Primeurs en publiekstrekkers
Wie, wat, waar op de Auto Rai
PZC
Mini's duidelijk
aanwezig op weg
Autodetectiesysteem
helpt pechvogels
Eeuwfeest
rijwielclub
autorai
Aankoop
occasions
neemt toe
DINSDAG 2 FEBRUARI 1993
Het zou natuurlijk best een aardige geste van enkele
grote merken zijn geweest om het eeuwfeest van
de RAI op te luisteren met onverbiddelijke primeurs op
de Personenauto RAI. Maar de fabrikanten van Opel,
Ford en Citroën vinden de Geneefse autosalon in maart
toch belangrijker dan de Amsterdamse RAI. Dus geen
nieuwe Opel Corsa, geen Ford Mondeo en geen Citroën
Xantia in Amsterdam. Dat is toch een beetje zuur voor
de jubilerende RAI, die qua
tentoonstellingsoppervlakte niet alleen tot de
allergrootste maar ook tot de allermodernste van
Europa behoort. Maar er valt gelukkig nog genoeg te
zien. Belangrijkste nieuws is de nieuwe middenklasser
van Peugeot, de 306. Ongetwijfeld zal dit zogenoemde
'volumemodel' van het Franse PSA-concern de
aandacht opeisen.
Publiekstrekkers op de RAI zullen on
getwijfeld de nieuwe mini's van Fiat
en Renault zijn. De Cinquecento en de
Twingo hebben in tal van bladen al veel
publiciteit gehad en hebben hun tentoon
stellingsdebuut vorig jaar al in Parijs ge
had. Hun optreden in Amsterdam kan dus
met enige goede wil nog omschreven wor
den als een 'Nederlandse primeur'.
Fiat verrast wel met een opmerkelijk pro
totype met de titel 'Cinquecento Spider
Off-Road'. Het is een open tweezitter. door
Bertone bedacht dat doet denken aan een
uit zijn krachten gegroeid radiografisch
bestuurd speelgoedautootje.
Een andere opmerkelijke mini komt van
Subaru, die met de Vivio bovendien de
elektronisch inschakelbare vierwielaan-
drijving in de allerkleinste klasse introdu
ceert.
Een echte wereldprimeur komt van Mit
subishi, de Japanse fabrikant die de feest
vierende Amsterdamse RAI bij uitstek ge
schikt vond om de nieuwe Galant Hatch
back te lanceren. Voor de onthulling is een
belangrijk deel van Japanse topmanage
ment naar Amsterdam gereisd.
Maar Mitsubishi biedt meer. Een Euro
pese primeur is bijvoorbeeld de sedanver
sie van de nieuwe Galant. Hoe vers van de
pers dit nieuws is blijkt uit het feit dat de
serieproduktie pas twee maanden op
gang is.
De Sigma Wagon heeft het net niet gered.
Het blijkt niet mogelijk een voor Neder
land gespecificeerde Wagon op tijd voor
de RAI gereed te hebben. We moeten dus
nog even tot de zomer geduld oefenen.
Primeur
Een andere echte primeur komt uit Ko
rea. Het gaat om de chique 'Grandeur',
een grote auto, die in Nederland een prijs
van 100.000 gulden te boven gaat. Deze
auto heeft een drieliter V6-motor, een
elektronisch gestuurde viertraps auto
maat, traction control, ABS airconditio
ning, lederen bekleding en tal van andere
luxe uitrustingsstukken. De auto is bui
ten Korea nog niet getoond.
Voor de nieuwe Honda Accord betekent
de RAI het internationale tentoonstël-
lingsdebuut. De auto wordt in de zomer in
Nederland leverbaar. Belangrijk voor de
Europese markt is, dat de Accord als een
Europese auto wordt aangemerkt. Hij is
ontwikkeld door Honda's Research en De
velopment afdeling in Duitsland en wordt
in het Engelse Swindon gebouwd. Daarbij
wordt voor ruim tachtig procent gebruikt
gemaakt van materialen van 139 Euro
pese toeleveranciers. Er staat een tweeli
ter zestienkleps motor in. Later zal een 2.3
motor volgen.
Een ander nieuwtje van Honda is de Pre
lude 2.2i VTEC een sportief topmodel. Be
langrijkste ingredient is de variabele ti
ming en lichthoogte van zowel de inlaat-
als de uitlaatkleppen.
Belangrijk nieuws van eigen bodem is de
nieuwe Hi-Tec.h traploze automatische
versnellingsbak van Van Doome in de
Volvo 440 en 460. Met recht presenteert
Volvo deze versie als een wereldpremiere.
Het is voor het eerst dat de Van Doome
duwbandversnellingsbak wordt gecombi
neerd met een 1800 cc motor van 90 pk. De
combinatie zorgt er bovendien voor dat de
automatische Volvo sneller is dat zijn
handgeschakelde soortgenoot. De ge
wone viertrapsautomaat- blijft leverbaar
in combinatie met de tweeliter motor.
Volvo brengt voorts als wereldprimeur de
Estate-versie van de 850 met de vijfcilin
der dwarsgeplaatste motor.
Het exclusieve Britse merk Jaguar heeft
de RAI aangegrepen om de Jaguar XJ12
als wereldprimeur te lanceren. Het nieuwe,
topmodel heeft als basis de bekende XJ6,
maar is nu voorzien van een twaalfcilinder
motor waarvan de inhoud is vergroot tot
zes liter.
Voor de liefhebber van de traditionele
Britse sportwagen valt nog te melden dat
Rover de MGB herintroduceert. De open
tweezitter, die twaalf jaar geleden uit pro-
duktie werd genomen, wordt sinds kort
weer gemaakt en vooralsnog uitsluitend
voor de Britse markt geproduceerd, dus
met rechts stuur. Maar het zit er dik in dat
de auto tezijnertijd ook Het Kanaal zal
oversteken, voorzien van een stuur aan
(onze) linkerkant. Er staat een 3.9 liter V8
Een overzicht van noviteiten te zien op de Personenauto-RAI 93:
Saab 900 GT;
Saab Aero.
BMWM3;
BMW 525td:
BMW 840Ci;
BMW 850CSi.
Citroën AX First D;
Citroën ZX 1.8 5-deurs.
Ferrari 348 Challenge.
Fiat Cinquecento:
Fiat Uno Turbo Diesel;
Fiat Tempra Stationwagon 4x4;
Fiat Croma 16v (Europese primeur).
Alfa 33 Imola;
Alfa 164 Gamma en 164 Super 3.0 V6 24V.
Opel Vectra V6;
Opel Twin;
Opel Impuls;
Pontiac Transport 2.3;
Cadillac North Star
Hyundai Lantra 1.8 16V;
Hyundai Grandeur 3.0 V6 (Europese primeur);
Hyundai Scoupé;
Hyundai HCD-1, targa sportwagen (prototype).
Mitsubishi Galant Hatchback (wereldprimeur);
Mitsubishi Galant Sedan (Europese primeur);
Mitsubishi Pajero Soft Top en Lancer Sedan;
Mitsubishi HSR III (prototype).
Honda Accord (Europese primeur);
Honda Prelude 2.2i VTEC;
Honda Aerodeck Estate 2.0i;
Honda Civic Sedan VEi.
Daimler 4.0 Insignia;
Jaguar Sovereign V12.
Lancia, Ypsilon, Dedra, en Thema (re-styling).
Toyota Corolla Hatchback, 5-deurs 2.0 diesel;
Toyota Corolla Liftback, 5-deurs 2.0 diesel;
Toyota Carina E Stationwagon (wereldprimeur);
Toyota AXV-IV, experimentele ultra lichtgewicht concept-car;
Toyoto Camry 2.2 LP1 met gasinjectie.
Mercedes-Benz 300 SE 2.8 24V:
Mercedes-Benz 300 SD 3,5 TD;
Mercedes-Benz 600 SEC.
Suzuki Cappuccino;
Suzuki Spirit Swift 1.0;
Nissan Micra:
Nissan Serena;
Nissan Sunny/100 NX (re-styling).
Peugeot 306 (wereldprimeur);
Peugeot 405 T 16:
Peugeot 605 SRti.
Audi Avant S2 en S4;
Audi Avus quattro;
Porsche 968 Clubsport;
Porsche 911 Speedster;
Porsche 911 Turbo 3.6;
Porsche 928 GTS 5.4.
Renault Twingo;
Renault Clio RSI.
Rover 214/216 Cabriolet;
Rover 216/220 Turbo Coupé;
Rover 400 Serie;
Rover 827 Coupé.
Land Rover Discovery;
Land Rover Range Rover Vogue LSE.
Subaru Vivio;
Subaru Justy 1.2;
Amadeus 3.3 sportcoupé/stationwagen (prototype).
Volvo 850 Estate (wereldprimeur);
Volvo 400 met 'high tech' automaat (wereldprimeur).
ELEKTRISCHE AUTO'S:
City-El, 1-persoons;
Microcar, 2-persoons;
Citroën AX:
Cuore EV;
Peugeot 106 Electrique;
Skoda elektromobiel (wereldprimeur).
De Amsterdam Auto RAI 93 wordt gehouden in ne
gen hallen van het RAI Tentoonstellingscomplex.
Op 65.000 m2 staan personen- en combinatieauto's, on
derdelen en toebehoren voor deze auto's, alsmede
handgereedschappen.
In totaal 115 exposanten tonen 54 merken uit 15 lan
den. De tentoonstellingsdagen zijn donderdag 4 tot en
met zondag 14 februari 1993. Openingstijden: dagelijks
van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. Op zaterdagen en
zondagen van 10 tot 17 uur.
De entree is 15.- per persoon, houders van PAS-65 en
van 4 tot 12 jaar, mits onder geleide, en tevoren aange
meld groepsbezoek (minimaal 20 personen) 12,50. In
de avonduren 12,50 (gereduceerd tarief 10.-. Trein
reizigers kunnen gebruik maken van de Trein Plus
Toegang-regeling vanaf vrijwel alle stations in Neder
land.
Het RAI-complex is makkelijk met openbaar vervoer
bereikbaar. Er is een NS station (voor reizigers uit West-
Brabant, Zeeland en Zuid-Holland) op loopafstand en
bus en tram hebben haltes voor de ingang. Reizigers
die van of via Utrecht gaan nemen op NS Amstel de
Amstelveenlijn (sneltram lijn 51) en wie op Amsterdam
CS aankomt kan die lijn ook nemen.
Bezoekers die met de eigen auto naar de tentoonstel
ling komen, wordt aangeraden de parkeeraanwijzin-
gen stipt op te volgen.
Er rijden gratis pendelbussen in maximaal 10 minuten
van en naai1 de parkeerterreinen in de omgeving van de
RAI.
De bijna 7000 parkeerplaatsen in en om de RAI zijn bij
sommige gelegenheden niet voldoende. Daarom wor
den ook iets verder gelegen parkeerterreinen ingescha
keld. Voor het vervoer van en naar deze terreinen wor
den gratis pendelbussen ingezet, die blijven rijden tot
een half urn- na de tentoonstelling.
De parkeerregeling rond de RAI tijdens drukke mani
festaties komt erop neer dat de straten in de nabijheid
van de RAI worden afgesloten voor autoverkeer, behal
ve voor buurtbewoners. Verkeersbrigades bij de in- en
uitgangen van de verschillende zones verzorgen het
toezicht. Zij hebben de bevoegdheid om auto's die niet
in de buurt thuishoren te verwijzen naar parkeerterrei
nen elders.
Zodra 's ochtends de ondergrondse en bovengrondse
parkeergarages op en rond het RAI-complex vol gera
ken. begint de politie het verkeer te verwijzen naar iets
verder gelegen parkeerterreinen. De automobilist die
naar de RAI wil. doet er echter verstandig aan om even
tuele verkeerscongesties helemaal te vermijden Dat
kan door op de toevoerwegen de speciale oranje borden
'P-RAI' te volgen.
De RAI viert dit jaar zijn eeuivfeest.
Hoeivel dat feitelijk alleen geldt voor
de fietshandel deelt de autobranche mee
in de vreugde. Officieel heeft de Auto RAI
pas in het jaar 2000 recht op een feest. Op 7
december 1893 kwamen wel enkele Jietsle-
veranciers bijeen om de vereniging Rij-
wiel Industrie op te richten. Maar pas ze
venjaar later kwamen de auto's ook bij de
club. Doel bleef één tentoonstelling te or
ganiseren om de wildgroei dure shoivs te
stoppen.
Eerste vestiging was het in 1929 door
brand verwoeste Paleis voor Volksvlijt in
Amsterdam. Daarna vond men tot 1960
onderdak in een eigen vestiging aan de
Ferdinand Bolstraat en in februari 1961
werd het huidige complex aan het Euro
paplein geopend.
De als club van rijwielleveranciers begon
nen RAI ontwikkelde zich als de belang
rijkste branche-organisatie op het gebied
van mdividueel vervoer, waarin fabri
kanten 67i importeurs van auto's, motor
fietsen, bromfietsen en fietsen, alsmede
caravans en alle daarvoor benodigde on
derdelen. gereedschappen en garage zijn
verenigd.
De Auto RAI staat in het teken van het ju
bileum waarvoor begin januari tivee spe
ciale postzegels zijn uitgegeven. Het eeuw
feest wordt verderop in het jaar nog ge
vierd met een aantal activiteiten.
van 190 pk in. die de auto een top geeft van
ruim 210 kilometer per uur.
Rover brengt ook een Range Rover met
een verlengde wielbasis, de Range Rover
Vogue LSE.
Het marktaandeel van de gebruikte auto's zal meer groeien dan die van nieuwe auto's.
Dat toenemende belang van de occasion zit hem in de steeds hogere prijs van de
nieuwe auto's. fotoarchief PZC
Over een tiental jaren is het niet
ondenkbaar dat iemand met pech
langs de weg direct en adequaat wordt
geholpen, zonder dat de motorkap open
is geweest. Alle gegevens van de auto
zijn via het dan uitgebreide
opslagsysteem van de Nationale Auto
Pas (NAP) opgeslagen.
Niet alleen kilometerstanden bij de
diverse garagebezoeken zijn
geregistreerd, ook het soort reparaties,
het brandstofverbruik via de tankpas,
het olieverversen en de gemiddelde
snelheid worden in de 'black box'
opgeslagen. Alleen met goedvinden van
de eigenaar kunnen die gegevens
uitgelezen worden in de garage.
De garage heeft alleen een computer en
een telefoon nodig om verbinding met
de 'pechklant' te krijgen. Dat contact
komt tot stand via deteclielussen en
zenders langs de weg of geavanceerde
praatpalen waarin de chipkaart met de
NAP-gegevens wordt gestoken. Met de
opmars van de autotelefoon is een
rechtstreeks contact met de garage nog
de eenvoudigste manier.
Het detectiestysteem is nu al werke
lijkheid. Ford neemt momenteel in
Engeland proeven met autodetectie. In
noodgevallen krijgt men in de auto via
sattelliet-teehnologie en een localise-
ringssysteem contact met een centrale.
Langs elektronische weg wordt bekeken
worden wat de pechoorzaak was, waarna
doelgericht advies danwel hulp gestuurd
kan worden.
De opmars van de elektronica in relatie
tot de waarde van de auto is voor de ko
mende jaren beraamd op ongeveer 25%.
De progressie in telecommunicatie, infor
matica, sensor-technologie en micro-elec-
tronica hebben er in hoge mate toe bijge
dragen dat de auto betrouwbaarder, com
fortabeler en beter presteert.
Doe-het-zelver en monteur wordt door de
elektronica veel werk uit handen geno
men. Het betekent sneller en schoner
werken, minder milieubelastend verkeer
door optimale motorafstelling. Voor de
consument dalen daardoor de vervoers
kosten.
Dat alles is een goede zaak voor de occa
sions. In combinatie met betrouwbaar
heidsystemen, zoals de Nationale Auto
Pas. milieu- en veiligheidskeuring, zorgen
ervoor dat mensen langer oudere auto's
hebben of kopen. Omdat het aanbod van
uit de zakelijke markt toeneemt gaat de
handel, ondanks een RAI vol glimmend
nieuwe auto's, steeds meer richting ge
bruikt.
Occasion
Het wagenpark neemt nog maar weing
toe, voor '93 verwacht de branche een sta
bilisering. Het marktaandeel van de ge
bruikte auto's zal echter meer groeien dan
die van nieuwe auto's. Dat toenemende
belang van de occasion zit hem in de
steeds hogere prijs van nieuwe auto's.
Daardoor biedt de jonge gebruikte auto
een goed alternatief en met de Nationale
Auto Pas is er steeds meer betrouwbare
keus.
Van de ongeveer 800.000 occasions die er
per jaar omgaan, verkopen de dealers de
helft, een kwart verloopt via de gebruikte
autohandel en de resterende 25% wordt
verhandeld tussen particulieren.
Tien regels voor wie een occasion koopt:
1: Op de eerste plaats moet de locatie, de
verkopende partij en de auto een beetje
betrouwbaar overkomen. Zaken doen er
gens op een weiland in een krakkemikkige
caravan met onvriendelijk kijkende types
is niet raadzaam. Al staat de auto nog zo
goed op z'n bandjes en is het een spotprijs
je. Garantie tot de poort heet het dan,
2: Wie bij een autohandelaar wil kopen
eist minimaal BOVAG-garantie. Laat bij
twijfel de auto even een ANWB-aankoop-
keuring ondergaan. Het kost een paar
centen, maar de aankoop van de auto gaat
toch gauw om enkele duizenden guldens.
3: Loop eens rustig om de auto heen. kijk
er strak langs of het plaatwerk niet hobbe
lig is en kijk eronder. Daar moeten mini
maal de dragende delen puntgaaf zijn,
prik gerust eens met een schroevedraaier
hier en daar tegen een balk. Kijk vooral op
en onder de dorpels, onder matten voor
achterin en in de bagageruimte. Roestvor-
ming onder het plaatwerk is ook te zien
aan kleine blaasjes op de lak.
4: Zelf een flinke proefrit maken is het
minste dat de verkoper moet toestaan. Ga
niet in op borgsommen of het afgeven van
rijbewijs of paspoort. Die gegevens kun
nen best gecopieerd of opgeschreven wor
den. Luister bij verschillende toerentallen
goed naar de motor of die regelmatig blijft
lopen.
5: Als er géén controlelampje brandt wil
dat nog niet zeggen dat alles in orde is.
Een simpele methode om het controlesys
teem te controleren is het nalopen van alle
zekeringen onder motorkap en dash
board. Bij het aanzetten van het contact
moeten overigens alle controlelampjes
gaan branden en bij het starten weer uit
gaan. Kijk in het instructieboekje hoeveel
lampjes er op het dashboard moeten gaan
branden.
6: Wie absolute zekerheid wil in deze elek-
tronica-tijd vraagt aan de garage/dealer
om even een diagnose uit te voeren. Bin
nen enkele minuten is met de moderne ap
paratuur bekend of er klachten zijn en hoe
die zijn te verhelpen. Weeg deze eventuele
(reparatie)gegevens af tegen de vraagprijs
van de occasion. Met een professionele
diagnose die vaak ook nog op papier
wordt uitgedraaid is er in ieder geval ze
kerheid. En moet er gerepareerd worden
gaat dat, zonder gezoek meteen goed en
snel, voor de minste kosten.
7: Het bekende schoppen tegen een band
behoort tot het verleden. Bij de pomp is de
spanning veel nauwkeuriger te controle
ren. Belangrijker bij de aankoop van een
tweedehands auto is de toestand van het
loopvlak. Naast voldoende profiel en geen
scheef afgesleten kanten moet de band
ook om een behoorlijke velg zitten. Con
troleer dat en schudt het wiel met twee
handen heen en weer om te voelen of er
speling in de ophanging zit.
8: Belangrijk is de werking van de trans
missie en de koppeling. Het schakelen en
pakken van de koppeling moet op zijn
minst soepel en kraakvrij gaan. Anders is
er synchromesh stuk of lekt er een druk-
groep. Erger nog zijn versleten koppe
lingsplaten. De zaak gaat aan het slippen
en de auto komt slechts met gieren veel
toeren van zijn plaats.
9: Voor de veiligheid is het wel zo handig
als de remmen uitstekend werken. Haal
bij twijfel desnoods een of meerdere wie
len los en controleer remtrommels of -
schijven op mankementen. Flink remmen
moet de auto zonder dat die scheef trekt in
ieder geval snel tot stilstand brengen.
10: Het is zaak dat het er onder de motor
kap netjes uitziet. Kijk of de accu niet
heeft gelekt, de radiateur schoon van bin
nen en buiten is. Bruine prut onder of in de
rand van de dop wijst op lekkages.
Siem Leeuwenkamp
Het prototype van de sportwagen Hyundai IICD 1 is één van de primeurs op de Rai
Nissan brengt met de Serena een primeur op de RAI