De tijd gaat hier ook zo snel Madonna past in spannende thriller PZC Daens is nog net geen Bertolucci VI kunst cultuur 21 VRIJDAG 26 FEBRUARI 1993 Wie in de Vleeshal de installa tie van Christina Kubisch (Bremen, 1948) binnenstapt, ziet even niets: de ruimte is namelijk verduisterd. Dat is even wennen, maar geleidelijk valt er toch wat waar te nemen. Vanaf de vloer stijgt een flauw schijnsel op naar de 31 nissen in de wand. In het flu welen duister lichten dunne kabels lichtblauw op. Ze geven de contou ren van de nissen aan. Tegelijker tijd dringen fijne geluiden zich op: geruis, gezoem, licht geknisper komt uit luidsprekertjes vanaf de nissen; op elke boog is er één be vestigd. Het is intrigerend dat de geluiden in dit duister worden ver oorzaakt door het licht buiten. Bij de ingang van de hal staan name lijk twee panelen met zonnecellen die met het licht van buiten ultra sonische instrumenten in staat stellen de luidsprekertjes die al lemaal verschillend zijn te ac tiveren. Christina Kubisch verenigt ücht en donker door het gebruik van aparte media voor elke categorie. Het licht wordt hoorbaar, het duis ter zichtbaar. Gehoor en gezichts vermogen worden op elkaar be trokken. Beide geven structuur aan de ruimte. Van nis tot nis lo pend blijken de geluiden net iets van elkaar te verschillen waardoor je als bezoeker wordt aangezet lo pend en kijkend de ruimte te ver kennen. Kubisch geeft daarbij de gedachte mee aan de functie Vlees hal, waarbij de geluiden kunnen staan voor een vervliegend angst schreeuwen van de dieren die er ooit in stukken gehakt ter verkoop werden aangeboden. Die associa tie heb ik zelf niet: daarvoor vind ik het geluid niet verscheurend ge noeg. Ik ervaar het veel meer als een samenkomen van buitengelui den van vroeger en nu. Zoals Malevich ooit zijn zwarte vierkant tekende, vanuit de idee dat daarin alles wat zichtbaar ge maakt kon worden besloten lag. Door het licht en het geluid in ge transformeerde vorm van buiten naar binnen te brengen en de be zoeker te activeren bereikt Ku bisch wat mij betreft bijzonder veel: zij werpt mij op mezelf terug. Ik word onontkoombaar en intens in een staat van gerichte contem platie gebracht, uitgenodigd stil te staan bij wat zich in mijn hoofd af speelt. Het is een uniek gevoel te 'zien' en te 'horen' wat van buiten komt en toch volstrekt je eigen ge dachten te ontwikkelen of nog mooier gewoon aan niets te den ken, slechts te zijn. Eén van de re denen dat dat zo werkt is het oplos sen van tijd en ruimte. In de hal verandert niets, het duister is on eindig. het geluid min of meer con tinu. Het blauw rond de nissen draagt bij tot die 'lichte', serene sfeer, die maakt dat ik wakend droom. Kenmerkend voor de kwa liteit van de installatie was voor mij ook de verbazing van de sup poost bij mijn antwoord op zijn vraag hoe laat het was. „Tien voor", antwoordde ik. „Voor vier?", vroeg hij verder. „Nee, voor vijf', moest ik corrigeren. „Goh, de tijd gaat hier ook zo snel", ver zuchtte hij vervolgens... Ter informatie nog dit: Christina Kubisch studeerde twee jaar aan de academies van Bremen en Stuttgart en verkoos toen een mu ziekstudie (onder andere fluit), die ze volgde aan conservatoria van Hamburg, Graz en Zürich. Toen verhuisde ze naar Milaan, volgde daar lessen compositie en later elektrotechniek. Ze begon in 1975 met performances, concerten en video-installaties en maakt sinds 1980 werk waarbij zij licht, geluid en ruimte benut voor installaties met als hoofdthema's natuur, mens en techniek. Met Steven Ham (Axel, 1959) zijn we weer terug in de 'normale' zin- tuigelijke wereld. In het expositie zaaltje van de WV Domburg toont hij negen, erbuiten twee schilderij en. Het zijn vlot geborstelde doe ken in uitgesproken kleuren. Vaak is tussen de verfvegen een figuur zichtbaar: een naakte vrouwenge stalte. Soms is die zo geabstra heerd dat alleen het vermoeden bestaat dat zo'n figuur ooit deel uitmaakte van de compositie. Ham gebruikt vooral met een bre de kwast geschilderde vlekken en Werk van Steven Harn. vegen; met contrasterende kleu ren en een paar rake lijnen wordt eventueel de figuur aangeduid. Vaak is die geel, soms ook sensueel oranje-rose, zoals in het meest her kenbare doek het geval is. Daarin doet zijn schildertrant mij enigs zins denken aan de te jong overle den rasschilder Kees van Bohe- men. Wat wil Steven Harn met zijn kleurrijke, beweeglijke schilderij en? Kort en duidelijk, naar mijn idee: de toeschouwer verleiden. De in de compositie opgenomen uit dagende modellen zijn nauwelijks uitgewerkt en kunnen dus zelf hun taak niet verrichten. De schilder Steven Harn neemt die klus met verve van hen over. Met vorm en kleur schept hij werelden van gloedvolle verleiding, odes aan de kunst. Dat lukt vaak, maai' niet al tijd. Er is één uit vier kleine doeken bestaand werk dat nuance mist, te zwaar is en qua compositie weinig biedt. En één werk, met verschil lende figuren erop, blijft hangen in onduidelijkheid. Een ander aspect foto Lex de Meester van Hams werk tenslotte, is de spanning tussen de oningevulde gestalten en de kleur- en vormbe- weging om hen heen. Die echoot de emoties die de verleiding kan op roepen en voegt zo nog iets wezen lijks aan het thema toe. Nico Out Christina Kubisch, Vleeshal, Middel burg. Tot en met 7 maart Steven Harn, VVV Domburg. Tot en met 6 maart. TT et is bijna ironisch: het so il cialisme is overal afge dankt, maar een van de grootste Belgische bioscoopsuccessen is een film waarin te zien is hoe het ook alweer zat met die verworpe nen der aarde. Daens, gebaseerd op het boek Pieter Daens van Louis Paul Boon, neemt ons mee naar de textielfabrieken van Aalst anno 1890. Hier creperen de vrouwen en kinderen aan de weefgetouwen, hier beraden de industriëlen zich op nog efficiën tere produktiemethoden. De eer ste socialisten verspreiden hun illegale geschriften, maar de grootste bedreiging van de ge vestigde orde komt van de kant van een opstandige priester. Re gisseur Stijn Coninx ('Hector' en 'Koko Flanel') toont met Daens een onverwacht talent voor mee slepend historisch drama. Dat hadden we niet verwacht van de maker van die vederlichte Urba- nus-komedies. De priester Daens in de film (mooie robuuste rol van Jan De- cleir) is gebaseerd op een histori sche figuur. Vanuit zijn kerkelij ke overtuiging stelde deze Adolf Daens de heersende wantoestan den aan de kaak. Hij kwam daar door in rechtstreeks conflict met Charles Woeste (Gerard Desar- the), de reactionaire voorzitter van de katholieke partij. Toen deze partij weigerde een christen democratische kandidaat toe te laten, besloot Daens zelf met een eigen lijst te komen. Bij de parle mentsverkiezingen behaalden de 'Daensisten' in Aalst een over winning. Daens kwam in 1894 als priester in het parlement. Een ongehoorde gebeurtenis. Stijn Coninx schildert die strijd in krachtige scènes, tegen een achtergrond van royaal opgezet te en prachtig in beeld gebrachte historische reconstructies. Welis waar betrekkelijk conventioneel vormgegeven, met veel in lompeti gehulde arbeidersonderonsjes van industriëlen en rijkswach ters te paard die met blanke sa bel op het gepeupel inhakken, maar niettemin indrukwekkend. Het gezicht van de armoede blijft schokkend. Coninx mag dan nog geen Bertolucci zijn, het lijkt er soms wel even op. Bovendien geeft de film een aar dig beeld van de politieke krach ten in die tijd. De kerk deelde achter de schermen veel lakens uit en algemeen kiesrecht werd door sommige machthebbers nog met hand en tand bestreden. Ook dramatisch gezien zit Daens stevig in elkaar, zonder dat Co ninx buiten de bekende paden treedt. Met een klassieke opbouw en beproefde methoden mikt hij duidelijk op een groot publiek. Een bescheiden love-story in ar beiderskringen mag natuurlijk niet ontbreken, en op het strijdto neel zijn de goeden en de kwaden duidelijk te onderscheiden. Niet temin brengt hij voldoende nuan ceringen aan en is zijn aanpak integer. Zo is de dood van een kind enkele malen aanleiding voor een cruciaal dramatisch moment, maar bij het in beeld brengen van het ongeval zélf toont Coninx juist grote terug houdendheid. Een recht-door- zee aanpak, met oprechte ver ontwaardiging, functioneel sen timent en niet te vergeten voor treffelijke acteurs. Het levert een fraai schouwspel op waarin Daens op overtuigende wijze kan uitgroeien tot volksheld. Iets meer moeite heeft Coninx ge had met de opbomv van het laat ste deel van de film, volgend op de verkiezing van Daens. Na dit dramatisch sterke hoogtepunt lukt het hem niet echt om weer diezelfde spanning op te roepen, ook al zijn er intriges genoeg. De vijanden van Daens doen alles om hem monddood te maken, wat door tussenkomst van de Paus nog bijna lukt ook. Vooral dit laatste schijnt in bepaalde kringen nog steeds gevoelig te liggen. Zo veroorzaakte Daens op het filmfestival van Venetië een kleine opschudding toen de voorzitter van de Katholieke Filmliga de getoonde pauselijke interventie bestempelde tot 'las ter en historische vervalsing'. Jammer voor hem bestaan er do cumenten die het tegendeel be wijzen. Leo Bankersen Daens, te zien in De Koning Hulst. Madonna in Body of evidence. Jan Decleir als priester Daens. Als je over iemands werk je mening wilt geven, moet je heel ivat uitschakelen. Bijvoor beeld: hoe je over de betrokken persoon denkt, hoe die persoon denkt zich te moeten profileren om aandacht voor zijn/haar werk te krijgen, en niet in het minst hoe iedereen die persoon ziet. Het mag altijd maar over één ding gaan: het werk. Neem Madonna. Ze is niet je favoriete vocaliste, nog minder je favoriete actrice en met haar publieke uit spraken strijkt ze je regelmatig regelrecht tegen de haren in. Dan heb je heel wat uit te schakelen als er weer een film uitkomt waarin ze een zeer prominente hoofdrol speelt en het bovendien om een filmgenre gaat waar je geen boodschap aan hebt. Aan de orde is Body of evidence, een erotische thriller van Uli Edel. In de Verenigde Staten is de film gekraakt. Het valt te be twijfelen of daarbij uitsluitend artistieke motieven een rol heb ben gespeeld. Het is gemakkelijk om de film af te doen als een uit gerekte Madonna-clip of zélfs ex hibitionisme. Als de naam Ma donna niet aan Body of evidence verbonden was geweest (en na tuurlijk ook geen enkele referen tie aan haan, dan was het oor deel over deze film op z'n minst milder geweest. Body of evidence is namelijk wel beschouwd een in zijn soort goed in elkaar stekende film, die geen moment zijn thematiek verloo chent en waarin niet alleen door Willem Dafoe, Joe Montegna en Anne Archer, maar ook door Ma donna voortreffelijk ivordt geac teerd. Madonna heeft simpelweg de pech dat ze, als ze een serieuze actrice wil zijn, in de schaduw staat van zichzelf, het omstreden fenomeen. Een rijke, oudere heer wordt dood in zijn luxueuze woning aangetroffen. De video staat nog aan en vertoont ivilde sekstafere- len van hem en een veel jongere vrouw. Onderzoek wijst uit dat hij aan het bed geketend was ge weest en dat hij, ondanks zijn zwakke hart, cocaïne had ge bruik}.. Zijn secretaresse Jane Braslow Anne Archer) xoijst de juffrouw van de video aan als de moordenares. Zij zou haar baas cocaïne hebben gegeven en sexu- eel hebben uitgeput. Als de hul pofficier va7i justitie Robert Gar rett Joe Montegnaverneemt, dat die juffrouw miljoenen erft van het slachtoffer, is voor hem de kous af. Hij laat haar arreste ren. De juffrouw in kioestie is Rebecca Carlson (Madonna), een vooral in erotisch opzicht charismati sche vrouw, eigenaresse van een kunstgalerie. Ze heeft met haar sado-masochistische spelletjes al heel wat mannen het hoofd op hol gejaagd, maar weet toch haar advocaat Frank Dulaney (Willem Dafoevan haar on schuld te overtuigen. Terloops weet ze hem tevens als 'meeste res' in haar ban te krijgen. De rechtszaak krijgt een grillig ver loop, de ontknoping houdt een enerverend slot-accoord in. Uli Edel (die internationaal doorbrak met 'Christiane F.' en in Hollywood zijn reputatie be vestigde met 'Last exit to Brook lyn') heeft de seksscènes met ge voel voor esthetiek, maar zonder scrupules verfilmd. Meer dan het sm-karakter ervan, geven de lo- katies teen parkeergarage, een volle lift) de film het thriller-ele ment dat in de slotscènes zijn be kroning krijgt. Dafoe, Montegna, Archer; ive kennen ze als gekwalificeerde karakterspelers. Wie door een neutrale bril kijkt, ziet dat Ma donna in dit geval aan hen is ge waagd. De ambivalentie die ze met haar rol oproept, bepaalt voor een belangrijk deel de sus pense van de film. Body of evi dence is geen meesterwerk, maar verdient het ook niet als pulp te worden afgedaan. Het is alleen al Edel die daarvoor te duidelijk zijn klassieken kent en onmis kenbaar ook nog iets van een ei gen signatuur laat zien. Rijk van Rotterdam Body of evidence, te zien in Alhambra Vlissingen, De Koning Hulst en Roxy Bergen op Zoom. exposities 1111111 Fantasie In de hal van het hoofdkantoor van de Rabobank in Middelburg is vanaf maandag een dubbelexposi tie te zien met werken van Cy- masch en Joyce Steijvers. De ex posanten tonen respectievelijk beeldhouwwerken in hout en na tuursteen en aquarellen met als thema Fantasie. Te zien tot 31 maart. Open: tijdens bankuren. Batik De batik-schilders Astuti en Bam- bang exposeren moderne batik schilderijen in Braai-tapperij De Mug in Middelburg. Beide expo santen zijn afkomstig uit Yogya- karta. Te zien t/m 17 maart. Open: dagelijks vanaf 16 uur, maandags gesloten. Kinderkunst Leerlingen van de Middelburgse Torenhovenschool exposeren van af dinsdag schilderijen op de jeugdafdeling van de Zeeuwse bi bliotheek. De kinderen lieten zich inspireren door schilderijen van Wim Hofman, Silvia Weve, H. Wap. R. Hennessy en Jan Snoeck. Silvia Radius van de Middelburgse (kin- der)kunstuitleen opent de exposi tie dinsdag om 15.45 uur. Te zien t m 20 maart. Open: ma 17.30-21 uur, di. t/m vri 10-21 uur, zat. 10-13 uur Multi Colour In de Middelburgse expositieruim te Multi Colour is een expositie te zien met werk van David Heijge- laar. De exposant toont verschil lende technieken zoals pastel, aquarel, pen en pastelkrijt, te zien t/m 27 maart. Open: di. bin zat. 10- 17 uur. Foto-expositie Tijdelijk een ander huis is de titel van een foto-expositie in streekzie kenhuis De Honte in Terneuzen. De tentoonsteling werd samenge steld door de Centrale voor Pleeg- zorg. Te zien t/m 12 maart. Scheldemond In hetCultureel Centrum Anto Diez in Bredene is vanaf zaterdag een expositie te zien met schilde rijen en keramische werken van de Terneuzense Riet Korbee-Arnold. De tentoonstelling wordt vandaag (vrijdag) om 20.30 uur geopend. Te zien t/m 21 maart. Open: wo. t/m zon. 15-19 uur. Brouwersgracht Barbara Jean en Leendert Buth exposeren in de Amsterdamse ga lerie Brouwersgracht Twee Drie Acht. Jean exposeert werken op paier en van Buth zijn beelden te zien. De tentoonstelling wordt za terdag tussen 16 en 18 uur geopend met muziek van Burton Greene. Te zien t/m 21 maart. Open: do. t/m zon. 13-18 uur. Voor de lopende exposities zie pa gina 15. Fern Gully, the last rainforest. Alhambra VLISSINGEN (01184-18810) Body of evidence. Vandaag (vrij dag), zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Fern Gully. Vandaag (vrijdag), za terdag, zondag en woensdag 14 uur. Dracula. Vandaag (vrijdag), zater dag en zondag 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 20 uur. The last of the Mohicans. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 14,19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur. woensdag 14 en 20 uur. Honey I blew up the kid. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 14 en 19 uur, woensdag 14 uur. Under Siege. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 14. 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. 't Beest Porgy and Bess TERNEUZEN (01150-13293) Twin Peaks fire walk with me. Woensdag 20 uur. Ledel Theater OOSTBURG (01170-52735/53377) Vals licht. Zaterdag 20 uur, zondag 14.30 en 20 uur. Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (01640- 54886). Belle en het beest. Vandaag (vrij dag) tot en met zondag en woens dag 14 uur. Home alone 2. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag en woensdag 14 uur. Dracula. Vandaag (vrijdag) en za terdag 19 en 21.30 uur. zondag 16.30,19 en 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 20 uur. Under Siege. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 14. 19 en 21.30 uur, zon dag 14, 16.30,19 en 21.30 uur, maan dag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Sneakers. Vandaag (vrijdag) en za terdag 19 en 21.30 uur. zondag 16.30,19 en 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 20 uur. GOES (01100-28142) Citizen Kane. Dinsdag 20.30 uur. Waar staat het huis van mijn vriend. Donderdag 20.30 uur. Grand Theater GOES (01100-15165) Belle en het beest. Zondag en woensdag 14 uur. The bodyguard. Vandaag (vrijdag) 20 uur, zaterdag 19 en 21.30 uur. zondag tot en met woensdag 20 uur. De Koning HULST (01140-12030) Belle en het beest. Vandaag (vrij dag) 14 uur, zondag 13.45 uur. Dracula. Vandaag (vrijdag) 14, 19.30 en 22 uur. zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45.16.15,19 en 21.30 uur, maandag tot en met woens dag 20 uur. Bodyguard. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Under Siege. Vandaag (vrijdag) 14, 19.30 en 22 uur. zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45.16.15.19 en 21.30 uur, maandag tot en met woens dag 20 uur. Body of evidence. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 16.15,19 en 21.30 utir, dins dag en woensdag 20 uur. Kleine Nemo. Vandaag (vrijdag) 14 uur, zondag 13.45 en 16.15 uur. Daens. Vandaag (vrijdag) 14, 19.30 en 22 uur, zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45.16.15,19 en 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 20 uur. Luxor Theater TERNEUZEN (01150-20505) Death becomes her. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19 en 21.30 uur, zondag 13.45 en 20 uur. maandag 20 uur. Kleine Nemo. Zaterdag 14 uur. The last of the Mohicans. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 21.30 uur. zondag 16.15 en 20 uur, maandag 20 uur. Sister Act. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19 uur, zondag 13.45 en 16.15 uur. Under Siege. Zaterdag 14 uur. Roxy BERGEN OP ZOOM (01640-33434) Body of evidence. Vandaag (vrij dag), zaterdag en zondag 14. 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20.15 uur, woensdag 14 en 20.15 uur. Bodyguard. Vandaag (vrijdag), za terdag en zondag 18.45 en 21.30 uur, maandag tot en met woens dag 20 uur. Tom and Jerry. Vandaag (vrijdag), zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Antwerpen Rex - Honey I blew up the kids, 12, 14 en 16 uur;- Sneakers. 19 en 21.30 uur. Rex-club-Sneakers, 12.14 en 16.30 uur;- Honey I blew up the kids. 20 en 22 uur. Odeon 1 - Trespass. 14.16.30,19 en 21.30 uur. Odeon 2 - Trespass, 15.15, 17.45 en 20.15 uur. Odeon 3 - Singles, 14, 16.30, 19 en 21.30 uur. Odeon 4 - The best intentions. 14. 17.15 en 20.30 uur. Rubens - Under Siege. 14,16.18,20 en 22 uur. Quellin 1 - Tom and Jerry. 14,16 en 18 uur;- Daens. 20.30 uur. Quellin 2 - Daens, 14 en 17.15 uur;- Tom and Jerry, 20 en 22 uur. Quellin 3 - Death becomes her, 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Metro 1 - Body of evidence, 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Metro 2 - The last of the Mohicans, 14. 16.20, 18.40 en 21 uur. Brabo - Damage. 19 en 21.20 uur, vanaf ma. ook om 14 en 16.20 uur Tijl - Consenting adults. 20 en 22 uur, vanaf ma. ook om 14.16 en 18 uur. Wapper - Bitter moon, 19 en 21.30 uur, vanaf ma. ook om 14 en 16.30 uur. Sinjoor - Belle en het beest. 14 en 16 uur; Bodyguard, 19 en 21.30 uur Ambassadesclub 1 - Raising Cain. 14,16. 18. 20 en 22 uur. Ambassadesclub 2 - Bodyguard, 14 en 16.30 uur; Beauty and the beast, 20 en 22 uur. Ambassadesclub 3 - Sister act, 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Ambassadeslub 4 - Sister act, 15, 17,19 en 21 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 21