Bij de P viel de Sovjetunie Janis Joplin was een echte komeet PZC Toonder in Story 19 Negende druk Winkler Prins Jazz kan ook iets te zeggen hebben kunst cultuur De Feen Brothers VRIJDAG 15 JANUARI 1993 1%/|" et een bijna vooruitziende blik ItA werd het GOS (Gemenebest van Onafhankelijke Staten) naar de zijlijn verwezen. Slowakije daarentegen mocht, inclusief vlag en wapen, op het laatste nippertje nog meedoen. De negende druk van de Winkler Prins kende spannende momenten. „De afgelopen drie jaar waren een gigantische toestand. Dankzij ons alfabet, waren er vaak nèt geen problemen", constateert een opgeluchte hoofdredacteur dr L. Röst. Hoofdredacteur dr L. Rost van de Winkler Prins: De waan van de dag kun je overslaan. foto Roland de Bruin Vandaag (vrijdag) komen de de len 21 en 22 van de WP-ency- clopedie gereed en eind januari lig gen ze in de winkel. Vlak voor de eerste nieuwe twee delen in sep tember 1990 verschenen, begon in Oost-Europa een omwenteling en braken voor de redactie van Winkler Prins hectische tijden aan. Een tempo van gemiddeld el ke drie maanden twee nieuwe, geactualiseerde delen. De laatste, boek 25 en 26, verschijnen deze zo mer. Bijna 16.000 pagina's, zo'n honderdduizend trefwoorden, compleet met herziene landkaar ten. Op de redactie zal deze zomer ongetwijfeld een zucht van verlich ting klinken. Rost: „In de veertien jaar dat ik hier werk heb ik niet eerder zoveel dingen zien veranderen. Deze ont wikkeling in Oost-Europa is abso luut uniek. De afgelopen drie jaar vonden er meer veranderingen op politiek gebied plaats dan de voor gaande vijftig. Vroeger kostte het maken van een volledig nieuwe druk vijfjaar. Dankzij de moderne technieken is het produceren nu binnen driejaar mogelijk. Vergele ken met dag- en weekbladen is in ons voordeel, datje de waan van de dag kunt overslaan. Bij ons gaat het om de essentie. En als iets nog niet definitief vaststaat, latén we het weg." Zo je al in encyclopedie-termen zou kunnen spreken van echte missers, dan zijn die er volgens Röst niet echt geweest. „Integen deel, het alfabet werkte zelfs in ons voordeel. De ineenstorting in Al banië kon in 1990 nog net worden meegenomen. Het openstellen van de Berlijnse muur op 9 november 1989 kwam keurig in deel vier 'Bel tot Bouw') terecht. De twee artike len over Oost- en West-Berlijn kon den nog op het laatste moment worden ineen geschoven." Extra geluk „Op onze Duitse collega's van de Brockhaus-encyclopedie hadden wij voor, dat zij een jaar eerder ver schenen. Die konden de Duitse hereniging niet meer opnemen. Voor ons was nog een extra geluk dat we het trefwoord Duitsland en niet Bondsrepubliek Duitsland hanteren. Op 3 oktober 1990 werd de hereniging officieel een feit. We hebben tot 1 oktober gewacht en zijn toen als razenden beide artike len gaan samenvoegen. Het tref woord DDR werd teruggebracht tot een historisch artikel en onder andere DDR-kunst en -cultuur." „Tegen de tijd dat we in januari 1992 bij de P belandden, begon de Sovjetunie uiteen te vallen. Twee maanden later konden we nog net de Russische Federatie meene men. Helaas bij Estland en Ka- zachstan. nu zelfstandige staten, lukte het niet meer die als zodanig te vermelden." De Sovjetunie bleef in de nu te ver schijnen druk als trefwoord ge handhaafd. Zij het met een uitge breide aanpassing over de jongste geschiedenis en de vermelding dat de Sovjetunie per 1 januari 1992 formeel werd opgeheven. Röst: „Voor wat betreft het GOS zagen we aankomen dat dit geen lang le ven beschoren zou zijn. Dat heb ben we gelukkig naar het tref woord Sovjetunie kunnen verwij zen." Het alfabet speelde ook in het voordeel van de stad Leningrad. Ook al weer op het laatste mo ment. kon onder dit trefwoord een verwijzing naar Sint Petersburg worden opgenomen. Rost: „Ons huzarenstukje was Boris Jeltsin. De coup in Moskou, augustus '91. konden we nog net in de tekst ver werken. Aanvankelijk stond daar in dat hij zou besluiten zijn lid maatschap van de communisti sche partij op te zeggen. Dat zin netje konden we toen ook mooi weglaten." Het uiteenvallen van Joegoslavië kwam te laat voor de WP en is nog als zelfstandig land behandeld. Deels kon het nog worden opgelost door het bewerken van de artike len over Servie en Slovenië. Slobo dan Milosevic staat wel vermeld. Nog niet als de Servische presi dent. wel als 'Joegoslavisch staats man van Servische afkomst'. De deling van Tsjechoslowakije, sinds 1 januari dit jaar een feit. kon daar entegen nog op het nippertje in deel 21 vermeld worden. En dat was nog even spannend. Röst: „Probleem was dat tot op het laatste moment niet duidelijk was welke vlag en welk wapen Tsjechië zou voeren. Het afgelopen half jaar zijn daarover in het Tsje chische parlement forse strubbe lingen geweest en nog tot vorige maand durfde niemand van de Tsjechische regering te zeggen wat het zou worden We hadden dne correcties nodig om de juiste vlag gen en wapens in het boek te krij gen." Nieuw in deze negende druk van de WP is het opnemen van onderwer pen als popmuziek en tv-persoon- lijkheden. Nieuw ook is het tref woord Kernramp. „De eerste kern ramp was in 1957 in Windscale, het huidige Sellafield. Later gevolgd door Kystyn in de Sovjetunie en toen het Amerikaanse Harrisburg Tot nu toe hadden we hadden we het woord kernramp nog niet op genomen. De ramp in de kerncen trale in Tsjernobyl in 1986 was voor ons doorslaggevend", zegt Röst. Nieuw ook in deel 21 zijn woorden als snelheidsbegrenzer, stealth (een voor radar onzichtbaar vlieg tuig). still video en SDI. het beoog de raketafweersysteem van de Ver enigde Straten. Röst: „Het SDI- programma zal waarschijnlijk niet meer doorgaan, maar we hebben het als fenomeen opgenomen van belangrijke politieke ontwikkelin gen. Bill Clinton konden we na tuurlijk niet meer opnemen. Maar je zult het altijd weer zien bij ons alfabet: dat lukt straks weer wel bij het trefwoord Verenigde Staten. Bij ons zie je niet de actualiteit, wel hoe het zo gekomen is." Thea van Beek Sommigen vinden haar de beste blanke vertolkster van de blues die er ooit is geweest. Anderen noemen haar wat terughoudender de grootste blues- en rockzangeres van de jaren zestig. Feit is in elk geval dat ze de laatste jaren van haar korte stormachtige leven immens populair werd, en dat haar plotselinge dood in oktober 1970 op zeer velen in Noord- Amerika en West-Europa een verpletterende indruk maakte. Deze maand zou ze vijftig zijn geworden: Janis Lyn Joplin, ode aan de koningin van de rock 'n roll', ode aan de 'blanke Bessie Smith', o het lelijke eendje dat een prachtige zwaan werd. Net 1,65 meter lang, was ze met haar expressieve gelaat en haar formidabele stem een per soonlijkheid, die op velen grote in druk maakte. Biografe Deborah Landau: „Wie haar eenmaal had ontmoet, vergat haar nooit meer." Biografe en vriendin Myra Fried man: „Ze was de enige pop singer in de geschiedenis die een super ster werd zonder zoiets te hebben als een grammofoonplaat." In 1975 is er een film over haar le ven gemaakt ('Janis'). Sinds kort is er een videoband ('Comin' Home') in de handel met optredens van haar en de groep waarmee ze be roemd werd: Big Brother and the Holding Company. Het is een 35 minuten durende collage van op namen, gemaakt bij een wake voor de vermoorde negerleider Martin Luther King, bij het maken van de elpee 'Cheap Thrills' en bij haar be faamde optreden op het popfesti val van Monterey in 1967. Ze kwam op 19 januari 1943 ter we reld in Port Arthur, een oliestad in Zuidoost-Texas. Haar vader was ingenieur bij Texaco. Na Janis kwamen er nog twee kinderen. Ze was intelligent en creatief. Ze schilderde en las veel. Als twintig jarige kende ze de werken van Ke- rouac, Ginsberg, Nietzsche, Freud, Hesse en Scott Fitzgerald. Boven dien verdiepte ze zich in de muziek van blueszangeres Bessie Smith, die in 1937 dodelijk verongelukte. En zo ontdekte ze haar talent: ze kon zingen. Buitenbeentje Vanaf haar veertiende was ze een buitenbeentje, dat buiten het ou derlijk gezin steeds minder geac cepteerd werd Ze probeerde haar eigen weg te gaan. maar dat wekte soms zelfs vijandschap op De breuk met haar omgeving kwam begin 1963, toen ze studeerde aan de universiteit van Austin. Bij een uit de hand gelopen studenten grap, waaraan ze zelf eerst mee werkte, vergaarde ze een groot aantal stemmen als 'de lelijkste man van Texas'. Haar jongere zus ter Laura, die net een boek over haar publiceerde ('Love, Janis"), schrijft dat de organisatoren dat effect helemaal niet beoogden. Maar Janis trok zich de „eer" enorm aan. Gekwetst en ontzet vluchtte ze, en verbleef enkele ja ren als straatzangeres en van tijde lijke baantjes levend in Los Ange les, New York en San Francisco. In 1965 keerde ze terug naar haar familie Ze ging weer naar de hoge school, in Beaumont, en studeerde enige tijd ijverig. Maar het bruisen de San Francisco bleef lokken. Toen ze gevraagd werd zangeres te worden bij de rockformatie Big Brother and the Holding Com pany, verliet ze in het voorjaar van 1966 Texas. Ze kwam in San Francisco in een totaal andere wereld terecht. Het was het centrum van de hippies, jonge mensen net als zij afkomstig uit de Amerikaanse middenklasse, die het geordende leven van hun ouders niet zagen zitten. In Califor- nië zou zich een groot deel van haar verdere leven afspelen. Het zou hevig zijn, en kort. Haar opperste triomf kwam op het driedaagse popfestival van Monte rey in juni 1967. Zij en de jongens van Big Brother traden op aan het eind van de tweede dag. De eerste dag, vrijdag, had het publiek al wat sensationeel stuntwerk be leefd. Jimi Hendrix bespeelde zijn gitaar met zijn tanden en bereed en verbrandde vervolgens het in strument. The Who blies met veel rook het drumstel van het podium Maar Janis overtrof alles en ieder een met haar even aangrijpende als vertederende vertolking van Willie Mae Thornton's klassieker 'Love is like a ball and chain'. Het 15.000 koppen tellende publiek reageerde met een explosie van ap plaus. en ze moest 's zondags haar optreden herhalen. De reacties wa ren zo mogelijk nog overweldigen der. De media maakten haar ra zendsnelle transformatie van straatzangeres tot superster over de hele Verenigde Staten bekend. Karakteristiek Het bekendst werd haar uitvoe ring van 'Me and Bobby McGee', een door Kris Kristofferson ge schreven liedje. Het is door veel ar tiesten opgenomen, maar Janis Joplin maakte er zoiets ontroe rends en karakteristieks van, dat het een wereldhit werd. Dat ge beurde overigens pas na haar dood. West-Europa maakte met haar kennis in april 1969, toen ze een tournee maakte langs een aantal steden, waaronder Amsterdam. Vanaf eind 1968 trad ze niet meer samen met Big Brother op. Ze ging in zee met andere in haar ogen technisch betere musici. Enige tijd heette een door haar gevormde groep Kozmic Blues Band Haar faatste formatie werd: Full Tilt Boogie Band. Ze had drie stemmen. Een gedra gen bluesstem zoals Bessie Smith die had, een fraaie zangstem en een derde, waarmee ze haast krijsend harmonieerde met de elektrische instrumenten. Ze bouwde een image op van een sexhongerige Aphrodite en ze had veel stoer ver toon voor een massapubliek. Maar achter die gekte en stoerheid ver borg zich een integer, goedhartig- naief, kwetsbaar-egocentrisch en haast verlegen meisje met een groot gevoel voor humor, dat er voortdurend over in zat, of de men sen wel van haar hielden en of de critici haar wel gunstig gezind wa ren. Opruiend Er zat iets sterk opruiends in haar optredens. Omdat ze helemaal was wat ze zong. zat het publiek bij haar niet stil. maar danste, klom op de stoelen of lag soms onder de stoelen te vrijen. Haar concerten werden daarom in Texas verbo den. In Tampa. Florida, zat ze een nacht in de cel, omdat ze een poli tieman, die het had gewaagd haar vertolking van 'Summertime' te onderbreken met, een megafoon, uit woede over de microfoon schunnigheden naar het hoofd slingerde. Haar naam had een magische aan trekkingskracht op honderddui zenden. Ze vertegenwoordigde in de woorden van een van haar mil joenen meisjesfans al die ongeluk kige jongeren, die niet in het geslo ten systeem van de Amerikaanse highschool passen. „Haar schoon heid en creativiteit zeiden NEE te gen al die leraren die ons niet za gen staan, al die voetbalhelden die nooit met ons uitgingen, al die cheerleaders die de wereld leken te erven. Maar de leraren zijn met pensioen, de sportlui krijgen dun haar en hun cheerleaders zijn ver vallen vrouwen, die nu geïrriteerd schreeuwen tegen hun kinderen. Zij en hun soort zijn slechts ma nen, die kunstmatig licht weer kaatsen en nooit zullen voortleven in de levenskracht van de zon. Maar Janis was een komeet, een le venskracht. een licht in onze don kere wereld, een prachtige per soon. en zij was VAN ONS", zo schrijft biografe Deborah Landau. Mysterie Ze stierf in de nacht van 4 oktober 1970.27 jaar oud, aan een overdosis heroine. Er hangt om haar dood nog steeds iets van een mysterie. Het lijkt op zelfmoord. Maar Myra Friedman noemt een aantal argu menten dat zelfmoord wel in eer dere perioden in haar leven een mogelijkheid heeft geleken, maar juist niet meer in oktober 1970. Er waren voor haar enkele prachtige vooruitzichten. Haar nieuwe nog niet geheel voltooide elpee leek in alle opzichten een enorm succes te worden en ze had een man gevon den van wie ze hield en met wie ze op het punt stond te gaan trouwen. Ook Laura Joplin gelooft niet aan zelfmoord. De lijkschouwer hield het op dood als gevolg van een per ongeluk toe gediende overdosis. Sommigen hebben opzet niet uitgesloten. Er zou iets zijn uitgehaald met de he roïne. die een verder op de achter grond gebleven contactpersoon haar had geleverd, zonder dat ze het in de gaten had. De veronder stelling hierachter was dat ze als een veel onrust veroorzakend ele ment werd gezien in het toch al niet zo rustige Amerika van rond 1970, met, militante Weathermen en Black Panthers. Er waren bij voorbeeld hardnekkige geruchten over een dossier, dat de FBI van haar zou hebben gehad. Maar er is nooit iets boven water gekomen dat de moordtheorie verder kon ondersteunen. Volgens Deborah Landau vernie tigde de overdosis meer dan een uitzonderlijk talent. „Ze laat een tegenstrijdige herinnering achter aan een aggressief-verlegen, ruw- lieflijk, krijgshaftig-kwetsbaar kind-vrouwtje, dat rinkelende armbanden, excentrieke jurken en slappe hoeden droeg, en dat zich bijna letterlijk het hart uit haar lijf zong. Haar dood is een verdovend verlies. Want buiten dat ze een groot artieste was. leerde ze ons hoe we met onze gevoelens moeten omgaan." Kerst Huisman De 'woordgrappige' titel 'Als u bedoelt wat ik begrijp' heeft al enige misverstanden veroorzaakt, maar verder staat het derde Story In ternational stevig in de steigers. Het jaarlijkse proza-evenement. dat vol gende week woensdag in het Rotterdamse Bibliotheektheater van start gaat. heeft dit keer als rode draad het dierenverhaal Vandaar de uitge breide aandacht voor de geestelijke vader van Olie B Bommel en Tom Poes, Marten Toonder, wiens veelal baanbrekend werk in allerlei vormen wordt voorgedragen door zowel scholieren als binnen- en buitenlandse auteurs. De derde editie van Story International is iets kleiner van omvang en korter van duur dan de beide voorgaande afleveringen. Het internatio nale deelnemersveld (voor de vertaalprojecten, lezingen, discussies, film- presentaties, etc.) is wederom indrukwekkend. Tot de gestrikte auteurs behoren zowel vertrouwde namen als nieuwkomers, zoals Mohieddeen Ellabbad, die in Egypte als tekenaar en schrijver van strips en kinderboe ken minstens zo vermaard is als Marten Toonder in Nederland, en de Zwitserse 'Toonder-specialiste' Jacqueline Crevoisier Andere kopstuk ken zijn Gcina Mhlophe iZuid-Afrikai. Joseph O'Connor (Ierland). Marin Sorescu (Roemenie). Eduard Uspenski (Rusland). Duoduo (Chinaien Sa- brina Corbellini Italië 'Als u bedoelt wat ik begrijp' begint woensdagmiddag <om drie uur) met een programma voor scholieren, 's Avonds volgt de officiële opening, waarbij Polo de Haas tekent voor het muzikale gedeelte.' GPDi De Zeeuwse jazzdag in Mid delburg wordt geken merkt door een braderie-ach- tige opzet waar het een komen en gaan is van de dixieland- bandjes. Op zaterdag 23 ja nuari a.s. zijn in de Middelburg se Stadsschouwburg weer zo'n acht orkesten van de partij. Succes verzekerd gezien de honderden leden en belang stellenden die hier jaarlijks op afkomen. Het bestuur van JASZ Middelburg ziet geen re den van deze formule af te wij ken. Waarom deze formule ver anderen? Mensen willen blijk baar na een inspannende werk week pretentieloos vermaak. Modernere vormen van jazz worden door het bestuur ge weerd met argumenten als: al- lemaal kattengejank. te intel lectueel, er valt niet op te dan sen. ze spelen te hard. Het re cept luidt daarom oude stijl/ di xieland. Ofwel: mannen met strooien hoedjes en gestreepte vestjes. Lekker gezellige en pretentieloze muziek, goed om een gezellig glas alcoholvrij bij te drinken. Bij deze programmering valt het optreden van de Feen Bro thers op. Dit kwartet, waarvan de jongste 12 is en de oudste 21. schuwt het vrijere repertoire niet. Pianist Mark van der Feen is de leider van het vier tal. Paul speelt saxofoon, Cle mens zang en bas. Matthijs vin den we terug op de drums. Naast de vertederende aanblik die een familiebandje uit straalt. kunnen de Feen Bro thers aardig uit de voeten op hun instrument. Mark: „Wij zijn goed op elkaar ingespeeld omdat we veel thuis repete ren." Voor de eerste nummers kiezen de Feen Brothers een vast pa troon. Mark: „Ik speel een klas siek intro om een thema heen, tel dan af en dan gaat de ma chine lopen. Polyfone stukjes wisselen we vervolgens af met een Louis van Dijk-achtige aanpak. Dat herkennen de mensen." Leermeester In Mark's jeugd namen de mu ziekboeken de plaats van kin derboeken in. Mark was negen toen muziekleraar Gré Oude- naerdt de pianokruk eens ex tra omhoog draaide. Daarvoor had de jonge Middelburger twee jaar muzikale vorming ge daan. Protest was er niet om dat zowel vader als moeder piano speelden. Van der Feen sr bracht hem spelenderwijs de theorie bij. Waar leeftijdsgeno ten aan de hand van hun vader naar de speelgoedwinkel gin gen voor een zoveelste doos Le go. werkte Mark het ene mu ziekboek na het andere door Al die jaren was zijn vader een streng leermeester. „De ene keer zei hij dat ik te veel pedaal gebruikte, de andere keer had ik een te harde aanslag. Dan weer opmerkingen over mijn improvisatie die te wijdlopig was en te veel afdwaalde van het thema Maar al die tijd bleef het enthousiasme voor de piano." Het was niet zo verwon derlijk dat Mark koos voor het conservatorium. Dat werd het Amsterdamse Sweelinck conservatorium waar hij onder leiding van le raar Nico Langenhuijsen zijn pianospel aanscherpte. Mark van der Feen: „Het grootste deel van de dag speel ik op de opleiding klassiek, voor het overige jazz." De hedendaagse jazz heeft Mark's voorkeur maar de klas sieke muziek verwaarloost de Middelburger niet. Een gede gen klassieke ondergrond ziet de jonge pianist als een voor deel. Als voorbeeld haalt hij zijn idool Keith Jarret aan bij wie te horen is dat hij veel Bach speelt. In Amsterdam schnab belt Mark regelmatig met mu sici die ook op het conservato rium zitten. Het gaat dan meestal, zoals hij stelt, om easy listening music in de stijl van Errol Garner en Oscar Peter son. Melodieuze muziek die het grote publiek vertrouwd in de oren klinkt. Herbie Hancock en Keith Jarrett zijn er om op het conservatorium geanalyseerd te worden. Concessies zo stelt de talent rijke pianist, moetje als uitvoe rend musicus eenmaal doen wil je het publiek behagen. Mark zegt het showelement niet te schuwen. Een beetje musicus is ook showman. Voor een uitne mend saxofonist die stokstijf zo'n 30.000 noten wegblaast, krijg je geen zaal meer. Mark schaamt er zich niet voor om tijdens optredens benjamin Clemens op zijn knie te plaat sen. Clemens op zijn beurt zingt een aantal zanglijntjes voor die door de broers op hun beurt keurig worden nage speeld. Kunst of kitsch? Van der Feen zegt op deze manier een sfeertje te creëren teneinde zijn muzikale boodschap uit te kunnen dragen. Arnold Parre Jazzdag Middelburg: Stads- schouiuburg Middelburg, zaterdag 23 januari vanaf20.00 uur. Feen Brothers Bolwerkzaal van 22.30 uur tot 00.15 uur Mark van der Feen: Een beetje musicus is ook showman. foto Ruben Oreel Janis Joplin: Er zat iets sterk opruiends in haar optredens. foto Anefo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 19