Mijn werk hoort te rommelen Klaagzang over een kreupele mensheid Lodewijk de Boer kantelt de wereld ts Hans Neugebauer met de ultieme Wozzeck It H kunst cultuur C VRIJDAG 15 JANUARI 1993 Op initiatief van de PaardenKathedraal, theatervoorziening voor Midden-Nederland, presenteert een aantal culturele instellingen in de stad Utrecht 'Het gekanteld Universum - een confrontatie met het werk van Lodewijk de Boer'. Van 18 januari tot en met 13 februari worden in Utrecht zeven toneelstukken van hem gespeeld, omlijst door een programma met film, muziek, een lezing, een tentoonstelling, readings van zijn toneelteksten en gesprekken over zijn werk. Lodewijk de Boer is een schrijver, regisseur en componist die het Nederlandse publiek al zo'n dertig jaar spraakmakend bestookt met gekantelde werelden en bizarre personages. Op foto's ziet hij er vervaarlijk uit. Zon nebril. grimmige trek om de mond. In werkelijkheid blijkt hij de zachtheid en de openheid zelve. Lodewijk de Boer (1937), zoon van een Surinaamse moeder en een Indische vader, gaat geen vraag uit de weg. - Waarom schrijft u? „Ik las de roman Archibald Strohalm van Harry Mulisch en ik dacht: 'zo schrijven, dat kan en wil ik ook'. Dus ging ik aan de slag. Ik liet de eerste resultaten aan Mu lisch lezen en hij zei: 'heel erg leuk, maar je moet ophouden mij te imiteren'. Waarom begin je aan iets? Vanuit bewondering, denk ik. Vanuit een behoefte om iemand te zijn die je niet bent. Vanuit herkenning. Op het spoor van toneelschrijven kwam ik door de absurdisten, in Nederland geïn troduceerd door Kees van Iersel. Het werk van Beckett en Ionesco gaf mij een verge lijkbare schok als Archibald Strohalm. Eindelijk toneel, dat de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog reflecteerde. Daar was ik naar op zoek. Dat was wat ik zocht in de kunst. Onbewust. Daarom voelde ik me in die tijd ook zo weinig op mijn plaats als violist in het Concertge bouworkest. een instituut dat was doorge gaan met spelen van Bach en Beethoven alsof er geen 6 miljoen joden in de gaska mer waren omgekomen." -- U bent opgeleid als klassiek violist. Je zou denken, dat met die achtergrond een ontwikkeling tot componist veel meer voor de hand had gelegen. „Misschien. Ik heb er alleen een privé-ver- klaring voor. Ik ben lui. En componeren vereist veel meer theoretische achter grond dan het schrijven. Op het conserva torium was ik heel slecht in de theoreti sche vakken. Ik voelde er verzet tegen. Opleidingen heb ik nooit afgemaakt. Met een de praktijk in hè." Surrealisme - Uw toneelstukken zijn opgeschoven van het absurdisme naar het surrealisme. „Ja. Het absurdisme was mij een te theo retische stroming. De stukken van Bec kett en Ionesco gaan van ideeën uit, laten werelden zien die nooit hebben of zullen bestaan. Surrealisme is meer met de werkelijkheid verweven. In de jaren zestig heb ik ervaren hoe fascinerend het kan zijn als je de werkelijkheid kantelt, zodat deze scheurtjes gaat vertonen. Ik heb toen - dat deden we allemaal in die dagen met LSD geëxperimenteerd. Wat je dan voor dingen ziet. Een plafond dat lang zaam naar beneden komt, straten met schreefgezakte muren. Beelden die door Dali geschilderd hadden kunnen zijn." - Met het feuilleton The Family sloeg u de spijker op de kop van de anti-autoritaire tijdgeest van de jaren zeventig. The Fa mily was hèt grote Nederlandse toneel succes van na de oorlog. Klopt het. dat u daarna in een zoekende periode bent be land? „The Family is in feite een vorm van volkstoneel. Ik had een nieuwe Herman Heijermans kunnen worden, maar dat was niet wat ik wilde. Voordatje het weet zit je gevangen in een succesformule. Voordatje het weet ben je de schrijver van 'Zeg 'ns AAA'. Nu verkeer ik in de geluk kige omstandigheid dat er een nieuwe foto Pan Sok „Ik mag Erik graag, maar wij zijn zo ont zaglijk verschillend. Ornaat hij absoluut niet begrijpt waar mijn teksten vandaan komen, denkt hij dat ik dat ook niet weet. Het is waar dat ik me niets van psycholo gische logica of dramaturgische structu ren aantrek, maar dat wil niet zeggen dat ik als een halfbewustloze, als een soort medium, achter de tekstverwerker zit." „Schrijven is denken. Op het moment dat ik schrijf denk ik. Niet daarvóór. Ik ben geen toneelschrijver die werkt aan de hand van schema's of pas gaat schrijven als het stuk in zijn hoofd rond is. Om te schrijven heb ik heel weinig nodig. Een in trigerende titel is als vertrekpunt al ge noeg." „Het aardige is. dat geen enkel stuk van mij volmaakt is. Er zit altijd gerommel in Ik vind dat dat er absoluut bij hoort. On gepolijste kunst over een onvolmaakte wereld. Ik zou die vlekjes in mijn werk kunnen schoonpoetsen. maar ik doe het niet. Nee. niet vanwege mijn luiheid. Maar het is waar dat ik een soort handigheid be zit. Ik ben niet geworden tot wat ik ben door vlijt, maar door handigheid. Ik ben goed in het verdoezelen van fouten." Eric van der Velden Het gekantelde universum, opening maandag I8januan om 16.30 uur in de Stadsschouwburg van Utrecht. Toneeluitvoeringen, films en lezin gen tot en met 13 februari in diverse theaters in Utrecht. De toneelvoorstelling Het oordeel van Paris is te zien in het Appeltheater in Den Haag op 11.12 en 13 februari Informatie over Het gekantelde universum bij de PaardenKathedraal - Theatervoorziening van Midden-Nederland in Utrecht. 030-711414 iwerkdagen van 10 tot 17 uur). Scène uit Het oordeel van Paris van Lodewijk de Boer door Toneelgroep De Appel in Den Haag. stroom op gang is gekomen. Ik weet steeds beter waarover ik het wil hebben. Thema's waarvan ik constateer, dat zij veel minder dan vroeger met mij persoon lijk te maken hebben. Lees ik oude stuk ken van mezelf terug, dan denk ik: 'Je hebt het alleen maar over jezelf. De Ver huizing (1964) gaat bijvoorbeeld over po diumangst, over de angst van een violist dat het publiek merkt dat hij geen Menu- hin is. We hadden het al over imiteren. Ik ben viool gaan spelen omdat ik Menuhin wilde worden, zoals ik ben gaan schrijven om Mulisch te zijn. Nu hoef ik niet zo nodig meer iemand anders te zijn. Ik ben." - Milder geworden? „Nee. Ik vind zelf dat in mijn latere werk meer kwaadheid zit. Mijn stukken zijn kouder, killer, agressiever, onmenselijker geworden. Reden tot optimisme is er nog steeds niet. Met het verdwijnen van de muur is er een doos van Pandora openge gaan. De communistische bovenmeesters zijn weg, en nu krijgt de horde de kans om zijn ware gezicht te laten zien. Het klinkt een beetje wreed, maar ik denk dat de hor de met Tito veel beter af was. Die hield de Joegoslaven onder de duim en die zorgde dat ze werk hadden. Het gaat allemaal nog veel erger worden, denk ik." Kinderen - Waarom begint een aartspessimist aan kinderen? - vijf is zij inmiddels - weet precies hoe ze zich moet opstellen om haar vader te behouden. Ze is heel volwassen, heel rela xed. Ik vind haar ontzaglijk leuk, echt." - Maar een vrolijker mensbeeld heeft u onder invloed van uw dochter niet gekre gen? „Integendeel. Mijn dochtertje is gek op haar Barbie-pop. Ik vind dat ding het al- lerlelijkste wat er bestaat. Het toppunt van wansmaak. Daar hebben we heel wat discussies over." - Een terugkerende kritiek op uiv werk is dat het te duister, te iceinig toegankelijk, te mystificerend zou zijn. „Een heel Hollandse kritiek. W. F. Her mans. dat is wat de Hollander wil: alles duidelijk, met een soort zakkerigheid en kankerpitterigheid, waarin we ons alle maal lekker kunnen herkennen. Daarom vinden we Hermans een groot schrijver, terwijl Mulisch het is. Het werk van Mu lisch is gelaagd, trekt rookgordijnen op, schuift de betekenislagen over elkaar heen." Medium - Erik Vos, artistiek leider van Toneel groep De Appel, schrijft in het program maboekje van 'Het Gekantelde Univer sum': ..Lodeivijk iveet zelf soms nauice- lijks uit welk gebied van zijn bestaan zijn teksten komen bovendrijven op zijn tekst- verwerker." „Volgens mij zijn het de vrouwen die kin deren willen. Mannen verzetten zich, tot dat hun verzet niet meer tegen de druk be stand blijkt. Had ik een zeurderig en la waaiig kind gekregen, dan was het gega randeerd mis gegaan. Maar mijn dochter Lodewijk de Boer: Ongepolijste kunst over een onvolmaakte wereld, foto Jaap de Boer Achttien jaar lang is de Duitse operaregisseur Hans Neugebauer al aan het schaven en slijpen aan Wozzeck, de opera die Alban Berg componeerde naar de tragedie van Georg Biichner. Neugebauer streeft naar de enig denkbare, absoluut universele Wozzeck. Hij kwam er zelfs voor naar Opera Forum om ook het Nederlandse volk de ultiem geperfectioneerde opera te 'schenken'. Morgen (zaterdag) gaat de Nederlandse Neugebauer-Wozzeck met bariton Henk Smit in de titelrol, in Enschede in première. Daarna volgt een toernee. Wozzeck vertelt het tragische verhaal van een schlemiel die ten onder gaat aan de wreedheid en de gekte van de samenleving. De voormalige Keulse opera-inten dant Hans Neugebauer noemt Woz zeck één van de belangrijkste opera's van de 20e eeuw. „Het klinkt een beetje ijdel, maar deze voorstelling heeft een grote roem vergaard. Het is een zeer ge slaagd werkstuk, vooral de samenwer king met de fantastische decorontwer per Achim Freyer heeft veel betekend voor het uiteindelijke resultaat. Noem het een gelukkig toeval, maar alles klopt in deze Wozzeck." De oerversie van Neugebauers pronk stuk dateert van 1975 (Keulen). Wozzeck was vervolgens zo ongeveer overal te zien (St. Gallen. Parijs, Kopenhagen, Es sen, Brussel) zonder dat er werkelijk iets wezenlijks veranderde. Toch houdt Neu gebauer vol: „Ik maak theater voor men sen van nu. Wat ik doe maakt zich los van het gewone. Maar ik blijf beslist dicht bij het origineel. Je kunt een voorstelling kapot maken als je dat niet doet." Prikkeling „Van Wozzeck gaat een grote prikkeling uit. Dat begint al met het decor. Bijna alles is sneeuwwit, je krijgt associaties met een inrichting, een ziekenhuis. Het toneelstuk Woyzeck van Georg Buchner, waar Alban Berg zich op baseerde, bevat een aantal min of meer afschuwelijke verwijzingen naar het menselijke li chaam. Buchner heeft niet voor niets me dicijnen gestudeerd." „In de kale witte ruimte zijn aan één zij de veel deuren aangebracht. Daarachter wonen de kwaadaardige buren van Woz zeck. die deze arme man chicaneren en koeioneren. Alles is wit. behalve de ge zichten van de mensen die Wozzeck het ergst lastig vallen. Dat is in de eerste plaats de dokter, die Wozzeck veel bonen laat eten en die met dit experiment ge neeskundige wereldroem tracht te ver garen. Dan de kapitein, die 'm als loop jongen gebruikt en op 'm zit te vitten. Van alle gekleurde gezichten is dat van de tambourmajoor wel het bontste. Want die neemt hem als het ware zijn vriendinnetje Marie af. De soldaten heb ben wij door haar ogen gezien. Het zijn figuren uit de Folies Bergères, het zijn haast popidolen. Daar komt dan bij die ongelooflijk mooie muziek. Hoewel die voor sommigen toch een beetje te wild is. Berg en de Wiener Schule. dat is geen 'Hanschen Klein' of 'Die lustige Witwe'. Operaregisseur Hans Neugebauer: Als ik deze Wozzeck bekijk, zeg ik: afblijven, het kan niet beter. foto Charel van Tendeloo bauers Wozzeck is deels te danken aan het toneelbeeld. Dat zag voor het eerst af van het naturalisme waarmee Büchners drama altijd omgeven was. „Volgens de opvoeringstraditie legde het decor de na druk op de armoede; je kreeg een slop penwijk te zien met grauwe fabrieken en heel veel bakstenen. Dat heb ik gesubli meerd. De mensen zijn bij mij ook arm. maar ik heb het niet over de sociale boeg gegooid. Echte arme mensen zijn er niet meer in West-Europa, ook een fabrieks arbeider rijdt Mercedes. Daarom heb ik afgezien van het baksteen, dat was in 1975 een sensatie! Mijn versie van W02- zeck benadert het wezenlijke. Het stuk is bijna doorzichtig geworden." Beproefd De muziek van Berg bevat sprongen en scherpe klanken, die het gehoor op de meest aangename wijze kwellen. Als je haar echt goed kent is deze muziek van een ongekende schoonheid." Het legendarische karakter van Neuge- „Nee. sinds 1975 is er niets aan het stuk veranderd. Het is hooguit mooier en be ter geworden. Waarom zou ik iets aan het concept veranderen? Het is beproefd en het heeft zich in de loop der jaren alleen maar meer waar gemaakt." Er zijn inmiddels achttien jaren verstre ken, het publiek van 1975 is anders dan het publiek van 1993. Hoe kan Neuge bauer dan volhouden dat hij theater maakt 'voor mensen van nu'? ..Wozzeck is een parabel, het is een uni verseel geldig verhaal. Ik heb het ooit de ondertitel gegeven: 'Klaagzang over een kreupele mensheid'. Het gaat over het geestelijke en lichamelijke lijden der mensen. Een tijdloos gegeven Mensen kijken toch ook nog steeds naar de Mona Lisa. Hoogstens is de smaak van het pu bliek in de tussentijd veranderd, maar aangezien ik mijn tijd vooruit was levert dat geen enkel probleem op. Waarom iets veranderen aan het fabelhafte End station? Wozzeck is 'Spitze'; elk detail klopt. Als ik deze Wozzeck bekijk, zeg ik: afblijven, het kan nk-t beter." De oude opera-rot knort nog wat na. ver bijsterd over de vermeende aantijging dat zijn Wozzeck versleten zou zijn Hij hoort de eigenlijke vraag niet eens: hoe komt het datje er als regisseur een uitda ging in blijft zien om al die jaren met de zelfde opvoering bezig te zijn. Neuge bauer overstemt de vraag met aanhou dend geknor „In Brussel is er zelfs een dubbel decor. En met dat decor is het gegaan zoals met goede oude wijn. Hoe ouder het werd, hoe mooier en levendiger het eruit ging zien. Je ziet overal van die kleine krasjes en inscripties, zoals op het mannentoilet. Het is een soort grafiek geworden. Mis schien is het met Paul Klee te vergelij ken: ieder kan er iets van zijn gading in zien. Moet ik dat aan de kant doen. om dat het nu 1993 is? Waarom zou je een eersteklas opvoering vervangen door een nieuwe die waarschijnlijk derde rangs zal zijn." Wozzeck wordt bij Forum gespeeld door Henk Smit. Volgens Neugebauer is Smit 'op weg' naar een goede uitbeelding. „Hij is zoals de meeste baritons een Herren- mensch, e«i type Graf Luna. Ik heb hem moeten duidelijk maken dat Wozzeck een underdog is. Hij mag geen medelij den met zichzelf hebben, maar hij moet een man zijn die niet anders weet dan dat er met hem gesold wordt. In het theater heb je rollen met diploma en rollen zon der diploma. Als de acteur die Wozzeck speelt steeds laat zien dat hij ervoor ge studeerd heeft, dan is hij niet geschikt voor die rol. Wozzeck is een zeer eenvou dige, door visioenen geplaagde man... Heel moeilijk om te spelen. Dat kan al leen 'ohne Abitur'." Dirk Willem Rosie Opera Wozzeck, première morgen izaterdag) in Enschede. Vervolgens maandag 18 januari in Utrecht lStadsschouwburg), woensdag 20 januari in Rotterdam (Schouwburg). vrijdag 22 januari in Amsterdam Stadsschouwburg) dinsdag 26 januari in Den Haag (AT&T), don derdag 28 januari m Eindhoven (Stads schouwburg). zaterdag 30 januari in Maas tricht (Theater aih Vrijthof), maandag 1 fe bruari in Arnhem 1Schouwburgi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 15