Mémien is een beetje Wim de Bie Rubensstad poetst besmeurd blazoen De liefste van de buis vrije tijd Antwerpen '93 DONDERDAG 24 DECEMBER 1992 39 Wat een rustig en beschaafd mens, die Mémien Holboog. Hoe ze lichtelijk verwonderd de camera inkijkt en 'Dahag!' zegt, met die mooie, gevoileerde stem. Ja, dan waait er toch wel even een warm briesje langs het mannenhart. Meer heren zijn gecharmeerd geraakt van Mémien. Wat heet gecharmeerd! Wim de Bie, uit wiens brein de ethica Mémien Holboog is voortgekomen, is wanhopig verliefd geworden op zijn eigen creatie. In zijn roman De liefste van de buis, die onlangs bij uitgeverij De Harmonie is verschenen, doet hij verslag van een vurige liefdesaffaire, die helaas, helaas, slecht afloopt. Wij spraken met De Bie over zijn 'amour fou', over travestie in het algemeen, over 'Keek op de Week' en over het 'aftapen' van illegalen. Wim de Bie ziet er patent uit. Hij draagt een mooi, wijnrood jasje en daaronder een met smaak uitgezocht overhemd. De kleur van zijn broek, nee, de broek in het geheel, staat ons niet meer zo bij. Hij droeg toch wel een broek? Of was het een rok? Ach natuurlijk niet! Maar misschien is onze twijfel in dezen wel tekenend voor ons ge spreksonderwerp, dat nogal twee slachtig is. We gaan het hebben over de ethica Mémien Holboog, over wie De Bie in zijn roman De liefste van de buis in adorerende bewoordingen schrijft. De Bie, de geestelijke va der van Mémien, koopt op een ze ker moment zelfs een liefdesnestje voor de geliefde afsplitsing van zichzelf. En terwijl zij in dat peper dure appartement nipt aan de wit te wijn, vliegen de koosnaampjes haar om de oren. De ethica mag zelfs gebruik maken van De Bie's eigen werkhut in de tuin. En van uit die tuin wordt zij door een vi deocamera naast de pereboom geobserveerd. - Waarom speciaal Mémien Hol boog? „Van de honderden typetjes die je speelt, zijn er maar een paar waar van je zelf schrikt. Waarvan je even denkt: ben ik dat? Een voorbeeld is Dirk. die zwerver. Toen ik die voor het eerst op het scherm zag, schrok ik. Omdêft er in hem iets van mijn eigen persoonlijkheid op flitste. even maar, zoals een straal tje zon eventjes opflitst in een scherf. Met Mémien Holboog had ik dat ook. Ik vroeg me af: zou ik er zo hebben uitgezien als vrouw? Ik dacht: ik bén het, maar ik ben het niet. Als je zoveel rolletjes speelt, ga je je afvragen: hoe zou ik eruit zien als vrouw? Dat hebben wel meer mensen. Het is natuurlijk ideaal als je als man een tweeling zuster zou hebben. Dan weetje het meteen." „De kunstenaar die verliefd wordt op zijn eigen schepping, de beeld houwer die verliefd wordt op zijn beeld - het is een oeroud thema. Het Pygmalion-idee. Maar er zit ook iets narcistisch in. Alleen ziet de ik-fïguur in mijn boek zichzelf niet weerspiegeld in een vijver maar op het beeldscherm. En dan ook nog eens in de persoon van een vrouw. Maar ik zeg met nadruk: ik ben een acteur die zijn werk doet. Ik vind het niks bijzonders om me in vrouwenkleren te hullen." Begluren - Voorin je boek gebruik je als mot to dit citaat van Robert Musil: '...en de grote, meedogenloze liefdespas sies houden er allemaal verband mee dat een mens zich verbeeldt dat zijn geheimste Ik hem vanach ter de gordijnen van andermans ogen begluurt'. Waarom juist dit ci taat? „Dat is moeilijk uit te leggen, maar ik zal het proberen. Stel: jij bent verliefd op iemand, maar die per soon is niet verliefd op jou. Hoe komt het dan dat je toch zoveel in die vrouw ziet? Dat komt doordat ze iets heeft te maken met je per soonlijkheid. Ze is jou een beetje en om die reden wil je haar hebben. Uit haar ogen kijkt iets van jezelf jou aan. Tijdens het schrijven sloeg ik bij toeval Een liefde aan de andere kant van de streep op. Mu sil beschrijft daarin de liefde tus sen een broer en een zuster. Een in- Wim de Bie met zijn K eek-compagnon Kees van Kooten (links). cestueuze verhouding die heel ver gaat." „Zo ver ga ik niet. Maar mezelf begluren als vrouw, dat vond ik een mooi en aantrekkelijk beeld. De ik-figuur wordt verliefd op zijn eigen creatie. Een onmogelijke lief de. En daarom misschien juist zo hevig. Maar het uitgangspunt voor dit boek is geweest: kan er een lief de bestaan tussen een man en een vrouw die alleen maar op het scherm bestaat. Een vrouw die bo vendien ook nog eens uit die man is ontstaan." „Om het wat algemener te maken: ik denk dat het op iedereen nog steeds een merkwaardig effect heeft als hij zichzelf terugziet op het scherm of op de videorecorder. Dat effect speelde al bij de eerste bandrecorders in de jaren vijftig. Iedereen vraagt zich af: ben ik dat? Na vijfentwintig jaar ben ik heel erg gewend aan mezelf op de televi sie. Maar het blijft merkwaardig. Het lijkt alsof je altijd een rol speelt, ook al ben je dan geen type maar jezelf. Ik weet hoe ik beweeg, maar ik kijk daar nog steeds met verbazing naar. Iedereen gaat toch op de punt van zijn stoel zitten als hij zichzelf op de video ziet. Of ze schrikken zich dood en slaan hun handen voor hun mond. Ah. zie ik er zo uit!? Wat zit mijn haar raar! Je moet eens kijken naar winkels die buiten van die beeldschermen hebben waarop de mensen zichzelf kunnen zien lopen. Vijf van de tien mensen gaan terug om zichzelf nog eens voorbij te zien komen." Ironie - De hoofdpersoon in het boek gaat erg ver in zijn verliefdheid. Hij koopt een appartement voor Mémien, hij schrijft haar de ene liefdesbrief na de andere. De ko- misch-satirische toon ligt er niet erg dik bovenop? „Vooral het einde van het boek is ironisch. Als Memien van de ik-fi- guur eist dat hij een geslachtsve randering ondergaat, zodat ze he lemaal op zichzelf zal kunnen Wim de Bie: Als je zoveel rolletjes speelt, ga je je afvragen: hoe zou ik eruit zien als vrouw? foto Monique Baan stereotype is heel gevaarlijk. Daar moet je mee oppassen. Hetzelfde geldt voor de Joegoslavische vluchteling. Die doe je geen recht met een grappig scènetje Er klop pen nu echt ernstige problemen aan onze deur. Het is allemaal zo ernstig dat sommige gruwelijke za ken niet eens meer de krant halen. Heb je onlangs op het journaal ge zien hoe die twee Israëlische solda ten die Palestijn een forse serie ka- rateschoppen tegen zijn hoofd ver kochten? En die beelden zijn dan nog ingekort, want anders zouden de kijkers kunnen gaan denken dat ze met een herhaling te maken hebben. Vroeger zou Nederland daarvan op zijn kop hebben ge staan. Maar nu: niets." -- Je brak laatst een lans voor Lub bers, die zei dat er moest worden opgetreden in Joegoslavië. „Ja, ik hoorde hem van die ferme taal bezigen en ik dacht: zo, zo, we gaan de goede kant op. Hij zei dat hij zich de gruwelen daar kon voor stellen. 'Ik ben van '39', zei hij. Ik ben ook van '39. Ik kan me nog wel dingen uit de oorlog herinneren, ja. Duitsers die je vanuit het dakraam op mensen zag schieten. Tuinders die met hun handen omhoog uit de kassen kwamen. Dus dat schept een beetje sympathie voor zo'n op merking. Maar de volgende dag in Edingburgh zei Lubbers alweer wat anders." Waar ik me buitengewoon kwaad om maak is zo'n beleid bij de vreemdelingenpolitie op Schiphol. Dat ze zo'n asielzoeker 'aftapen'. Hem de mond snoeren met tape, zodat hij in ademnood komt en hersenletsel oploopt. En dat was daar de normale gang van zaken. Want ze willen natuurlijk geen schreeuwende vent in een vlieg tuig hebben. En Kosto, die daar voor verantwoordelijk is. blijft maar gewoon zitten. Daar maak ik me kwaad over." „Kwaadheid is een emotie die je niet zo vaak ziet op het scherm. Als ik het doe, is dat niet gerepeteerd. Ik vind dan dat het er puur op moet. Ik laad me op en zeg: zou ie dereen even uit de kamer willen gaan? En dan gaat de camera aan en word ik woedend. Echt met schuim op de bek. Dan kunnen ze me vijf straten verder horen. Het moet op de televisie worden afge zwakt, anders is het te erg." - Op de maandagochtend zijn 'Keek op de Week' en 'De schreeuw van De Leeuw' het vaste onder werp van gesprek. Wat vindt u van Paul de Leeuw? „Hij is een van de weinigen die nog onverwachte dingen maken. Soms lukt zijn programma, soms niet. Dat heb je nu eenmaal bij zo'n for mule. Maar het is altijd onver wacht. En dat vind ik erg goed." -- Om nog even terug te komen op Mémien: wat zei uw vrouw eigen lijk van die vrouivenrol? „Daar vraagje me wat. Ik zou het niet weten. Ik heb daar geen herin neringen aan Maar niets is voor ons te dol als het binnen de rol past. Het is gelukkig nog nooit no dig geweest, maar als de broek moet zakken, moet-ie zakken." Cees van Hoore Wim de Bie. De liefste van de buis. De Harmonie, 24,50 staan. Een boek dat bij voorbaat komisch en satirisch is, vind ik irri tant. dus de toon in die liefdesbrie ven is aan de serieuze kant. ja. Een beetje tragische man wel, die ik-fi- guur, als je het mij vraagt." „Maar het is al met al toch ook een parodie. Ik wist dat dat boek over Maarten 't Hart eraan kwam. Tra vestie is aan de orde van de dag, op elke straathoek, in elke disco theek, kom je travestieten tegen. Het is heel gewoon geworden." „Ik vind 't Hart er trouwens niet goed uitzien als vrouw. Hij maakt zich slecht op. Ik heb het hem zien doen in een documentaire. Hij nam de lippenstift en drukte die tegen zijn lippen, niet elegant, heel knul lig. Een vrouw penseelt haar lip pen. 't Hart liet zien dat hij nog nooit in het echt een vrouw haar lippen heeft zien stiften. En als je naar de ogen van 't Hart kijkt, o. die zijn zo slordig opgemaakt. Maar misschien wil hij wel een der derangstravestiet spelen. Mis schien is dat zijn kick. Misschien wil hij zichzelf door die vrouw heen blijven zien. Ik denk altijd: als je het doet. doe het dan zo mooi mo gelijk." -- We laten Mémien nu even rusten en gaan over op 'Keek op de Week'. Ik heb het idee dat het programma over de gehele linie genomen niet echt hard is. Dat het jullie vooral gaat om het amusement. Moet het niet ivat harder, ivat heftiger? De tijd is. lijkt mij. toch wel rijp voor keiharde satire. „Onze satire is altijd een wel vaartssatire geweest. Een satire op het teveel en het modieuze. Je hebt gelijk dat er het afgelopen jaar veel aan het veranderen is in de wereld. Het wordt steeds heftiger. Alsoi Nederland opengaat en we inder daad bij Europa gaan horen. We krijgen vreselijk grote problemen op ons bord. Ja, ja. het dorp Neder land gaat echt open. Ook door zo'n illegalenkwestie is het allemaal veel ernstiger geworden. Daar spe len wij. vind ik zelf, nog niet goed foto G PD genoeg op in. We zijn misschien iets te 'soft', al zit er nog wel een flinke dosis ironie in ons program ma. Maar ik geloof dat de functie van de ironie aan het veranderen is. Dat er hardere taal wordt ver langd. Maar dan vraag ik me af oi wij dat in ons programma moeten doen." - Heb je het idee dat jullie pro gramma enig maatschappelijk ef fect heeft? „Heel toevallig stond er vandaag een stukje in parlementaire ru briek van De Volkskrant. Daarin schreven ze dat de PvdA in alle ge lederen wakker is geworden door dat ik in 'Keek op de Week' het imago van Pronk aan gruzelemen ten heb geslagen. En Kok moet dat nu recht gaan breien in het kabi net. Daar staat dus letterlijk dat ons programma effect heeft gehad. Daar staan ivij nooit bij stil. Daar is het ons ook niet om begonnen. Met onze satire willen we alleen maar opluchting verschaffen. Je denkt: ik heb het tegen gelijkgezin den. We werken niet met het idee dat we de boel overhoop zullen krijgen. Ik denk dat televisie ook niet zo werkt. Telkens weer blijkt dat elk onderdeel van het pro gramma op duizend verschillende manieren wordt uitgelegd. We heb ben besloten niet na te denken over het effect van ons programma. Als ik zoiets in De Volkskraiit lees, krab ik me achter mijn oren en zeg ik: daar heb ik nooit aan gedacht. We nemen niets en niemand se rieus. Dus ook onszelf niet." Turk -- Ik mis de Joegoslavische vluch teling als type in 'Keek op de Week' „We hebben destijds die Turk ge daan. Je weet wel: die Turk die zo'n deftig Nederlands sprak. 'Zeg groentehandelaar, zoude het U be hagen mij een half pondje spruiten te verkopen?' Die scène is opgeno men met medewerking van Turkse acteurs. Maar het maken van zo'n Antwerpen mag zich volgend jaar de culturele hoofdstad van Europa noemen. Een eretitel, waarmee de Rubensstad haar enigzins besmeurde blazoen denkt op te kunnen poetsen. De vzw Antwerpen '93, een stichting waarin stadsbestuur, provincie, de Vlaamse gemeenschap en de EG zijn vertegenwoordigd, hoopt met een budget 50 miljoen gulden zoveel culturele activiteiten te kunnen organiseren dat de verwachte twee miljoen bezoekers volledig voorbij zullen gaan aan de problemen waarmee de stad kampt. Het blazoen van Antwerpen is besmeurd. De Sinjorenstad, ooit de uitwijkplaats voor Joden en andersdenkenden, een socialis tisch bolwerk dat bestierd werd door dokwerkers en diamantens lijpers. heeft haar status van vrij plaats verloren. Op het moment dat de stad zich mag manifesteren als Europa's culturele centrum grijpen de neo- bruinhemden van het Vlaams Blok naar de macht. Een op de vier (prognoses spreken al van 1 op de 3) Antwerpenaren stemt op het ex treem-rechtse Vlaams Blok. Socia listische en liberale raadsleden schromen er niet voor om de over stap te wagen naar de rechts-radi- calen. die 'het eigen volk eerst en buitenlanders buiten' als leitmo- tief hebben gekozen. Terwijl de Sinjoren in de vele cafés zonder aarzelen reppen over de 'Makakken' en 'die gasten uit Bor- gerrocco' presenteert burgemees ter Bob Cools zijn Antwerpen als 'een stad waar men contact wil leg gen met alle volkeren, alle cultu ren, waar geen bekrompenheid of racisme of antisemitisme mag heersen, een stad die tolerant is en waar totale artistieke vrijheid heerst.' De vzv Antwerpen '93 kan zich in die woorden van de burgervader vinden. „De politieke situatie heeft niets met Antwerpen '93 te maken", zegt Mare Vandebeke, woordvoerder van de stichting. „Het imago van de stad is aange tast, dat kunnen we niet ontken nen. maar wij zullen als vzw geen politieke stellingname innemen. Wij gaan in 1993 proberen met een cultureel/artistiek goed program ma deze stad te promoten. Als wij zouden trachten om de politieke en stedelijke problemen met onze activiteiten op te lossen zouden we veel te hoog grijpen. Het is aan de politiek, aan de bestuurders, om die zaken aan te pakken. Niet aan ons." Geeraerts Die houding van de stichting, van de organisatoren van het cultureel festijn, is voor diverse Vlaamse kunstenaars reden geweest om zich volledig te distantiëren van het culturele spektakel in Euro pees kader. De auteur Jef Gee raerts, ras-Sinjoor, riep de afgelo pen week in de Groene Amster dammer mensen op om Antwer pen - vanwege het besmeurde bla zoen en de incompetentie van be stuurders om iets aan de proble men te willen doen - volgend jaar te mijden. Vandebeke is zich bewust van het negatieve beeld dat her en der van Antwerpen geschapen wordt. Hij betreurt het dat juist Vlaamse kunstenaars zich afzetten tegen het culturele evenement. „We heb ben namelijk in het programma veel ruimte ingenomen voor Belgi sche kunstenaars." Het budget dat de stichting tot haar beschikking heeft (50 miljoen gulden, waarvan een derde is opge hoest door het bedrijfsleven) is vol gens Vandebeke toereikend om een gevarieerd programma voor te schotelen aan de ruim 2 miljoen cultuurliefhebbers die volgend jaar in de stad hun opwachting ko men maken. De officiële opening van Antwer pen '93 is gepland in het weekeinde van 26 tot 28 maart. Op deze dagen wordt telkens om 15.00 uur een openingsconcert verzorgd in de hal van het Centraal Station door het Mols Percussie Ensemble en het Clarinet Choir. In dat weekein de openen koning Boudewijn en koningin Fabiola de Jordaens-ten- toonstelling in het Koninklijk Mu seum voor Schone Kunsten en wo nen zij in de Bouralschouwburg de officiële gala-avond bij. „Onze opzet", vervolgt Vande beke. „is om Antwerpen ook na 1993 op culturele vlak iets blij vends te laten houden. De theater- boor De Ark blijft ook na 1993 in de stad. de collectie beelden in het Middelheim wordt vergroot en het museum voor hedendaagse kunst wordt uitgebreid. Daarnaast heb ben de overheden ruim 3 miljard francs 165 miljoen gulden) gestopt in de restauratie van vele beeldbe palende gebouwen in de stad, waarvan het Centraal Station niet het minste is. Los van deze restau ratiewerken. die een blijvend ka rakter hebben, wordt met het oog op Antwerpen '93 de stedelijke in frastructuur fors gewijzigd. Er zijn momenteel grote stadsvernieu wingsprojecten bezig op 't Zuid en 't Eilandje, die na '93 hun afron ding zullen krijgen. Dit alles moet Antwerpen na volgend jaar een dy namischer karakter geven." Conny van Gremberghe Het programma van Antwerpen '93 (selectie): Tentoonstellingen: 1 De botanica in de Zuidelijke Nederlanden; mu seum Plantijn (13 maart - 13 juni). 2. Europese fotografen zien Ant werpen: museum voor fotografie (26 maart - 15 juni). 3. Jordaens; Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (27 maart - 27 juni). 4. Ru bens Cantoor; Rubenshuis (15 mei - 27 juni). 5. Nieuwe beelden voor Middelheim, Middelheim (vanaf 6 juni). 6. Antwerpen, verhaal van een metropool: Hessenhuis (25 juni - 10 oktober). 7. Tentoonstelling hedendaagse beeldende kunst; KMSK (25 juli - 10 oktober) 8. He dendaagse beeldende kunst; MuH- KA (19 september - 28 november) 9. Het gelaat van de geesten; Etno grafisch museum (19 september - 31 december). 10. Uit de schatka mer; provinciehuis 15 juni 4 juli). 11. Het goud van Columbia; Etno grafisch museum (19 juni - 6 sep tember) 12. Rubensgrafiek; Roc- koxhuis 15 mei - 27 juni). Manifestaties: Eurosail; dokken bij het 't Eilandje (14 - 17 augus tus). Japan Fest (3 - 5 juni). In de schouwburgen en concertza len worden het gehele jaar door dans-, muziek- en toneelopvoerin gen verzorgd. Hoogtepunten zijn: het concert van het Europese jeugdorkest onder leiding van Ber nard Haitink op 15 april in de Eli- sabethzaal. optredens van het Bal let van Frankfurt op 27 en 28 april in de Stadsschouwburg, het conert van het Londens Philharmonisch Orkest in de Singel op 6 mei. de Hamlet-uitvoeringen van het Zuidelijk Toneel in het Bourla- theater in de tweede week van juni. Nadere informatie over manifesta ties en uitvoeringen kan worden ingewonnen bij de vzw Antwerpen '93, Grote Markt 29 in Antwerpen. De O.L.V.-kathedraal beheerst de Grote Markt van Antwerpen, waar in het kader van Antwerpen '93 diverse activiteiten plaatsvinden. foto Annette Vlug

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 39