Jazz opende nieuwe wereld Niet improviseren om het improviseren regen de stroom in Muziek waarvan de stukken alle kanten opvliegen kunst cultuur 19 VRIJDAG 19 FEBRUARI 1993 Ze waren nog jongens, 15 jaar, in Amsterdam. Op {en middag kreeg een van hen jen koffergrammafoon met wat platen. En nog redelijk modern ook voor die tijd. Toeval. Erroll Garner zat erbij en het orkest van Johnny Dankworth. Het was meteen raak. Henk Bernlef en Wim van Eijle waren gegrepen door de jazz. Andere ritmes, nieuwe klanken, emoties die ze nog niet kenden. Een wereld ging apen. Een concert van Stan Kenton bevestigde kort daarna ivat ze die middag al hadden gevoeld. Bernlef werd schrijver Van Eijle maakte naam in bet marktonderzoek. Maar de jazz heeft hen nooit verlaten. Willem Breuker voorkwam dat de avant-garde verdronk. foto Wim Riemens Bij Bernlef is het soms een in spiratie, maar bij Wim van Eij le een soort levensvervulling. In het Noordhollandse Sint Maarten leeft hij omgeven door een wereld van muziek: platen, boeken, tijd- schrijften en de voorraad cd's groeit ook al aardig. Intussen ver zamelt hij rustig verder, want nooit zal de collectie compleet kunnen zijn. De jazz blijft zich ont wikkelen. Logisch bijna, dat hij meewerkt aan de vijfdelige televisieserie Jazz in Nederland van 1919 tot heden. Alsof hij er bij was vertelt hij over de oer-jazz in Amerika. Over or kestjes aan boord van riverboats die het lange reizen op de Missis sippi aangenaam moesten maken. Over zwarte muzikanten in de zuidelijke States, die vrolijk mar sen spelend terugkwamen van een begrafenis. „De dode was begon nen aan een nieuw, mooi leven. Dus waarom getreurd?" Oude ver halen die Van Eijle hoorde van zo velen die daar nog bij waren. In 1917 werd in Amerika de eerste jazz-plaat opgenomen. Maai- het waren de danslokalen die de jazz in Nederland introduceerden. Een violist en cellist, begeleid door een drummer. Die drummer maakte het 'hot'. Hun bladmuziek haalden ze uit Engeland. De komst van Paul Whiteman en zijn orkest in 1926 werd een openbaring, maar bracht ook een schok teweeg, want menigeen zag hierin het einde van de muziek. Hoewel... In Duitsland liet Kurt Weill zich hoorbaar inspi reren door de jazz. De jazz ontwikkelde zich onder studenten. „Het werd crisis, maar hun vaders hadden geld en daar om konden zij feesten geven mèt muziek. Ook na de oorlog was er weinig geld en daarom is jazz tot de jaren zestig muziek voor een elite gebleven, zoals de moderne jazz dat nu is voor een andere elite: de mensen die hebben geleerd ernaar te luisteren." Een belangrijke impuls brachten The Ramblers. „Een professioneel orkest. Ze speelden met The Bos- well Sisters, Benny Carter en Cole man Hawkins. Hij was op toernee met een blanke band en mocht als neger in de jaren dertig niet mee naar Duitsland. Hij bleef hier. Hij ging niet uit pure nood bij The Ramblers spelen, blijkbaar vond hij de band gewoon goed. Hij had immers ook in Engeland met bij voorbeeld Jack Hilton kunnen spelen." Combo The Ramblers brachten via gram mofoonplaten, de VARA-radio en toernees van deze omroep de jazz onder het volk. Perfect koppelde orkestleider Theo Uden Masman de show aan prachtige jazz-stuk- ken. „Ook na de oorlog. Uden Mas man durfde het toen aan om ook een combo uit de band te laten op treden met moderne stukken." „Tot in de jaren vijftig lopen The Ramblers als een rode draad dooi de Nederlandse jazz. Tot de pop muziek kwam. Ene Rob de Nijs kwam erbij zingen. Dat werd het einde. De VARA ging niet bepaald chique om met het orkest. Het ver dwijnen van de band werd indirect de dood van Theo Uden Masman." The Ramblers spelen ook een gro te rol als in de tweede NOS-uitzen- ding de oorlog aan de orde komt. Het orkest speelde door, want 'de bakker bleef toch ook bakken'. En wie speelde hoefde niet naar Duits land. Na de oorlog is Uden Mas man geschorst, maar de joodse Sem Nijveen verdedigde hem. De orkestleider had hem immers lang tegen de Duitsers kunnen bescher men." De oorlog remde de ontwikkeling van de Nederlandse jazz. „Jazz was verboden. Een nummer als 'South Rampert Street Parade' werd toen 'Ramp in de Zoutmanstraat'. Toch hoorde je bij Dick Willebrands in een zaal voor NSB'ers een drum solo. Wisten die lui veel. En in plaats van met het 'Wilhelmus' be sloten ze met 'Waar de blanke top der duinen'. Maar Ernst van 't Hof speelde wèl in Berlijn..." Een groot deel van de jazz ging on dergronds. Er werd gespeeld in studentenkringen en er ontston den combo's als The Millers en The Swingpapa's van Peter Schilpe- roort. „En dat terwijl in Amerika de bebop ontstond." Millers „Ook na de bevrijding veranderde er weinig. Platen werden niet ge maakt. En als je al een plaat kon kopen, moest je daar twee of drie oude voor inleveren, opdat ze die konden smelten. En de orkesten speelden in Duitsland voor de Amerikanen: The Millers met Pia Beek. het Atlanta Kwintet en The Ramblers." „Het jazz-leven kwam pas op gang met de radio-orkesten, de bands die uit Duitsland terugkwamen. In Den Haag maakten de Dutch Swing College Band. de Down Town Jazz band en de Dixieland Pipers furore. Maar dat was naspe len. niets origineels. „Je hoorde di xieland, tot vervelens toe. Altijd dezelfde nummers. Net als nu. Ho peloos." Een nieuwe ontwikkeling ziet Van Eijle als Pete Felleman, 'dj avant- la-lettre' via Amerikaanse vrien den nieuwe platen kan draaien. „Hij bouwde iets op met Tommy Dorsey, Glenn Miller, Harry Ja mes. daarna Arti Shaw en Stan Kenton." Maar de enige plek om jazz te 'on dergaan' was het Amsterdamse 'Sheherazade'. „En alleen omdat The Diamond Five die daar speel de, de zaak zelf had gekocht: Cees Slinger, Harry Verbeke, John En gels, Jacques Schols en Cees Smal. Amerikanen kwamen hier pas in 1950, met de Amsterdamse nacht- concerten. En Stan Getz speelde onopgemerkt in 'Sheherazade'." Er kwam groei, maar de jazz kreeg een nieuwe handicap: jazz heette 'obscuur'. „Theo Loevendie, die nooit dronk, spoot of snoof, werd een jaar lang achtervolgd door een man van de narcotica-brigade. Want hij speelde jazz in een club." Meesterdrummer Vernieuwing bracht toen Wessel Ilcken, 'een meesterdrummer', die in 1956 een groep vormde met Toon van Vliet, Rita Reys en haar broer Karei. „Daar gebeurde wat. En dan Rob Pronk. Rob Agerbeek, Rob Matna. Indische jongens, die nog tot in 1942 in Indonesië de Amerikaanse invloeden konden ondergaan. Die speelden geen di xieland meer. Die waren veel rij per. Die 'kenden' Charlie Shavers en Roy Eldrigde, de basis voor wat Dizzy Gillespie zou gaan doen. Er onstaan dan drie nieuwe centra voor Nederlandse jazz. „Naast Am sterdam had je de Haarlemse Jazz club en in Zaandam 'De Waak zaamheid', waai'je kon spelen zon der door de barhouder te worden weggekeken. Daar ontstaat de Ne derlandse bebop. Een beetje in teelt was het natuurlijk wel." „Tegen 1960 hoort Van Eijle hoe Theo Loevendie de cultuur van zijn Turkse vrouw gaat gebruiken en hoe Willem Breuker samen werkt met Otto Ketting en inspira tie vindt bij Kurt Weill en fanfare muziek. „Han Bennink. een prima dixielanddrummer. ontdekte dankzij Eric Dolphy en Charles Mingus, dat het ook anders kon. Misja Mengelberg leerde van The- lonious Monk dat dissonanten ook de moeite waard konden zijn. En dan... komen de The Beatles en The Stones en ging de jazz op nieuw 'ondergronds'." „Jazz-musici als Piet Noordijk en Ruud Brink, 'de Nederlandse Getz', verdwenen in radio-orkes ten. Pim Jacobs ging in de com mercie, de Louis van Dijk-lijn: 'Jazz for the people'. Maar Breuker ging door en vocht voor subsidie. Daardoor is de avant-garde niet verdronken. Belangrijk, want voorlopers moetje steunen. Ook al komen er maar zeventien mensen kijken." Webster Vernieuwend waren ook work shops van Nedley Elstak. Veel goed deed ook Hans Dulfer met Han Bennink, één van de vernieuwers van de Nederlandse jazz. foto Wim Riemens. Jazz in Paradiso. „Maar een Ben Webster speelde daar slechts een enkele keer. Vreemd, want hij wóónde in Amsterdam. Net als Don Byaz. die nóóit werd ge vraagd. onbegrijpelijk." Nieuwe impulsen komen ook uit India en vooral Suriname. Van Eij le noemt het Surinam Music En semble Fra Fra Sound. Enthou siast is hij over de invloed van Hans Eisler en Bartok. „En kijk naar Pierre Courbois, die nieuwe mogelijkheden van het slagwerk ontdekt en Maarten Altena. die de tango gebruikt." Het werk van componist Guus Janssen noemt hij een mijlpaal. „Jazz hoeft niet per se te swingen. Je mag ervan genieten, maar er moet ook plaats zijn voor een Peter van Bergen, die solo's speelt van anderhalf uur. Dat swingt niet, maai- het is pure emotie. Ga er maar op dansen, thuis, in je een tje." „De Nederlandse jazz is bepaald serieus te nemen, meer dan ooit. Zoals Breuker theater maakt: dat is uniek. Han Bennink is beroemd in Japan. Als het om de vernieu wing gaat, kijkt de wereld tegen woordig naai- ons." Dat is niet vanzelf gegaan. „De pla tenmaatschappijen speelden na de oorlog een bedenkelijke rol. Philips had de Dutch Swing Col lege Band onder contract en gaf daarvan steeds hetzelfde reper toire uit, muziek zonder risico. Daarom heeft Breuker de BV Haast opgericht. Platen maken met eigen geld, waai- dan ook steeds weer geld bij moest. Maar ze déden het. Net als het Cat-label, voor oude stijl, maar dan wel met verrassende opnamen." Festivals De hausse van jazzfestivals doet vermoeden dat de jazz nu populair is. Het North Sea Jazz Festival bij voorbeeld. Maar toch... „Helaas is dat festival wat verworden door al die groepen die niets met jazz te maken hebben. Net zo goed als al die andere festivals. Ze begonnen met de beste bedoelingen maar zijn ontaard in kroegentochten, waar de jazzliefhebber niet aan zijn trekken komt. De meeste organi saties hebben geen kennis van za ken en geen ontzag voor muzikan ten." Is met al die moderne, soms èrg marginale stromingen, de jazz toch niet weggegraakt van de kern. van de blues, waarmee het al lemaal lang geleden begon? Van Eijle maakt zich geen zorgen. „Al spelen ze nog zo modern, nog zo on begrijpelijk, als ze hun wortels niet kennen, de bron, vallen ze door de mand. Dan is het geen jazz. Dat hoor je meteen." Hans Visser De serie Jazz m Nederland van 1919 tot heden wordt uitgezonden van 23 fe bruari thn 23 maart elke dinsdag, NOS Nederland 3. Toetsenist Jasper van 't Hof en saxofonist Dick de Graaf zijn de zwaargewichten die zondag 28 februari te bewonderen maar bo venal te horen zijn in de jazzclub Porgy Bess in Temeuzen. Beide namen staan garant voor muzikale verrassingen. Als ware alchimis ten zullen ze diverse potjes op het vuur zetten en de luisteraars een hutspot van Rambo-jazz voor schotelen, met grote intensiteit opgediend door gespierde provin- ciaaltjes. Beide musici, zo leren eerdere ervaringen, zullen met hun niet aflatend enthousiasme niet eerder rusten voordat de zaak plat- gespeeld is. Jasper van 't Hof is een buiten beentje in de Nederlandse jazzwe- reld. De man uit Twello treedt ei genlijk meer buiten onze lands grenzen op dan erbinnen. De 45-ja- rige pianist speelde in groepen met musici als Archie Shepp, Bob Ma- lach, Dave Friedman, Philip Ca therine, Kenny Wheeler en Aldo Romano. Buiten onze landsgren zen is hij een van de meest ge vraagde Nederlandse jazzartiesten die goed uit de voeten kan met mensen die nieuwe wegen inslaan. Als pianist bij deze modernisten heeft Van 't Hof zijn talenten na drukkelijk aangetoond. De pianist prefereert het buitenland omdat hij niet wil rondtoeren in het Ne derlandse subsidiecircuit waar vriendjespolitiek hoogtij viert. Dick de Graaf is de man 'met de vier longen' die met zijn eigen sep tet eveneens veel te beluisteren valt op allerlei festivals. Dit jaar was dit onder meer op het North- sea Jazz Festival en een groot Ca nadees Festival in Montreal. Verle den jaar oogstte de man uit Vleu ten met zijn eigen groep succes in Porgy Bess. Met Serge Lazare- vitch vormt hij eveneens een kwar tet. Het repertoire waai- het Jasper van 't Hof kwartet uit put bestaat uit melodieuze en grillige composities waarin elementen uit de moderne jazz en de Europese geïmprovi seerde muziek terug te vinden zijn. Deze stijlen worden op verfrissen de wijze met elkaar gecombineerd. Het doet denken aan de freejazz waar spelopvattingen uit de he dendaagse Amerikaanse en Neder landse geïmproviseerde muziek el kaar vinden. Maar het etiketje free jazz wordt afgewezen. Van 't Hof en De Graaf vinden dat improvisatie het kernbegrip in hun muziek is waarover eerstgenoemde zegt: „Ik vind improvisatie geweldig waar devol. Improvisatie doet een veel groter beroep op iemands creativi teit dan reproducerend musiceren. Je moet als improvisator een standpunt innemen, wat je wel en watje niet wil. Het is bij het kwar tet niet louter improviseren om het improviseren. De improvisaties liggen ingebed in eigen composi ties waar het kwartet uit put." Pompeus Een criticus beschreef Van 't Hof als volgt: „Het is alsof het voortbe staan van de wereld ervan afhangt zo wordt hij één met de toetsen: dan weer pompeus, dan weer met de romantiek van een knappend haardvuur." Van 't Hof gaat ervan uit dat je je eigen publiek moet ver dienen. In Duitsland is de pianist gewend voor zalen met 800 of 1500 toeschouwers te spelen. Zijn spel is goed voor lovende recensies waar in de pianist een echte 'Künstler' wordt genoemd. In Temeuzen maakt bassist Eric van der Westen, die eerder speelde bij het sextet van Paul Kemenade. deel uit van het kwartet. Op drums zit Dries Bijlsma, die in zijn eerste jeugd de legendarische tenorist, toentertijd in Amsterdam wonen de Don Byas, heeft begeleid. In het voorpragramma staan The Feen Brothers, die na het succes op de Middelburgse Zeeuwse Jazz- dag in Temeuzen ook willen sco ren. Pianist Mark van der Feen zal ongetwijfeld de aandacht met zijn pianosoio's opeisen. Al was het maar om aan collega Jasper van 't Hof te bewijzen dat er in het Zeeuwse niet stilgezeten wordt. Arnold Parre Het Jasper van 't Hof kwartet, zondag 28 februari om 16.30 uur in Porgy Bess Temeuzenom 15 uur: The Feen Bro thers. De nieuwe plaat van Ein stürzende Neubauten, het Berlijnse rockcollectief dat al dertien jaar opvallend veel schroot- en smidseklanken in de muziek stopt, heet Tabula Rasa. Zeven stukken muziek die variëren van concrete en compacte songs tot hoorspel achtige 'soundscapes'. „Ja, het is een album geworden als een versplinterende steen, waar van de stukken alle kanten uit vliegen", zegt metaalslagwer ker F. M. Einheit, geheel in stijl. Tabula Rasa betekent zoveel als 'schone lei'. Een nieuw be gin. Al is er in dit geval nog sprake van het opruimen van restjes. Vier van de zeven stuk ken op het album werden de af gelopen jaren - in een iets an dere vorm - in opdracht ge schreven. Drie voor een voor stelling van de dansgroep La La Human Steps. Eén stuk, het vijftien minuten durende 'Headcleaner', is de verkorte bewerking van een theatraal project in Wenen, waarbij de groep op een wagen langs his torische plaatsen in de stad werd gereden en ter plekke op de omgeving moest inspelen F. M. Einheit geeft grif toe, dat Tabula Rasa daardoor het ka rakter van een compilatie-al bum heeft gekregen. „Maar daar zit ik niet mee. Ik heb nog nooit één concept-album ge hoord dat ik mooi vond. En ook door onze platen blijkt achter af meestal wel een rode draad te lopen." Een soort 'over gangsplaat' eigenlijk. En daar sluit de openingssong 'Die In- terimsliebenden' feilloos bij aan. „Es gibtsich gestern nicht mehr und morgen noch nicht", zingt vocalist Blixa Bargeld veelbetekenend. Olievaten Dertien jaar bestaan ze reeds. Als enige groep zijn ze nog over van de rockexplosie die des tijds als 'Deutsche Welle' werd bestempeld. Als enige op se rieuze schaal aan de weg tim merende band. althans. En dat zullen destijds toch weinigen verwacht hebben van het vijf tal dat zich profileerde door het traditionele drumstel uit hun rockmuziek te weren. Daar voor in de plaats kwamen olie vaten, autowrakken en super marktkarretjes die op het po dium bewerkt werden met ha mers, boor-, zaag- en slijpma chines. Maar de kracht van Einstür zende Neubauten was altijd - en is nog steeds - dat ze hun ij zerslagerij nooit als doel op zich hebben beschouwd. Zoals het Newyorkse Sonic Youth het songschrijven ontwikkeld heeft vanuit een nieuw gitaar geluid. doen de Berlijners dat vanuit een nieuw percussiege luid. „In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het voor ons nooit zo belangrijk ge weest dat we metaal gebruik ten". zegt F. M. Einheit. „Be langrijk was dat we ons eigen universum creëerden. Door zo maar met geluiden en materia len te experimenteren, kom je nergens uit." Hij wil ook niet dat de concer ten van de groep als een soort muzikale laboratorium-experi menten beschouwd worden. „Mijn laboratorium heb ik thuis. Daar laat ik ook geen pottekijkers toe. Op het mo ment dat we het podium op gaan is het duidelijk wat we doen." Eigenlijk heet hij Mufti Strauss, maar in de tijd dat Neubauten als muzikaal anar- cho-collectief in het Berlijnse kraakkwartier Kreuzberg be gon. was die naam natuurlijk not. done'. Vandaar het pseu doniem 'F. M. Einheit'. Ein stürzende Neubauten ont stond uit onvrede met de be staande muziekcultuur, zoals onvrede nog altijd Mufti's voor naamse bron van inspiratie is. „Als ik iets moois hoor, dan hoef ik dat niet nog eens over te doen. Maar als ik drie liefdes liedjes gehoord heb die ik ver schrikkelijk vind, dan krijg ik de drang om eens een goed lief desliedje te maken." Overschreden Dat blijkt de kurk waarop Neu bauten drijft. F. M. Einheit, gi tarist/zanger Blixa Bargeld, gi tarist Alexander Hacke. bas sist Marc Chung en percussio nist Ennuh Uriruh hebben naast de groep ieder hun eigen activiteiten. Soms in een an dere popband, maar vaak ook bij film of theater. Einstürzen de Neubauten heeft van het be gin af aan de grenzen van het pop- en rockcircuit overschre den. Behalve bij dans- en thea tervoorstellingen. speelden ze ook op beeldende kunstmani festaties als de Dokumenta in Kassei en de Biënnale van Pa rijs. Daarnaast bewerkten ze het stuk Die Hamletmachine van de befaamde Duitse thea termaker Heiner Kuiler en staat er voor de nabije toe komst een door de Oostenrijk se schrijver Werner Schwaab bewerkte versie van Goethe's Faust op het programma van de groep. ..Met Blixa Bargeld in de rol van Mefisto", merkt Einstürzende Neubauten F. M. Einheit met een glimlach op. „Als je je klasieken niet kent, hoe kun je dan modern zijn?" En als de beeldende kunst ter sprake komt refereert hij aan Anselm Kiefer, de schilder die afgelopen decennium furore maakte door de Duitse ge schiedenis te reflecteren op pa nelen vol gele en bruine verf, klei en gestold lood. „Kiefers werk heeft de kracht die de mu ziek van Einstürzende Neubau ten ook heeft." Ooit begonnen in Kreuzberg bij De Muur'. Tussen alle slag werk-orkanen op het debuutal bum Kollaps. een beklemmend tijdsbeeld uit 1981, stond ook dat ene breekbare liedje 'Sehn- sucht' (ist die einzige Energie). Zou Einstürzende Neubauten nu, na de 'Wende', zo'n plaat met zo'n liedje nu kunnen ma ken? „Nee", zegt Mufti beslist - veelbetekenend nippend van zijn zojuist bestelde champag ne. ,,'Sehnsucht' blijft een klas sieke lovesong. Maar we zijn geen twintig meer en niet zo naïef als toen we dat nummer schreven. Het is belachelijk om je als 'angry young men' te ge dragen als je niet jong meer bent. Maar dat gevoel van 'Sehnsucht' is nog steeds de drijvende kracht achter de groep. Het laat zich ook niet vertalen. 'Desire'? 'Verlangen'? Nee, dat is niet zo sterk. Dat draagt geen 'Sucht' in zich." Peter Bruyn Op 12 apnl geeft Einstürzende Neu bauten een concert in het Amster damse Paradiso. F. M. Einheit van de Berlijnse avant-garde groep Einstürzende Neubauten: Sehnsucht is de drijvende kracht, foto Lex van Rossen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 19