j¥ao legt hobbel in cao-overleg
Krantekop oorzaak
ral van Britse pond
Brandstofprijs watersport
door EG-regels verdubbeld
PZC
PZC
Jelstin wacht op plaatsje
Politie Johannesburg schiet op betogers
Cooijmans kritisch
Iver EG-democratie
Groot offensief
tegen Rode Khmer
binnen- en buitenland
landpunten reparatie uitkeringen ver uiteen
ELKE ZONDAG
Herdenking ramp '53
signaal voor later
DINSDAG 2 FEBRUARI 1993
-*i HAAG (GPD) - De verla-
l van de (nieuwe) wao-uitke-
jen, waartoe de Tweede Ka-
vorige week besloot, wordt
jheet hangijzer bij de net ge-
(ite cao-onderhandelingen,
iljje metaal-industrie (200.000
io(knemers) staan werkgevers
fciverknemers op onder meer
,iejpunt lijnrecht tegenover el-
zou giste-
spits afbijten in het cir-
.ijdat in de komende maanden
anderden nieuwe cao's moet
vs^veren. Na de adempauze die
r§iovember in het zogenoemde
'^traal akkoord' werd afge-
)ken, mochten de onderhan-
ngen pas weer op 1 februari
innen.
Sr het repararen van de gaten
'er sinds de ingreep van kabi-
Tweede Kamer in de wao
"Igen te vallen, zijn gisteren
zowel werkgevers- als werk-
Doperskant mogelijkheden aan-
i wagen om tot een oplossing
's|omen. De ondernemers in de
- jaal-industrie gaven echter
1SJ niet. thuis. Zij wijzen elke
ptieve afspraak af. Ook over
Dgels slachtoffer
je bij Wadden
e\JUM (ANP) - In het vogelop-
w|gcentrum „De Fügelpits" in
Anjum zijn tientallen
binnengebracht die ver-
U1ld zijn met olie. De vogels,
irnamelijk zwarte zeeëen-
rn, zijn afkomstig van Ter-
taelling. Dat heeft de beheer-
a!f G. Wiersma van De Fügel-
ïri maandag bekendgemaakt.
;rsma verwacht nog meer
^slachtoffers. Contactperso-
i op Schiermonnikoog en
(eland hebben ook vervuilde
;ls voor deze eilanden waar-
■ISomen.
heeft nog geen
•°wlek of vervuiling gesigna-
nrd. Een vliegtuig van het
j ^twachtcentrum onderzocht
fandag het gebied,
arizenden vogels, waaronder
^chermde soorten, zijn in het
haal tussen Frankrijk en En
het slachtoffer geworden
een illegale lozing door een
De milieuvereniging
'vfai'die-Nature in Amiens heeft
gijl aanklacht ingediend tegen
'Pjnog onbekende gezagvoerder
hhet lozende schip.
de lonen liggen de standpunten
nog ver uiteen bijvoorbeeld. De
metaalwerkgevers zitten op de
nullijn, de vakbonden gaan uit
van een looneis van 3,25 procent.
Ziekengeld
De christelijke werkgeverscen
trale NCW kwam gisteren met
het voorstel om geld voor de wao-
reparatie vrij te maken door
voortaan het ziekengeld te be
perken tot 90 procent van het
normale loon. Nu betalen de
meeste werkgevers het loon van
zieke werknemers normaal door,
hoewel de kassen van de Ziekte
wet dat niet (helemaal) vergoe
den. In collectief repareren van
de wao-kortingen - een zaak die
de vakbeweging momenteel be
studeert - ziet het NCW niets.
Volgens NCW-directeur Weiten-
berg zou het mes aan twee kan
ten snijden: door het lagere zie
kengeld zouden werknemers
zich minder snel ziek melden en
het uitgespaarde geld kan be
steed worden aan aanvullende
wao-verrekeringen. Daarmee
zou worden voorkomen dat de
werkgevers voor hogere kosten
komen te zitten.
De vakbeweging heeft het idee
van de hand gewezen. „Een af
braakscenario waarin het ene
gat met het andere wordt ge
dicht." De vakorganisaties zijn
meer in voor een plan dat de In
dustrie- en Voedingsbond CNV
heeft ontwikkeld. Het is gisteren
al door alle andere CNV-bonden
overgenomen en ook in kringen
van de FNV en van de Vakcen
trale voor Middelbaar en Hoger
Personeel MHP is het goed ge
vallen.
Het plan voorziet in een invalidi
teitspensioen dat aanhaakt aan
de bestaande pensioenfondsen.
De extra premie zóu door de
werknemers zelf betaald kunnen
worden doordat aan de andere
kant de wao-premie gaat dalen.
Bijna ongemerkt leidde overleg
over een sociaal plan in het afge
lopen weekeinde al tot een
nieuwe cao bij het chemiecon
cern DSM. De bedrijfs-cao van
JOHANNESBURG - Een Zuidafrikaanse politieman schiet op
betogende taxichauffeurs tijdens hevige rellen in Johannes
burg.
Zwarte chauffeurs blokkeerden maandag stVaten in het centrum
van de stad uit protest tegen het optreden van de verkeerspolitie
en het uitblijven van overheidssteun. De politie probeerde met
geweld de blokkades te breken. Daarbij raakten twee mensen
door politiekogels gewond. Volgens een politiewoordvoerder is
een man die probeerde een agent te ontwapenen, neergeschoten.
Een vrouw raakte gewond toen agenten het vuur openden op
demonstranten die hen aanvielen. Honderden taxichauffeurs na
men deel aan het protest. Zij parkeerden hun voertuigen midden
op straat, waardoor het verkeer maandagmorgen in het spitsuur
volledig vastliep. De taxichauffeurs klagen dat zij door de ver
keerspolitie worden lastig gevallen. Zij eisen overheidssteun met
als argument dat ook het openbaar vervoer wordt gesubsisieerd.
foto AFP
DSM staat niet model voor de
hele industrie. De overeengeko
men loonsverhoging van 1 pro
cent hoeft daarom allerminst
een indicatie te zijn.
De DSM-cao kent een nieuwe
vorm van vut. DSM'ers die in
1943 of later zijn geboren, wor
den geacht tot hun 65ste door te
werken. Zij kunnen echter spa
ren om maximaal 3 jaar eerder te
stoppen. DSM betaalt daaraan
mee. Het spaargeld kan desge
wenst ook op een andere manier
worden gebruikt. Voor ouderen
komt er een overgangsregeling.
VS-mariniers
mishandelen
homoseksueel
WILMINGTON (AP) - Drie Ame
rikaanse mariniers zijn gearres
teerd nadat ze zaterdag in een
café in Wilmington, in de staat
North Carolina, een homosek
suele man in elkaar hadden ge
slagen onder het roepen van de
leus „Clinton moet betalen".
Volgens de politie waren de ma
riniers dronken en maakten zij
zich kwaad over plannen van
president Bill Clinton het ver
bod op homosekuelen in het le
ger op te heffen.
Het slachtoffer. Crae Pridgen,
raakte gewond aan zijn hoofd en
liep kneuzingen op. Drie andere
mensen die tussenbeide wilden
komen kregen eveneens klap
pen. De mariniers is mishande
ling van de vier personen ten las
te gelegd. Ze werden na het beta
len van een borgsom van 400 dol
lar per persoon vrijgelaten. De
zaak is in handen gegeven van
de FBI.
Advertentie
((E^A GEHANDICAPTEN
ADVIESBUREAU
ZEELAND (G.A.Z.)
HetG.A.Z (vrijwilligersorganisa
tie) adviseert en begeleidt ge
handicapten kosteloos, bij aan
vragen voor: woningaanpassing,
hulpmiddelen, voorzieningen
enz.
Op werkdagen bereikbaar van
9-12 uur en van 14-16 uur
Herengracht 52, Middelburg,
Tel. 01180-23592
onze correspondent
°iNDEN - De koppen in de Brit-
jchtenbladen waren gisteren
pubbelzinnig. 'Franse Franc
Vuurlinie', meldde The Inde-
4ident. 'Speculanten Mikken
"'Franc', meende The Guar-
Maar toen acht uur later
licht uitging op Europa's
was andermaal
Britse pond gevallen.
week daalde de waarde
"'n het pond sterling met 5 pfen-
nadat de Britse regering de
itevoet tot 6 procent had ver-
~lgd. Als gevolg daarvan moest
land, dat eenderde van zijn
naar Engeland ziet gaan,
zijn munt met 10 pro
sit devalueren.
logica was evident - een te
e ur Iers pond schaadde de Ier-
ei. export naar Groot-Brittan-
nië. Maar de vraag was: waarom
moest het Britse pond daarop
weer een duikeling maken?
Het antwoord dat de valuta-des
kundigen ih Londen gaven, was
eensluidend: vanwege een arti
kel in The Sunday Times. De
kop van het voorpagina-artikel
luidde: 'Major neemt leiding
over economie in handen: plan
nen om de rentevoet met 2 pro
cent te verlagen'.
Volgens het verhaal had premier
Major besloten zijn minister van
financiën, Norman Lamont, aan
de kant te zetten en aan te koer
sen op verdere rente-verlagin
gen. Op 16 maart ('Prinsjesdag')
zou de rente met één procent
omlaag gaan en voor de zomer
met nog eens met één procent.
Major nam binnen uren na het
verschijnen van The Sunday Ti
mes het ongebruikelijke initia-
tief de bewering te ontkennen.
Maar toen zondagavond de geld
markten in het Verre Oosten
open gingen, werd al snel duide
lijk wie de speculanten geloof
den - The Sunday Times. Het
pond kelderde 3 pfennig. En ook
op de Europese geldmarkten
sloot de Britse munt gisteren 1,3
pfennig lager af dan vrijdag.
Buiten het Britse eiland neemt
de ergernis toe over het mone
taire beleid in Londen. In Ier
land moest de regering machte
loos toezien hoe het Britse pond
het Ierse pond in zijn val mee
sleurde en de Franse minister
van financiën betichtte Major
gisteren van een 'ieder-voor-zich-
beleid'.
Echter, ook voor de Britse eco
nomie is een te goedkoop pond
schadelijk. Geldhandelaren
schijnen nu te geloven dat Major
mikt op verdere verlagingen van
de rentevoet, ongeacht de gevol
gen voor het pond. Vooruitlo
pend daarop begonnen zij maan-
dag al hun ponden te verkopen,
daarmee ironisch genoeg de
kans op een lagere rente verklei
nend.
LONDEN - Boris Jeltsin in de rij voor Madame Tussaud's in Londen. Uiteraard is het geen
Jeltsin van vlees en bloed maar van was. De Russische leider zal worden toegevoegd aan de
afdeling wereldleiders van 's werelds beroemdste wassenbeeldenmuseum. foto EPA
r.n onze correspondent
j-{
lOtUSSEL - Minister van bui-
2-jiland.se zaken Pieter Kooij-
Mns heeft zich maandag zeer
jtisch uitgelaten over de po-
]|igen die de EG in het werk
:lt om 'dichter bij de burgers'
komen. De in het vooruitzicht
uitbreiding van de
van het Europees Parle-
vènt zou sneller gerealiseerd
0Heten worden, aldus Kooij-
"ïns. Een tv-registratie van
I n deel van de EG-minister-
,.ad slaagde er volgens de be-
cindsman maandag evenmin
n de waas van geheimzinnig-
id rond 'Brussel' te doorbre
it.
maakte zijn kriti-
VAN 18.00-21.00
DINER-KEUZE BUFFET
37,50 pp.
TOT 12 JAAR 25,-
ARNEVILLE HOTEL
ZALEN RESTAURANTS HOTEL
CONGRESACCOMMODATIES
Tel. 01180 38456
Wu Weten Wat Uw Wensen Zijn...
sche opmerkingen tijdens zijn
eerste vergadering van de EG-
ministers van buitenlandse za
ken. Die bijeenkomst gaf het of
ficiële startschot voor de onder
handelingen die moeten leiden
tot een EG-lidmaatschap van
Zweden, Finland en Oostenrijk.
Delen van de bijeenkomst wer
den. voor het eerst in de 35-jarige
geschiedenis van de Gemeen
schap, gedeeltelijk in het open
baar gehouden. Maar de discus
sie over de agenda van de ge
meenschap voor het komend
halfjaar leverde niets anders op
dan voorgelezen verklaringen.
..Op deze manier hoeft het niet
meer", vatte Kooijmans de
stemming onder zijn collega's
samen.
De EG hoopt de onderhandelin
gen met Wenen, Helsinki en
Stockholm over hun toetreding
tot de Gemeenschap snel af te
ronden, zodat de landen per 1 ja
nuari 1995 lid kunnen worden.
Problemen worden vooral ver
wacht rond de peperdure land
bouwpolitiek van de drie lan
den, het regionaal beleid rond de
Noordpool, en de traditionele
neutraliteit van de drie landen.
De Oostenrijkse minister van
buitenlandse zaken Mock en zijn
Zweedse collega Dinkelspiel zei
den echter dat hun landen kun
nen instemmen met het Verdrag
van Maastricht. Dat voorziet, in
de geleidelijke totstandkoming
van een gemeenschappelijk bui
tenlands- en defensiebeleid.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Watersporters
zijn vanaf dit jaar duurder uit
wanneer ze de brandstoftank
van hun' boot vullen. Ze mogen
niet langer rode gasolie tanken,
maar moeten ongekleurde ne
men, die ongeveer twee keer zo
duur is. Dat is een gevolg van
een wijziging van de Accijns-
wet die per 1 januari is inge
gaan. Het prijsverschil be
draagt ongeveer 60 cent per li
ter.
Met de wijziging van de Accijns-
wet past Nederland een richtlijn
van de Europese Gemeenschap
toe, waarin staat dat goedkope
gekleurde gasolie alleen be
stemd is voor de beroepsvaart.
Deze richtlijn staat overigens
uitzonderingen toe. België en
Groot-Britannie hebben hem
bijvoorbeeld niet onderschre
ven. waardoor de watersport
daar de goedkope brandstof kan
blijven tanken.
Het Koninklijk Nederlands Wa
tersport Verbond (KNWV) is on
gelukkig met de maatregel, die
de Nederlandse schatkist onge
veer 17 miljoen gulden zal ople
veren. De meeste watersporters
zijn gewend hun boten met ge
vulde tanks de winter door te la
ten komen, om condensvorming
in het brandstof systeem te voor
komen. Dit betekent dat de
tanks vol rode gasolie zitten. De
gemiddelde watersporter is ge
wend twee keer per seizoen te
tanken. De eigenaar van een
zeilboot kan met enkele tiental
len liters toe: een motorjacht
heeft een brandstoftank met een
inhoud van verscheidene hon
derden liters.
KNWV-woordvoerder F. Jibben:
„Je vaart een tank nooit hele
maal leeg. Dat betekent dat er
altijd wel een restje gekleurde
gasolie in de tank achterblijft.
En die kleurstof is erg hardnek
kig. Dus is het heel moeilijk te
controleren of iemand al dan
niet goedkope brandstof heeft
getankt," Daarbij komt dan nog
dat Nederlandse watersporters
die in een Belgische of Engelse
haven tanken vaak uitsluitend
rode brandstof zullen kunnen
vinden.
De georganiseerde watersport is
het niet eens met de bewering
dat iemand die zich een boot kan
veroorloven ook zonder al te veel
bezwaren een verdubbeling van
de brandstofprijs kan betalen.
Jibben: „Natuurlijk, de buiten
wacht denkt altijd aan glimmen
de jachten als het over de water
sport gaat. Maar 30 procent van
de watersporters heeft, niet meer
dan een modaal inkomen. Die
kunnen alleen maar varen om
dat ze hun bootje zelf kunnen on-
derhouden.r deze categorie is
een prijsverhoging van 60 cent
per liter een heel bedrag."
Jibben vreest dat het verbod
voor watersporters rode gasolie
te tanken ook gevolgen zal heb
ben voor de beschikbaarheid
van brandstof. Het KNWV
maakte zich al zorgen over de
mogelijke verdwijning van
pompstations aart het water.
Niet eerder is in terugblik en in herdenking zóveel
aandacht besteed aan De Ramp van 1953 als de
afgelopen weken in de publiciteit. Niet eerder waren
er zo breed opgezette plechtigheden met een natio
naal karakter (in Nieuwerkerk en Ouwerkerk) en
met een natrillende plaatselijke betekenis in al die andere
steden en dorpen van het voormalige rampgebied. Voor wie
het watergeweld veertig jaar geleden persoonlijk hebben
meegemaakt en overleefd zal 1 februari 1953 altijd een water
scheiding in denken en beleving blijven, vóór de Ramp en na
de Ramp. Nabestaanden van de 1835 slachtoffers, evacués,
redders, hulpverleners en herbouwers van toen, allemaal zul
len zij gisteren de herdenking op hun eigen manier hebben
ervaren. De afstand in de tijd viel voor velen weg; wat er van
de ellende en van het verdriet in de herinnering en in het ge
heugen staat gegrift, heeft menigeen weer zo helder voor
ogen gestaan alsof het een dag eerder was gebeurd. Naarma
te de jaren vorderen zullen er bij volgende herdenkingen
steeds minder persoonlijke getuigen zijn. Daarom is het
waardevol dat juist ditmaal de mondelinge geschiedenis van
de Ramp in boeken en andere publikaties uitvoerig en zorg
vuldig is vastgelegd. Komende generaties kunnen zich zo
tenminste langzamerhand een compleet beeld vormen van
wat zich in 1953 heeft afgespeeld in zuidwest-Nederland, gele
gen beneden de zeespiegel.
Er is gisteren nog weer eens opnieuw vastgesteld dat de
geschiedenis van De Ramp eigenlijk teveel het verhaal is
geworden van de tegenaanval tegen stormvloeden, het ver
haal van de Deltawerken. Er maakte zich na 1953 een stem
ming van 'dat mag nooit weer gebeuren' meester over Neder
land. Deze reactie als een soort plaatsvervangend schuldge
voel over aanwijsbare verwaarlozing van de zeeweringen was
wel het minste wat de politiek zich aan de getroffen bevol
king verplicht voelde. Het gaf veel mensen in het geteisterde
gebied weer moed om een nieuw bestaan en een nieuwe leef
omgeving op te bouwen. De Deltawerken kregen iets van een
collectieve levensverzekering tegen toekomstige stormvloe
den. Alles wat er vervolgens mee samenhing heeft in de jaren
daarna tegelijk - zo blijkt - bij velen gefungeerd als een vorm
van verdringing van de gebeurtenissen in de beruchte Ramp
dagen. De herdenking van gisteren was niet belast met de
Deltawerken. Ze was ook de eerste na de voltooiing van deze
reeks waterbouwkundige projecten in zuidwest-Nederland.
De Deltawerken zijn zelf inmiddels geschiedenis geworden.
Juist daarom had 1 februari 1993 een signaal voor de toe
komst. dat minister Maij-Weggen van verkeer en water
staat in haar toespraak in Nieuwerkerk afgaf. Ze wees erop
dat de aandacht voor de kwaliteit van de zeeweringen niet
mag verslappen; de neiging daartoe is immers altijd aanwe
zig. Bidden en waakzaam zijn opdat ook de volgende genera
ties zich verantwoordelijk weten, dat was het motto van de
bewindsvrouw met de huidige verantwoordelijkheid op dit
stuk van zaken. De Deltawerken zijn zeker geen veiligheids
slot tegen de zee voor eeuwig. In de toekomst - wie weet hoe
snel misschien - moet het nu zo solide lijkende waterbouw
kundige systeem ongetwijfeld worden aangepast en ver
nieuwd. De bevolking van het voormalige Rampgebied doet
er goed aan, de woorden van minister Maij altijd bij de hand
te houden. Want menig minister van verkeer en waterstaat
moest, ook in de periode zo kort na 1953, bij dreigende vertra
ging in de werken tot verbetering van de zeeweringen vanuit
Zeeland worden herinnerd aan de beloofde veiligheid. Her
denkingen als die van gisteren moeten daarom vooral helpen
verhinderen dat onze bestuurders kort van memorie worden.
vdM.
PHNOM PENH (RTR/UPI/AFP)-
Het Cambodjaanse regeringsle
ger heeft een grootscheeps of
fensief gelanceerd tegen stellin
gen van de Rode Khmer, met het
doel de gebieden te veroveren
waar de marxistische guerrilla
beweging het voor het zeggen
heeft.
Dit maakte woordvoerder Eric
Berman van de vredesmacht
van de Verenigde Naties <UN-
TAC) in Phnom Penh maandag
bekend. Het offensief werd vo
rige week gelanceerd, maar
vooral de afgelopen 72 uur is er
hevig gevochten. „Het is een
groot offensief dat verder gaat
dan hun recht op zelfverdedi
ging". aldus Berman.
De regering heeft voor haar of
fensief in enkele van de vijf pro
vincies waar wordt gevochten,
burgers onder wie onlangs uit
Thailand teruggekeerde vluch
telingen geronseld. Zij werden
gedwongen dienst in het leger te
nemen of munitie te dragen, al
dus Berman. VN-functionaris-
sen spraken van de ernstigste
schending van het bestand sinds
de VN-troepen in maart vorig
jaar in het land aankwamen.
omdat die in de toekomst aan
strengere eisen moeten voldoen.
Jibben: „De verkoop van brand
stof aan de watersport is toch al
een weinig winstgevende activi
teit. Ik denk dat er maar weinig
pomphouders zullen zijn die er
twee pompen op na gaan hou
den."
Protestvlag
HUIZEN (GPD - De strijd tegen
de invoering van de vaarbelas-
ting is gistermiddag officieel be
gonnen. Door het hijsen van het
eerste zwarte puntvlaggetje met
een witte P van protest, gaf voor
zitter G. Beringen van de stich
ting Aktie Pleziervaartuigen in
Huizen het startsein voor de
campagne.
Voor deze symbolische daad was
jachteigenaar professor B.
Smalhout uitgenodigd, maar die
liet verstek gaan. Daarom
knoopte Beringen met zijn
schoenveter de vlag vast aan een
jacht.
Directie: K. Scherphuis,
W. F. de Pagter en
F. van de Velde.
Hoofdredactie:
M. P. Dieleman,
algemeen hoofdredacteur;
C. van der Maas,
hoofdredacteur commentaar;
A. L. Oosthoek,
adjunct-hoofdredacteur.
Vlissingen. Oostsouburgse-
weg 10, Postbus 18.
4380 AA Vlissingen.
Tel. 01184-84000.
Servicepunt: Boekhandel
Bikker, Walstraat 94.
Middelburg: Markt 51,
4331 LK Middelburg.
Tel. 01180-81000.
Goes: Grote Markt 2. 4461 AJ
Goes. Tel. 01100-31800.
Terneuzen. Axelsestraat 16.
4537 AK Terneuzen.
Tel. 01150-94457.
Hulst: Servicepunt: Boekhandel
Duerinck. Gentsestraat 12.
Tel. 01140-14058.
Axel: Nassaustraat 15. 4571
BK Axel. Tel. 01155-8000
Zierikzee: Oude Haven 41.
4301 JK Zierikzee.
Tel. 01110-15380
Opening kantoren
Maandag t/m vrijdag van 8.00
tot 17.00 uur
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur.
Centrale redactie Postbus 18,
4380 AA Vlissingen
Tel. 01184-84000;
Redactiefax: 01184-70102.
's avonds op zondag t/m
vrijdag, vanaf 19.00 uur:
in het weekeinde: verwijzing
via de telefonische boodschap op
de kantoren.
Bezorgklachten: maandag
t/m vrijdag, op de kantoren
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 14.00 uur:
op de kantoren door de klacht
in te spreken op de band of de
verwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties: tijdens
kantooruren en maandag- t/m
vrijdagavond van 20.30 tot 22.00
uur en zondagavond van 20.00
tot 22.00 uur:
Tel. 01184-84000.
Fa# 01184-70100.
Abonnementsprijzen: per
kwartaal 82,75. automatische
afschrijving 82,00. franco per
post 105,00; per maand
29,00. automatische afschrijving
28.50: jaarabonnement
320,00. automatische
afschrijving ƒ319.00;
jaarabonnement franco per post
405.00: losse nummers
maandag t'm vrijdag 1,50,
zaterdag 2.00 p.st.. (alle
bedragen inclusief 6 pet. btw).
Postrek.nr.: 3754316 t.n.v
PZC ab.rek. Vlissingen.
Advertentietarieven: 162 cent
per mm: minimumprijs per
advertentie 24.30; ingezonden
mededelingen 2.5 x tarief
Voor brieven bureau van dit
blad 6,00 meer. Volledige
tarieven met contractprijzen op
aanvraag (alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet. btw).
Giro: 35 93 00. Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B.V.
Vlissingen.