pzc Krachtige fotografie Actiefilm vol tempo Dramatisch filmepos kunst cultuur Truus van de Boezem Eenvoudig sentiment VRIJDAG 19 FEBRUARI 1993 21 Kunstenaar is een term die exposanten te pas en te onpas gebruiken of zich laten aanleunen. Is een kunstenaar iemand die goed kan tekenen, wat te vertellen heeft of iets moois weet te maken? Het kan allemaal meespelen; maar het maakt iemand niet tot kunstenaar. Ik denk dat daarvoor uiteindelijk alleen het bezit van visie garant staat. Een eigen kijk op hel metier, op vorm, materiaal, techniek en inhoud. Visie heeft zowel te maken met positie kiezen in of ten opzichte van de traditie, als met een in het werk zelf besloten liggende overtuigingskracht. Iemand die zich daarvan geen rekenschap geeft kan hoogstens iets aardigs maken, maar kunst Truus van de Boezem heeft twee bekende kunstenaars als broer en ook haar man zit in het vak. Dat zij zelf werk maakt zal weinigen bekend zijn. Toch is zij zo te zien al een leven lang bezig met waarnemen en interpreteren. En heeft zij een eigen kijk ontwikkeld op de werkelijkheid en haar me dium: de fotografie. In haar foto reeksen geeft zij betekenis aan si tuaties waaraan velen voorbij zul len gaan. Zij toont raadsels, won deren en tegenstrijdigheden uit het alledaagse. Dies irae speelt zich af op een kerkhof en omvat acht foto's van donkere, rijk ver sierde kruisbeelden tegen een lich te achtergrond. Het lijken scherp gesneden openingen in de verweer de mum-. Hielp het kruis de overle denen naar een hemels licht? Of bevinden zij zich toch in het onder- aardse duister? Uit het werk van Truus van de Boe zem blijkt de kracht van het vi suele. Het is immers heel moeilijk te duiden wat er bijvoorbeeld zo in trigeert aan Het gebaar II: drie fo to's met steeds hetzelfde klassiek ogend beeld van een Romeins zwaardvechter in een park, gefoto grafeerd vanuit verschillende standpunten. Het lijkt alsof de sol daat bij gebrek aan andere vijan den zichzelf in de gaten houdt; als of de goed onderhouden leegte van het park een gevaar herbergt of dat de strijder als het slagveld allang weer is opgeruimd zichzelf niet weet af te brengen van zijn mili taire conditionering. Deze en an dere associaties versterken elkaar en maken de onberispelijk uitge voerde opnamen tot een boeiend visueel en geestelijk avontuur. Met Truus van de Boezem kun je dat ook beleven in een drukke winkel straat waar een etalagepop zonder hoofd zijn pendant vindt in een cu rieus tot aan de schouder in het glas gereflecteerde vrouwenfiguur. In twee andere werken neemt zij een 17e eeuws vrouwenportret tot onderwerp. Zij fotografeert daar details uit, terwijl zij de compositie gedeeltelijk bedekt heeft met een stuk kant, zodat de dame in kwes tie ingekapseld lijkt in haar eigen rijkdom. Ook in New York ge bruikt Truus van de Boezem kunst van een ander om haar eigen op vatting te verbeelden; door een fo to van een woonkazerne en een hangbrug over te foto's van door Piranesi geëtste doolhof-achtige ruimtes af te drukken, legt zij de onherbergzaamheid van een ste nen metropool schitterend bloot. In de Zeeuwse Bibliotheek twee tentoonstellingen van heel andere aard. Jacintha de Willigen staat te boek als kunstacademiestudente. Met exposeren van het werk dat zij in het tweede en derde jaar maak te, komen er pretenties naar voren die ik prematuur vind. Bij een beoordeling op school zullen de te keningen en schilderingen op pa pier een goed figuur slaan. Maar met het buiten die omgeving tonen van de studies worden ze omgeven met een aureool van kunst. En dat is niet terecht. De Willigen heeft durf; een zeer grote modelstudie in blauwe en zwarte stevige lijnen ziet er zelfs overtuigend en krach tig uit. De meeste ander werken hebben echter een te beperkte ba sis om zelfstandig door het leven te gaan. Onder het expressieve ge baar schuilt te vaak een onvolko men begrip van de bouw en weer gave van het menselijk lichaam. Waarom nu dan al exposeren? Jan de Boer's gemengde technie ken hangen waar ooit het Zeeuws Kunstenaarscentrum zich be vond. Fraaie lijsten bevatten ste vig geprijsde werken. Als jongen kreeg De Boer een half jaar les op de Jan Planting-schildersclub. Ruim dertig jaar lag zijn tekenacti viteit nagenoeg stil. Tot hij in de zomer van 1990 tijdens een vakan- Truus van de Boezem, één van de acht werken uit de serie Dies irae. tie op de Canarische eilanden geïn spireerd dhet lavalandschap en een inheemse kunstenaar opnieuw aan de slag toog. Gekleurde verf- vlekken zijn steeds startpunt voor bewerkingen met pen. Het resul taat oogt voorspelbaar. De Boer voert een smaakvol kunstje op, dat alleen in nr. 14 het decoratieve overstijgt. Ik heb niets tegen amateurs. Het is fantastisch dat mensen uit liefheb berij hun talenten ontwikkelen. En tegen het aan anderen laten zien wat daaruit voortkomt heb ik evenmin bezwaar. Als dat werk het stempel 'kunst' opgedrukt wordt en op een locatie terechtkomt die in principe een zekere kwalitatieve uitstraling heeft, ligt dat anders. Er zijn voor mensen als de Boer ge schiktere expositieplekken. En kan een provinciale bibliotheek zich wat haai- kunstexpositie-be- foto Lex de Meester leid zich niet professioneel laten adviseren of de ruimte beschik baar stellen aan beroepskunste naars? Nico Out Trims van de Boezem. SBKM, Kuipers poort 22, Middelburg. Tot en met 20 maart. Jacintha de Willigen en Jan de Boer, Zeeuwse Bibliotheek, Middelburg. Res pectievelijk nog tot en met 26 en 20 fe bruari. De Amerikaanse actiefilm kent sinds het uitkomen van Above The Law, in Nederland uitgebracht als 'Nico', een nieuwe ster: Steven Seagal. Sea gal is expert in aikido, een Ja panse vechtkunst die vooral ge schikt is voor zelfverdediging. De aïkido-bewegingen die Seagal sinds 'Above The Law' in zijn films laat zien zijn van een der mate mooie, simpele effectieve eenvoud, dat al die films stuk voor stuk kassuccessen zijn ge worden. Het enige probleem voor een nieuwe Seagal-film lijkt me om een nieuwe smoes te verzin nen om hem erop los te laten slaan. Seagal moetin zijn films in zijn eentje de wereld redden. Maar waarom en hoe? In Under Siege zit Seagal met ge boeide handen op de rug in een koelcel als de USS Missouri, het schip ivaarop hij kok is, gekaapt wordt door piraten die de wereld - of ?iog erger: Hawaii - dreigen op te blazen met atoombommen. Het hele Amerikaanse defensie apparaat staat machteloos te genover de indrukwekkende ver- dedigmgssystemen van de Mis souri, die door de piraten ten vol le benut worden. Seagal, geboeid en wel, is de enige die zejiog kan stoppen. Een fantastisch uit gangspunt en een geweldige uit werking voor een geslaagde Sea- galfilm. Om het schip USS Missouri te in troduceren gebruikt de film do cumentaire beelden van de her denking van Pearl Harbor. Hier na mocht de Missouri nog een tocht maken - naar San Francis co - waarna het uit de vaart werd genomen. Het is tijdens deze laat ste reis met een minimale beman ning, dat scenarioschrijver J. F. Lawton, die eerder ook 'Pretty Woman' schreef, de Missouri laat kapen. Tommy Lee Jones speelt een gefrustreerde ex-CIA-agent, die genoeg kennis, kunde en psy chische blokkades heeft om het kunststukje te flikken. Hij krijgt hulp aan boord van Gary Busey, die een op zijn strepen staande officier van de Missouri speelt. Die doet ook al mee uit frustratie en voor geldelijk gewin. Zelfs voor deze beide gefrustreer de heren is er in het scenario ruimte voor een grapje (Wat ga jij doen met die 200 miljoen dollar? Ik koop het presidentschap van de VS). Omdat een beetje pu blieksfilm nu eenmaal niet zon der vrouw kan. laat Lawton on beschaamd Erika Eleniak op ge paste muziek uit een héle grote verjaardagstaart komen, waar- na ze zich aan Seagal voorstelt met de onsterfelijke woorden: 'Ik ben Miss July 1989, ik ben een ac trice.' In het Pentagon zitten ze ondertussen peentjes te zweten hoe Seagal en Eleniak de bende huurlingen kunnen tegenhou den. Voor een goede afloop hoeft men daar echter niet te vrezen, want de regie is in de vaardige handen van Andrew Davis. Dat is de man die Seagal introdu ceerde in de eerder genoemde 'A- bove The Law' en daarna nog Tommy Lee Jones als 'The Pac kage' in de bioscopen bracht. Da- vis zorgt ervoor dat het tempo van Under Siege nooit inzakt en doseert op de juiste manier alle ingrediënten die bij een actiefilm horen. Alle mogelijkheden tot ac tie, die beperkt is tot het schip, ivorden benut en hoewel soms duidelijk gewerkt is met vlieg tuigmodellen zijn enkele getoon de ontploffingen indrukwekkend te noemen. Under Siege is een kundige film die door actiefans zeker op prijs gestéld zal worden. Piet van de Merwe Under siege, te zien in Alhambra Vlissin- gen. De Koning Hulst en Cinem'actueel Bergen op Zoom. Steven Seagal in Under Siege. foto Warner Bros Five Girls and a Rope van de Chinese regisseur Ye Hung- wei is een aangrijpend drama over vijf meisjes die aan de voor avond van het huwelijk besluiten tot collectieve zelfmoord. Volgens regisseur Ye Hung-wei ivas zo'n dramatische daad op het traditionele Chinese platte land niet eens zo heel ongebrui kelijk. De film laat zien hoe de meisjes tot hun besluit komen. De een is getuige vati de mishande ling van haar schoonzusje, een ander maakt mee hoe haar zivangere zuster tijdens een moeilijke bevalling door de fami lie ivordt opgeofferd. Stuk voor stuk ontdekken ze alle vijf dat ge trouwde vrouwen bitter weinig van het leven te verwachten heb ben. De 'hemelse tuin' lokt, maar om daar te komen moeten ze als maagd sterven. Dus trekken ze op de dag van de doden hun mooiste kleren aan en betreden ze de tempel, gewapend met een touw... Het bittere lot van de vrouw in het feodale China knaagt kenne lijk nog steeds aan het geweten van de hedendaagse generatie. Five Girls and a Rope is niet de eerste film waarin dit aan de or de komt. maar het werd nog niet vaak zo nadrukkelijk gepresen teerd als hier. Dat de film met zijn vijfvoudige herhaling van het thema toch niet bezwijkt aan een overdosis dramatiek is te dan ken aan het vakmanschap van regisseur Ye Hung-wei. Hij gaat heftige momenten niet uit de iveg, maar weet ook wanneer het beter is om afstand te nemen. Naast de iveinig aan de verbeelding over latende voorbeelden van vrou wenmishandeling, is de episode met de grootmoeder die haar ei gen verjaardag niet mag meevie ren misschien nog wel het meest aangrijpend. Het voortreffelijk spel van de vijf meisjes met al hun aarzelingen, hoop, vrees en gegiechel draagt bij aan de over tuigingskracht van de film. Five girls and a rope, te zien in't Beest in Goes 77* en peuter met het formaat Hi van een kleine wolkenkrab ber stapt door de straten van Las Vegas. Zijn guitige kopje torent hoog boven de lichtreclames uit, met zijn grijpgrage handjes tilt hij moeiteloos een auto in de lucht. Vrolijk brabbelend rukt hij een gitaarvormig restaurant van zijn fundering en slaat een paar akkoorden aan. Op de grond heerst beschaafde paniek, maar als het knaapje na een hélikop- teraanval begint te schreien houdt iedereen toch even ont roerd de adem in. Kortom, een voudig sentiment in een peuter- actiekomedie voor het héle gezin. Dat bewezen succesnummers steevast herhaald ivorden is iets waar niemand meer van opkijkt. Honey, I Blew Up the Kid is het meest voor de hand liggende ver volg op 'Honey, I Shrunk the Kids' van driejaar geleden. Toen slaagde een maffe uitvinder Rick Moraniser in zijn kinderot het formaat van een muis te laten krimpen. Nu presteert hij het te genovergestelde met zijn jongste spruit Adam (gespeeld door de identieke tweeling Daniel en Jos hua Shalikar). De Disney-studio liet weliswaar een geheel nieuwe ploeg filmmakers op het project los, maar de formule werd nauw- keurig gehandhaafd, Regisseur Randal Kletser ('The Blue La goon', 'Flight of the Navigator'), gespecialiseerd in tiener- en fa milieamusement, doet geen en kele moeite aan de saaie kneute righeid van dit gevaarloze spek takel te ontsnappen. Natuurlijk is er niets tegen een gezellige fantasiefilm als alterna tief voor het agressievere bio- scoopgeweld. Maar dat wil nog niet zeggen dat de kijker lastig gevallen moet worderi met oubol lige stereotiepen, puberclichés en uiterst voorspelbare grappen. Zodra er een zwembad in beeld verschijnt, staat het vast dat er iemand in valt - dat niveau van humor. Als Kleiser nog even had doorgezet, had hij een mooie pa rodie gehad. Technisch is het allemaal voor treffelijk. maar alleen met be- ivonderenswaardige trucages maak je nog geen filmverhaal. Hoewél de vergroting van de kleine Adam een paar redelijk spectaculaire plaatjes oplevert, zijn de vondsten duidelijk min der verrassend dan in de ver- kleinfilm Honey, I Shrunk the Kids. De makers hebben er be slist niet wakker vaii gelegen. Een film met een baby of peuter doet het altijd, moeten ze gedacht hebben. Leo Bankersen Honey, I blew up the kid, te zien in Al hambra Vlissingen. Boer Werk van de in Goes geboren en getogen kunstschilder Jan Boer is tot en met 19 maart te zien in de cliëntenruimte van de ABN-AMRO Bank aan de Singelstraat in Goes. De in middels in Wolphaartsdijk wo nende Boer laat zich vooral in spireren door de impressionis ten. met name Monet. Zijn on derwerpen vindt hij niet alleen langs de zeedijk tussen Wemel- dinge en Kattendijke, maar ook ergens midden in de polder en bij de Brilletjes of 't Zwaak- se Weel. De expositie is te be zichtigen tijdens de openingsu ren van de bank. Carnaval burg de wanden sieren. Verf is voor Van Dieën een veelzijdig materiaal en wordt in vele la gen over elkaar aangebracht. Kleuren worden in sterke con trasten tegen elkaar geplaatst. Communicatie is zijn thema. De Ruimte In het kader van De Ruimte AD HOC is in de Van de Spie gelstraat 15 in Goes van mor gen (zaterdag) tot en met 14 maart dagelijks van 8.00 tot 22.30 uur werk te zien van Mehrzad Elahi. Deze expositie, die de titel 'C-mineur' heeft meegekregen, wordt nog slechts door één tentoonstel ling in het kader van De Ruim te AD HOC gevolgd. Vanaf vandaag (vrijdag) wordt Het Markiezenhof in Bergen op Zoom in beslag genomen dooi de tentoonstelling 'Vasten avond Carnaval. Feesten van de Omgekeerde Wereld. Deel 2'. Deze expositie belicht en vergelijkt de carnavalstra dities in Bergen op Zoom en 's- Hertogenbosch (oftewel Krab- begat en Oeteldonk) aan de hand van filmbeelden, tekenin gen, schilderijen en objecten. Belangstellenden kunnen tot en met 11 april dagelijks (be halve op de maandag en op dinsdag 23 februari) tussen 14.00 en 17.00 uur komen kij ken. Salon Ludmila In het studiogebouw van Om roep Zeeland. Kanaalstraat 64 in Oost-Souburg, wordt vanaf vandaag (vrijdag) werk geëx poseerd van Ludmila Kal- maeva. De posters en tekenin gen van deze uit Minsk afkom stige. maar nu in Arnemuiden wonende kunstenares blijven daar tot 2 april hangen. Ze zijn op werkdagen te bezichtigen tussen 14.00 en 16.00 uur. Schouwburg Figuratie en abstractie wisse len elkaar nadrukkelijk af in de schilderijen van Arjen van Dieën uit Apeldoorn, waarvan vijftien van de meest recente vanaf morgen (zaterdag) in het restaurant en het café van de stadsschouwburg in Middel- Galerie Van den Berge aan de Wijngaardstraat 3 in Goes opent zondag om 16.00 uur een expositie die wordt omschre ven als 'een hedendaagse sa lon'. Tijdens een bijeenkomst in de galerie ontvingen twintig kunstenaars, van wie acht woonachtig in Zeeland, teke ningen op schaal van de drie wanden van de voorzaal waar op honderd kaders van ver schillende formaten aangege ven waren. Via loting kreeg el ke deelnemer vijf kaders toege wezen. Aan die ruimte had men zich te houden, terwijl men er tevens van op de hoogte was wie de omliggende vlakken zou gaan vullen. Het begin van de ze tentoonstelling valt binnen het kader van de opening van de Kunstuitleen in Goes, die zondag om 15.15 uur wordt ver richt door wethouder H. W Hoogerland. Dit was aanlei ding voor de Stichting Kunst uitleen Zeeland om aan drie Zeeuwse kunstenaars - Bert Frijns en Teja van Hoften uit Burgh-Haamstede en Ineke Otte uit Goes - opdracht te ver strekken tot het ontwerpen en realiseren van objecten. Deze zijn vanaf de opening te koop. Galerie Van den Berge is van woensdag tot en met zaterdag tussen 13.00 en 17.00 uur ge opend. Voor de lopende exposities zie pagina 13 Scène uit Honey, I blew up the kid. Sister Act. Vandaag (vrijdag). 14. 19 en 21.30 uur, zaterdag 19 en 21.30. zondag 16.30 en 19 uur. woensdag 20 uur. Roxy Alhambra VLISSINGEN (01184-18810) Under Siege. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.30 uur. zaterdag en zondag 14,19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 14 en 20 uur. Honey I blew up the kid. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.30 uur. zaterdag en zondag 14, 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 14 en 20 uur. Fern Gully. Zaterdag tot en met woensdag 14 uur Dracula. Vandaag (vrijdag), zater dag en zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. The last of the Mohicans. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14, 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 14 en 20 uur. BERGEN OP ZOOM (01640-33434) Bodyguard. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 18.45 en 21.30 uur. Zon dag 14 en 20 uur. woensdag 20 uur. Tom and Jerry. Woensdag en zon dag 14 uur. The last of the Mohicans. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19 en 21.30 uur, zondag 20.15 uur. woensdag 14 en 20.15 uur. De Koning 't Beest GOES (01100-28142) De drie beste dingen in het leven. Vandaag (vrijdag) 20.30 uur. Der Blaue Engel. Dinsdag 20.30 uur (Filmcursus). Five girls and a rope. Donderdag 20.30 uur. Grand Theater GOES (01100-15165) Belle en het beest. Zondag en woensdag 14 uur. The bodyguard. Vandaag (vrij dag). zaterdag en zondag 19 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woensdag 20 uur. Cinem'actueel BERGEN OP ZOOM (01640- 54886). Under Siege. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 14. 19 en 21.30 uur. zon dag 14. 16.30 en 19 uur, woensdag 14 en 20 uur. Belle en het beest. Zaterdag, zon dag en woensdag 14 uur. Home alone 2. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Dracula. Vandaag (vrijdag) 14. 19 en 21.30 uur. zaterdag 19 en 21.30, zondag 16.30 en 19 uur. woensdag 20 uur. HULST (01140-12030) Under Siege. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Belle en het beest. Woensdag 14 uur. Dracula. Vandaag (vrijdag) en za terdag 19.30 en 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Bodyguard. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Death becomes her. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 20 uur, woensdag 20 uur. Kleine Nemo. Woensdag 14 uur. Luxor Theater TERNEUZEN (01150-20505) Belle en het beest. Zaterdag 14 uur. Kleine Nemo. Zaterdag 14 uur. Vals licht. Vandaag (vrijdag) zon dag en maandag 20 uur. zaterdag 19 en 21.30 uur. Sister Act. Vandaag (vrijdag) en zondag 20 uur, zaterdag 19 en 21.30 uur, maandag 14 en 20 uur. Porgy and Bess TERNEUZEN (01150-13293) Scream of stone. Woensdag 20 uur. Ledel Theater OOSTBURG (01170-52735/53377) Belle en het beest. Zondag, maan dag en dinsdag 14.30 uur. Single white female. Vandaag (vrijdag), zaterdag en zondag 20 uur. Hersenschimmen. Maandag 20.45 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 21