J^erst Danny Munk versloeg zijn image de Voor de winkel staat een kinderlokker fZC Elektronisch vriendje vraagt veel aandacht l Cxi O L mmm donderdag24december 1992 35 WÊÈÊÊÊÊmÊÈÊÊÊÊmÈÊÈiÈm Het jaar 1992 was een jubileumjaar voor de 22-jarige Danny de Munk. Precies tien jaar geleden ontdekte filmer Guido Pieters het Amsterdamse straatschoffie met het guitige koppie voor de hoofdrol in de speelfilm Ciske jS| de Rat. Daarna ging het hard voor de toen twaalfjarige jongen. De film be- zorgde hem roem en succes, maar ook y het vrijwel onuitwisbare stempel 'kin- dersterrelje'. Het Shirley Temple-effect lag op de loer, maar hém lukte het om het hardnekkige image van zich af te schudden. Slechts weinigen in de showbizz kunnen bogen op zo'n staat van dienst: 22 jaar j oud en dan al een tienjarig jubileum te vieren. Er zijn natuurlijk meer zeer jonge beroemdheden geweest, denk aan Hein tje, Shirley Temple of het zangeresje Wil- ma. Zij hadden ook op reeds jonge leef- tijd hele zalen in verafgoding aan de voetjes liggen. Maar meestal was het door volkomen natuurlijke oorzaken als een baard in de keel of een wat volwasse- ner aanblik snel afgelopen met de roem, en verzonk de eens zo veelbelovende car rière in de vergetelheid. Klatergoud, de relativiteit van het suc ces. Danny de Munk kan er over meepra ten. Ook voor hem dreigde het Shirley Temple-effect. Najaren van succes, aan gezwengeld door zijn rol als het Amster damse straatschoffie Ciske de Rat, werd het rond zijn achttiende jaar verraderlijk stil. De eens zo bloeiende fanclub werd plotsklaps opgeheven. Afgelopen was het met de hysterische taferelen rond zijn persoon, en de wekelijkse publica ties in de roddelbladen. Twee jaar lang was hij 'weg', maar die pe riode was, zo bleek achteraf, een stilte voor de storm. Danny is terug, volwasse- ner, rijper, maar onmiskenbaar 'onze' Danny. Na zijn hoofdrol in de kassaklap per Les Misérables viert hij nu triomfen in de musical Cyrano. „Ik had het nodig. Het was al die jaren zó ontzettend druk geweest. Ik heb drie films gemaakt, vier cd's, een ontelbaar aantal singles. Het was zo hectisch, die hele periode. Ik heb het min of meer als een soort roes beleefd. En toen kon ik ein delijk de dingen inhalen die ik gemist had, die mijn leeftijdgenoten wel gewoon konden doen. Ik bleef niet thuis zitten treuren. Ik ben flink op stap geweest, mag ik wel zeggen. Veel meisjes in het spel, ook. Daarnaast bleef ik wel aan me zelf schaven, ik nam zang- en spraakles sen. Ik heb eigenlijk nooit geloofd dat het echt afgelopen zou zijn, nou ja, heel soms misschien, in momenten van twijfel. Maar ik weet wat ik kan, en dat is méér dan een rol als Ciske de Rat." - s Jeroen in Marioland. foto Wim Riemens Rens Verbrugge uit Middelburg maakt een ritje op zijn favoriete elektrische paard. foto Wim Riemens Vlak voor het eten staat Jeroen Gaudelius 1IO1 uit Vlissin- gen net op het punt met Mario het derde land in te trek ken. „Eten roept zijn moeder. Jeroen blijft geconcentreerd doorspelen op zijn Game Boy van Nintendo Zijn moeder duwt de uit-knop in. Het huis is even te klein. Hij moet straks helemaal opnieuw beginnen. Jeroen heeft sinds februari een nieuwe speelkameraad, een Game Boy. Twee vriendjes hadden er al een. Hij ivilde er ook eentje. ..Dat is goed", zeiden zijn ouders, „maar je moet het geld zelf bij elkaar sparen." De guldens die hij met allerlei kanoeitjes verdiende, stopte hij in een buis. Tot hij ruim hon derd gulden bij elkaar had%Een oom uit Utrecht beloofde de rest bij te leggen en Jeroen kon naar de winkel, joaar hij zich voor 199 gulden een Game Boy aanschafte en gelijk lid werd van de Nintendo-familie. Hij laat vol trots zijn Nintendo-club- pas zien. „Het is net als met die Nike-sportschoenen een tijdje gele den". zegt zijn vader. „Als je geen Game Boy hebt. hoor je er niet meer bij." Jeroen koestert zijn Game Boy. Hij speelt er dagelijks op. 's Morgens al. voor schooltijd. „Ik begin tegen acht uur tot vijf voor half negen. Ik ren dan snel naar school." Laatst was hij op bezoek bij familie. Zijn neefje van zeven jaar en zijn nichtje van zes jaar hadden ook een Game Boy. Ze zaten gedrieën op de bank, benen omhooglippen stevig op elkaar geknepen èn spelen. „De spelletjes, de knopjes, alles is heel leuk", legt Jeroen zijn liefde voor de Game Boy uit. „Het vergt veel concentratiever mogen, behendigheid en geduld", merkt zijn vader op. „maar het mag niet gaan overheersen. Dan zouden we er wel ivat aan doen." Jeroen heeft één groot geluk Hij heeft een oom in Amerika. Nieuwe spelletjes komen daar eerder op de markt en zijn goedkoper. Laatst kreeg hij er één toegestuurd. Bat man. Dat is nu zijn favoriete spel. „Toen Guido Pieters me ontdekte was ik twaalf, en ik begon meteen op een vol wassen manier te werken. Je wordt daar door natuurlijk wat sneller rijp dan een andere jongen van 22. Ik vond het alle maal even prachtig. Bij ons lagen de meisjes in de tuin. van 's morgens vroeg Danny de Munk tot 's avonds laat. Mijn moeder vroeg ze ontdeed zich van aanvankelijk nog wel eens binnen voor het beeld een kopje thee, maar op een gegeven mo- 'straatschoffie'. ment werd dat wel erg druk. Maar je foto Annette Vlug krijgt natuurlijk ook te maken met de andere kant van de medaille, een hoop jaloezie ook. We verhuisden van Amsterdam naar Purmerend. Ik ging daar ook naar school. Dat duurde precies een week. De leraren daar probeerden me steeds voor schut te zetten, 'dat jochie zullen we wel eens mores leren'. Alleen omdat ik in een film had gespeeld. Toen mijn natuurkun- deleraar dat ook weer flikte, ben ik de klas uitgelopen, en heb een andere school gezocht. Maar ook veel medeleer lingen moesten me zonodig pakken. Op een gegeven moment ben ik naar de Moe dermavo gegaan en was ik van hel ge zeur af Ik heb dat nooit gesnapt, dat mensen je zonodig willen pakken. Het zijn allemaal vooroordelen, en ik kan er niet tegen. Als ze te ver gaan. ga ik ook over over de rooie." Jeugd Zoals dat meestal gaat bij vers aange boorde talenten, stonden ook bij familie De Munk al spoedig commercieel geïnte resseerden in njen van drie voor de huis deur opgesteld. Gouden bergen werden hen beloofd, als de jonge Danny maar wilde opdraven. Voor tv-spotjes. voor in terviews, voor plaatjes, voor films, al dan niet dubieus. Maar met name moeder De Munk waakte echter als een kloek over haar talentvolle kroost, tot diepe treur nis van de velen die maai- wat graag een graantje, en het,liefst meer dan één, wil den meepikken van Danny's succes. Ook nu nog regelen zijn ouders zijn zaken Moeder de Munk was ook de reddende engel die hem wees op de advertenties waarin spelers voor de musical Les Misé rables werd gevraagd. Na twee jaar krie belde het artiestenbloed danig, en Dan ny meldde zich onmiddellijk aan. Produ cent Joop van den Ende had aanvanke lijk zo zijn twijfels, maar de Engelse re gisseurs waren dolenthousiast. What a voice!'. Op dat moment ging de deur open naar een tweede carrière. Niet als kinderster. maar als volwassen zanger en acteur Na twee seizoenen 'Les Mis' werd hij gevraagd voor de musical Cyrano, die volgend jaar met een Amerikaanse cast op Broadway te zien is. „Een ontzettende uitdaging. Cyrano. In 'Les Mis', waar ik Marius speelde, waren er acht belangrijke rollen. Ik heb er veel van geleerd, ik heb meer zelfvertrouwen gekregen, ben rijper geworden. Cyrano gaat nog een stapje verder, want nu staan we voornamelijk met zijn drieën op het podium, en dragen we het stuk. Ook zangtechnisch gezien is het een veelei sende rol. Ik geloof dat ik hierna wel toe ben aan een 'leading part', een echte hoofdrol." Danny De Munk staat de afgelopen sei zoenen vrijwel avond aan avond op de planken Daarnaast werkt hij aan een nieuwe cd. Het lijkt soms alsof de ont wikkeling van Het Produkt De Munk het enige is dat wérkelijk belangrijk is. Die conclusie wordt door hemzelf echter met klem ontkracht. „Joop van den Ende zei laatst hetzelfde. Hij zat in mijn kleedka mer en zei 'jongen, je moet af en toe wel een beetje feesten. Ik wil dat je wel een beetje gaat leven. Je werkt zo hard maar je moet ook aan leuke dingen denken. Als we in Maastricht zijn duik je dus niet meteen je hotel in. maar ga je nog even lekker stappen' Natuurlijk doe ik dat wel eens. maar het is niet altijd even leuk. Daar sta ik dan met mijn glas cola, en iedereen denkt dat ik even kom om de meiden te versieren omdat ik zo bekend ben Mijn bekend heid is soms dus tegelijkertijd mijn bar rière. Dat irriteerde me. dat ik niet zo maar naar mensen toe kon stappen die me interesseerden." Moed „Ik ben op het professionele vlak wel vrij zelfverzekerd. Als je in dit vak geen zelf vertrouwen hebt en geen durf. dan kom je er ook niet. Ik ben niet bang om voor vijftigduizend mensen te zingen. Ik heb dé moed. en als je moed hebt heb je vol gens mij de halve wereld. Brutaliteit in de positieve zin. Niet brutaal in de mond maar in mijn gedachten. Ik weet wat ik wil en waar ik naar toe wil. Naar opperste kwaliteit. De laatste driejaar ben ik met dingen bezig zoals ik het wil En nu wordt er ook eindelijk naar mij geluisterd, en zijn de rollen omgedraaid. Ik ben met een nieuwe Engelstalige cd bezig, met goeie mensen. Ik ga internationaal aan de gang. met buitenlandse tekstschrijvers. Mijn grote droom is vreselijk beroemd zijn. nóg groter worden. Het succes is voor mij een kick. Er is niets lekkerders dan het gevoel hebben dat je succesvol bent En als dat in het buitenland niet lukt. wil ik hier gewoon op hoog niveau blijven werken. Tot mijn 65e. En als het kan, nog langer. Als het maar niet zielig wordt." Monique Brandt Voor de politieboot Dit is voor de politiebool Triomfantelijk loopt Pie- ter, net twee jaar, met een muntstuk in zijn hand door de slaapkamer. Hij heeft weer eens de portemonnee gevonden en leegge haald, op zoek naar,Wat heb je daar „Een gulden, voor de politieboot„Geef terug." Praten tegen een blinde muur zou meer uithalen. Moet het weer op een drama uitlopen „Stop het maar in je broekzak." 's Middags, in het winkelcentrum van Vlis- singen. Voor een drogisterij staat de politie boot, een witte boot met een rood licht, die na de inworp van een gulden een luttele mi nuut heen-en-weer hobbelt. Pieter heeft de hele dag met de hand op zijn broekzak rond gelopen, zijn muntstuk krampachtig be schermend. Vlakbij de drogisterij aangeko men, schiet hij weg, naar de politieboot. Een meisje zit erop. Zal hij op haar kunnen wachten Of zal hij proberen haar eraf te du wen, zoals een vorige keer. Hij kan zijn ge duld nog bewaren. Seconden moeten in zijn bewustzijn uren duren. En dan eindelijk. Hij mag erop en bereikt klimmend het hoogte punt van de dag. Zijn kinderhand is gevuld. Voorlopig, want even verderop staat voor een speelgoedzaak een draaimolentje met van die polyester paardjes. Overal, in alle moderne winkelstraten, wordt steeds een appèl gedaan op de primitieve in stincten van kinderen. Speelgoedwinkels werken op zich al als magneten. Die hebben vaak ook nog zo'n kiddy ride - want zo heten die oude autootjes, helikopters, politieboten of paarden - voor de deur staan. Zij zijn al lang niet meer de enige 'kinderlokkers'. Su permarkten. Snoepwinkels. Kledingzaken. Drogisterijen. In een beetje stad zetten zulke winkels ook de kiddy ride in. vlak- voor of achter de ingang. De kinderen die eenmaal aan een kiddy ride hebben geroken, raken bijna verslaafd. Som mige ouders hebben de grootste moeite hen ervan af te houden. Op zich niet zo'n pro bleem. als het daarbij bleef. De razernij of be ter de wanhoop slaat pas écht goed toe, als een kind in een vreemd winkelcentrum op eens verdwenen is en een paar honderd me ter verder in een helikopter blijkt te zitten. Vrolijk en zich van geen kwaad bewust. „Of we weieens klachten van ouders krijgen De woordvoerders van de twee grootste leveranciers van kiddy rides in Ne derland. Gamo bv in Oosterbeek en Auto maten Limburg Nederland bv in Kerkrade. reageren eerst lichtelijk verbaasd. Ze ant woorden ontkennend. „Wij hebben geen con tact met de uiteindelijke consument", meldt Douwe Meijer van Gamo onomwonden. „Wij registreren bij elke automaat hoe vaak die wordt gebruikt. Wij weten aan de hand van die cijfers hoe consumenten over een auto maat denken. Of een kiddy ride moet worden weggehaald, dan wel of het aantal moet wor den uitgebreid." Papegaai De kiddy rides zijn commerciële produkten. Niet het plezier dat het kind eraan beleeft, staat centraal, maar het speelwerktuig als inkomstenbron voor de leverancier en de winkelier. „Voor een middenstander is een kiddy ride altijd lucratief', weet Tessy Bul- kens van Automaten Limburg. „De plaat sing kost hem niets. Hij moet alleen stroom leveren en het apparaat buiten- en binnen zetten. Vijftig procent van de inkomsten is voor hem." Automaten Limburg heeft ook zogenaamde vending machines, apparaten met een papegaai of aap in een kooitje die de hele dag met een nasale stem 'hoe heet jij' en 'wil jij een cadeautje' over de straat schallen. Een kwartje van elke gulden die daarin ver dwijnt, is voor de winkelier. „Want wij leve ren de capsules met de surprises", legt Tessy Bulkens het verschil in winstmarge met de kiddy ride uit. Automaten Limburg haalt de kiddy rides uit Groot-Brittannie en vooral Italië. De Oos- terbeekse firma Gamo ontwikkelt, produ ceert ze zelf en exporteert ook. Het bedrijf houdt de markt goed in de gaten. „Wij zijn kritisch", verklaart Meijer van Gamo. „Als we ergens een toestel plaatsen, moet die een zekere omzet halen. Anders halen we zo'n ap paraat terug." Meijer signaleert de laatste tijd een toename van de concurrentie door de bestrijding van gokverslaving. „Een aan tal leveranciers van gokautomaten is met kiddy rides begonnen. Zij opereren agressie ver, zijn ook minder kritisch." Gamo probeert de concurrentie voor te blij ven door steeds nieuwe modellen te ontwik kelen. „De dierfiguren zijn niet meer zo ge liefd", signaleert Meijer „Die gaan naar de supermarkten in kleinere plaatsen. Kinde ren vinden auto's, helikopters en space-ach- tige vliegtuigen met allerlei lichtjes veel leu ker. En de draaimolentjes met meer figuur tjes, die brengen ook meer op." Gamo heeft door heel Nederland meer dan duizend kid dy rides staan, in ruim dertig verschillende modellen. „Wij streven ernaar elk jaar een 'oud' toestel door een nieuw model te ver vangen." Lekker schommelen Vanaf het moment dat kinderen kunnen zit ten, oefenen kiddy rides op hen een grote aantrekkingskracht uit. Sommigen zijn er niet bij weg te slaan. Marlie Blok, consulente speelvoorzieningen bij de Zeeuwse Stichting Impuls, vindt dat heel begrijpelijk. „Jonge kinderen vinden het fijn om te schommelen. Een baby vindt het al lekker om gewiegd te worden. Zo werken die apparaten ook. Daar is niets mis mee." De combinatie winkelen en spelen is naar haar oordeel wel slecht. „Ouders die boodschappen doen, hebben daar vaak geen tijd voor. Als hun kinderen dan op zo'n apparaat willen, zie je vaak dat ze er niet op mogen - 'nee, nu niet' - of dat ze snel - 'ben je nu tevreden' - moeten zijn. Het heeft een averechtse uitwerking. Voor ou ders en kind is het niet leuk." Meijer van Gamo bv waardeert de kiddy ri des juist positief: „Ze vormen vaak het enige vertier in een winkelcentrum." Blok deelt die mening, maar trekt er een andere conclu sie uit. Winkelcentra moeten kindvriendelij ker worden ingericht en de winkeliers zou den er goed aan doen een speelplaats te rea liseren. waar kinderen rustig kunnen vertoe ven terwijl hun ouders boodschappen doen. En op zo'n speelplaats zou best één kiddy ri de mogen staan, een politieboot bijvoor beeld. Harmen van der Werf ÜHHHHHI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 35