m Primeurs en publiekstrekkers Wie, wat, waar op de Auto Rai Mini's duidelijk aanwezig op weg Autodetectiesysteem helpt pechvogels Eeuwfeest rijwielclub autorai Aankoop occasions neemt toe DINSDAG 2 FEBRUARI 1993 Het zou natuurlijk best een aardige geste van enkele grote merken zijn geweest om het eeuwfeest van de RAI op te luisteren met onverbiddelijke primeurs op de Personenauto RAI. Maar de fabrikanten van Opel, Ford en Citroën vinden de Geneefse autosalon in maart toch belangrijker dan de Amsterdamse RAI. Dus geen nieuwe Opel Corsa, geen Ford Mondeo en geen Citroën Xantia in Amsterdam. Dat is toch een beetje zuur voor de jubilerende RAI, die qua tentoonstellingsoppervlakte niet alleen tot de allergrootste maar ook tot de allermodernste van Europa behoort. Maar er valt gelukkig nog genoeg te zien. Belangrijkste nieuws is de nieuwe middenklasser van Peugeot, de 306. Ongetwijfeld zal dit zogenoemde 'volumemodel' van het Franse PSA-concern de aandacht opeisen. Publiekstrekkers op de RAI zullen on getwijfeld de nieuwe mini's van Fiat en Renault zijn. De Cinquecento en de Twingo hebben in tal van bladen al veel publiciteit gehad en hebben hun tentoon stellingsdebuut vorig jaar al in Parijs ge had. Hun optreden in Amsterdam kan dus met enige goede wil nog omschreven wor den als een 'Nederlandse primeur'. Fiat verrast wel met een opmerkelijk pro totype met de titel 'Cinquecento Spider Off-Road'. Het is een open tweezitter, door Bertone bedacht dat doet denken aan een uit zijn krachten gegroeid radiografisch bestuurd speelgoedautootje. Een andere opmerkelijke mini komt van Subaru, die met de Vivio bovendien de elektronisch inschakelbare vierwielaan- drijving in de allerkleinste klasse introdu ceert. Een echte wereldprimeur komt van Mit subishi, de Japanse fabrikant die de feest vierende Amsterdamse RAI bij uitstek ge schikt vond om de nieuwe Galant Hatch back te lanceren. Voor de onthulling is een belangrijk deel van Japanse topmanage ment naar Amsterdam gereisd. Maar Mitsubishi biedt meer. Een Euro pese primeur is bijvoorbeeld de sedanver sie van de nieuwe Galant. Hoe vers van de pers dit nieuws is blijkt uit het feit dat de serieproduktie pas twee maanden op gang is. De Sigma Wagon heeft het net niet gered. Het blijkt niet mogelijk een voor Neder land gespecificeerde Wagon op tijd voor de RAI gereed te hebben. We moeten dus nog even tot de zomer geduld oefenen. Primeur Een andere echte primeur komt uit Ko rea. Het gaat om de chique 'Grandeur', een grote auto, die in Nederland een prijs van 100.000 gulden te boven gaat. Deze auto heeft een drieliter V6-motor, een elektronisch gestuurde viertraps auto maat, traction control, ABS airconditio ning, lederen bekleding en tal van andere luxe uitrustingsstukken. De auto is bui ten Korea nog niet getoond. Voor de nieuwe Honda Accord betekent de RAI het internationale tentoonstel lingsdebuut. De auto wordt in de zomer in Nederland leverbaar. Belangrijk voor de Europese markt is, dat de Accord als een Europese auto wordt aangemerkt. Hij is ontwikkeld door Honda's Research en De velopment afdeling in Duitsland en wordt in het Engelse Swindon gebouwd. Daarbij wordt voor ruim tachtig procent gebruikt gemaakt van materialen van 139 Euro pese toeleveranciers. Er staat een tweeli ter zestienkleps motor in. Later zal een 2.3 motor volgen. Een ander nieuwtje van Honda is de Pre lude 2.2i VTEC een sportief topmodel. Be langrijkste ingredient is de variabele ti ming en lichthoogte van zowel de inlaat- als de uitlaatkleppen. Belangrijk nieuws van eigen bodem is de nieuwe Hi-Tech traploze automatische versnellingsbak van Van Doome in de Volvo 440 en 460. Met recht presenteert Volvo deze versie als een wereldpremiere. Het is voor het eerst dat de Van Doorne duwbandversnellingsbak wordt gecombi neerd met een 1800 cc motor van 90 pk. De combinatie zorgt er bovendien voor dat de automatische Volvo sneller is dat zijn handgeschakelde soortgenoot. De ge wone viertrapsautomaat blijft leverbaar in combinatie met de tweeliter motor. Volvo brengt voorts als wereldprimeur de Estate-versie van de 850 met de vijfcilin der dwarsgeplaatste motor. Het exclusieve Britse merk Jaguar heeft de RAI aangegrepen om de Jaguar XJ12 als wereldprimeur te lanceren. Het nieuwe, topmodel heeft als basis de bekende XJ6, maar is nu voorzien van een twaalfcilinder motor waarvan de inhoud is vergroot tot zes liter. Voor de liefhebber van de traditionele Britse sportwagen valt nog te melden dat Rover de MGB herintroduceert. De open tweezitter, die twaalf jaar geleden uit pro- duktie werd genomen, wordt sinds kort weer gemaakt en vooralsnog uitsluitend voor de Britse markt geproduceerd, dus met rechts stuur. Maar het zit er dik in dat de auto tezijnertijd ook Het Kanaal zal oversteken, voorzien van een stuur aan (onze) linkerkant. Er staat een 3.9 liter V8 Een overzicht van noviteiten te zien op de Personenauto-RAI 93: Saab 900 GT; Saab Aero. BMW M3; BMW 525td: BMW 840Ci; BMW 850CSi. Citroën AX First D; Citroën ZX 1.8 5-deurs. Ferrari 348 Challenge. Fiat Cinquecento; Fiat Uno Turbo Diesel; Fiat Tempra Stationwagon 4x4; Fiat Croma 16v (Europese primeur). Alfa 33 Imola; Alfa 164 Gamma en 164 Super 3.0 V6 24V. Opel Vectra V6; Opel Twin; Opel Impuls; Pontiac Transport 2.3; Cadillac North Star Hyundai Lantra 1.8 16V; Hyundai Grandeur 3.0 V6 (Europese primeur); Hyundai Scoupé; Hyundai HCD-1, targa sportwagen (prototype). Mitsubishi Galant Hatchback (wereldprimeur); Mitsubishi Galant Sedan (Europese primeur); Mitsubishi Pajero Soft Top en Lancer Sedan; Mitsubishi HSR III (prototype). Honda Accord (Europese primeur); Honda Prelude 2.2i VTEC; Honda Aerodeck Estate 2.0i; Honda Civic Sedan VEi. Daimler 4.0 Insignia; Jaguar Sovereign V12. Lancia, Ypsilon, Dedra, en Thema (re-styling). Toyota Corolla Hatchback, 5-deurs 2.0 diesel; Toyota Corolla Liftback, 5-deurs 2.0 diesel; Toyota Carina E Stationwagon (wereldprimeur); Toyota AXV-IV, experimentele ultra lichtgewicht concept-car; Toyoto Camry 2.2 LP1 met gasinjectie. Mercedes-Benz 300 SE 2.8 24V; Mercedes-Benz 300 SD 3,5 TD; Mercedes-Benz 600 SEC. Suzuki Cappuccino; Suzuki Spirit Swift 1.0; Nissan Micra; Nissan Serena; Nissan Sunny/100 NX (re-styling). Peugeot 306 (wereldprimeur); Peugeot 405 T 16: Peugeot 605 SRti. Audi Avant S2 en S4; Audi Avus quatt.ro; Porsche 968 Clubsport; Porsche 911 Speedster; Porsche 911 Turbo 3.6; Porsche 928 GTS 5.4. Renault Twingo; Renault Clio RSI. Rover 214/216 Cabriolet; Rover 216/220 Turbo Coupé; Rover 400 Serie; Rover 827 Coupé. Land Rover Discovery; Land Rover Range Rover Vogue LSE. Subaru Vivio; Subaru Justy 1.2; Amadeus 3.3 sportcoupé/stationwagen (prototype). Volvo 850 Estate (wereldprimeur); Volvo 400 met 'high tech' automaat (wereldprimeur). ELEKTRISCHE AUTO'S: City-El, 1-persoons; Microcar, 2-persoons; Citroën AX; Cuore EV: Peugeot 106 Electrique; Skoda elektromobiel (wereldprimeur). De Amsterdam Auto RAI 93 wordt gehouden in ne gen hallen van het RAI Tentoonstellingscomplex. Op 65.000 m2 staan personen- en combinatieauto's, on derdelen en toebehoren voor deze auto's, alsmede handgereedschappen. In totaal 115 exposanten tonen 54 merken uit 15 lan den. De tentoonstellingsdagen zijn donderdag 4 tot en met zondag 14 februari 1993. Openingstijden: dagelijks van 10 tot 17 uur en van 19 tot 22 uur. Op zaterdagen en zondagen van 10 tot 17 uur. De entree is 15,- per persoon, houders van PAS-65 en van 4 tot 12 jaar, mits onder geleide, en tevoren aange meld groepsbezoek (minimaal 20 personen) 12,50. In de avonduren 12,50 (gereduceerd tarief 10.-. Trein reizigers kunnen gebruik maken van de Trein Plus Toegang-regeling vanaf vrijwel alle stations in Neder land. Het RAI-complex is makkelijk met openbaar vervoer bereikbaar. Er is een NS station (voor reizigers uit West- Brabant, Zeeland en Zuid-Holland) op loopafstand en bus en tram hebben haltes voor de ingang. Reizigers die van of via Utrecht gaan nemen op NS Amstel de Amstelveenlijn (sneltram lijn 51) en wie op Amsterdam CS aankomt kan die lijn ook nemen. Bezoekers die met de eigen auto naar de tentoonstel ling komen, wordt aangeraden de parkeeraanwijzin- gen stipt op te volgen. Er rijden gratis pendelbussen in maximaal 10 minuten van en naar de parkeerterreinen in de omgeving van de RAI. De bijna 7000 parkeerplaatsen in en om de RAI zijn bij sommige gelegenheden niet voldoende. Daarom wor den ook iets verder gelegen parkeerterreinen ingescha keld. Voor het vervoer van en naar deze terreinen wor den gratis pendelbussen ingezet, die blijven rijden tot een half uur na de tentoonstelling. De parkeerregeling rond de RAI tijdens drukke mani festaties komt erop neer dat de straten in de nabijheid van de RAI worden afgesloten voor autoverkeer, behal ve voor buurtbewoners. Verkeersbrigades bij de in- en uitgangen van de verschillende zones verzorgen het toezicht. Zij hebben de bevoegdheid om auto's die niet in de buurt thuishoren te verwijzen naar parkeerterrei nen elders. Zodra 's ochtends de ondergrondse en bovengrondse parkeergarages op en rond het RAI-complex vol gera ken, begint de politie het verkeer te verwijzen naar iets verder gelegen parkeerterreinen. De automobilist die naar de RAI wil. doet er echter verstandig aan om even tuele verkeerscongesties helemaal te vermijden. Dat kan door op de toevoerwegen de speciale oranje borden 'P-RAI' te volgen. De RAI viert dit jaar zijn eeuwfeest. Hoewel dat feitelijk alleen geldt voor de fietshandel deelt de autobranche mee in de vreugde. Officieel heeft de Auto RAI pas in hetjaar 2000 recht op een feest. Op 7 december 1893 kwamen wel enkele fietsle- veranciers bijeen om de vereniging Rij wiel Industrie op te richten. Maar pas ze venjaar later kwamen de auto's ook bij de club. Doel bleef één tentoonstelling te or ganiseren om de wildgroei dure shows te stoppen. Eerste vestiging ivas het in 1929 door brand venvoeste Paleis voor Volksvlijt in Amsterdam. Daarna vond men tot 1960 onderdak in een eigen vestiging aan de Ferdinand Bolstraat en in februari 1961 werd het huidige complex aan het Euro paplein geopend. De als club van rijwielleveranciers begon nen RAI ontwikkelde zich als de belang rijkste branche-organisatie op het gebied van individueel vervoerwaarin fabri kanten en importeurs van auto's, motor fietsen, bromfietsen en fietsen, alsmede caravans en alle daarvoor benodigde on derdelen. gereedschappen en garage zijn verenigd. De Auto RAI staat in het teken van het ju bileum waarvoor begin januari twee spe ciale postzegels zijn uitgegeven. Het eeuw feest wordt verderop in het jaar nog ge vierd met een aantal activiteiten. van 190 pk in, die de auto een top geeft van ruim 210 kilometer per uur. Rover brengt ook een Range Rover met een verlengde wielbasis, de Range Rover Vogue LSE. Het marktaandeel van de gebruikte auto's zal meer groeien dan die van nieuwe auto's. Dat toenemende belang van de occasion zit hem in de steeds hogere prijs van de nieuwe auto's. fotoarchiefPZC Over een tiental jaren is het niet ondenkbaar dat iemand met pech langs de weg direct en adequaat wordt geholpen, zonder dat de motorkap open is geweest. Alle gegevens van de auto zijn via het dan uitgebreide opslagsysteem van de Nationale Auto Pas (NAP) opgeslagen. Niet alleen kilometerstanden bij de diverse garagebezoeken zijn geregistreerd, ook het soort reparaties, het brandstofverbruik via de tankpas, het olieverversen en de gemiddelde snelheid worden in de 'black box' opgeslagen. Alleen met goedvinden van de eigenaar kunnen die gegevens uitgelezen worden in de garage. De garage heeft alleen een computer en een telefoon nodig om verbinding met de 'pecliklant' te krijgen. Dat contact komt tot stand via detectielussen en zenders langs de weg of geavanceerde praatpalen waarin de chipkaart met de NAP-gegevens wordt gestoken. Met de opmars van de autotelefoon is een rechtstreeks contact met de garage nog de eenvoudigste manier. Het detectiestysteem is nu al werke lijkheid. Ford neemt momenteel in Engeland proeven met autodetectie. In noodgevallen krijgt men in de auto via sattelliet-technologie en een localise- ringssysteem contact met een centrale. Langs elektronische weg wordt bekeken worden wat de pechoorzaak was, waarna doelgericht advies danwel hulp gestuurd kan worden. De opmars van de elektronica in relatie tot de waarde van de auto is voor de ko mende jaren beraamd op ongeveer 25%. De progressie in telecommunicatie, infor matica, sensor-technologie en micro-elec- tronica hebben er in hoge mate toe bijge dragen dat de auto betrouwbaarder, com fortabeler en beter presteert. Doe-het-zelver en monteur wordt door de elektronica veel werk uit handen geno men. Het betekent sneller en schoner werken, minder milieubelastend verkeer door optimale motorafstelling. Voor de consument dalen daardoor de vervoers kosten. Dat alles is een goede zaak voor de occa sions. In combinatie met betrouwbaar heidsystemen. zoals de Nationale Auto Pas. milieu- en veiligheidskeuring, zorgen ervoor dat mensen langer oudere auto's hebben of kopen. Omdat het aanbod van uit de zakelijke markt toeneemt gaat de handel, ondanks een RAI vol glimmend nieuwe auto's, steeds meer richting ge bruikt. Occasion Het wagenpark neemt nog maar weing toe. voor '93 verwacht de branche een sta bilisering. Het marktaandeel van de ge bruikte auto's zal echter meer groeien dan die van nieuwe auto's. Dat toenemende belang van de occasion zit hem in de steeds hogere prijs van nieuwe auto's. Daardoor biedt de jonge gebruikte auto een goed alternatief en met de Nationale Auto Pas is er steeds meer betrouwbare keus. Van de ongeveer 800.000 occasions die er per jaar omgaan, verkopen de dealers de helft, een kwart verloopt via de gebruikte autohandel en de resterende 25% wordt verhandeld tussen particulieren. Tien regels voor wie een occasion koopt: 1: Op de eerste plaats moet de locatie, de verkopende partij en de auto een beetje betrouwbaar overkomen. Zaken doen er gens op een weiland in een krakkemikkige caravan met onvriendelijk kijkende types is niet raadzaam. Al staat de auto nog zo goed op z'n bandjes en is het een spotprijs je. Garantie tot de poort heet het dan. 2: Wie bij een autohandelaar wil kopen eist minimaal BOVAG-garantie. Laat bij twijfel de auto even een ANWB-aankoop- keuring ondergaan. Het kost een paar centen, maar de aankoop van de auto gaat toch gauw om enkele duizenden guldens. 3: Loop eens rustig om de auto heen. kijk er strak langs of het plaatwerk niet hobbe lig is en kijk eronder. Daar moeten mini maal de dragende delen puntgaaf zijn, prik gerust eens met een schroevedraaier hier en daar tegen een balk. Kijk vooral op en onder de dorpels, onder matten voor achterin en in de bagageruimte. Roestvor- ming onder het plaatwerk is ook te zien aan kleine blaasjes op de lak. 4: Zelf een flinke proefrit maken is het minste dat de verkoper moet toestaan. Ga niet in op borgsommen of het afgeven van rijbewijs of paspoort. Die gegevens kun nen best gecopieerd of opgeschreven wor den. Luister bij verschillende toerentallen goed naar de motor of die regelmatig blijft lopen. 5: Als er géén controlelampje brandt wal dat nog niet zeggen dat alles in orde is. Een simpele methode om het controlesys teem te controleren is het nalopen van alle zekeringen onder motorkap en dash board. Bij het aanzetten van het contact moeten overigens alle controlelampjes gaan branden en bij het starten weer uit gaan. Kijk in het instructieboekje hoeveel lampjes er op het dashboard moeten gaan branden. 6: Wie absolute zekerheid wil in deze elek- tronica-tijd vraagt aan de garage/dealer om even een diagnose uit te voeren. Bin nen enkele minuten is met de moderne ap paratuur bekend of er klachten zijn en hoe die zijn te verhelpen. Weeg deze eventuele (réparatie)gegevens af tegen de vraagprijs van de occasion. Met een professionele diagnose die vaak ook nog op papier wordt uitgedraaid is er in ieder geval ze kerheid. En moet er gerepareerd worden gaat dat, zonder gezoek meteen goed en snel, voor de minste kosten. 7: Het bekende schoppen tegen een band behoort tot het verleden. Bij de pomp is de spanning veel nauwkeuriger te controle ren. Belangrijker bij de aankoop van een tweedehands auto is de toestand van het loopvlak. Naast voldoende profiel en geen scheef afgesleten kanten moet de band ook om een behoorlijke velg zitten. Con troleer dat en schudt het wiel met twee handen heen en weer om te voelen of er speling in de ophanging zit. 8: Belangrijk is de werking van de trans missie en de koppeling. Het schakelen en pakken van de koppeling moet op zijn minst soepel en kraakvrij gaan. Anders is er synchromesh stuk of lekt er een druk- groep. Erger nog zijn versleten koppe lingsplaten. De zaak gaat aan het slippen en de auto komt slechts met gieren veel toeren van zijn plaats, 9: Voor de veiligheid is het wel zo handig als de remmen uitstekend werken. Haal bij twijfel desnoods een of meerdere wie len los en controleer remtrommels of - schijven op mankementen. Flink remmen moet de auto zonder dat die scheef trekt in ieder geval snel tot stilstand brengen. 10: Het. is zaak dat het er onder de motor kap netjes uitziet. Kijk of de accu niet heeft gelekt, de radiateur schoon van bin nen en buiten is. Bruine prut onder of in de rand van de dop wijst op lekkages. Siem Leeuwenkamp Het prototype van de sportwagen Hyundai HCD 1 is één van de primeurs op de Rai Nissan brengt met de Serena een primeur op de RAI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 31