Dit soort ongelukken mag niet PZC Paspoort tot absurdistisch theater Bodemsanering door arrest Volgermeer achterop geraakt 4. r v Een verknipt leven I opinie en achtergrond Luchtvaart-professor: computer kan vliegen veiliger maken fmmÊt* I m* «uw»';" - WOENSDAG 23 DECEMBER 1992 J.A. Mulder is een meer dan enthousiast piloot. In het hoog seizoen vliegt hij minstens tweemaal per iveek een Boeing 757 naar vakantie-bestemmingen in Zuid-Europa. Daarnaast doceert professor dr. ir. J.A. Mulder bewegingsleer der vlieg tuigen aan de Technische Universiteit in Delft. Hij houdt zich intensief bezig met onderzoek naar de besturing van vliegtui gen. In die dubbele hoedanigheid heeft hij een uitgesproken mening over rampen zoals die van de Martinair DC-10 in Fa ro: ..Dit soort ongelukken mag niet gebeuren". door Peter Slavenburg Professor Mulder vindt vliegen veilig. Maar alles is betrekkelijk en het overzicht van alle vliegrampen dit jaar - 19 stuks tot nu toe... - doet hem diep zuchten. „Toch gaat de ver gelijking tussen vliegtuigen en auto's nog altijd op. Naar Faro vliegen is vele malen veiliger dan zelf naar Faro rijden. Een vlucht naar Portugal is nog vei liger dan een autoritje van Delft naar Rijswijk". Binnen de faculteit van Mulder, luchtvaart- en ruimtevaarttech nieken, wordt gewerkt aan de vliegtuigen van de volgende eeuw. Daarbij speelt computer techniek een centrale rol. Com puters kunnen het vliegen veili ger maken, is de stellige overtui ging van Mulder. „Alles wat op dit moment vliegt, is gemaakt met techniek van de jaren tachtig. Het idee achter de besturing van een modern vlieg tuig stamt uit de jaren vijftig. De belangrijkste problemen van de tegenwoordige luchtvaart zijn het milieu en de veiligheid. Met behulp van computers is in elk geval de veiligheid nog verder te verbeteren". Kabels verbinden de cockpit met de kleppen en roeren die vliegtuigen hun hoogte en koers geven. Naarmate vliegtuigen groter en zwaarder werden kwam daar nog een hydraulisch systeem bij: de kracht die op de stuurkolom staat wordt anders te groot. Computers helpen bij het navigeren en kunnen de be sturing desgewenst helemaal overnemen: de automatische pi loot kan het grootste deel van een vlucht zonder ingrijpen van de gezagvoerder tot een goed einde brengen. Mulder: „Maar dat geldt uitslui tend wanneer gestart en geland wordt op grote, moderne lucht havens. Kleinere vliegvelden be schikken niet over ILS, een sys teem dat de automatische piloot in staat stelt zowel de aanvlie groute als -hoogte controleren. Dat betekent in de praktijk dat vrijwel iedere vlieger ook op gro te luchthavens het toestel met de hand bestuurt, om zijn vaar digheid op peil te houden. Dat doe ik zelf trouwens ook". Turbulentie „De huidige computers zijn niet in staat om de gevolgen van tur bulentie te corrigeren, net zomin als piloten. Het gaat domweg te snel. Een turbulent gebied moet. je je voorstellen als een lange weg vol hobbels, waar je met acht- of negenhonderd kilome ter per uur overheen raast. Gro te en snelle verstoringen van de luchtstroming, die onder meer bij onweersbuien optreden, kun je ook niet corrigeren. Snellere, betere computers kunnen dat wel. Wanneer je dergelijke com puters het toestel laat besturen, wordt vliegen niet alleen veiliger maar ook comfortabeler voor de passagiers". Uitspraken over de oorzaak van ramp bij Faro doet Mulder niet; er ontbreken nog te veel gege vens. Wanneer, zoals nu wordt aangenomen, de DC-10 inder daad door een valwind tegen de landingsbaan werd geslagen, had de toepassing van de com putersystemen die Mulder voor ogen staan, een crash mogelijk kunnen voorkomen. Verschillende van die systemen worden momenteel ontwikkeld. Mulder noemt onder andere: Ca refree Manoeuvring en Compu ter Active Flight Control. „Fly by Wire is ook zo'n project: in plaats van met kabels en het hy draulische systeem is besturing mogelijk langs elektronische weg. via een draad. Of misschien met licht, via een glasvezelka bel". Ontwerpfout Een aantal ongelukken met DC -10 toestellen werd veroorzaakt doordat de besturing uitviel door beschadiging van het hy draulische systeem. Mulder her innert zich het ongeval met een DC-10 van Turkish Airlines bij Parijs in 1974. Daarbij raakte een vrachtluik los waardoor de cabinedruk wegviel. Een laad vloer raakte ontzet en het hy draulische systeem werd be schadigd. Mulder: „Je zou kun nen beweren dat dat een ont werpfout is. Een DC-10 heeft drie hydraulische systemen, maar wanneer de leidingen daarvan naast elkaar door één vloer lo pen..." „Door met de stuwkracht van de motoren te spelen, kun je een on bestuurbaar vliegtuig ook veilig aan de grond zetten. Een vier motorig vliegtuig; kan zelfs zon der vertikaal staartvlak opere ren. Alleen leren vliegers dat niet tijdens hun opleiding. Ze le ren dat er nooit iets kapot gaat en vertrouwen altijd op de nor male besturing". „Een moderne computer kan bij het uitvallen van het hydrauli sche systeem de besturing op nieuw gereed maken voor ge bruik: door met de motoren te sturen. Maar geen enkel vlieg tuig heeft zo'n computer aan boord. Wanneer je de besturing ook onder normale omstandig heden aan computers overlaat, kun je de instrumenten in de cockpit verbeteren en verklei nen. Een joystick in plaats van een stuurkolom, beter overzich telijke displays". „Op mijn faculteit werken we aan het project Tunnel in the Sky. In plaats van de gebruike lijke naalden die de positie van het toestel ten opzichte van de grond weergeven, heb je een beeldscherm voor je neus. Daar op is de route die je wilt vliegen, bijvoorbeeld het aanvliegen bij een landing, letterlijk voor je uit gestippeld in de vorm van een tunnel. Dat beeld is meer in overeenstemming met de werke lijkheid. het is eenvoudiger en domweg beter". Proefvlucht De verslaggever mag een proef vlucht maken in de simulator waarover de Technische Univer siteit beschikt. De promovendus die verantwoordelijk is voor het project Tunnel in the Sky be dient de motoren, de verslagge ver stuurt door de tunnel en landt dankzij de computer veilig op baan 04 van Schiphol. „Wel een beetje hard", vindt de pro movendus. Mulder: „Mijn stelling is: laat het werken over aan de compu ter. Dan kun je je als vlieger be zighouden met belangrijkere ta ken. zoals het ontwijken van een bui. het kiezen van een landings baan. of de mogelijkheid uit te wijken naar een ander vlieg veld". „Mijn mening over de veiligheid van vliegen is heel eenvoudig: er mogen geen ongelukken gebeu ren. Je mag niet met je toestel te gen de grond pletteren: dat is verboden". door Gijs Schreuders Met rechtszaken over bo demsanering zijn enorme financiële belangen gemoeid. De regering had gehoopt onge veer een miljard gulden binnen te halen met de ruim 150 nu aan hangige procedures tegen be drijven die in het verleden de grond hebben vervuild. Dat is nog maar een fractie van het to taal. Nederland telt meer dan honderdduizend verontreinig de bodemlokaties. Sanerings- kosten: 50 miljard gulden. Tegen deze achtergrond is de op schudding begrijpelijk die vo rige week is ontstaan over het ar rest van het Amsterdamse ge rechtshof in de zaak van de Ne derlandse staat tegen Solvay Duphar Het chemische bedrijf dat in de jaren '60 giftig afval heeft gestort in de Volgermeer polder. hoeft niet op te draaien voor de kosten van de bodemsa nering. 140 miljoen gulden. De beslissing van het hof. door mi lieu-organisaties bestempeld als een ramp, zal in veel directie kantoren met een beschaafd ge juich zijn begroet. De feiten zijn namelijk in de vele rechtszaken over bodemsane ring vaak vergelijkbaar, het is puur een kwestie van wetsuitleg. Het gaat om zogenaamde erfe- nisgevallen, verontreiniging die twintig, dertig jaar geleden werd veroorzaakt. In die tijd golden nog andere normen ten aanzien van afvalstortingen dan tegen woordig. En de vraag is steeds: was de vervuiling van de bodem toen al een onrechtmatige daad - en zo ja. jegens wie? Alles draait in deze rechtszaken om de interpretatie van de Inte- rimwet bodemsanering, die in 1983 is ingevoerd speciaal als fi nancieringsinstrument om tot opruiming van vervuilde bo dems te komen. Het cruciale ar tikel 21 van de Interimwet be paalt. dat de overheid de kosten van bodemsanering kan verha len 'op degene door wiens on rechtmatige daad de verontrei niging van de bodem is veroor zaakt' Over deze formulering woedt al tien jaar een verwarrende juridi sche strijd. Volgens de regering is in artikel 21 een speciaal recht op schadevergoeding gescha pen. Dat betekent dat niet hoeft te worden voldaan aan alle eisen die van toepassing zijn bij on rechtmatige daden. Volgens de bedrijven die werden aangespro ken echter, moest de Staat eerst maar eens bewijzen dat de vuil- stortingen in het verleden al on rechtmatige daden jegens de Staat waren geweest. Nogal wat rechtbanken gaven beide partij en een beetje gelijk: het wetsar tikel riep enerzijds een bijzonder recht op schadevergoeding in het leven, maar anderzijds kon dat niet met terugwerkende kracht gelden. Grens Terugwerkende kracht staat op gespannen voet met de rechtsze kerheid. Tot in de jaren '70. toen het gifschandaal te Lekkerkerk ons wakker schudde, werd wei nig over bodemverontreiniging nagedacht. Men meende dat de bodem een zo groot vermogen tbt herstel bezat, dat er straffe loos rotzooi in kon worden ge dumpt. De overheid zelf waar schuwde niet. en gaat dus ook niet vrijuit, stelden de bedrijven die werden aangesproken voor de schoonmaakkosten. In 1990 hakte de Hoge Raad een aantal knopen door in een zaak tegen een galvanisch bedrijf in Zeist. De uitleg die de regering aan het wetsartikel over de sane- ringskosten had gegeven, werd afgewezen. Het gaat immers om bodemverontreinigingen die in het verleden hebben plaatsge had, aldus de Hoge Raad: dit brengt mee dat de eis van de rechtszekerheid in aanmerking genomen moet worden. Van dat moment af concentreer den de rechtszaken over bodem sanering zich op de vraag waar de grens in de tijd ligt om te kun nen zeggen: de vervuiler had moeten weten dat hij bezig was het milieu aan te tasten. Wie zich vroeger bij afvalstortingen aan de normen en regels van zijn tijd heeft gehouden, kan niet achter af worden aangesproken, tenzij de wet hier een duidelijke basis voor schept. De overheid had zichzelf in de vingers gesneden door hierover onduidelijkheid te laten bestaan in de Interimwet bodemsanering. Een poging het falen van de wet gever te herstellen, is nog in vol le gang. Begin volgend jaar be handelt de Tweede Kamer een wetsvoorstel om de Interimwet onder te brengen in de Wet bo dembescherming en tegelijk het instrumentarium voor de finan ciering van de schoonmaak te verbeteren. De overheid ver schaft zich in de nieuwe wet meer mogelijkheden om dwang uit te oefenen op de veroorzaker van de vervuiling, ook als er in het verleden geen onrechtma tige daad is gepleegd. De veroor zaker krijgt dan een sanerings bevel. Het gold tot nu toe als de meest markante doelstel ling van 'Europa 1992': einde lijk zou er een eind komen aan de vervelende en tijdrovende paspoortcontroles aan de gren zen tussen de EG-landen. Onge stoord en onbelemmerd zou ie der burger door het nieuwe Eu ropa kunnen reizen. Maar de schone droom is gestrand op de klippen van Gibraltar, de on vermijdelijke verdeeldheid in de EG en op de vrees voor illega len, immigratiegolven en inter nationale misdaad. Het gevolg is een absurdistische situatie. De werkelijkheid is de droom vooruitgesneld: de doua niers houden al steeds minder controles. Toch zullen ze offi cieel nog minstens een jaar kij ken met wat voor kleur paspoort U zwaait. En de luchthavens en zeehavens hebben tot eind 1993 respijt gekregen om hun termi nals om te bouwen, zodat reizi gers binnen de EG ongecontro leerd kunnen reizen, terwijl vreemdelingen uit den verre worden gecontroleerd. Het is allemaal het resultaat van „bevoegdheids- en belangen conflicten" waar een hoge amb tenaar in Brussel begin dit jaar al voor waarschuwde. Voor de burger is „de operatie Europa '92 een fata morgana", die achter loopt bij wat er allemaal voor het bedrijfsleven is geregeld, schreef hij. Die waarschuwing is bij de vervaldatum van '92' uitgeko men. Een groep landen, bestaande uit de Benelux, Duitsland en Frankrijk, besloot al in 1985 on derling afspraken te maken om de rest van Europa een voor beeld te stellen. Hun 'Schengen -akkoord', vernoemd naar een klein Luxemburgs grensplaats- je, regelde het verdwijnen van de onderlinge passencontroles en het aanscherpen van het toe zicht aan de buitengrenzen. Dat klonk simpel maar bleek bij zonder moeilijk, wat mag blijken uit het feit dat het Schengen-ak- koord nog steeds niet overal is geratificeerd. Pas als die hinder nissen zijn genomen, komt het echte ongestoorde reizen binnen 'Schengen' naderbij. In de tussentijd is de frequentie van de controles ongeveer vijf keer zo laag geworden. De auto riteiten in de ons omringende landen vertrouwen op de bij hun bestaande identificatieplicht om ongewenste bezoekers op het spoor te komen. De Euro pese eenwording levert, beaamt het Nederlandse ministerie van Justitie, een krachtig argument om ook in ons land zo'n identifi catieplicht in te voeren. 'PUZZEL ZONDER i GRENZEN I Het schrappen van de paspoort controles aan de 'binnengrens' leverde een aantal lastige vra gen op. Geldt deze vrijheid ook voor reizigers die geen onder daan zijn van een EG-land, of moeten reizende Oostenrijkers zich toch weer aan elke 'binnen grens' legitimeren? Wat moet er gebeuren met de strijd tegen in ternationale (drugs (misdaad, ongeoorloofd wapenbezit, terro risme en fraude? Hoe streng wor den de controles aan de 'buiten grens' van het gezamenlijk ge bied? Hoe wordt het beleid ten aanzien van immigranten, asiel zoekers of illegalen op elkaar af gestemd? Het zoeken van de antwoorden gebeurde in alle beslotenheid. Tot ergernis van de Tweede Ka mer bleek gebrek aan democra tische controle één van de ken merken van de internationale samenwerking op het gebied van politie en justitie. Binnen de EG wordt heel voor zichtig gewerkt aan de oprich ting van Europol. Maar dat zal in de praktijk niet veel meer zijn dan een soort Europese inlich tingendienst tegen de drugshan del, verklaart een woordvoerder van het ministerie van Justitie: „Zeker geen Europese FBI". Drugs Politiekorpsen in de grensgebie den werken weliswaar in de praktijk al beter samen, maar het liberale Nederlandse drugs beleid blijft Fransen. Duitsers en Belgen een doorn in het oog. Pas volgend jaar zomer treedt verder de centrale computer in Straatsburg in werking, waarin de Schengen-landen alle gege vens opslaan over misdadigers en illegalen. Zonder dergelijke politie-samenwerking en die computer kunnen op papier de passencontroles niet verdwij nen. De discussies over harmonise ring van het visum- en asielbe leid zijn de laatste maanden in een stroomversnelling geko men, onder invloed van de immi gratie- en vluchtelingenstromen uit Oost-Europa en de Balkan Er komt nu een gemeenschappe lijk. onvervalsbaar visum voor wie de 'Schengen'-landen in wil. Maar waar het gaat om rechten van asielzoekers zijn de minis ters vain Justitie niet verder ge komen dan vast te leggen dat misbruik van de procedures wordt bestreden. Een vluchte ling moet in het eerste het beste veilige buitenland z'n toevlucht zoeken. Een Bosniër komt dus hoogstens in Oostenrijk. Potsierlijk Dwars door de vele ingewikkel de vraagstukken loopt nog een andere kwestie, die voor veel vertraging heeft gezorgd. Dat is dat niet alle EG-landen mee doen aan 'Schengen' In de loop der jaren hebben Italië. Spanje. Portugal en Griekenland zich bij de overeenkomst aangesloten, zodat 'Schengen' nu uit negen landen bestaat. Engeland. Ier land en Denemarken zijn er ech ter buiten gebleven. Dat mank lopen van de EG deed prompt een oude diplomatieke ruzie ontvlammen rond de strook land waar 'Schengen' en Engeland elkaar raken: Gibral tar. Maai- het verschil binnen de EG leidt ook voor de reiziger tot onbegrijpelijke situaties.. De doelstelling van een vrij per sonenverkeer kan over een jaar wellicht wèl gerealiseerd wor den op het vaste land voor de rei zigers van de negen Schengen- landen. Maar het kan niet bin nen de gehele EG voor wie naar Engeland wil. en wie uit Ierland of Denemarken het Schengen- territioir op wil. Als gebaar naar de Engelsen heeft Europees Commissaris Martin Bangemann voorgesteld dat EG-onderdanen bij aan komst in Dover slechts even met hun paspoort hoeven te wuiven. Die 'Bangemann-wave' is de Britten veel te schamel, en de andere landen te veel ge vraagd süSyÉi JN. &S lil ITn iiMIMÉMT r.wiw; kV» R IM »viti i* Als je geen dak boven je hoofd hebt en zwerft langs 's Heeren wegen, kom je soms in moeilijke om standigheden terecht. Bij voorbeeld als er een kind ge boren moet worden. Dan zoek je in allerijl een her berg of een boerenschuur op om het borelingske de eer ste bescherming te geven. Zo was het 2000 jaar gele den, zo gaat het anno 19-nu nog in veel arme landen. Dat was ook de gang van za ken bij J an Huïszoon en Con- stantia Dupré - tussen 1820 en 1840. Jan. een voormalige dijkwerker wiens rug het be geven had, was een nego- ciant die met zijn koopwaar op de rug als 'kistjesman netje' door het zuiden van het land trok. Constance was de Belgische vrouw waarmee hij leefde, en bij wie hij veel kinderen kreeg. Trouwen mochten ze niet. want hij was hervormd en zij was rooms, en in die tijd wa ren dat streng gescheiden godsdiensten. Een huis had den ze ook niet. Ze zwierven gewoon van plaats naar plaats, van eiland naar ei land. van provincie naar pro vincie. Hun werkterrein was Zeeland/West-Brabant, soms tot aan de boorden van de Lek bij Zaltbommel en Wijk bij Duurstede. Acht kinderen hebben Jan en Constance in elk geval ge kregen. Zeven daarvan wer den ergens onderweg tussen Terneuzen en Zaltbommel geboren. In boerenschuren, bij mensen waar ze toevallig in de buurt waren en die gra tis logies aanboden. Soms ook wel eens. als het kind snel kwam. zomaar aan de rand van een korenveld. Ze ven van de acht kinderen zijn al heel jong onderweg overleden: de verzorging van Constance was even liefde vol als armelijk en onhygië nisch. Ook Constance stierf onderweg, nog geen veertig jaar oud. De bedragen die Jan ver diende met garen en band. knopen en andere zaken uit zijn negotiekist waren ook bijna te verwaarlozen. Het enige dat nog wel eens wat extra centen opbracht, was een prentje dat Jan eerst knipte (met een schaartje) of sneed (met beitelvormige mesjes) en daarna verfde. Gaandeweg werd Jan al maar bekender door zijn prentjes. Hij verkocht ze steeds meer. Hij werd 'Jan de Prentenknipper'. Zijn kistje ging in de loop van de jaren meer papier, verf. schaartjes en mesjes bevatten dan ech te negotie. Het betekende ook wat minder nijpende ar moe. Vaak kreeg Jan op drachten om grotere pren ten te knippen. Daar was hij dagen lang mee bezig. Al die tijd logeerden hij en meestal ook zijn 'vrouw' en kinderen dan bij dan bij de opdracht gever. Hoerenprenten Vandaag de dag is Jan de Prenteknipper, 120 jaar na zijn sterfdag, weer bezig be kend te worden. Er zijn expo sities van zijn werk geweest in Goes. Sint-Annland en Amsterdam. Nieuwe exposi ties staan op stapel. Eind ja nuari 1993 verschijnt het boek 'Jan de Prentenknip per'. geschreven door Jan Peter en Joke Verhave. De waarde van zijn prentjes en prenten vliegt omhoog. Het werk van deze armoed zaaier en plattelands-artiest is dan ook uitermate fascine rend. Het valt grofweg uit een in drie onderdelen. Van de religieuze prentjes zijn er het meest. Ze zijn meestal I i o zeil klein van formaat en passen in (kerk)bijbels. dan zijn er de prenten in opdracht. Die zijn groter. Ze variëren van landgoederen, taferelen (bij voorbeeld de landing van de Engelsen bij Veere om streeks 1805) tot gelegen- heidsprenten (huwelijk, ju bilea en dergelijke). Tenslot te zijn er de boerderijpren- ten. Die laatste interesseren mij het meest. Ze zijn ook van grote waarde. Als (naïeve) kunstwerken. Jan was een artiest zonder enige oplei ding. Hij had nauwelijks een paar jaar lagere school ge had (in Colijnsplaat op Noord-Beveland waar hij ge boren Was). Waar er teksten op de prenten voorkomen, wemelt het vaak van de taal fouten. De grondbeginselen van het knippen had hij in de gevangenis van Middelburg geleerd van een celgenoot. In de nor was hij trouwens beland omdat hij als militair - een fles jenever had gesto- IJ len. Jan kon knippen en snijden wat hij zag. Bij de boerderij- prenten was het vaak zo dat hij een opdracht kreeg of er om vroeg. Jan ging dan met een stuk papier aan de gang en knipte de boerderij, de tuin en het erf in vogel vlucht. Hoe aardiger de men sen, hoe beter de boerin kookte, hoe langer hij bleef, hoe groter de prent van for- re< eg-I PC mr. Gerard W. Smalfegange maat werd. Na het knippen ging hij aan het tekenen en verven. Zijn figuren zijn pri mitief maar zeer herken baar, tot aan de kleinste kip petjes op het achtererf toe. Zijn kleuren, vooral het blauw, zijn schitterend. Het procédé dat hij gebruikte is niet meer te achterhalen. Bijna overal waar Jan boer derij-prenten (soms van zeer groot formaat) maakte, voorzag hij ze van het vol gende rijm: 'Het land te bouwen is mijn lust Mijn hart en zinnen zijn gerust Ik wei het rundervee Gelijk als Vader Jacob dee' Dat merkwaardige rijm, niet zeer passend bij de Zeeuwse en Brabantse akkerbouwbe drijven, had Jan geleerd in Gelderland en Zuid-Hol land. De (vee)boeren in het rivierengebied hadden dat rijm veel op tegeltableaus en als spreuk achterop het schild van de boerenwagens. Tegenwoordig kom je het vers nog tegen op boerenwa gens. bijvoorbeeld in het boerenwagenmuseum in Bu ren. De boerderij-prenten van Jan de Prentenknipper zijn daarnaast van grote waarde als documentatie-materiaal. Ze geven tot in het kleinste detail de boerderijen, de tui nen. de erven en heel vaak ook de bezigheden op het land, de werktuigen en de dieren weer. Daardoor ont staat er uit de periode 1820- 1870 (de tijd dat er nog geen fotografie was) toch een aan schouwelijk overzicht van het leven en werk op de boer derij in al zijn gevarieerd heid. We kunnen de Prentek nipper, die arme zwerver, die kunstenaar was zonder het waarschijnlijk te beseffen, die 50 jaar lang een 'ver knipt' leven leidde, niet dankbaar genoeg zijn voor zijn rijke nalatenschap. De interne markt is nog lang niet af (3) van onze EG-correspondent Peter de Vries PASSPORT passport any country touSPAYS Blijven er grenswachters nodig blijven voor het toezicht op de rode kleur van het paspoort?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 4