er trouwens gauw
genoeg uit. Door verkeerd ge
bruik van de marifoon, door het
afwachtend heen-en-weer varen
voor de kust bij mist. Dat is toch
niet leuk varen? Oefen nog wat
geduld, of neem een echt ervaren
kustzeiler mee".
Kennisoverdracht
De Nederlandsche Vereeniging
van Kustzeilers is destijds ook
opgericht met het doel om ken
nis over de kustzeilerij over te
dragen. Het zeilen op IJssel
meer. Wad en Noordzee gebeur
de toen nog op zeer beperkte
schaal. En was duidelijk alleen
weggelegd voor de man met de
dikke beurs.
Met het groeien van de welvaart
en de introductie van het polyes
ter in de jachtbouw nam het aan
tal kustzeilers gestaag toe. Voor
al in de jaren zeventig ging het
snel. De werven bouwden in se
rie zeiljachten die voor steeds
meer mensen betaalbaar wer
den. De NVK voer er wel bij. En
nog. Het ledental groeit gestaag.
Verkade: „Iedereen kan tegen
woordig een boot kopen. Die
conclusie moetje toch haast wel
trekken als je zo om je heen
kijkt. En zo vreemd is het ook
niet, want wat ben je nu hele
maal kwijt? Als ik in de zomer
een weekje naar het dure Enge
land ga, kost mij dat aan liggeld
hooguit f 800,-. Huur daar maar
eens een aangeklede tent of bun
galow voor".
Aan liggeld, winterberging en
onderhoud ben je met een boot
van 9,50 meter per jaar f 3000,-
kwijt, becijfert Verkade. „Ga
eens naar de Canarische Eilan
den met het hele gezin. Kijk eens
wat dat kost. Daar komt bij, als
je een schip hebt, gebruik je hem
ook zo vaak je kunt. Het liefst elk
weekeinde. Als je dat allemaal
meerekent, ben je als botenbe-
zitter heel goedkoop uit. Toege
geven, je moet natuurlijk wel het
geld hebben om het ding aan te
schaffen".
door Nol van Bennekom
De voorzitter van de His
wa Vereniging, A.A. Ta-
selaar, heeft grote kritiek op
de wijze waarop de over
heid probeert de belasting
heffing op pleziervaartui
gen geregeld te krijgen. „Op
het eerste gezicht lijken de
nieuwe wetsvoorstellen
voor de pleziervaartbelas-
ting een verbetering ten op
zichte van de vorige", zegt
Taselaar, „en dat is ook niet
zo verwonderlijk na de
storm van kritiek van de
Hiswa, de ANWB, het
KNWV enzovoort. Maar als
je de voorstellen wat nauw
keuriger beziet, dan blijkt
Den Haag wel wat erg ge
makkelijk noodverbandjes
verzonnen te hebben".
De hele kwestie is volgens
hem verworden tot een puur
politieke zaak. Taselaar kan
zich wel een deugdelijker
manier van registratie voor
stellen dan nu is bedacht.
„Het prijskaartje van die re
gistratie maakt de kosten-
baten-verhouding tot een la
chertje. Onopgelost blijft bo
vendien het probleem van de
losse buitenboordmotoren,
waarmee met name veel sne-
le motorboten zijn uitge
rust".
De benadering van de bui
tenlandse watertoeristen,
die ons land per boot aan
doen. vindt Taselaar ronduit
klant-onvriendelijk. Het
idee voor de belastingheffing
is immers een houder
schapsbelasting. Krijgen de
buitenlandse watersporters
een sticker op de boot?
„Mijn belangrijkste bezwaar
is het ontbreken van enige
argumentatie bij de plannen
voor de pleziervaartuigenbe
lasting. In de memorie van
toelichting worden ineens
hele andere argumenten ge
noemd dan in de eerste voor
stellen. Voor mij een teken
dat hier sprake is van het
puur berijden van politieke
stokpaardjes".
Het 'Platform Pleziervaar
tuigenbelasting', waarin alle
watersportorganisaties zijn
verenigd, heeft al aangekon
digd alle zeilen bij 'te zetten
om ook de nieuwe belasting
plannen in de prullenmand
te doen belanden. „Die hele
registratiewetgeving is niet
meer dan een systeem dat
ontwikkeld is om de belas
tingheffing te dienen. Het ei
gendom wordt er nog steeds
niet in vastgelegd en boven
dien is het onbetrouwbaar
en buitengewoon fraudege
voelig", aldus Taselaar, die
eraan toevoegt dat volledig
voorbijgegaan wordt aan de
ontwikkelingen in EG-ver-
band.
„Wij als bedrijfstak vrezen
met een onbruikbaar en niet-
hanteerbaar systeem opge
zadeld te worden".
Milieuspecialist
De Hiswa-voorzitter heeft
ook kritiek op de milieure
gelgeving, met name op „het
ongecontroleerde en onafge-
stemde ervan". De Hiswa
zelf heeft allerlei initiatieven
ontplooid ten behoeve van
de milieubescherming. Dat
heeft geleid tot het Hiswa
Branche Intern Milieuzorg
project, waarbij zo'n 350 be
drijven betrokken zijn.
„Dat is een uniek resultaat
en de consequenties van dat
succes blijven dan ook niet
uit. De Hiswa Vereniging is
de milieuspecialist in de sec
tor geworden en als beloning
mogen we de overheid gratis
voorlichten. De EG in Brus
sel heeft ons gevraagd een
concept richtlijn milieu en
waterrecreatie te maken.
Aan zo veel waardering gaan
we bijna ten onder", grapt
Taselaar.
Een botter krijgt nieuwe houtfen gangen.
Jubilerende Botterbehoudpakt uit
Willem Altena
e Princess 560 is zonder meer het grootste jacht dat op de Hiswa
Lr te zien zal zijn. Het polyesther motorjacht, voorzien van opval
lende flybridge, is 17,5 meter lang, 4,80 meter breed en heeft een
jl iepgang van 1,07 meter.
e)ok dit exemplaar uit de Engelse Princess-reeks is er weer eentje
oor de beter gesitueerde watersporter die van snel varen houdt.
Standaard is het schip uitgerust met een twee turbodieselmotoren
an 420 pk die het naar een topsnelheid van ruim 30 knopen stuwen,
'anaf f 1 miljoen.
door Nol van Bennekom
De Vereniging Botterbehoud
viert dit jaar het zilveren
jubileum. Een mooie gelegen
heid om 'het erfgoed van de
Zuiderzee' eens extra in het zon
netje te zetten op de Hiswa.
Daartoe heeft de vereniging een
deel van de inmiddels anderhal
ve eeuw bestaande Bunschoter
botterwerf van de familie
Nieuwboer op de Hiswa nage
bouwd. Het betreft het 'bed'
waarover de botters de scheeps
helling worden opgetrokken.
Op dat 'bed' rust de BU 101, ook
al zo'n historisch object.
„De BU 101 is een 87 jaar oude
botter", vertelt Theo Leeuwen-
burgh van de Vereniging Botter
behoud. „Oorspronkelijk is het
een Huizer botter, want hij is
destijds bij Janus Kok in Huizen
gebouwd. Het schip is later door
een Bunschoter gekocht. In feite
is de BU 101 een zogenoemde
koopschuit. Deze botters waren
in hun dagen zeer snel en dien
den om op open zee de vangst
van de vissers te kopen om er
vervolgens, zo gauw als de wind
het toeliet, mee naar de haven te
zeilen".
De botter werd in 1906 voor het
eerst te water gelaten als de HZ
75. Als de BU 101 heeft het schip
mog tot 1962 gevist op het IJssel
meer.
De Vereniging Botterbehoud
heeft de botterhelling van de ge
broeders Nieuwbóer nagebouwd
omdat Bunschoten de bakermat
is van de club. Bovendien is de
Bunschoter werf de oudste volle
dig in werking zijnde botterwerf
van Nederland.
Leeuwenburgh: „Dat is natuur
lijk uniek. Het bed dat wij nage
bouwd hebben is een hol ge
schaafde zware balk, waarin een
bolvormige slee past. Deze slee
wordt in het water onder de bot
ter gebonden, waarna het geheel
langzaam omhoog wordt getrok
ken. Voor de smering gebruikte
men koevet".
De botterclub kreeg bij het na
bouwen van de helling hulp van
Nieuwboer, de RAI en het
Zuiderzeemuseum.
Kerkhof
Het heeft niet veel gescheeld of
de botter en al die andere karak
teristieke zeilende visserssche
pen, zoals de aken, de kwakken,
de bollen, de pluten enzovoort
waren voorgoed verdwenen. Be
gin '60 was het gedaan met de
zeilvisserij op het IJsselmeer.
Toen was het merendeel van de
eens zo trotse vissersvloot al be
land op het scheepskerkhof. Wat
nog dreef dreigde te worden „op
gevaren" als pretschip of lag te
verkommeren als weekendhuis
je in een moddersloot.
Maar gelukkig waren er ook
nieuwbakken eigenaren die wel
de waarde zagen van hun we
gens de oprukkende houtrot in
blik gespijkerde bezit.
Status
Zij richtten in 1968 de 'Coöpera
tieve Vereniging Botterbehoud'
op met als doel de bestaande
botters in hun oorspronkelijke
staat terug te brengen en vervol
gens in de vaart te houden.
Sindsdien gaat het almaar beter
met de botters van de Zuiderzee.
Hoewel de schepen van de Ver
eniging Botterbehoud geen offi
ciële status hebben als varend
monument, worden zij intussen
door veel instanties, organisa
ties en lokale overheden als zo
danig behandeld. De gemeenten
Spakenburg en Elburg gaan
daarin voorop. Een gemeente als
Huizen houdt er een 'varend mo
nument' op na in de vorm van de
Huizer botter met de naam van
de bouwer Janus Kok erop.
De Trigger Catamaran is een nieuw produkt, dat bij Trigger
Marine in eigen beheer wordt vervaardigd. foto GPD
door Nol van Bennekom
Na een ontwikkelingspe
riode van twee jaar
heeft de nieuwe onderne
ming Trigger Marine in Hel
mond een serie catamarans
ontworpen en gebouwd die
nu voor het eerst op de His
wa worden voorgesteld. De
fabrikant is in 1990 gestart
met de ontwikkeling en de
fabricage van catamarans.
Het produkt wordt in eigen
beheer gemaakt.
Het ontwerp van Trigger
Marine is een zwaardloze
zeer snelle trampoline-cata
maran van 5,20 meter. De
rompen hebben een diepe V-
vorm aan de voorzijde waar
door een progressief oplo
pend drijfvermogen ont
staat. Dat maakt een grote
zeilvoering mogelijk. De jon
ge fabrikant heeft ook zelf de
zeilmaat uitgerekend en de
vorm ervan ontworpen.
De Trigger 520 serie wordt in
drie uitvoeringen op de
markt gebracht. De 'Club'
heeft een.zeilopperviak van
16 vierkante meter en is spe
ciaal voor de recreatiezeiler
ontworpen. De meer sportief
aangelegde recreant kan
kiezen voor de 'Sport' met 20
vierkante meter zeil. Ten
slotte is er de 'Radical' die 25
vierkante meter zeil kan
hebben plus een spinnaker
van 21 vierkante meter.
Trigger Marine brengt de
'Club' voor 14.900 gulden. De
'Sport' kost f 17.500 en de
'Radical' f 19.900.
door Willem Altena
Suzuki-importeur Nimag uil Ileinenoord presenteert op
de Hiswa de DT-90TCL, de meest compacte V-4 buiten
boordmotor van de wereld. De motor heeft een cilinderin
houd van 1419 cc en een schroefvermogen van 90 pk.
Door een micro-computer bestuurd systeem wordt het ont
stekingstijdstip automatisch aangepast aan de stand van
het gas en het motortoerental. Hierdoor loopt de motor soe
peler en wordt brandstof bespaard. Door toepassing van het
70 procent V-vorm cilinderblok is de motor zeer compact en
worden trillingen tot een minimum beperkt. De uitlaatgas
sen worden onder water weggeleid, zodat een te verwaarlo
zen geluid overblijft. De nieuwe Suzuki kost f 17.995,- en is
vanaf eind maart leverbaar.
door Hugo van der Heem
Op de Hiswa in de Am
sterdamse RAI zijn
naast veel vaartuigen en
watersportartikelen uiterst
geavanceerde, nieuwe satel
liet-ontvangers te zien zijn.
Het gaat om navigatie-onl-
vangers die zowel de abso
lute tijd als de plaats op aar
de met grote precisie weer
geven.
Het betreft navigatie-appa-
ratuur voor het Global Posi
tioning System. Deze GPS-
ontvangers maken gebruik
van een netwerk van om de
aarde circulerende satellie
ten. De satellieten zijn inder
tijd gelanceerd door het
Amerikaanse leger voor
exacte plaatsbepaling. Ze
worden echter steeds meer
voor civiele doeleinden ge
bruikt, zij het met een wat
minder grote precisie. Verge
leken met andere plaatsbe
palingssystemen als Omega
en Decca bieden zij - met na
me op vaar- en voertuigen -
grote voordelen.
De nieuwste generatie biedt
door betere ontvangst- en re
kentechniek een nauwkeu
righeid van gemiddeld zo'n
vijftig meter. Daar komt nog
bij dat van de 21 geplande,
actieve satellieten, het over
grote deel inmiddels gelan
ceerd en in werking gesteld
is. Dat geeft vrijwel het hele
etmaal een goede ontvangst
van veel satellieten tegelijk,
wat de nauwkeurigheid
sterk ten goede komt. Bij de
introductie van de GPS-na-
vigatie voor burgers was een
deel van de dag nog nauwe
lijks ontvangst mogelijk,
laat staan een behoorlijk
nauwkeurige berekening
van de positie.
Nieuwe generatie
De nieuwe generatie GPS-en
is bovendien in staat meer
gegevens over lengte-,
breedtegraad en hoogte te
geven. Voorts berekenen de
apparaten de snelheid waar
mee men zich verplaatst, zo
wel absoluut als relatief,
d.w.z. gerelateerd aan het
uitgangspunt waar men
koerk naar heeft gezet. Ver
der zijn er modellen die drift
(als gevolg van wind of stro
ming) kunnen onderkennen
en corrigeren.
Bijna alle prijzen van deze
satelliet-navigatiemiddelen
zijn in het afgelopen jaar
flink gedaald. Voortbordu
rend op het gebruikersge
mak beginnen ze ook steeds
vaker in de luchtvaart te
worden toegepast.
INTERNATIONAL
De kunst van het zitten
I maart t/m 30 april
f450 fm voordeel o
'traploos verstelbaar zitcomfort
met elektromotor'
Design: Frans Schrofer
HERDER INTERIEUR
NOORDWEG 125
4353 AV SEROOSKERKE (w)
maandag gesloten vrijdag koopavond
Tel 01189-3030
GRAAG TOT ZIENS