Hij maakte geen omweg Misschien is niet weten beter PZC Het klimaatgebouw is fraai, maar mist een fundament Kunstbeurs van Maastricht lijkt net een groeibriljant kunst cultuur 17 Manfred Lemm zingt Gebirtig VRIJDAG 19 FEBRUARI 1993 Op 4 juni 1942 werd Mordechaj Gebirtig door Duitse soldaten neergeschoten in Kazimierz, het joodse getto in Krakau, Polen. Gebirtig was een eenvoudige timmerman, een beminnelijk mens, die liederen schreef om aan zijn emoties, ongenoegen, angst en hoop uitdrukking te geven. Het leven van Gebirtig werd beëindigd, zijn stem leeft echter voort in de negentig ontroerende liederen die hij tijdens zijn leven schreef en die behoren tot de allermooiste in de jiddische taalcultuur. De Duitse zanger Manfred Lemm heeft zich over de erfenis van Gebirtig ontfermd. Volgende week donderdag laat hij de liederen van Gebirtig klinken in Brugge. De Duitse journalist-zanger Manfred Lemm heeft zijn ar tistieke loopbaan verbonden aan het interpreteren, arrangeren en uitvoeren van Gebirtig's liederen. Hij maakte vijf langspeelplaten, waarop hij de gedichten vertolkte en schreef een boek over het leven en werk van de Poolse Jood. Lemm wordt algemeen erkend als de au toriteit over alles wat met Gebirtig te maken heeft. Niet alleen zijn uit zonderlijke kennis, maar ook de in tentie en het doel waarmee Lemm zich op Gebirtig heeft gestort, maakt hem een fascinerende ge sprekspartner. „Ik heb nog geen ander lied gevon den, waarin zoveel warmte, mense lijkheid en begrip naar voren komt, als in het jiddische lied. Doch ook ontbering en berusting vind je er in terug. In oorsprong is het pacifistisch van opzet. Het is met recht een levenslied. Toch is er altijd die hoop, de zoektocht naar beter." Lemm kan zich voor een groot deel identificeren met het jiddische lied, alhoewel hij zelf geen jood is. „Mijn ouders besloten 35 jaar geleden uit Pottsdam (toen Oost-Duitsland) te vluchten. Het vluchteling zijn laat enorme diepe sporen achter bij een mens en ze ker in het leven van een kind. Je voelt je als boom zonder wortels. Daar liggen parallellen met de joodse historie: het gevoel van ge duldig (moeten) zijn, het passeren van de tijd in de zoektocht naar een eigen bestemming." De eigen jeugdervaring van Man fred Lemm was één ingang naar het jiddische lied. De taal een tweede. „Het jiddisch is oorspron kelijk ontstaan uit het hoogduits. Door isolatie van de joodse bevol king raakte men bepaalde begrip pen kwijt en verving die door ver basterde vormen van het he breeuws. Later zijn daar weer streekeigen - Slavische, Oosteuro- pese en Russische - uitdrukkingen aan toegevoegd en evolueerde de klank en intonatie. Het duits fun geert echter als brug om een in gang in de tekst te verkrijgen." zo dramatisch, zo spontaan en zo bindend..." De Duitser zet zich van af dat moment in om de liederen van de Joodse dichter te bewaren als een document voor het nage slacht, maar ook om de mythe rond Gebirtig te ontrafelen. „Mor dechaj Gebirtig werd voorgesteld als een geletterd poëet, een ver zetsheld en wat niet meer. Hij was echter een zeer eenvoudig mens, een handwerker - Gebirtig was meubelhersteller - die van zijn schamele loon net zijn gezin kon onderhouden. In zijn vrije tijd schreef de man gedichten. Niet ge kunsteld, maar hij had de gave om wat hem bezig hield zeer treffend in alle eenvoud en vol emotie te verwoorden. Desondanks is het pure literatuur. Gebirtig was een echte arbeidersdichter. Geen com munist, wat sommigen hem aan wrijven. Hij schreef over het leven, over de kleine man: liefdesliede ren. handwerkliederen, wiege liederen... Hij kon er niet omheen ook sociaal bewogen teksten te schrijven, over werkomstandighe den. werkloosheid, onderdrukking en later verzet tegen de Duitse overheersing. Gebirtig was een so ciaal voelend mens. die streed voor gerechtigheid en gelijkheid." Rond de vijftigste sterfdag van Mordechaj Gebirtig stelde Lemm het programma De Ballade van Anna Kamienska samen. Ener zijds een eerbetoon aan een man die niet vergeten mag worden, an derzijds als een signaal dat de ge schiedenis zich dreigt te herhalen. De journalist-zanger onderstreept de noodzaak van die waarschu wing, omdat - vooral in zijn thuis land - vreemdelingenhaat, opko mend racisme en anti-semitisme weer flink de kop opsteken. „De liederen van Gebirtig zijn zó actu eel. Wat hij schrijft over de situatie in Krakau destijds, kan zo overge plant worden naar het hier en nu. Waarin verschillen de omstandig heden in Bosnië, in Rosstock met die in Krakau en het nazi-tijdperk? Er heerst nu eveneens oorlog, on derdrukking, hongersnood, rasse- haat..." Lemm geeft in Duitsland veel opvoeringen op scholen. Hij gebruikt de liederen van Gebirtig als brug tussen het verleden en het heden. „Kinderen identificeren zich met de liederen en de situaties zoals we ze brengen. Er is een grote mate van herkenning. Zij zien dat Krakau helaas niet uitzonderlijk is", vertelt de zanger. Melodieregels Tekstueel kan de vertolker zich weinig uitstapjes veroorloven, mu zikaal ligt dat geheel anders. Mor dechaj Gebirtig was in de eerste plaats tekstschrijver en geen muzi kant. Hij kon enigszins weg op de fluit. De liederen in de originele manuscripten bevatten slechts melodieregels voor de zangstem en geen accoorden of verdere muzi kale aanwijzingen. Soms ont breekt in het geheel een muziekno tatie en heeft, de bewerker alle vrij heid. Manfred Lemm werkt met klassiek geschoolde musici. Zijn bewerkin gen van de liederen zijn geenszins volks te noemen. Lemm noemt dat een ideologische keuze. „Ik wijk bewust af van de gebruikelijke be nadering wat betreft instrumenten en arrangementen. Gedegenheid is voor mij een vereiste. Jiddische muziek is een marginale kunst vorm. Ze wordt meestal gerang schikt onder de volksmuziek, soms bij de kleinkunst, danweer bij de folk. Door de muziek te plaatsen in een klassieke setting wordt het be reik veel groter. De muziek blijft niet hangen in het enge wereldje van de volksmuziek. Bovendien zijn Gebirtig's liederen niet gebon den aan de jiddische stijl of de klez- mer. Ik gebruik instrumenten die hij destijds gekend moet hebben. En ritmes. Ik wil een beeld weerge ven van zijn tijd. Dat betekent bij voorbeeld een tango of een mars. Wonderwel blijkt de metriek van zijn teksten daarin te passen." Muzikaal verantwoord of niet, het gaat om de inhoud van het lied. Gebirtig blijkt bovenal een bewo gen schrijver. Of zoals Manfred Lemm hem heel aangrijpend ty peert: „Er hat kein Umweg ge- macht. Er hat das Leben Ge- kuckt!" Marius Roeting De Ballade van Anna Kamienska, liederen van Mordechaj Gebirtig door Manfred Lemm en Ensemble met bind- teksten in het Nederlands vertaald door Wannes van de Velde, gaat in pre mière donderdag 25 februari om 20 uur tijdens Brugges festival 1993. Keerpunt Rond 1970 kwam Lemm als jour nalist voor het eerst in aanraking met een lied van Mordechaj Gebir tig. Undser schtetl brent wordt een keerpunt in zijn leven: „Dat lied is Manfred Lemm: Jiddische muziek is een marginale kunstvorm. foto Künstlertreff Wuppertal In de jeugdroman Met je rug tegen de muur van Klaus Kordon komt een jongen van veertien voor een keuze te die hij door zijn opvoeding en zijn liefde voor een joods meisjer niet uit de weg kan. Het verhaal speelt zich afin Berlijn tussen 31 juli 1932 toen 13.745.000 Duitsers op de NSDAP van Hitier stemden en de brand in het Rijksdaggebouw op 27 februari. Hans Gebhardt is het derde kind in een rood gezin. Hij had graag instrumentmaker willen worden, of machinebouwer zoals zijn oudste broer Helle, maar om dat zijn ouders de eindjes niet meer aan elkaar geknoopt krijgen, moet hij van school om te gaan werken. Zijn turntrainer heeft hem een baantje bezorgd in het pakhuis van de apparaten- en motorenfa- briek AEG. Als manusje van alles heeft hij het nog getroffen, want met meer dan zes miljoen werklo zen in het land viel voor hem ner- Het wordt donker om Hans. Hij rukt aan zijn boeien, maar die zitten zo ste vig vastgebonden dat hij zijn handen noch zijn benen kan bewegen. Tranen van woede komen naar boven. Dit alles kan toch alleen maar een ge mene grap zijn, een primi tieve bevrediging van hun wraaklust, vérder niets. Hem in elkaar slaan vonden ze niet voldoende, daarom hebben ze deze begrafenis verzon nen... Gehamer! Ze timmermen de kist rondom dicht. Stomver baasd ligt Hans in het donker te luisteren. Denken ze soms dat hij daar intrapt en het van angst in zijn broek doet, zo dat ze naderhand iets te la chen hebben? Zo stom is hij niet. Hij weet heel goed dat ze hem hier niet eeuwig kunnen laten stikken. Een uur mis schien, hoogstens twee... En als ze het toch doen? Als ze hem niet alleen maar bang willen maken, als dit allemaal menens is? gens op te rekenen. Op de morgen dat Hans voor het eerst naar de fabriek gaat. ver maant zijn vader hem zich niet te laten ondersneeuwen en voor zijn mening uit te komen: „De anderen eten ook alleen maar aardappels. Watje je de eerste dag welgevallen, moet je altijd slikken." Zijn moe der daarentegen drukt hem op het hart zichzelf te blijven; want 'je bent goed zo'. Hans is niet van plan zich met poli tiek te bemoeien, maar het ge- koeioneer van twee SA'ers na af loop van het werk dwingt hem par tij te kiezen voor zijn familie. Dan pas realiseert hij zich dat hij in al les wat hij denkt toch een rooie is. Vanaf het moment weet hij ook ze ker dat hij het tweetal niet meer kan ontlopen. Gegrepen worden en geboeid blij ven door het verhaal over de sym pathieke jongen die veel te vroeg moet ontdekken dat de werkelijk heid zich weinig gelegen laat lig gen aan zijn onschuldige kinder dromen, betekent in dit spannen de en ontroerende boek niet meer dan in staat zijn 379 dichtbedrukte pagina's te lezen. Wie dat kan krijgt gaandeweg bovendien ant woord op de vraag hoe Hitier het Duitse volk in zijn macht kon krij gen. Dromen De gewilligheid waarmee de mees ten zich aan hem overleverden en de machteloosheid van de verdeel de oppositie een politiek, econo- Klaus Kordon. foto Holkema Warendorf misch en maatschappelijk alterna tief te bieden zijn terug te vinden in wat het gezin Gebhardt overkomt. Hans' ouders hebben hun dromen over een partij 'die zo was dat alle mensen van goede wil erop konden stemmen' en over 'een rechtvaar dige staat die op zekere dag zou be staan' nooit verloren. Maar hun be rusting in hoe weinig er bereikt is, klinkt door in de reden die zijn moeder geeft voor het feit dat ze nog altijd in de KPD (Kommunis- tische Partei Deutschlands) zit: „Vanwege de partijgenoten en om dat we toch allemaal hetzelfde wil len en alleen maar kibbelen over de manier waarop." De felle discussies over het lot van de enkeling tegenover het grote ge luk voor iedereen lopen tenslotte uit op een definitieve breuk in het gezin als de zus van Hans het met een Nazi aanlegt. Ze heeft genoeg van het gebekvecht over wie op het mooiste rood geabonneerd is en dwingt haar eigen kleine geluk af door voor het te laat is in de bruine koets te springen. Wanneer Hans te weten komt dat Martha's vriend betrokken is ge weest bij de arrestatie van zijn va der en Helle, beseft hij dat hij zich niet langer mag laten tegenhou den in wat hij samen met zijn vriendinnetje Mieze heeft beslo ten: „Voorzichtig legt moeder haar hand op zijn arm. Maar al te ge vaarlijke dingen moetje uit de weg gaan, hoor je? Niemand heeft er be lang bij als ze jou ook nog gevan gen zetten." Hans belooft het haai en ze gelooft hem. Maar ze is niet gerustgesteld. „Wisten we maar hoe alles wordt", zegt ze zacht. „Als we dat alleen maar wisten! Maar misschien is het wel beter dat we het niet weten." Zo'n abrupt einde kan geen lezer - die immers wel weet heeft van de duistere tijd na 1933 - onberoerd laten, want door het persoonlijke drama van moedige mensen die te zwak, te fatsoenlijk en te goed van vertrouwen waren te verweven in wat echt gebeurd is. maakt Klaus Kordon geschiedenis tot een ver haal waarbij het onmogelijk is aan de kant te blijven. Jan Smeekens Klaus Kordon: Met je rug tegen de muur. Vertaling Els van Delden: Van Holkema Warendorf, Houten: 34,90 fotografie Lex de Meester Nieuwe architectuur stoffeert de ruimte. Soms opvallend, soms aan het oog onttrokken. In de rubriek Jonge bouw wordt aandacht besteed aan de moderne bouwkunst in Zeeland. Verborgen in het hart van de provincie, midden in de Zeeuwse klei van Zuid-Beve land, staat de Vitotron-Ioods van het proefstation voor de fruitteelt te Wilhelminadorp. Op die plek hoort het ook. Maar die plek is helemaal geen uit gangspunt geweest voor het ontwerp van Mecanoo. Want het maken van een architecto nisch beeld op basis van het moderne erfgoed, verdraagt zich nu eenmaal slecht met de gegevens van de locatie: de Ge nius Loei, zoals Norberg- Schultz dit noemde. Appels en peren, zo u wilt. Maar hoe is Mecanoo dan tot dit beeld gekomen? Het klimaatgebouw is onder deel van een groot, masterplan. dat Mecanoo ontwierp voor het proefstation. Alle bedrijfsge bouwen links op het terrein zou den hierin plaats maken voor een bomentuin. Vanuit het ge handhaafde hoofdgebouw zou den langs een lange gang de blokken voor werkruimten en laboratoria geplaatst worden en rechts op het terrein, waar nu de proeftuinen liggen, zouden kas sen en bedrijfsgebouwen gesi tueerd worden. Het klimaatge bouw is het enige onderdeel van dit plan dat gerealiseerd werd. Mecanoo, dat groot geworden is met woningbouw gefundeerd op flexibele plattegronden en met frisse kleuren verrijkte jaren- twintig beeldkenmerken. is al tijd op zoek naar projecten waarin ze kan tonen dat ook in andere dan woongebouwen nog het een en ander te vernieuwen is. Juist in die gebouwen richt Mecanoo zich bovenal op het de tail. Helaas treedt hierdoor een zekere mate van vervlakking op. De grote keuzes die gedaan moeten worden bij het maken Proefstation voor de Fruitteelt, Brugstraat 51. Wilhelmina dorp. Architect: Architectengroep Mecanoo, Delft. Ontwerp: mei 1987. Uitvoering: oktober 1989. van een ontwerp, worden te snel gemaakt, ten behoeve van het detail. Die details komen dan enigszins in het luchtledige te hangen. Mooi op zich. doch ge baseerd op niets. Uitdaging Deze werkwijze resulteert in een esthetische architectuur, die het functionele aspekt (uit gangspunt van de Modernen) uit het oog heeft verloren. Het proefstation had een vraag voor Mecanoo. die aan uitdaging niet te wensen overliet. Een simpele bergruimte voor de klimaatin stallaties. voorzien van een re genhuid. om beschermd te zijn tegen de invloed van het weer: klimaat contra klimaat. Toch is de architectengroep er in ge slaagd een veel te mooie doos te maken. Hoe terecht was het hier geweest aan de slag te gaan in de geest van Mies van der Rohe. die met zijn adagium Less is mo re precies verwoordde waar het de Modernen om begonnen was. Waar komen alle verschillende materialen vandaan? Wat heeft het gegolfde dak hier te beteke nen? Moeten de 'open' kopge- vels een almaar doorgaand ge bouw suggereren? Dit zou dan weer kloppen met de cyclische vorm van het dak. Duidelijk wordt dit alles niet. Mecanoo doet geen enkele poging tot ver klaren. Technisch gezien is het ont werp, in alle eenvoud, puntgaaf. Het is dan ook de estetiek van het detail dat ons een werkelijk plezier in dit gebouw verschaft. De afwerking van de overste kende golven van het dak, met een fijn geperforeerde alumi- niumplaat. is een lust voor het oog. Evenals de manier waarop de ronde ramen in de golfplaten van de gevel gezet zijn: een scherpe stalen rand rondom met een subtiel gootje aan de onderkant, het glas er simpel weg ingekit. Ook de beëindiging van de gevel, tegenaan een strook multiplex, die bij de ople vering vast mooier roze geweest zal zijn dan nu het geval is, laat zien dat er op eenvoudige, maar virtuoze wijze aan het gebouw gewerkt is. Alles getuigt van grote mate riaalbeheersing en van groot en thousiasme voor architectuur. Of dat genoeg is? Johan de Koning Te oordelen naai- superlatieven als groter, exclusiever, lu xueuzer en prominenter die de or ganisatoren van Tefaf ook nu weer in de mond nemen, begint de inter nationale kunst- en antiekbeurs die jaarlijks in het Mecc in Maas tricht wordt gehouden, steeds meer te lijken op een groeibriljant. Ook de beurs van dit jaar. die van 13 tot en met 21 maart plaatsvindt, overtreft volgens de organisatie de vorige editie in aantal deelnemers en secties en in de kwaliteit van het aanbod. „Tefaf wordt zo groot, er is zoveel belangwekkende kunst te zien, er zijn zoveel belangrijke deelnemers en er gebeurt zoveel rondom de beurs, dat het nauwelijks in woor den is uit te drukken", aldus een lyrische Crist van der Ven, de alge meen secretaris van de beurs. Meer dan 35.000 bezoekers passeerden vorig jaar de poorten van het Mecc, 29 procent meer dan het jaar daar voor. En er werd beter verkocht dan ooit. Volgens Van der Ven de reden van het grote aantal aanvragen van nieuwe deelnemers. „Hoewel we ei genlijk aan onze top zitten, hebben we de beursoppervlakte met 1000 vierkante meter moeten uitbrei den tot 17.500 vierkante meter. Er nemen nu 160 van de bekendste en meest prominente kunsthandela ren en antiquairs aan Tefaf deel, onder wie dertig nieuwe deelne mers. En met de nieuwe secties Boeken en Prenten en Oudheden is het aanbod gevarieerder dan ooit." Het aanbod 16e- en I7e-eeuwse meesters, waaraan Tefaf volgens Van der Ven zijn wereldfaam dankt, noemt de secretaris formi dabel. Niet alleen is er werk van schilders als De Koninck, Aver- kamp, De Boer en Steen, maar ook veel schilderstukken van leerlin gen van Rembrandt: Lievens, Drost, Van Santvoort, Keil en Des Rousseax. Een opvallend kunst werk dat de Parijse galerie Moatti op Tefaf presenteert, is een onder deel van een altaarstuk dat'Ru bens in 1605 vervaardigde. Andere topstukken zijn een ver guld zilveren pronkbokaal uit 1691 van Willem Zeestra, twee meube len van David Roentgen (een van de belangrijkste Europese meubel makers uit de 18e eeuw) en een bro che, gezet met de Garoupa. een in India gedolven groene diamant van 8.19 karaat, omgeven met saf fieren en smaragden. De organi satoren noemen de door belangrij ke juweliers als Cartier uit Parijs. Winston uit New York en Buccel- lati uit Milaan ingerichte sectie La Haute Joaillerie du Monde „het meest schitterende paviljoen van de beurs." Hoe groot de variatie op Tefaf is, toont de wereld van verschil tus sen de afdeling Moderne Kunst met meesterwerken van onder an deren Appel, Comeille, Van Don gen. De Kooning en Van Velde („Het accent ligt op de klassiek- modeme kunst", aldus Van der Ven) en de nieuwe sectie Oudhe den met Griekse vazen en stenen beelden, Egyptische bronzen en oude munten. In de afdeling Tex tiele Kunsten (Texture) trekken Peruaanse en Turkse weefsels de aandacht. Antwerpen Eregast van Tefaf 93 is de stad Ant werpen, dit jaar de culturele hoofd stad van Europa. Zeven Antwerp se musea hebben ruim 25 voorwer pen in bruikleen gegeven voor de tentoonstelling Treasures from Antwerpen. De expositie probeert het cultuurhistorsich belang van Antwerpen in de Nederlanden te onderstrepen. Het nevenprogramma van Tefaf vermeldt lezingen en een groot aantal concerten. Daaronder een opvoering van de opera Boris Go- doenov van Moessorgsky door de Staatsopera van Kiev en een con cert van de Wiener Symphoniker die onder leiding van Raphael Frü- beck de Burgos onder meer Shehe- razade van Rimsky-Korsakov zul len uitvoeren. Beide concerten hebben plaats in het nieuwe Thea ter aan het Vrijthof. Jos Frusch The European Fine Art Fair 1993 wordt gehouden in het Mecc te Maastricht en duurt van 13 tol en met 21 maart. Open van maandag tot en met zaterdag van 11 tot 20 uur. zaterdag en zondag van 11 tot 18 uurEntree f45,- inclusief catalo gus.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 17