j¥ao legt hobbel in cao-overleg Krantekop oorzaak ral van Britse pond Brandstofprijs watersport door EG-regels verdubbeld PZC PZC Jelstin wacht op plaatsje Politie Johannesburg schiet op betogers Cooijmans kritisch Iver EG-democratie Groot offensief tegen Rode Khmer binnen- en buitenland landpunten reparatie uitkeringen ver uiteen ELKE ZONDAG Herdenking ramp '53 signaal voor later DINSDAG 2 FEBRUARI 1993 -*i HAAG (GPD) - De verla- l van de (nieuwe) wao-uitke- jen, waartoe de Tweede Ka- vorige week besloot, wordt jheet hangijzer bij de net ge- (ite cao-onderhandelingen, iljje metaal-industrie (200.000 io(knemers) staan werkgevers fciverknemers op onder meer ,iejpunt lijnrecht tegenover el- zou giste- spits afbijten in het cir- .ijdat in de komende maanden anderden nieuwe cao's moet vs^veren. Na de adempauze die r§iovember in het zogenoemde '^traal akkoord' werd afge- )ken, mochten de onderhan- ngen pas weer op 1 februari innen. Sr het repararen van de gaten 'er sinds de ingreep van kabi- Tweede Kamer in de wao "Igen te vallen, zijn gisteren zowel werkgevers- als werk- Doperskant mogelijkheden aan- i wagen om tot een oplossing 's|omen. De ondernemers in de - jaal-industrie gaven echter 1SJ niet. thuis. Zij wijzen elke ptieve afspraak af. Ook over Dgels slachtoffer je bij Wadden e\JUM (ANP) - In het vogelop- w|gcentrum „De Fügelpits" in Anjum zijn tientallen binnengebracht die ver- U1ld zijn met olie. De vogels, irnamelijk zwarte zeeëen- rn, zijn afkomstig van Ter- taelling. Dat heeft de beheer- a!f G. Wiersma van De Fügel- ïri maandag bekendgemaakt. ;rsma verwacht nog meer ^slachtoffers. Contactperso- i op Schiermonnikoog en (eland hebben ook vervuilde ;ls voor deze eilanden waar- ■ISomen. heeft nog geen •°wlek of vervuiling gesigna- nrd. Een vliegtuig van het j ^twachtcentrum onderzocht fandag het gebied, arizenden vogels, waaronder ^chermde soorten, zijn in het haal tussen Frankrijk en En het slachtoffer geworden een illegale lozing door een De milieuvereniging 'vfai'die-Nature in Amiens heeft gijl aanklacht ingediend tegen 'Pjnog onbekende gezagvoerder hhet lozende schip. de lonen liggen de standpunten nog ver uiteen bijvoorbeeld. De metaalwerkgevers zitten op de nullijn, de vakbonden gaan uit van een looneis van 3,25 procent. Ziekengeld De christelijke werkgeverscen trale NCW kwam gisteren met het voorstel om geld voor de wao- reparatie vrij te maken door voortaan het ziekengeld te be perken tot 90 procent van het normale loon. Nu betalen de meeste werkgevers het loon van zieke werknemers normaal door, hoewel de kassen van de Ziekte wet dat niet (helemaal) vergoe den. In collectief repareren van de wao-kortingen - een zaak die de vakbeweging momenteel be studeert - ziet het NCW niets. Volgens NCW-directeur Weiten- berg zou het mes aan twee kan ten snijden: door het lagere zie kengeld zouden werknemers zich minder snel ziek melden en het uitgespaarde geld kan be steed worden aan aanvullende wao-verrekeringen. Daarmee zou worden voorkomen dat de werkgevers voor hogere kosten komen te zitten. De vakbeweging heeft het idee van de hand gewezen. „Een af braakscenario waarin het ene gat met het andere wordt ge dicht." De vakorganisaties zijn meer in voor een plan dat de In dustrie- en Voedingsbond CNV heeft ontwikkeld. Het is gisteren al door alle andere CNV-bonden overgenomen en ook in kringen van de FNV en van de Vakcen trale voor Middelbaar en Hoger Personeel MHP is het goed ge vallen. Het plan voorziet in een invalidi teitspensioen dat aanhaakt aan de bestaande pensioenfondsen. De extra premie zóu door de werknemers zelf betaald kunnen worden doordat aan de andere kant de wao-premie gaat dalen. Bijna ongemerkt leidde overleg over een sociaal plan in het afge lopen weekeinde al tot een nieuwe cao bij het chemiecon cern DSM. De bedrijfs-cao van JOHANNESBURG - Een Zuidafrikaanse politieman schiet op betogende taxichauffeurs tijdens hevige rellen in Johannes burg. Zwarte chauffeurs blokkeerden maandag stVaten in het centrum van de stad uit protest tegen het optreden van de verkeerspolitie en het uitblijven van overheidssteun. De politie probeerde met geweld de blokkades te breken. Daarbij raakten twee mensen door politiekogels gewond. Volgens een politiewoordvoerder is een man die probeerde een agent te ontwapenen, neergeschoten. Een vrouw raakte gewond toen agenten het vuur openden op demonstranten die hen aanvielen. Honderden taxichauffeurs na men deel aan het protest. Zij parkeerden hun voertuigen midden op straat, waardoor het verkeer maandagmorgen in het spitsuur volledig vastliep. De taxichauffeurs klagen dat zij door de ver keerspolitie worden lastig gevallen. Zij eisen overheidssteun met als argument dat ook het openbaar vervoer wordt gesubsisieerd. foto AFP DSM staat niet model voor de hele industrie. De overeengeko men loonsverhoging van 1 pro cent hoeft daarom allerminst een indicatie te zijn. De DSM-cao kent een nieuwe vorm van vut. DSM'ers die in 1943 of later zijn geboren, wor den geacht tot hun 65ste door te werken. Zij kunnen echter spa ren om maximaal 3 jaar eerder te stoppen. DSM betaalt daaraan mee. Het spaargeld kan desge wenst ook op een andere manier worden gebruikt. Voor ouderen komt er een overgangsregeling. VS-mariniers mishandelen homoseksueel WILMINGTON (AP) - Drie Ame rikaanse mariniers zijn gearres teerd nadat ze zaterdag in een café in Wilmington, in de staat North Carolina, een homosek suele man in elkaar hadden ge slagen onder het roepen van de leus „Clinton moet betalen". Volgens de politie waren de ma riniers dronken en maakten zij zich kwaad over plannen van president Bill Clinton het ver bod op homosekuelen in het le ger op te heffen. Het slachtoffer. Crae Pridgen, raakte gewond aan zijn hoofd en liep kneuzingen op. Drie andere mensen die tussenbeide wilden komen kregen eveneens klap pen. De mariniers is mishande ling van de vier personen ten las te gelegd. Ze werden na het beta len van een borgsom van 400 dol lar per persoon vrijgelaten. De zaak is in handen gegeven van de FBI. Advertentie ((E^A GEHANDICAPTEN ADVIESBUREAU ZEELAND (G.A.Z.) HetG.A.Z (vrijwilligersorganisa tie) adviseert en begeleidt ge handicapten kosteloos, bij aan vragen voor: woningaanpassing, hulpmiddelen, voorzieningen enz. Op werkdagen bereikbaar van 9-12 uur en van 14-16 uur Herengracht 52, Middelburg, Tel. 01180-23592 onze correspondent °iNDEN - De koppen in de Brit- jchtenbladen waren gisteren pubbelzinnig. 'Franse Franc Vuurlinie', meldde The Inde- 4ident. 'Speculanten Mikken "'Franc', meende The Guar- Maar toen acht uur later licht uitging op Europa's was andermaal Britse pond gevallen. week daalde de waarde "'n het pond sterling met 5 pfen- nadat de Britse regering de itevoet tot 6 procent had ver- ~lgd. Als gevolg daarvan moest land, dat eenderde van zijn naar Engeland ziet gaan, zijn munt met 10 pro sit devalueren. logica was evident - een te e ur Iers pond schaadde de Ier- ei. export naar Groot-Brittan- nië. Maar de vraag was: waarom moest het Britse pond daarop weer een duikeling maken? Het antwoord dat de valuta-des kundigen ih Londen gaven, was eensluidend: vanwege een arti kel in The Sunday Times. De kop van het voorpagina-artikel luidde: 'Major neemt leiding over economie in handen: plan nen om de rentevoet met 2 pro cent te verlagen'. Volgens het verhaal had premier Major besloten zijn minister van financiën, Norman Lamont, aan de kant te zetten en aan te koer sen op verdere rente-verlagin gen. Op 16 maart ('Prinsjesdag') zou de rente met één procent omlaag gaan en voor de zomer met nog eens met één procent. Major nam binnen uren na het verschijnen van The Sunday Ti mes het ongebruikelijke initia- tief de bewering te ontkennen. Maar toen zondagavond de geld markten in het Verre Oosten open gingen, werd al snel duide lijk wie de speculanten geloof den - The Sunday Times. Het pond kelderde 3 pfennig. En ook op de Europese geldmarkten sloot de Britse munt gisteren 1,3 pfennig lager af dan vrijdag. Buiten het Britse eiland neemt de ergernis toe over het mone taire beleid in Londen. In Ier land moest de regering machte loos toezien hoe het Britse pond het Ierse pond in zijn val mee sleurde en de Franse minister van financiën betichtte Major gisteren van een 'ieder-voor-zich- beleid'. Echter, ook voor de Britse eco nomie is een te goedkoop pond schadelijk. Geldhandelaren schijnen nu te geloven dat Major mikt op verdere verlagingen van de rentevoet, ongeacht de gevol gen voor het pond. Vooruitlo pend daarop begonnen zij maan- dag al hun ponden te verkopen, daarmee ironisch genoeg de kans op een lagere rente verklei nend. LONDEN - Boris Jeltsin in de rij voor Madame Tussaud's in Londen. Uiteraard is het geen Jeltsin van vlees en bloed maar van was. De Russische leider zal worden toegevoegd aan de afdeling wereldleiders van 's werelds beroemdste wassenbeeldenmuseum. foto EPA r.n onze correspondent j-{ lOtUSSEL - Minister van bui- 2-jiland.se zaken Pieter Kooij- Mns heeft zich maandag zeer jtisch uitgelaten over de po- ]|igen die de EG in het werk :lt om 'dichter bij de burgers' komen. De in het vooruitzicht uitbreiding van de van het Europees Parle- vènt zou sneller gerealiseerd 0Heten worden, aldus Kooij- "ïns. Een tv-registratie van I n deel van de EG-minister- ,.ad slaagde er volgens de be- cindsman maandag evenmin n de waas van geheimzinnig- id rond 'Brussel' te doorbre it. maakte zijn kriti- VAN 18.00-21.00 DINER-KEUZE BUFFET 37,50 pp. TOT 12 JAAR 25,- ARNEVILLE HOTEL ZALEN RESTAURANTS HOTEL CONGRESACCOMMODATIES Tel. 01180 38456 Wu Weten Wat Uw Wensen Zijn... sche opmerkingen tijdens zijn eerste vergadering van de EG- ministers van buitenlandse za ken. Die bijeenkomst gaf het of ficiële startschot voor de onder handelingen die moeten leiden tot een EG-lidmaatschap van Zweden, Finland en Oostenrijk. Delen van de bijeenkomst wer den. voor het eerst in de 35-jarige geschiedenis van de Gemeen schap, gedeeltelijk in het open baar gehouden. Maar de discus sie over de agenda van de ge meenschap voor het komend halfjaar leverde niets anders op dan voorgelezen verklaringen. ..Op deze manier hoeft het niet meer", vatte Kooijmans de stemming onder zijn collega's samen. De EG hoopt de onderhandelin gen met Wenen, Helsinki en Stockholm over hun toetreding tot de Gemeenschap snel af te ronden, zodat de landen per 1 ja nuari 1995 lid kunnen worden. Problemen worden vooral ver wacht rond de peperdure land bouwpolitiek van de drie lan den, het regionaal beleid rond de Noordpool, en de traditionele neutraliteit van de drie landen. De Oostenrijkse minister van buitenlandse zaken Mock en zijn Zweedse collega Dinkelspiel zei den echter dat hun landen kun nen instemmen met het Verdrag van Maastricht. Dat voorziet, in de geleidelijke totstandkoming van een gemeenschappelijk bui tenlands- en defensiebeleid. van onze verslaggever VLISSINGEN - Watersporters zijn vanaf dit jaar duurder uit wanneer ze de brandstoftank van hun' boot vullen. Ze mogen niet langer rode gasolie tanken, maar moeten ongekleurde ne men, die ongeveer twee keer zo duur is. Dat is een gevolg van een wijziging van de Accijns- wet die per 1 januari is inge gaan. Het prijsverschil be draagt ongeveer 60 cent per li ter. Met de wijziging van de Accijns- wet past Nederland een richtlijn van de Europese Gemeenschap toe, waarin staat dat goedkope gekleurde gasolie alleen be stemd is voor de beroepsvaart. Deze richtlijn staat overigens uitzonderingen toe. België en Groot-Britannie hebben hem bijvoorbeeld niet onderschre ven. waardoor de watersport daar de goedkope brandstof kan blijven tanken. Het Koninklijk Nederlands Wa tersport Verbond (KNWV) is on gelukkig met de maatregel, die de Nederlandse schatkist onge veer 17 miljoen gulden zal ople veren. De meeste watersporters zijn gewend hun boten met ge vulde tanks de winter door te la ten komen, om condensvorming in het brandstof systeem te voor komen. Dit betekent dat de tanks vol rode gasolie zitten. De gemiddelde watersporter is ge wend twee keer per seizoen te tanken. De eigenaar van een zeilboot kan met enkele tiental len liters toe: een motorjacht heeft een brandstoftank met een inhoud van verscheidene hon derden liters. KNWV-woordvoerder F. Jibben: „Je vaart een tank nooit hele maal leeg. Dat betekent dat er altijd wel een restje gekleurde gasolie in de tank achterblijft. En die kleurstof is erg hardnek kig. Dus is het heel moeilijk te controleren of iemand al dan niet goedkope brandstof heeft getankt," Daarbij komt dan nog dat Nederlandse watersporters die in een Belgische of Engelse haven tanken vaak uitsluitend rode brandstof zullen kunnen vinden. De georganiseerde watersport is het niet eens met de bewering dat iemand die zich een boot kan veroorloven ook zonder al te veel bezwaren een verdubbeling van de brandstofprijs kan betalen. Jibben: „Natuurlijk, de buiten wacht denkt altijd aan glimmen de jachten als het over de water sport gaat. Maar 30 procent van de watersporters heeft, niet meer dan een modaal inkomen. Die kunnen alleen maar varen om dat ze hun bootje zelf kunnen on- derhouden.r deze categorie is een prijsverhoging van 60 cent per liter een heel bedrag." Jibben vreest dat het verbod voor watersporters rode gasolie te tanken ook gevolgen zal heb ben voor de beschikbaarheid van brandstof. Het KNWV maakte zich al zorgen over de mogelijke verdwijning van pompstations aart het water. Niet eerder is in terugblik en in herdenking zóveel aandacht besteed aan De Ramp van 1953 als de afgelopen weken in de publiciteit. Niet eerder waren er zo breed opgezette plechtigheden met een natio naal karakter (in Nieuwerkerk en Ouwerkerk) en met een natrillende plaatselijke betekenis in al die andere steden en dorpen van het voormalige rampgebied. Voor wie het watergeweld veertig jaar geleden persoonlijk hebben meegemaakt en overleefd zal 1 februari 1953 altijd een water scheiding in denken en beleving blijven, vóór de Ramp en na de Ramp. Nabestaanden van de 1835 slachtoffers, evacués, redders, hulpverleners en herbouwers van toen, allemaal zul len zij gisteren de herdenking op hun eigen manier hebben ervaren. De afstand in de tijd viel voor velen weg; wat er van de ellende en van het verdriet in de herinnering en in het ge heugen staat gegrift, heeft menigeen weer zo helder voor ogen gestaan alsof het een dag eerder was gebeurd. Naarma te de jaren vorderen zullen er bij volgende herdenkingen steeds minder persoonlijke getuigen zijn. Daarom is het waardevol dat juist ditmaal de mondelinge geschiedenis van de Ramp in boeken en andere publikaties uitvoerig en zorg vuldig is vastgelegd. Komende generaties kunnen zich zo tenminste langzamerhand een compleet beeld vormen van wat zich in 1953 heeft afgespeeld in zuidwest-Nederland, gele gen beneden de zeespiegel. Er is gisteren nog weer eens opnieuw vastgesteld dat de geschiedenis van De Ramp eigenlijk teveel het verhaal is geworden van de tegenaanval tegen stormvloeden, het ver haal van de Deltawerken. Er maakte zich na 1953 een stem ming van 'dat mag nooit weer gebeuren' meester over Neder land. Deze reactie als een soort plaatsvervangend schuldge voel over aanwijsbare verwaarlozing van de zeeweringen was wel het minste wat de politiek zich aan de getroffen bevol king verplicht voelde. Het gaf veel mensen in het geteisterde gebied weer moed om een nieuw bestaan en een nieuwe leef omgeving op te bouwen. De Deltawerken kregen iets van een collectieve levensverzekering tegen toekomstige stormvloe den. Alles wat er vervolgens mee samenhing heeft in de jaren daarna tegelijk - zo blijkt - bij velen gefungeerd als een vorm van verdringing van de gebeurtenissen in de beruchte Ramp dagen. De herdenking van gisteren was niet belast met de Deltawerken. Ze was ook de eerste na de voltooiing van deze reeks waterbouwkundige projecten in zuidwest-Nederland. De Deltawerken zijn zelf inmiddels geschiedenis geworden. Juist daarom had 1 februari 1993 een signaal voor de toe komst. dat minister Maij-Weggen van verkeer en water staat in haar toespraak in Nieuwerkerk afgaf. Ze wees erop dat de aandacht voor de kwaliteit van de zeeweringen niet mag verslappen; de neiging daartoe is immers altijd aanwe zig. Bidden en waakzaam zijn opdat ook de volgende genera ties zich verantwoordelijk weten, dat was het motto van de bewindsvrouw met de huidige verantwoordelijkheid op dit stuk van zaken. De Deltawerken zijn zeker geen veiligheids slot tegen de zee voor eeuwig. In de toekomst - wie weet hoe snel misschien - moet het nu zo solide lijkende waterbouw kundige systeem ongetwijfeld worden aangepast en ver nieuwd. De bevolking van het voormalige Rampgebied doet er goed aan, de woorden van minister Maij altijd bij de hand te houden. Want menig minister van verkeer en waterstaat moest, ook in de periode zo kort na 1953, bij dreigende vertra ging in de werken tot verbetering van de zeeweringen vanuit Zeeland worden herinnerd aan de beloofde veiligheid. Her denkingen als die van gisteren moeten daarom vooral helpen verhinderen dat onze bestuurders kort van memorie worden. vdM. PHNOM PENH (RTR/UPI/AFP)- Het Cambodjaanse regeringsle ger heeft een grootscheeps of fensief gelanceerd tegen stellin gen van de Rode Khmer, met het doel de gebieden te veroveren waar de marxistische guerrilla beweging het voor het zeggen heeft. Dit maakte woordvoerder Eric Berman van de vredesmacht van de Verenigde Naties <UN- TAC) in Phnom Penh maandag bekend. Het offensief werd vo rige week gelanceerd, maar vooral de afgelopen 72 uur is er hevig gevochten. „Het is een groot offensief dat verder gaat dan hun recht op zelfverdedi ging". aldus Berman. De regering heeft voor haar of fensief in enkele van de vijf pro vincies waar wordt gevochten, burgers onder wie onlangs uit Thailand teruggekeerde vluch telingen geronseld. Zij werden gedwongen dienst in het leger te nemen of munitie te dragen, al dus Berman. VN-functionaris- sen spraken van de ernstigste schending van het bestand sinds de VN-troepen in maart vorig jaar in het land aankwamen. omdat die in de toekomst aan strengere eisen moeten voldoen. Jibben: „De verkoop van brand stof aan de watersport is toch al een weinig winstgevende activi teit. Ik denk dat er maar weinig pomphouders zullen zijn die er twee pompen op na gaan hou den." Protestvlag HUIZEN (GPD - De strijd tegen de invoering van de vaarbelas- ting is gistermiddag officieel be gonnen. Door het hijsen van het eerste zwarte puntvlaggetje met een witte P van protest, gaf voor zitter G. Beringen van de stich ting Aktie Pleziervaartuigen in Huizen het startsein voor de campagne. Voor deze symbolische daad was jachteigenaar professor B. Smalhout uitgenodigd, maar die liet verstek gaan. Daarom knoopte Beringen met zijn schoenveter de vlag vast aan een jacht. Directie: K. Scherphuis, W. F. de Pagter en F. van de Velde. Hoofdredactie: M. P. Dieleman, algemeen hoofdredacteur; C. van der Maas, hoofdredacteur commentaar; A. L. Oosthoek, adjunct-hoofdredacteur. Vlissingen. Oostsouburgse- weg 10, Postbus 18. 4380 AA Vlissingen. Tel. 01184-84000. Servicepunt: Boekhandel Bikker, Walstraat 94. Middelburg: Markt 51, 4331 LK Middelburg. Tel. 01180-81000. Goes: Grote Markt 2. 4461 AJ Goes. Tel. 01100-31800. Terneuzen. Axelsestraat 16. 4537 AK Terneuzen. Tel. 01150-94457. Hulst: Servicepunt: Boekhandel Duerinck. Gentsestraat 12. Tel. 01140-14058. Axel: Nassaustraat 15. 4571 BK Axel. Tel. 01155-8000 Zierikzee: Oude Haven 41. 4301 JK Zierikzee. Tel. 01110-15380 Opening kantoren Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10.30 uur. Centrale redactie Postbus 18, 4380 AA Vlissingen Tel. 01184-84000; Redactiefax: 01184-70102. 's avonds op zondag t/m vrijdag, vanaf 19.00 uur: in het weekeinde: verwijzing via de telefonische boodschap op de kantoren. Bezorgklachten: maandag t/m vrijdag, op de kantoren gedurende de openingstijden; zaterdags tot 14.00 uur: op de kantoren door de klacht in te spreken op de band of de verwijzing op te volgen. Overlijdensadvertenties: tijdens kantooruren en maandag- t/m vrijdagavond van 20.30 tot 22.00 uur en zondagavond van 20.00 tot 22.00 uur: Tel. 01184-84000. Fa# 01184-70100. Abonnementsprijzen: per kwartaal 82,75. automatische afschrijving 82,00. franco per post 105,00; per maand 29,00. automatische afschrijving 28.50: jaarabonnement 320,00. automatische afschrijving ƒ319.00; jaarabonnement franco per post 405.00: losse nummers maandag t'm vrijdag 1,50, zaterdag 2.00 p.st.. (alle bedragen inclusief 6 pet. btw). Postrek.nr.: 3754316 t.n.v PZC ab.rek. Vlissingen. Advertentietarieven: 162 cent per mm: minimumprijs per advertentie 24.30; ingezonden mededelingen 2.5 x tarief Voor brieven bureau van dit blad 6,00 meer. Volledige tarieven met contractprijzen op aanvraag (alle advertentieprijzen exclusief 17,5 pet. btw). Giro: 35 93 00. Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant B.V. Vlissingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 3