Jaar van de waarheid Zuid-Afrika DEZE DEZE IS VOOR ONZE REKENING. Benoemde burgemeester niet zomaar opgeven PZC Nieuw leiderschap in de landbouw opinie en achtergrond Ambassadeur Nothnagel: Nederlands democratisch model een voorbeeld Tot I mei bij elke 25 liter brandstof I gratis, j; DINSDAG 2 FEBRUARI 1993 4 President Frederik W. de Klerk heeft eind vorige week in Kaapstad het nieuwe parlementaire jaar van Zuid-Afri ka geopend. Hoogstwaarschijnlijk het laatste onder het blanke bewinddat een begin heeft gemaakt met de afschaf fing van de apartheid. Als het een beetje meezit krijgt het la nd nog dit jaar een overgangsregering van blank en zwart en zal het parlement van uitsluitend blanken en kleurlingen ophouden te bestaan. Drie jaar geleden, op 2 februari 1990, zette president De Klerk het hervormingsbeleid in. In een toe spraak, die later historisch werd genoemd, kondigde hij de legalisering van het ANC aan, de bevrijdingsbeiveging die 30 jaar lang bij de wet. verboden was geiveest en liet hij ANC-lei- der Nelso7i Mandelavrij. Sindsdien kookt en gist het in Zuid- Afrika tenvijl de blanke regering en het ANC onder handelen over de toekomst van het land. Ook op de buitenlandse a?nbassades van Zuid-Afrika wordt de integratie van blank en zwart zichtbaar: medewerkers van het ANC krijgen bijvoorbeeld in het Nederlandse insti tuut voor internationale betrekkingen Clingendael een cur sus voor aankomende diplomaten. De ANC-kantoren in het buitenland zullen mettertijd worden opgeheven; overeenge komen is dat het personeel ervan binnen afzienbare tijd in de arnbassades zal ivorden opgenomen. Een interview met de a7tibassadeur van Zuid-Afrika in De7i Haag, Albert Nothnagel. komt de belangrijke onafhanke lijke positie ten opzichte van de raad, ten zeerste in het gedrang. Ik wil er overigens op wijzen, dat het binnen de Europese demo cratieën geen vanzelfsprekend heid is, dat, daar, waar de raad de burgemeester benoemt, het ook de raad is, die het recht van ontslag heeft. Voor mij staat voorop dat het in stituut van de benoemde burge meester nog immer een groot goed betekent, dat niet zo maar mag worden opgegeven. Natuur lijk kan het niet meer, een burge meester door de Kroon te laten benoemen zonder wezenlijke in breng van de raad. Wie hiervoor nog zou pleiten, is geen mens - en zeker geen burgemeester - van deze tijd meer. (De schrijver van deze beschouwing, mr. dr. A. A. L. G. M. Kessen is burge meester van Hulst). Maar u spaart sneller als u bijkoopt: I waardecoupon bij elke 5 liter. En dan bepaalt u zelf waar u voor spaart. moeten leveren aan de opbouw van een nieuwe samenleving. Dat betekent dat we het ons niet kunnen permitteren om kundig heid buiten spel te zetten. Gaan deweg zal, naar mijn idee, dan ook onder politici het denken worden bepaald door het begin sel dat het in Zuid-Afrika in de komende jaren nodig zal zijn te regeren op basis van coalities van verschillende politieke par tijen. En dat zou later, bij verkie zingen voor de vorming van een echte regering wel eens een doorslaggevende rol kunnen spelen". Nothnagels redenering stoelt ui teraard op de voorstellen zoals de huidige regering-De Klerk die inbrengt in de nog altijd moei zaam lopende onderhandelin gen met het ANC. In de achter ban van zijn eigen Nationale Partij in de steden en onder het rechts denkende deel van de blanke bevolking op het platte land heeft De Klerk te maken met veel mensen die vrezen voor hun positie, voor hun werkgele genheid en voor de gevolgen van de droogte, van de algemene ma laise in het land en voor nog veel meer. Instabiel De instabiele politieke situatie van het ogenblik weerhoudt bin nenlandse en buitenlandse be leggers ervan te investeren; dat belemmert herstel van de econo mie. De werkloosheid is hoog en de sociale zekerheid erg smal. Vorig jaar kwamen er 350.000 schoolverlaters op de arbeids markt, van wie nog geen acht procent terecht kon bij de over heid en de grote bedrijven. De belabberde economie is voor de massa van de bevolking de grootste zorg. De inrichting van een solide de mocratisch staatsbestel en de opstelling van een grondwet die dat systeem waarborgt, hebben daarom volgens ambassadeur Nothnagel de hoogste voorrang. Partijen die daarover met elkaar in onderhandeling zijn, kijken naar voorbeelden elders. En ze zijn het in principe met elkaar eens dat de Europese grondwet ten en modellen van democratie het meest aanspreken. De rege ring-De Klerk sluit daarbij het 'beruchte Britse parlementaire stelsel' uit, dat alle macht toe kent aan een meerderheid van de helft-plus-één. Nothnagel: „Persoonlijk vind ik dat het Nederlandse democrati sche model een groot aantal ele- door Kees van der Maas Voor Zuid-Afrika wordt 1993 het jaar van de waarheid voor de feitelijke deling van de macht tussen blank en zwart. Ambassadeur Albert Nothnagel in Den Haag is er vast van over tuigd, Hij vertegenwoordigt zijn land ai voor een tweede ambtsperiode in Nederland; het proces van afschaffing van de Apartheid, en de effecten daar van naar buiten, heeft hem al die jaren sterk beziggehouden. Nothnagel heeft goede hoop dat in de loop van dit jaar een (over gangsregering van nationale eenheid van zoveel mogelijk partijen kan worden gevormd; tegelijk zal dan een wetgevende vergadering kunnen worden ge kozen die een democratische grondwet moet schrijven en - voor later - verkiezingen op ba sis van algemeen kiesrecht moet voorbereiden. De trage voortgang van de on derhandelingen tot nu toe tus sen de regering van president De Klerk en het ANC van Nelson Mandela, het voortdurende ge weld en de economische neer gang in Zuid-Afrika hebben een sfeer van grote onzekerheid on der de blanken en groot onge duld bij de zwarte bevolking ge schapen. „Alles is er dus bij ge baat dat de partijen nu snel tot overeenstemming komen over de belangrijkste knelpunten", zegt ambassadeur Nothnagel. Hij gaat ervan uit dat in de ko- Ambassadeur Albert Nothna gel. mende periode van vormgeving aan een nieuwe politieke bede ling voor Zuid-Afrika de basis kan worden gelegd voor rege ringssamenwerking tussen par tijen. „De fase waarin we samen een grondwet moeten maken zal voor ons allemaal - blank en zwart - een leerschool worden in democratie. We zullen dan zien dat we met z'n allen een bijdrage menten bevat, die schitterend aansluiten bij een complexe sa menleving die we in Zuid-Afrika kennen. Zo is artikel 7 van de Ne derlandse grondwet (dat de ab solute vrijheid van meningsui ting voor iedereen garandeert) een van de beste grondbeginse len van alle grondwetten ter we reld. Ook de controlerende be voegdheid van het Nederlandse parlement op het uitvoerend ge zag' vind ik iets dat we in Zuid- Afrika zeker zouden moeten overnemen. Doe je dat niet, dan geef je bij wijze van spreken een vrijbrief af voor het ontstaan van corruptie, wanbeheer en alle an dere denkbare vormen van machtsmisbruik". Ambassadeur Nothnagel beij vert zich om Zuidafrikaanse po litieke leiders die Den Haag aan doen en ook bijvoorbeeld de Rechtscommissie die hier laatst op bezoek was, een zo gedegen mogelijk inzicht te geven van het wezen van. het Nederlandse staatsmodel en de grondwet. Zelf heeft de ambassadeur ze ventien jaar in de politiek geze ten. Voordat hij in de diploma tieke dienst kwam was hij onder voorzitter van de fractie van de Nationale Partij in het parle ment. En de politiek trekt nog steeds een beetje. President Bij zijn bezoek aan Nederland in 1991 heeft president De Klerk ook nog eens gewezen op zijn ei gen positie in vergelijking met die van de minister-president hier, eerste onder zijn gelijken. De Klerk heeft zich van het be gin af op het standpunt gesteld dat in Zuid-Afrika teveel macht in handen ligt van één man, de president. De voorstellen van de huidige regering gaan dan ook in de richting van spreiding van macht: in het bijzonder ook naar een regionalisering, meer zelf standigheid voor provincies en gemeenten. Het ANC daarente gen staat een sterke centrale re gering voor en veel bevoegdhe den bij een uitvoerende presi dent. Zuid-Afrika is niet alleen op weg naar een nieuwe staatkundige en politieke structuur, maai- ook naar een andere sociale orde ning. Onderwijs, welzijn en be huizing zullen de eerste priori teiten van het overgangskabi net van blank en zwart straks zijn, voorspelt Nothnagel. De huidige regering zal op die ter reinen slechts voorbereidend werk kunnen doen; bij de zwarte bevolking heeft ze immers geen legimatie. Het gaat met horten en stoten, het proces dat van Zuid-Afrika een functionerende democratie moet maken. De definitieve ont manteling van de apartheid en de ombouw tot nieuwe bestuur lijke, economische en sociale structuren vergen tijd die er ei genlijk niet is. In het pas begon nen jaar zullen daarom knopen moeten worden doorgehakt. Op de ambassades in het buiten land is het intussen afwachten, ook in Den Haag. De Nederland se regering heeft het voorgeno men officiële bezoek aan Zuid- Afrika van premier Lubbers vo rig jaar, na veel geharrewar, uit gesteld tot daar een overgangs kabinet is gevormd. Intussen be ginnen de betrekkingen tussen beide landen zich op allerlei ter reinen steeds verder te norma liseren. Ambassadeur Nothna gel is daar gelukkig mee. want Zuid-Afrika zal in de naaste toe komst de hulp van het belang stellende buitenland, en zeker ook vanuit Nederland, nog hard nodig hebben. De Vïctoriabaai in Kaapstad, waar het - laatste - parlementaire jaar van het blanke bewind in Zuid- Afrika is geopend. door mr. dr. A. A. L. G. M. Kessen Zeer binnenkort zal de zoge heten commissie-van Thijn advies uitbrengen over de be noemde dan wel gekozen burge meester. In burgemeestersland gonst het al van de geruchten. Sommigen vrezen met grote vreze, dat de benoemde burge meester weldra tot het verleden zal gaan behoren. Ondanks deze reeds lang be staande verankering van de be noemde burgemeester in de grondwet is de discussie over de vraag of deze ambtsdrager dooi de Kroon moet worden be noemd dan wel (door de gemeen teraad) zou moeten worden ge kozen, zo oud als het instistuut van het Nederlands burgemees terschap zelf. Hierbij is de veran derende rol en positie van de burgemeester van wezenlijke betekenis geweest. Moet hij wor den gezien, als een 'rijksagent' of als 'een man van de gemeente'? Op dit moment wordt de burge meester geheel als plaatselijk bestuurder gezien en volstrekt niet meer als een rijks toezicht houder. De ontwikkeling van het burge meesterschap tot louter man van de gemeente heeft er toe ge leid. dat de roep om een lokale democratische legitimatie van het burgemeesterschap duide lijk hoorbaar is. Eindjaren '80 is de discussie terzake weer opge laaid. Deels werd dit veroor- zaaktdoor het feit, dat er poli tieke ruimte voor verandering bleek te bestaan gezien het re geerakkoord 1989, waarin wordt gesproken van een vergroten van de invloed van gemeentera den (via vertrouwenscommis sies) op de benoeming van bur gemeesters. In 1990 kreeg het debat nog een extra impuls door de zeer lage opkomst bij de gemeenteraads verkiezingen. Dit leidde tot de vraag of een andere aanstel lingsprocedure van de burge meester een positieve bijdrage zou kunnen leveren aan de op lossing van de geconstateerde kloof tussen burger én lokale po litiek. Persoonlijk ben ik een voorstan der van de benoemde burge meester, zij het volgens een de mocratische benoemingsproce dure. En daarbij let ik dan vooral op de mogelijkheid tot een onaf hankelijke opstelling, onpartij digheid en afstandelijkheid ten opzichte van uiteenlopende lo kale belangen, doelmatig de om budsfunctie kunnen vervullen en oog hebben voor minderhe den in en buiten de raad. Modellen In de discussie inzake de be noemde dan wel gekozen burge meester worden grofweg vier modellen onderscheiden: speelt en over de gegevens, die boven tafel komen tijdens het gesprek met de kandidaten. Het recht van aanbeveling in de ze zin klem- ik dan ook af. Ik zou ■mij nog wel - zij het met veel aar zelingen - kunnen neerleggen bij een directe aanbeveling van de vertrouwenscommissie aan de minister van binnenlandse za ken met de commissaris als kwa- liteitssluis. De huidigé proce dure tendeert al in deze richting. Ik zie echter nog andere moge lijkheden om de bestaande pro cedure een nog hoger democra tisch gehalte te geven dan tot heden het geval is. Hierbij wil ik wijzen op de interessante sug gestie van de commissaris dei- koningin in onze provincie, drs. W. van Gelder, om bij het opstel len van de profielschets de be volking te raadplegen. Een verdere democratiserings- mogelijkheid zou kunnen zijn de commissaris der koningin te ver plichten, alvorens een selectie te maken van de kandidaten, die naar de vertrouwenscommissie zullen worden doorgestuurd, overleg te plegen met de ver trouwenscommissie, dit als een soort aanscherping van de pro fielschets. Bovendien zou te overwegen zijn te bepalen, dat de vertrouwenscommissie haar advies (als regel) nader bij de commissaris mondeling toe licht. Is de invloed van de gemeente raad op de benoeming van de burgemeester aanmerkelijk te noemen, iets anders wordt het, als het de invloed van de raad op het ontslag van de burgemeester betreft. Formeel gezien heeft de raad daarop geen invloed. De laatste tijd komt daar evenwel kentering in. Er zijn in het recen te verleden gemeenteraden ge weest, die weigerden door te gaan met een burgemeester, in wie zij elk vertrouwen hadden verloren (Smallingerland en Goes). Dit kan de aanzet zijn tot een ongewilde en ongewenste ontwikkeling, temeer daar wet telijk niets is geregeld, indien de burgemeester op instigatie van de raad zijn biezen moet pakken. Het zal toch niet zo mogen zijn, dat hij het slachtoffer wordt van de politieke waan van de dag, te meer niet, omdat hij - in tegen stelling tot de wethouders - geen politieke achterban in de ge meenteraad heeft. Edoch de trend van een soort ontslagrecht van de raad lijkt zich in te gaan zetten. Natuurlijk ook ik ervaar het als redelijk, dat, indien men een wezenlijke invloed van de gemeenteraad op de benoeming van de burge meester erkent, er ook naar ge structureerde wegen moet wor den gezocht om de raad ook enige invloed te geven op het ontslag van zijn voorzitter. Maar de burgemeester mag geen speelbal van de politiek worden. Wordt dit wel zo, dan Kroonbenoeming zonder in spraak (model 1), Kroonbenoe- -ming middels gedemocratiseer de sollicitatieprocedure (model 2), verkiezing van de burgemees ter door de gemeenteraad (mo del 3) en verkiezing van de bur gemeester door de bevolking (model 4). De modellen 3 en 4 wil ik in dit kader onbesproken laten, om dat het niet van werkelijkheids zin zou getuigen te veronderstel len, dat een door de raad of be volking gekozen burgemeester de komende tien jaar is te ver wachten. Model 1 vindt (vrijwel) geen aan hang meer. De Kroonbenoe ming sec, die tot gevolg heeft, dat de burgemeester wordt afge zonderd van het reguliere be- stuurs- en verantwoordingspa troon in de gemeente, behoort - tot het verleden. Model 2 houdt de huidige procedure in, waarbij de gemeenteraad de ruimte krijgt over de burgemeesters kandidaten te oordelen. Eerst via het opstellen van de profiel schets en vervolgens door mid del van de vertrouwenscommis sie. Door deze procedure kan de invloed van de gemeenteraad op de benoeming als zeer wezenlijk worden gekenschetst. door een groot aantal burge meesters als redeüjk bevredi gend ervaren, waardoor de be hoefte aan een gekozen burge meester afneemt. Voor enkelen echter gaat deze vorm van de mocratisering van de benoe ming" niet ver genoeg. Zij beplei ten het recht van aanbeveling van de vertrouwenscommissie rechtstreeks aan de minister van binnenlandse zaken. Kwaliteit Volgens de thans bestaande praktijk zorgt de commissaris van de koningin voor de onmis bare kwaliteitsbewaking. Hij is het toch, die na gesprekken met een groot aantal sollicitanten, bepaalt wie naar vertrouwens commissie worden doorgezon den. Hij heeft de kanalen om te sonderen of een bepaalde kandi daat als geschikt kan worden aangemerkt. De vertrouwens commissie heeft deze mogelijk heden niet. Zij kan - gelet op het strikt vertrouwelijk karakter - alleen beschikken over de infor matie, die de commissaris door- Hoewel de nieuwe gelui den meestal pas in de lente komen en er nog nau welijks een bloem in knop staat of een vogel broedt, zit er een heleboel nieuw leven aan te komen in het interna tionale landbouwleider- schap. Nèt is het jaar een paar weken oud, of tegelijk met de eerste sneeuwklok jes steken overal ter wereld nieuw landbouwbobo's de kop op. Om het een eens op een rij te zetten: in de EG is MacShar- ry vervangen door René Steichen, in Duitsland moet de omvangrijke Kiechle het veld ruimen voor Borchert. In de VS treedt tegelijk met Clinton een nieuwe land bouwminister aan: Mike Es py, de eerste neger die in Amerika landbouw gaat be heren. In Nederland tenslot te blijft Bukman wel, maar kondigt al 'zwaluwstaar tend' wederom een grondige reorganisatie van zijn minis terie aan. mr. Gerard W. Smaiiegange Om te beginnen de EG. De oude EG-commissaris Mac ('the knife') Sharry is na vier uitermate roerige jaren te ruggekeerd naar het groene Ierland. De voormalige vee handelaar verzamelt intus sen commissariaten in het bedrijfsleven. René Stei chen, tot nu toe de land bouwminister van het piepkleine Luxemburg (35 medewerkers op het natio nale Luxemburgse land- bouwministerie) is hem op gevolgd als landbouw- en plattelandscommissaris in de Gemeenschap. Steichen, een gemoedelijke middelbare man voorzien van slimme juristenoogjes, heeft de cultuurschok van zijn leven gehad. Van de knusse kantoorvilla in het provinciale Luxemburg naar de immense ruimte van de Berlaymont-kolos in Brussel en de belangstelling van de wereldpers op zich ge richt, is wel een enorm ver schil. Hij schijnt die schok aardig doorstaan te hebben. Ook in Brussel blijkt hij rus tig en weloverwogen te werk te gaan. Steichen wil rust in de Europese landbouw. „De afgelopen jaren hebben eerst Andriessen en daarna MacS- harry alles op z'n kop gezet", zegt hij. „Misschien was dat nodig, maar tijdens mijn be leid moeten er niet meer of fers komen van de boeren. De prijzen mogen niet verder naar beneden en het platte land moet extra aandacht." Garantie Steichen, wiens niveau je be slist niet mag afmeten aan het dwerg-niveau van zijn land, zegt veel werk te willen maken van zijn platelands- beleid. Dat platteland moet leefbaar blijven. Mag niet verder verpauperen. Gezins bedrijven zoals in Luxem burg bijvoorbeeld, zijn de beste garantie dat het plat teland bewoond blijft. De in komens mogen niet verder naai- beneden, anders trek ken de boeren (en met hen de meeste andere bewoners) weg. Daarom moeten de boe reninkomens nu verder met rust worden gelaten. Sterken nog: moet er werk vanuit de stad naar het platteland ge haald worden. Voorts is Steichen van me ning dat braakland in de EG het resultaat is van te verf oeien beleid. Daar moet bos komen. De EG heeft een groot tekort aan hout en pa pier. Bovendien zorgt het] bos voor inkomen voor de boeren en welvaart op het' platteland. Mooie woordenl van de nieuwe commissaris, maar we zullen afwachten' wat er van zijn beleid komt. Hij is maar één van de onge veer vijftien commissarissen! van de nieuwe Europese' Commissie. In Duitsland is vrij plotse-j ling Ignaz Kiechle, de zwaar-j gewicht uit Beieren die al sinds vele jaren landbouw doet bij onze Oosterburen, vervangen. Ze waren wat uit gekeken op Kiechle in rege ringskringen in Bonn. Dat waren we eigenlijk in Neder land al lang. Kiechle was een oud-Beierse representant van het wat achtergebleven, erg kleinschalige Zuidduitse boerenbedrijf, dat meestal in de vrije tijd gerund wordt (Nebenerwerbsbetrieb). De boer heeft een baan in de stad gevonden en doet zijn: bedrijfje er in de weekeinden bij, samen met moeder-de- vrouw. Leuk voor de mensen daar, maai- niet het crite rium om een volwaardig Eu ropees landbouwbeleid op te enten, zoals Kiechle wel vaak deed. Op de rem trappen in Eu-1 ropa om de achterstand van de Duitse landbouw te be perken en daarna extra sub sidies in Bonn binnenhalen, dat was eigenlijk meer dan] tien jaar het motto van| Kiechle. Hij is inmiddels ver-) vangen door Jochem Bor-j chert, een jonge carrière-ad vocaat en politicus uit Nordrhein-Westfalen. Deze man is een blank papier wat landbouw betreft. Hij heeft geen ervaring in, of veel ken nis van de agrarische sector.' De Verenigde Staten ten slotte. Met Bush zijn ook alle vak-ministers vertrokken. De republikeinen hebben meestal redelijk oog voor landbouwbelangen. De de mocraten staan er om be-E kend dat ze vooral hun aan hang in de steden vinden. DeI nieuwe landbouwminister isl in elk geval een lichtgewicht?- in de nieuwe ploeg van Clin ton. Espy is een jonge man uit Mississippi die wat. con gres-ervaring heeft en meer niet. Het lijkt erop dat, om de zwarte kiezers tevreden te stellen, ook Espy minister moest worden. l Veel Amerikaanse boeren zijn bang dat deze vak-mi- f nister ondergesneeuwd zalP worden door de felle, be-P kwame, vrouwelijke milieu- minister Carol Brown, die al eerder van zich deed spreken door haar anti-landbouw- P uitspraken. Welke gevolgen P die benoemingen in de VS en P elders voor onze boeren heb- ben, is nog niet te zeggen. P Maar met een scheef oogf' naar de (zoveelste) reorgani- P satie op ons eigen ladnbouw- L ministerie - onder de naam 'zwaluwstaart' gebracht - vrees ik dat de komst van al deze 'vogels' nog geen echtl voorjaar inluidt. De huidige gang van zaken wordt wel eens omschreven met: 'de gekozen burgemeester be noemd'. De bestaande benoe mingsprocedure wordt, ook

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 4